- Megérkezett a Google Pixel 7 és 7 Pro
- Milyen okostelefont vegyek?
- Poco F6 5G - Turbó Rudi
- Mobil flották
- Amazfit Active 2 NFC - jó kör
- Poco X6 Pro - ötös alá
- Motorola Edge 40 neo - színre és formára
- QWERTY billentyűzet és másodlagos kijelző is lesz a Titan 2-ben
- Motorola Edge 50 Fusion - jó fogás
- Yettel topik
Új hozzászólás Aktív témák
-
Crystalheart
őstag
válasz
CsiguszMaxim #131 üzenetére
Különös helyzet, hogy az én céljaim pont azok, hogy az ilyen és hasonló törvényekbe legyen közvetlen beleszólásom, csak ezért erőlködöm rajtuk.
-
CsiguszMaxim
senior tag
Látom, hogy 130 hsz van a topikban és gondoltam nagyban megy a vita a felső oktatás helyzetéről. Aztán látom, hogy totál elkanyarodott a téma. Na ezért szeretem én a PH-t
Értelmetlen dolgokról nem vitáznak 200 évig
Amúgy az elején én is felhúztam magam rajta de aztán rájöttem, hogy ebben a mostani világban tök felesleges erőlködni. Csinálni kell az embernek mindent a legjobb tudása szerint és haladni a céljai felé ahogy csak tud.
-
adalbert1
veterán
válasz
Jhonny06 #114 üzenetére
Az még hagyján hogy nem tudják átadni, de mikor még félre is fordítják/értelmezik az egészet...
Pl. valamelyik Two and a Half Men részben simán "üsd csak ki magadat"-nak fordították a knock yourself out-ot egy olyan jelenetben mikor az egyik szereplő megkérdezte hogy vehet-e egy x darab valamit...proci985 : egy ilyen cikkre én is kíváncsi lennék.
-
proci985
MODERÁTOR
köszi a bíztatást.
meglátjuk lesz e belőle valami, adatok megvannak, tapasztalatok megvannak, és addig kéne kiírni magamból, amíg még pontosan emlékszem a dolgokra. eredetileg az első év tapasztalatait akartam összesíteni nyár elején, viszont mostanra még több tapasztalatom lett. már csak időt kell a megírására találnom
.
-
proci985
MODERÁTOR
és a vicc az volt, hogy tényleg nagyon sok mesterséges nyelveknél fennálló tapasztalat működött természetes nyelvre is ("algoritmusok" reszelése is hasonló eredményeket nyújtott, pl futásidő szempontjából).
gondolkodtam logoutos élménybeszámolóról is "nyelvtanulás programozói megközelítésben" címmel, de aztán a téma nagyonkockasága miatt inkább letettem róla.
-
válasz
proci985 #123 üzenetére
Ez jo. Maskent megfogalmazva:
Felepitettel egy program vazat, amire szepen felkerultek eloszor a legfontosabb szubrutinok, feltoltotted az adatbazist, majd a tesztelesi idoszakban szepen elkezdted finomitani az algoritmusokat es mar nem csak a legfontosabb kiveteleket kezelted le.
-
Crystalheart
őstag
-
proci985
MODERÁTOR
várj, az a film már leesik a skáláról
azért vannak darabok, amikkel nem árt óvatosnak lenni (troma filmek -surf nacis must die, killer kondom- se egyszerűek).
egyébként tényleg pattern matching, de matekkal jobban hangzik
.
nagyonzárójelben: logikába szerintem azért bőven belefér a pattern matching, az meg szerintem még a matematikához tartozik. másrészről meg vannak összefonódások, bool logika gyakorlatilag alapja a deklaratív nyelveknek, Turing-gépet is eredetileg nyelvészek építették, mégis fontos algoritmuselmélet szempontjából (és az élő nyelvek nehézsége hasonló szinten van, mint a Turing-gépek nyelve). mondjuk így nézve gyakorlatilag mindenről be lehetne bizonyítani, hogy mindenhez van köze
.
ezt meg már csak azért merem leírni, mert a ph!n vagyunk:
svédül első két hónapban semmi automatizmusom nem volt (ellenben a végére lett alapfokúm, még minidig nulla automatizmussal), viszont rekurzivan épített vektorokban gondolkodtam: ha kijelentő, akkor az első elem az alany halmazból kerül ki, a második elem az ige halmazból, aztán jöhetnek a különböző bővítmények sorrendben dinamikusan allokálva, majd ha az egész összeállt, akkor mehet az outputra (kéz/száj), egyébként ha kérdő/mellékmondat, akkor mellékmondatnál kötőszó (kiválasztva a kötőszó adatbázisból), aztán ige, aztán állítmány, aztán a többi. végén új függvényhívás üres vektorral és mondattípussal. mellette második threaden ugyanez angolul, avagy ha nagyon megakadtam, akkor így tudtam gyorsan megértetni magam. kivételekkel minimálisan foglalkoztam, illetve volt random/németbenhogyvolt funkció döntésképtelenség esetére. kb összepakoltam egy kész pszeudokódot, és úgy döntöttem, hogy akkor nekem most ez a nyelvem (ez segített bírni és tartani a tanulási tempót). tanulásg a végére nekem az volt, hogy az élő nyelvek és a mesterséges nyelvek nem is állnak olyan messze egymástól, logikából/pattern matchingből pedig lehet nyelvet tolni, ha nincs más lehetőség (nem annyira jó ötlet egyébként, de megy).
azóta már vannak automatizmusaim, és ilyen őrültségeken nem gondolkodok. mentségemre szóljon, hogy nagyon rövid volt az idő (cserébe hiperintenzíven, értsd, heti 70-100 órák is megvoltak elején, később ez beállt 60-70re), és ezt az intervallumot olyan szinten kellett optimalizálni, hogy kellettek a kevésbé ortodox módszerek (két hónap végére kb 7000szavas aktív szókincsem volt, ez azt hiszem mindent elmond). a fejembe meg senki nem látott, hogy mégis hogy a fenébe rakom össze a dolgokat, ha a végeredmény kielégítő volt. mindenesetre a két hónap elején és végén is "futtattam" egy tesztet pattern matchingre/logikai képessgekre, látványos volt a javulás.
-
proci985
MODERÁTOR
válasz
Crystalheart #120 üzenetére
normális HiFi rendszernél, ha az ember hozzá van szokva rendesen kikevert masterekhez, akkor az a recsegés már elfogadhatatlan lesz. főleg, ha nincs teteje, nincs alja és általában úgy hangzik mintha ráhúztak volna egy szűrőt. a mono ezekután már csak hab a tortán (térbe keverésnél is azért vannak vicces dolgok... a monty python élet értelménél annyi volt az összes térhangzás -dtsben!-, hogy egy autó nagyon pontosan elment térben az ember háta mögött).
az megint filmtől függ, hogy milyen kiejtés kell. képzeld el, mi lett volna, ha Samuel Jackson artikulált volna a Pulp Fictionban.
sorozatból kb How I Metet, meg pár angolt (Coupling, Little Britain, My Hero, After you've gone, 2 pints, Top Gear) nézek mostanában (mmint utóbbi évben amikor időm volt), inkább filmes vagyok.
ha gyenge, ne nézd. az a menő? kit érdekel. tele van a világ zseniális filmekkel és felfedezni váró remekművekkel... rövid az élet, hogy sz*r filmeket nézzünk (hacsak nem az a cél)
tildy: viszont az éremnek van egy másik oldala is. anyám 50+ évesen jött ki svédekhez, nulláról kezdett, három hónap után lerakott valami nyelvvizsgát, aztán elkezdett dolgozni. pszichiáterként. mmint leült, aztán halgatta a beteg problémáit, svédül, úgy, hogy előtte három hónappal annyit tudott, hogy hej. ugyanúgy, angolt huszonéves fejjel kezdte tanulni, beszélni nem beszél sokat (bár tartott már előadást angolul), de előző héten megértette John Cleeset (Monthy Python tag). angolul. nem teljesen, de kb. azt akarom ebből kihozni, hogy sose késő elkezdeni. programozni tudsz, az élő nyelv is csak programnyelv, csak kissé bonyolultabb/nagyobb a szavak száma. cserébe viszont van hibatűrés, szóval egy vesszőért/lemaradt zárójelért senki nem veszi az ember fejét. nomeg szerintem a nyelv matematika, csak nem reklámozzák
-
Crystalheart
őstag
válasz
proci985 #118 üzenetére
Jó, hát a szinkron konkrét hangminősége más tészta, a magyar filmek eredeti hangzásnál még így is jobb majdnem az összes. Nekem Kabos Gyulával nincs bajom, pedig az egy recsegős mono.
Én nem erre vagyok allergiás, hanem a színészi teljesítményre. A Dallas hangminőségén is mehet valami felőlem, csak jól hangsúlyozzanak és artikuláljanak, angolul is. Esküszöm, ahol tökéletes az angol hang, ott én is inkább eredetiben nézem, mert megtisztelem a készítőket ezzel. De ilyen film szerintem igen kevés van, talán az animációsok közt több, hiszen azokat ugyanúgy szinkronizálják külföldön is. Hiába, szakmai ártalom, de a legtöbb produkciót úgy nézem: itt ezt szúrták el, itt így kellett volna, ejj de nem jól mondja, micsoda forgatókönyv ez, nyitná már ki rendesen a száját, nem hiszem el, hogy ezt kérte a rendező... Effélék.
Amúgy nemigen nézek krimisorozatokat, kórházas sorozatokat, vámpíros, fantasy vagy scifi sorozatokat, meg efféléket.
House és Monk, ja meg Columbo, és slussz, de hát ezeket is csak össze-vissza néztem. (Kulka nem rossz House-nak, de azért nagyon sajnáltam Szakácsit, az egyik legnagyszerűbb színészünk volt.) Mindig irritál, ha valamiből már sablontermék lesz, és mikor egyik krimisorozat jön a másik után árnyalatnyi különbségekkel, egy kaptafára készült forgatókönyvekkel és tökéletesen kiszámítható fordulatokkal...
blunt: A magyar filmszínészet nincs túl magas szinten, ezen nincs mit szépíteni. Épp ezt mondtam, a jó színészek a színházakban és a szinkronstúdiókban vannak, de ha egy magyar filmrendező kezei közé kerülnek, leggyakrabban ők sem hozzák a formájukat. A magyar filmek silánysága nem többnyire a színészeinken múlik, hanem a rendezőinken. (Mondjuk a Barátok köztben több jó színész is van, Rékasi vagy Szőke, csak eszméletlenül übergáz a forgatókönyv.) Amiről meg te beszélsz, hogy az ottani B az nálunk az A, azért van, mert nem hallod tán az amerikaiak hibáit, amiket én hallok. Bár lehet, hogy csak hazai mércével hiba, nem tudom, mit tanítanak arrafelé, mert gyanúsan sok esetben találkozom vele, pedig akkora költségvetéseknél... A másik, hogy ha utószinkronizálnak is, megpróbálják ezt elfedni, és kültéribb hangzást biztosítani a produkciónak.
Lehet, túl gyakran jövök a játékintrókkal, de az a véleményem, hogy Hollywoodtól függetlenül a Blizzardban egy nagyon profi filmes vonalat képviselnek. Te is biztosan láttad a WoW - Wrath of the Lich King cinematicját, ahol az angol eredeti alatt a jó öreg Earl Boen narrál. (A Terminátorban Dr. Silbermant játszotta, manapság inkább szinkronból él.) Nos, bravúros színészválasztás után ez tökéletes hangzás is, tökéletes stúdióhangzás - hanglejtés, artikuláció, kiejtés, minden a helyén van -, a magyar minőségibb szinkron is ezt az elvet követi. Sajnos a nagy öregek kezdenek eltűnni, és a mély, karakteres férfihangból kicsi az utánpótlás, ezért egyre nehezebb megoldani. Ha ez nincs, akkor az eredmény olyan lesz, mint ugyanennek a WotLK intrónak a francia változata...
Amúgy csak most fogok felvételizni az SZFE-re filmrendezői szakra.
-
tildy
nagyúr
válasz
proci985 #118 üzenetére
Tudom.
De nem volt rá lehetőség sajnos. Az ország közepén max szlovák adó adása volt fogható, az is kásásan. Így maradt a 6 éven át orosz, amiből mára kb. csak a csornaja more, meg a hol lakok, ki vagyok , és egy két szó maradt meg. Mert utáltam , max bemagoltam, és azzala lendülettel felejtettem is el.
18 évesen, 98-ban lett először pc-m. -
proci985
MODERÁTOR
válasz
Crystalheart #110 üzenetére
nem vettem magamra, csak megszólaltam a másik oldalról nézve a dolgot is. és nem csak a South Park a lényeg
bár filmek szempontjából tényleg szánalmas a folyamatos feliratra/szinkronra várás. mert nem tud közben olvasni. mert fáradt. mert kifogás kell. vagy valami ilyesmi.
évek óta nem nézek magyarul filmeket. voltak olyan szinkronok, amiket szerettem: pl Félelem és Rettegés Las Vegasban, de 8kt azért nem ért meg egy használt odeonos -akkor már évek óta out of print- kiadás (annyiból már a Criterion is megállt volna!), inkább beszereztem az európai kiadást. amúgy is sikeresen elfordítok a cover this tudósításra álcáznira... nagyot röhögtem, amikor leesett (szerezz egy motort, másképp hogy is tudnád ezt álcázni
). meg ott volt a Ford Fairlane, na az még egrögzött eredetinyelveseknek is csak és kizárólag magyarul megtekintendő, úgy önparódiába torkollik... egyébként meg nem véletlenül imdb bottom 100. meg a Jay és Néma Bob, na az angolul gyenge... vagy csak én öregedtem meg.
hallani ám a külföldi modorosságot is -akár japánul is, ld Versus-
másrészről meg kb az összes anime angol szinkronja katasztrófa, Cowboy Bebopéval akár büntetni is lehetne. viszont: normálisan kevert magyar szinkronnal találkoztam kb 2-3al. ezt úgy, hogy min 200-300 filmemen van magyar szinkron. nézzükcsak: Kill Bill 1-2, Versus, azokon a dts rendesen ki volt keverve. egyébként meg a magyar dts jóesetben elérte az angol dd5.1et minősgében. aztán ott volt a kedvencem, a Született Gyilkosok BuFis kiadása, full bitrate dts (1536kbps, ritka mint a fehérholló, japán dts editionokon és koncert dvdken szokott lenni), gyakorlatban meg úgy szólt, mintha ha stereo lenne. vokált meg valahogy mindig sikerült beletolni a gainba, valahova +3-+6db magasságába. persze, nekem meg azért volt otthon a rendes 5.1, hogy elszúrt hangzású stereo anyagot hallgassak rajta. ja nem. ezekután lehetnek bármilyen jók a színészek, ha a cucc sehogy nem szól. a hang szerintem szerves része a filmnek: a Mechanikus Narancs dvdkiadásának a végén majdnem besírtam (Beethoven kilencedikje megszólal a két és fél méter magas Szokolból), a BR kiadás hangja viszont konkrétan a Karajan féle cdt már nem kevéssel verte meg. Ragyogás masterje is zseniális lett (ld pl a triciklis jelenet).
szóval: nem amiatt nézek eredeti nyelven filmeket, mert a külföldi az defaultból mekkora jó. azért nézek eredeti nyelven filmet, mert a rendező úgy készítette el a filmet és ezáltal az tükrözi hűen a szándékát (kivételnek ott van Kubrick a saját maga felügyelte spanyol/fancia/német verziókkal, Lucas meg inkább maradjon a technikai dolgoknál és ne rendezzen). valamint mert az eredeti nyelv mastere általában jobb (ez se mindig igaz, Vampire Hunter Dnél minden megtekintésnél dilemmában vagyok a jap/eng dub között). ehhez természetesen hozzátartozik, hogy hulla fáradtan is nekiállok koreai hanggal filmezni angol/svéd/magyar felirattal (néha némettel), ami éppen akad. még ha van is más általam értett hangsáv.fogalmazás oktatás tényleg kéne sokkal több. az mégse állapot, hogy én németül tanultam meg fogalmazni. aztán angolul. aztán magyarra ezekután a német felsőfokra összeszedett tapasztalatokat alkalmaztam. és ennek sajnos nem az volt az oka, hogy a tanár volt gyenge: tananyagnak nem volt része.
azt megint elfelejted, hogy mi van, ha az embernek külföldön kell leveleznie a hivatalokkal
vagy akár el kéne menni nyaralni, mert ott nem lesz felirat/szinkrontolmács minden külföldihez. persze, volt egyszer példa, hogy nem akartak a helyiek megérteni, pedig próbálkoztunk 8 nyelven (angol, német, francia, spanyol, olasz, portugál, latin, magyar), de az inkább a helyieket minősítette. mutogatni lehet, de nem mindig hatékony (Eurotrip Berlines jelenete beugrik?)
tildy:korábban kell kezdeni sajnos. nálunk nem volt kábel, csak orf1, meg később műhold, mert kint laktunk a fenében. meg nagyapám magyar/német két anyanyelvű volt, szóval nekem kiskoromtól kezdték a németet. angollal meg... 4 éves voltam, amikor c+4ünk lett, 6, amikor pcnk. előbb tudtam a "run" parancsot, mint a magyar abct
angolt egyébként heti két órában tanultam, háromszor nulláról újrakezdve, második-harmadik nyelvként, szóval a nyelvórának ahhoz sok köze nem volt, hogy most mennyire tudok angolul. de mindent angolul néztem, játék közben meg a szótár fent volt a gép tetején, zavart, ha valamit nem értek. kiejtésem mai napig éppen elfogadható, imádom a "one shall" szerkezetet, egyébként meg megértem a manualokat és Jane Eyret is. manualok megértése egy ideig jó, csak az a baj, hogy néha konzultálni is kell a másikakkal (avagy amikor a német meg a magyar svédországban angolul beszélget...). német tekintetében tanárok jórésze remek volt (vagy legalább nem piszkált elavult nyelvtani szerkezetekkel).
-
blunt
aktív tag
válasz
Crystalheart #112 üzenetére
a CSI konkrétan nagyon sokszor útószinkronizál. Ez belső infó, hidd el
de amúgy igen, igazad van a legtöbb sorozatnál felvétel-hangot használnak, ami szerintem nem akkora baj, mert nekem úgy tűnik, hogy az ottani "B" kategóriás színészek a magyar """""""A"""""" (erősen macskaköröm, mert kevés jó magyar színészt tudok mondani" -nál ezerszer jobbak, nem szorul rá a produkció az utószinkronra.talán Kulka Jánoson kívül más nem jut eszembe, akire azt mondhatnám, hogy amit játszik, az számomra teljesen hiteles.
egy ilyen mínusz c kategóriás szar, mint a jóban rosszban meg barátok közt, na, hát ezt ne említsük egy lapon az amerikai színészekkel. Se Kulka Jánossal...
végére picit elkanyarodtam
Merre tanulod a szakmát jelenleg?
-
Crystalheart
őstag
válasz
Jhonny06 #114 üzenetére
Magyarországon sajátosan a legjobb színészek élnek meg a szinkronszakmából, mert jobban fizet, mint a színház vagy a filmezés. Akkor szerinted a magyar színészek mind átlagosak?
Szerintem ez a kemény mag az emberi hang és beszéd mestereiből tevődik össze. Nem is gondolnád, micsoda munka és tehetség kell a helyes beszédhez. Például az angol filmek legnagyobb részében nincs is helyes és tiszta beszéd, mint mondottam, bár szerintem sokszor azért, hogy életszerűbbnek hasson, tehát direkt ez a rendező elképzelése. A magyar szinkronszakma azonban elsősorban a tiszta és tökéletesen érthető beszédre helyezi a hangsúlyt, minden árnyalatot ennek rendelnek alá. Úgy tudnám hasonlítani, mint hogy az átlagos amerikai gyártású westernben nyomják az echte texasi akcentust és alig értesz valamit, talán még az amcsinak is nehéz, míg a StarCraft 2-ben az amúgy nagyszerű szinkronszínészek ugyanúgy "vadnyugatiasan" beszélnek, csak épp tökéletesen érthetően. Az amerikai modern kori filmekben vagy sorozatokban a szlenget úgy tolják, hogy néha három hanggal elmondanak egy fél mondatot, a magyar szinkronban a szlenget is kimondják, nincs olyan, hogy "nömtm" a "nem tudom" helyett.
Semmilyen fordításnak nem volt soha feladata, hogy maradéktalanul visszaadjon minden szóviccet, természetesen lehetetlen. De egy jó műfordító gondoskodik arról, hogy ha szükségszerűen elvész egy jelentés, akkor árnyalják valami mással, ami meg csak a magyarban van. Van annyira gazdag a magyar nyelv, hogy képesek lehetünk ilyenekre. Amúgy egyszerűen nekem lehet bármilyen humoros egy angol beszólás, ha modoros, túljátszott vagy rosszul artikulált az előadás, egyszerűen nem tudom élvezni. A magyar színjátszásban ezek hibának számítanak.
Az meg valószínűleg nem véletlen, hogy pl. Dörner György megannyi nagy színészt szinkronizál. Ennyire sokoldalú, hogy illik a hangja Eddie Murphy-nek is meg Bruce Willisnek is. Te ezt hátránynak mondod?
-
Jhonny06
veterán
válasz
Jhonny06 #114 üzenetére
Arról nem is szólva, hogy 10 színésznek ugyanaz a magyar szinkronhangja (mert ugye az esetek többségében erre sem figyelnek), ami baromi idegesítő. Nem hallom az adott színész hangjának a sajátosságait, semmit. Szerintem igényes ember nem nézi ezeket a fordított szarokat.
-
Jhonny06
veterán
válasz
Crystalheart #110 üzenetére
A modorosság semmit nem ér, ameddig nem tudják úgy átadni az angol vicceket, szófordulatokat. És ez a nyelv sajátossága, bármennyire is jók a magyar szinkronszínészek (szerintem átlagosak, de mindegy), ezt nem tudják jól átadni. Soha nem fogják tudni. Ha valaki ragaszkodik az angol nyelvű filmekhez/sorozatokhoz, az ezért van.
-
Crystalheart
őstag
Persze, többnyire szuperprodukcióknál, ez érthető. De jellemzően a sorozatok, B-filmek, romantikus filmek stb. hangjait a forgatáson rögzítik, bár azt technikailag kicsit jobb minőségben, mint a hazai produkcióknál, de a stúdióhangzást nem éri utol. Érdekes vonal arrafelé, hogy a stúdióban fölvett dolgokat is gyakran megpróbálják "ledolgozni" forgatási mikrofon szintűre. Talán ettől remélik, hogy majd életszerűbb lesz...
-
blunt
aktív tag
én csak az első részéhez az írásodnak szeretnék hozzászólni:
nagyon függ a szakterülettől, hogy nézik-e a diplomát, vagy sem.
Nyilván egy kreatív munkát végző embernél (animáció, rendező, operatőr, grafikus, vágó, hangmérnök stb) az eddigi munkákat nézik és a rátermettséget.
Sajnos ugyanez nem mondható el mondjuk egy minisztériumi osztályvezetőről, vagy jogászról / közgazdászról stb...Én mindig azt mondom, hogy a tapasztalat sokkal többet ér a diplománál, de ez nyilván a szakterülettől is függ!
@Crystalheart Hollywoodban dollár milliókat költenek utószinkronizálásra és foley-ra.
amúgy -
Crystalheart
őstag
válasz
proci985 #108 üzenetére
Nem kell mindjárt magadra venni, mindenki annyit vár vagy nem vár, amennyit akar, nem?
De ha angolt tanítanak, azt ne azért tegyék, hogy minél előbb megnézhessük a legújabb South Parkot.
Az infóban ugye az információszerzés végett fontos az idegen nyelv, ezt, mármint az információszerzést írtam is.
Egyébként néha kicsit idegesít, mikor a magyar szinkronszakmát úgy cakkompakk legagyizzák, mert legalább annyi jó eredmény is születik, mint régebben, sőt, csak egyszerűen nagyobb a választék, felhígult sok félamatőrrel, de még mindig ott van egy kemény mag. Van egy dolog, amiért sokan jobban szeretik sokan az angol verziókat: azt hiszik, hogy jó, jobb, mint a magyar, mert nem hallják benne a modorosságokat. Én viszont rendezőnek készülök, és bizony hallom... Ismerős, amikor magyar filmet néztek, és elröhögitek magatokat, hogy ejj, de gagyi volt ez a beszólás, ez a hangsúly, ez a színész? Nos, nemcsak a hazai, de az angol vagy bármilyen nemzetiségű filmek nagyobb része is tele van ilyenekkel, Hollywood ide vagy oda. Ezeket a magyar szinkron - amit egy valamirevaló filmnél neves és keresett szinkronszínészekkel mondatnak föl - nagyon sokszor elfedi, és egyenest élvezhetővé válik. (Egyébként a hazai filmek jó hangminőségének is ez volna a titka, az utószinkronizálás, ha gyakrabban foglalkoznának vele.) Ez is egyfajta előadóművészet.
Azon túl van még egy fontos vonatkozása is: sokan csak a TV-ben hallanak tiszta, akcentus és beszédhiba, artikulációs zavarok vagy elfajzott tájszólás nélküli magyar beszédet. Ha csak kicsit is hozzátesz ahhoz, hogy helyesen beszéljen, vagy legalább tudja, hogyan kellene...
Ezt hangsúlyoztam az imént is, az általános iskolától egészen a felsőoktatásig szükséges volna anyanyelvi beszéd- és fogalmazás-oktatás. Ezek a kultúra talán legfontosabb tartópillérei. Rögtön más szemmel néznek az emberre, ha helyesen beszél. Ott van például a húgom, aki egyébként teljesen együgyű, nincs mit szépíteni, de helyesen beszél, szép artikulációval, normális mondatokkal. Munkainterjúknál, vagy tárgyalásokon, vagy az élet bármely területén tízszer fontosabb a nyelvtudásnál, mégis elhanyagolják.
-
tildy
nagyúr
válasz
proci985 #108 üzenetére
It-n belül pont el lehet lenni középfokkal, vagy kicsivel alatta is, ha érted a szakmád. Lényeg, megértsd a doksit.
Te mákos vagy, vagy jó tanáraid, vagy jó nyelvérzéked volt, nekem nem ment egyszerre a két nyelv gimiben. Nagyon nem. Egy is elég lett volna..
Mint írtam 14 évesen kezdtem az angolt , a németet is 13 évesen, és nem, nem lett középfokúm se egyikből sem, mert egyszerűen nem ragadt meg. Mert nekem csak akkor megy, ha használom. Pénz külön tanárra nem volt, kábeltévé külföldi csatornákkal nem volt, számítógép szintén nem . 3 hónap alatt többet szedtem fel angolból magamra Norvégiában, mint azelőtt 5 éven keresztül. És még így is csak alapfokút tudtam letenni. -
proci985
MODERÁTOR
válasz
Crystalheart #106 üzenetére
persze, és várjon az ember hónapokat/éveket, amíg lefordítják a művet (mint én meg a Terry Pratchettek... ja nem, megvettem őket eredetiben inkább). am szakmai könyveknél általában azt is jelenti, hogy addig elavul. vagy nézze az ember a katasztrófa masterű jobb esetben stereo szinkront, amikor eredetiben a dts úgy szól, ahogy kell. hjam, nekem még DieHardból is a kétlemezes, feliratos verzió lett a szinkronos helyett... azt meg egyszerűen szánalmasnak tartom, hogy szinkron nélkül lehetetlen kiadni filmet (xpress fórumok alapján). ez azt is jelenti, hogy néha a svéd kiadású filmeken (jellemzően warner és fox, tehát nem nordik editionoknél) is találunk magyar szinkront, ezen mindig nagyot nevetünk.
aki meg ITn belül dolgozik, annak az angol kell. minimum középfokon, de inkább jobban.
mondjuk én francia és japán filmeket is eredeti nyelven nézek (pedig japánul semennyire nem tudok, franciául értek egész minimálisan). a szinkronnak annyi volt az oka, hogy előző rendszerben csak olyan filmeket engedtek be, amit leszinkronizáltak. értsd, látta őket a cenzúra. egy ideig még figyeltek is a minőségre, de a mostanában általában készülő "csak legyen valami" minőségű szinkronokért hadd ne legyek már oda.
más: voltak kutatások, egyszerre egy gyerek/fiatal párhuzamosan 5 nyelvet tud tanulni. gimnáziumban én hármat tanultam, szóval megoldható, nem fog elaprózódni a figyelem: nekem lett egy felsőm és egy közepem mire kezdtem az egyetemet. franciából sajnos nem vizsgáztam, szóval az a tudásom nagyon megkopott. ja, sima gimnáziumba jártam, nem kétnyelvűbe. egyébként szerintem még általánosban/gimnáziumban túl kéne lenni a nyelvoktatáson, egyetem mellett macera még nyelvet is tanulni (próbálkoztam egy évig spanyollal, jegyem lett, de nem igazán lett használható tudásom).
-
Crystalheart
őstag
"Legyen szó szakirodalomról, egy egyszerű filmről, bármiről." - Ez kicsit off lesz, de vannak bizonyos filmek, de legfőképp az irodalom, amit bármennyire is jól tudjak angolul, én magyarul akarok megnézni vagy elolvasni. Egyszerűen mert magyar vagyok, ráadásul magyar műkedvelő, és ennek csak az szabhat határt, ha a fordítás rém rossz, vagy ha az angol verzió egyszerűen tökéletes. (Példa: Nem szeretném, hogy a WarCraft intrókat lefordítsák, szerencsére ahhoz túl kicsik vagyunk, de elrettentő példának ott van néhány japán vagy francia verzió... De a 300 is érdekes ám szinkronosan, nem a jó értelemben.) A nyelvtudás fontos, de egyesek túlbecsülik. Nagyon hasznos információszerzésben és nemzetközi kapcsolatoknál, de meglepő, hogy a saját anyanyelvünket talán jobban elhanyagolják, mint az angolt, pedig az az, amit az élet minden területén használni fogunk, feltéve, hogy nem disszidálunk. Először tanuljunk meg magyarul, azután - nem lebecsülendően - valamely világnyelven, világnyelveken. Jól mondod, nagyobb hangsúly kell az idegen nyelvek oktatására is, de még nagyobb az anyanyelvünkére.
A közgazdaság a reálszakokon azért igencsak lajtos, nem? Legalábbis nekem Eltén az volt. A jog szintúgy. Olyan alap dolgokra van csak idő egy-két félév alatt, amennyibe összesűrítenek egy akár kétéves tárgyat is, hogy csak a legalapabb dolgokra jut idő. Persze ha lelketlen a tanár, akkor mondhatja, hogy a fennmaradó másfél év házi feladat, de ez megint csak a rendszer hozománya... Szóval ennyihez még igazán nem kell sem polihisztornak, sem zseninek lenni, inkább a szórótantárgyak követelményeit kell ésszerű szintre hozni, hogy mindezekre lehessen mellette időnk, energiánk, és az oktatásnak is olyan színvonalúnak kellene lennie, hogy a diák egyenest élvezze ezeket a gyakorlatilag ismeretterjesztő órákat. Egyszerűen mert műveletlennek lenni reálosként sem érdem.
-
válasz
#20196435 #104 üzenetére
Szerintem temeaba vag, mert akkor lenne ertelme a szigoritasokat a diaksaggal szemben bevezetni, ha az oktatasi rendszer masik oldalan levo hibakat kozben korrigalnak.
Egy penzugyre kerhetnek ertelmes beadandot, mint irtam.
Maximum a nyelvtani reszt, a gyakorlati oldalt kellene normalisan megszervezni. Beszedet es mas gyakorlatot igenylo dolgot csak kis csoportban lehet jol tanitani. Peldaul normalis meresi gyakorlathoz is maximum 2-3 ember juthat egy meresi helyre es egy feladatcsoportot minden diaknak kulon-kulon vegre kell hajtania. Sajnos ezt nem igazan tartjak be. Tanari kepzesnel a legjobb, amikor amit tanitanak ellentmond annak, ahogy tanitanak.
-
#20196435
törölt tag
....mint ahogy a penzügyet is, meg az összes többit is. Ez lemaradt az elöbb...
frescho: ha matematikat le lehet adni a 110 fös evfolyamnak (elmeleti resz), szeminariumi gyarkolati peldakkal parhuzamosan, akkor a nyelvet is -meg könnyebb is- marmint a nyelv
Mindegy, elkanyarodtunk a tematol, terjünk vissza hozza -
válasz
#20196435 #102 üzenetére
Azert mert ez nem ad hasznalhato nyelvtudast, max passziv szokincset es nyelvtani tudast. Ahhoz, hogy elo legyen gyakorolni, azaz elo dolgokat kell olvasni es arrol beszelni. Kis csoportban vegrehajtott gyakorlassal es par het (honap) nyelvi teruleten eltoltott idovel lehet nyelvet tanulni, amugy csak nyelvvizsga lesz belole.
-
#20196435
törölt tag
Drage? 4-8 före nem lehet feldarabolni az evfolyamot.
Szitu: az evfolyam 80%-a az angolt valasztotta. Ez mondjuk 75 hallgato. Az angol elmelet (nyelvtan) ugy kerül leadasra es szamonkeresre, mint a többi targy: elöadoban peldamondatokkal, ZH-val szamonkerve, felev vegi tetelekböl huzott vizsgaztatassal.
Közben parhuzamosan folyik a szeminariumi (gyakorlati) resz is a felev alatt -pont ugy, mint a többi targynal is ez megszokott, ahol a szavakat es a kerdeses reszeket tisztazzak 20-30 fös csoportokban.Ez nem tünik megoldhatatlannak. Miert nem probalta ki igy meg egyik intezmeny sem? Az emberekbe igy izombol szo szerint bele kellene verni a nyelvet mint pl. a penzügyet is
-
dabadab
titán
A nyelvtanítással az a baj, hogy rettenetesen drága: ha nem csak kamuzni akarnak, akkor az úgy nézne ki, hogy 4-8 fős csoportok, mondjuk heti 2 x 1,5 órában. Nincs az az egyetem, ami ezt tudná finanszírozni.
Az viszont teljesen ingyen van, hogy a t. hallgatók pl. slashdotot olvassanak (főleg kommenteket, mondjuk +3-as thresholddal, remek dolgokat lehet olvasni, meg össze lehet futni olyan alakokkal is, mint pl. Carmack) meg tomshw-t meg egyebeket. Na, onnan tényleg meg lehet tanulni angolul. Megint csak azt tudom mondani, hogy az egyetem nem tud - és nem is akarhat - mindent a hallgatók szájába rágni, itt nem megy az, hogy "megtanulom, amit feladtak, aztán akkor minden rendben is van".
-
válasz
#20196435 #91 üzenetére
Az a baj, hogy a normal eletben is szuksege lenne ra, illetve megertene a felettesei donteset. Az esetek tobbsegeben a tokeletes nem kifizetodo, a sweet spot mashol van. A tisztan szakmai kepzes regen a technikusi ev jellemzoje volt. Ma mernokokkel vegeztetnek technikusi munkat.
"Ennek oka az alulfinanszirozas es a kvotak rossz elosztasa." = Penz es finanszirozas.
Az elso tenyleg penz kerdese. A masodik szervezesi, politikai problema. Minek kepzunk kilora bolcseszeket, mikor a fele eleg lenne, mig jo mernokokbol hiany van?
A nyelvvel igazad van, de nem a gazdasagi ismeretek rovasara. A magyar nep nagy resze gazdasagi es nyelvi analfabeta. A gazdasagi es egyeb kiegeszito kepzessel (akar csak a nyelvvivel) mas a gond. Elmeletet (nyelvtant) sulykoljak, nem a gyakorlati oldalra helyezik a hangsulyt. Mondjuk konyvelesi, vezetesi elmelet helyett kis projecteket kellene kiadni, ami kapcsolodik az alapkepzeshez. Peldaul egy szoftver fejlesztesi projectre kell ido es penzugyi tervet kesziteni. Egy logisztikai feladat: Egy adag arut kell kombinalt modon szallitani es meg kell oldani a szallitmany koveteset. Erre kellene kidolgozni egy szallitasi-penzugyi-muszaki tervet. (Nyelvi analogia: Irjon 8-10 oldalas ismertetot a jelenlegi es a kozeljovo processzor piacarol.)
Az elozoek hanyagolasa miatt szuletnek az osszeskuves elmeletek, hogy a programozok direkt adnak ki rossz munkat a kezuk alol. (Nem kepzi tovabb magat illetve nem erti, hogy gazdasagtalan lenne a kod tovabbi finomitasi.)
-
tildy
nagyúr
Ez azért nem egészen igaz. Középsuliban általában két nyelvet tanul az ember, és én is erősebb voltam németből ott , kb preintermediaten, mégis tudtam angol szakirodalmat nézegetni, abból tanulni. Pedig kb a nullával volt egyenlő az angolom. Igaz fősulira végére mindkettőből letettem az alapfokot. Diplomámhoz is jórészt angol doksik voltak fellelhető-(dinamikus mobiltartalmakról írtam)
Sajnos én évekig oroszt tanultam, amiből semmisem tok, mert magolni kelett, ásképp nem maradt meg, 14 évesen láttam életemben először angol szöveget...
Ettől függetlenül igazat adok neked, a nyelvtanulást jobban kellen tolni, csak nem úgy ahogy otthon megy általában a középsuliban, hogy itt a tankönyv ezt a szövegeket jövő órára tanuljátok meg, blabla... Ráadásul szerintem két nyelvet annyi tantárgy mellett még egyszerre is nyomatni.. HÜLYESÉG. Egy idegen nyelven tanuljon legalább meg, de azon jól. -
Jhonny06
veterán
válasz
#20196435 #91 üzenetére
"a mernökök az egyetemröl kikerülve nem tudjak a szakmajukhoz kapcsolodo külföldi irodalmat megerteni."
Erről van szó. Konkrétan aki komolyan akar foglalkozni pl. az informatikával (bármilyen témakörben), annak utána kell néznie neten és szinte biztos, hogy angol nyelvű lesz a könyv. Ha ez valakinek akadályt jelent, abból nem lesz jó szakember, sőt. Csak abból, amit az egyetemen tanítanak semmit nem lehet elérni és ezt sokan nem képesek belátni. Ez főleg infó szakon van így. Mondjuk az megint más kérdés, hogy ki milyen nyelvet tanult középiskolában, mert úgy elmenni egyetemre egy infó szakra, hogy középiskolában németet tanultál és az angol tudásod egyenlő a nullával, na az halál. Nem tudod annyi idő alatt megtanulni a nyelvet, hogy a fentebb leírtak miatt utána tudj olvasni valaminek. Még akkor sem, ha komolyan tanítják, márpedig ezt nem teszik. Amúgy ez az utánaolvasás (még komolyabb terjedelmű könyvek esetén is) simán működik egy közép nyelvvizsgával, a szakszavakat meg egy idő után megjegyzi az ember. Ez a legrosszabb, hogy valakinek várnia kell egy magyar fordításra. Legyen szó szakirodalomról, egy egyszerű filmről, bármiről.
Ebből csak azt akartam kihozni, hogy fontosabb lenne a nyelvet oktatni (ha szükség van rá, nem kötelezően), mint jogot, közgázt, meg ilyen faszságokat (no offense, alapvetően persze nem azok, de pl. mérnökinfón hadd ne kelljen már, van elég baja az embernek). Sokan mondják, hogy kell ez, hogy legyen rálátásod dolgokra. Külker/közgáz szakközépbe jártam, tehát..
-
Ipse89
tag
Én is Győrbe járok gépésznek, és nem csak egy, hanem átlagosan félévente 1 olyan tárgy van amin kaszálást rendeznek. I félévben info1-ből 1500-ból kb. 300an mentünk át, 2. félévben gépszerkezettan( ha úgy tetszik gépelemek)2-n benne voltam a bukó 80%ban
3. félévemben Méréstechnika, ahol a tanár (Doktor Úr) Mindenről beszél csak az óra anyagáról nem, köztársaság ösztöndíjas szaktársunknak 6 előadás után pár oldal jegyzete van, az is keszekuszaság, és azt mondja, hogy ez a tanár nem 100... Matek 3 talán meg lehet most már csinálni, az előző előadót elküldték, mert kicsit túltelített lett a tárgy hála az "jó módszereinek".
1. féléves tárgy Általános géptan, Zárthelyin 300ból 3an mentek át, megy is a háborgás.
ez csak az első 3 félév a 7 ből... mi van a többivel...És ezek után csodálkoznak ha egy ilyen törvény behozási szándékára nem úgy reagálnak a hallgatók...
(#85) frescho
Ezt mondom én is, hogy behozhatnak ilyen törvényeket, ha nem csak a hallgatók, hanem a tanárok farkára is rálépnek... -
dabadab
titán
válasz
#20196435 #84 üzenetére
"Mar bocs,de ha vki jelentkezik egy adott kepzesre, akkor a minimalisan feltetelezhetö,
-hogy ö azt akarja ott tanulni es nem mas töltelektargyakat amire "lehet hogy majd szüksege lehet egyszer talan majd"
-hogy ö ott csak azt a kepzest fogja kapni megpedig celiranyosan, amit a papirja megnevez -töltelektargyak nelkül"Ez a szakmunkásképzés. Felsőoktatási intézményekben nem szakmunkásokat képeznek.
Rendes egyetemen / főiskolán egyáltalán nem az a lényeg, hogy aki ott tanul, az azonnal használható dolgokat tanuljon meg, hanem az, hogy meglegyen a megfelelő elméleti alapozás ezeknek a dolgoknak a megtanulásához, ugyanis diplomás emberek mindenképpen folyamatosan tanulni fognak az alatt a kb. négy évtized alatt, amíg dolgoznak.Egyébként meg nem tudom, hogy miért pont a közgazdasági képzés ellen megy a reklamáció, amikor az pont olyan, amit minden ember ténylegesen tud hasznosítani a mindennapokban.
"a töltelekeket majd hozzatanulja önszorgalombol"
Ennyi erővel azt is mondhatnánk, hogy majd a szakmai részt megtanulja önszorgalomból, nem? Ráadásul ez is igaz, ez nem kisiskola, hogy mindent a diákok szájába rágjanak, az önálló, tananyagon túli tanulás elkerülhetetlen, ha az ember komolyan veszi a dolgot.
-
Crystalheart
őstag
ELTE diszkrét matek ZH (első félévben!) abból állt, hogy prof bedobott x tételt, amit szó szerint le kellett írni, de tényleg belekötött minden kis eltérésbe. Egy-egy tétel pedig a tanár által írt könyvben - amit szórul-szóra felmondott fejből az előadáson - jelekkel írva, elenyészően kevés emberi szóval vegyítve akár egy oldal is lehetett. Amit pedig fél év alatt be kellett volna magolni, az több száz oldal volt. Hogy a gyakorlaton mit produkáltam, az ettől teljesen független volt, ráadásul nem is szinkronban ment a kettő. (A gyaktanár is megérne egy misét, olyan volt, mint egy részeg, izzadt, pókhasú, lepukkantnál is lepukkantabb csöves, aki ráadásul irtó irritáló modorú.) Egy telefonos-fülhallgatós puskázással gyerekjáték az egész, csak arra kell figyelni, hogy néhány hibát is írjunk azért bele...
De nem is a mérnökképzéssel van a legnagyobb baj - az nem állapot, hogy a bölcsész és egyéb humán szakok értéke sehol sincs, az azt elvégzők gyakran tényleg nem értenek semmihez, pedig rájuk is szüksége volna az országnak.
-
moha21
veterán
válasz
Crystalheart #93 üzenetére
Az odáig OK, hogy mondjuk közgázból puskázol, de mondjuk matekból mit lehet puskázni?
Egy 45 perces zh-n semmi idő nincs rá. Csinálni kell a feladatokat és berögzül minden puskázással csak mellékes tárgyakkal lehet valami kezdeni. -
Crystalheart
őstag
Az emelt szintű érettségi is túl általános, éppen ezért nem alkalmas arra, hogy az adott szakhoz mérje föl a tudást. Még ha a Neumannék korabeli érettségi-szint lenne, ami - egyetemi közgazdaság-tanárom szavaival élve - a mostani egyetemek legalább első évének felelt meg, de nem, érettségije már minden hülyének van. Volna még egy út, ha az OKJ-s képzéseket ráncba szednék, hogy alkalmasak legyenek az átmenetre, és a felsőoktatásba be nem jutók színvonalasabb szakoktatására.
BME-n gyakran nem a kevésbé okosak hullanak ki, hanem akik nem tudnak/akarnak puskázni. Én Eltére mentem pár éve, és azt láttam, hogy akinek jól működő puskamódszere volt, annak ment minden írásbeli hármas-négyesre, mint a karikacsapás (pl. elmebeteg magolósként visszakért diszkrétmatek), más meg örült, ha a kettese megvolt. Hol igazságos ez? De a tömegoktatással nem lehet kiszűrni.
Gondolkodtam még egy olyan rendszeren, ahol az első év/félév szándékosan egy felvételi év volna. Oda fölvennének mondjuk 10-20 férőhelyre 100 embert, és az első év végén elválna, kit is vesznek föl. De ez csak ötlet, mindenesetre a mai rendszer semmi másra nem jó, mint hogy a diploma értékét a tó mélyére küldje.
-
nyunyu
félisten
Véletlenül sem akarom azt mondani, hogy nem létezik olyan, hogy egy tanárnak rossz napja van, aztán ki*****a az embereket a vizsgáról "csak úgy", de egy idő után elkezdtem fenntartással kezelni az ilyen történeteket, mert sok esetben kiderült, hogy nem egészen a tanáron múlott a dolog,
Az a helyzet, hogy minden egyetemen van egy-ket eloado, aki szopatja a nepet.
Egyik ismerosom Gyorbe jart, asszem gepesznek, ott is volt egy csoka, aki az evfolyam 10%-at engedte at a vizsgan.
Veszpremi Egyetemen Jamnicky Arpi bacsirol zengtek legendakat az ott szopo villanymernokok, hogy vizsgan max 10 fo ment at nala a 200-bol.Haver azert jott at a BME-re, mert itt legalabb atengednek, ha latjak, hogy eleget tanultal villanytanbol, es erted, mirol van szo.
(BME-en regen Halozatok es Rendszerek neven futott ez a targy, most Jelek es Rendszereknek hivjak.)Ehhez kepest BME villanykari szakesten Veszely Gyula az Elmeleti Villamossagtan Tanszek vezetoje (ebben a minosegben Jamnicky itteni megfeleloje) rendkivul buszke volt arra, hogy villanytan szigorlaton nala szobelizok 85%-at kirugta.
Szigorlaton, ahova mar eleve csak olyanok mehettek, akik egyszer mar atmentek HaRe I es II-bol...Minket infosokat inkabb a Szamelmelet tanszek szopatott.
Egyetemista Pista barátunk elmegy úgy egy szóbelire, hogy átvesz 40 tételből 7-et - mert "nincs többre ideje" -, aztán csodálkozik, ha "nem jót húz", és két mondat után elzavarják.
Elofordul ilyen is.
De amikor nagyjabol elmondod a kihuzott tetelt, aztan az oktato csakazertis nekiall a leggecibb anyagreszbol kerdezni, hogy legyen mibe belekotnie, aztan kerdezget meg, aztan nagy folenyesen odaveti, hogy egye-fene kettes.
Velem ez ketszer esett meg, eloszor Szamelmelet szigorlaton, masodszor Rendszeroptimalizalasbol. (azt is a Szamelmelet tanszek tartja
)
BTW, matroidelmeletet erti egyaltalan valaki az oktatokon kivul? -
#20196435
törölt tag
Akkor nem fogja ezeket hozzatanulni. Valoszinüleg, mert nem lesz ra szüksege...
Nagyon kedves ez az elörelato aggodas az intezmenyek többsegetöl
Az az ok, amit leirtal : "Ennek oka az alulfinanszirozas es a kvotak rossz elosztasa." = Penz es finanszirozas.Ami erdekes, hogy a "penzügyet, vallalatiranyitast mindenkinek" helyett a nyelvi kepzes meg mindig alacsony oraszamban megy. Erre nincs akkora összegü finanszirozas mint a managementre ?
Mernökökröl, szakterületekröl leven szo: a mernökök az egyetemröl kikerülve nem tudjak a szakmajukhoz kapcsolodo külföldi irodalmat megerteni. Miert rossz ez? Miert kell eveket varni egy magyar kiadasra? Miert rossz ez?
-
tkazmer
addikt
válasz
Crystalheart #27 üzenetére
és hogy ki képes rá nagy valószínűséggel, egy komolyabb felvételi vizsgával szűrnék ki.
és honnan tudod, hogy aki tökéletesen érti a matekot középiskolai szinten, az utána képes lenne mondjuk a közgázon elsőre levizsgázni ökonometriából? vagy várjunk a középiskolásoktól is egyetemi színvonalú tudást? akkor viszont minek az egyetem?
elméletileg egy emelt szintű érettségi egy ilyen "komolyabb felvételi vizsga". az, hogy sok helyre be lehet jutni emelt szintű érettségi nélkül is, inkább az adott helyet minősíti nagy átlagban, persze előfordulnak kivételek (bme pl, ahol elég alacsonyak a pontszámok), de onnan meg úgyis kihullanak a kevésbé okos hallgatók. -
tildy
nagyúr
-
-
A kozepsuliban sem 3-4 targyad volt, megis megvan az erretsegid nem? Analogiaken nem csak a vizsgaidoszakban es ZH-k elott kellene kaparni.
Amugy en is megjartam mar. Komplett evfolyamot vagtak ki az elso felev utan, mert a tanar ur a katalogust kerte rajtunk szamon. A hasonlo esetekkel szemben fel kell lepni objektiv rendszert bevezetve. A vizsgalehetosegek szamanak csokkentese igy egalban lenne.
Ivan15: El kell keseritselek, de nem fogja hozza tanulni. Eleve tanulni, gondolkozni lusta a diakok 75%-a. A szinvonal nagyot zuhant, raadasul iszonyu mennyisegu bufeszakost kepez a rendszer. Ennek oka az alulfinanszirozas es a kvotak rossz elosztasa.
Az viszont teny, hogy sok helyen a kepzes elavult, de vannak kivetelek. A a BME-n fel lehet venni sw fejlesztest mobiltelefonra.
-
#20196435
törölt tag
Szeretnek reagalni erre es a következö hozzaszolasodra ha nem haragszol, de nem ertek ebben veled egyet.
"Celiranyosnak nagyon jo, de konnyen szakbarbar kepzove valik."
Mar bocs,de ha vki jelentkezik egy adott kepzesre, akkor a minimalisan feltetelezhetö,
-hogy ö azt akarja ott tanulni es nem mas töltelektargyakat amire "lehet hogy majd szüksege lehet egyszer talan majd"
-hogy ö ott csak azt a kepzest fogja kapni megpedig celiranyosan, amit a papirja megnevez -töltelektargyak nelkülEhhez kepest a felsöoktatas arrol szol, hogy a szakmak többsegehez a szakiranyos targyakat nezve nem töltödne ki (jelenleg) az 5 ev. Ezert akkreditaltak egy sereg "majd talan hasznalja ezeket is" töltelektargyat hogy a 10 felevet kitöltsek.
Ez a kutya a sajat farkaba harap a tantargyakkal, most ott tart az okatatas, hogy a töltelektargyak miatt nem jut idö es melyseg a celiranyos szakkepzesre, ez csökkenti a szinvonalat.-inkabb legyen a valasztott szakmajaban egy nagyon nagyon jol kepzett szakbarbar, mint polihisztor. Hiszen ugyis azt a szakot akarta tanulni (feltetelezhetöleg), mert azt valasztotta.
"A toltelek targyakat soha nem tudod mikor fogod hasznalni. Management, penzugy, kozgaz, konyvelesi alapismeretek szinte minden mernoknek vannak. Vezeto mernokkent gazdasagossagi szamitasok, penzugyi ismeretek, emberek vezetese barmikor elofordulhat."
Management, emberek vezetese... ugye te sem gondolod komolyan, hogy egy mernök, majd ha az elet ilyen feladat ele allitja egyszer (evekkel kesöbb talan), akkor nem lesz kepes elmenni egy gazdasagi könyvesboltba, es magatol elolvasni egy ket ilyen temaju könyvet -ha szüksege lesz esetleg egyszer majd talan ezekre is. Ezzel siman elerte azt a melyseget, amire ma az intezmenyek ebben a temakörben a mellüket verik.
-Ezeket a penzügy, vallalatiranyitas, management stb. targyakat, tehat vegre el kene felejteni, a fennmarado idöt pedig csak a szakmai kepzesre forditani.
-Semmi köze az intezmenynek ahhoz, hogy mas szakmakban (pl penzügy), es temakörökben (pl. management) hogyan fogja majd megallni a helyet a diplomas. Nagyon kedves ez az aggodas az intezmenyek reszeröl, de ennyire mar nem kene...
-Nem szabadna elfelejteni, hogy az, aki arra az adott szakra jelentkezett, az feltetelezhetöen csak azt a szakot akarja nagyon megismerni -a töltelekeket majd hozzatanulja önszorgalombol, es csak azt, ami szükseges lesz. Ne felejtsük el, hogy itt mernökökröl van szo nem hülyegyerekekröl
-
phaet0n
tag
Véletlenül sem akarom azt mondani, hogy nem létezik olyan, hogy egy tanárnak rossz napja van, aztán ki*****a az embereket a vizsgáról "csak úgy", de egy idő után elkezdtem fenntartással kezelni az ilyen történeteket, mert sok esetben kiderült, hogy nem egészen a tanáron múlott a dolog, hanem Egyetemista Pista barátunk elmegy úgy egy szóbelire, hogy átvesz 40 tételből 7-et - mert "nincs többre ideje" -, aztán csodálkozik, ha "nem jót húz", és két mondat után elzavarják. És nem biztos, hogy belátja, hogy nem a tanár a hibás.
Szóval elismerem, hogy vannak szívatós szakok/tárgyak/tanárok, de a hallgatók hozzáállásával is van egy kis probléma.
-
Elrood
őstag
Elmélkedem én is egy kicsit.
Ha ezt bevezetik, akkor az állam költségei biztosan csökkennének és kevesebb lenne a diplomás (a meglátásom szerint most se a diplomát nézik elsősorban a munkaerő piacon, persze több helyen kikötik).
Pozitívumként csak ezeket tudom felsorolni.
A vesztese az egésznek szerintem a műszaki felsőoktatás lenne. Egyrészt jóval kevesebb műszakis végez, mint összes többi. Talán 2006-ban hallottam egy statisztikát (sajnos nem tudok linket, stúdióbeszélgetés volt), hogy 1990 óta alig nőtt a műszakis vonalra felvettek száma, míg az összes többi rohamléptékben növekedett (ugye a sok kommunikációs iskola, meg média, meg..., ah, ezért van ennyi munkanélküli diplomás).
Ne is beszéljek arról, hogy nem kötötték ki, hogy néhány helyre emelt szintű érettségi kelljen pl. matekból, ami középszinten elég röhejes. (Azt hiszem ez azóta változott). Aztán szerencsétlen gyerek elvérzett, mert azt hitte, hogy jó matekból.
Még ide tartozik, hogy meglátásom szerint általános és középiskolában is csökkent a reáloktatás színvonala.(Mielőtt nekem támadnátok, én is csak hallomásból tudok ezt azt, tehát tévedés jogát fenntartom. Corvinusra járt ismerősöm szerint baromi könnyű az iskola, PSZF-re járó szerint az ő iskolája meg baromi nehéz
, látható itt is vannak különbségek. Külkerről is hallottam, hogy ott is tudnak szívatni ha kell).
Műszaki vonalat nézve:
Pl. egy BME is a fejkvótákból él, ha kiesik egy csomó ember magasabb évfolyamokban nem jön a pénz és az egy félévre jutó költségtérítést kevesebben tudják megfizetni, mint a kieső emberek. Mit tehet ilyenkor az iskola? Csökkenti a számonkérés nehézségét, hogy ne essenek ki a diákok, így meg csak az iskola meg a végzősök járnak rosszul mert már annyi értéke se lesz a bme-s diplomának mint volt.A könnyebb főiskolák meg nyerhetnek az ügyön, mert lehet úgy gondolkozik a leendő diák, hogy inkább elvégez egy könnyebb főiskolát BSc-n, hogy legalább valami papírja legyen, aztán bepróbálkozik egy komolyabb helyre MSc-re.
Szal túl erősnek érzem ezt a szabályozást, mert (gondolom) mindenhol van olyan 1-2 olyan tárgy, ami "haláltárgy", és ott kaszálnak ahol tudnak.
-
-
nyunyu
félisten
98-as muszakin 15 pont volt az utolso feladat.
Valami parameterekkel megadott test mittudomen milyen metszetenek a teruletet kellett meghatarozni a parameterek fuggvenyeben.
Ne ilyen adott a,b,c oldalu teglalap, add meg a testatlo erteket keplettel nehezsegure gondolj, hanem be kellett hozza vetni a komplett geometriai arzenalt.
Ha jol remlik, akkor a cos-tetelt is alkalmazni kellett, ami nem volt a standard matek anyag resze.Akinek nem volt terlatasa/nem tudta elkepzelni a testet, az hozza sem tudott kezdeni.
-
nyunyu
félisten
Én matekból írtam, aztán hiába voltam megyei második matekból korábban lett 100-ból vagy 50 pontom
Szinten 98-ban erettsegiztem+felveteliztem.
Egyik osztalytarsam arra verte magat, hogy neki 84 pontja lett a matek felvetelin, mig nekem csak 83, holott engem tartottak a legjobb matekosnak a szamtech tagozaton. (volt matek tagozat is, ok sokkal durvabban toltak)
Srac csak azt felejtette el, hogy o az extra light kozgazos felvetelit irta, mig en a muszakit...
Kozgaz felveteli utolso feladata volt olyan nehezsegu, mint a mi hatosunk.
Muszakin a hetes es a nyolcas tenyleg durva volt.(Ha lett volna meg 15 perc, akkor a nyolcast is befejezem, nem sok hianyzott belole.)
-
phaet0n
tag
válasz
Crystalheart #76 üzenetére
Nem "kinek nagyobb a ****a" versenyt akarok, de nekem meg 730k lenne egy félév. Nem azért csináltam a 480-ból 464 pontos felvételit, hogy kifizessem a fél életemet, de azért ő mondja csak az okosságait.
-
=Mentor=
őstag
Be kellett volna vezeti már rég a tandíjat akkor lébecolhatna mindenki a saját pénzére és nem az államéra!
-
Crystalheart
őstag
Persze hogy nem elég, de középiskolában sem 500 fős ömlesztett osztályok vannak. Azt lehet tudni, hogy az egyes szakokon mekkora az igény, és kb. mennyien végzik el a végére - vegyenek föl annál a számnál csak kicsit, mondjuk kétszer többet, ne húszannyit, és máris jobb a helyzet. Nem hiszem, hogy a magyar diploma értékét hosszú távon az EU-ban más megvédhetné, mint az elitoktatás előnyben részesítése. Emellett annyi tömegoktató egyetemet tarthatnának fönn, amennyit akarnak, de ha volna ez a két alternatíva, meg lehetne nézni a két diploma értékének különbségét. A zseniket ki kell emelni a tömegből, de előbb még meg is kell őket találni!
Az aránytalanul sok egyetemista nem más, mint a pályakezdő munkanélküliség elfedése, szinte csak statisztika-javító...
"Köszönöm szépen, de ha valami nem hiányzik, az az, hogy az átlátható és egyértelmű felvételit lecseréljék valami abszolút szubjektív izére." - Igazad van, a jó eséllyel szubjektív (szóbeli) érettségi és a felvételt követő, az egyetemeken általánosan tapasztalható szubjektivitási özönvíz mellett ez az, ami igazán számít.
Bár hogy most majd két emelt szintű érettségi kell, talán javít, hiszen azt nem ismerős tanárokkal teszik le. Viszont emlékszem, az info emelt érettségim mindenre jó volt, legfőképpen egy kis időtöltésre, de arra nagyon nem, hogy felmérje, ki alkalmas ezen a téren dolgozni.
Nem is csak az iskolai rendszerről van itt szó, a felvételiztetés érettségi alapján ilyen mai formában nem tudja rendesen megállapítani, ki elég tehetséges ahhoz, és kiben van elhivatottság, hogy el is végezze a szakot.
Hogy milyen tapasztalatról beszéltem? Az SZFE-béli tapasztalat, ahol az ismert személyiségek, akik a tanárok, nem elkaszálják az embereket tölteléktárgyakon, hanem tanítják és felzrkóztatják őket.
-
dabadab
titán
válasz
Crystalheart #70 üzenetére
"Lehet ezen elmélkedni, de a tapasztalat nem ezt mutatja."
Egészen pontosan milyen tapasztalatról van szó? Mert a saját diákkori tapasztalataim ill. a pedagógusi pályát választó barátaim tapasztalatai mind ezt mutatják: a diák tudásánál időnként sokkal többet számít a tanárra való viszonya.
"Nyilván van hibalehetőség, sokszor látjuk, hogy nagy tehetségeket csak sokadszorra vesznek föl, és igazságtalannak érezzük"
Mert hogy az is. Köszönöm szépen, de ha valami nem hiányzik, az az, hogy az átlátható és egyértelmű felvételit lecseréljék valami abszolút szubjektív izére. Ráadásul a dolog abszolút nem skálázódik, márpedig - színésszel ellentétben - orvosból meg mérnökből nem elég évi pár darabot képezni.
-
proci985
MODERÁTOR
nekünk még Cs fizikánk volt (5+5kredit), pedig műinfora jártam. értsd, bmen a legdurvább (voltak persze témakörben csúnyábbak a gépészeknél és közlekeseknél, de azokat mechának hívták
). szóval az minden volt, csak nem tölteléktárgy (utóbbi években tudomásom szerint abból is 90% körüli bukási ráták voltak, nálunk azért még többen abszolválták).
jelenleg Skövdében örömmel konstatáltam, hogy nincs fizika, analízis, diszkrét is csak mértékkel, cserébe második héten már debiant haxxoltunk konzolból, és programozásból kapásból dizájnnal és OOPvel kezdtünk (egy időben a main bemutatásával). jelenleg 3 év alatt versenyképest tudást kell átadni/felszedni, abba szerintem nem fér bele tölteléktárgy.
más, matek felvételi példasorok: azért egy anal szigorlat után már nekem annyira nem tűntek vészesnek, de javítsatok ki
-
Crystalheart
őstag
Lehet ezen elmélkedni, de a tapasztalat nem ezt mutatja. Mert bizony egy darab államilag támogaott intézmény van ilyen, amit én is elmondtam, és öt év alatt csak hébe-hóba hull ki ember - a nyolcfős évfolyamból.
A felvételi műveltségi és készségi teszt, ahol az érettségi nem számít, csak meglegyen. A második forduló már személyes (!) találkozás, elbeszélgetés, a harmadik forduló gyakorlati, és egy egyhetes együttélés után döntenek. Az SZFE-ről van szó. Nyilván van hibalehetőség, sokszor látjuk, hogy nagy tehetségeket csak sokadszorra vesznek föl, és igazságtalannak érezzük, de a lényeg, hogy a presztízs megmarad, van értelme egyetemre járni. Kis létszám esetén nem szükséges irreális dolgokkal szórni az embereket, meg puskázásra kényszeríteni őket, hogy az jusson át, aki jobban meg tudja kerülni a rendszert...
Nem azt mondom, hogy mindenki puskázik az analízisen, hanem hogy a nagyszámú puskázó nagyobb arányban kap jó jegyet, mint akik megérdemlik. Szakembereket képzünk, vagy életművészeket?
-
Tanarveres. Ez aztan a megoldas. Inkabb intezmenyes szinten kellene ellenorizni, hogy 12 emberbol valoban 12 nem kepes megirni egy mecha vizsgat, vagy a tanar kerdezi ki fejbol a katalogust. Sajnos az itthoni uram-batyam rendszerben ez szinte lehetetlen.
A toltelek targyakat soha nem tudod mikor fogod hasznalni. Management, penzugy, kozgaz, konyvelesi alapismeretek szinte minden mernoknek vannak. Vezeto mernokkent gazdasagossagi szamitasok, penzugyi ismeretek, emberek vezetese barmikor elofordulhat.
Tildy: Arra a felvetelire gindolsz, amibol a fizikat 45 perc alatt meg lehetett irni 100%-ra? Nem a felveteli, hanem a kovetelmeny rendszer hibas manapsag.
truba:
Ez jo vicc volt. Hivatasos vagy?
-
Ipse89
tag
130 km-re lakok az egyetememtől, és ritka sz@r az utazási lehetőségem, szal koleszos vagyok, úgyhogy nemigazán tudnék bejárós lenni. Ez a 7. évem, hogy koleszos vagyok, Van némi tapasztalatom, hoyg hogy osszam be a napomat stbstb hogy mindenre legyen időm, meg nem "húznak le" a szobatársaim( ha ilyenek lennének...) heti 5-10 órát tanulok, a jegyzőkönyveket és a beadandókat leszámítva, szorgalmi időszakban, HA nincs az adott héten ZH-m
A belső kollégiumban ( az egyetem mellett) viszont tényleg megy az "egyetemi élet", de én ezért választottam a másik kótert...
előző félévekben 1 kivételével minden tárgyam meglett az az egy is azért, mert gimnáziumban nem tanítottak szakrajzot, aztán a 80%-os bukók arányába én is belekerültem...
Ja és a másik, hogy amit nyáron kerestem+az ösztöndíjamból+a diákhitelemből tartom fenn magam, havi 2x +-2 eljárok bulizni. Szüleim adnának pénzt, de nem nagyon tudnak úgyhogy 80% ig önfentartó vagyok. Így is lehet csinálni....annak ellenére, hogy koleszos vagyokphaet0n (#57) Én is erre akarok kilyukadni, hogy én hozom a tőlem telhetőt, de ha a tanár bal lábbal kelt fel/ éjjel nem volt sex és ráhúzza a kaszát 300 dolgozatra/ 30szóbelizőre... Tanulhatsz amennyit akarsz...
És ha behozzák a 2x2őt akkor kolátozhatnák a tanári túlkapásokat. E helyett, még jobban a tanárok kedvétől/hozzáállásuktól fogunk függeni, és a történelem is igazolta, kicsit nagyobb kaliberben, ha valakinek/valakiknek túl nagy hatalom kerül a kezükbe, az esetek nagy többségében diktatúra/rémuralom volt az eredménye...
-
phaet0n
tag
Annyit hozzáteszek, hogy természetesen nem tartom elvárhatónak, hogy mindenki csinálja azt, amit én, de arra próbáltam utalni ezzel az egésszel, hogy ha valaki eléggé elhivatott ahhoz, hogy megérdemelje a diplomát, az nehezebb körülmények között is meg tudja csinálni.
És azt is tudom, hogy vannak kevésbé szerencsés - tudom, hogy ezen is sok múlik -, vagy neadj'isten kevésbé jó képességű emberek, de 2x2-ből ha valaki igazán megtesz érte mindent, meg kell, hogy tudjon csinálni egy tantárgyat.
Nekem is benne van a pakliban, hogy 10 helyett 12 félév lesz (bár egyelőre szerencsére jól állok *kop-kop-kop*), de én próbálom a tőlem telhető maximumot nyújtani.
-
phaet0n
tag
100km-re lakom az egyetemtől, ahova járok. Bármennyire is hihetetlen, bejárok minden egyes nap busszal. Ha 8-tól van órám, 4:20-kor kelek, és van olyan, hogy ezután este kilencre érek haza. És a vicces az egészben az, hogy én bent vagyok a nyamvadt előadásokon, míg a nagy egyetemi életet élő kolisok, akik öt percre vannak az egyetemtől, egy órára nem járnak be, csak a gyakorlatokra/szemináriumokra.
És én meg tudom csinálni azt, hogy szorgalmi időszakban minden egyes nap legalább 2-3 órát tanulok a buszon. Aztán ha még este jegyzőkönyvet kell írni, akkor azt itthon megcsinálom.Az egyetemre járásom megvan havi 8270 forintból (bérlet ára), plusz félévente abból a pár fénymásolandó könyvnek az árából. De ennek nagy része vissza is jön a tanulmányi ösztöndíjamból. Nem élem fel 8 év egyetemre járás alatt a szüleim pénzét azzal, hogy "jaj, kell albérletre, kell kajára, kell bulizásra, kell anyámtyúkjára".
-
tildy
nagyúr
Nem mindenki teheti meg, hogy mondjuk ne dolgozzon suli mellett, nekem is muszáj volt, különben nem lett volna diplomám. Muszáj, mert szüleimtől még a kolira sem kaptam casht.
A vizsgák számának lecsökkentése nekem k.baszás lett volna, lehet nem lett volna sose diplomám, miközben meg szakmailag nem vagyok hülye. Jahm és havonta ha egyszer elmentem bulizni...
Arról meg nem is beszélek, hogy volt olyan srác aki gyerekkora óta ASMet tolt, a tanár meg kétszer is kivágta azzal, hogy szerinte nem ő írta azt a programot , amit leadott... Asmben persze... Szóval érdekes dolgok vannak azért itt.
Vannak a stréberek ugye, akik beseggelik, de érteni nem értenek hozzá, aki meg ért hozzá, csak nem a tanár szája íze szerint dolgozik, azt meg szivatják.. Nem jó ez így...
-
Overlocker
veterán
válasz
dízelracer #34 üzenetére
Jah, én is erősen gondolkodom hogy lépek..
-
phaet0n
tag
Én támogatom.
Egyetemista vagyok, nem éppen könnyű szakon, négy teljes félévet tudtam le a tízből (osztatlan), és eddig minden tárgyam megvan. Úgy, hogy tanultam, nem pedig összepuskáztam a dolgokat. Az enyémnél lényegesen könnyebb szakokra járóktól hallom, hogy n+1 tárgyuk nincs meg, csúsznak bsc-n 2 évet, és amikor arról van szó, hogy este mit fog csinálni, "hátőőő megyek bulizni". A hét akármelyik napján.
Nem azt mondom, hogy mindenki legyen stréber, nekem is van életem az egyetemen kívül is, de könyörgöm, ez a fene nagy "ezaztánazegyetemiéletöcséééém" életmód nem működik. Döntsék el az emberek, hogy tanulni akarnak, vagy munkát kerülni/melegedni/bulizni. -
Ipse89
tag
Nekem is volt mérnöki fizika nevű tárgyam, ahol főleg quantumfizikát tanultunk, ZH+vizsga könnyű volt, a tárgyra nem épült semmi...
jövőhéten írok ZH-t Hő és Áramlástan II és Mechanika-Szilárdságtanból. Ez is fizikáról+( egy kis matek) szól, legfontosabb tárgyakról van szó, számos tárgyfüggőséggel fűszerezve
, szóval a tárgy neve gyakran nem az, aminek látszik...
-
Ipse89
tag
Van benne valami...
Van néhány practingos hallgató társam magasabb évfolyamokon számos multinál, akik úgy végzik a munkájukat, hogy magasabb ösztöndíjtat kapnak, mint néhány egyetemi docens( a practing-pályázatokat lebonyolító tanár mondta nekünk egyik előadáson...) És még le sem diplomáztak... Persze ezért meg kell dolgozni, és rengeteget tanulni
(#45) truba Milyen szakon/melyik egyetemen vagy?
SZE-n Győrben a Gépészmérnök az egyik legrégebbi szak, aki elvégzi igen jó esélyekkel kerül be a munakerő piacra, de nem a 2 szép szeméért... -
zoo8800
veterán
Jól értem, hiogy ez csak az egyetemi hallgatókra vonatkozna?
-
truba
tag
Ipse89:pl én is gépészmérnöknek tanulok, ill. "nem tudom de igazából nem is érdekel, hogy milyen "érdekes nevű képesítések" megszerzésének milyen feltételei vannak...
Nehogy azt gondold, hogy csak a mérnők a nehéz szak. Nálunk egy hét alatt lesz*****nád magad, és sírva futnál el.
-
shev7
veterán
sote-n eddig sem nagyon szerettek a keresztfelev intezmenyet, szoval oket annyira nem erinti...
#34: "Aki meg több diplomát megszerzett tanult hozzá képest +10évet, nem ritkán felelősség is van a vállán az meg kap 25-30k-val többet. Nem jó ez így."
Hat azert tapasztalatom szerint nem ennyire rossz a helyzet. Hasznalhato diplomaval, es egy csepp tapasztalattal azert 110 nettonal tobbet is haza lehet vinni meg palyakezdokent is.
-
dabadab
titán
válasz
Crystalheart #27 üzenetére
"Talán ha személyesebb volna az oktatás is, a tanárok és diákok jobban ismernék egymást, nem is lenne olyan gyakori a hangulatból kaszálás."
Éppenséggel pont a személyes ismeretség az, ami rendkívül nagy terepet ad a megalapozatlan kaszálásnak. A diákok teljesítményének értékelésével az a baj, hogy az objektív módszerek rendkívül könnyen kijátszhatók (nálunk az évfolyamelső kb. semmit nem értett a négy év alatt elhangzottakból, viszont megtanulta az egészet (azt nem tudom, hogy a gyakorlatibb részeket, ahol alkalmaznia kellett volna a nem lévő tudását, hogyan oldotta meg, de valahogy azokon is sikeresen túljutott)), a szubjektívek meg szubjektívek.
-
tildy
nagyúr
-
válasz
Crystalheart #27 üzenetére
amíg az iskolák fejkvótát kapnak, és nem teljesítmény után pénzelik őket, addig erre várhatsz...
-
Ipse89
tag
Cikk:fn.hu-->utolsó bekezdés
Erre akarok kilyukadni, hogy pl én is gépészmérnöknek tanulok, nem könnyű, sőt nehéz eléggé, de ezzel a szabályozással nem csak a túlképzéses szakokat, hanem a hiányszakmában tanuló hallgatók is cumiznának...
(#36) tildy Bocsi a hülyeségért, nem tudom de igazából nem is érdekel, hogy milyen "érdekes nevű képesítések" megszerzésének milyen feltételei vannak...
(#37) dízelracer Mondjuk az meg elég szomorú, hogy két ilyen diplomával ilyen gyérül keres
(#38) dabadab
korrigálva... -
dabadab
titán
Légyszi', szokjatok le arról hogy komplett cikkeket kopipészteltek: egyrészt ott a link az eredetire, azt mindenki elolvashatja normálisan formázott verzióban, másrészt pl. az Index határozottan tiltja az efféle másolgatást, szóval semmiképpen sem maradhat.
A sok másolt szöveg helyett pl. írhattál volna pár saját gondolatot. -
tildy
nagyúr
Az én időmben 120pont volt a max elérhető , ha nem volt nyelvvizsgád , csak színötösöket hoztál a suliból plusz a központiról) . BME-re 122 meg 125el vették fel az embereket. Nem is vettek volna fel oda, mert volt 117em...
A mérnökasszisztens képzés NEM AD DIPLOMÁT. Az csak felsőfokú szakképzés, általában két éves.
-
Ipse89
tag
válasz
#20196435 #25 üzenetére
Igen, de ha a mérnök után ott áll, hogy asszisztens vagy valami más idegen szó az bizony büfé kategória... a kettő nagyon nem mindegy.
(#29) dízelracer Az a szó, hogy diploma az tág fogalom. sokszor hallom sok helyről h. "hát a csávókámnak van 2 diplomája azt annyit keres mint én." ha van pl egy bölcsész meg filológus vagy tudomisén milyen diplomája akkor ne csodálkozzon, hogy olyan helyen dolgoz ahol akar. Büfészakok arra valók, hogy a céltudatlan /"apucianyuci azt mondja h. kisfiam menj egyetemre" típusú kölkek meresszék a hátsójukat valameddig és valahol. Gépészmérnök szakon vagyok, egész jól haladok, nyelvtudásom bővítés alatt (angol), mesterképzés is számításba kerül. Gépészmérnök diplomával+nyelvtudással( +talán vmi Msc) könnyebben találok munkát mint egy "andragógia menedzser asszisztens" (* csak mondtam valamit
)
(#30) tildy
átlag minden 1. félévben van egy tárgy amin durván szórják az embereket igen, csak eme tárgyaknak a 70%-a töltelék tárgy... Most ez is mi? a másik, a ponthatárok, volt olyan év, hogy 170 ponttal felvettek mérnököt, mikor én felvételiztem (2009) 258 ponttal már be lehetett kerülni államira. Vicc ez is(#31) frescho Az a baj, hogy a tanári túlkapások ellen nem volt és nem is lesz intézkedés. Kivéve ha a hallgatók elverik és megfenyegetik a tanárt. ( volt már rá példa nálunk...)
-
dízelracer
őstag
Hát igen az tényleg szomorú. Unokaöcsém most esett ki az iskolapadból. Egy jóindulatú gyerek de kissé lusta és komolytalan. Fogalma sincs mit akar az élettől, nem is ment továbbtanulni inkább elment oda árufeltöltőnek ahol pénztáros voltál. Nulla felelősség, laza lébecolós munkával hazavisz nettó 83ezret. Aki meg több diplomát megszerzett tanult hozzá képest +10évet, nem ritkán felelősség is van a vállán az meg kap 25-30k-val többet. Nem jó ez így.
Nekem nincs felsőfokú végzettségem de ahogy elnézem szerintem nem is nagyon lesz. Legalább is belátható időn belül biztosan nem. Majd ha hosszútávon rendeződik az anyagi helyzetem talán de akkor sem biztos. Egyre inkább foglalkoztat engem is, hogy pattanni kéne innen pár évre. Eddig az összes ismerősöm azt mondta, hogy ugyan kint sincs kolbászból a kerítés de élete legjobb döntése volt, hogy kiment dolgozni. Se komoly kapcsolat, se gyerek. Most kéne lelépnem...
-
stonefd
csendes tag
Sztem ha ezt bevezetik lesz megint egy "Monnyonleee" parade... /persze ertelmiseg ilyet nem csinal, de tuti lesz visszhangja a dolognak/
-
A 2x2 es az emelt szinthez kotott felveteli emlekeztet a regi rendszerre, igaz akkor 2x 3 vizsgara volt lehetoseg. Akkor is elegen vegeztek, nem 75% bukott ki, hanem csak 40%. Akkor is voltak szoro targyak, ahol 20-30% ment at elsore, de aki nekifekudt megtanulta az anyagot. Nem lesz gond baj az sem, ha szabalyozzak a bufe szakok letszamat.
Az erem masik oldala az onkormanyzat beleszolasi joga. Nem kellene bolygatni az egyetertesi jogot es a tanari tulkapasok ellen is kellenenek biztositekok a rendszerbe.
-
tildy
nagyúr
Szerintem nem ott kell kivágni , aki nem oda való, hanem már egyáltalán be sem kell engedni. És az is vicces, hogy 1 tárgy kétszeri felvétele esetén összesen 4 alkalommal vizsgázhat a hallgató. Elmegy villmérnöknek mondjuk, mindenből tök jó, de fizikából vagy valami tölteléktárgyból kivágják - és nem lehet belőle mérnök? Nonszensz. Sokan vannak a fősulikon, egyetmeken, többen , mint kéne, de ezt nem így kéne megoldani. Az eddigi plusz kétszer veheted fel bőven jó volt.
Bár én anno még a nem kreditesekközt végeztem, ha egy tárgynem sikerült, évismétlés - ittnem az lenne, itt bizony pápá a sulitól.
Dízelracer: az még jó, van ismerősi körben olyan, aki szintén 25 éve tanár, 110 volt a nettója, de msot elvették az osztályfőnöki pótlékát, holott osztályfőnök, így kb 102 -105 nettó. Röhej. -
dízelracer
őstag
OFF:
Általános iskolai osztálytársam szakközép után minimális nyelvtudással lelépett németbe dolgozni. Segédmunkástól kezdve konyhai kisegítőn át volt már minden. Jelenleg egy panzióban karbantartó. Szállása, kajája adott igaz ezt vonják a béréből. Minden költséget levonva (kaja, szállás, ruha, telefon számla, autó fenntartás, néha 1-1 mozizás stb...) átlag havi 200eurót be tud fizetni a számlájára. Eközben be van jelentve, ketyeg a nyugdíja is és ha valamit meg akar venni nem kell vakarózni, hogy pillanatnyilag megengedheti-e magának vagy sem. Pár évre akart kimenni míg kicsit megszedi magát de már nem is igen akar hazajönni. Mi lett volna vele ha itthon marad? Szerencsés esetben lediplomázik és azonnal a szakterületén el tud helyezkedni (sajnos nem ez a jellemző) xy évig nyögné a diákhitelét és keresne havi 120-at. Kevésbé szerencsés esetben lenne egy szar munkája ott lebegne a feje fölött, hogy bármikor kirúgják ha nem ugrik azonnal a főnök kénye kedve szerint, a zsebében lenne egy diploma ami a munkapiacon jó eséllyel ,,nem érne semmit" és ugyanúgy hosszú évekig keményen csengetné a diákhitelét. Szembe szomszédom 2 diplomás tanár ember. 25+ év tanítás után nettó 135-öt keres. De csak azért ennyit mert igazgató helyettes is egyben. A többi tanár 120körül visz haza. Hát ennyiért nem sok értelmét látom évekig seggelni az iskola padban. De mondhattam volna a tűzoltókat vagy épp a mentősöket is. Nettó 100k-s fizetésért elég felelősségteljes munkát végeznek holott ennél egy 6 általánost végzett segédmunkás is többet keres.
-
Crystalheart
őstag
Nem ez a megoldás. A megoldás az volna, ha kb. annyi embert vennének föl, amennyi el is végzi, és hogy ki képes rá nagy valószínűséggel, egy komolyabb felvételi vizsgával szűrnék ki. Talán ha személyesebb volna az oktatás is, a tanárok és diákok jobban ismernék egymást, nem is lenne olyan gyakori a hangulatból kaszálás.
-
tkazmer
addikt
gondolom ez csak az államilag finanszírozott helyekre vonatkozik, hülyeség lenne korlátozni, hogy hányan, meddig és hogyan tanulnak olyanok, akik fizetnek
-
#20196435
törölt tag
Lenry:
Az, hogy kevesebb az orvos meg nem vonhatja maga utan, hogy milyen kepzes van a szakok többsegen.
A mernök fogalom eleg tag, szinte minden diploma tartalmazza ezt a szot...De tenyleg mi a retkesnek van annyi tantargy? Mi arra gondoltunk, hogy munkat ad az oktatoknak, penzt az intezmenynek, de masra nem jo -a tanulok szempontjabol semmire sem
-
Ipse89
tag
válasz
#20196435 #21 üzenetére
Hát igen... ezt is szabályozni kellene, dehát arra várhatunk...
(#23) Lenry
Büfészakon szerzett diplomások tuti kevesebben lesznek a Mekiben, de ez a hiányszakmákban orvos, mérnök, ott is mutatkozni fog. Amúgyis kevés az orvos pl. , ennek több oka is van, de ezáltal még kevesebb lesz.. -
bleh...
kevesebb diplomás fog a McDonald's-ban dolgozni
-
truba
tag
Hát ez egy elképesztő ötlet, a kormány elmehet a f***ba. Az én szakomon így is alig vagyunk.
-
#20196435
törölt tag
Remelhetöleg a tantargyak szamat ennek fenyeben csökkentik, es egy egy temakörre több idöt szanva jobban belemennek majd. Mi a fenenek van annyi felesleges tantargy?
Miert nem kötelezö bejarni az elöadasokra?
Milyen tanar az, akinel az evfolyam több mint 80%-a elhasal? -
celeron
senior tag
Gyönyörű lesz, ha ezt valóban bevezetik.
Remélem akkor ezeknek fényében olyan tanárokat is fog biztosítani az egyetem, akik valóban meg is tanítanak a dolgokra...
A mostani félévemben, kb a tárgyaim 90%-át olyan tanárok tanítják akik le se szarják mi lesz veled, anyag ledarálva (néha még az sem), aztán csináld paraszt.. -
Ipse89
tag
Ja nekem, is lesz jogom, örülnék neki én is, ha ilyen büfétárgy miatt nem lehetnék gépészmérnök
(B)(#4) PazsitZ (#10) csibor(/B)
Egyetemet vagy komolyan veszed, vagy nem. Akik nem veszik komolyan, ők már megkapták a szabályaikat ( pl nálunk, ha 2 félév alatt nincs meg 30kredit akkor repülsz, vagy az összes félévedben nem érhetsz el 30 elégtelen vizsgát, mert repülsz )
De ezzel az új rendelettel, azoknak a lehetőségeit korlátoznák, akik komolyan veszik( kevesebben vannak mint a trógerek) az egyetemet ( ~30%uk talán bennmaradna az új rendszerben).(#12) CséZé (#13) vans?
Hát kb senki nem fog elmenni felsőoktatásba, ( büfé szakoknak mindegy is lenne)
szerintem az orvos a mérnök, meg néhány pénzügyes szak amit a legnehezebb elvégezni--> oda nem menne a kutya se.
Egy országnak elég necces, ha nem tud képezni orvost és/vagy mérnököt(#14) No-kia
Eddig az egyetem volt a "divat" ( lásd közgazdász/jogász meg a büfészakok van egy pár) ha bevezetik ezt a jogszabályt, pár év és nem lesz értelmiség
--> a mérleg csúnyán átbillen a túloldalra
-
Diego!
senior tag
Ez vicces lesz
anno akkor nekem hamar véget ért volna egyetemi pályafutásom, egyik tárgyból 7.-re sikerült a vizsga
Ha a jelentkező nem nyert felvételt, elégséges pontszám alapján átirányítható lenne más azonos vagy rokon szakon képző felsőoktatási intézménybe akkor is, ha azt nem jelölte meg. --> ez viszont jó.
-
Dany007
veterán
Olyan téren nem tartom rossz ötletnek, hogy - ugyan én csak akkreditált képzésben jártam az egyetemre - , de rengeteg ismerős szerint az egyetemnek két része van:
Az egyik a vizsgaidőszak, amikor tanulni kell és szívatják az embert,
a másik, az összes többi a buli.
Itt nálunk kedden - szerdán talán csütörtökön vannak egyetemi bulik. És általában tömeg van.
Szóval ilyen téren megértem a szigorítást.
Anno szakközépben meg technikusin ha egyszer megbuktál, akkor volt még egy pótvizsga, aztán kész. Ha az se jött össze valakinek akkor évismétlés. Ehhez képest még mindig jobb az egyetemi rendszer.Olyan téren viszont tényleg hülyeség, hogy sokszor a tanár poénból is megbuktat egy egész évfolyamot. Erről is rengeteget hallottam. Azért azt nehezen hiszem el, hogy egy egész évfolyamból csak 2-en képesek legalább 2-esre megtanulni az anyagot, a többi pedig nem. Szóval ezen mindenképpen változtatni kellene.
-
Csemike
aktív tag
Kismillió diplomást képzünk a nagy semmire. Különösen az igen népszerű gazdasági képzéseknek vannak érdekes vadhajtásai. Valahogy szelektálni kell. Rá leszünk szorítva, hogy a 10 féléves (az én esetemben 4) képzést legfeljebb 12 (5) félév alatt végezzük el és ne 625 alatt.
-
No-kia
addikt
nah még van egy félévem döntésig... de egyre több ismerősöm információi után, egyre boznytalabb vagyok, hogy lenne -e értelme, tovább meni, vagy jobb lenne.-e elmenni eg ysima rendszer gazda/hál.építő képzésre....
-
vans?
őstag
Kemeny vilag lesz, ha ezt bevezetik...
-
CséZé
őstag
hát ez bitang jó lesz. úgy hullanak ki majd az emberek, amilyen napja lesz a tanárnak.
most is csak egy 4 előadás utáni zh-ból 180 emberből 5-öt engedett át. elmehetnek a ... -
csibor
addikt
Már most úgy van ha az első féléves tantárgyakat nem végzed el a harmadik félév végére,ennyi volt.Egyébként az állam már most rátette a kezét az egyetemek pénzére.
-
#97544192
törölt tag
nem megyek egyetemre. ez meg az én szabályom...
[ Módosította: Kalandor ]
-
PazsitZ
addikt
Azért ha megnézzük eddig a mennyiség uralkodott. Felvettek 600 embert és az év végére maradt kb 200. második évre kb. 100 és tfh 60-80 elvégezte a szakot.
Viszont, hogy ha támogatást nem főre osztják és erről is írnak, akkor az egyetemnek se lesz érdeke 3X létszámot produkálnia.
A másik meg, hogy a büfészakokat úgy lehet megszüntetni ha tényleg komolyan veszik a keretszámokat.
A vizsgalehetőség eddig 3/3 volt most ezzel lemenne 2/2-re. Nem mondom, hogy könnyű, de még komolyabban kell venni a sulit. -
Móci
addikt
Egy részből megértem, bár a hírben a többi megnyirbálás nem igazán tetszik.
Aki valóban csak lébecol az egyetemen, az menjen, de ha éppen a tanár buktat, mert olyan kedve van, akkor tényleg mi lesz? -
Ipse89
tag
Értem én, hogy ki akarják szűrni azokat, akik csak lébecolnak az egyetemeken, de hogy ennyire?
Tanárnak sz@r napja van a vizsga/javítás napján és elkaszál... ( volt benne részem, szóbelin 19 ből 19en buktunk)Arra is lesz kormányrendelet????
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Gyúrósok ide!
- One otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Audi, Cupra, Seat, Skoda, Volkswagen topik
- Autós topik
- Azonnali informatikai kérdések órája
- Nintendo Switch 2
- Medence topik
- Béta iOS-t használók topikja
- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- Megérkezett a Google Pixel 7 és 7 Pro
- További aktív témák...
- HyperX Cloud Flight Wireless
- Xiaomi Redmi 13128GB Kártyafüggetlen 1Év Garanciával
- Lenovo Thinkpad L14 G5 (Gen5) AMD Ryzen 5 7535U 16GB RAM 256GB SSD Win11Pro 2,5 év garancia
- P1 Gen3 15.6" 4K UHD OLED érintő i7-10875H T1000 MaxQ 32GB 512GB NVMe ujjlolv IR kam új akku gar
- Honor 90 256GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Realme 8i 64GB / Normál állapotban / 12 hónap jótállással
- BESZÁMÍTÁS! MSI SUPRIM X RTX 4080 16GB videokártya garanciával hibátlan működéssel
- AZONNALI SZÁLLÍTÁSSAL Eladó Windows 8 / 8.1 Pro
- 135 - Lenovo Legion Pro 7 (16IRX9H) - Intel Core i9-14900HX, RTX 4090
- Windows, Office licencek kedvező áron, egyenesen a Microsoft-tól - Automata kézbesítés utalással is!
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged