- Milyen okostelefont vegyek?
- Nothing Phone (3a) és (3a) Pro - az ügyes meg sasszemű
- One mobilszolgáltatások
- Samsung Galaxy Watch6 Classic - tekerd!
- Milyen GPS-t vegyek?
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Honor 200 Pro - mobilportré
- Samsung Galaxy Watch7 - kötelező kör
- Apple Watch Sport - ez is csak egy okosóra
- Mobil flották
Új hozzászólás Aktív témák
-
mexicanraven
senior tag
Sziasztok!
Kb. 90-95kg terheléssel, enyhébb, terepes utakra is mi az ajánlott kategória most? Ugye a Kukirin nagyon megosztó az olvasottak alapján. Léteznek olyan típusok/márkák amik 300 ezer forinttal bezárólag használhatóak és nem igényelnek moddolást a dobozból kivéve?
Köszi! -
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
wanted5 #29195 üzenetére
Hány amperes töltőt adnak ezekhez és mennyi akkukapacitás?
Valószínűleg töltés közbeni hőmegfutásos esetek álltak elő. Vízzel egyrészt lehűtöd, másrészt lassan lemerül, úgy már nem árt. Ámbár lehet, hogy a zsugorfóliát sem ártana eltávolítani. A víz nem képez olyan rövidzárlatot, hogy attól kigyulladna. Elektrolitikus jelenségek lehetnek elvileg, a vízben lévő ásványi sók miatt, ami ellenállást képez és szépen lemeríti.
-
Peaceliker
addikt
válasz
wanted5 #29195 üzenetére
Akku hatástalanítási eljárás. Nem fogják vissza szállítani mert veszélyes az akku, több ilyen roller gyulladt ki ha minden igaz.
Elég korrekt eljárás, hogy nem várják meg, míg magadra gyújtod. Kaabo nál miután leégett a wolf king ed (és talán a házad nem) akkor mehettél sírni. -
Ilyet még nem igen láttam. 😆
-
xekta
csendes tag
Tetszik ez a mindenhol nekem van elsőbbségem
Ott van elsőbbséged, ahol megadják. Védett bicikliút, elkülönített, dupla záróvonallal festett rész vagy akár a Jóisten is leszállhat közénk és adhat karjelzést, akkor sem lesz olyan útvonal, ahol teljes biztonságban lehet biciklizni\rollerezni. Én az utam 90%-át védett úton teszem, elsőrendű úton, dupla záróvonalas biciklisávban. Ezeket is átszeli, ha máshol nem, kereszteződésben autóút, akiknek stop tábla vagy vagy elsőbbségadás. Szerinted érdekli? Vagy a dupla záróvonal? A felfestett bicikliút pedig csak egy jobb oldalról kikerülősáv vagy gyorsulósáv. Magyarországon semmi közlekedési kultúra nincs, és nem elég ha te Schumacher szintű reflexekkel rendelkezel, mindig lesz egy fsz aki elédvág, beelőz, nem adja meg az elsőbbséget. Ehhez nem kell, hogy autós legyen, sima biciklis, de e bike-os, rolleres is kanyarodott már ki elém tizen-huszon x-szel. És ez nem pest, vidék. Ha kilép eléd egy gyerek a járdáról, vagy állat, mert pont meggondolta magát, akkor mit csinálsz? Elütöd? Nagyobb eséllyel vagy meghúzod a féket és fejreállsz vagy elhúzod a kormányt és majd kimászol a bokorból.
Full face sisakom van, még elektromos kerékpárra vettem anno, első naptól nem zavar még rolleren sem. Hallásommal nincs baj, annyit nem tompít egy sisak, látótér is elég, nem a tanknyílásból kell kinézni, a kijelzőt nem látom, de hát azt ki is nézegeti menet közben? Ha nem tudsz hátranézni sisakban, akkor javíts a testtartásodon\állásodon.
Nem azt mondom, hogy mindenkinek motoros sisak kell, de egy bringás sisak nem korlátoz semmiben. Bicikliseknek is bevezethetnék a sisakot igen.
-
alphamooncam
őstag
válasz
DigitXT #29191 üzenetére
"Egyébként a 10"-os kerekű (pontosabban felnijű) robogókat szokás megköpködni, hogy "kis kerekűek", és hát a Hungárián azért van is min aggódni, olyan kátyúk vannak, meg a nyomvályúk nekem még a 12"-os (felnijű) Majesty 250-esemet is durván megvezették.
"
Hungárián és olyan helyen, ahol 70-el lehet menni és nincs buszsáv nem megyek, nem őrültem meg elüttetni magam.
Mivel Bp.-en születtem, és párszor már "megkerültem a földet" nagyrészt kb.90-95%-ban itt mozogtam, van némi helyismeretem, alternatív útvonalak, így nem okoz problémát a kerülőút.
Kátyús, szaggatott aszfaltú úttest témában, meg :
felállok a PEG-re, lábtartókra úgy endúrósan, aztán tőlem rázhat, amennyit akar, meg se kottyan, oszt ha vége visszacsüccsenek.
És egyébként igazad van megint, rendes motor 17"-os kerékkel készül min.
Ha lett volna nagyobb kerekű roller se biztos, hogy meg tudtam volna venni, szándék ugyan meg volt, de már így is cipőkanállal fér be a liftbe.
-
DigitXT
félisten
válasz
alphamooncam #29190 üzenetére
Egyébként a 10"-os kerekű (pontosabban felnijű) robogókat szokás megköpködni, hogy "kis kerekűek", és hát a Hungárián azért van is min aggódni, olyan kátyúk vannak, meg a nyomvályúk nekem még a 12"-os (felnijű) Majesty 250-esemet is durván megvezették.
Madisonom 13" (felni) már egy fokkal jobb, de sokan még azt is kicsinek tartják, és ilyen SH300, meg rendes motorkerékpár kerék alatt nem mernének közlekedni... Ehhez képest ugye az Adventure 12"-os kerekei valóban aprók, ahol a felni 8". A City ennél továbbment, hiszen 15"-ba belefért a 10-es felni, tényleg robogó jellegű, bár ahhoz képest "virsli" gumi.
-
alphamooncam
őstag
válasz
PociAti #29180 üzenetére
"Mondja ezt az, aki 50-nel, 60-nal vagy mennyivel száguldozik egy átépített, apró kerekű lélekvesztőn városi körülmények közözött."
Mivel ez kifejezetten nekem szólt, csak szeretném jelezni, hogy a kerekeim nem is annyira apró méretűek, pontosan egy sokak által ismert VESPA és más olasz segédmotor-motorkerékpár méretűek. Igen, a 125ccm-esiken is ezt a 10"-os méretet találták ki a mérnökök. [link]Kereken pedig nem építettem át semmit. Gyári, Dualtron gyártmányú elasztomer puhább gumirugózást kapott, és a gyári beszállító Zoom négydugattyús féknyergeket. Ha ezt érted átépítésen, akkor igen tuningolt a Dualtron Citym.
Mondjuk tervbe van, hogy ha a jelenlegi abroncs elkopik, akkor 90/90-es vagy 100/80-as gumikat fog kapni Michelin, Continental vagy Bridgeston márkából. Meglátjuk.
Száguldozni pl. a Hungaroringen, meg Kakucson, tököli reptéren stb "száguldoztam", de az nem 50-60 volt, hanem 270km/h a célegyenes végén...
Így már talán Te is megérted, hogy miért nem értelmezhető az 50-60 nal a "száguldozik" kifejezés.
"A balesetek zöme figyelmetlenségből ered, ami a nagy sebességből velejárója, mert nincs idő minden részletet idejében felmérni és megfelelően lereagálni. "
Ez mekkora BS ! Szóval aki nagy sebességgel vezet, az figyelmetlen, hát gratulálok, ezt nem tudom hogy hoztad össze, de nem hiszem hogy ezt komolyan gondolod!
-
PociAti
őstag
válasz
Freeman007 #29186 üzenetére
"Sajnos észrevételem szerint nem az a jellemző, hogy az emberek ne sietnének - ki van használva az a 25km/h."
Ezt kellene drasztikusan visszaszorítani!
3 km-es távon alig van különbség aközött, hogy 25 vagy 20 km/h sebességgel teszi meg valaki azt az utat. Úgynevezett "last mile" közlekedési eszközről beszélünk.
Persze, ha valaki pont lekésik egy lámpát, akkor az 1 perc veszteséget okoz. Viszont két lámpa közötti távot valószínűleg úgy se tudná szabályosan megoldani, mert az autósok tempójára méretezik. Tehát csak az a kérdés, hogy következő lámpánál 20 vagy 40 másodpercet fog ácsorogni. Így a bruttó út az 11 vagy 12 perc lesz.
Sokkal érdekesebb inkább az, nagy tempónál mennyivel kevésbé tudja felmérni a többi közlekedő helyzetét és sebességét.Ahol én lakom, ott rengeteg jó minőségű védett kerékpárút van. Nem nagyon kell más közlekedési eszközhöz fanyalodnom az utak állapota miatt. Én magam is megdöbbentem azon, máshol (pl. Vácon és más túlterhelt agglomerációs településen) mennyire elhanyagoltak az utak.
Itt az útkereszteződés 4 sarkán áll a Lidl, Penny, Auchan és 200 méterre az Aldi. Naponta elhaladok itt. Google StreetView és OpenStreetMap CycloOSM réteg. Minden irányba az út két oldalán km hosszan kerékpárutak. Ettől a ponttól - a házunk előtti 50 méteres szakasztól eltekintve - végig egyirányú kerékpárúton tudok haladni.
Az útkereszteződések zöme szintben van (sok hibát javítottak, újakat meg már normálisan építik), tehát a kereszteződésben nem az orra esést kell elkerülni, hanem a forgalomra koncentrálhatsz.És még annyi, 10 évvel ezelőtt itt is sokkal-sokkal rosszabb volt a helyzet. De szerencsére javulunk, és szívből kívánom hogy máshol is legalább ilyen utak legyenek!
-
#95712068
törölt tag
Ha már bukósisak a téma:
Nekem nagyon zavaró lenne, hogy kevesebb képi információt kapok, konkrétan hátranézni életveszélyes lenne a szokásos gyors (igazából fél szemmel) hátrapillantás helyett.
Ha kivasalnak, akkor inkább dögöljek meg, mint magatehetetlenül fetrengjek a saját testnedveimben. Nyilván ebben benne van a magyar egészségügy is valamilyen szinten, szerintem többen láttátok a szentgotthárdi szitut. Ha lehet válogatni, akkor inkább abból nem kérek, vagyis inkább az agyhalált választanám.
Bő 5 és fél év alatt még elesni sem sikerült, 40-hez közeledve is nagyon jók a reflexeim, a reakcióidőm nyilván f1-es pilóták alatt van, de az sem rossz szerintem.
Nem azt mondom, hogy hülyeség a sisak. Sőt, gyerekeknek kötelezővé tenném nyilván. Egy gyenge reakcióidővel rendelkező figyelmetlen idiótára muszáj ilyen védelem, de nekem sokkal veszélyesebbé tenné az utazást a kevesebb képi információ miatt, ráadásul életveszélyessé tenné a hátrapillantást.
Javarészt "védett" úton közlekedek, szóval a bringautak erre egész jók, ha főbb útvonalra terel ki, akkor is mindenhol nekem van elsőbbségem, de ezt jellemzően ilyen 30-as zónákban oldották meg, ha nincs dedikált bringaút. -
Freeman007
senior tag
válasz
PociAti #29184 üzenetére
Nem baj ha jobban felkészül az ember bármi eshetőségre. A "kiugrok a sarki boltba kenyérért bukó nélkül" meg a "baromi óvatosan megyek, velem nem történhet meg" esetekből is lehet csúnya pofára esés, sőt az ilyen elbizakodottság még veszélyesebb.
Sajnos észrevételem szerint nem az a jellemző, hogy az emberek ne sietnének - ki van használva az a 25km/h.Nem hiszem, hogy az általad példaként felhozott település tele van védett bringaúttal - biztos akad olyan rész/utcaszakasz ahol csak felfestéssel jelzik - közös az autók által is használt rész - hiába a kis forgalom, esély van rá, hogy rosszkor szalad át egy kutya/macska, rossz reakció és a kocsi előtt van a rolleres.
Dehát... úgyis túlnépesedett a Föld.. mindenki úgy töri össze magát ahogy akarja..
Aztán ezek rontják a statisztikát amikor talán egy bukó megmentette volna...KB két hónapja fordul velem elő, hogy este 10kor kivilágított, központtól kb 1-2 km-re lévő bringaút mellett 3 vaddisznó táplálkozott, szerencsémre nem előttem akarták keresztezni az utat, inkább a közelebbi bokros felé vették az irányt. Bárhol, bármikor...
-
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #29182 üzenetére
Kivéve, ahol nem, mert elektromos, és tele van akkumulátorral.
A sisakot (meglepő módon) sisak tartó dobozban tartja a Blinky.
Ilyen doboz tetszőleges kerékpárra felszerelhető, de amúgy nem
kéne összemosnod a kettőt, egész más jellegű a veszély rolleren.
Rollerre is felszerelhető, ha nagyon akarják* (nekem volt gyárilag,
bár full face bukó nem fért bele, de egy kobak egész biztosan).*: nem kötelező akarni. Be lehet szántani az egész szolgáltatást.
A probléma, így, vagy úgy, de megoldódik. (Amíg nincs baj, nincs
baj, teljesen jó ötletnek látszik, hogy ellepjék a várost. Ám utána,
ha előjönnek a hátulütői, jön a felháborodás, jönnek a balesetek,
a szanaszét dobált bérrollerek, minden: ezt éljük most... Ötleteid
lehetnek, hogy hogyan legyen jobb, én nem kampányolok amiatt,
hogy kötelező legyen a sisak, pont nem érdekel, ki hogy él/hal.
Arról viszont megvan a véleményem, aki tempót megy nélküle...) -
PociAti
őstag
válasz
Freeman007 #29181 üzenetére
Ilyen múlttal az lenne a csoda, ha nem így gondolkoznál!
Viszont vannak rolleresek, akik a közeli iskolájukat, munkahelyüket védett kerékpárúton közelítik meg, kis forgalmú, mégis jó úthálózattal rendelkező településen laknak stb. és nem sietnek. Nem pedig egy őrült forgalmú és mentalitású, zsúfolt, de rossz úthálózatú, kátyúkkal és sínekkel, borzalmas kereszteződésekkel teli településen.
-
PociAti
őstag
válasz
Dr. Szilikát #29176 üzenetére
Kikockázva a videót én úgy láttam, hogy az első kerék éppen elhagyta már az elválasztó vonalat és már meglendítette a rollert, amikor elfordítja balra a fejét.
Előtte végig maga elé nézett.
Talán menthető lett volna, de csak töredék idő állt a rendelkezésére és rossz döntést hozott. Mint amikor valaki gyorsan halad. Nincs ideje 2-3 lehetőséget lefuttatni a fejében, majd azokat a forgatókönyveket összevetni egymással. -
PociAti
őstag
válasz
DigitXT #29172 üzenetére
Robogóknál az ülés alatti rekesz mérete pont bukósisak méretű. Azért, mert így tervezték. Egy bérelhető kerékpárnál, rollernél mégis hová tennéd a sisakot?
A roller kölcsönzés egyik nagy előnye, hogy aszfalt felfestéssel könnyű megfelelő számú kölcsönzési pontot kialakítani. Ennyi helyre nem lehet sisak automatát telepíteni. És bőven felvet higiéniai kérdéseket. Egy zsíros hajú ember által használt cuccal nem mindenki szívesen kenné össze a fejét. Illetve rollerből elég egy méretet kitenni, sisakból legalább 3 méretet kellene folyamatosan város szerte menedzselni. Egy M-es fejű személy látását és figyelmét károsan befolyásolná egy XL-es méretű sisak.
Párizs mellett ősszel Madrid is (valószínűleg) vissza fogja vonni az ottani 3 bérroller cég engedélyét. Ott is az eszetlen turistákkal volt a probléma. Közben azok a helyi lakosok is megszívták, akik normálisan használták volna. Indokolás fő oka: nem működött a turista zónákra vonatkozó tiltás.
Szerintem a kritikus problémák zömére lenne megoldás, mert ezek központilag szabályozható eszközök. Például aki a bérrollert havi előfizetéses modell szerint használja, az a második hónaptól kezdve megemelt sebességgel használhassa. (20, 22 vagy 25 km/h az már részlet kérdés). Az alkalmi használóknál meg legyen kb. 15-18-20 km/h a sebességhatár.
Illetve éjjel egységesen 15-18, mint talán a finneknél. Nem tökéletes, de a statisztikailag kritikus felhasználók vissza lennének fogva. -
Freeman007
senior tag
Sziasztok.
Némi terepmotoros múlttal tudom, hogy mekkorákat lehet esni, nem is kell nagyot elég rosszul esni és megvan a baj. Törtem is kezem-lábam, pl bal mindkét lábszárcsont törés boka fölött...krosszcsizmában, mi lett volna nélküle, nyílt/szilánkos törés? Persze ez is elkerülhető lett volna, csak otthon kellett volna maradni.
A magam részéről egy [Endura MT500 full face] sisakot használok a F40E-n. Pont nem érdekel olyan emberek véleménye akiket nem ismerek és nem szeretek - lásd tömegközlekedés - hú ciki a bukósisak. Az a ciki amikor törött állkapoccsal nyöszörögve szedegeted a fogaidat az aszfaltról, aztán az én befizettett tb-men istápolnak amikor értelmes dologra is lehetne költeni.
Szóval +1 a bukósisak mellett a rollerre.
Ha kötelező a bukó és nem tetszik, van más közlekedési mód is - ja kocsiba ne ülj, ott az öv a kötelező.Kis kerékhez viszonylag nagy sebesség, magas súlypont - elég sok tényező dolgozik az élő szövet/csont ellen egy esés során.
-
PociAti
őstag
válasz
alphamooncam #29171 üzenetére
"Miért kéne nekem vagy másnak, akik felelősen gondolkodnak ..."
Mondja ezt az, aki 50-nel, 60-nal vagy mennyivel száguldozik egy átépített, apró kerekű lélekvesztőn városi körülmények közözött.A balesetek zöme figyelmetlenségből ered, ami a nagy sebességből velejárója, mert nincs idő minden részletet idejében felmérni és megfelelően lereagálni. Egyetlen protektortól sem sikerül gyorsabban észlelni a veszélyforrást.
-
h1mpi
félisten
válasz
ridiculous #29175 üzenetére
Én pont lesz@rom, hogy ki hogy öli meg magát. Én és a gyerek felveszem a bukót, mert láttam már pár embert rolleres és kerékpáros baleset után. Hidd el utána már ők is felvették (volna)
De igazatok van, ne legyen kötelező, kevesebb nyugdíjat kell majd kitermelni a gyerekeimnek.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
PociAti #29163 üzenetére
A gyalogosok álltak a zebránál, ő nem figyelte a távolból közeledő autót. Emberi hiba.
Ez az, hogy balra néz, meglátta az autót, ekkor rálép a rollerre és elkezd pödörni ész nélkül, mert ő átér előtte, azt hitte. Holott csak meg kellett volna állni.
Hasonló eset volt ittas gyalogossal is, én már csak a helyszínelést láttam. Az autóvezetővel többször eljátszatták a rendőrök, hogy utánozza le a gyalogos mozgását! Lelép az úttestre (nem zebra, azaz tilosban), meglátja az autót, ott volt egy kis tétovázás, majd részeg fejjel meglódul előre, csak elszámítja a távolságot és pont elütik.
Tanulságos volt, hogy mennyire kiszámíthatatlan a részeg ember mozgása, ezek után autóval is óvatosabb lettem, gyanús helyzetekben.
-
ridiculous
aktív tag
Kerékpárosoknak se kötelező a sisak és a legtöbb annyival (és ott) közlekedik mint egy átlag rolleres.. ha valaki 25-el járdán/bicikliúton fullface sisakban rollerezik és kötelezné rá a többi embert is akkor ott van baj...
-
alphamooncam
őstag
válasz
Tibee86 #29169 üzenetére
"tb-ra befizet az ember 20-30-40 év alatt annyit, hogy bőven kifutná az az ellátás.
Állam bácsit mindjárt elkezdem sajnálni, alig jut nekik valami."
Szerintem meg rosszul tudod, és a felesleges kiadás, meg felesleges kiadás akárhogy fordítod!
Nem kell mondanom, hogy nem az állambácsit féltem, de amit visszaoszt azt valakinek be kell fizetni, adott esetben olyannak akinek nagyobb szüksége lenne arra a pénzre.
"Igen, meg aki dohányzik az fizessen több tb-t, mint aki nem. "
Már nem bagózom, de egyetlen napot sem hiányoztam a munkából dohányzás miatt.A több TB. fizetés meg megtörtént, a dohány árába meg be van építve ez a tétel, a bekerülése költsége töredéke annak amibe kerül, a különbözet meg megy a közösbe.
Nem mellesleg a nyugdíjas dohányos rövidebb élettartama miatt kevesebb nyugdíjat kell kifizetni az államnak.
Szerintem.
-
DigitXT
félisten
válasz
alphamooncam #29162 üzenetére
Azzal az egy "ellenérvvel" egyet tudok érteni, hogy ez egy tévedés:
"Egy elkerülhető baleset az államnak sokba kerül."
A sisak semmilyen baleset elkerülését nem segíti, kizárólag a már
bekövetkezett baleset következményeinek súlyosságát csökkenti.
Ha valaki akkora kretén, mint (statisztikailag) a holland biciklisták,
hogy ha már kötelező a bukó, hát elkezdenek veszélyesen menni...
ehhez nem lehet mit mondani. Ott még füvezni is lehet sok helyen.Poci: "Azok mégis hová tennék a sisakot egész nap?"
Nem tudom hallottál-e a bérelhető robogókról. Igen, SMKP, igen a
sisak kötelező, és nem, nem kell sajátot vinned egész nap, mivel a
szolgáltatás része, hogy jár hozzá. (Higiéniai szempontból persze
egy kicsit para, hogy egy steril hajháló véd meg, dehát ez van, nem
kötelező bérelni, kedvenc fordulatod, hogy időben el kell indulni.)
Szerk: egyébként egyáltalán nem biztos, hogy baj, ha megszűnik a
bérelhető rollerek rendszere, nyilván nem véletlen tiltják be itt-ott... -
alphamooncam
őstag
válasz
PociAti #29166 üzenetére
"A kérésed szűk látókörű. Ismét. Mert egy rendkívül szűk esetből indulsz ki, nem az egész rendszerből. Mihez kezdjenek azok a sisakkal, akik mondjuk lekésik a buszt, és mennének 2 megállót a bérrollerrel? "
Ez most komoly ?!Válaszom egyéni, szoc probléma, így járt stb.
Miért kéne nekem vagy másnak, akik felelősen gondolkodnak ugyan áttételesen, de fizetni azért mert ugyan tudtad, hogy megtörténhet a baleset, de nem tettél ellen semmi elvárhatót.
Kb. lesz@rom, hogy hova teszed a bukót, de ne nekem kelljen már fizetni ezért, mehetne az a pénz olyan helyre, ami indokoltabb pl. rövidebb sorra kerülési időre.
Nem kell mondanom nem az állambácsit féltem, de amit visszaoszt azt valakinek be kell fizetni, adott esetben olyannak akinek nagyobb szüksége lenne arra a pénzre.
Bakker, még hogy én vagyok szűk látókörű inkább Te terelsz mindenféle marhasággal, aminek semmi köze a bukósisak viselésének előírásához!
-
Kikike
tag
válasz
alphamooncam #29165 üzenetére
Aha, tök jogos. Szerintem a dohányosokat sem kellene ellátni. Meg a sok hülyét akinek az a szórakozása, hogy síelget. A dohányos rollereseket meg egyszerűen agyon kéne lőni, hogy ne szenvedjenek.
Az elmúlt hetekben merült fel a kötelező sisakviselés a kerékpárokon. Én is azok közé tartozom, aki (bár nem hordok de) támogattam volna a kötelező bukót. Aztán elég sok és érdekes érvet is felhoztak a kötelező sisak ellen. Esetleg érdemes ráguglizni. Jelenleg inkább semleges állásponton vagyok. Tényleg nem fekete/fehér a kérdés.... -
Tibee86
nagyúr
válasz
alphamooncam #29162 üzenetére
“OK ! Ne legyen kötelező a sisak, de akkor ne kaphasson ingyenes eü. ellátást baleset esetén, fizesse zsebből - már ha túléli.”
Igen, meg aki dohányzik az fizessen több tb-t, mint aki nem. Igazából az autós is, a motorosok meg főleg, mert jobban meg tud sérülni egy balesetben, mint aki sétál és elesik, stb stb.
“Pont az a rétege a lakosságnak, akinek nem futja kocsira csak rollerre nem fizet be, ( vélhetően a családjával együtt sem összesen) annyit a közösbe, amennyibe az ellátása kerülne.”
Nem gondolnám, hogy a többség aki rollerezik annak ne lenne autója. De teljesen lényegtelen is, tb-ra befizet az ember 20-30-40 év alatt annyit, hogy bőven kifutná az az ellátás.
Állam bácsit mindjárt elkezdem sajnálni, alig jut nekik valami. -
válasz
PociAti #29166 üzenetére
A kérésed szűk látókörű. Ismét. Mert egy rendkívül szűk esetből indulsz ki, nem az egész rendszerből. Mihez kezdjenek azok a sisakkal, akik mondjuk lekésik a buszt, és mennének 2 megállót a bérrollerrel?
Szoktam buszon szállitani a rollert és simán leülök a sisakban, ráadásul helyközi járaton, rendszeresen. Na erre varrj gombot báttya:
itt speciel levettem a sisakot. Ja protektor is van rajtam mint látható. Rollereseknek ezt is kötelezővé kellene tenni!
-
PociAti
őstag
válasz
alphamooncam #29165 üzenetére
"A nem rollerezőknek (is) kell jelenleg fizetni annak a felelőtlen rolleresnek az eü ellátását, kiesett jövedelmének egy részét, segélyét eü. biztosítási alapból, aki nem viselt kobakot, amikor balesetet szenvedett."
Nem veszed észre a visszásságot! Előbb még arról volt szó, hogy annak már nem kell EÜ ellátás, hanem pap kell, aki sisak nélkül elesik.Nagy sebesség mellet, őrült mód közlekedve, önhibájából ha valaki "kobakban" összetöri magát, akkor már legyen ingyenes számára az EÜ ellátás, csak mert sisak volt rajta?
Viszont aki kis sebességnél minimális sérülést szenved, de nem volt rajta sisak, annak magának kellene állnia az EÜ ellátást? Még abban az esetben is, ha nem ő volt a vétkes?Ez lenne az elképzelésed?
-
PociAti
őstag
válasz
alphamooncam #29162 üzenetére
"Ne legyen kötelező a sisak, de akkor ne kaphasson ingyenes eü. ellátást baleset esetén, fizesse zsebből - már ha túléli."
Akkor inkább a szabálytalankodók ne részesüljenek ingyenes (állami) orvosi ellátásba, ne azok, akik betartják a szabályokat.A kérésed szűk látókörű. Ismét. Mert egy rendkívül szűk esetből indulsz ki, nem az egész rendszerből. Mihez kezdjenek azok a sisakkal, akik mondjuk lekésik a buszt, és mennének 2 megállót a bérrollerrel? Azok mégis hová tennék a sisakot egész nap? Reggel pakolják be magukkal, mert lehet napközben egyszer kelleni fog? Az egész bérroller hálózat bedöglene. Sokan nem is bánnák, mert jelen formájában, amikor többségében turisták használják úgy nem ideális. De nálunk, Győrben a peremvidékeken is egyre több van belőle, és autóval nem rendelkező fiatalok is egyre jobban megkedvelik.
Ha a balesetveszélyes rolleres közlekedés mellett kampányolsz, akkor kampányolj inkább a 20 km/h sebességlimit mellett. Azzal sokkal több balesetet meg lehet előzni, mint bármely protektorral. A sisak általános kötelezetté tételével pedig a rollerezők számát csökkentenéd drasztikusan. Ha csökken a számuk, akkor azon emberek száma csökken, akiknek normál infrastruktúrára van szüksége. Kontraproduktív a folyamat.
-
alphamooncam
őstag
válasz
GoodSpeed #29164 üzenetére
"Az EÜ ellátás lényegében csak azoknak ingyenes, akiknek nincs semmilyen bevételük ÉS a területileg illetékes önkormányzat szociális osztályán igényli. A nyugdíjasnak sem teljesen az, mert évtizedekig fizette a TB-t. Nekem speciel havi sok tízezer forint a TB."
Erről beszéltem!A nem rollerezőknek (is) kell jelenleg fizetni annak a felelőtlen rolleresnek az eü ellátását, kiesett jövedelmének egy részét, segélyét eü. biztosítási alapból, aki nem viselt kobakot, amikor balesetet szenvedett.
Én az ilyennek nem hiszem, hogy nagyon szeretném állni a költségeit.
-
válasz
alphamooncam #29162 üzenetére
Ne legyen kötelező a sisak, de akkor ne kaphasson ingyenes eü. ellátást baleset esetén, fizesse zsebből - már ha túléli
Az EÜ ellátás lényegében csak azoknak ingyenes, akiknek nincs semmilyen bevételük ÉS a területileg illetékes önkormányzat szociális osztályán igényli. A nyugdíjasnak sem teljesen az, mert évtizedekig fizette a TB-t. Nekem speciel havi sok tízezer forint a TB.
-
PociAti
őstag
válasz
Dr. Szilikát #29159 üzenetére
Az első linken lévő személy (akit 4 nappal ezelőtt állítottak Föld körüli pályára), ő még pirosban indult el a zebrán, és az ütközés utáni másodpercekben váltott csak zöldre. Az autós - a felénk eső lámpák alapján - éppen elcsípte a zöldet követő sárgát.
Nem derült ki miért nem nézett körbe, Burjátföld fővárosában történt az eset, lehet már kissé tompa volt a tudata így az esti órában. A gyalogosok álltak a zebránál, ő nem figyelte a távolból közeledő autót. Emberi hiba. -
alphamooncam
őstag
válasz
Tibee86 #29158 üzenetére
"Az kéne még kötelező sisak a 25-tel repesztő rollerre…
Így is bohócnak néz ki rajta az ember, nem kell ezt kötelező sisakkal megspékelni."
OK ! Ne legyen kötelező a sisak, de akkor ne kaphasson ingyenes eü. ellátást baleset esetén, fizesse zsebből - már ha túléli.Közlekedés veszélyes üzem, ha akarod, ha nem.
Aki nem hajlandó a minimális védelmet szabályszerűen viselni az legyen kénytelen viselni a következményeit.
Pl. családtag az elhunyt után ne kaphasson semmilyen (pl.temetési) segélyt, özvegyi nyugdíjat, hanem az alany gondoskodjon előre azokért, akikért felelősséggel tartozik, ne kaphasson táppénzt, stb.
Ha ez így megfelel, akkor oké, ne viseljen bukósisakot.
Egy elkerülhető baleset az államnak sokba kerül.
Pont az a rétege a lakosságnak, akinek nem futja kocsira csak rollerre nem fizet be, ( vélhetően a családjával együtt sem összesen) annyit a közösbe, amennyibe az ellátása kerülne.
Állambácsinak ez nem éri meg. Meg a családodnak sem akit hátrahagysz. Meg amíg újra munkába állsz jövedelemkiesés.
Tessék kérem gondolkodni !
Poci !
Arról nem tudok hogy lenne olyan statisztika, ami azt rögzítené, hány alkalommal védett meg a bukó viselése, és ezzel mekkora anyagi kár/ elmaradt jövedelem lett elkerülve.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
PociAti #29153 üzenetére
Az első linken lehetett részeg a rolleres, azért képzelhette, hogy megállás helyett még gyorsan átpödör, így szinte direkt az autó alá szalad. Ittas állapotra jellemző lehet ilyesmi, hogy ennyire elszámítja magát.
Második teljesen abszurd, piros lámpába hajt bele alacsony sebességgel, utassal, felelőtlenül. Neki talán jogosítványa, vezetési rutinja sem volt, hogy tudta volna, ekkora biztonsági késleltetés biztosan nincs a lámpák programjában, plusz részeg is lehetett.
Mellesleg ez a sisak elég kényelmes, könnyű, nem zavarja a látómezőt sem:
eMag Xiaomi Mi QHV4008GL roller sisak, M-es méret, fekete
Nyilván vannak hatékonyabbak, de kerékpárra és kisteljesítményű rollerre elmegy. Noha itt írják (MediaMarkt):
Közúti forgalomban használható: Nem
Ha egyszer kötelező lesz, nem hinném, hogy egy ilyen nem felelne meg, kerékpárt is beleértve.
-
Tibee86
nagyúr
Az kéne még kötelező sisak a 25-tel repesztő rollerre…
Így is bohócnak néz ki rajta az ember, nem kell ezt kötelező sisakkal megspékelni. -
válasz
alphamooncam #29154 üzenetére
de bukósisak kötelezővé tétele fontos, ellene kampányolni szerintem butaság.
Pontosan! Annyi kényelmetlenség van az elején, hogy leméri az ember a koponyája kerületét az alapján kiválasztja a méretet-az enyém M57-58 ,még új a sisak szorít. De rövid időn belül felveszi a koponya alakját, és a következő 5-6 évre kényelmes és biztonságos lesz. Koppantam már én is kobakkal a betonon, csak annyit érzékeltem belőle hogy kicsit koppant a sisak, sérülés nem történt. Ez még 2019-ben volt a Kugoo S1 Proval.
-
PociAti
őstag
válasz
alphamooncam #29154 üzenetére
"Nem tudom mire gondoltál, amikor ezt leírtad, de Bp.-en, nincs olyan hely ahol ne lehetne autóforgalomra számítani."
ÁLLÍTÓLAG Pesten kívül is van élet!
Én például nem tudom mi van Budapesten, de biztosan nem kellene a nem pestieket olyan szabállyal sújtani ami a pesti viszonyokon alapul!
-
PociAti
őstag
válasz
GoodSpeed #29152 üzenetére
Hány és hány motoros hal meg védőfelszerelésben!
Schumi esetében a GoPro kétségbe vonta ezt a feltételezést.
Lakókörnyezetemben az utóbbi pár évben legalább ketten haltak meg az otthonukban, mert leestek a lépcsőn.
Illetve volt még egy, aki a vasúti síneken, a piros jelzés és a sorompó ellenére próbálta meg áttolni a kerékpárját. Mert sietett.
Háromból talán egyen segíthetett volna a sisak, aki még fél éven át szenvedett a lépcsőn való leesést követően, de már soha nem épült fel. -
alphamooncam
őstag
válasz
PociAti #29151 üzenetére
"Van az a rizikós közlekedési mód, van a sebesség és van az a helyszín, ahol a védőfelszerelések használata megkívánt. Amikor valaki sisak viselés mellett kardoskodik, általában ilyen szituációkra gondol. Pedig inkább az ilyen közlekedés ellen kellene tenni valamit, nem pedig sisakviseléssel "megoldottnak tekinteni" a problémát."
Nem tudom mire gondoltál, amikor ezt leírtad, de Bp.-en, nincs olyan hely ahol ne lehetne autóforgalomra számítani.
Áruszállítók szemetesek közmű cégek autói, futárok, kb. mind közlekednek sétáló utcában is.
KB. lehetetlen az ilyen közlekedés ellen tenni valamit.
Regionálisan be lehetne vezetni valamit, de bukósisak kötelezővé tétele fontos, ellene kampányolni szerintem butaság.
Az hogy valaki berzenkedik ellene, nem mérvadó, majd megszokja hogy kell, ha nem akkor fizessen!
Drága az eü. ellátás, pláne egy helikopteres mentés fejsérült részére. -
PociAti
őstag
A hamis biztonságérzet fogalommal találkoztál már?
Kimutatták, hogy sisakban sokkal többet vállalnak be az emberek, mint sisak nélkül. "Mert az majd megvédi őket". Ezáltal sokkal több balesetet szenvednek el, mint a sisak nélküliek. A szerencsétlenek majd akkor nem koponyasérülésbe halnak bele, hanem abba, hogy kitörik a nyakuk.Rollereseknél a sisakproblémánál sokkal alapvetőbb problémákkal szembesülök nap, mint nap.Elsősorban az eszetlen mód közlekedők, akik nagy tempóban vágódnak be egy kereszteződésbe.
A több személyt szállítók a következő kategória. A napokban mindegyikkel kapcsolatban láttam halálos kimenetelű videót. (egyik, másik)
És ide tartoznak a gyerekeiket szállító szülök. Tegnap egy apuka úgy vitte a lányát, hogy a gyerek a combjába kapaszkodott. Egy szar kis klónnak tűnt, az apa önmagában is alig fért el a trepnin.
Sokan még normális lábbelit se vesznek rollerezéshez. Papucsban, vagy magassarkúban szerencsétlenkednek. Így ha valamilyen helyzetre a rollerről való hirtelen leszállás lenne a megoldás, azt a lábbeli miatt inkább elkerülik. -
válasz
PociAti #29151 üzenetére
Az áldozat a saját lakótelepi parkolójában járt így pont lassan állt volna megfele, amikor takarásból tolatott az illető, allóhelyzetben eldőlve biciklivel is lehet halálos sérülést szerezni a fejet ért ütés által.
Sőt, sisakban is, lásd Schumacher esetét, de ott a sisakra rögzített kamera is gyengítette a sisak védelmét.
-
PociAti
őstag
válasz
GoodSpeed #29148 üzenetére
A biztonság az első, de most megint visszautaljak Ausztrália vs Hollandia kerékpáros esetre? Ausztráliában kötelezően bevezették a sisak használatát, és km arányosan 22-szer több balesetet szenvednek el az ottani kerékpárosok. Helyrehozhatatlan károkat értek el ezzel, egyre több tartományban törlik el a kötelező sisak viselést.
Csőlátással a koponyasérülést szenvedett baleseteseket vették elő, hatástanulmány nélkül, nem a közlekedési rendszer egészét.A KRESZ szerint miért csak az a terv, hogy kifutásos rendszerben vezessék be a bukósisakot? Mit írtak az indoklásban?
Saját példámból kiindulva, adott táv, útvonal és sebesség mellett a bukósisak védelmet nem nyújtana, csak zavaró tényező és veszélyforrás lenne. Reggeli utam 90%-a lehetett kerékpárút. A maradék 10% is kis forgalmú és jó minőségű út, lehet hogy egy autóval sem találkoztam. 20 km/h sebességet valószínűleg egyszer sem értem el (mert idejében elindultam), a szakasz zömében tempomattal haladtam.
Aki nem hord sisakot és nincs hozzászokva, annak számára (a hozzászokási időszakban) hátrányt, kellemetlenséget jelent a sisak. Nem úgy hall, nem úgy lát és nem úgy mozog a feje benne, mintha nem lenne rajta.Van az a rizikós közlekedési mód, van a sebesség és van az a helyszín, ahol a védőfelszerelések használata megkívánt. Amikor valaki sisak viselés mellett kardoskodik, általában ilyen szituációkra gondol. Pedig inkább az ilyen közlekedés ellen kellene tenni valamit, nem pedig sisakviseléssel "megoldottnak tekinteni" a problémát.
Alacsony sebesség mellett is lehet halálos balesetet szenvedni. Az áldozat valószínűleg akkor is relatív gyorsan hajtott, mert az adott szituációhoz még az is túl gyors volt a tempó. Talán csak ennyire sikerült lelassítani az adott pillanatban egy nagyobb sebességről.
-
-
Egyébként elektromos rolleren még nem is szólnak be az állampolgárok, nem nevetnek ki stb (mondjuk nem érdekelne az sem, első a biztonság). Pedig nem a klasszikus rolleres sisakom van és pláne nem biciklis, hanem zártabb, eredetileg a robogóra vásároltam:
Vásárlás: W-Tec YM-627 Motoros bukósisak árak összehasonlítása, YM 627 boltok (arukereso.hu)
Idehaza a kerékpáros sisak sem terjedt el. Mondjuk kerékpárom már nincs, de ezzel a sisakkal azért kiröhögnének vele!
Pedig volt egy KRESZ oktató ismerősöm, a Pandémia idején halt meg, egy tolató autó miatt ellenkormányzott, elesett, a fejét beverte az útpadkába, még fel tudott menni a lakásba, aztán bevitték a mentők Debrecenbe, és nem is jött ki élve.
Szóval nem tudom nyugatabbra, hogy hogyan van, de a kerékpáros sisak is indokolt lenne. A rolleres sisakok is általában minimalisták, a fejet védik, de az arcot nem. Nekem a plexi nagyon jó, mert véd az esőtől és a rovaroktól is. Eléggé kellemetlen ha belerepül valami az ember szemébe, aztán hazáig nem tudja kivenni. -
-
pescara
aktív tag
-
DigitXT
félisten
válasz
Tangerine #29140 üzenetére
Mutatóujjas egy fokkal jobb, mint a hüvelykujjas.
Viszont, egyenetlen terepen kb. lehetetlen stabil gázt tartani (nagy teljesítményű rollereken balesetveszélyes).
Ha már úgy is bontod, szerintem bőven megér 6K-t, illetve ez kulcsos kapcsoló, feszültségjelző, kutyafasza, ha csak gázkar kell, még olcsóbb lehet.
(Aztán ha nem az igazi ennyi pénzért ugye, még mindig lehet benne hall szenzort cserélni...) Most nézem amúgy, hogy léteznek itt beépített tempomat kapcsolós gázkarok is.
van egy jó pár forrasztópákám
Eeegen, nekünk van, de mindenkinek nem lehet emiatt javasolni, hogy cseréljen...adott gázhoz adott villany jár a motornak
A VESC tudja, átlag roller vezérlők semmi ilyesmit nem csinálnak, soha: sajnos!Jobb az akkunak, gumiknak, meg nekem is.
Na pont ez az, hogy ha nyomatékra szabályzós vezérlőd van, azzal a sétatempó is simán megvan, a finom indulás is simán megvan, de ha nyelezed, akkor megy, mindezt mindenféle menüben turkálás, vagy mesterséges 1-2-3 "fokozat" nélkül.Azaz az új kijelzővel nulláról indul a km, vagy látni fogom a régi óraállást?
Szinte biztos, hogy nem fogod látni, nem hinném, hogy ennyire rámennek, hogy az ECU is tárolja, annak aztán hótmindegy ez az egész... A kijelzőnek egy hasznos funkciója, de ennyi. Új kijelző = 0 km-es roller. Vagy ha egy régi kijelzőt átraksz egy 0 km-es rollerre, akkor hirtelen lesz benne 2-3000 km.De hát miért tennél ilyet...
-
Tangerine
senior tag
válasz
DigitXT #29130 üzenetére
Persze, én is levettem egy ilyen mutatóujjas szarról a kart, majd a félmarkolatos gázkar vezetékét beforrasztottam a NYÁK-on a hall szenzor helyére, probléma megoldva...
Nekem igazából nincs problémám a mutatóujjas gázzal, de lehet kipróbálom ezt a félmarkolatost.
Nyilván nem triviális bekötni egy másik gázkart a gyári helyére, kell hozzá minimum egy forrasztópáka
Ezzel nem lesz gond, van egy jó pár forrasztópákám.
Ha meg tudsz tartani adott gázállást (nyélgáztól eltérőt mondjuk nehéz NEM félmarkolatossal), azt onnantól adott célsebességnek veszi, és csak emiatt kompenzálja, ha emelkedni kezd, mert el akarja érni a célt. Ez semmiben nem változna, ha az Arduino tartaná meg helyetted a gázt.
Na ezt sem gondoltam. Azt hittem, hogy adott gázhoz adott villany jár a motornak, aztán lejtőn jobban megy vele, dombra fel kevésbé.
Bizonyos modelleken úgy "kompenzálják" ezt a viselkedést, hogy a vezérlő ugyan érzékeli, hogy lenyelezted, csak van egy felfutási görbéje a gáz jelnek, ami mondjuk 2 mp alatt megy csak végig 0-100% közt, így nem fog hanyatt vágni indulásnál...
Valami ilyesmi beállítást tud gyárilag a Mantis, hogy mekkora nyomatékkal induljon: "P7 - Initial acceleration. 0=soft, 1=strong"
Egy darabig használltam a strong-ot, de aztán visszatettem a soft-ra. Jobb az akkunak, gumiknak, meg nekem is.Lehet, hogy a gari megőrzése végett veszek egy másik LT01-es kijelzőt, és azt buherálom. A gyárit félrerakom. Azt esetleg lehet tudni, hogy a km óra állást a kijelző egységben tárolja, vagy a vezérlőből jön? Azaz az új kijelzővel nulláról indul a km, vagy látni fogom a régi óraállást?
-
FingR86
őstag
üdv nektek.
kérdésem az lenne
adott kukirin roller
és van két 48v 15Ah akksi
közösítve lenne egy y kábellel.
ez eddig okes.
lehet a töltő kábelüket is kozositeni? -
PociAti
őstag
válasz
andrys83 #29134 üzenetére
A Xiaomi 4 Pro Gen 2-t már a Brightway gyártja, kizártnak tarom hogy arra valaki a közeljövőben módosított szoftvert tegyen, vagy valahogy megpiszkálja azt.
Ha csak a Xiaominál egy szoftverfrissítéssel nem teszik ismét elérhetővé a Cruise Controlt, akkor nem lesz rajta.
-
PociAti
őstag
válasz
DigitXT #29133 üzenetére
Persze, mindenki érti, csak mindenki másként érti.
Ez vele az egyik legfőbb baj.
Helyette normálisan is definiálni lehetne ki mire gondol. Cikk írójának sikerült.A cikkre áttérve szeretek a statisztikák mélyére ásni, mert abból eddig mindig az derült ki, hogy a legtöbb balesetet a bérrolleresek szenvedik el, és azt is jellemzően este. És általában már nem szomjasak.
Viszont másoknak balesetet okozó rolleresekre vonatkozóan valószínűleg nagyon más lenne az arány. Sok nyomulós kretén használ olyan rollert, amit nem tud uralni, nem megfelelő módon és nem megfelelő helyen használja. Ezen rollerek teljesítménye és sebessége bőven meghaladják a bérrollerek paramétereit.
Ez a cikk elég gyenge lett, igazából semmit nem tudni a lényegről, amiről elvileg szólnia kellett volna. Helyette jól fel lett "habosítva" érintőlegesen kapcsolódó anyaggal.
-
andrys83
aktív tag
Sziasztok.Olvasgatok folyamatosan.Scooter 4pro gen 2 rollerem van.Olvasom a tempomatot.Sehogy nem lehet rá varázsolni? Nagyon zavar engem is hogy nincs.
-
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #29132 üzenetére
Rollerekről beszéltek általában, és hogy az elterjedtségük növekedése együtt jár a balesetek számának növekedésével. Ez tiszta sor. Ellenberger ez a rengeteg roller azért nagyon nem mind legalább 4000W körüli cucc, amivel el lehet érni a 70-80 km órás sebességet, szóval amikor a rendőr ezzel példálózik, akkor minimum csúsztat. Ezt a kretén kifejezést meg (rajtad kívül) mindenki érti, hogy a(z amúgy általad preferált) kisebb teljesítményű, lassabb, könnyebb rollerekre használják. Amikből valószínűleg statisztikailag nagyságrendekkel több fut a magyar utakon is, mint a nagyokból. Tudod, ezek azok, amikre várhatóan kerékpáros szabályok vonatkoznak majd. A többire meg mehet a sisak (amit úgy ellenzel), jogsi, stb. Teljesen jogosan. Az 1000W korrekt, a 35 kg dettó, a 25 km/h megint értelmezhető végsebesség határ, mert úgy elméletileg maximum annyival tud gyalogost gázolni, vagy önmagában elesni. (Arról semmit nem mond, hogy ha elgázolják a rollerest, mekkorát repül, de hát az élet veszélyes, a gyalogosok sem járnak motoros ruhában.
)
-
DigitXT
félisten
A rolleresek kétszer annyi balesetet okoznak, mint amennyinek a károsultjai
Azért keverednek a fogalmak rendesen: 70-80 km/h elérhető? Pálcikával?
Vagy már az jellemző, hogy a jogsi nélküli gyerekek millás gépeken csapatják?
Meg aztán sisak használat: épeszű ember nagy rolleren használ sisakot...
Az, hogy valaki mégsem, így szétcsapja a fejét, felfogható kiválasztódásnak is.
Nyilván szomorú dolog, adott esetben nem kell az állampolgár belátására bízni! -
DigitXT
félisten
válasz
Tangerine #29114 üzenetére
valószínűleg megoldható lenne valahogy
Persze, én is levettem egy ilyen mutatóujjas szarról a kart, majd a félmarkolatos gázkar vezetékét beforrasztottam a NYÁK-on a hall szenzor helyére, probléma megoldva... Amúgy melegen ajánlott, ha már átalakítás, optimalizálás (tuning), akkor az ember eleve vegyen egy használható gázkart, mert amit szerencsétlenkednek néhányan a hüvelykujjassal, azt próbálván "meghekkelni", hogy pontosabb, vagy kényelmesebb legyen a használata, hááát... Még feltalálják a végén a félmarkolatost. Nyilván nem triviális bekötni egy másik gázkart a gyári helyére, kell hozzá minimum egy forrasztópáka, és hát a vízállóságot is tönkre lehet vele vágni, ha úgy van, szóval nem azt mondom, hogy ezt kell "mindenkinek" csinálni, csak szomorú ilyeneket olvasni, hogy minden hátulütője ellenére kényszerből muszáj használni, mert hát az a gyári...Megjegyzem, láttam én már gyáriban is gázmarkolatot (konkrétan pl. az Adventure gyári markolatát is), habár az teli markolatos volt, ami motoron tökéletes, hiszen azon stabilan ülsz, de rolleren problémás lehet, mert forog az egész, nincs fix része, így nem is sokáig használtam, sőt...
(Pedig az speciel kijelzővel egybe volt építve, szóval ilyen is van, gyáriban, mondjuk annak már a sebességmérője nem működött, a vételkor, így kb. semmi információval nem szolgált, szóval nem veszítettem semmit azzal, hogy ment a levesbe...) Ha viszont megvan a félmarkolatos gázkar, és simán meg tudod tartani tetszőleges állásban, akkor rögtön rájössz, hogy semmi szükség tempomatra, amit előnynek soroltak, hogy stabilabban lehet fogni a kormányt, ha nem kell a gázkart nyomni, húzni, semmis, hiszen stabilan fogod a markolatot, a tenyered alatt a félmarkolatos gázkarral.
És ha vissza kell engedni, így icipicit lazítasz a fogáson, már vissza is húzta a rugó, kész, nem kell semmit "pöccintgetni", mindig azt csinálja a roller, amit akarsz, pont.
Ennél szerintem nincs jobb/biztonságosabb megoldás. (Már amennyire egy mondatban leírni/látni azt, hogy roller és biztonságos nem mosolyogtatja meg az úri közönséget.)
nem kompenzálná, hogyha lejtő vagy emelkedő következik
Ha meg tudsz tartani adott gázállást (nyélgáztól eltérőt mondjuk nehéz NEM félmarkolatossal), azt onnantól adott célsebességnek veszi, és csak emiatt kompenzálja, ha emelkedni kezd, mert el akarja érni a célt. Ez semmiben nem változna, ha az Arduino tartaná meg helyetted a gázt. Más lenne a helyzet, ha úgy működne a vezérlő, mint tetszőleges belsőégésű motoros gépjármű gázpedálja, ami az adott motorteljesítményt állítja (lényegében), ami persze amint beáll az egyensúlyi helyzet, "lefordítható" sebesség értékre, ám ha pl. emelkedni kezd, akkor vagy jobban beletaposol (a sebességtartás érdekében), vagy lassulni fog, és alacsonyabb sebességen stabilizálódni. Ilyen esetben nem lehetne tempomatnak hívni egy gázállás megtartó elektronikát: amiért rolleren mégis működik, az pont a vezérlők idióta működése, hogy a gázállás nekik egy célsebesség... Miközben átlag pálcikát az ember digitálisan vezet, mert annyira nem akar menni, hogy folyton nyelezni kell. (Kis túlzással.) Komolyabb rollereken viszont ez a viselkedés életveszélyes, amikor csak finoman akarnál menni, le is veszed mondjuk 1-esbe, de nem, akkor is odavágja a maximum erőt, ha lenyelezed, csak a végsebességet szabályozza le. Mentem egy próbakört egy ilyennel, de borzalom: na ezeket a vezérlőket szokta "Joe" szakmányban kukázni, és berakni helyette valami értelmeset, amivel vezethető is lesz a roller, és nem akarja folyton megölni a használót, csak hogy elkápráztassa...
Bizonyos modelleken úgy "kompenzálják" ezt a viselkedést, hogy a vezérlő ugyan érzékeli, hogy lenyelezted, csak van egy felfutási görbéje a gáz jelnek, ami mondjuk 2 mp alatt megy csak végig 0-100% közt, így nem fog hanyatt vágni indulásnál... Cserébe teljesen életszerűtlen a működés, lomhának érződik az indulás. (Inokim OXO-ra írták, hogy ilyen jellegű a vezérlése, és emiatt "idegesítő" a viselkedése.) Szerintem minden olyan megoldás veszélyes, ami a vezető utasítását felülbírálja, legyen az tempomat, vagy egy ilyen "lassan felfutó" gázgörbe. Oké, hogy van, amikor a vezető hülye, és olyan utasítást ad, ami boruláshoz vezet, de más esetben meg pont nem, az a válasz kellene a borulás elkerüléséhez, ami ha nem jön, akkor baj van. Két keréken ugyanis egyensúlyvesztést okoz, ha gázzal akarod kiegyenesíteni a dőlést, de a hajtás nem érkezik, amikor kéne. Borultam már motorral amiatt, mert véletlenül üresbe rúgtam, és kanyarodásnál gázadásra csak felpörögött a motor, de nem indult el, és kész volt az eldőlés. Rollernél nyilván nem fog ilyen történni, csak mondom, hogy annak a híve vagyok, hogy ne pofázzon bele. Kivéve persze akkor, amikor konkrétan segít a belepofázás, pl. TCS vagy ABS. Előbbit sajnos nem tudtam soha kipróbálni, igaz, hátsó kerék hajtás esetén kevésbé jellemző, hogy elforgassa, utóbbi viszont kiválóan működött, amikor analóg e-fékem volt hátul. Mindezt a VESC-nek köszönhetően. Tudott finoman is fékezni, meg nagyon komolyan is, az akkut rendesen töltve, végül belépett a tárcsafék is, amivel ha együtt blokkolt a kerék, az e-fék értelemszerűen megszűnt, visszatapadt, megint jött az e-fék hozzá, szóval megvalósult az ABS hatás, és stabil maradt a roller eltúlzott fékezésnél is. Nem használtam ki, de párszor szándékosan kipróbáltam és tetszett, nagyon hasznosnak találtam. Első keréken lenne persze az igazi, de ott meg éppen nem volt motor. Sajnos. (Ha lett volna, nem törik ki a küllő/kerék, de ez már egy másik történet.
)
-
DigitXT
félisten
-
DigitXT
félisten
válasz
AndrewTdi #29126 üzenetére
Méretet le tudod venni? Nagyon speckó nem lehet, csak talán nem metrikus. (Én kérek elnézést, hogy nem mértük meg. Azt hittem simán bringás. Kugoo S1-ben ugyanis az, az FLJ-ben viszont már mélyhornyú metrikus volt. Ebbe, ránézésre valami a kettő között, burkolata van, de közben vékony, kúpos.
)
-
AndrewTdi
addikt
Sziasztok!
Kugoo G2 Prohoz keresek kormánycsapágyat, de nem igazán találok beszerzési lehetőséget. Tudnátok nekem linkelni (akár aliexpresről is) megfelelőt?Esetleg bicikli boltban lehet kapni, vagy ahhoz túl speckó? -
PociAti
őstag
válasz
Kikike #29119 üzenetére
DroiDMester javaslata szerint ne használd a rollert kerékpárúton, hanem menj be az autósok közé.
Ha egy típusnál az emelkedő miatt nehezen áll be a sebességtartás, az több okra visszavezethető. Lehet hogy ingadozik közben a sebesség, vagy figyeli a motor teljesítményt is, és azonos sebesség tartásához egyre nagyobb teljesítményre lenne szüksége.
Megoldás az lehet, ha a tempomat aktiválási idejét az eredeti 5 másodpercről kisebbre állítod, vagy a megengedhető sebességingadozás mértékét megnöveled. (A fix sebességen tartás nem azt jelenti, hogy 5 másodpercen át 20,0 km/h legyen a sebességed, hanem 20,0 +/- 1 km/h. Ebből lehetne mondjuk 20 +/- 3 km/h-t csinálni és a 5 másodpercet 3-ra csökkenteni. De ez már mind a CFW, a Custom Firmware része, amit majd rá kell tölteni a rollerra.)
Vagy ahogy #29123-ben Dr. Szilikát is írta, (a gázkar) a jeladó szögelfordulását figyeli. Azon pedig kéztartással lehet segíteni, ne hüvelykujjal nyomd le a gázkart, hanem markolj rá, mivel az stabilabb pozíciót eredményez a köztes állásokban is, nem csak akkor, amikor tövig húzod.
-
Kikike
tag
válasz
DroiDMester #29120 üzenetére
Félreérted. Ennek az elődjével, ami papíron ugyanezt tudja 7000km-t mentem. Gyakran zsákos építő anyagot is szállítok vele az +50kg az én 90kg-om mellé és így is felmegy bárhol (amerre járok). Nagyon szuper ez a roller. Ezért vettünk egy másikat is, hogy feleségemnek is legyen. De ez az "új" minimálisan lassabb (27km/h vs. 25km/h) mintha picit gyengébb is lenne és a tempomat a legkisebb emelkedőn (kb. 1%os) sem kapcsol be.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
Kikike #29119 üzenetére
Szoftveres kérdés elvileg, nekem a 350 W-os az emelkedőn is bekapcsol, de nem a pillanatnyi sebességet figyeli, csak a jeladó szögelfordulását.
Tehát elindulok az emelkedőn és ütközésig húzom, pár másodperc múlva tempomat aktív és ezt az adott fokozat végsebességre értelmezi. Azaz utána még addig gyorsít, míg (erejéből telhetően) azt eléri, ha tudja. Ha például 50 %-ra be tudom feszíteni, hogy ne mozduljon el, akkor az lesz a célsebesség és így tovább.
Egyébként itt mutatja az ember, hogy a kis vacak még szigorúbb parton sem adja fel, de én ennyire azért nem szoktam kínozni, forrósodik a motor, nem biztos, hogy megéri:
-
-
-
Kikike
tag
válasz
PociAti #29117 üzenetére
Igen, ezt én sem tudom, hogy mitől lehetett bekapcsolni. A kapcsoló a másik appban is. ott volt, de nem lehetett aktiválni.
Én Xiaomi m365 és Ninebot g30 Max gen1.-et használok évek óta. Valóban nem kapcsol be a tempomat extrém emelkedőn de az a baj, hogy ezen az újabb g30 max-on enyhe emelkedőn sem kapcsol. Erre nincs valamilyen "hack"? -
PociAti
őstag
válasz
Kikike #29116 üzenetére
Nem teljesen világos, hogy akkor mi váltotta ki a célt, lényeg ha működik.
Tempomatot nehéz emelkedőn vagy lejtőn tesztelni. Enyhébb lejtőszögbeli változások, vagy a motor erejének elfogyása is elég ahhoz, hogy ne kapcsoljon be a tempomat.
Sík terepen működnie kell.Közben megnéztem a Xiaomi 1S rolleremnél hogyan van a régi, 2.1.1-es appal, és Tools menüben ott van a Cruise Control bekapcsolási lehetőség. (Bár ez ennél a firmware változatnál még a gyári app-ban is benne volt, és talán csak az appból vették ki a bekapcsolás lehetőségét, így nem gyári appal továbbra is bekapcsolható.)
-
Kikike
tag
válasz
PociAti #29112 üzenetére
Na megvolt a teszt. Érdekesen működik.
Mit csináltam: Még mielőtt a fórumba írtam volna egy YouTube videó alapján "XiaoFlasher" nevű appal régiót váltottam. Elvileg sikeres volt (az app azt írja a régióra, hogy "US") a gyakorlatban viszont semmi nem változott (nem nőtt a végsebesség, nem volt tepomat).
Ezután írtam a fórumba. Feltelepítettem a "ScooterHacking Utility" appot, majd megpróbáltam a tempomatot bekapcsolni. És láss csodát, bekapcsolt.
Most sikerült egy próbakört menni. Felemás a működése: lejtőnek bekapcsol, emelkedőnek nem. -
Tangerine
senior tag
válasz
DigitXT #29110 üzenetére
Így sokkal finomabban vezethetővé válik a roller...
Valaki írta, hogy olyat szeretne, hogy NE csak sebességkorlát legyen a fokozatSzerintem pont az ellenkezőjét akarja ( [link] ), hogy kis fokozatban is menjen fel a hegyre, ne kelljen 2-3-ba tenni, előtte, hogy felmenjen. Azaz maximum erő sebességlimittel. Ez is megoldható lenne.
-
Tangerine
senior tag
válasz
DigitXT #29110 üzenetére
Attól függ hol akarsz belenyúlni. Ami a hall szenzorból kijön, az sima analóg jel,
feszültség, tiszta sor.
Igen, itt gondoltam belenyúlni a jelbe.
Ellenben azt legtöbbször a kijelző digitalizálja, és az ECU
felé már binárisan megy a gázállás,
Na erre nem is gondoltam. Így bonyolódik a dolog, mert nálam egyben van a gázkar és a kijelző (LT01). Lehet a NYÁK-on át kellene vágni a szenzor kimenetet, de valószínűleg megoldható lenne valahogy.
. (Eleve a
tempomat nem hamisítja meg a gázállást: az ECU "tudja", hogy elvetted a gázt,
de leszarja, ha éppen úgy gondolja, hogy aktivizálni kellett a sebességtartást...)
Én meg pont ezt tenném, meghamisítani a gázállást az arduinóval. Ez lenne a legegyszerűbb. Persze ilyenkor nem kompenzálná, hogyha lejtő vagy emelkedő következik, de erre tennék 1-1 plusz/mínusz gombot.
Az Arduino amúgy natívan nem sima analóg jelet ad ki, PWM-mel operál. (Nem
biztos, hogy szeretné az ECU, s kellemetlen a debuggolást az árokban kezdni.)Igen, erre is gondoltam, mindenképpen tennék a kimenetre egy DAC-ot. Egy ilyen filléres DAC-ot [link] már használtam egy projektben, szerintem itt is megfelelne.
Én is híve vagyok a DIY-nek, jópofa dolog az építés a tuningolás, programozás,
ám mindezt forgalomba engedni problémás lehet. Akkor már inkább egy VESC!
Az is paraméterezhető, programozható, igaz alapból nincs hozzá kijelző, de, ha
nagyon benne vagy a témában, írhatsz egy fordító protokollt akár Arduinoval.
Ennyire nem vagyok sajnos benne a témában, ezt a VESC-et nem is ismerem. Csak arduinóval foglalkoztam pár éve egy keveset, csak hobbi szinten. Azzal szerintem meg tudnám csinálni.
-
-
PociAti
őstag
válasz
Kikike #29111 üzenetére
Igazából azt írtam, hogy első lépésként ellenőrizd le melyik vezérlő van benne.
De ha sikerült megoldani az jó hír. Gyakorlatban is kipróbáltad, tényleg működik a tempomat?Engem ez a típus nem érint, viszont érdekel hogy mit is csináltál. És vannak itt, akik szintén Ninebot Max G30-al rendelkeznek, számukra hasznos lehet.
----
Arra azért figyelj oda, hogy a gyári applikációval ne frissítsd a firmware-t!
És ha most régió átírási módszerrel (szériaszám megváltoztatásával) váltottál US/Global változatra, akkor a visszalépés nem olyan egyértelmű. Voltak akik német régióban (és 20 km/h sebességen) ragadtak utána.
Ebben a 27 perces videóban elég részletesen végigveszi a srác a Config menüt, ahol elkészítheted az egyedi firmware-t hozzá, amire lecserélheted (Flash-elheted) az eredetit.
-
DigitXT
félisten
válasz
Tangerine #29108 üzenetére
Attól függ hol akarsz belenyúlni. Ami a hall szenzorból kijön, az sima analóg jel,
feszültség, tiszta sor. Ellenben azt legtöbbször a kijelző digitalizálja, és az ECU
felé már binárisan megy a gázállás, a többi paraméterrel egyetemben. (Eleve a
tempomat nem hamisítja meg a gázállást: az ECU "tudja", hogy elvetted a gázt,
de leszarja, ha éppen úgy gondolja, hogy aktivizálni kellett a sebességtartást...)"Normális" vezérlőkön van külön kapcsoló a tempomatra, ha kell bekapcsolod...
Az Arduino amúgy natívan nem sima analóg jelet ad ki, PWM-mel operál. (Nem
biztos, hogy szeretné az ECU, s kellemetlen a debuggolást az árokban kezdni.)Én is híve vagyok a DIY-nek, jópofa dolog az építés a tuningolás, programozás,
ám mindezt forgalomba engedni problémás lehet. Akkor már inkább egy VESC!
Az is paraméterezhető, programozható, igaz alapból nincs hozzá kijelző, de, ha
nagyon benne vagy a témában, írhatsz egy fordító protokollt akár Arduinoval.
(A VESC is soros porton kommunikál, a kijelző is a legtöbb esetben, így a kettő
közé berakható egy fordító, és akkor működhet a gyári kijelző egy VESC-kel.
Ez amúgy egy tök jópofa kihívásnak hangzik. Lehet még piaci igény is lenne rá:
eleve a VESC tud FOC kontrollt, így csendesebb mint az átlag trapézos hajtás,
tud nyomatékra szabályozni, így sokkal finomabban vezethetővé válik a roller...
Valaki írta, hogy olyat szeretne, hogy NE csak sebességkorlát legyen a fokozat:
hát a VESC-en ilyen eleve nincs, emulálni lehet a gázállást manipulálva, szóval
valóban gyengébb lesz 1-esben, mint 3-asban. A sebességkorlát külön téma...)Ui: viszont ha már VESC, ott is beüthet bármi gebasz: az áramtalanító kapcsoló
hasznos ötlet... Gyengébb rollereken nem kritikus, de ha elszabadulna többezer
watt, abból akár komoly baleset is lehet. Én pl. konkrétan egy motoros kapcsoló
vészleállítóját használtam áramtalanításra, nem volt rá szükség. De bármi lehet. -
PociAti
őstag
válasz
Tangerine #29106 üzenetére
Sokkal egyszerűbb dolgokat, pl, bennük lévő funkciók kinyerését sem sikerül megoldani a nemzetközi változatoknál. Plusz elemekkel való kiegészítés az már túlmutat azon, mint amelyik irányba mennek a gyári fejlesztések. A Xiaomi MJA1 biztonsági chipekkel szerelt rollerekbe pedig valószínűleg soha az életben nem fognak tudni belenyúlni.
Valószínűleg a régi Xiaomi M365 rollerekből adtak el a világon a legtöbbet. Akkor még nem igazán léteztek más rollerek, és nagyon sokan mai napig ezt klónozzák. Nos ezekhez a Xiaomi rollerekhez létezik nyílt forráskódú szoftver.
https://github.com/Koxx3/SmartESC_STM32_v3/tree/v0.5
Ennek jelenleg 135 fork-ja (ága) van a GitHub-on és a mai napig csiszolgatják. Ezeknél megoldható lenne az eredeti vezérlőbe beletenni az indexet és egyéb funkciókat. -
PociAti
őstag
válasz
Kikike #29103 üzenetére
A 2020-as gyártással szerencséd van, mert 2021 - 2022 fordulóján tértek át az SMT32-es chipről a AT32-es chipekre. Utóbbinál. a 2. generációs vezérlőknél a chipből hiányzik a hagyományos boot rész.
A ScooterHacking Utility-t kell letöltened, telepítsd fel a telefonodra, csatlakozz a rollerhez és ellenőrizd le mit írnak a "Hardvare details" résznél.
DRV: max_DRV_STM32xxxxxxx esetén könnyebb dolgod lesz.
Viszont DRV: max_DRV_AT32xxxxxxx a második generációs vezérlőt jelöli, és a hagyományos ST-LINK módszer nem működik.Először ezen az egyszerű ellenőrzésen kell túlesni.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
front3r #29100 üzenetére
Nekem a 350 W-os rolleren nincs is ilyen különbség, tiéd erősebb, ott ez extra, ezek szerint.
Nekem meg balkézre kellene egy váltó, amivel a módok között le-fel tudnék kapcsolni. Ahogy most van, a középső power gombbal váltani vicckategória. Nem azt mondom, hogy sokat befolyásol, de van egy kerékpárút, ahol egyszerűbb lenne 20-as korláttal nyomni, míg máshol hadd szóljon a 30-as szédítő(?) tempó.
Hogy az indexről ne is beszéljek, egy képpel szemléltetve (hasonló és fekete):
A gombot egyszer megnyomom, villog az index. Ha ismét megnyomom, akkor nem. Ez még semmi, a gombok csak a "gáz" alapállásában nyomhatók meg, hiszen amikor elfordul, a mikrokapcsoló marad állva, így persze nincs átfedés.
Ebben a formában az indexet használni nem tudom, mert sok esetben tempós haladás közben kellene rányomni, de pont akkor nem lehet. Sőt, megnyomása még a tempomatot is kilövi, ami szintén nem kívánt hatásokkal jár, adott forgalmi helyzetben.
Megoldáson gondolkodtam persze, de egyelőre ez van. Pedig nem lenne rossz:
A lámpa érdekes megoldása, a hátsó tengelycsavar körül van egy hajlékony LED-szalag beszerkesztve.
-
Kikike
tag
Jó nagy vita kerekedett.
Mint valaki írta, nincs olyan roller amin ne lehetne kikapcsolni. Aki nem szereti ne használja. Én viszont ~13.000km-en keresztül használtem. Nagyon szeretném továbbra is.
Megnéztem, a típusa: ”ninebot KickScooter MAX G30E II”
2020as gyártás
Ha valakinek van ilyesmiben tapasztalata és ezt átadhatná úgy, hogy a hozzám hasonló, rollert sosem piszkált ember is megértse azt megköszönném. -
PociAti
őstag
válasz
Tangerine #29101 üzenetére
Minden módszernek is vannak hátrányai.
Egyre több rollernél terjed a 2 gombos bekapcsolási mód.Nálam az segített, hogy levettem a temomat bekapcsolási idejét, így szinte mindig bekapcsol. Soha nem kell azon gondolkodnom, most másik gombbal bekapcsoltam-e. A lassítási szándékra minden alkalommal rápöccintek a gázra. Pont olyan természetes, minthogy fékezési szándékra behúzom a féket.
Valamilyen visszajelzés talán mindegyik rolleren van. Viszont nem sokat ér, ha nincs a látóteredben. Ezek a LED-ek pedig lent vannak a kormányon.
-
Tangerine
senior tag
válasz
DroiDMester #29095 üzenetére
Jó lenne az a tempomat, ha lenne hozzá egy ki-bekapcsoló gomb, amivel én kapcsolom be amikor akarom. Továbbá kellene egy visszajelző LED, hogy mikor aktív.
Így nekem sem kell, hogy magától bekapcsol.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Nvidia Quadro P400/ P600/ P620/ P1000/ T400/ T600/ T1000 - Low profile (LP) + RTX A2000 6/12Gb
- BESZÁMÍTÁS! Samsung Odyssey G5 32 144Hz WQHD 1ms monitor garanciával hibátlan működéssel
- Lenovo Legion Slim 5 82Y900BVHV Notebook
- BESZÁMÍTÁS! Intel Core i9 9900KF 8 mag 16 szál processzor garanciával hibátlan működéssel
- Lenovo V130-15IGM laptop (Pentium Silver N5000/8GB/256GB SSD
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged