- Yettel topik
- Motorola Moto G24 Power - hol van az erő?
- Vodafone mobilszolgáltatások
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- Milyen okostelefont vegyek?
- Motorola Edge 40 - jó bőr
- Xiaomi Smart Band 8 - folyamatosan
- Google Pixel 8 Pro - mestersége(s) az intelligencia
- iPhone topik
Hirdetés
-
A Video AI lehet a One UI 6.1.1 ütőkártyája
ma Vagy hogy fogja a mesterséges intelligencia manipulálni a mozgóképeket?
-
Free Play Days 2024 - 17. hét: Railway Empire, Prison Architect
gp Extraként a TramSim: Console Edition című játékot is kipróbálhatják az érdeklődők.
-
Ülésezik a hardveregylet
ph Az irodai készülékek és monitorok társaságát egy ház, egy egér és egy DAC egészíti ki.
-
Mobilarena
Mindent a robogókról / kis motorokról topik
Első hozzászólás előtt olvasd át a téma összefoglalót!
Új hozzászólás Aktív témák
-
macilaci78
nagyúr
válasz csurgoi #71200 üzenetére
Ha konyítasz hozzá, nem érné meg venni egy lelakott példányt reális áron megvenni és magad rendbe tenni?
Gépészmérnökként a motorral, hajtással, fékkel elboldogulsz, ha a küllem amúgy rendben van.Múlt héten nyaraltunk Gyulán, egy Simson Star-ral úgy álltak meg a cukrászda előtt, hogy a tulaj a kulcsot is benne hagyta. Igaza is van, a mai fiataloknak már lövése sincs róla, hogy lehet beindítani.
Igaz, nagyon sokan meg lennének lőve Anyóson Ignisével is, hiába adnánk kezükbe a kulcsokat.Ha minden kötél szakad, nem kell félni az akasztástól!
-
csurgoi
aktív tag
válasz macilaci78 #71201 üzenetére
Nem hiszem hogy jó ötlet lenne egy lelakott, motorikusan, hajtásilag lelakott, túlárazott robogót megvenni, hogy majd hibamegállapítással és ki tudja mennyi alkatrész költséggel felhozzam egy elfogadható szintre.
https://500px.com/stevetailor https://www.flickr.com/photos/128564341@N08/
-
macilaci78
nagyúr
válasz csurgoi #71202 üzenetére
Az a vételártól és az alkatrészártól függ. Utóbbit a típus határozza meg, vannak igénytelen, alacsony alkatrészárú példányok. Meg ha van füled, nyugodtan vezesd meg a nyeretlen taknyost. Lehet, csak a levegőcsavart kell beállítani a karburátoron, meg megfelelő görgőt berakni.
Ha minden kötél szakad, nem kell félni az akasztástól!
-
nyogo83
Topikgazda
válasz csurgoi #71202 üzenetére
Ez csak attol fugg, mennyire olcson veszi az ember, illetve mennyire akar foglalkozgatni vele.
Nyaron vettem egy Yamaha Vino-t, ami gyakorlatilag egy Yamaha Jog, csak idomban kulonbozik tole.
Motorhibasan vettem 60 ezerert. A legolcsobb mukodo peldany 140 ezer korul mozog, ami meg boven kihivasokkal kuzd.
Szetbontottam, uj henger, dugo, csapagy (20 ezer) igy gyakorlatilag egy "bejaratos" ismert blokk van benne a hasznalthoz kepest. Amihez nyultam es kicsit is kerdesesnek ereztem, minden lelkiismeretfurdalas nelkul vettem az ujat. Gorgok, szij, kuplung, plusz uj gumik, sot meg egy fullos festes is belefert.
Mindent en csinaltam, 130 ezer alatt allt meg mindenestol koltsegben es tudom hogy gyakorlatilag amire nezek az uj vagy hibatlan allapotu benne.
Ha most egy ilyen allapotu Vinot keresnek, 200 felett lenne az ara es akkor meg mindig nem tudom annak milyen allapotba van a henger/dugo/csapagyak.Nyilvan van az az ar es kulso allapot amit nem eri meg semmi penzert, de en azt mondom hogy nagyjabol fejben osszedobva egy arat a robogo mellett kikalkulalhato hogy megeri-e. Foleg egy 3kj-s Jog blokkal szerelt akarminel, amihez aranylag fillerekert vannak cuccok.
[ Szerkesztve ]
-
#25529296
törölt tag
Sziasztok!
Rászántam magam, hogy negyven éves koromra meglepem magam egy kismotorral, de nem akármilyennel, hanem egy zsír új mocival, a sok használt zsákbamacska után. 4-500 ezer forintot szánnék rá. Ki is néztem egy Keeway Cityblade 125 4T kismotort. Az ára 401 ezer forint nettó. Azt írják az új tesztek, hogy a Keeway kínai motor minősége az elmúlt 10-15 évben normalizálódott, a kínaiak sokkal jobb gépeket gyártanak az európai piacra, mint régebben. Ezt alá is tudom támasztani, mert van egy 50 köbös Motowell kisrobogóm, amivel semmi baj nincs, évek óta teszi a dolgát, elég jó kismotor.Ami ez után jön, az nyílt lopás, rablás, értsétek ahogy akarjátok, ha én csinálnám már a sitten lennék.
A motor árára jön 27% áfa, ami rekord magas, kinyílik az ember zsebében a bicska és így már 510ezer forintba kerül az áhított kisgép. Ezt még lenyelné az ember, mert megszoktuk hogy Magyarországon mindenért lehúznak, de ez után jön csak a nyílt, törvényes rablás. A a regisztrációs adó és a rendszámozás 160ezer forint.
Vagyis egy eredetileg 400 ezer forintba kerülő motorért 670ezer forintot kellene kifizetni, amiből 270ezer forint az adó, ami a motor eredeti értékének a közel 70százaléka.
Milyen szarrágó tolvaj országban élünk, egy negyven éves ember, huszonöt éves munkaviszonnyal nem tud megvenni magának egy új kismotort??? Egyre jobban érik bennem is, hogy családostul lelépünk ebből az országból. Már éltem külföldön, nem lesz újdonság.
[ Szerkesztve ]
-
suste
veterán
Nemrég láttam egy adatlapot a robogómról, és ezek voltak benne:
RATED OUTPUT 8,0kW(10,9Cv) @ 7750 rpm
MAX. TORQUE 10,5 Nm (1,1 kgm) @ 6500 rpmTehát ha jól gondolom, akkor ezek alapján akkor lenne "jól" beállítva, ha a variátor olyan 6500-7500 között dolgozna? Így gyorsulna a legjobban......
Mondjuk az tuti, hogy én nem fogom ide felemelni, mert feleslegesen visítana, meg jól meg is nőne a fogyasztás. De legalább egy jó visszajelzés, hogy a motorban van bőven még erő, csak jól lekorlátozták a variátort (vagy csak nem foglalkoztak vele, jó ez így is...)
(#71205) astrojoe1977
igen, sajnos ezzel minden új jármű vásárló szembesül
én is újonnan 350-ért vettem a robogót, és ez már áfás összeg volt, aztán jött a többi része
a végére 500 lett ..... hát tényleg állati bosszantóPl azt nem tudom, hogy a mostanában emlegetett "honda pcx 125" 1milliós árában benne van-e minden, vagy még ott is jönnek a pluszok???
[ Szerkesztve ]
-
MrChef
aktív tag
válasz #25529296 #71205 üzenetére
Igen, ez tényleg durva, hogy itthon 10 évig gyűjtögethet az ember ennyi pénzt, vagy mondjuk 1 millát, hogy a kis roncs kocsija mellett esetleg motorozzon, egy normális nyugati országban, hasonló munkával meg többé-kevésbé kéthavi bér, vagy 1 évnyi laza gyűjtés.
[ Szerkesztve ]
-
#25529296
törölt tag
Sziasztok! Felháborodásomban elugrottam Szlovákiába megérdeklődni az itteni lehetőségeket.. ugyanez a motor, amit néztem, itt 589ezer forint műszakival, rendszámmal. Csak 70ezerrel olcsóbb... és akkor szloviba kell műszakira hordani. Lehúzzák itt is az embereket, csak a szlovákok másfélszer többet keresnek a magyaroknál.
-
Topikgazda
-
MrChef
aktív tag
válasz crissprivat #71208 üzenetére
A baj az, hogy nem számít többé, mennyire vagy szorgalmas, rátermett, jártas, tapasztalt és hol tanultál.
Csak az, hogy kinek vagy kicsodája. Közben tartja magát az oldschool nézet, hogy legyél értelmiségi. Mellesleg úgy kevesebb pénzt keresel, mint egy gyorséttermi dolgozó, pláne Aldi-s. -
macilaci78
nagyúr
válasz MrChef #71211 üzenetére
Azért a különböző áruházláncok fizetéseivel példálózó híreket fenntartásokkal kezelni. Nem a kasszás Erzsik fizetését írják ki, hanem a főpénztárosokét, meg a 4-5 üzletet együtt vezető menedzserekét.
Ezzel együtt ott van ismerőősöm, nyelvészbölcsész, két phd-val és a megélhetéséért küzd a szakmájában. Mondjuk, az ő választása, hogy így van és nem irodista a forprofit szektor valamely nemzetközi szereplőjénél.Ha minden kötél szakad, nem kell félni az akasztástól!
-
MrChef
aktív tag
válasz macilaci78 #71212 üzenetére
Tudok kórházról, ahonnan az IKEA-ba mentek át a nővérek.
-
macilaci78
nagyúr
válasz MrChef #71213 üzenetére
Egyrészt a nővér szerintem nem értelmiségi*, másrészt az egészségügy kis hazánkban híresen alulfizetett.
* van szakközepet végzett nővér és főiskolát, egyetemet végzett nővér is. Utóbbit jobban megbecsülik, ezzel együtt nekik sincs jó soruk.
Ezzel együtt bármilyen kétkezi szakmunkás, aki tud és akar dolgozni, az urasan megél, mert munka van bőven, jól megcsinálni meg nem mindenki tudja. Röhejes, hogy egy jó szakorvos és egy jó hidegburkoló hó végén ugyanannyit visz haza ugyanannyi munkaidővel. És az is szomorú, hogy mindkettő belerokkan, mire nyugdíjas lesz, az előbbi a stresszbe, az utóbbi a fizikai megterhelésbe. Csak az előbbi lesz kb 30 éves, mire önállóan dolgozni tudó szakember lesz, míg a másik már 20 éves korára kijárta az iskolát és az azzal járó gyakorlatot.
Én például örülnék, ha a gyerekem diploma helyett pénzre váltható szakmáért tanulna, például villanyszerelő.
Ha minden kötél szakad, nem kell félni az akasztástól!
-
lbence
aktív tag
válasz macilaci78 #71214 üzenetére
Muszáj ezt itt?
-
lorcsi
veterán
válasz macilaci78 #71214 üzenetére
"Ezzel együtt bármilyen kétkezi szakmunkás, aki tud és akar dolgozni, az urasan megél, mert munka van bőven, jól megcsinálni meg nem mindenki tudja."
ezt alá tudom támasztani, mert a rossz szerviz is bőségesen megél
a 2 hónapja beépített önindító megadta magát
"csak" 3 hetet ültek rajta
eszem megáll
hót egyszerű habanám van és nem sikerült jól leszervizelni elsőre semmit rajta -
perge666
veterán
Jó reggelt.
Cimborám TK-sra vágta 1 hete az Octaviáját,és most nagyon olcsón szeretne egy robobót munkába járásra,amíg nem tud kocsit venni.
Nézegetett 40-45 körül Yamaha Jogokat,Honda Diokat,Yamaha Mintet,Motowell Kid2-t,Piaggio Freet,Honda Tactot.
Ma megyünk megnézni párat,szerintetek melyiket kerüljük és míért?[ Szerkesztve ]
-
macilaci78
nagyúr
válasz perge666 #71222 üzenetére
40-45k körül mindet, egyik sem lesz költségmentes.
Vegyen szalonból 3-4 százért egy újat, az garantáltan költségmentes, ha pedig meglesz az autó, szezon elején egy 100-as bukóval eladja a garanciális robogóját.Költségmentes, gondolom, nincs felszerelése két kerékre, tehát legalább egy sisak fog kelleni. Ha októbertől is használni kívánja, akkor valami hővédelem minimum derék alá és kézre. Nadrág, vagy szoknya és persze kesztyű.
Ha minden kötél szakad, nem kell félni az akasztástól!
-
máyköl
veterán
válasz macilaci78 #71224 üzenetére
Nekem alapvetően a króm jobban tetszik, de azthiszem tényleg az én motoromhoz nem az illik...
-
Topikgazda
-
máyköl
veterán
válasz macilaci78 #71224 üzenetére
Egy ilyen kipufogócserét egyébként mennyire kell lepapírozni? Átmegy a műszakin?
-
perge666
veterán
válasz macilaci78 #71225 üzenetére
Szó sincs arról hogy költségmenteset szeretne,tisztában van vele hogy ilyen árban olyat nem kap.
Mint írtam,csak addig kell neki amíg nem tud venni magának kocsit,max1-2 hónap.Na de vettünk is egy Piaggio Freet neki.
Eléggé megviselt kívülröl,viszont pöccre indul,szép hangja van,jól is húz.
Végsebessége 60 hátszéllel,szakadékban,de 50-55 környékén érzi jól magát.
45 km-t tett meg hazafelé a lábán gond nélkül+ itt a városba belerakott már 15-öt,meg ő a szomszéd faluba lakik,ami 8-10km-re van. Szóval ma kapta rendesen a moci.
Ja,amúgy 48 ezer km-t mutat az órája,de az sem mér,és lehet a dupláját is megtette már,de ma mindenképpen kellett neki egy motor mert megy barátnőjéhez estére aki majdcsak 20km-re lakik.Meg hétfőn menni kell neki dolgozni vele,ami majdcsak 10km,azt mondta ő nem bicajozik.Nekem van egy vadi új sosem használt nyitott bukóm,neki adtam.
-
Bitpalace
senior tag
válasz sityupityu #71230 üzenetére
Szia!
Igen. Kapott 70es malossi hengert vertex dugóval és új hajtokarral melyet tábori tuning műhelybe illesztettek nekem. Ezen kívül az összes csapágy szíj vizpumpa variator fekcso fékbetet yss gátlók minden lett cserélve és kapott egy leovince tt durrogot! Az idomok muanyagozva és malossi színre lettek fújva. Új Michelin S1 gumik is jól tapadnak esőben és szarazban is! Egyszóval "új" a motor
Üdv!
-
Bitpalace
senior tag
70 volt az alapgep ami nagyon le volt harcolva es 250 az osszes tobbi. Kovezzetek meg hogy ennyiert mar kapni szepet vagy ujat, de ehez legalabb tobb szemelyes pillanat kot mint barmi mashoz. Vegig csinalni a folyamatot es latni ahogy szepen lassan egybe lesz es megkapja mindenbol a legjobbat egyszeruen nagyon jo erzes!
-
Topikgazda
válasz Bitpalace #71236 üzenetére
Semmi gond nincs ezzel.
Én is az asszony bws-ére több mint 200 ezret költöttem pedig csak alaptuningos motorról van szó (mármint a henger, malossi sport). Persze minden más is ki lett cserélve a motoron, semmi sem gyári. De nem is úgy megy mint egy gyári.
Ilyen ez.--albán bérgyilkosok, nürnbergi gengszter... na hagyjál már!--
-
Bitpalace
senior tag
válasz sityupityu #71237 üzenetére
Igen, itt is 90km/h a vege gps szerint es a stock 125 gepeket siman ott hagyja.
-
#25529296
törölt tag
válasz Bitpalace #71238 üzenetére
Én inkább vettem egy 150-es, rendszámos motort. Elegem lett abból, hogy figyelni kell a zsarukat és félve motorozok. Ti nem féltek a teljesítménymérő padtól?
Tudom hogy ritkaság, de én már kétszer láttam. Egyet Balassagyarmaton, egyet meg a Balatonon. Gyarmaton pont dinnyét vettünk és mellettünk kiintettek egy simsont, elmondták neki miről van szó... motoros lévén kíváncsi voltam mi lesz. Azt hiszem 85km/h mértek vele... a srác hívta telefonon az apját, mert nagyon megijedt. Nem volt rendszám, se műszaki, a biztosítás se a valós kilowatt alapján volt fizetve és jogsija is csak B-kategóriás volt, ami nem jó akkora motorra. Érdekelne hány százezer volt a büntetés. Abból simán vehetett volna egy 125-150-es használt motort, amivel nem kell félnie a zsaruktól.
Egy tuningolt kismotor is több százezer forintot kóstál, mire jó lesz. Nem éri meg inkább venni egy alapból nagyobb gépet?
[ Szerkesztve ]
-
Topikgazda
válasz #25529296 #71239 üzenetére
Én nagymotorozom is, a robogótuning nálam egy hobbi és szórakozás is egyben. Erre így kell gondolni.
Én speciel nem félek a padtól, mert jórészt olyan robogókat tuningoltam eddig saját részre amikből eleve csak 50-es jött ki gyárilag, nem létezett belőlük 125 stb. Ezeket a motorokat soha sem fogják padolni.
A közlekedés felügyelet leginkább a 2T runnereket (ezek közül is a 180-ra vannak nagyon ráállva) és a nagy 4T robogókat vadásszák amikről még egy hülye is megmondja ránézésre és hangra, hogy nem ötvenes."kiintettek egy simsont, elmondták neki miről van szó... motoros lévén kíváncsi voltam mi lesz. Azt hiszem 85km/h mértek vele"
A simsonok nem fojtva jöttek ki mint a mostani 50-es robogók. Nem voltak korlátozva végsebességre. A mostaniakra kW és végsebesség korlát is van. Egy jó simson-nak gyári állapotban simán kell mennie legalább 65-70-et. Persze ez sok mindentől függ. Azon kívül, hogy gyorshajtott sok mindent nem tudnak ráfogni vagy rábizonyítani egy ilyen öreg motornál.
[ Szerkesztve ]
--albán bérgyilkosok, nürnbergi gengszter... na hagyjál már!--
-
suste
veterán
válasz #25529296 #71239 üzenetére
Én is pont így gondolkodtam. Mondjuk én nem akartam "száguldozni", de az 50-esem simán ment 60-at gyári állapotban is.
A 125-ösre tudtommal viszont nincs sebesség korlát, de pl 100km/h csak elég már még Budapesten is.
Sőt, ha nagyobb hengert dobsz fel, azt se fogják kiszúrni soha....Szerintem az utakon lévő 50-esek 99%-a szabálysértő....
(#71240) sityupityu
A "simson" szót nem olvastad?
Eggyel nyugatabbra is a youtube-os videókon se szelektálnak a kiállításnál....[ Szerkesztve ]
-
Topikgazda
-
macilaci78
nagyúr
Azért padon más a tényállás. Se a közegellenállás, sem a sofőr súlya nem okoz gondot a motornak.
Alattam megy 55 km/h-t a motor, talán 60-at is sík terepen, de kapaszkodós ellenszélben már az 50 is feladat neki. A gép teletankolva kb 75 kg, én 150 kg és 2 méter.
Ugyanilyen, vagy akár ugyanezen a gépen öcsém (185 cm, 95 kg) ez a robogó száguld.
Ráültetném Párom unokaöccsét (felnőtt, kb 180 cm, 70 kg), szerintem repülne is.
És ez gyári állapotú.Budaörsi lejtőn lefelé mentem vele 75 km/h-t is, de már nagyon nem volt komfortos. A rövid tengelytáv, a magas súlypont, a kis kerekek egyáltalán és a megnövekedett fékút nem járultak hozzá a biztonságérzethez. El nem tudom képzelni, hogy valaki városi forgalomban 60 km/h-nál nagyobb utazósebességre vágyna egy 50 ccm géppel 12" gumikon.
Ha minden kötél szakad, nem kell félni az akasztástól!
-
#25529296
törölt tag
válasz sityupityu #71240 üzenetére
Én pont fordítva láttam, pont hogy a kicsinek kinéző gépeket nézték meg. A Balcsin mért moci egy kis 50-esnek kinéző kisrobogó volt... a részleteket nem tudom, de a srác a padkán ült és a fejét a lábai közé hajtotta és a sisakja is csak oda volt dobva mellé, el volt kenődve. A kisrobogóval max. 45-el lehet menni (ami nonszensz és még balesetbeszélyes is szerintem), ha 60-al megy valaki már bukta lehet.
Nekem is van egy kisgépem, amiből kivettem a fojtást és már 45km/h helyett 65-70-el megy.
Tudja valaki mennyi lehet a bünti, ha bemérnek és kiderül, hogy
- nincs rajta rendszám
- nincs műszaki
- a biztosítás kisebb motorra lett kötve (biztosítási csalás)
- rossz esetben még jogsija sincs nagymotorra az illetőnek (nekem van szerencsére)[ Szerkesztve ]
-
Bitpalace
senior tag
En ertem amit mondtok es igazatok is van de nem lehet mindent szabalyok szerint elni! 45-50 el eletveszelyes kozlekedni letolnak az utrol! Nem azert csinaltam meg hogy jaszkarizzak vele az utakon hanem pont azert hogy legyen tartalek ha veszhelyzet van es rovid legyen a reakcioido. En 60-al megyek max es a sav kozepen igy nagyjabol egyenrangunak tartanak es figyelembe vesznek. Ez a pados dolog meg egy dolog ha kikapnak akkor megfogtak nem ellenkezem vallalom. Amugy a cdi meg lesz csinalva kis kapcsoloval hogy leszabalyozzon es olyankor nem fog tobbet menni 45nel. A hangjarol messzirol hallani hogy nem stock motorom van
[ Szerkesztve ]
-
Kickass
őstag
Sziasztok!
Robogózásban új vagyok, 190centimhez keresnék valamit ami nem úgy néz ki alattam mint egy gyerekbicikli, legyen 50cm3, ha esetleg még a 60-t tudná tartani nem lenne rossz (nem tudom mennyire irreális elvárás).
Egyelőre zárjuk ki az újakat és legyen a max keret mondjuk 250ezer ft.Ha nincs ilyen akkor esetleg B125 opció?
Köszönöm!
-
suste
veterán
válasz macilaci78 #71243 üzenetére
A variátorban lévő gyűrű pont a sebességet szabályozza le, és nem az erőt. Vagyis 45-öt 200kiloval is menni fog a robogó.
Azt én sem vitatom, hogy 45-tel közlekedni életveszélyes. Ezért kell átgondolni, hogy mit szeretnél. A 125-ösök között van sok is kasznis, szóval a méret és ezzel a könnyű városi forgalom megmarad. Nem kell tuningra költeni, helyette esetleg jogsira . Viszont utána nyugalom van.
[ Szerkesztve ]
-
-
flegga92
senior tag
Én is így voltam vele, nálam is volt tervben, hogy újra 50-est vegyek majd kicsit megpiszkáljuk. Csendben figyeltem a topicot egy ideje és látom mennyi pénzt el lehet rá verni és e mellett mindig van mit csinálni rajta, plusz még hozzá jön a 6-7l fogyasztás, ennyi erővel járhatnék kocsival is.
Közbe jött egy jó ajánlat, papirozható 125-ös, megvettem, jogsit elkezdtem (KRESZ már megvan), ha kész, rendszám lesz rajta. Addig meg nem túl legálisan járok vele, de én fosok rendesen attól hogy elkapnak, csak a környéken rohangálok vele.
2-3l közötti fogyasztás használattól függően, ha meglesz minden tudok kint menni 90-el. Plusz költség a műszaki (ami szerintem kéne az 50-esre is, hihetetlen milyen lelakott gépekkel rohangálnak egyesek), teljesítmény adó nekem évi 800 Ft, biztosítás 500 Ft-al drágább mint az 50-re.
Jól használható, kellően megy, valószínű egy tuning 50-es rövid távon legyorsul, de az autókat simán otthagyod a lámpánál.
-
Stadion2
csendes tag
Sziasztok! Egy kis ötletelésre lenne szükségem. Adott egy Peugeot Speedfight 2 LC (50ccm). Még tavasszal amikor először elővettem és mentem vele, hibátlanul vitte a 70-75 km/h-t, aztán egyszer csak elkezdett lassulni és a végén már csak 45-50-nel ment sík terepen. Sztenderen sem volt meg a korábbi fordulatszám (hang alapján). Karburátort, üza. rendszert kitakarítottam, kapott új gyújtó gyertyát, de továbbra sincs ereje, emelkedőn felfelé csutka gázzal gyakorlatilag hátrafelé gurulok, illetve hallhatóan csúszik a kuplung is, de nincs fordulatom. Van esetleg valakinek valami ötlete eme problémára? A membrán nem zár 100%-osan, van egy keskeny rés, ez okozhat ilyet? Komplett variátort cserélni fogok benne, illetve gyújtó trafót, CDI-t és membránt is tervezek cserélni valami komolyabbra.