Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Dr. Szilikát

    őstag

    válasz h1mpi #28572 üzenetére

    Laptopnál van a kalibráció (teljes feltöltés után BMS-tiltásig meríteni), hogy be tudja mérni az Ah-kapacitást az akkuban lévő processzor és le is tárolja memóriába. A géppel I2C buszon kommunikál.

    Egyszerűbb BMS Ah-kapacitást nem mér, bár nem tudom, jobb rollereknél mennyire mennek erre is. Ha bármelyik cella 4,25 V fölé szaladna, letilt. Ez főleg öregedés hatására fordul elő, amikor megnő a belső ellenállás. Vagy valamelyik soros tag elkezd lejjebb határolni, ezért több jut a másikra.

    Egyébként 4,2 V-ig megy a töltés, ideális esetben, így a BMS még nem tilt. Ha bármelyik cella 2,5 V alá esik, letilt. Itt nincs mit kalibrálni, nem is lehet.

    Nekem a roller voltaképpen a 100 %-ot sem jól mutatja, mert csak feszültségszintet figyel. Holott a 42 V (cellánkénti 4,2 V) elérése még nem egyenlő a 100 % töltöttséggel, de ez már 41 V-ra is 100 %-ot ír.

    Az ideális CC / CV töltési karakterisztikához a szint elérése után is még töltőn kell tartani, míg az akku által felvett áram visszaesik a kapacitás tizedének megfelelő értékre (vagy a piros LED zöldre vált).

    Néha a végfeszültségen való további tartásnak lehet olyan jelentősége, hogy a cellák egyformán maximalizálódjanak, a Li-ion cellák önbalanszírozó tulajdonságát kihasználva (LiFePo ilyet nem tud, ezért ott lényegesebb a balanszírozó áramkör is).

    Ezért szokták mondani, hogy időnként nyomjuk tele alaposan, noha én inkább arra álltam be, hogy 39,6 V-on tartom, akár órákig is. (Nem mondom, lehet vitatható a kiegyenlítő hatás, a határoló karakterisztikát tekintve, de hátha beáll így is, majd idővel ellenőrzöm a kiegyenlítettséget.)

    Nem megyek olyan hosszú utakat, hogy nekem a 39,6 V ne lenne elég, de az akkunak valamennyire kíméletesebb és még nem is csak az állagról van szó, de tűzeset kockázata is csökkenthető valószínűleg, ami sokkal lényegesebb.

Új hozzászólás Aktív témák