- Yettel topik
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Google Pixel topik
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- Okosóra és okoskiegészítő topik
- Motorola Razr 60 Ultra - ez a kagyló könnyen megfő
- Motorola Moto Tag - nyomom, követ
- Vivo X200 Pro - a kétszázát!
- Apple iPhone 16 Pro - rutinvizsga
- Samsung Galaxy Watch6 Classic - tekerd!
-
Mobilarena
Házimozi haladó szinten
Ebben a topikban alsó-középkategória feletti rendszerekkel foglalkozunk, de bármilyen házimozival kapcsolatos kérdésre (ha tudunk) szívesen válaszolunk.
Ha nem vagy járatos a témában és kezdő szett vásárlásában kérsz segítséget, kérlek kérdésedet itt: Házimozi belépő szinten tedd fel.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Quetz
őstag
válasz
alphamooncam #165320 üzenetére
A Gearslutz tele van erről szóló írásokkal, olyan szakemberek tollából, akik stúdiókat terveznek, építenek. Keress rá a Splayed Walls-ra.
-
Hiccusz
csendes tag
válasz
alphamooncam #165255 üzenetére
Dehogy kell. Ha megdöntöd, az állóhullámok ugyanúgy megmaradnak. Csak onnantól kezdve sokkal nehezebb őket számolni, s ezáltal megoldani.
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #164731 üzenetére
Sok javaslat szól úgy, hogy az erősítőnek a hangszóró RMS-ét duplán illik bírni, csak ésszel kell hajtani. Többek közt a Dolby javaslata is ez, méghozzá annyira, hogy ha nem illik egy moziteremre, akkor nem engedik felépíteni.
-
powerup2
addikt
válasz
alphamooncam #164366 üzenetére
Abba sima d osztályú van nem hypex
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #164019 üzenetére
Nem feltétlenül ugyanolyan típusú EQ-t használnak tartalomgyártáshoz és -fogyasztáshoz. A szobakorrekció szigorúan gépi munka, annyira jó füle senkinek nincs, hogy erre képes legyen, míg a filmeket egy korábban kalibrált teremben az importálási korrekciók (pl. mikrofonok karakterének X-re illesztése) után fülre állítják.
(#164020) alphamooncam: Az a vevőtől függ, de általában már kész szobákat alakítanak át, ahol párhuzamos volt a fal. Az IMAX például tiltja őket, szóval ott terraformálással indul a munka, de az nem egyszeri 100 milliós beruházás, hanem évente kerül annyiba. Rengeteg forrást tudok mutatni erről, köztük a Dolby hivatalos irányelves doksiját, de hangmérnökökkel és installerekkel is nagyon sokat beszéltem erről. Illetve bárki mesélhet hangmesteri diplomával, csak az sajnos igazi ritkaság.
A legtöbb szobakorrekció úgy van kitalálva, hogy a torzításokat (pl. lecsengést) beleszámolja a végeredménybe, és próbálja fülre közel hozni egymáshoz a szobákat. Profi szobáknak is kötelező kelléke, nem csak sebtapasz.
-
Dorian
félisten
válasz
alphamooncam #164019 üzenetére
Idealista vagy. Ami szèp dolog, de megmosolyogtatò
-
Quetz
őstag
válasz
alphamooncam #164012 üzenetére
Az EQ erre való:
Mivel ez egy több mélynyomóból álló rendszer, ezért az EQ-zás során belenyúltak a késleltetésekbe és a frekvenciamenetbe is.
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #164006 üzenetére
Nem alkalmatlan rá a szobakorrekció, csak nem az EQ része csinálja. Egy ponton ellenimpulzussal tökéletesen, több ponton a többi csatornára kevert és különlegesen EQ-zott jellel javítható elég szépen. Ezt általában csak a mélytartományra szokás alkalmazni, és a Dirac-féle bass management óta a legdrágább szobákat basszuscsapda nélkül építik, annyira jól működik.
#164007: Az X-curve nem csonkolás, arra készül a film. A flat a torzítás, 20 kHz-en négyszerese lesz tőle a magas. Néhány hangszer például szerintem is kellemesebb így, hiába nem valós, de a beszédhang nem (simán azért, mert erre EQ-zza minden hangmérnök, mert erre kell neki), és számomra az a legfontosabb, ezért használok X-et.
#164009: Az EQ önmagában annyira van, hogy a szobád által durván eltorzított hangszínt helyrepofozza, és ez a változás sokkal nagyobb, mint akár erősítőt vagy sokszor hangszórót cserélni.
-
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #164012 üzenetére
Pl. arra hogy fentebb tudja tolni az ember a hangerőt és nem csak egy szűk sávú 15-20dB-es kiemelést hallgat a mélyből.
-
Dorian
félisten
válasz
alphamooncam #164012 üzenetére
Ok, akkor te ne használj. Nem kötelező. Sokunknak bevált
-
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #164003 üzenetére
Átlag mozis nappaliba egyik legjobb fegyver a (fázishelyes) EQ. Nem sokan raknak be basszuscsapdákat, öntött betontömböket (aki nem látta, annak linkelem) meg végképp.
-
Dorian
félisten
válasz
alphamooncam #164007 üzenetére
Mivel nem az adott terem akusztikáját akarjuk visszahallani (amennyire ez lehetséges), ezèrt ez nincs ìgy.
-
Dorian
félisten
válasz
alphamooncam #164006 üzenetére
Nem èrtelek. Az eq utòzengès beállìtására nem valò, ennyi. Ès? Egy csomò más hangú jellemzőre meg remek megoldás.
-
alphamooncam
őstag
válasz
alphamooncam #164006 üzenetére
Aztán itt van az X-curve.
Értem én, hogy így szereted ( meg PC kell hozzá
) , de ezzel, pont hogy csonkolod a hangzást, és pont az ellenkezőjét csinálod, mint amit a hanghűség diktálna.
Aztán itt van az a kijelentésed, hogy a flat hangzás megváltoztatja, eltorzítja (?!) a beszédet. Nem pont a belenyúlás a frekvenciamenetbe változtatja meg? Nem értem, fejtsd ki ezt is légyszives, mert ez az állítás látszólag ellentmond a formális logikának. Szerintem.
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #164001 üzenetére
Semmi nem történik, az RT60 pont azt nézi, hogy mennyi idő alatt esik 60 dB-t, tök mindegy, hogy 80-ról vagy 120-ról.
-
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #164001 üzenetére
Gondolom mire akarsz kilyukadni. De ezt írtam már többször én is, hogy az EQ nem oldja meg a hosszú utózengést, a szobát kezelni kell ha ilyen baj van.
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #163525 üzenetére
Sub tartományra konkrétan a terem formáját tervezik, nincs is másra szükség, a maradékot a proci beméri. Egy moziterem van akkora, hogy lehessen ezzel játszani, és nagyon könnyű a digitális korrekció is. Itt-ott van rezonátor, általában teljes fal vagy plafon méretű, de inkább olcsóbb megoldásokkal élnek.
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #163520 üzenetére
Összeszottyad, nem tudok rá jobb szót. Pont magyar moziban volt rá példa, hogy 20 éven át nem cserélték, és a hátsó sorban ülő nézők nyakába folyt tavaly. Ha meghallgatsz egy friss IMAX-et és a budapestit, az is ég és föld. Nálunk kb. 3 mp a lecsengés, az új termekben tökéletes. Nem volt ez így nyitáskor.
-
ada19
senior tag
válasz
alphamooncam #163520 üzenetére
Ha jól sejtem azért mert összeesik. Az üveggyapot biztosan, de a kőzetre is igaz lehet csak jóval lassabban. Ezért tud idővel meglepetéseket (hőhíd) okozni ha a héjazat üveggyapottal van szigetelve.
-
ctrlaltdel13
őstag
válasz
alphamooncam #163520 üzenetére
Mert annyi energiát nyel el, ami hővé alakul, hogy újra ég és bazalt lesz belőle.
Ami meg nem nyeli a hang hullámokat. -
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #163518 üzenetére
Normális mozik 3-5 évente cserélik a gyapotot...
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #163511 üzenetére
Ennek köze nincs ahhoz a fázishoz. Eleve, melyik fázisról beszélünk? A csatorna fázisgörbéjéről? A csatornák közti fáziskorrelációról? A kioltások fázisáról? Sokkal összetettebb a téma, mint hogy kijelentsd, hogy ez számít leginkább. Minél több görbéd egyenes, annál jobb. Ideális esetben, ha nem nyúlsz bele a hangszóróid fázismenetébe, azzal a résszel rendben leszel. A csatornák szinkronját késleltetéssel oldod meg. Erre tipikusan az AVR nem elég pontos, gyakran 0.01 ms pontosság kell, de inkább jobb. Ez megint csak PC-n van. Egy átlagos AVR 0.3 ms (10 cm) körüli lépcsői lényegében nem jók semmire a fázisok kapcsán, csak a nagyon nagyon csúnya időbeli különbségekre. Ennek a tizede sem elégséges, ezt cm alatt kell korrigálni, hogy megjelenjenek az átmenetek, és ezen nincs az az akusztika, ami segítene, csak a tökéletes elhelyezés, ami kézzel lehetetlen.
A fázisok ennyitől egész jól rendben lesznek, marad a lecsengés és a frekigörbe. Ha tudod, mire való az ablakozás, akkor azt is tudod, hogy a kettő kéz a kézben jár. A frekigörbe formálható, hogy melyik lecsengésre szeretnéd megjeleníteni. Tipikusan az 500 ms az, amit az ember hall, minden kalibráló alapja ez. Amit ekkora hosszan mérsz, az lesz legjobb eséllyel a valóság, és ha kisimítod, érzetre is tökéletesen kiegyensúlyozott lesz.
P.S.: PC-je mindenkinek van.
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #163505 üzenetére
Mert az az akusztikai kezelés, ami nálam ezt a szintet hozná, kb. 250k körül indul, ha pedig teljes mélytartományra szeretném, akkor kétszer ennyi. 300 ms körülről beszélünk 80 Hz alatt, ez dedikált moziszobákban is ritka. Ha megoldhatod ingyen, miért ne oldanád meg ingyen? Még a szobám is lakható marad.
(#163504) Dorian: Mert a 120 Hz-es tartomány zengését leszámítva mindenhol kisebb a lecsengés, a mélyeké kb. 2/3-a. De ez egy csatorna, 80 Hz felett mindennek máshogy dolgoznak a mélyei, egész extrém crossovert használok.
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #163502 üzenetére
-
-KP-
addikt
válasz
alphamooncam #163478 üzenetére
"Olyannyira, hogy a szoba kezelésével akár teljesen el is hagyható, mondhatni felesleges. "
Ez így nem igaz. Hiába rakod tele panelekkel a szobádat, a mély tartomány fel le ugrásait nem tudod kiküszöbölni. Átlag gyapot alapú panel 60-80hz-től ér valamit, ha az átlag magyar szobák hatalmas 30-40hz-es kiemeléseit akarod panelekkel kezelni, el lehet locsolni simán milliókat.
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #163478 üzenetére
Úgy tűnik, hogy nem hallottál még minőségi (PC-s) szobakorrekciót. Itt szóba kerülhet a REW vagy akár a Dolby megoldása, nem feltétlenül szeretném csak a sajátomat reklámozni, mert ezek is nagyon jók. Úgy képzeld el, hogy az általam hallott legjobb szoba mérés előtt és után nagyobb minőségbeli ugrás volt, mint az általam hallott legrosszabb és legjobb szoba közti különbség. Nem én vagyok az egyetlen, aki azt mondja, hogy a legfontosabb a kalibráció, függetlenül attól, hogy milyen szobában vagy. Egyébként meg ingyen van mind, és valami kicsit a legrosszabb is ad, miért ne használnád?
-
Dorian
félisten
válasz
alphamooncam #163478 üzenetére
Azért ennél árnyaltabb a kép.
A szoba kezelése "fontosabb" hatásosabb, mint az "elektronikus" korrekció. - Idáig igaz
Olyannyira, hogy a szoba kezelésével akár teljesen el is hagyható, mondhatni felesleges. - Ez viszont nincs így, mert a szoba kezelése az esetek 99,9%-ában különféle okból nem lehetséges 100%-osan.
A fejlettebb Audyssey-k pedig jó eredményekre képesek (korábbiakhoz képest én a mélykezelésben hallottam legtöbb javulást) Nálam viszonylag jó adottságú a szoba + kezelt is, de a MultEQ XT32 ilyenkor is ad hallható javulást. Csodának nem mondanám, teljesen jó nélküle is, de egyértelműen jobb vele. -
#98221312
törölt tag
válasz
alphamooncam #163478 üzenetére
" Az elektronikus korrekcióba nem értem bele a hangszóró távolságok ( idő ) és hangerő ( amplitúdó ) beállítását, minden egyéb belenyúlás szvsz elhagyható/elhagyandó ide értve a DIRAC-ot és az ARC-t, és a külső megoldásokat pl. a Cavern-t is."
Állítólag a Dreamcinema totál akusztikázott termében csodát tett a Cavern! -
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #163478 üzenetére
Ezzel egyetértek, csak legtöbb helyen kompromisszumos a szoba. Főleg nappaliban, ott nem jellemző, hogy tologatást, akusztikai kezelést bevállalnak az emberek. Tisztelet a kivételnek... de nem sok van. Milliós készülékeket viszont simán bepakolnak egy összevissza zengő szobába, pont napokban néztem avx-en egy ilyen beszámolót.
-
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #163474 üzenetére
Hátránya? Egy Dirac-ot vagy ARC-ot azért erős hátránynak nevezni.
Plusz a beméréshez azért hozzátartozik a csatorna jelszint és késleltetés helyes beállítása is, ami fülre azért necces. -
denesdr
addikt
válasz
alphamooncam #163271 üzenetére
Köszi, tehát Helmholtz rezonátor. De mire való a beton benne?
Bocsi ha full noob a kérdésem! -
denesdr
addikt
válasz
alphamooncam #163269 üzenetére
Értem, de végülis mi az elvi alapja ennek a csapdának, rezonál valamire vagy egyszerűen csak megszünteti a derékszögű sarkot ahová be van rakva?
-
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #163253 üzenetére
Én bevallom az előzőleg publikált mérésedhez képest nem tudom hová tenni a mostani látványosabbnak tűnő javulást.
De gratulálok ha tökéletesen működik! -
sixpak
nagyúr
válasz
alphamooncam #163264 üzenetére
Hogyne, jöhetnek a képek.
-
ctrlaltdel13
őstag
válasz
alphamooncam #163264 üzenetére
"ha kiváncsi vagy rá.".
Nem csak ő😉 -
denesdr
addikt
válasz
alphamooncam #163259 üzenetére
Hát izé, ahogy mondani szokták mifelénk falun, szép mint egy új traktor!
Amúgy elviselhetőnek tűnik vizuálisan, de ezt neked kell igazán tudni.
Kicsit mondjuk a középsávon erősítette a zengést ahogy látom. Ez egyébként valami kibróbált terv alapján készült vagy egyéni fejlesztés eredménye? -
sixpak
nagyúr
válasz
alphamooncam #163259 üzenetére
Szép munka, szerintem semmi gond nincs vele, de....hol a techika, erősítő(k) cd/dvd/BD lejátszó, media player, ilyenek?
Oldalt, hátul? -
Khaosz55
addikt
válasz
alphamooncam #163259 üzenetére
Engem a barátnőm kidobna ezért
.
-
denesdr
addikt
válasz
alphamooncam #163253 üzenetére
Hatásosnak tűnik a csapda! De azok ott betontömbök??
-
Quetz
őstag
válasz
alphamooncam #163220 üzenetére
Rétegrendret, ahogy Tamoo is írta, mint épület tervezés szempontjából említettem, és az Odeon nevű program használja. A basszuscsapda terve, pedig ahogy linkeltem is, Erskin design alapján készült. Saját modellezés nem volt benne, beraktam, mert volt helyem és jobban néz ki, mint 2 superchunk oszlop a sarokban.
-
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #163220 üzenetére
Nem erről volt szó hanem épületakusztikai tervezésről/modellezésről.
Amit írsz azzal nagyjából egyetértek, hogy alap esetben nem kell különböző rétegekkel bonyolítani.
-
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #163217 üzenetére
Gondolom a falak, padló, mennyezet rétegrendjéről van szó... Ennek a funkcióját gondolom nem kell magyarázni.
-
Quetz
őstag
válasz
alphamooncam #163181 üzenetére
A dobogó Dennis Erskine terve alapján készült. Gyakorlatilag egy 360*90*35cm-es méretű basszuscsapda. Teljesen ki van töltve üveggyapottal, a keresztmerevítők pedig nem érnek le az aljára, így utat engednek a légrezgésnek. A széleken található rácsok arra szolgálnak, hogy ha valaki marha szerencsétlenül oda találna lépni, akkor ne törje ki a bokáját. Ha csak lyuk lenne ott, az elvileg jobb lenne, viszont sokkal veszélyesebb.
Az elméleti tökéletes megoldás az lett volna, ha perforált lemezt készítek a dobogó tetejére, viszont mivel hiányzik a szakmai tapasztalat, ezt jól csak folyamatos menet közbeni mérésekkel lehetett volna jól megcsinálni. Miközben minden más akusztikai elem a helyén van. A fórumon ezért is ajánlották, hogy ha nem tudod, mit csinálsz, akkor inkább maradj a linkelt megoldásnál.
Letakartam padlószőnyeggel, mert úgy gondoltam, hogy a mély frekvenciás hullámok simán átmennek ennél vastagabb anyagon is. Lehet, hogy hiba volt, lehet, hogy nem számít, mindenesetre dönteni kellett valahogy.
-
python1
veterán
válasz
alphamooncam #163189 üzenetére
Gratulálok, ügyesen megoldottad!
Először telóról néztem a képeket, mert én is a nappalit alakítom át éppen, mennyezeten dolgozom ezerrel, lényeg, hogy betonnak néztem, de nem gondoltam, hogy tényleg az. Az lesz az eredeti helye, mert igen combos darabnak tűnik. -
alphamooncam
őstag
válasz
alphamooncam #163187 üzenetére
Javítok a beton elem szélessége a 20cm mélysége 10. Kezdek fáradni bocsi, de legalább már van szép új sarokcsiszolóm B&D, úgyhogy holnap folytatódik az építés.
-
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #163187 üzenetére
Lehet, hogy igazad van, még utánajárok meg utánaszámolok én is jobban mert nem akarok fölöslegesen csinálni semmit. Egyelőre még csak ezt a kalkulátort nyomkodtam, hogy a különböző paraméterek függvényében hogy változik.
-
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #163183 üzenetére
Én így nézem. [link]
Valami ehhez hasonló lenne csak lényegesen leegyszerűsítve. [link]
A "puff" volt a rezonátor? Ne vedd rossz néven, de nekem nem úgy néz ki mintha hatékonyan működött volna.
Nálam a mozinál így fest a dolog:
Lehetne javítani bőven, de szerencsére olyan borzasztó hosszú utózengések nincsenek.
Azt a ~120-400 közti szakaszt nem is lenne olyan nehéz kezelni, csak nem akarom a nappalit telepakolni.A szub szakasz simítás nélkül:
EQ nélkül, simítás ugyanúgy nincs rajta: -
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #163176 üzenetére
Engem az egyszerűbb érdekelne.
20cm gyapot 1-2cm légrés és perforált előlap. Lyukak átmérője és száma határozná meg a hangolást, cserélhető előlappal lehetne játszani, annak elég 3mm vastag HDF. -
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #163174 üzenetére
Hangszórók minősége nem téma, de az a bazi nagy beszakadás nem a hangszóró minősége miatt van. Ne érts félre, mindenkinél vannak kisebb nagyobb hibák, Te legalább próbálkozol.
Hangolod még a basszuscsapdát gondolom, nem elégszel meg ennyivel.
Közép-magas tartományban ritkán látni ilyen precízen beállított utózengést. -
fehér_ember
addikt
válasz
alphamooncam #163170 üzenetére
Azért arra is kíváncsi lettem volna ha csak úgy tekercsben lévő (gyári csomagolású) üveggyapotot bevágsz a sarokba (akár egymásra kettőt) vagy sarkokba, és úgy mérsz, akkor mi történik.
Kell-e egyártalán barkácsolni? Vagy csak elég a gyárit még pluszba benejlonzsákolni (a kiporzás ellen) és elég ráhúzni valami szövetet; és az is elég lenne-e a mélyanomáliák ellen? -
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #163170 üzenetére
LINK Én ezt a kalkulátort nézegettem. Te mi alapján csináltad?
-
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #163167 üzenetére
RT60 T20 T30 0-1s skálával,
SPL 50-100dB vagy ahogy értelmét látod. 1/12-es vagy 1/24-es simítással.Gipszkarton álmennyezet nekem is van és még csak nem is duplán, csak szimplán, de ilyet nem csinál.
A rezonátorról írhatnál, hogy milyet készítettél. Én is nézegettem múlthéten.
-
rudi77
tag
válasz
alphamooncam #163164 üzenetére
Szép eredmény.Kicsit bővebben kifejted majd remélem ha majd kész lesz.
Na látjátok erről beszélek.Ezekből lehet tanulni! Így lehet másoknak segíteni. -
#98221312
törölt tag
válasz
alphamooncam #163164 üzenetére
Wow! Gratula!
Ez egész meggyőző!Basszuscsapda?
-
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #163164 üzenetére
Helmholtz rezonátor / basszuscsapda?
Itt ott azért megnéztem volna más skálával.
Azt a 7s-et amúgy el sem tudom képzelni.
Az nem mérési anomália? Még az 1s is nagyon sok.
-
python1
veterán
válasz
alphamooncam #162684 üzenetére
Win alatt a vezérlőpultban, hang, ott a mikrofon hangereje nem változott? Ott be tudod állítani ha mondjuk a csúszka fullra lett állítva.
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #162533 üzenetére
Mert túl sok számítás és adat. A draw call-os megoldás lényegében az oprendszernek küldött "rajzolj ide egy gombot" és hasonló műveleteket viszi át. A filmekben viszont nem párbeszédablakokat dobálnak fel, hanem bármi lehet a képen, főleg, miután a MadVR olyan részleteket hoz elő, ami a kódolással elveszett. Egy Full HD filmben a színinformáció valójában csak 960x540, a fényesség valódi Full HD, így tömörít a Blu-ray. Ezért lesz sokkal szebb Full HD kijelzőn is a 4K anyag, ahogy ezért jön ki a teszteken a 4K emberi szemmel nem látható előnye (ha mindkét kijelző ugyanazt az anyagot kapná, nem lenne ilyen eredmény). A MadVR képe attól kiemelkedő, hogy ezt a színinformációt nem sima átlagolással, hanem bonyolultabb módszerekkel (vektorészlelés, AI, stb) állítja elő.
Olyan tömörítetlen formátum nincs, ami elérhető lenne. Amiket én ismerek, és képesek erre, az az MJPEG, az FPS1, és a HEVC rExt (nem a sima HEVC), ezek közül házimozis hardver eleve nem támogatja egyiket se, és soha nem volt olyan PC-m, ami le tudná őket teljes sebességgel játszani, annyi adatot kell feldolgozni. Az MJPEG mozis verziójához például dedikált hardver kell, úgy 3 millióért megy egy ilyen FPGA-alapú csoda, okkal, ugyanis a high-end Ryzenem kemény 2 képkockát bír el másodpercenként. Az egy 2019-es processzor, a mozik pedig kb. 2010 óta mennek digitálisan. A tömörítetlenség lenne teljesítményben az egyetlen járható út (mivel nem kell dekódolni, elég jó módszerrel kilőni a frame bufferbe), de ahhoz egy filmnél nem elég a gigabit. Ez nemhogy a legtöbb ipari hálózaton sincs meg, filmet sem érdemes ilyen formában kiadni, mert ezt a sebességet csak SSD tudja, lemez nem, legyen az optikai vagy HDD.
(#162534) mpo: Egyszerű a számítás, szélesség*magasság*bitmélység*3 (ugye RGB)*képkockaszám/1024 (hogy kbit legyen)/1024 (hogy Mbit legyen)/1024 (hogy Gbit legyen). A Full HD-t elszámoltam, az csak 1.11 Gbit, így a 4K logikusan négyszer ennyi, de a kerekítés miatt 4.45, HDR-ben pedig 5.56 Gbitnél járunk. 60 Hz-es HFR konverzióval, ahogy én mozizom (vagy épp a Gemini Man jött ki) a Full HD 2.78, a 4K pedig 11.12 Gbit, és ez még nem HDR. Én arra dupla projektoros megoldást készítettem, ehhez két HDMI-t kell megtölteni adattal, ahol rengeteg más is átmegy:
(#162535) mandju: Ott már a HDMI extrái is megjelennek, egyrészt durva overscan van (pl. mert képnek szúrja be a hangot), másrészt az egészet meg kell szorozni 10/8-al a 8b10 kódolás miatt, és mellette még a vezérlőjelek (HBlank, VBlank, jelinfó, stb.) is védve vannak a bithiba ellen, egész pontosan ötszörösen, annak sem kevés adat kell. Ettől még belefér 18 Gbitbe, tömörítés nélkül (korábban csak úgy ment át). A probléma, hogy ezt alig támogatja bármi (gyors kereséssel mindössze 6 ilyen TV-t és 0 házimozis projektort találtam), a korábban írt chroma downsampling miatt. Filmhez nincs teljes RGB (csak PC-nek kell a MadVR miatt), a 4K HDR Blu-ray is csak 4:2:0, ez azt jelenti, hogy az átvitt adatfolyam majdnem fele annyi. Mindenkinek olcsóbb így: neked nem kell high speed kábel, és elég fele annyi teljesítmény a megjelenítőbe, ami abba a faktorba normális hűtéssel nagyon drága.
-
python1
veterán
válasz
alphamooncam #162548 üzenetére
Az attól függ, hogy milyen rendszerbe menne, de megoldható lenne forgó alkatrésszekkel max 10decibeles zajjal. Minek harcolni a szélmalom ellen, megtették már ezt, én simán használom a nekem megfelelő madvr beállítást a vetítőmhöz, és simán hozz egy olyan képet hangot aminél jobbat ritkán hallok.
-
mpo
veterán
válasz
alphamooncam #162544 üzenetére
Először persze adatközpontoknál használnák, nem otthoni előfizetőknél.
Jó lesz neked, 50 filmet meg tudsz nézni 1 mp alatt.
-
python1
veterán
válasz
alphamooncam #162542 üzenetére
De minek bonyolítanád, nekem szerverről jönnek a fullhd filmek, a szerver hangtalan, egy szintén hangtalan HTPC-be madvr-rel a projektorra hangolva + a processzor szerepét is ellátja a HTPC.Tulajdonképpen csak végfokok vannak a HTPC- mögött, ja meg egy rakat minidsp.
-
mpo
veterán
válasz
alphamooncam #162542 üzenetére
Nem írtam, hogy lehetetlen, (azt se, hogy megoldható) csak ha többe kerül a leves, mint a hús, akkor van-e értelme.
Az előnyök nincsenek arányban a költségekkel. -
mpo
veterán
válasz
alphamooncam #162533 üzenetére
Érdekes az ötleted, még létezhet is (akár a NASA-nál), csak az nem a mi bukszánkhoz való.
A felhasználók száma és igénye is növekszik, ezért inkább a jobb tömörítés kidolgozásába fektetnek be.
Ezt írta VoidXs:
A tömörítetlen Full HD 1.14 Gbitet kíván 24 Hz-en.
....akkor is korlátolt a sávszéled.A 4K, HDR, stb. milyen sávszélességet igényelne?
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #162524 üzenetére
A tömörítetlen Full HD 1.14 Gbitet kíván 24 Hz-en. Ha lenne rá mód, hogy a tömörítetlen DirectX frame buffert lelopd, és van mellé olyan gyors CPU-d, hogy ezt képes is legyen áttolni, akkor is korlátolt a sávszéled. A féltömörítetlen (draw call-os) megoldások, pl. a Windows beépített dolgai pont renderelést nem tudnak átvinni, vagy épp nagyon tömörített módba kapcsolnak. A MadVR pedig pont arra készült, hogy a tömörítési hibákat javítsa, ha bármit mögé teszel, az lényegében semlegesség teszi, de még ront is.
A Roon és a Tidal zenére van, az a videó sávszél töredéke, gond nélkül átmegy bármi. A Netflix is streamel DTS HD-MA-t.
-
alphamooncam
őstag
válasz
alphamooncam #162524 üzenetére
Roon hogy csinálja? Ott is van szerver meg kliens gép.
Tidalt meg iszonyat magas Hz-eken ( szerintem pont feleslegesen, de ez mindegy ) sztrímelik a világvégéről, beszámolók alapján kiváló minőségben.
"Csak" ezt kéne átültetni, de ehhez én olyan kevés vagyok mint mackósajtban... de abban biztos vagyok már rendelkezésre állnak az eszközök - lehet a szoftveres része akár "free" is - csak még nem csinálta meg senki, vagy legalábbis nem tudok róla.
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #162520 üzenetére
Ez azt jelenti, hogy önmagában megbirkózik full-full beállításon a MadVR-rel?
Ehhez 300k is kevés, az én gépem értéke jelenleg kb. 400k, és az sem képes erre. A legjobb ár/érték arányt, és a házimozis piacot teljes egészében verő gépet ajánlottam 150-ért.
Táp téma csak abból a szempontból érdekelt mert másnál felmerült az analóg táp.
Akkor válaszd a digitálisat. Olcsóbb (azonos minőségű modell) és jobb, olyan dolgokat képes javítani, amiket analóg nem, és ezeken túl még sokkal hatékonyabb is.
Nem ismerem a piacot, létezik ma olyan asztali lejátszó aminek a minősége eléri egy szénné tuningolt MadVR-s HTPC képét- hangját? (Ez a linkelt kérdésből)
Nem, soha nem is létezett, és valószínűleg nem is fog. Nem lenne bevétele a cégeknek, ha annyit is érne a lejátszójuk, mint amennyiért árulják. És ez nem csak a szénné tuningolt MadVR-re vonatkozik, mert a 3200G is bőven megveri a legdrágább lejátszókat, néhányat még MadVR nélkül is.
Átmenne-e úgy egy sztrím, hogy az összes számításigényes feldolgozást (MadVR-Szobakorrekció, stb. bármi ) elvégzi az "erős és hangos" gép, egy másik szobában, míg a moziszobában egy minden szempontból csendes kliens gépnek csak az lenne a dolga, hogy fogadja, időrendi sorrendbe tegye, és HDMI-n kitolja a filmet.
Erre csak stúdiós hardvert ismerek, és azoknak az árazása is úgy alakul. Az irodai szintet felejtsük el, az vagy annál is drágább, vagy nem is beszélhetünk minőségről. A HDMI átalakítók minimális, a képernyőstreamek drasztikus minőségromlással (és minimum 100k hardveres felárral) járnak. Amit ajánlottam PC-t, közel hangtalan, de ha még be is dobozolod maximum 5000 forintért (fa + csavar + ragasztó + szivacs + külső power gomb + extra ventilátor), akkor lazán eljutsz egy stúdió alapzaja alá.
-
exception
aktív tag
válasz
alphamooncam #162509 üzenetére
Egy szervergép 40 000 körül van használtan, amiben van egy olyan Xeon proci, ami simán elbír bármivel. Ezekben már a memória benne van, kell egy tápegység és egy SSD. Ehhez ha kell az összes MadVR cucc, akkor egy low profile 1050ti elég, egy szép házzal együtt 120 alatt megáll a történet.
-
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #162509 üzenetére
150-be nyilván nem lesz analóg tápod.
Annyiból madVR-hez gépet max használt komponensekből építesz, de nem analóg táppal hanem egy normális pc-s táppal. -
python1
veterán
válasz
alphamooncam #162507 üzenetére
Pl l fullhd -ra kliens PC 12e forint, külső táppal, wifivel,mondjuk ehhez 6e forint egy ssd amire fekúszik a Windows, bár én librelec -el használtam évekig, most nas-ként üzemel némán, mivel passzív kivitelű. De széles a választék hardver terén, mozira nem kell izom gép, gpu nem árt ha erősebb.
-
python1
veterán
válasz
alphamooncam #162504 üzenetére
Fullhd -ra, de 4k-ra is simán, még egy szuper ház is belefér, használtban meg kincsek vannak bagóért. Konfig változó ki mire esküszik,én mozihoz csak kapcsitápot használnék.
-
python1
veterán
válasz
alphamooncam #162483 üzenetére
Én amióta HTPC -zem, mindig kis ízléses házakkal oldottam meg, fel sem tűnt senkinek, mondjuk most egy készülék sem fog látszani, csak a vászon ami emlékeztet majd, hogy itt bizony valami van.Lesz autómatizálás is világítás, végfokok kapcsolása stb, tehát teljeskörű luxus mozit hozok össze.
-
robi-k
őstag
válasz
alphamooncam #162472 üzenetére
Számodra gyakorlatilag már akár egy Pi4 is megfelelne, teljes FHD támogatás nem okoz hardver kihívásokat.
A Kodi támogatja az NFS-t, javaslom, a NAS-on kapcsold be az NFS megosztást, és nem kell streamelni NAS-ról lejátszóra.
Amire te gondolsz stream alatt, az a hálózati hozzáférés a NAS-on lévő média tartalomhoz, ami lehet vagy windows rendszerű (SMB), vagy Linux alapú (NFS) hálózati kommunikációs protokoll segítségével. -
robi-k
őstag
válasz
alphamooncam #162465 üzenetére
Rossz oldalról közelíted meg, először is, meg kell határoznod a követelményeket:
1) Kell-e 4K, vagy elég a FullHD?
2) Ha kell a 4K, kell-e a HDR?
3) Szükség van a HLG, a HDR10+ és a DolbyVison támogatásra?
4) Ha kell a DolbyVison, melyik profil támogatására van szükség: Prile 4, Profile 5 (stream, pl. Netflix) vagy a Profile 7 (ami az UHD BD lemezeken van)?
5) Kell-e beépített DAC analóg kimenetekkel (előfokra vagy akár közvetlenül a végfokokra kötve), vagy elég a HDMI?
6) Ha elég a HDMI kimenet, kell-e dual HDMI kimenet: az egyik csak a képet adja a kijelzőre, a másik pedig csak a hangot a házimozi rendszer felé?
7) És nem utolsó sorban: mi az anyagi keret?(#162468) alphamooncam
DLNA-t felejtsd el mint a rossz álmot, rendes hálózati protokollt (SMB/CIFS vagy NFS) támogató lejátszót keress. -
Quetz
őstag
válasz
alphamooncam #162465 üzenetére
Szerintem elég ha lerakod a lejátszót a pincébe és onnan optikai vagy HDMI over ethernet kombóval hozod át a már feldolgozott streamet.
-
python1
veterán
válasz
alphamooncam #162403 üzenetére
Szerintem engedd el ezt a témát.
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #162398 üzenetére
Zenéhez gyors szub kell, olyan, ami legalább 40Hz-ig, úgy megy le, hogy akár az 5ms-os tranzienseket is le tudja követni ( kompresszorokon be lehet állítani ilyen értéket, és ezeket is kell tudnia kezelni. )
Én még életemben nem láttam olyan mérést, ahol egy sub lecsengése 8 ms alá ment volna, de elismerően fogok bólogatni, ha mutatsz ilyen ábrát. A JBL-edről az internet 80 ms-os értékeket mutat. Ez a 8 ms egy mozis LFE-től jött, ami egyedi dizájn, pont a minimális lecsengésre fejlesztve. A tranziens lekövetése (korreláció) nem egyenlő a spektrum lecsengésével, hanem egy sokkal könnyebb feladat. Elég nagy árammal nyilván bármilyen membránt át tudsz lökni bármilyen állapotba, a probléma az, hogy nem fog ott maradni.
Zenében nem csak egy dob szól önmagában, amivel "indokoltad", hogy miért nem kell, hanem ugyenezen a frekvencián, több hangszer is szól. Na ahhoz, hogy ez ne egy massza legyen, hogy ezeket el lehessen különíteni, ahhoz kell az igazán gyors sub.
A membrán gyorsaságának kevés köze van ahhoz, hogy mennyire különülnek el adott hangszórón a hangok. Ez a doboz érdeme, és hogy úgy tervezték-e meg, hogy illeszkedjen a driverhez.
Tapasztalhattad már, hogy engem érvekkel lehet meggyőzni
Akkor mivel lehet, ha nem a meggyőzés egyetlen értelmes eszközével? Fizesselek le, ahogy a forgalmazók teszik a hifis/házimozis lapokkal?
Mintahogy az sem amikor kijelentetted, hogy 430 ezer Ft-nál drágább mélysugárzók tulajdonosainak összehasonlíthatatlanul rosszabb a rendszerük, mint amit Te össze tudnál rakni.
Fenntartásokkal. Olyan jelúttervezés kell hozzá, amihez sokan kijelentették itt, hogy kényelmetlen, túl sok munka összerakni, aggódnak a karbantartás miatt, stb, stb. Szinte mindenki így van vele a házimozisok közül, ahogy minden hobbiból kicsi a DIY közösség. Olyan ez, mint amikor egy tuningolt autó megver sokkal drágább darabokat: nem lesz igényesebb, nem lesz szebb, nagyon nem hagyhatod elállni, csak jobb élményt és számokat nyújt, amikor épp nem szereled.
Meglehetősen biztos vagyok abban, hogy a kijelentésed miatt pár fórumozó társamnak a tarkójáig szaladt fel a szemöldöke.
Rajtad kívül az összes kommentből és a privát megkeresésekből nem ez jött le, ahogy abból sem, hogy már mennyi rendszert építettek hasonló ajánlásra (nem feltétlenül az enyémre), mennyire boldogok vele, és mikkel összehasonlítva vannak nagyon jó véleménnyel róluk. Nyilván van, akit köt a kényelem, vagy csak simán megteheti, hogy kifezessen 4-5x annyit, ha cserébe nem kell aggódnia az összeszerelés miatt, megesik.
<Indokolatlanul hosszú beszédhangos értekezés>
Túl sok idő lenne leírni, hogy miben különbözik a filmes, stúdiós, és színpadi mikrofonozás. Utóbbi esetre eljuthatunk a 150 Hz-es HPF-ig is. Csak a proximity effect különös kezeléseivel lehet minden érvedre cáfoló helyzetet találni. Nincs olyan, hogy egy beállítás mindenre jó, nincs kötelező vágás, sem értelme a tipikus spektrumra építeni, mert a valóság szórása túl nagy.
Azt gondolom, rajtam kívül is vannak itt zenekedvelők, és nem hiszem, hogy meg kéne osztani, lekezelő megjegyzésekkel a házimozis és a zenekedvelő tábort.
Én is zenekedvelő vagyok, de ettől még statisztikai tény marad, hogy a zenéből sokkal jobban kiveszett a dinamika, mint a filmekből, és a koncerteken a hangnyomás nagyobb prioritás, mint a hangminőség, a fejlesztéseket is ez viszi előre. Ott tartunk, hogy a minimális irányítottságot a diffrakció elé sorolják (="olcsó" line array).
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #162374 üzenetére
Ajajj, de vad feltételezés. Egyáltalán nem bevételi forrásom a mozi, sosem kaptam pénzt a munkáimért. Ingyen tartok workshopokat a magyar mozisoknak és hangmérnököknek, ahogy a szobakorrekcióm kódját is szabadon elérheted, és tehetsz javaslatot az alapján a módosítására. Nem érdekel a pénz, pláne nem egy olyan iparé, ami mindennél undorítóbb lehúzásra épül. Készül egy egyelőre nem leleplezett kommersz hardverem, de annak is az lesz a célja, hogy felkavarja kicsit az állóvizet, nem a nyereség. Az én célom csak annyi, hogy segítsem előre ezt az évtizedek óta lényegében nulla fejlődést és annál több hülyeséget felmutató ipart.
A napi betevőmet valóban egy elég nagy audio cég adja, de mivel szerződés köt, hogy ha a mi termékünket ajánlom, akkor írjam mellé, hogy itt dolgozom, és nem kötelességem ajánlani, de úgyse hinné el senki, szóval nem ajánlok közvetlenül, pedig nagyon jó cuccaink vannak, amiket élmény megalkotni és hallgatni.
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #162358 üzenetére
Zenéhez nem kell gyors sub, mert nincs benne mély impulzus. Egy dob például közel nem impulzus. Közelében nincs annak, amit egy fegyver hangja kelt, zs-kategóriás rapszámokon kívül pedig az zenében nincs. Egy LFE-nek szánt subon majdnem nem is hallani zenét, ezért alkalmatlan is a célra, olyan gyors. A házimozi egy gigantikus kompromisszum. Valahova a kettő közé kell esnie, különben a zene élvezhetetlen lesz, vagy a film erőtlen.
A korábbi kommenthez: mozi sosem ment mennyiségi mélyre, 115 dB minden, csak nem az. Nem költenének milliárdos beruhazások tetemes részéből lassú subokra szándékosan, ha nem lenne oka. Egy Dolby Cinema belépő szinten előírás szerint csak lassú subokból 27 millió Forintnak megfelelő összeget vár el, a 24 milliónyi LFE-n túl. Ők pedig valószínűleg értenek a hanghoz. Nem hangnyomásra van 32 sub egy IMAX-ben sem, hiába tudna gyilkos mennyiséget belőle, hanem egyszerűen azért, mert így jön ki az a gyorsaság, amit sehol máshol nem hoznak össze. Onnan úgy jössz ki, hogy a füleddel szinte semmi mélyet nem hallottál, pedig még a szomszéd termekben is érezni. A hangerőről mindig is a koncertek szóltak, a filmek a dinamikáról, ami mára a zenéből (tisztelet a kivételnek) szinte teljesen kiveszett.
-
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #162374 üzenetére
"Az meg, hogy másra hivatkozol nem mentség!"
Nem is akartam mentegetőzni, ugyan mi okom lenne rá.
Én nem így látom a dolgokat ahogy Te, de ezen nem veszünk össze. -
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #162372 üzenetére
Én nem ajánlok semmit, főleg nem bőszen. Nem tűnsz annak a típusnak akit bármiről is megpróbálnék meggyőzni.
Csak elmélkedtünk.
VoidXs említette az LSR310S-t crossover szubnak a nagy JBL mellé. Persze az nem házimozi szub, oké. Te azt írod a házimozi szubok közt nincs tőle gyorsabb. Nem feltételezed hanem kijelentetted. Én nem jelentem ki hogy nem ez a leggyorsabb, csak feltételezem. Van különbség a kettő közt. Sajnos nem hallottam még ilyen JBL-t, ahogy az összes házimozi szubot sem amit viszonyítási alapnak tekintesz. -
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #162358 üzenetére
"Ezzel a feltételezéssel az a probléma, hogy házimozi kategóriába nem létezik gyorsabb szub nála, de ha az ellenkezőjéről van bármilyen információd, kérlek oszd meg velem."
Ezt mire alapozod? Nincs hitelesített pecséttel ellátott információm az ellenkezőjéről, de mivel ezt egy számomra idegen írta le az interneten, engedd meg hogy fenntartásokkal kezeljem.
(#162367) Quetz: Nekem is rengeteg film van amit szívesen újranéznék a jelenlegi rendszeren, csak nincs rá idő.
-
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #162352 üzenetére
Ha az LSR310 lenne a crossover szub és mellé vennél egy gyorsabb szubot, nem a minőség kárára menne hanem elérné a célját (az elmélet szerint).
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #162350 üzenetére
Láttam már a 4641-et 20 m2-en párban, de kisebb (50 fős) moziteremben is egyedül, mindkét helyen kiválóan szólt. Párban az LSR jó crossover sub lehet az utóbbiba is, szerintem az ott szükséges hangerőt (102 dB 8 méterről) gond nélkül viseli.
Egy LFE-nek készült sub nagyon ritkán bizsergeti a hátsód, csak ha az effekt úgy kívánja. Inkább mellkason és fejen érezni. Egy normális moziban (most az IMAX, Korda, Spielberg szintre gondolok) sem rezeg alattad a szék.
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #162346 üzenetére
Akkor most a beszédtartomány mettől-meddig terjed?
Kb. 50 Hz - 15 kHz, biztonsági keverésnél 100 Hz-7 kHz. Egy átlagos 80 Hz-es crossover 120 Hz-ig még hallhatóan (-6 dB) visz át hangot a subra, szóval még utóbbinál is bőven jut oda.Oda nem kell gyors tranziens ez igaz, de csak ezért kialakítani egy ilyen rendszert szerintem luxus, ha a főszub ezt egyébként meg tudná oldani.
Egyáltalán nem luxus, vegyünk egy példát, mondjuk ha szeretnél cserélni egy Velodyne SPL-1200 Ultrát: egy 700k-s sub, aminek az árán megveheted a következőket: JBL 4641, ami egy sokkal gyorsabb, minőségi LFE (280k), Crown XLS 1502 (150k), bal és jobb crossover subnak 1-1 db JBL LSR310S (240k), és még maradt is egy kevés pénzünk egy összehasonlíthatatlanul jobb rendszer mellett.Miért nem lehet egy gyors szubbal ezt megoldani?! Fordítva, lassúval megérteném, de így?!
A térszimuláció a mennyiségről szól, nem a minőségről. Jó subból már tényleg luxus annyit venni.Ha el tudja végezni egy jó szub, akkor a crossover szub felesleges pénzkidobás, csak rontja a minőséget.
A lassúságot el tudja végezni, ha megszerzed a megfelelő impulzust, amivel rá tudod keverni, de a vágott anyag fázishibái miatti minőségromlásod még mindig ott van. -
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #162328 üzenetére
A kérdés ez volt: (#162315): Miből gondoltad ezt az EQ dolgot, a tranzienssel?
Azt hittem, tudod, mi az a phattening, ha már kompresszort használsz. Lényegében egy nagyon lassú attack és gyors release. Egy normális kompresszorban azért sokkal több dologgal lehet játszani, mint abban, amit mutattál, minimum a teljes ADSR-t lehet állítani. Kompresszort nyilván nem viszel át konvolúciós szűrőbe, csak EQ-t és konvolúciós szoftvertől függően limitert, de mint mondtam mindkettőre, egyik sem alkalmas tranzienst rontani.A rosszabb tranzienseknek fenntartott subnak pedig, mint mondtam, az a lényege, hogy ami nem impulzusszerű vagy nagy teljesítményű mély hang (vagyis LFE), azt szándékosan lassabb subokra keverik a main-ek alatt, mert azokkal jobb az összhang, ha eleve lassú mikrofont használtak (márpedig pl. beszédre szinte kizárólag azt használnak), és ezekkel lehet olyan tereket szimulálni mélytartományban, amit LFE-vel, főleg egy darabbal nem. Nézd meg a TRON End of the Line jelenetét, vagy a Point Break buliját, utóbbiban konkrétan meg sem szólal az LFE, ha nyitsz egy kivezérlésjelzőt, pont ezért.
Az utolsó bekezdésedre pedig elmondom akkor harmadszor is, hogy nem a frontokra mennek, mert a kimenet után rögtön van crossover a crossover subok és a frontok közt.
(#162331) alphamooncam: Még egyszer: annak nem monósítás a célja, két külön subra megy ki, az L/R utáni crossoverrel, külön vannak EQ-zva. Azon az ábrán nincs semmi hiba, de valóban jó tesztelése volt a közösségnek, mert negyedjére sem olvastad el.
(#162333) alphamooncam: Pont, hogy az LFE-re vágás okoz nagyon csúnya összeakadásokat, ha ugyanabból az effektből egy picit másképp van a vágott csatornákon. Márpedig a hangmérnökök, akiket ismerek, mindig teljesen függetlenül kevernek LFE-t. Ha véletlenül ugyanaz az effekt szól a main-ekből, az lehet, hogy szét van PEQ-zva, zengetve, stb, és már tönkre is tetted az impulzus komponensét, ha keresztezted őket egy subon. És ez már nem is az eredeti téma, ami miatt minden mozi crossover subokra épül, csak egy újabb, csak házimoziban tapasztalható, vágással bevezetett hiba.
(#162335) alphamooncam: Szép lenne nem ugyanazt a frekit használni az utólagos crossoverben, olyan hibát csak szándékosan lehet összehozni. Az egész crossover karakter is oda van igazítva a valóságban, hogy fázishelyes legyen, bár ez moziból kezd kiesni, miután az Atmos crossover subokat nagy teremben kötelező a hátsó sarkakban elhelyezni.
(#162344) alphamooncam: Igen, nem véletlenül van LFE, ahogy nem véletlenül van még nélküle is rengeteg mély a többin, beleértve a surroundokat is. Próbáld meg lejátszóból lenémítani az LFE-t, meglepődsz, hogy alig szűnnek majd meg hangok. Ugyanígy a legtöbb filmben, ha kiszólózod az LFE-t, néha zene alatt meg sem szólal. A JBL LSR egy zenés széria, ezáltal nincsnek felvonultatva LFE subok. Egy jobb házimozis darab szintjén vannak tranziensekben, de egy igazi LFE teljesen más szint. Azon hangszert meg sem hallasz, ezért kell mellé egy lomhább.
-
alphamooncam
őstag
válasz
alphamooncam #162341 üzenetére
Ha a szubok fűzhetőségére gondolsz, akkor az enyém olyan, JBL LSR 310S. Nekem még csak egy van, de akármennyi ilyet tovább lehet fűzni, csak legyen elég lé...
-
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #162337 üzenetére
Azt is úgy kell érteni, hogy pro szubokhoz képest lassabb. Házimozis szub.
Nálam tényleg fölösleges az álló. Akusztika miatt nem hagyhatom rajta a mélyet.
-
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #162335 üzenetére
A lomhát csak én írtam extra idézőjelesen, nyilván nem akarok lomha szubot a rendszerbe.
Én perpillanat odáig látok, hogy legyen egy LFE meg legyen egy a levágott mélyekre. A lomha témát felejtsük el inkább, mert nem volt szerencsés megfogalmazás részemről, sejtettem is hogy egyből ki lesz ragadva.
A két külön dolgozó szub nem hiszem hogy nagyobb galibát okozna mintha egyre keversz rá mindent. De nem is elmélkedek ezen, meg kellene hallgatni meg mérni, aztán kiderül.
De nincs most fölös szubom a spájzban. -
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #162333 üzenetére
Az a célja, hogy az LFE szub csatorna érintetlen legyen egy villámgyors pontos szubbal, a crossover szub amire minden egyéb mély megy pedig esetlegesen """""lomhább""""" darab (vagy nem tudom minek nevezem, talán nem ez a legjobb szó) jobban igazodjon a frontokhoz illetve a filmek keveréséhez. Én így értettem. Nem tudom crossover szubnak mi lenne ideális, azért bennem is vannak még kérdőjelek bőven, de az alap elgondolás tetszik.
Szerintem én ha esetleg meg is próbálnám első körben, úgy csinálnám, hogy beáldoznám az egyik surround back csatornámat a crossover szubnak. Úgy egyszerűbb a dolog. Nem is kellene "csak" egy második szub hogy kipróbáljam.
-
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #162331 üzenetére
Lehet hogy nem az volt a legszerencsésebb szemléltetés, de ne a hibát keresd benne mert csak a töredékét látod az EQ APO-s setupnak rajta, fennakadsz a részleteken.
Utólagos magyarázatával én értem mit akart mondani vele.
PC-n ugye csak 8 csatornád van, hogy viszel ki plusz egy (crossover) szubcsatornát anélkül hogy beáldoznál a 8-ból egy csatornát is, teszem azt egy surroundot. Másik csatorna jelén megteheted, csak utána egy külső crossoverrel megint szét kell választani amire pl. egy miniDSP képes.Vágsz teszem azt minden csatornát 80Hz alatt, azt "monósítod" és mondjuk visszarakod a centerre (alsó rész 80Hz alatt üres ugye mert levágtad). A center kimenet után raksz egy miniDSP-t ahol egy crossoverrel megint szétszeded külön kimenetre a 80Hz alatti és fölötti részt, megkapod a crossover szub csatornát meg a vágott center csatornát. LFE szub csatorna meg érintetlen és nincs rákeverve pluszba semmi.
-
python1
veterán
válasz
alphamooncam #162328 üzenetére
Voidxs pont azt írta, hogy egy extra szub csatornára kellene keverni, mert így pontosabb, torzításmentesebb hangot kapunk, ami logikus, zenénél használják, és egyre több mozinál is láttam már ezt a megoldást csak nem tudtam hová tenni. A monósítás ebben az esetben jó, és használják is.
-
#09634560
törölt tag
válasz
alphamooncam #162324 üzenetére
Pedig lenne benne fantázia.. akár ugy hogy monjuk 2 kimenetes AVR-nek egyik lenne LFE, másik pedig a hangfalak 80 Hz alatti frekije,,, magamban elgondolkodtam rajta, de ehez szoftveres támogatás kellene az avr-ban..
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #162202 üzenetére
Úgy tűnik, mégsem lett ide túlságosan bő.
Szóval egy subnak nagyon nagy vonalakban (ha nem akarunk az ismerősebb paraméterekről, mint Le, Vas, Qms, stb.-ről beszélni) három jellegzetes vonása van, amiről te beszélsz, az a tranziens válasz, vagyis kvázi a sub süketszobai impulzusválasza, amit úgy 90%-ban a driver határoz meg, 10%-ban a reflex (ha van). Kizárólag ettől függ, hogy hallás-érzet egyensúly melyik irányba tolódik. Biztos lehetsz benne, hogy a subokat alkotó mérnökök ezzel tökéletesen tisztában vannak, és az ő döntésük volt a végleges hang attól függően, hogy milyen rendszerhez szánják az adott darabot. Általában minél gyengébb a rendszer (minél magasabb a vágás), annál lassabb lecsengés a cél (lágyabb lengés), ami egy erős impulzus helyett elnyújtottan, hallhatóan adja elő a hangot, ha már nincs meg a szükséges teljesítmény, hogy ütni tudjon. Ez a tulajdonság később csak rontható, nincs bármiféle EQ, ami a tranziens választ gyorsítaná. Picit lehet javítani érzetre (phattening), de objektíven nem.
Sokszor úgy készülnek a driverek, hogy vágási pont alatt teszik csak tönkre a hangot, például a Klipsch driverek 60-80 Hz körül hibátlan tranziensből átcsapnak csapnivalóba, hogy az átkevert hangok stílusa megmaradjon. Ezt a házimozis gyártók közül mindenki így csinálja, mert vágásra épül az ipar, és nagyon fura lenne, ha a mélyek zengése teljesen megszűnne egy adott ponttól egy túl jó sub miatt. A pro suboknak ilyen kötöttsége nincs, általában gyerekjáték velük a chest slam, és jól tervezett rendszerben a legolcsóbb pro is veri a legjobb házimozisat, mert a filmeket is így keverték: moziban nincs vágás, minden frontnak van egy elég jó képességű mély útja, ami a hagyományos, "meleg" sub hangra van tervezve. Az LFE sáv célja pont az, hogy a drasztikus légnyomással járó effekteket előhozza, és frekvencia függvényében az ember adott részét üsse meg. Ezeket az effekteket nem szabadna hallani, rendes mozis subokkal nem is hallod. Otthon egyszerűen nincs meg a lehetőség egy AVR-ben sem, hogy két subot használj, egyet egy tiszta LFE subra, egyet pedig crossoverre. PC-n igen, ezért is lehet röhögve felvenni a versenyt olcsón a high-enddel, ha vannak crossover subjaid.
Példákkal élve kb. ezt jelenti: nekem egy Eminence LAB 12 driverem van, kicsi és portzajos reflexes ládában, de ilyen gyors subot máshol nem igazán hallottam, pedig a szobám botrányosan rossz akusztikájú. Okkal használják ezt a darabot a legjobb egyedi gyártmányokban, köztük az IMAX-nél is. Miután beszereltem, azonnal megjelent egyrészt a chest slam, másrészt tud külön fejet, mellkast, és ülést támadni, amikor az effekt épp úgy kívánja. Ilyet csak jobb mozikban hallottam, illetve azon a rendszeren, amin a Schönherzben filmezünk, ehhez van két RCF S-8028. Ezek után az egyik legjobb rendszer ez a JBL 4641-es szoba, teljesen jól megférnek ketten ilyen kis helyen, az erősítők alsó LED-je épp, hogy felvillan, és már érzed is. Ami viszont nagyon rossz, az a házimozis vonal: a legnagyobb nevek, amiket hallottam, a Paradigm Signature Sub 25 (párban), SVS SB16 Ultra, és a Velodyne SPL-1200 Ultra (szintén párban). Eszméletlen szenvedés volt belőlük vállalható hangot kicsalni, csak a Velodyne volt barát abban, hogy ne lehessen hallani, csak érezni. Az SVS egy vadállat, annyira szék még nem remegett alattam, de a fejfájás-faktora sem alacsony, olyan szinten a hallhatóság felé van hangolva, és egy pro subhoz képest rendkívül lassú. A Paradigm csak úgy volt. Tök jó, hogy az erejétől már kvázi fúj körülöttem a szél, de impulzusa a legkevésbé sincs.
A reflexnek ezekhez semmi köze, ahogy annak sem, hogy van-e vagy nincs. Az impulzus csúcsaihoz képest egy minimális ellentétes irányú, de nagyon lassan lecsengő csúcsot csap hozzá, de ez nem feltétlenül jelent rosszat, csak azt, hogy hajlamos a hangolási pontja környékén csúnyán torzítani, de az extra hangnyomás és kiterjesztett mélytartomány mellé azokon a helyeken, ahová szánják, ez szükséges kompromisszum, és egy minőségi reflexes darabnál mindez minimális. Azt se felejtsük el, hogy frekvenciától függően adott teljesítmény alatt a reflexes ládák kvázi zártként viselkednek, és ez a teljesítmény nem kevés. A doboz méretei az itt produkált értékeket tolja el valamelyik irányba.
A harmadik faktor egy sub hangjában valóban a szoba, de a szoba lecsengésének kiszűrését az emberi agy nagyon jól kompenzálja. Fejhallgatóra szánt zenekeverésekben simán megúsznak akár 3-5 másodperces(!) zengetéseket, olyan szinten ehhez fejlődött ki a hallásunk. Éppen ezért mérésnél tisztán a spektrummal foglalkozunk suboknál, akkor is, ha az EQ-val a lecsengés nő. Természetesen más hangszórókkal nem ez a helyzet, mert ott a szoba zengése az irányérzetet drasztikusan tönkreteszi, de ilyenünk a mélytartományban eleve nincs.
(#162205) ctrlaltdel13: Az "alaphelyzetbe álláshoz" nem hagyatkozunk fizikai hatásokra, ez az erősítőre van hárítva, úgy hívják, hogy csillapítási faktor. Viszont olyan magas számokat produkálnak a mai erősítők (500-tól indulunk, a házimozi kb. 1000-nél áll meg, egy jobb pro darab 2000 fölé is megy), hogy csak a legjobb subokon jön elő tranziens válaszra mért hatásként. A potenciál szinte kizárólag a driverben van, és olyan erős mágneses térrel dolgozunk, hogy ahhoz képest a közeg nyomása megközelítőleg semmi. Pontosan ugyanilyen hatékonyan működnének víz alatt is, ha vízállóak lennének, ugyanezeket mérnénk.
(#162216) Tamoo: A hangszóró lecsengése és a szoba lecsengése két külön dolog, nincs közük egymáshoz, és teljesen másban nyilvánul meg a hangban. Egy hosszan zengő szoba szólhat jól, néha cél is (például hangversenytermekben, a MüPában még állítható is), de egy hosszan zengő sub csak akkor, ha nem kell impulzusokkal dolgoznia. Mélyebb vonós hangszerek például ugyanúgy szólhatnak lassú subokon jól.
-
Dorian
félisten
válasz
alphamooncam #162252 üzenetére
Mièrt, szted utòzengèst csak állòhullámok okoznak?
-
Dorian
félisten
válasz
alphamooncam #162240 üzenetére
"speciális helyre kell menned a természetben, hogy állóhullámot hallhass"
Èrtem èn, ès ez ìgy van. Csakhogy nem állòhullámròl volt szò, hanem mèyfrekvenciákròl.
-
Quetz
őstag
válasz
alphamooncam #162214 üzenetére
Hogy állítod a lecsengési időt? Illetve mi köze a lecsengésnek a hangnyomáshoz?
-
#09634560
törölt tag
válasz
alphamooncam #162234 üzenetére
Példák állóhullámokra és mélyfrekvenciákra is: szélzúgás fák között, villám, vihar.
-
Dorian
félisten
válasz
alphamooncam #162234 üzenetére
Hibás / felesleges az egész okfejtésed, mert nem állóhullámokról volt szó, hanem mélyfrekvenciákról és azok csillapodásáról.
De igen, a természetben is léteznek szubfrekvenciák.
-
Dorian
félisten
válasz
alphamooncam #162223 üzenetére
Nem értem a kérdést. A természetben is jobban / gyorsabban csillapodnak a magasabb hangok, hiszen a természetes tereptárgyak, felületek is jobban nyelik a magasakat. Pusztán fizika. Éppen ezért érezzük természetesnek (bárhol, bármikor, moziban is), ha egy kicsit (na nem annyira, mint egy lakószobában) magasabb a mélyek utózengése.
-
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #162214 üzenetére
Nem sztereózok itt, csak többcsatornás koncert + mozi.
Ez egy nappali, nyitott folyosó, nagy poszter előtétfal, cserépkályha. Örülök hogy ilyen is lett, azt hittem sokkal tragikusabb. Látnád korrekció nélkül.
Az átlag 120-150ms tudtommal már kevés, 300ms jó, a 400ms is egész jó és még az 500ms sem számít soknak (főleg mélytartományban) ilyen körülmények közt és úgy általában sem.
Ez nem referencia szoba, sohasem lesz az.(Fapacitól idézve: Tapasztalati érték, hogy zenehallgatásra használt helyiségek utózengési idejét 0,4 másodperc környékére célszerű beállítani.)
-
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam #162202 üzenetére
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Kompakt "házimozi" szettekkel és hangprojektorokkal (soundbars) tapasztalatok híján nem foglalkozik a topik.
- hozzászólás előtt olvasd el az összefoglalót!
- HÁZIMOZI, HIFI, TV beárazás topic
- Házimozi belépő szinten topic
- Hi-Fi-ről általánosságban topic
- Hangprojektor/Sound Projector/Front Surround/SoundBar topic
- Yettel topik
- Élő zene
- Amlogic S905, S912 processzoros készülékek
- E-roller topik
- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- Nintendo Switch 2
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Lakáshitel, lakásvásárlás
- Autós topik látogatók beszélgetős, offolós topikja
- Kerékpárosok, bringások ide!
- További aktív témák...
- BESZÁMÍTÁS! MSI B450M R5 5500 32GB DDR4 512GB SSD RTX 3060 12GB Rampage SHIVA Chieftec 600W
- Csere-Beszámítás! Sapphire Nitro+ RX 7800 XT 16GB GDDR6 Videokártya! Bemutató Darab!
- Beszámítás! Apple Mac mini 2020 M1 8GB 256GB SSD számítógép garanciával, hibátlan működéssel
- Azonnali készpénzes nVidia RTX 3000 sorozat videokártya felvásárlás személyesen / csomagküldéssel
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 7 9800X3D 32/64GB RAM RX 9070 XT 16GB GAMER PC termékbeszámítással
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest