- Xiaomi 13T és 13T Pro - nincs tétlenkedés
- iPhone topik
- Apple iPhone 16 Pro - rutinvizsga
- Honor Magic5 Pro - kamerák bűvöletében
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Keretmentesít a Galaxy S25 FE
- Apple Watch Ultra - első nekifutás
- Honor 200 - kétszázért pont jó lenne
- Kiborult a Nothing Phone (3) pletykakosara
- Az Oppo Find X8 Ultra lett a legvékonyabb kameramobil
Új hozzászólás Aktív témák
-
ddekany
veterán
válasz
Major Lion #130 üzenetére
Ott volt a vizualizáción a biciklis, így nem valószínű, hogy elütötte volna. Ellenben volt a múltkor a zöld sáv oszlopok esete, na azt valószínűleg tényleg nem látta: [link]. Ez emberi aggyal elég furcsa, mert hát nagyon feltűnők.
-
Major Lion
senior tag
[link]
Majdnem... de biztos csak azert mert beta. -
#54625216
törölt tag
válasz
Hieronymus #128 üzenetére
Olyan nagy különbséget nem látok a jelenlegi tömegközlekedés és az iránytaxik között azt leszámítva, hogy az iránytaxikban mindig jut ülőhely. Az FSD iránytaxik kb.úgy működnének, mint a reptéri shuttle minibuszok: háztól a célpontig a többi utashoz optimalizálva az útvonalat.
Ettől függetlenül az FSD flotta nem erről szól.
A személyautó legnagyobb előnye a tömegközlekedéssel szemben az, hogy nem kell az időbeosztásodat a tömegközlekedéshez igazítanod. Alapvetően a többség ezért tart fenn saját autót. Az FSD flotta ezt az időhöz kötöttséget tudja feloldani, ami pont akkor jön jól, ha nem tömegek mozognak nagyjából azonos időben A-ból B-be, mert azt meg a tömegközlekedés tudja hatékonyan kiszolgálni. -
Az arab világ konkrétan tele van ilyen iránytaxikkal.
Az jó, csak mi nem arab országban és arab mentalitással élünk. Néhány nem arab nagyvárosban büntetik az egyszemélyes autózást, ezért ott is működik a dolog.
Nem is szeretnék elarabosodni, szóval hagyjuk ezt a vonalt.
Eddig egyetlen ismerősöm volt, aki valami hasonló szellemben élt. Budapestről egy mikulás kinézetű hajléktalant átvitt Pécsre. Azt mondta, hogy a mikulás olyan büdös volt, hogy egész úton lehúzott ablakokkal vezetett. Januárban. Szerinte így is jó ötlet volt az átszállítás.
-
dabadab
titán
válasz
Hieronymus #121 üzenetére
Ami eddig sem működött és ezután sem az, hogy elindulunk és útközben felszedünk még három utast, mert azonos az úti célunk.
Az arab világ konkrétan tele van ilyen iránytaxikkal.
-
#56573440
törölt tag
válasz
#54625216 #123 üzenetére
"Úgyhogy de, az FSD az uberhez és a waze-hez képest is radikális újítás lesz, mert mindkettő esetében az emberi sofőr a limitáló- és drágító tényező, na meg a biztonsági kockázat."
A waze az emberi tényező miatt nem tudja megszuntetni a dugókat? Ő... Mivan? Az ubert se azért említettem, de ha nem érted nem gond, majd egyszer
" Félreértés ne essék, itt nem "merjünk nagyot álmodni" fantáziálásról, hanem racionálisan belátható valószínűséggel bekövetkező folyamatokról van szó. "
A musk által kreált álomvilagon kívül ez mondjuk nem biztos hogy igy van, az a baj neo...
-
#54625216
törölt tag
"Az autó részben személyes tér is, messze nem csak közlekedési eszköz."
Ahogy a ló sem csak közlekedési eszköz, hanem sokaknak személyes jóbarát, de ettől még a közlekedésben betöltött jelentősége némileg visszaesett a XIX. század óta. Pedig korlátozott mértékben, de még FSD-re is képes.
-
#54625216
törölt tag
válasz
#56573440 #112 üzenetére
"Ez meg olyan érvelés mint ami szerint már rég repülő autókkal kéne járjunk lebegő városok között. "
Már rég lehetnének repülő autók, ha lenne bármi értelmük. Első sorban nem technológiai kérdés.Amiről én beszéltem, az egy a fejlesztés korai szakaszában lévő technológia által elindított paradigmaváltás.
Ha 1985-ben egy Commodore 64-et demózva elmondtad volna, hogy 30 év múlva a diploma dolgozatokat már online fogják beadni és a kutatáshoz egy percet sem kell az OSZK-ban eltölteni, valószínűleg ugyanúgy repülő autókkal és lebegő városokkal viccelődtek volna.
Ha ehhez hozzáteszed, hogy további 5 évvel később már a hollywoodi stúdióknak nagyobb bevételük lesz az online streamingből, mint a mozikból, akkor csak szimplán lehülyéznek.Pedig 1985-ben a konzumer informatika térhódítása már a korai, kezdetleges fázisában is elég jól kirajzolta azt az informatikai paradigmaváltást, ami később be is következett, és ma már nem azon mosolygunk, hogy az akkori szakértők milyen vakmerő jóslatokkal álltak elő, hanem hogy mennyire kishitűek voltak.
Félreértés ne essék, itt nem "merjünk nagyot álmodni" fantáziálásról, hanem racionálisan belátható valószínűséggel bekövetkező folyamatokról van szó.
"Tehát olyan radikális újítás lesz ez mit egy uber meg a waze? Úgy már mindjárt más. "
Az ubernek kb. annyi köze van az FSD-hez, mint a laptopnak az írógéphez: ha nem látod a különbséget a kettő között, akkor vagy a számítógépekhez nem értesz, vagy az irógépekhez.
Úgyhogy de, az FSD az uberhez és a waze-hez képest is radikális újítás lesz, mert mindkettő esetében az emberi sofőr a limitáló- és drágító tényező, na meg a biztonsági kockázat.
Biztonsági kockázat, mert az uber nem tudja garantálni, hogy a sofőr megbízható ember-e, vezetéshez megfelelő állapotban van-e, stb. Limitáló tényező, mert a rendelkezésre álló kocsik száma az aktív uber sofőrök számától függ és drágító tényező, mert egyrészt eleve az emberi munka a legdrágább, másrészt a munkaerőpiaci folyamatoktól függően változik, hogy mennyit ér egy sofőr munkaideje. -
ddekany
veterán
válasz
Hieronymus #121 üzenetére
Igen, lényegében erről írtam. Ha nincs kit felszedni útközben, egyszemélyes mini jön. Meg lehetne 3 személes kisbusz, ahol 3 elszeparált tér van saját ajtóval, mindben egy 1 ülés és mellette hely csomagtárolásra vagy állásra. Csökkenti a közös ló érzetet.
-
Nem is a mai tömegközlekedésről írtam. Az elméleti ideális megoldás az a tömegközlekedés, ahol valóban gyorsan érhető el a város bármely más pontja.
Ami eddig sem működött és ezután sem az, hogy elindulunk és útközben felszedünk még három utast, mert azonos az úti célunk. Közös lónak túrós a háta.
Az viszont nem előírás, hogy az önvezető járműveknek 4-5 személyeseknek kell lennie. Az egyszemélyes méret, akár személyre szabott tömegközlekedés is lehet. -
ddekany
veterán
válasz
Hieronymus #119 üzenetére
Amíg mindenkinek saját kocsija van, és nem pedig valamiféle a mai taxi és tömegközlekedés közt álló szolgáltatásért fizet, addig nem lehet ilyen szervezettség. Viszont az ilyen szolgáltatás nem reális, ha minden egyes járműben ülnie kell egy sofőrnek. Utóbbi esetben a az mai tömegközlekedés a reális, az viszont nagyon nem személyre szabott (és ezért sokan iknább vesznek saját kocsit).
-
"...a piros utáni indulásnál nincs akkora késleltetés hátrafelé haladva a sorban."
Akkor önvezető vagyok.
Amit leírtál, az működhetne önvezetés nélkül is. De nem működik és nem sok reményt látok, hogy valaha működni fog. A sokmilliós városokban egyetlen megoldás a rendes tömegközlekedés kialakítása. 20-25 perc alatt a város bármely pontjáról, bárhova el lehessen érni.
-
Dare2Live
félisten
válasz
Hieronymus #113 üzenetére
"Ha marad a mostani helyzet..."
Feleségemnek a covid HOt most véglegesítették. Site hely 2000ről 800ra levágva. Nálunk kb 1600an férünk el. Covid kezdésnél voltunk 2400an. Most 3100 a létszám. HOval lesz megoldva, nem lesz sitebövítés.
"egyetlen járművel sem lesz kevesebb az utakon."
Sött még az se kizárt több lesz. De aztán lehet, hogy lesznek "gyüjtőjáratok". X
Viszont összess kocsiból tuti kevesebb kell. Én pl amikor néztem napi átlagban 25percet használtam. Évi 9500km. Mégis van mert kell.
-
ddekany
veterán
válasz
Hieronymus #113 üzenetére
Azért lenne mit nyerni ezzel. Ha ilyen közösen használt autonóm járművek vannak, akkor azért valószínűleg meg lehet szervezni, hogy egy járműben átlagosan több ember üljön, mint most, vagy hogy kisebb járművek legyenek arra, ha csak 1 ember utazik. (Az botrányos ami jelenleg van, 4 személyes kocsiban rendszeresen csak a vezető van.) Akkor máris több hely van az utakon. Hasonlóképpen az is könnyebben megoldható lenne, hogy a csúcs időszakokon kívülre kerüljön, aki valójában tudna máskor is menni, azaz pl. felajánlja a rendszert, hogy fél órával később olcsóbb lenne. Illetve ha kizárólag legalább részben autonóm autók vannak, a piros utáni indulásnál nincs akkora késleltetés hátrafelé haladva a sorban.
-
válasz
#54625216 #110 üzenetére
"....eleve nem kell garázs meg saját autó, mert beregisztrálsz egy önvezető flottába és magától érted jön a kocsi, amikor kell, nincsenek dugók, mert az autók figyelembe veszik a többiek pozícióit az útvonal tervezésekor, stb.. Ez már messze meghaladja azt a haszon-kockázat mutatót, ami miatt a döntő többségnek érdemes átállni FSD-re, főleg ha emellett a rendszer biztonságosabb is, mint ha egy átlagember vezetné."
Szép és idealisztikus gondolat. Ha marad a mostani helyzet, egyetlen járművel sem lesz kevesebb az utakon. Mindenki azonos időben érkezik a munkahelyekre. A következő hullámban az iskolásjárat. Majd délután a munkavégzés utáni, bevásárlással elnyújtott dugó. Ezen az sem segít, ha több úton is elérhető a cél. Nagyvárosban élek. Volt időszak amikor a munkahelyem két telephelye között kellett utaznom naponta többször. Ha dugó volt, akkor minden út bedugult. Maps szoftverek már ma is terelgetik a forgalmat, sikertelenül. Több jármű van úton, mint amennyit átengednie képesek az útkereszteződések. A közel kétmillió lakos és az átmenő forgalom naponta legalább kétszer bedugaszolja az utakat.
2021-ben 158.788, kilométer volt a torlódások teljes hossza. Átlagosan 24%-al növelte a torlódás az utazás idejét. (Ebben benne van a vasárnap reggeli forgalom is, amikor jármű alig van úton.)Elméletileg megoldható, ha úgy lehet ütemezni a járműveket, hogy lassítás nélkül képes legyen áthajtani az önvezető autók az útkereszteződéseken. A két egymást követő autó között egy keresztben haladó járműnek át kell férnie a kereszteződésben. Na ettől még fényév távolságban vagyunk.
Az autó tulajdonlásáról nem sokan akarnak lemondani ma még. A carsharing jól indult, de megfogytak az autón látható autók. Gondolom a covid sem kedvezett a szolgáltatásnak.
-
#56573440
törölt tag
válasz
#54625216 #110 üzenetére
Ez meg olyan érvelés mint ami szerint már rég repülő autókkal kéne járjunk lebegő városok között.
"magától érted jön a kocsi, amikor kell, nincsenek dugók, mert az autók figyelembe veszik a többiek pozícióit az útvonal tervezésekor"
Tehát olyan radikális újítás lesz ez mit egy uber meg a waze? Úgy már mindjárt más.
azok szerencsére már megoldották a dugót, már csak finomítani kell rajta picit es buli van.
"főleg ha emellett a rendszer biztonságosabb is, mint ha egy átlagember vezetné."
Azért nem tesszük magasra a lécet ebben az elképzelt világban sem... Legyenek inkább repülő autók az jobban hangzik...
-
#54625216
törölt tag
válasz
#56573440 #101 üzenetére
" Egy autóban bekapcsolod az fsd-t és... Mi a haszon? Időt, pénzt, nem spórolsz, a kényelem ugyanaz, csak közben olvashatsz, facsézhatsz, phzhatsz. Nem tudom, de ez elég kevésnek tűnik nekem..."
Ez kb. az a gondolkodás, amire anno Henry Ford azt mondta, hogy azért nem kérdezik meg az embereket, hogy milyen autókat gyártsanak, mert az emberek gyorsabb lovakat akarnak.
Az FSD (hosszabb távon) messze nem arról szól, hogy kiállsz a garázsból, bekapcsolod az FSD-t és út közben lazíthatsz, hanem hogy eleve nem kell garázs meg saját autó, mert beregisztrálsz egy önvezető flottába és magától érted jön a kocsi, amikor kell, nincsenek dugók, mert az autók figyelembe veszik a többiek pozícióit az útvonal tervezésekor, stb.. Ez már messze meghaladja azt a haszon-kockázat mutatót, ami miatt a döntő többségnek érdemes átállni FSD-re, főleg ha emellett a rendszer biztonságosabb is, mint ha egy átlagember vezetné.
-
Dare2Live
félisten
válasz
#56573440 #108 üzenetére
Had idézzek tőled, kiemelés tőlem.
"Mi a haszon? Időt, pénzt, nem spórolsz, a kényelem ugyanaz, csak közben olvashatsz, facsézhatsz, phzhatsz. Nem tudom, de ez elég kevésnek tűnik nekem..."Innen indultunk. Nem onnan, hogy megvan vagy nincs rá meg a lehetőség. Az igény megvan rá. Ne keverd gizikét gőzekével!
-
Dare2Live
félisten
válasz
Hieronymus #91 üzenetére
""Ha a döntéshozók azt látják, hogy az önvezetés engedélyezésével mondjuk évente 30%-al kevesebb ember hal meg az utakon, akkor meg fogják teremteni az önvezetéshez szükséges jogi környezetet."
A 30% elfogadhatatlanul alacsony javulás. Ha 30%-ra csökken a halálos balesetek mértéke, sem lesz elegendő az önvezetés szabadjára engedéséhez. Egyetlen döntéshozó sem fogja bevállalni ezeket a magas számokat."
Amennyire látom nem is kell. Már most is ha részlegesen is de fullba tolják és nem kevesen. -
#56573440
törölt tag
napközben nem tudok aludni, főleg nem ilyen powernap jellegű dolgokat. Meló miatt vezettem már eleget, nem én vagyok a célcsoport, én nem tudom utasként se elengedni a "korányt"... Egyébként meg ahogy írtam tök mindegy, mert amíg nem dedikált infrastruktúrán futnak az fsd only autók, addig bármi történhet, tehát nem csak a többi marhára kell figyelni az úton miközben nem vezetsz, hanem a többi fsd-s autóra is, meg a tiédre is hogy mikor jelzi hogy innentől csináld inkább te... Amikor meg kiveszik a kormányt is, akkor meg már tök mindegy, mert úgyis azzal kell kb közlekedni és pont.
-
dabadab
titán
válasz
#56573440 #101 üzenetére
Egy autóban bekapcsolod az fsd-t és... Mi a haszon? Időt, pénzt, nem spórolsz, a kényelem ugyanaz, csak közben olvashatsz, facsézhatsz, phzhatsz.
Valami azt súgja, hogy nem nagyon töltesz sok időt autóban vezetéssel
Ha minden nap ingáznál egy-egy órát, akkor ez hirtelen baromira felértékelődne a szemedben (plusz még az, hogy aludni is lehet)
-
#56573440
törölt tag
ez akkor sem lesz meg amikor csak fsd only kocsik mennek majd fsd only utakon szerintem. Az infrastuktúra ilyen szintű kialakítása és karbantartása a földön valami orbitális kihívás lenne anyagilag, logisztikailag és úgy minden szinten is, főleg hogy egységesíteni kéne a kommunikációt a különböző gyártók és az infrastruktúra között is...
-
#56573440
törölt tag
válasz
#54625216 #99 üzenetére
ezt majd meglátjuk amikor a személyszállítás FSD módban eléri kocsiknál a 0.00003%-ot de méginkább alatta. Addig fikció.
Ami nyilván nem fog hamar bekövetkezni, mert ezt a számot úgy hozza a repülés, hogy benne van az összes harmadik világban üzemelő társaság is, meg az is amikor nem mindenki hal meg mert leesik az égből hanem csak egy felrobbanó sugárhalytómű miatt egy ember a fedélzeten.
A repülőbaleseteknek is van hírértéke és napokig másról se szól a sajtó, mert jellemzően tömegszerencsétlenség, mi okozhatta, keresik a feketedobozt, etc... Tudod miért repül mégis mindenki? Mert van egy haszon-kockázat mutató is. A repülés esetében a haszon az baromira magas érték jellemzően. Gyorsabban, olcsóbban, kényelmesebben, nagyobb távra jutsz el mint bármi mással. Egy autóban bekapcsolod az fsd-t és... Mi a haszon? Időt, pénzt, nem spórolsz, a kényelem ugyanaz, csak közben olvashatsz, facsézhatsz, phzhatsz. Nem tudom, de ez elég kevésnek tűnik nekem... -
ddekany
veterán
válasz
#54625216 #99 üzenetére
Igen, ezért kell nagyságrendekkel biztonságosabbnak lennie, hogy ezt az elfogultságot legyen esélye ellensúlyozni. Szóval hosszan kell itt majd rakni azokat 9-eseket, ami... hát nem sok reményre ad okot. Ahhoz nagyon ritka szituációkat sem szabad félreértelmeznie, ami sokkal inkább az ember féle értő tanulásnak kedvez (mert mi jóval kevesebb minta alapján megértünk egy sosem látott szituációt, mint egy mostani AI).
-
#54625216
törölt tag
"A lecserélés utáni kijelentés is helytálló. Vagy mi van ezzel?"
Hogy egy adott közlekedési eszköz biztonságosságába vetett társadalmi bizalom köszönőviszonyban sincs az eszköz valódi biztonságosságával.
Azaz lehet az FSD 99.9999%-osan biztonságos, ha a 0.0001%-ból minden alkalommal szándékosan (akár csak a ritka esetek magasabb hírértéke miatt, akár üzleti érdekektől vezérelt manipulációs szándékkal, akár szubjektív, ideológiai okokból) szalagcímet kreálnak. -
#54625216
törölt tag
Most az "önvezetés" szót cseréld le a világ legbiztonságosabb közlekedési formájával, a repüléssel, és a következőt kapod:
"De a repülés egyben para is. Ahhoz, hogy bízzanak benne az emberek, kelleni fog, hogy ne legyen a címlapon minden reggel új halálos repülő baleset."
-
ddekany
veterán
Bár most csak(?) 60000 autón elérhető, és nem tudom abból hányan, és az idő hány százalékában merik használni. Amúgy ezzel együtt is, és azt is beleszámítva, hogy csak az kap, aki Tesla szerint biztonságosan vezet, meglep, hogy még semmi komoly balesetről nem volt hír. Főleg mert azért láttam pár érdekes pillanatot YT-n... pl. felüljáró lábának mikor állandóan neki akart vezetni... hát kell hozzá reflex. Amúgy balesettől eltekintve egy gyakori káros mellékhatás amit láttam, hogy a többi autós hülyének néz... belassítasz ok nélkül, vagy ép tolakszol amikor ember nem tenné.
-
PuMbA
titán
-
ddekany
veterán
-
Az önvezetés színtiszta luxus. Nem vagyok ellene, nem erről szól a történet.
A biztonság növelése közlekedés közben mindenki közös érdeke. A balesetek számának és súlyosságának csökkentéséhez ma még elegendőek a célmegoldások.
Ma reggel a szemem előtt koccant össze két autó, maximum 10km/óra sebesség eltéréssel. A hátul jövő elbambult az útkereszteződésben, rákoccant az előtte éppen elsőbbséget adó autóra. Az anyukák már vélhetően hazafele tartottak az iskolában vitt gyerekeik után. Nekik az önvezető járművek még sokáig nem lesznek elérhetőek. A két autó összeadott életkora legalább 30 év volt. Már az is nagy előrelépés lesz, ha következő autójukban ráfutást megelőző rendszer fog üzemelni. -
dabadab
titán
válasz
Hieronymus #91 üzenetére
A 30% elfogadhatatlanul alacsony javulás.
Viszont az önvezetés, mint feature, meg baromira vonzó, azt akarni fogják az emberek, főleg ott, ahol tényleg sokat autóznak, mert mondjuk minden nap azzal ingáznak.
-
válasz
#54625216 #86 üzenetére
"Ha a döntéshozók azt látják, hogy az önvezetés engedélyezésével mondjuk évente 30%-al kevesebb ember hal meg az utakon, akkor meg fogják teremteni az önvezetéshez szükséges jogi környezetet."
A 30% elfogadhatatlanul alacsony javulás. Ha 30%-ra csökken a halálos balesetek mértéke, sem lesz elegendő az önvezetés szabadjára engedéséhez. Egyetlen döntéshozó sem fogja bevállalni ezeket a magas számokat.
A döntéshozók szempontjából, sokkal fontosabbak a ma már elérhető fércsörök. A ráfutást, sávelhagyást és hasonló biztonsági szolgáltatásokat előírják a gyártóknak. Jövőre néhány új biztonsági fejlesztést kötelező tesz az EU, a járművek első forgalomba helyezéséhez.
A biztonság növelése letudva néhány évre, meg van a 30%. Az önvezetés meg halad a maga útján előre. The problem is solved. -
#56573440
törölt tag
ja végülis csak ha akarja nem nyitod ki az ajtót, mert mindegyiknek küldi 0/24-ben az ajtó zárj parancsot, maxon elindítja a rádiót vezetés közben, meg ilyenek. Jelenleg. Lehet hogy máskor egy másik appból egy profi hekkercsapat meg mást hoz ki. A jelenség aggasztó, nem az hogy most mit csinált épp csak... Egyébként a tesla gyári applikációjával is voltak gubancok amikor az előző tulajnak bármit csináltak ugyanúgy maradt jogosultsága mindenre is, látta a kocsi helyzetét, ki tudta nyitni, etc...
Más is csinált hasonlóan mafla balfékséget, a bmw volt aki a saját appjával mókázta meg a népet évekkel ezelőtt, a párosításhoz az alvázszámot kellett beütni talán, de ha nem jót adtál meg párosításkor, a kocsi válaszban szólt hogy bocsi nem nyertél mert a helyes szám a következő : ... onnantól nyílt indult helló. -
Rive
veterán
válasz
#54625216 #86 üzenetére
Ha a döntéshozók azt látják, hogy az önvezetés engedélyezésével mondjuk évente 30%-al kevesebb ember hal meg
vs.
Ha a döntéshozók azt látják, hogy ... covid vakcinákkal ... mondjuk évente 30%-al kevesebb ember hal meg...
Nem lesz ez ilyen egyszerű. Sosem volt az.
Én is úgy gondolom, hogy a megfelelő képességű önvezetés előbb-utóbb meg fog magának teremteni alkalmas jogi keretet, de ehhez lesz nem egy, nem két évtized késleltetés -
ddekany
veterán
válasz
#54625216 #86 üzenetére
Biztonsági öv kérdése azért sokkal egyszerűbb jogilag. Önvezető autónál minden egyes balesetnél foglalkozhat majd vele az autó gyártója, hogy ők voltak a hibásak, vagy akivel ütköztek, és ha ők, akkor mennyi kártérítés a jogos. Nem mondom hogy megoldhatatlan, csak hogy biztonsági övnél nincs két egymásra mutogató fél, onnantól kezdve, hogy meglett a törvény, hogy kötelező és kész.
-
ddekany
veterán
-
#54625216
törölt tag
"De, akkor is lesz még egy nagyon racionális és eléggé nehezen kezelhető ok, mégpedig pontosan a felelősség kérdésköre."
A felelősség kérdése jogalkotási kérdés, ami meg politikai kérdés. Ha a döntéshozók azt látják, hogy az önvezetés engedélyezésével mondjuk évente 30%-al kevesebb ember hal meg az utakon, akkor meg fogják teremteni az önvezetéshez szükséges jogi környezetet.
Ugyanez a műsor amúgy lezajlott már a biztonsági övek kapcsán. Az autógyártók évtizedeken keresztül sikeresen lobbiztak a biztonsági öv kötelezővé tétele ellen, mert a vezetési élményt rontó, kényelmetlen tényezőként kezelték.
A biztonsági öv vita egészen az emberi jogok értelmezéséig jutott, mondván, hogy a biztonsági öv csak az utasra van érdemi hatással, márpedig az ember szabad önrendelkezéséhez való joga nem korlátozható, ha az más ember jogait nem sérti. És ugye ha nem köti be magát, azzal csak magának árt, másoknak nem.
Igen ám, de közben fekete-fehéren kiderült, hogy ahol kötelező a biztonsági öv, ott drasztikusan csökken a halálozások száma. Így a hosszadalmas filozófiai fingreszelésnek mégis csak az lett a vége, hogy barátom vagy bekötöd magad, vagy nem ülsz autóba.Szvsz az FSD-vel is ez lesz. Ha nyilvánvalóvá válik, hogy az AI biztonságosabban vezet az embernél, akkor az AI általános megbízhatóságától függetlenül már csak idő kérdése, hogy mikor teremtik meg az önvezetés jogi feltételeit.
-
Rive
veterán
válasz
#56573440 #83 üzenetére
...a gyártó teljes felelősséget vállal a termékére anyagi és büntetőjogi értelemben is...
Ez így ebben a formában biztos, hogy nem fog megtörténni. Egyetlen gyártó se fogja felvállalni az esélyét sem a szokásos túlduzzasztott kártérítési pereknek.
Valószínűbb valami új jogi keret kialakítása, esetleg biztosítók bevonásával.
-
#56573440
törölt tag
Nyilván fsd-ről akkor lehet érdemben beszélni, amikor a gyártó teljes felelősséget vállal a termékére anyagi és büntetőjogi értelemben is. Mivel ezt a már meglévő, sokkal könnyebb, vezetés támogató rendszerek esetében sem teszi meg senki, így egyértelmű a képlet...
Arról nem is beszélve, hogy ugye mostanában nyomott meg a 19 éves gyerek pár ezer teslát... okkééééé hogy third party appon keresztül, de mondjuk itt konkrétan mindenki hibás. A user aki az appot használja hozzá, és a gyártó is aki ezt engedi... Egy ilyen rés fsd környezetben meg nem az oh sorry kérdéskör, neadj isten pár ezer autónak kiadsz egy jobbra át teligáz parancsot az bekerül a történelemkönyvekbe is valszeg...
-
ddekany
veterán
A 90% stb... nincs ilyen konkrét szám, csak arra utal amire reagálok. Viszont hogy mennyire tudja jobban/rosszabbul a "dugóban araszolást" a Tesla amit Mercedes, nem tudom. Ha tudja, a Tesla adhatna valami valami korlátos FSD mód, amikor nem kell figyelni (mint mercedesnél). De tudtommal náluk jelenleg mindig köteles vagy figyelni.
-
Rive
veterán
válasz
#54625216 #80 üzenetére
Az egész kérdés nem úgy merül fel, hogy hány %-os az FSD
A százalék úgy merült fel, hogy mennyire térnek el egymástól a megoldások.
Ha az FSD-k elérik azt a szintet, amikor ugyanannyi autóra és vezetett kilométerre vetítve bizonyítottan jobbak a baleseti statisztikáik, mint az emberi vezetőknek, akkor nem lesz racionális oka, hogy ne engedélyezzék őket.
De, akkor is lesz még egy nagyon racionális és eléggé nehezen kezelhető ok, mégpedig pontosan a felelősség kérdésköre.
-
#54625216
törölt tag
Az egész kérdés nem úgy merül fel, hogy hány %-os az FSD, hanem hogy átlagban menyivel okoz több vagy kevesebb balesetet, mint az átlag emberi sofőrök, illetve a fejlesztők garantálni tudják-e, hogy egy egyértelműen hibás AI miatt okozott baleset nem fog többet megismétlődni.
Ha az FSD-k elérik azt a szintet, amikor ugyanannyi autóra és vezetett kilométerre vetítve bizonyítottan jobbak a baleseti statisztikáik, mint az emberi vezetőknek, akkor nem lesz racionális oka, hogy ne engedélyezzék őket. Persze attól még politikai (korrupciós) okai lehetnek és valószínűleg még jó ideig tartani fogja magát a kettős mérce, hogy embernél a büntetőfékezés is belefér, az AI-tól meg elvárják a 100%-ot az ember számára is lehetetlen szituációkban, na meg a média FUD is még jó ideig kitart, hogy bármilyen AI által okozott balesetből szalagcímet kreálnak, de ezek már nem műszaki vagy jogi kérdések. -
Dare2Live
félisten
Az FSDvel sztem az lesz nemsokára (1-3év múlva) a probléma, hogy 99.5%+ jó. Megmondod neki és elvisz oda 99.5%ban hibátlanul. Azért rossz ez mert az emberek rászoknak már akkor amikor még rosszabbul vezet mint ők.
És ennek akkor kéne megtörténnie amikor már egyértelműen jobban vezet mint az ember.más: A prémium kategóriában sztem teljesen gyakori a dugó mod és sok extra nincs benne. Rendszeresen látok újságot/könyvet olvasókat dugóban.
-
dabadab
titán
Elnezest. Nalunk(Szlovakian) nem igy szol a torveny. Ha nem tudsz 80 al legalabb haladni nincs keresnivalod a palyan.
Hieronymus is ugyanezt írta, mert hát nyilvánvalóan az EU-s KRESZ-ek kb. ugyanolyanok.
Vagyis nincs minimumsebesség, amivel haladni kell, hanem a jármű képességeivel kapcsolatban van elvárás. -
Erwinke
aktív tag
válasz
Hieronymus #70 üzenetére
Elnezest. Nalunk(Szlovakian) nem igy szol a torveny. Ha nem tudsz 80 al legalabb haladni nincs keresnivalod a palyan. Varosban 65.
Es nyilvan valoan ezalol kiskapu a forgalmi dugo, baleset, vagy az idojarasi viszonyok, mint ahogy irtad.
-
Rive
veterán
...ha jól értelek...
Nem jól értesz. Arra akartam rávilágítani, hogy egy valamennyire jól működő önvezető rendszert összehozni 'bárkinek' megy (90%). Utána ezt a valamennyit feljebb tornászni már arányosan sokkal komolyabb meló, de látható difi korlátos marad: annál korlátosabb, minél jobb egy rendszer.
A Tesla kétségtelenül összerakott valamit. A többi gyártó is összerakott már valamit. A 'lényeges különbségek', ahogy fogalmaztál, már egy korlátozott tartomány.
-
dabadab
titán
De itt, ha jól értelek, egy 90%-ban működő FSD-t, és 99.9%-ban működő Mercedes féle "okos sávtartót" veted össze.
Ezeket a számokat egész pontosan honnan vetted? Mert nem láttam semmi olyan adatot, ami arra utalna, hogy az FSD bármennyivel is rosszabbul teljesítene dugóban araszolás közben, mint a Mercedes rendszere.
-
ddekany
veterán
válasz
Hieronymus #70 üzenetére
Ez amúgy hogy van a németeknél, autbahn-on szokás 60-al menni? Mert egy dolog, hogy jogod van rá, de lehet, hogy nem szeretnének érte.
-
Major Lion
senior tag
válasz
Hieronymus #70 üzenetére
Hat tudtommal egy rossz valasz miatt meg senki nem bukott meg KRESZ vizsgan
-
"...ugye az megvan, h 80 a minimum pályán?"
Megbuknál KRESZ vizsgán. Nem a pályán haladási sebesség van minimalizálva. Ha az lenne, akkor szénné lehetne büntetni a baleset mögött feltorlódott autókat. Illetve törvénytelen lenne a 80 alatti sebességkorlátozás.
Olyan jármű hajthat fel a pályára, amely jármű maximális megengedett sebessége eléri a 80-at. Németországban találkozhatsz néhány kerékpárossal a pályán. Elektromos hajtás és jogosítvány illetve "forgalmi engedély" szükséges ehhez az attrakcióhoz.
-
ddekany
veterán
De itt, ha jól értelek, egy 90%-ban működő FSD-t, és 99.9%-ban működő Mercedes féle "okos sávtartót" veted össze. Előbbi annyival többet próbál csinálni utóbbinál, hogy minimum nem egyértelmű, hogy melyiket volt nagyobb mérnöki bravúr elérni. Az más kérdés, hogy 90%-os állapotban az FSD használhatatlan. Meg az, hogy ahogy próbálják közelíteni a 100%-ot, szerintem nyilvánvalóvá fog válni, hogy még nagyon messze vagyunk az ilyesmitől AI területén. Utána a kérdés, hogy de ki fog leghamarabb oda elérni... De akkor talán már nem fogok élni, szóval majd a gyerekeimet vadásszák le öntudatra ébredt lázadó autók.
-
Erwinke
aktív tag
Miért mutatnának be új modellt? Nincs értelme. CT meg a Semi-t már bemutatták. Csak gyártani kell, ha lenne akksi. De teljesen felesleges erőfeszités volna számukra. Nem volna logikus. Jelenleg viszik a piacot. Idén leszállitanak kb 1,5 millió autót. Nem fognak úgysem tudni több akkumulátort gyártani/gyártatni egyenlőre.
1 CT akkujából kijön 3 TMY/3. Az 3x akkora profit.
Majd ha eljön az az idő, h már a gyártósoruk felszabadul és lesz elég akkumulátoruk, akkor fognak bőviteni. Nyilván nem fognak tudni minden évben eladni félmillió példányt 1 - 1 modellből. És ezt Ők is nagyon jól tudják.
Addig is amig elad más gyártó 50+ modellből 2 - 3 millió autót. Ők 2 modellből megcsinálják a felét.
Kevesebb erőfeszités, kevesebb alapanyag, kevesebb munkaerő szükséges hozzá és igy se tudnak eleget gyártani, szal dől a $$$.Nekik egy autót nem tart semeddig sem összelegózni. Lásd S/X. Egy csomó mindent megkaptak a 3/Y ból. Szal attól én nem félnék ha a kereslet csökkenne, nem tudnának új autót piacra dobni.
A fejlesztéseik meg állandóan folynak. Nincs olyan autógyártó aki ennyire egyszerűsitené, gyorsitaná a gyártást. Kb fél évente változnak az autók, mert valami újitást tesznek bele v nem jó dolgot javitanak v hasonlók. Itt nincs megvárva mire lejár a 6 év, h új autó. Állandóan minden új fejlesztést minél előbb bevezetnek az autóikba.
A Diess is megmondta, h Nekik 3x annyi idő és 5x annyi ember kell egy autó összerakásához mint a Teslának, ami rettentő nagy előny.
Viszont mivel ez egy teljesen új cég. Ugye 2020-ig minuszos is. Igy nem volt erőforrásuk bőviteni, szűkösen kellett oldani mindent.(Ugye a Taycan a fejlesztése többe került a porschenek, mint 2019 a Telsa egész éves kiadása amiből is látszik, h mennyire nincs miből MÉG) De majd most-e, már nekik is bőven lesz miből költekezni. Jöhetnek az új gyárak, cég felvásárlások és pár év múlva hatalmas cég lesz belőle korlátlan lehetőségekkel.Az meg, h az FSD vel mizu ... Hát aki ismeri már Musk-ot az tudja mi a helyzet az "igéreteivel". Majd jön és kész. Miért kell vitát csinálni belőle? Piac nem árazná oda ahol van. Az emberek Tetteit kell nézni és nem azt elhinni amit mondanak. Az anyukák is tudják ha az aput megkérik valamire, akkor a mindjárt az, kb pár hét múlvát jelent. Mert már ismerik annyira.
Minden autótesztelő elmondja, h egyszerűen nincs párja az önvezetésben. Amikre reagál, ahogyan reagál, amiket tud az FSD már most. És nyilván ne az EU piacot nézzük, mert ugye jogilag totál le van butitva. Bár igy is gyönyörűen teszi a dolgát még autópályán kivül is(ellentétben a Mercivel ami csak pályán 60al(ugye az megvan, h 80 a minimum pályán? szal akk ezt mégis, h engedélyezhették?) kijelölt helyen, tökéletes időjárási viszonyokban, világosban, stb tudna valamit ha lenne rá a kritériumoknak megfelelő pillanat), Tesla meg akármikor, akárhol, szinte minden időjárási viszonyban, útfestés nélkül is teszi a dolgát. Nyilván oda kéne figyelni, de azért megnézem ki figyel oda, mikor már v 100x mész végig ugyan azon az útvonalon és még 1x sem szólt az autód azért, h baj van és vedd át a vezetést. (meg ugye a Tesla, ha ismeretlen számára a szakasz, akkor "jegyzetel" és megtanulja az utat, igy legközelebb jobban teljesit a szakaszon még frissités nélkül is)
Meg ugye ott vannak az energia tárolók, a napelem, a starlink, hiperloop, SpaceX, szal van mivel foglalkozniuk.
A többi autógyártó szépen fel fog zárkózni nyilván valóan. Én kb 5 évet jósolok és lesz itt minden is. Várós nagyon.
Mobiloknál is ugye az Apple elhúzott a telefonokkal, de aztán jöttek a többiek is, az Androiddal és felzárkóztak, de ugye Ők sem csak a telefonokból élnek. Itt is ez lesz, ettől nem félek, h csak a Tesla lesz az úr. De Ő több lábon áll és igy több helyről kapaszkodhat. Mig a VW, Mercedes, BMW, Peugeot, csak járműveket gyártanak és ennyi.
Ha megnézitek Samu is akkukat, chipeket, kijelzőket, háztartási elektronikákat,stb gyárt. Attól független, h hatalmas előnnyel vezeti a Mobilpiacot nem érik be ennyivel.SpaceX-ről is lehetne irni kész regényeket, h mi mindent elértek ami lehetetlen volt mások számára 10 év alatt. Az is csodálatos. És hol van még a karierjének csúcsa. Remélem birni fogja még sokáig és nem távozik el idő előtt közülünk.
Elon Musk meg ért mindenhez is. Minden megbeszélésen ott van, gondolkodik rajta, hozzászól, segit, stb, stb. Nem véletlen van ott ahol van, érdekli, élvezi, látni rajta. És ezért is megy Neki ennyire.
Szép fejlődés részesei lehettünk az elmúlt 5 évben. És szerintem még fogunk is átélni az elkövetkezendő jó pár évben
Tiszteletem
-
ddekany
veterán
A szoftver képességei is nagyban behatárolják, hogy mi lehetséges. Sőt, valószínűleg ott a lényeg, ott van aminél még csak keresgélünk, hogy vajon hogyan lehetne (AI gondok, amikre akkor sincs válasz, ha a számítási kapacitás nem számítana). Nem látok bele, hogy egyes helyeken szoftver terén hol tartanak, és mennyire térnek egymástól el a megoldások, de meglepne, hogy nem lennének lényeges különbségek.
-
"Azért a Mercedes eseténél a törvényi korlát és a technikai nem biztos hogy távol áll egymástól."
Biztosan távol áll. Bármilyen színű jármű mögött képes megállni önállóan.
De nincs egyedül ezzel. A BMW legalább hat éve rendelkezik automata vezetést tesztelési engedéllyel autópálya és országúti/városi szakaszokra. Évekig jártam párhuzamos szakaszon ezekkel a járművekkel. Három éve változott a munkahelyem. Akkor már ott tartottak, hogy az autó külsején már alig látszottak az érzékelők. A mérnök vezetés közben nem az utat nézte, hanem a beépített monitorokat. Több gyártó élhet azzal a stratégiával, hogy nem publikál eredményeket a teljes önvezetés eléréséig. Azt is tudom, hogy Münchenben 3D-ben szkennelik az utakat. Ez bizonyosan nem a térképészeknek kell. -
Rive
veterán
Azért a Mercedes eseténél a törvényi korlát és a technikai nem biztos hogy távol áll egymástól.
A fejlesztőműhelyek között nincsenek túl nagy különbségek, a lehetőségeket a szenzorok és a számítási kapacitás nagyban behatárolják. A nagy difit az adja, hogy mit mernek ténylegesen kiengedni az utcára, mennyi tesztelés után. És ebben a Tesla szerepe most nem az úttörő, hanem a rosszfiú aki miatt megb@sszák az egész iparágat.
-
ddekany
veterán
válasz
Hieronymus #62 üzenetére
Azért a Mercedes eseténél a törvényi korlát és a technikai nem biztos hogy távol áll egymástól. Onnantól, hogy ennél többet kell lekezelni, mint pl. kereszteződés, stb., gondolom igencsak elszabadul a nehézsége a problémának. Hogy vajon a Tesla hol áll attól, hogy hasonlóan könnyített körülmények közt hasonlóan megbízható legyen, akár felhasználva az FSD rendszerét, azt érdekes lenne tudni. Hogy nem menne, vagy csak nem erre lőnek most.
-
"...Ránéztem kicsit jobban Mercedes level 3-ra, 13000 Km német autópályán (autobahn) megy egye
nlőre. Autópályán 60 alatt... hm...."Kettő dolgot érdemes figyelembe venni.
A Tesla egyetlen métert sem vezethetne emberi felügyelet nélkül. Se lassan, se sehol.
A Mercedes a fejlesztés ebben fázisában csak ezekkel a t0rvönyi megkötésekkel kapott engedélyt önálló közúti közlekedésre. Ez már minőségi ugrás a semmihez képest. Az teljesen nyilvánvaló, hogy a technológia ennél magasabb szinten áll. A törvényen kell módosítani a magasabb sebességhez és a többi közút használatához.
Az még érdekes kérdés, hogy az autópálya jellegű gyorsforgalmi utakra is vonatkozik az engedély vagy sem.
Ezeken az utakon általában 60 a megengedett sebesség és nincs útkereszteződés. -
ddekany
veterán
Ránéztem kicsit jobban Mercedes level 3-ra, 13000 Km német autópályán (autobahn) megy egyenlőre. Autópályán 60 alatt... hm. Persze belegondolva, persze hogy városban nem megy, hiszen ott a megbízható sávkövetés önmagában nem az igazi level 3-hoz, ha van egy kereszteződés... Szóval kicsit izé, mikor azon rugóznak, hogy leelőzték a Tesla-t level 3-ban. Mert mi a level 3 jelentése így? Pl. az összes autó tud level 3-ban parkolni, mert parkolás közben nem kell figyelned. Sőt, az már level 5, mert ott se kell lenned amikor parkolsz.
-
#54625216
törölt tag
válasz
kikikirly #56 üzenetére
Amiket felsoroltál, azok mind az általam is említett "csúszás" kategóriába tartoznak és nem a "segget csinált a szájából". (Persze sárdobálásról továbbra sincs szó ugyebár.
)
" Szerintem nem, többször tanúbizonyságot tett róla hogy mérnöki és műszaki kérdésekben annyira van otthon amennyire a mérnöki gárdája tanácsokkal látja el(ha épp nem dönt úgy hogy okosabbnak képzeli magát)."
Ez konkrétan nem igaz, számtalan korábbi és jelenlegi beosztottja sokszor beszélt már róla, hogy Musk milyen szinten vesz részt a döntéshozatalban és hogyan vállalja magára a néha hajmeresztő műszaki megoldásokért a döntési felelősséget, amit egyetlen CEO sem tudna, ha nem mérnöki hozzáértéssel állna hozzá a problémához.
"Robotos bejelentés csak hab a tortán, életszerűtlen hogy 2022-re legyen is belőle piacképes termék, seggünket csapkodhatjuk a földhöz ha 2025-re lesz is belőle valami, ha egyáltalán lesz."
Még akár 2035 is lehet belőle. És? Az a kérdés, hogy a végén megcsinálják-e. Márpedig meg fogják. És mire a többiek kapcsolnak, hogy bakker ez nem valami hülye hoax, megint 5-10 évvel a konkurencia előtt fognak járni.
Mivel feltételezem se előrendelője nem vagy a terméknek, sem Tesla részvényes, nem értem mire jó indulatilag nekifeszülni Musk nyilatkozatainak, ha az eddigi pályafutását tekintve sorra teljesítette, amit vállalt, még ha nem is határidőre."Számomra fura az a mentalitás hogy az EV iparban Tesla/Elon Musk az isten az összes többi gyártó meg tehetségtelen kóklerek gyülekezete"
Egyáltalán nem arról van szó, hogy az összes többi autógyártó tehetségtelen lenne, egyszerűen csak más paradigma szerint működnek és nem titkoltan szándékosan visszafogták az EV fejlesztéseiket, hogy a fájdalmas és költséges paradigmaváltást elodázzák. Ezért tudott egy startup a semmiből ennyire a fejükre nőni.
"Nekem ugyanígy jogom van véleményt formálni róla és ennek a véleményemnek hangot adni."
Senki sem vonta kétségbe a jogaidat, éppenséggel Te próbáltad előírni Musk számára, hogy miről beszélhet és miről nem, mert hogy CEO-ként csak ezt meg azt mondhat.
-
ddekany
veterán
válasz
kikikirly #56 üzenetére
Mercedes féle level 3, amennyit láttam belőle, lényegében annyit tud, hogy követi a sávot, és nem megy neki az előtte lévőnek, vagy kikerüli a sávba belógó akadályt. Sávot váltani is tudna állítólag, csak nincs rá még engedély. Ez az egész csak ott ahova készítettek HD map-et (ami nem tudom milyen lefedésű lesz), egyenlőre csak 60 km/h alatt, és ha nem esik az eső. Azt se tudjuk, hogy ezzel együtt milyen gyakran fog rád csipogni, hogy vedd át, mert nem érti a szitut. Amíg nem csipog, eddig nem kell figyelned egyáltalán (ezért level 3), tehát el tudom képzelni, hogy eléggé paranoiás a cucc. Amit érdekes lenne tudni, hogy ha Tesla visszavesz a futurisztikus céljából, akkor amit az FSD-hez eddig kifejlesztettek, fel tudják-e használni egy ilyen városi "okos sávtartó" funkcióhoz. Ha HD map nélkül megy az, akkor már jobbak. Ha kevesebb szituációban adja a fel a gép, akkor pláne. Vagy pedig az van, hogy ilyen korlátozottabb feladatra sem eléggé megbízható az FSD technológiája, és azért nem csinálnak ilyet.
-
dabadab
titán
válasz
#56573440 #45 üzenetére
Ma viszont más világot élünk, a hype hajtja előre az ipart
Egyáltalán nem élünk más világot, elég, ha mondjuk nem az Apple dolgait nézzük, hanem a MS Windowst. Az már a legelején úgy kezdődött, hogy mivel attól tartottak, hogy az Apple nagyon lenyúlja a piacot a saját GUI-s OS-ével, ezért már akkor keltették a "mindjárt jön" hype-ot, amikor még sehol sem voltak a fejlesztéssel. Először '83-ban demózták, '84 április megjelenési dátummal, aztán utána már inkább '85 májust ígértek, végül '85 novemberében jelent meg.
-
kikikirly
senior tag
válasz
#54625216 #46 üzenetére
FSD-vel kapcsolatban sokadjára téved.2020-ra 1 millió robottaxit favorizált a fószer.
Mercedes utolérte őket(FSD-ben), valszeg több másik gyártónak is van közel kész korlátozott Level 3-as önvezetése(Tesla szintű Level 2).
Lidar elvetéséről annyit hogy a saját mérnökeinek sem tetszik a dolog. Szerinted Elon mérnökként kiveszi a részét az FSD fejlesztésében? Szerintem nem, többször tanúbizonyságot tett róla hogy mérnöki és műszaki kérdésekben annyira van otthon amennyire a mérnöki gárdája tanácsokkal látja el(ha épp nem dönt úgy hogy okosabbnak képzeli magát). Legtöbb cégvezetőre igaz, nincs ezen mit szégyellni, mérnökök 99% meg nem Tudna Tesla,Space X színvonalú céget felépíteni.
Nem tudom hány kommentben keresztül soroltam Elon FSD-vel kapcsolatos elég dúrva csúsztatásait, te ezek ellenére képes vagy őt védeni. Napnál világosabb, nemhogy 2022-ben de 2025-ben sem lesz Level 5-ös önvezetése a Teslának,
ahogy másnak sem. Nem értem mi szükség volt arra hogy megint segget csináljon a szájából totál megalapozatlanul. Robotos bejelentés csak hab a tortán, életszerűtlen hogy 2022-re legyen is belőle piacképes termék, seggünket csapkodhatjuk a földhöz ha 2025-re lesz is belőle valami, ha egyáltalán lesz.
Számomra fura az a mentalitás hogy az EV iparban Tesla/Elon Musk az isten az összes többi gyártó meg tehetségtelen kóklerek gyülekezete(Elég gyakori pl hogy a Tesla hívők úgy csinálnak mintha a belső égésű autók nem is számitanának, Tesla sokkal tapasztaltabb az autó gyártásban mert ők gyártották eddig a legtöbb elektromos autót, belső design-al hasonló a helyzet).2021 végére ez baromira nem igaz, nem piskóta amit az elmúlt 3 évben minőség javulásban és hozzáállásban hagyományos autógyártók felmutattak. Az is látszik hogy ez a javulás folytatódni fog. Musk-nak ez a mindenki hülye csak én vagy helikopáter mentalitása jól állt amig a többiek a sötétben tapogatóztak,
most ki állni ugyanakkora faccal és bekiabálni hogy jövőre itt a Level 5 ami fontosabb mint az EV gyártás ja és mellesleg 1 év múlva piacra dobunk humanoid robotot, számomra visszatetsző. Hogy joga van-e ezt csinálni? Naná bazmeg, hisz szólás szabadság van, ahogy te is mondtad:,,Egy cég CEO-jaként (törvényes keretek között) azt mond, amit akar". Nekem ugyanígy jogom van véleményt formálni róla és ennek a véleményemnek hangot adni. -
Dare2Live
félisten
válasz
Major Lion #54 üzenetére
Én egyet értek de a ddkany féle vhol el kell indulniban is van igazság. Akkor pedig ez relatív. A szar a nagyon szarhoz képest jó. Ekkor ha bolgyókat nézzük a Marsnál sokkal jobb döntés nincs.
Itt amúgy a nagy SciFi remény, hogy a JWS vagy/és nacy, origins... felfedez lakható bolygót pártíz fényév távban. Az ha a fénysebesség 1%át el tudnánk érni ami nem is feltétlen scifi akkor párezer év. Az nemhogy csillagászati de evolúciós... szempontból is csak egy pillantás. Mondjuk lehet kicsit javítgatni kell az emberi genomon, meg gondolom 10+generáció se akar űrhajón élni szóval arra is ki kell vmit találni. Bár én most el tudnám viselni a nyugit.
-
ddekany
veterán
válasz
Major Lion #52 üzenetére
Hacsak nem azt mondod, hogy gyakorlásként először építsünk inkább önfenntartó települést mondjuk a tenger fenekére, akkor miért releváns, hogy földön a legszarabb helyen is jobb? Az egész lényege, hogy el tudjunk szakadni a földtől. Attól függetlenül, hogy az állati nagy szívás. Ennek a megvalósíthatósága jelen technikai szinten az más kérdés... de ez a cél.
-
ddekany
veterán
válasz
Dare2Live #49 üzenetére
Vannak dolgok, amiknél kb. tudjuk hogyan kellene megoldani, csak nagyon sok munka, meg nagyon nehéz annyira jól csinálni. Az FSD esete ennél rosszabbnak tűnik. Már csak a fedélzeti gép mérete miatt is, arra van feltéve minden, hogy valami borzalmasan narrow AI elég lesz. Ám még senki sem tudja, mennyire kell általánosnak lenni annak az AI-nak ahhoz, hogy gyakorlatban használható legyen (tehát pl. hogy ne legyen az, hogy döbbenet jól működik, csak azért évente párszor megöl). Az AGI irányba haladva meg hamar ott vagyunk, ahol ma még ötlet sincs, hogy hogyan tovább.
-
"....és mindet úgy konfigurálod, ahogy akarod. Na ezekre a modellekre mondom azt, hogy ezek nem készülnek egyszerre egy gyártósoron...."
Dehogynem. Egy gyártósoron készülnek. Az első szerelési ponttól kezdve nevesítve van a jármű tulajdonosa és a megrendelés összetétele. Ettől csak egy esetben térnek el. Ha valami hiba keletkezik a gyártás folyamán. A félkész autót kilökik és majd javítják, amikor lesz rá idő. A megrendelőnek meg újra indítják a gyártást.
Minden elkészült járműnek dokumentálják a gyártását. Húsz év múlva és meg tudják mondani egy ma legyártott autóról, hogy melyik munkaműveletet ki végezte a jármű összeszerelésekor. (Egyetlen kivétel az összeszerelés egy fázisában csapatok dolgoznak. Nem lehetséges még az automatizálás, mert túl sok részműveletből áll a feladat. A robotok nem férnek el egymás mellett. Csoportban dolgoznak, csak a csoport nevét rögzíti a rendszer. A csoport olyan munkaközösség, amibe még a BMW vezetése sem szól bele. Ha baj van a teljes csapatnak kell mennie.)
A teslának nehezebb beindítani egy teljesen új modellt, mint a tradíciókkal rendelkező gyártónak. Sokkal szélesebb a már meglévő kínálatuk, ezért több már létező alkatrészt és szerkezeti elemet lehet felhasználni az új modellhez.
A döntés egyszerű. Mekkora számban értékesíthető az új modell. A következő évben és következő öt évben.
Mekkora bevételt lehet realizálni. Mekkora a fejlesztés költsége a gyártás beindításához.Ha nagyobb a költség, mint a várható ötéves bevétel, akkor jegelni kell a projektet. Ha a ráfizetés kicsi és csak néhány száz dollárt tolnak a zsebébe a vásárlónak, akkor a presztízs emelés szükségessége dönt. Ha nincs ráfizetés, akkor indul a gyártás. Nyereség nem kell feltétlenül. Mivel emelkedik a felhasználható alkatrész és részegységek száma, amiket egy következő modellben használhatnak majd, a haszon majd a jövőben fog keletkezni.
Ugyan ilyen elvek alapján az optimális piaci részesedést meghatározni. Ha csak 10%-al növelhető az eladás mértéke, ám ehhez hatalmas beruházás szükséges, akkor marad a jelenlegi részesedés és áremeléssel lehet csökkenteni a vásárlókedvet.
Ha a beruházáshoz akkor piacnövekedés társul, ami kigazdálkodja a beruházás költségét, akkor már tegnap el kellett volna kezdeni a fejlesztést. -
Dare2Live
félisten
"e az meg színtiszta őrültség akkor."
Ha tippelnem kéne akkor pedig de. pl tényleg úgy gondolta, hogy 2020ra kész a starship. Eközben még a 2022 is kisebb csoda lenne. Tegyük itt is hozzá, hogy még a Falcon 9 is scifi a konkurenciának. És a kedvencem amikor láthatóan a szívügy projektjein azon idegeskedig, hogy csúszik és mért csak 3*gyorsabb és nem 200%al olcsobb mint a konkurencia.
De a Crew... is detto ilyen. Csúszott? Nem keveset. De megint tegyük hozzá, hogy a starlinert a Boeing ha jól rémlik +70%al
drágábban válalta és nincs kész.
Hamár FSD akkor sztem a jogi része nagyon meg lehet csinálva. Máshogy USben már kapott volna egy gigapert.
-
Metalfan
senior tag
válasz
Hieronymus #34 üzenetére
Most nagyon elbeszélünk egymás mellett. Te egy adott típusra érkezett megrendelések egy adott üzemen belüli gyártási sorrendjéről és variálhatóságáról írsz, én pedig egy adott autómárka teljes modellpalettájának gyárthatóságáról és gyártósoron való variálhatóságáról.
Pl ránéztem a BMW hazai oldalára, és 95 modellt listáz ki (ami kicsit túlzás, amikor a "hagyományos", a hibrid és a full elektromos változat 3 modellnek számít). Tehát nem a 3-as BMW 95-féle felszereltségi variációja van, hanem van 95 modell, és mindet úgy konfigurálod, ahogy akarod. Na ezekre a modellekre mondom azt, hogy ezek nem készülnek egyszerre egy gyártósoron.
-
ddekany
veterán
válasz
#54625216 #46 üzenetére
Van a túlzott optimizmus, vagy azt sugárzó kommunikáció, meg van az, amikor arra építve előre eladnak valamit. Utóbbinál kezd igazán gond lenni. Amíg ez előrendelés, addig egy fene, mert ha jól gondolom vissza lehet mondani, és visszakapod a pénzedet (mondjuk kamatot nem kapsz rá). De az FSD-s dolog... Ennyire nem voltak meg nincsenek tán rossz helyzetben pénzügyileg, hogy azért a gyors pénzért rombolják a cégük megítélését. Egyszerűen nem értem, mire jó ez, és folytatják is. Egy lehetséges magyarázat az is, hogy tényleg azt hiszi, mindjárt kész lesz (és már pár éve folyamatosan), de az meg színtiszta őrültség akkor.
-
#54625216
törölt tag
válasz
kikikirly #40 üzenetére
"Cég CEO-jaként akkor kellene bejelenteni új modelleket ha már nagy vonalakban tudjuk mikor kerül gyártásba."
Egy cég CEO-jaként (törvényes keretek között) azt mond, amit akar. Ha nem tetszik, nem kötelező meghallgatni.
"Ráadásul nemrég deritette ki a NYT(nem épp egy zug lap) hogy 2016-ban leforgattak egy FSD promó videót, LIDAR segitségével, holott Musk szerint a Lidar az hülyeség, szemünk is olyan mint 2 db kamera..."
Sosem titkolták, hogy a korábbi Tesla típusokban még Lidart használtak, kipróbálás után, a fejlesztés későbbi szakaszában álltak le vele.
Amúgy ma már minden sajtótermék zuglap, mert vagy a tulajok lobbiérdekei vagy a politikai agendájuk szerint hazudoznak vagy csak szimplán a clickszám növelése érdekében. A NYT, Washington Post vagy a Wall Street Journal olyan ordenáré FUD-ot (fear, uncertainty and doubt) tol EV vagy FSD témában, hogy azon még a hazai Habony médiaművek is csak pironkodna."Kezd ráégni a körmére a valóság, erre megint előadja hogy jövőre itt a Level 5, amivel a saját mérnökei sem értenek egyet."
A valóság eddig rendre Muskot igazolta. Az egyetlen, amit jogosan a szemére lehet vetni, hogy a bejelentéseihez képest rendre csúsznak a fejlesztések, de eddig következetesen megvalósították, amit célként kitűztek.
"Mindezt sikerült avval megfejelni hogy dolgoznak egy humanoid robot jövőre történő piacra dobásán. Hirtelen jobban értenek a robotok tervezéséhez mint a Boston Dynamics."
Senki sem mondta, hogy jobban értenek a robot tervezéshez, mint a Boston Dynamics, mivel a fejlesztés teljesen más területeire fókuszálnak.
-
#56573440
törölt tag
válasz
kikikirly #40 üzenetére
"Cég CEO-jaként akkor kellene bejelenteni új modelleket ha már nagy vonalakban tudjuk mikor kerül gyártásba"
És akkor hol a hype meg a clout? Az alma játszotta régen azt, hogy kiállt egy fekete garbós, vékony különcnek kinéző ember a tömeg elé, és a nadrág kis zsebéből húztott elő mp3 lejátszót, borítékból laptopot, de aki látta annak még mindig a fülében cseng "an ipad, a phone, and an internet communicator" majd kiderült hogy már most, vagy belátható időn belül kapható. Működött. Ma viszont más világot élünk, a hype hajtja előre az ipart. Nem kell feltétlenül termék, ezt látjuk a crowdfunding projekteken mióta, milliós tételek repkednek úgy, hogy nincs más mint egy animáció, meg ígéret.
"Hirtelen jobban értenek a robotok tervezéséhez mint a Boston Dynamics."
Azt a munkát már elvégezte az evolúció pár milliárd év alatt. Már csak egy jó neurolink interface kell neki, addigra körbelövik a bolygót starlink-el, és meg van oldva a humanoid robot kérdés -
janeszgol
félisten
Kicsit sokat felszedett magára ez a Musk gyerek. Jól keres netán?
-
válasz
kikikirly #42 üzenetére
> Többi gyártónak miért éri meg minden évbe új modelleket bemutatni és gyártani?
mert nem növekednek évi 50%-al
> miért mutatják be őket és vetetnek fel előrendelést, ezt magyarázza el valaki.
mert ezt egészen pontosan így kell csinálni, ha erősen növekvő céget vezetsz, tok alap dolog, ez végülis egy nagyon jól működő market research módszer
-
kikikirly
senior tag
Roadstert mág 2018-ban jelentette, Cybertruck-ot 2019 Novemberében és legkorábban 2023-ban kerülhet gyártásba.
Értem amit mondotok, meglévő modellekből sem tudják kielégíteni az igényeket, ez nem új keletű dolog, Teslánál ez van a fennállása óta.
Ha nem akarnak új modelleket gyártani, miért mutatják be őket és vetetnek fel előrendelést, ezt magyarázza el valaki.
Többi gyártónak miért éri meg minden évbe új modelleket bemutatni és gyártani? -
kikikirly
senior tag
válasz
#54625216 #35 üzenetére
Tegyük fel nincsenek gyártási problémáik. Akkor minek dumál évek óta a Roadsterről, Cybertruckról(ami után kifejetten nagy az érdeklődés)?Cég CEO-jaként akkor kellene bejelenteni új modelleket ha már nagy vonalakban tudjuk mikor kerül gyártásba. Mindkét modellnél bőségesen túl vagyunk ezen.
,,Egyebkent ezert sincs meg Roadster meg Cybertruck. Nem eri meg nekik +2 modellt gyartani, amikor a meglevoekbol sem tudnak eleget gyartani. Tok feleslegesen nehezitenek a sajat dolgukat."
Ez nem Tesla privilégium, többi gyártó is elad mindent ami lejön a gyártósorról, mégis dobnak piacra új modelleket idén is, alkatrész hány ide vagy oda.
FSD-vel kapcsolatban azt hiszem nem kell elnézést kérnem.2014 óta ott van a konfigurátorban az FSD hardver alatt hogy FSD Cooming Soon.
Ráadásul nemrég deritette ki a NYT(nem épp egy zug lap) hogy 2016-ban leforgattak egy FSD promó videót, LIDAR segitségével, holott Musk szerint a Lidar az hülyeség, szemünk is olyan mint 2 db kamera...
Kezd ráégni a körmére a valóság, erre megint előadja hogy jövőre itt a Level 5, amivel a saját mérnökei sem értenek egyet.
Mindezt sikerült avval megfejelni hogy dolgoznak egy humanoid robot jövőre történő piacra dobásán. Hirtelen jobban értenek a robotok tervezéséhez mint a Boston Dynamics.
Fogadok veled egy sörben, jövőre vagy fél év múlva ebből a határidöből is ki fog tolatni...
Ezek után nem érzem túlzásnak azokat a jelzőket a miket használtam(nem káromkodtam, erős jelzőket használtam ez minden). -
válasz
Hieronymus #38 üzenetére
Logisztika nélkül? Sehogy.
[link] -
-
válasz
Hieronymus #34 üzenetére
> Minden alkatrész és kellékanyag pontosan akkor és ott van, ahol be kell építeni.
Ja, hat ez pont 2020-ban fekudt el teljesen. (A 'chiphianyt' elsosorban a soklepeses JIT logisztika torekenysege okozta.)
-
#54625216
törölt tag
válasz
kikikirly #32 üzenetére
" Egyértelműen látszik hogy az új modellek sorozatgyártását pokoli nehezen oldják meg. "
Éppen csak 1 év alatt megduplázták a legyártott kocsik számát. (Nem mellesleg felépítettek még két gigafactory-t is.)
"Nem dobáltam sarat senkire, elmondtam a véleményemet. "
Csak ilyeneket írsz:
"És ezek után képes megint belepisálni mindenki szájába ahelyett hogy kicsit visszább venne."
"Cáfold meg ha tudod."
Véleményt nem lehet cáfolni, legfeljebb tárgybeli tévedéseket, vagy hibás következtetéseket.
Amikor azt állítod, hogy a Tesla le van maradva a gyártás hatékonyságában a többi gyártóhoz képest, sajna nem derül ki, hogy az adataid tévesek-e vagy csak a következtetéseid hibásak, mivel adatokat nem közöltél, hogy mégis mire alapozod a sommás megállapításaidat.
Amiknek minden esetre a Tesla fanboy-sággal nehezen vádolható VW CEO-ja Herbert Diess nyilatkozata némileg ellentmond:
“And we have to accept that Tesla sets the new benchmarks [on] … the EV side,” Diess added. “Not only technology wise, but also when it comes to productivity, speed … I think it’s always good to have competition.”
-
"Nincs az, hogy a gyártósoron egy 7-es BMW után jön egy X5, utána egy 1-es, stb."
A BMW autói, kézműves munkák a mai napig. A megrendelés sorrendjében gyártják le az autókat. Nyilván nem lehetséges minden üzemben, mindenfajta autót gyártani, de ami befér az üzemegység profiljába, az a rendelési sorrendben gyártódik.
Szinte tökéletes az üzemen belüli logisztika. Minden alkatrész és kellékanyag pontosan akkor és ott van, ahol be kell építeni. Még az autók fényezése sem "szalagos" megoldás. Az egymás után érkező autóvázakat is képesek eltérő színekre fényezni. (Annyi a trükk, hogy a négy leggyakrabban megrendelt színt képesek festeni az automaták nappal és éjszaka állnak át más színekre, négyes csoportosításban.)Az üzemlátogatáson, a kísérőnk mondta, hogy változatosabb, magyarul kevésbé unalmas a munka, ha "összevissza" gyártják a járműveket. A hagyományokat is megtartják ezzel a megoldással.
-
Metalfan
senior tag
Ami a hatékonyságot illeti: a BMW 2.5 millió kocsit adott el 2021-ben, a Tesla 936000-et, viszont a BMW-nek ehhez 31 gyárra volt szüksége, a Tesla-nak meg 5-re, ez 6.2-ször több üzem a 2.67-szeres mennyiséghez képest.
Ez az egész matek ott bukik el, hogy nem veszed figyelembe, hogy mekkora modellpalettája van a Teslának, és mekkora a BMW-nek, ugyanis általában egy gyárban egyszerre csak egyetlen modellt gyártanak. Nincs az, hogy a gyártósoron egy 7-es BMW után jön egy X5, utána egy 1-es, stb. Sanszos, hogy a gyár/modell arány hasonlóan alakul mindkét gyártó esetén.
-
kikikirly
senior tag
válasz
#54625216 #31 üzenetére
Mi mond ellent? Egyértelműen látszik hogy az új modellek sorozatgyártását pokoli nehezen oldják meg. Alkatrész hiány ide vagy oda, szinte mindegyik gyártó dob új modelleket idén piacra. Teslanál a Plaid S és X modellek gyártásánál is fenn akadások vannak.
Pl. : "vérlázitónak találom hogy ennyi kamu ígérgetés után van bőr a pofáján megint belehazudni mindenki képébe"
"Igen tudjuk, ők akkora királyok, hogy átugorják a 3-4 ét és egyből 5 lesz.Anyátok."Anyátok rész a Tesla propagandájának szólt, nem neked. Nem dobáltam sarat senkire, elmondtam a véleményemet. Cáfold meg ha tudod.
-
#54625216
törölt tag
"Abban a 31 üzemben csak elektromos autót gyártanak?Kétlem."
Miért lényeges is, hogy csak elektromos autót gyártanak-e? A gyártás hatékonyságáról volt szól. 2.5 millió autó 31 üzemben, vs. 936000 5-ben.
Ezt írtad:
"egyértelműen levannak maradva abban ami a régi gyártóknakk megvan: jó minőségű , gazdaságos/nagy volumenű gyártásban"
Közben a valóság ennek némileg ellentmond.
"Az se semmi ami a Tesla Fumok lenyomnak az itteni vagy más fórumokon. Érdekes ha ezt a politika csinálja, kurvára felvagytok háborodva"
Mondod ezt, miközben a hozzászólásodból dől a semitmondó fröcsögés.
Pl. : "vérlázitónak találom hogy ennyi kamu ígérgetés után van bőr a pofáján megint belehazudni mindenki képébe"
"Igen tudjuk, ők akkora királyok, hogy átugorják a 3-4 ét és egyből 5 lesz.Anyátok."Ez tipikusan a politikai sárdobáló topikok színvonala, ahhogy az is, hogy az "ellenoldalt" vádolod azzal, amit Te magad csinálsz.
-
ddekany
veterán
válasz
Dare2Live #26 üzenetére
Minek? Szerintem, mert valahogy el kell kezdeni. Nem biztos hogy pont ott, de akár. A másik lehetőség, hogy örökre itt ragadunk a földön. Nekem nem annyira a miért a kérdés, hanem pl. a miért pont így kezdjük (OK, hold bázissal kezdjük, ami reálisabb talán), reális-e a mostani technikai szinten kezdeni (bár ezt nem tudjuk meg, csak ha megpróbáljuk), és hogy milyen gazdasági ösztönző lesz erre. Utóbbi nagyon lényeges, mert nem lehet hosszú távon és ilyen léptékben ilyen projektet csinálni úgy, hogy az nem termelik vissza a befektetést.
-
ddekany
veterán
Nagyon rég folyamatosan jelen van a mars felszínén rover (most helikopter is), szóval ismertek a körülmények. Sugárzás kapcsán is nyilván megvannak a kutatások, amik nem csak bemondásra vannak, és tudtommal az álláspont kb az, hogy simán túléled, csak egészségtelen. Kivéve ha pont eltalált egy CME, arra kell valami óvóhely ahol kivárod a végét.
-
ddekany
veterán
"az olcsó elektromos autó elengedhetetlen lenne a sikeres pénzügyi jövő szempontjából szerintem, ezért is jobb lenne, ha megmaradna azok fejlesztésénél a cég"
Amennyire tudom, jelenleg a nem-olcsó kategóriásból sem tudnak annyit gyártani, mint amennyire igény van. Mióta meg kitört a minden-hiány, azóta pláne nem. Ezért nem csodálkozok, ha nem akar kapkodni az olcsó kocsikkal.
-
#16939776
törölt tag
Praktikus lesz rozsdamentes acélból csinálni a Cybertruck borítást, mert az nem horpad be könnyen, nem karcolóik fel a fényezése és arról nagy nyomású vízzel le lehet csapatni a vért egy-egy gyalogosgázolás után.
Így azután is tökéletes marad az élmény a vásárlónak, hogy "élesben" folyik tovább az önvezető szoftverfer tökéletesítése!
-
Dare2Live
félisten
Mondjuk a dronok eddig elég jól túlélték a porviharokat. De nekem nem az a bajom, hogy nem lehet megcsinálni... hanem a minek. Mire jó "fémhengerekben" élni?
Az egész projektnél nekem egy James Webb milliószor értelmesebbnek tűnik.
De ha a multi planetrey a cél akkor a fenti segítségével valószínű találunk kolonizálásra alkalmas bolygót pár száz fényév távolságra. Pármillió év alatt elérhető. De a vénuszt is kolonizálhatni lehetne 1000éves távlatban. Ez persze abszurdnak hanzik de kozmikus léptékkel 1000év az semmi egy szempillantás.
De már a legkevésbé se lepődnék meg ha nem lenne igazam és Musk kolonizálná a Marsot. Ha lenne még 100éve biztos sikerülne is. Lehet anélkül is. De minek?
-
RJ45
tag
válasz
Dare2Live #24 üzenetére
Áhh, mese ez a Mars.
Nem is tudom melyik mérte meg, hogy valami 600km/h sebességgel mozgott a bolygó körül egy porfelhő, amikor vihar volt. Kezdték, hogy a Marsfelszín közelében azért ez más, meg ott nem ennyi, meg nem annyi, de ég szerelmére. Elképzelhetetlen milyen rapid "időjárás" változások lehetnek ott. Földön nincs ilyen, hogyan tudnád elképzelni? A sci-fi filmek soha nem arról szólnak, hogy a 3. percben mindenki meghalt egy viharban. Meg végig ott szirénázik ég tudja hány tudós, hogy hahó, úgy is mindenki meghal a háttérsugárzás miatt, már talán út közben kap annyit, hogy félholt mire odaér, nem mindegy milyen az időjárás? áhh, álmodoznak -
Dare2Live
félisten
Én 15éve mondom, hogy hülyeség meg fizika és röhely amit mond... csak közben lett egy Spcex ahol az ULA/Roscosmos a piacon totál versenyképtelen. Jah anno ők is röhögtek SpaceXen. De Boeing is... és én is.
Így utólag nekem is baromi nagy pofáraesés. És most is uazt mondogatom. Fizika... csak már nem olyan bátran. -
RJ45
tag
Túlkoros gyerekeknek adja elő magát. Földhöz ragadtság? Nála? Viccelsz? Bolygóközi fajjá kell válnunk.
Majd ő épít egy vackot, ami embereket visz el a Marsig, sőt ott leszáll velük és hibátlan marad. Aki még nem röhög, annak valaki beszól a háttérből, hogy ő sajnos egy tudós és megjegyezné ezzel kapcsolatban, hogy a háttérsugárzást az emberi szervezet nem viselné el még akkor sem, ha minden technika hibátlan, szóval ez kb. 100% lehetetlen, de nem érdekes.
Akkor építsünk Holdbázist, mert majd onnan indulunk meghalni, illetve izé a Marsra. Mert ott is bázist kell építeni. Meg a Holdon is. Robotok is kellenek. Persze, nem elég a 8 milliárd biorobot. Kéne még. -
nevemfel
senior tag
Humanoid robotok vezetik majd azt az önvezető űrtruckot, ami a Marsra megy.
-
ddekany
veterán
válasz
Dare2Live #17 üzenetére
Vagy inkább sok ígérete teljesülhet, ha amíg sikerül megvalósítani (az igért idő helyett mondjuk x10 annyi idő alatt - ha annyi kell rá valójában, akkor is örülünk, hogy valaki végig járta azt az utat), nem fogy ki a projekt a pénzből. Ahhoz meg kell találni "palit", aki befektet. Ha ennyire irracionálisan viselkedik, ennyire hitetlenné teszi a saját szavait, akkor ez tán egyre nehezebb lesz.
-
ddekany
veterán
Igen, ezért is mondom, hogy az a baj, úgy csinál mintha ez a robotos dolog belátható időn belül teljesülne. Ha úgy nézné ezeket mint amik, azaz kutatás, amiből nem tudjuk milyen ténylegesen hasznos dolog fog kiesni, és mikor, akkor több hangsúlyt kapnának a földhöz ragadtabb tervek. De amúgy, ez csak a kommunikáció amit hallunk, a háttérben ettől még gondolom keményen dolgoznak a kocsikon is. Csak nem biztos, hogy most ésszerű új modellekre fokuszálni, a meglévők gyártásának jobbítása helyett. Csak nem ezt kommunikálja kifelé, hanem hogy már még jobban megőrült... ami furcsa stratégia...
-
kavalkád
senior tag
ez nem teljesen igaz ha a részvényesek szempontjából nézzük a dolgot. aki a Teslába fektetett az az elektromos autózásba fektetett, nem a robotikába és az AI-be. ha oda akarna akkor nem Teslát vesz. aki persze Musk személyébe fektetett annak vizesnyolcas. a 12-15%-os esés a jelentés után mindenesetre nem azt mutatja, hogy minden mindegy a befektetőknek.
-
ddekany
veterán
Őőő... hát azért, ha tudnának viszonylag intelligensen viselkedő humanoid robotot csinálni, akkor eléggé lényegtelenné válna, hogy gyártanak autót. A gond csak ott van, ha azzal akar számolni, hogy ez pár év alatt meg lesz... Holott egyenlőre lövésünk nincs, mennyire vagyunk ettől, 10 évre vagy 100-ra.
-
ddekany
veterán
válasz
kikikirly #10 üzenetére
Nem tudom értelmezni a hírnévtől elszállást sem, mert a saját képességeire nem építhet ezekben, hiszen nem ő dolgozik ezeken 99%-ban, hanem a sok száz mérnökök akiket felvett. A fantábor építést is említed, de ezzel csak elveszíti a fanokat, akik eredetileg a tényleges eredmények miatt lettek azok, de egyre kevésbé lesz vállalható a szitu, eloldalognak. Holott a részeredmények miatt is fanok maradtak volna (mert azért nem semmi az FSD beta, de csak mint kutatás-fejlesztés). Nekem azzal amúgy sincs nagy bajom, hogy őrülten magasra céloz (level 4-5, és csak kamerával), meg, hogy ebből adódóan sokáig tart, csak épp a kommunikációval kicsinálja magát...
-
kavalkád
senior tag
OK, értem én, hogy zseni meg különc, de egy autógyár azért fejleszzen autókat is, robotokkal sokra nem megyünk jelenleg, van 8 milliárd biorobot ezen a bolygón, több mint elég.
-
biscuit
aktív tag
"A Tesla ügyvezetője elárulta: a Tesla legfontosabb termékei idén és jövőre nem autók lesznek, hanem az önvezetésüket biztosító szoftver, valamint egy humanoid robot."
Remek, tartsa meg mindkettőt....
"Ennek a neve Optimus lesz, és idővel ezzel oldanák meg a munkaerőhiányt."
WAT?
-
"BMW-nek ehhez 31 gyárra volt szüksége, a Tesla-nak meg 5-re, ez 6.2-ször több üzem a 2.67-szeres mennyiséghez képest."
Ez milyen összehasonlítás?
Nem mindegy, hogy mennyi feladatot szerveznek ki külső gyártásba és mennyi alkatrész készül saját gyártásban.
A Müncheni üzemeket annak idején a városon kívülre építették. Azóta már bőven a városon belülre kerültek az épületek, túl nőtt rajtuk München. Nem tudnak terjeszkedni. Fejleszteni simsity módszerrel tudnak csak. A fejlesztéshez szükséges már meglévő területet ledózerolják és az új épületet a bevezetett gyártástechnológiához optimalizálva építik fel. Ha növelni akarják a termelés volumenét új üzemet kell építeni, új területen.
-
kikikirly
senior tag
+1
Szerintem elszállt a hírnévtől, népszerűségtől...
Eddig lehetett mondani hogy a befektetők,mérnökök ösztönzése stb miatt mond ilyeneket, meg amig a versenytársak utcahosszal voltak lemaradva az egész összkép máshogy festett. Jó néhányan nem értjük ez a mostani Mindenki hülye csak én vagyok Helikopter megnyilvánulása mire volt jó... -
kikikirly
senior tag
,,Ami a hatékonyságot illeti: a BMW 2.5 millió kocsit adott el 2021-ben, a Tesla 936000-et, viszont a BMW-nek ehhez 31 gyárra volt szüksége, a Tesla-nak meg 5-re, ez 6.2-ször több üzem a 2.67-szeres mennyiséghez képest."
Abban a 31 üzemben csak elektromos autót gyártanak?Kétlem.
Többi gyártó egy platformra több modellt is épít, és meg tudják oldani az új modellek sorozatgyártását is határidőre/pár hónap csúszással. Látjuk mekkora érdeklődés és TÉNYLEGES ELŐENDELÉS van Cybertruckra, mégsem képesek évek óta megoldani a sorozatgyártását, pedig evvel kapcsolatban is mondott forradalmi dolgokat Musk(csak préselni/hajtogatni kell a karosszéria vázat, valami hasonló,lányeg hogy egyszerű lesz gyártani).Vagy ott a Porsche Rycan verő Roadster, évek óta dumál róla, aztán idén se lesz belőle semmi. Level 5 FSD-vel kapcsolatban pedig vérlázitónak találom hogy ennyi kamu ígérgetés után van bőr a pofáján megint belehazudni mindenki képébe.2014 óta ott van a konfigurátorba az FSD hardver alatt hogy FSD Coming Soon...
Mercedes-nek már van megkötésekkel engedélyezett Level 3-as önvezetése,Teslának nincs(Jó azok megkötések gyakorlatilag hazavágják az egészet, nevezzük jól Működő Level 2-nek, eddig ilyenje csak a Teslának volt, zárkózik fel a konkurencia Jó napot kivánok).
Igen tudjuk, ők akkora királyok, hogy átugorják a 3-4 ét és egyből 5 lesz.Anyátok.Tudomásom szerint márkától függetlenül, ami elektromos autót legyártanak azt el is adják, hiszen hiány van, nem Tesla privilégium hogy nem győznek eleget gyártani...
Az se semmi ami a Tesla Fumok lenyomnak az itteni vagy más fórumokon.
Érdekes ha ezt a politika csinálja, kurvára felvagytok háborodva(Legyen az Rogánék uszító bullshit generátora vagy LMBTQ/PC árgus szemekkel figyeljük miért sértődhetünk meg hülyesége).
Ha Elon csinálja ugyanezt azzal nincs probléma... Ne mondja nekem senki hogy ez a fanatikus tábor építés nem tudatos a kommunikációs tanácsadói részéről...
Sokáig elnéztem neki ezeket a dolgokat mert voltak mellette olyan eredmények amiket más nem tudott utána csinálni, viszont mostanság nehéz nem észrevenni hogy a csávó olyan tollakkal ékeskedik amikhez kurvára semmi köze nincs. És ezek után képes megint belepisálni mindenki szájába ahelyett hogy kicsit visszább venne. -
ddekany
veterán
Musk szerintem teljesen pszicho, mert itt már simán saját magának és a cégeinek okoz kárt. Mert mikor 1x-2x mondott ilyet, akkor gondoltam, talán kellett a túléléshez, hogy megtévessze a befektetőket, vagy ilyesmi. De sokadszorra, és ennyire nyilvánvalóan hülyeségeket mondani (főleg a humanoid robot kapcsán, ezt senki nem hiszi el)... ez már totál kontraproduktívnak tűnik. Nem csak bosszantja azokat, akik FSD-t vásároltak (és nem kapják meg később sem), de totál hiteltelenné teszi vele önmagát is, egész hátralévő életére. Minek? Beteg és tényleg elhiszi ezeket?
-
ledgeri
nagyúr
Bármit is írnék a RichRebuilds és Thunderf00t youtube csatornák bővebben beszélnek rőla
-
RasztaCsubi
csendes tag
A sajátmaguknak épített, zárt pályán (LVCC loop) működik már az önvezetés ???
Nem.
Akkor miről beszélünk. -
#54625216
törölt tag
"egyértelműen levannak maradva abban ami a régi gyártóknakk megvan: jó minőségű és gazdaságos/nagy volumenű gyártásban"
És idén indul meg a gyártás további két üzemükben.Egyébként idén a Tesla kb. kétszer annyi EV-t gyártott le és adott el, mint a VW csoport (Volkswagen, Volkswagen Commercial Vehicles, ŠKODA, SEAT, CUPRA, Audi, Lamborghini, Bentley, Porsche, Ducati) összesen.
Ami a hatékonyságot illeti: a BMW 2.5 millió kocsit adott el 2021-ben, a Tesla 936000-et, viszont a BMW-nek ehhez 31 gyárra volt szüksége, a Tesla-nak meg 5-re, ez 6.2-ször több üzem a 2.67-szeres mennyiséghez képest.
"Konkurencia idén is ontani fogja az új és egyre kiforrottabb modelleket"
Mivel az EV piac nagyobb mértékben növekszik, mint amennyit a gyártók el tudnak látni, így a többiek nem a Tesla kárára növekednek.
Ezt sok új technológiánál félrenézik, mert ha dinamikusan növekszik a piac, akkor nem zéró összegű a játék, azaz százalékosan csökkenhet egy cég piaci részesedése, miközben növekednek az eladásai (és azzal együtt a nyeresége). -
=Mentor=
őstag
Lehet hogy a konkurencia fejlődik, de a méregdrága Teslákra mégis akkora a kereslet, hogy nem győzik gyártani.
-
kikikirly
senior tag
2021-re nagyon sokat hozott a konkurencia a Teslán. Ezek a kúrva sokat csúszó ígéretek belefértek amig két utcahosszal vezetett Elon cége, 2022-ben úgy néz ki nem jön új Tesla modell, egyértelműen levannak maradva abban ami a régi gyártóknakk megvan: jó minőségű , gazdaságos/nagy volumenű gyártásban.
Konkurencia idén is ontani fogja az új és egyre kiforrottabb modelleket, nem értem mire ilyen nagy a pofája Musk-nak, pláne önvezetésben amit 2016 óta mindig beígér a következő évre. Elvakult Tesla fanokon kívül mindenki látja hogy Musk FSD-vel kapcsolatos kijelentései sokadjára mennek szembe mérnöki valósággal, erre ez a hülye megint kiáll nagy pofával és belehazudja a világ szemébe hogy 1 év múlva itt a Level 5 FSD...
Úgy csinál mint aki nem ígérté már ugyanezt meg fél tucat alkalommal, az sem zavarja hogy rohamtempóban olvad a Tesla fölénye...
Nem elvitatható tőle hogy létrehozott olyan vállalati struktúrát és kultúrát aminek köszönhetően ilyen sikeresek a cégei, viszont kezdenek kibukni a hülyeségei. Fejébe szállt a népszerűség? -
Z_A_P
addikt
A 2020 ota jaro onvezeto 1 millios tesla robotaxi flotta mar smafu?
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Motoros topic
- Gumi és felni topik
- Xiaomi 13T és 13T Pro - nincs tétlenkedés
- Mielőbb díjat rakatnának a görögök az olcsó csomagokra az EU-ban
- Fejhallgató erősítő és DAC topik
- TV antenna és jelerősítés
- iPhone topik
- Robogó, kismotor
- Linux kezdőknek
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- További aktív témák...
- HP Victus 16-d10008tx 16.1" FHD IPS i7-12700 RTX 3060 16GB 512GB NVMe gar
- Lenovo Legion 5 Pro Gamer Laptop 2év garanciával (i7 13700HX, RTX 4060)
- IPhone 11 Pro max 64GB megkímélt új emelt kapacitású akku!
- Apple Pencil Pro bontatlan 1 év Apple jótállás
- Nitro ANV15-51 15.6" FHD IPS i5-13420H RTX 4060 32GB 512GB NVMe magyar vbill gar
- Csere-Beszámítás! Asus Prime RTX 5060Ti 16GB GDDR7 Videokártya! Bemutató darab!
- BESZÁMÍTÁS! Gigabyte Z370M i5 9400F 16GB DDR4 512GB SSD RX 5700XT 8GB ZALMAN S2 TG Corsair S650W
- LG 27GR95UM - 27" MiniLED - UHD 4K - 160Hz 1ms - NVIDIA G-Sync - FreeSync Premium PRO - HDR 1000
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i7 14700KF 32/64GB RAM RTX 5080 16GB GAMER PC termékbeszámítással
- BESZÁMÍTÁS! Asus TUF B550M R7 5700X 16GB DDR4 512GB SSD RTX 3060 Ti 8GB Rampage SHIVA FSP 700W
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest