- Magisk
- Xiaomi 15 - kicsi telefon nagy energiával
- iPhone topik
- Eltűnhet a Dinamikus Sziget
- Xiaomi 14T Pro - teljes a család?
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- Samsung Galaxy Watch (Tizen és Wear OS) ingyenes számlapok, kupon kódok
- Samsung Galaxy Z Flip6 - színt lép
- Samsung Galaxy A52s 5G - jó S-tehetség
- Huawei Watch 5 - okosóra érintőlegesen
-
Mobilarena
Microsoft Flight Simulator (MSFS vagy FS) és Prepar3D (vagyP3D) összefoglaló:
Új hozzászólás Aktív témák
-
Korcsii
őstag
-
Cypresss
senior tag
Szia,
Ok beírtalak, Rudi és Korcsii válaszát akkor megvárjuk. Amennyiben mindenkinek sikerül eljönnie akkor hatan leszünk+én. Még annyiban segítsetek, hogy ki melyik gépet preferálja jobban, ez jöhet privátban is. Nyilván úgy volna célszerű, ha mindenki azon a gépen kezdene, amit jobban szeret.
-
Cypresss
senior tag
Privát ment.
Ha esetleg valakit érdekel PMDG 777-200 SP1 elérhető: [link]. Újdonságok: finomított Fly by wire rendszer, WX radar (csak ASN-el működik), mely tartalmazza a szélnyírás előrejelzést is, teljes datalink szimuláció, taxi kamera (csak a 777-300-ban), 5.1-es hangok, további apróságok.
Megjelent a 777-30ER is [link]
-
Cypresss
senior tag
Szia,
Ha hiányoznak az adatok, akkor célszerű editorral minden szükséges infót bevezetni. Hétvégén már otthon leszek tudok küldeni real world adatokat, ha kellenek.
Más: [Gyönyörű]
-
Cypresss
senior tag
AIRAC kitől volt, Navigraph vagy AS Navdata?
AZ FSX alapértelmezett navaids frissítését itt érdemes kezdeni: [link]
A reptér pálya adatait (ILS, név, LOC irány, stb) az afcad fájlok tartalmazzák, ezeket lehet szerkeszteni is, ha valami nem jó. Itt van néhány találat: [link]
Az ADE szerintem a legjobb, de AVSIM-en is vannak nagyon jók.
-
Geryson
addikt
Természetesen én is "csak" DX9-ben nyomom, hiszen RCH663 is kifejti, sőt több helyen is olvasni, hogy nem is szabad a DX10-et bekapcsolni az FS-ben, mert megállt a tökéletesítése anno.
Én az egész tweak-et úgy csináltam, hogy először szokás szerint rányomtam a Bojote féle fsx.cfg optimalizációt és utána (ez most nekem is új volt még), rányomtam FSX Genius 2 részes tweak videóját, amit ITT találsz meg. Az látható, hogy ő nem használja az fsx.cfg automatikus optimalizációját, de amiket beállít (főleg a 2. részben), az nagyjából pont ugyanaz, amit Bojote is átállít, tehát nem árt előre megcsinálni. Az eredmény amúgy magért beszél, mert írd és mond 15 FPS-em volt kb. LHBP-n az új konfiggal decemberben! Kicsit el is szomorodtam amúgy akkor...
Amúgy a videókon pont az ATI kártyák beállításáról beszél, de úgy tudom csinált ő később NVIDIA kártyákhoz is tweak javaslatot. Én mindent úgy csináltam, ahogy ő elmondja a 2 videóban, most próbálgatom azt, hogy milyen amikor kimaxolom a LOD_RADIUS paramétert, mert egy kicsit zavar, hogy tölti a sok-sok fát és egyszerre megjelenik egy fél erdőnyi.
A 16x élsimítást visszavettem 8x-ra, mert semmi különbséget nem látni (ahogy írtam, több olyan paraméter van, amit felesleges kimaxolni, mert nem fog eredményt hozni - a gépet meg feleslegesen nem terhelem).
-
Gudi
tag
Szia Ursul!
Nem tudom te milyen géppel próbálod a STAR-t betáplálni a földön az FMC-be, de gondolom mivel eddig arról volt szó, Te is az FSX PMDG 747-el. Nekem így nem működik, az ARRIVAL menű csak később, a levegőben, és ahogy megfigyeltem az utazómagasság elérése után érhető el a DEP/ARR gombbal. Nem tudom hogy ez így normális-e... mondjuk logikusnak tűnik... -
-
-
djfules
tag
Tapasztalat? ISZONYAT JÓÓÓ! Tegnap este vettem meg alig bírtam aludni 2-őig iskola kőröztem mindenféle típussal :-) Az FPS értéke eszméletlen jó, bármelyik géppel mentem rá nálam semmi lag nem volt...
Én már nagyon vártam és megéri az árát, nagyon szépen kidolgozott, jól optimalizált! -
Cypresss
senior tag
Röhej, de jobban élveztem, mint egy cockpit belsőt. Egész más perspektíva egy PB traktor.
Főleg a fizikai része; érzed ahogy neki feszül a 60 tonnás gépnek, remeg minden porcikájában hogy végre kimozdítsa a nyugalmi állapotból. Közben a gép farka valahol a messzi távolban van, és miközben gépészkedsz hogy a megfelelő helyre told ki a gépet, a két hajtómű az arcodba tol kb 140 decibelt, ami után úgy érzed magad, mintha egy 3000 wattos hangfal előtt álltál volna két órán keresztül. Kis túlzással tényleg zsigerig hatoló élmény volt.Programok: én a reptér sajtóosztályától kapok minden infót (Airportal, IVAO, Vatsim, napi és hetilapok, tévék, rádiók is velük dolgoznak). Ehhez fent kell lenni a sajtólistájukon, amit úgy tudsz elérni, hogy valahová (lehet print vagy online média) rendszeresen publikálsz.
Vannak ezenkívül egyénileg szervezett programok is, ehhez nem árt az ismeretség és jellemzően nem is szeretik ha megosztod az ott készült képeket, videókat. Itt a saját célra történő felhasználás a lényeg.(#11713) Korcsii : Remélem már megérkezett.
#11716) wd.taz:
(#11719) Korcsii: Ha scenery akkor Ultimate Alaska X, ha pedig gép, akkor valamelyik régi madarat választanám.
Vannak ám érdekes hírek az oldalon: [link]
Az első képen van egy pricless részlet: [link]
-
Korcsii
őstag
787 első nap a sajtóé és az öltönyösöké volt/lett volna. Második nap volt airportal + IVAO + EEP VA + aki még tudott (VACCHUN-ból is láttam pár embert, bár ők lehet félig BUD színekben indultak
).
IVAO/EEP-ről nincs infóm, gondolom az aktívabb tagok voltak ott.
Airportalról szintén az aktív közösség volt, nekik van belső fórumuk (a "kékeknek", azaz a spotter csoportba tartozóknak, aminek van pár feltétele - legyél kint sokat, legyen elég képed airliners.net és hasonló oldalakon, stb). A380-nál is ők jutottak be a betonra a sajtó mellett. Most kivételesen meghívtak 10 aktív, de nem sportter tagot is (mondjuk első 8-nak volt hely, de ha jól tudom végül ilyen-olyan módon mind a 10-en ott voltunk
), plusz facebook-on kisorsoltak még 3 "belépőt" a lájkolók között.
A többi módról Cypresss tud többet.
-
Korcsii
őstag
747 v2 híre pont egy héttel azután szivárgott ki, hogy megvettem a v1-et.
Mondjuk az se ma volt... Igazából mindkettőt repülöm (amikor épp nem buszozok), BAW 747-400 és BAWC 747-8F variációkban.
cintula187:
Szerintem a 120GB kevés ahhoz, hogy hosszú távon elférjen rajta a Win+FS, beleszámolva az a területet is, amit illik szabadon hagyni. Mondjuk az SSD upgrade még nálam is a todo listen van, lassan csak meglépem. -
wolruf
őstag
A Saitek Yoke-ot meg minden PC bekapcsoláskor kalibrálni kell (64 bites Win7 alatt), mert anélkül nem érzékel minden állásban és elhúz oldalra. Ha gép bekapcsoláskor ki van húzva, teljes boot után bedugva és minden végpontra elmozgatva, akkor jó. Csak ki ne húzza az ember, mert lehet rebootolni. Szoftveres hiba, több fórumon is olvastam, hihtetetlen, hogy a Saitek még mindig promózik a termékkel, de ezt nem javították. Sőt, semmilyen bugot nem javítottak
-
Cypresss
senior tag
Ez a tendencia, hogy inkább A320-as szimulátorok épülnek arra utal, hogy a 737-esek is lassacskán lecserélődnek Airbusokra a társaságoknál?
Azt tudom elmondani, amit szakmabeliektől hallottam. Az Easy Jet a teljes flottát (kb 220 darab) lecserélte Airbusokra.
Olyan kisebb low cost társaságok repülnek Boeing-okkal, mint a Transavia, Skywork, és a Tailwind. A JET2 pedig sok classic 737-est használ. De egyre kevesebb a Boeing az Aer Lingusnál is (long haul járatok).
Klasszikus légitársaságok közül talán az Air Francenál a legszembetűnőbb a változás. Üzemeltetési oldalról a rövidebb slot time (az Airbusokat gyorsabban lehet felkészíteni a következő útra), az alacsonyabb fogyasztás, a nagyobb és modernebb (úgynevezett paperless cockpit=kisebb workload) cockpit azért sokat számítanak.
Vagy egyszerűen csak több a 737-es szimulátor még és ez hiánypótlás?
Janiék most azért építenek A320-ast mert ilyen még nincs, 737-es szimből, viszont már üzemel néhány az országban.
Csak igazából nekem még mindig jobban tetszik a 738.
737, 747, 777: három olyan típus amik iránt örök a rajongás.
-
Cypresss
senior tag
Ezzel a track oldallal kapcsolatban az lenne a kérdésem (lehet, hogy buta kérdés), hogy azt szabályozzák, hogy mely irányba melyik útvonalat választhatom?
Ezt jellemzően a RAD (Route Availability Documents) tartalmazza és minden nap van egy "ajánlott" track is, a gépek többsége ezt használja, de ha valamiért szükséges minden gond nélkül használható valamennyi napi track, ahol az engedélyezett FL-ket is közlik (-tól-ig).
Egyébként az A-G-ig trackeket általában nappal, az U-Z trackeket éjszaka használják.Pl.: a Track C nevűt használhatják mind az Amerikába mind az onnan Európába érkezők egyszerre?
Igen, a lényeg a szeparáció (függőlegesen 1000 láb, vízszintesen 10 perc).
-
Cypresss
senior tag
Szia,
Gondolom ennek a használata akár képzés vagy gyakorlás céljából is egy pilótának úgy számít, mintha valódi repülés lenne, a repülési órák számát növeli.
Ugyanolyan repült órának számít, mintha igazi gépet vezetnél. Az éves szintentartó tréningeket is ezen csinálták a pilóták. Úgy tudom még itt van, a felszámoló majd kitalálja mit lehet vele kezdeni, de feltételezem majd valamikor elviszik innen.
Ha jól sejtem ez egy elég nagy élmény volt!
Abszolút.
Előtte is kedveltem a modellt, de itt
buzultambele teljesen. A következő időszakban elolvastam róla kb 1500 oldalt.#11569) wd.taz: Jó volt a sztori.
Többieknek is köszönöm a visszajelzést.
Más: a REX-ben van mozgó hullám (tengeren, óceánon)?
Más2: Gondolom mindenki hallotta, hogy lesz itthon Wizz oktatási központ (profi A320 szimulátorral együtt). Megpróbálom összehozni, hogy – valamikor az év második felében - elmehessünk. Érdekel valakit?
-
wd.taz
aktív tag
"egy 6 fős kötelékrepülésbe csöppentem, valamire gyakoroltak" A kecskeméti repülőnapra ?!
Aug.3-4, már vannak jegyárak !
Más:
Végre, elrendeztük a nagyszüleimet az új kecóban, ma este már lesz időm összerakni a gépet
Holnap rendszer, FSX telepítés és tolok egy LHDC-LHSM-et, akár m.sárkánnyal is, az idén még nem repkedtem csak 2-3 alkalommal.....
Tazi
-
Cypresss
senior tag
Én megint inaktív listára tettem magam IVAO-n köszönhetően az időhiánynak
, de egyszer tényleg repülhetnénk egy közös utat. Vajon a 2006-os VATSIM-es accom még aktív?
A webeye helyett nem is olyan régen még az IVAE-t használták, marha jó dedikált program volt, nagyon szerettem, ráadásul egy erdélyi srác Kósa Gergely fejlesztette, aki korábban a magyar divízió vezetője volt.
#11548) Korcsii: Van [hasonló], de account nélkül szerintem nem fogsz látni semmit.
Más: Szavazásra bocsátanék egy kérdést. Végre bedigitalizáltam a 2010 év végi ferihegyi szimulátor látogatást, még Mini DV-re rögzítettük az anyagot (nem röhög). Gondoltam megszerkesztem és feldobom Tube-ra. Eredeti hanggal vagy zenével érdekli jobban a kedves tagságot?
-
Korcsii
őstag
A fenéket, gyertek ti VATSIM-re, Geryson-nal várunk benneteket!
Amúgy nem nevezném magam szakértőnek, csak korábban kockultam pár órát, és így az ember akarva-akaratlanul is belefut dolgokba.
IVAO/VATSIM leírásoknál sosem leszek jobb, max más nézőpontból közelítem meg.
Kanadai képek meg már régiek, bár a vas nem változott alatta, de ma szebbeket csinálnék.
-
Korcsii
őstag
A vataware az gyakorlatilag VATSIM log, szóval arra mérget nem vennék.
De mondjuk sokszor én is megnézem, hogy mások mit-hogy repülnek.
Flightaware-n ha szerencséd van, találhatsz IRL útvonalakat, bár sokszor csak az út fele jelenik meg, de van, hogy a másnapi tervet is megadják. (USA központú)
Routefinder-en pedig valószínűleg a TACAN lesz az előbb emlegetett kanadai útvonal. TCAN-ra emlékeztem.
Eseleg még VatRoute, bár nem tudom, hogy mostanában mennyire friss. Nyilván aktuális NAT-ok nem lesznek rajta (esetleg még régi AIRAC miatti hibák is előfordulhatnak).
-
Korcsii
őstag
Routefinder-nél pipáld be a NAT-ok használatát, akkor menni fog - már ha működik.
Atlanti-óceán felett kétféleképpen lehet repülni, NAT track-okon, vagy a szélességi- és hosszúsági körök által meghatározott pontokat megadva.
Előbbit használják általában az Európa és az USA keleti part között repülők, utóbbit gyakorlatilag mindenki más: Kanadába, USA nyugati part, Dél-Amerika stb.
NAT trackok: [link]
Arról van szó, hogy minden nap meghatároznak napszaktól (vagyis gyakorlatilag a legtöbb repülő irányától) függően nyugat (ABC eleje) vagy kelet (ABC vége) felé irányú útvonalakat, track-okat, amit betűkkel jelölnek, értelem szerűen a legközelebbit kell választani. Ez a széltől függően általában minden nap változik. pl ma:202104 EGGXZOZX
(NAT-1/2 TRACKS FLS 310/390 INCLUSIVE
MAR 21/1130Z TO MAR 21/1900Z
PART ONE OF TWO PARTS-
A ERAKA 60/20 61/30 61/40 59/50 PRAWN YDP
EAST LVLS NIL
WEST LVLS 310 320 330 350 360 370
EUR RTS WEST ETSOM
NAR NIL-
...211259 CZQXZQZX
(NAT-1/2 TRACKS FLS 320/400 INCLUSIVE
MAR 22/0100Z TO MAR 22/0800Z
PART ONE OF TWO PARTS-
....
X YYT NOVEP 48/50 48/40 49/30 49/20 BEDRA NERTU
EAST LVLS 320 330 340 350 370 380 390 400
WEST LVLS NIL
EUR RTS EAST NIL
NAR N51B N59A-Lefordítva:
A fejlécben olvasható, hogy mikor adták ki, melyik időszakra érvényes.
Alatta felsorolva a NAT track-ok, kezdve a betűjelükkel, majd az útvonallal.
Alattuk a kelet és nyugat felé kiosztott repülési magasságok. Itt nem érvényes a páros/páratlan elv, ami ott meg van adva, ott lehet repülni, ltalában csak az egyik irányban, a másikban NIL.
Végül pedig hogy a két oldalon melyik légiútvonalakhoz, útvonalpontokhoz lehet csatlakozni. Ez nálunk általában egy másik waypoint, a túlparton airway.Vissza a track útvonalához: 60/20 az 60 fok észak, 20 fok nyugat. FMC 6020N-ként fogja ismerni. (N északnyugati, E északkeleti, S délkeleti, W délnyugati földrész). Hogy pontosan hogy kéne megadni flightplan-ban... hát... láttam pár pár fajtát.
Addig biztos, hogy a NAT előtt és után rendeseb neírod az útvonalat a NAT két végén szereplő waypoint-ig. Aztán vagy 6020N, vagy 60W20N, vagy 6000W2000N, vagy 6000W 2000N, vagy 60/20, vagy csak simán NATA.
Rég repültem már át óceánt, flightplan-okat sem néztem mostanság, én a 6020N-t használnám. Ha valaki tud valami hivatalosat, ne tartsa magában.
De szerintem megértik, pl vataware is kezeli az összeset.
Na szerintem NAT-okról ennyit, mondjuk a fónia megint megérne egy szösszenetet...
Kanadába csak egyszer repültem, de az etalon
[link]
Ezt még anno jeppview-ben tervezgettem (külön reptérről indulás miatt kicsit macerásabb volt), széltérképet (ejj, az az oldal is megszűnt már azóta), mindent figyelve.[link] Azt hiszem egész pontosan eltaláltam az aznapi BA járat útvonalát.
Azóta erről leszoktam, mert se jeppview nincs fent, se nem repülök longhault, rövidebb utakra meg általában van készen flightplan VA-knál, vagy max routefinder-en, stb.
Ja, Kanada: vannak szép hosszú és nyílegyenes (avagy parabola alakú) kanadai útvonalak, ezek fixek, pl mi az NCAJ nevűt választottuk. Ezek Kanada északkeleti részéről indulnak, és bevezetnek elég sokáig, átvezetve ezzel a kevésbé lakott, de szerintem szép (jég által felszabdalt, tavakkal teli) tályon.
Na megint regényt írtam...
-
wolruf
őstag
-
RCH663
aktív tag
Van freetrack progi, ugyan azt tudja, FSX alatt simán megy. Kell egy fényforrás amit web kamera követ, vagy építesz kb 500 forint költséggel egy led "koronát" infra ledekből és nagy királyság.
Az igazán durva élmény, bár tartós használatnál megfájdul a fejed, ha ezt még egy anaglyph 3d képalkotással, és szemüveggel összekombinálod. Nagyon komoly TÉNYLEG 3d-ben nézegetni a fülkében. Anaglyp üzemmódot az nV karik alapból tudják, ha leszeded hozzá a saját driver kieget, az ATI karikhoz Iz3D driver pack kell.
-
wolruf
őstag
Elhatároztam szombaton (egyéb okok miatt), hogy mostantól senkiről és semmiről nem mondok rosszat, így próbálok objektív maradni az oktatással kapcsolatban.
Érdekes volt.
Bővebben: az AIRBUS oktató késett egy és negyed órát, így a 4 órás tanításból lett 2 és háromnegyed. Az első 1 és negyed órában az alapokat próbálta a nem hozzáértőknek elmesélni a PCPILOTCENTER kollégája. Aki semmit sem tud a repülésről, annak hasznos lehetett, nekem kissé unalmas volt (rengeteg önismétléssel). Miután megjött az oktató (aki egyébként kisebb gépen másodpilóta vagy elsőtiszt, kinek hogy tetszik), beleugrott az előadásba, ami igazából gyors elhadarás lett. Elmondta, hogy mi az elmélete az Airbus működésének, nagy vonalakban vázolta az indítás és az FMGS működését. Volt egy SAS által használt oktató FMGS szimulátora, ezen bemutatott egy LHBP-TPS-LHBP utat, mely másodikra sikerült csak, elsőre nem ment a leszállás. Kérdezni lehetett volna, de elég tömören lett ledarálva az anyag, így kérdés sem volt. Szerintem mindenki emésztett (már aki egyáltalán értette, miről is van szó).Összességében 3 dolog miatt volt számomra, mint kocaszimulátoros számára hasznos:
- megtudtam, hogy a hidraulika rendszer min alapul, hogy működik, milyen ,,vészhelyzeti'' lehetőségek vannak
- szabályos, általános motorindítási folyamatot megismertem
- nagyjából megértettem az FMGS működésétHogy megérte-e? Vegyes érzéseim vannak ezzel kapcsolatban, végülis azt mondom, igen. Elvileg megkapjuk majd az oktatási anyagok PDF változatát (ezt még nem kaptam meg), ezeken tényleg csak átrohant az előadó, pedig érdekes lehet (már a felvillanások alapján
). Másnap este megpróbáltam lerepülni kedvenc LHBP-LOWW útvonalamat A320 Extendeddel és azt kell mondjam, tetszett. Nomeg sikerült
Teljes cold and darkból (bocsi, MAC-en mindig lusta vagyok megkeresni az and jelet
) sikerült indítani ,,szabályosan'', sikerült felprogramozni és lerepülni az utat. Persze fiam miatt kb. 20 megszakítással
Majd még gyakorlok vele többet, de eddig nagyon tetszik ez a szöszmötölős, mindent sokszor átnézős repülés (ami alap és F-lite gépeknél ugye nincs meg). Sajnálom, hogy nem támogatja a Saitek paneleket ez a komplex gép, egyszerűbb lenne a multi panelen állítani magasságot, headinget, dehát így, egérrel is van pici hangulata (bár számomra retro
). Ami fura még, hogy a flight director nem megy az instrument panelen, így mindig műszerfallal kell repülni ILS-t (bár a robot úgyis megoldja
).
Oktatásra visszatérve: elvileg valamikor heteken belül lesz a szimulátorozás (1 óra A320-al), kíváncsi leszek, lesz-e valami foganatja ennek az okulódásnak
Bocsánat, ha hosszú volt, remélem nem hagytam ki semmit.Szerk: gondolom senkit sem érdekel, de leírom, mert bár lazán, de ide tartozik
Végre sikerül (úgy néz ki) szereznem egy makett AVRO RJ85-öst (már régóta vadászok rá
)
-
Cypresss
senior tag
Hasonlóképp.
(#11343) cintula187: Pedig visszafogtam magam és nem generáltam radnom hibákat (talán csak egy-kettőt.
)
(#11348) cintula187 : Global texture resolutiont maxra kell állítani, csak úgy látható.
#11350) Korcsii: : Hol a kép? Érdekelne.
(#11353) Jorus: Semmi gond, legközelebb biztosan összejön.
#11355) Korcsii: Szerintem ez csürő, ha megnézed a hosszirányú tengelyen mozdul el a gép.
(#11356) cintula187: baixadoetravados abszolút kedvenc volt.
Végezetül a heti [azta]. Hiába teszt, ennek azért majdnem crash lett a vége....
-
Cypresss
senior tag
Amíg nem érjük el a maximum tíz fős korlátot, persze lehet. A kérésem annyi - a korrekt elszámolás érdekében -, hogy akik csak nézelődni jönnek, azok ne üljenek be repülni.
Beírhatlak?
(#11132) RCH663: : Ez egy eddig még nem rendszeresített változat.
(#11133) wolruf:: NAGYON más. Hirtelenjében azt sem fogod tudni, hova nézz vagy nyúlj. Ha pedig még soha nem voltál, akkor szinte biztos, hogy kicsit szédülni fogsz. Igaz FB szimulátor (tehát nem mozog), de a vetítés 180 fokos, emiatt nehezebb lesz állandó referencia pontot találni, persze IFR-pilcsik, nem foglalkoznak a külvilággal.
(#11137) wolruf: : IGEEEEEN, jól érted. Tőled 75ezeret fogok kérni.
Természetesen 25ezer a három óra összesen. Ezen osztoznak a részvevők.
(#11140) Korcsii: Nem tudom a többiek mit fognak csinálni, de nekünk tolnunk kell egy LPMA 05 visualt SNT Transitonnal. Persze sötétben.
(#11143) Jorus: : Ezt még délelőtt kaptam. Ezek szerint azóta változott a progam? Tulajdonképpen mindegy, ha kell kint alszom...
17.15 óra Regisztráció a 2-es Terminál SkyCourt 1-es konferencia termében (Érkezési szint 2A felőli utastérből a 2B felé vezető folyosón található). Személyigazolványt ( azonosságot igazoló okiratot) hozzatok magatokkal.
17.45 óra Belépés a repülőtér elzárt területére az UB vizsgálatot követően (kérjük a biztonsági előírások betartását – veszélyes eszköz, folyadék nem vihető be)
18.15 óra Beszállás az autóbuszokba, melyek a külső állóhelyre érkező járathoz szállítanak
18.50 óra A járat tervezett érkezése. Tervezett állóhely: R278/A
Érkezés után, az utasok kiszállítása és a beszállítás közötti időtartamban a gép közelében fotózási lehetőség (engedély esetén is csak az a pár ember mehet fel a fedélzetre pár percre). Kérjük csak azon a területen belül mozogjatok, melyet a DAM számunkra előzetesen kijelöl.20.10 óra Járat indulás fotózása, buszokkal visszaérkezés a Terminálhoz, program vége
-
wolruf
őstag
Én sem vagyok pro egyáltalán, de szerencsére ez ezért szimulátor
Lehet, hogy igazi Yoke vagy Joystick lesz a kezembe és már megyek is szántani a pálya mellé
Azért ez nem ugyanaz, mint egy Cessna
Aztán persze lehet, hogy minden simán megy és olyan egyszerű, hogy szárnyvéggel rajzolunk művészi ábrákat a kifutóra
Aki volt, az valamit nyilatkozzon, hogy elsőre mennyire volt NAGYON más
-
Korcsii
őstag
Korcsii bár regisztrálva van már IVAO-n (pár hónapja), de eddig csak VATSIM-en repült.
VATSIM-en hasonló a text kommunikáció (legalábbis FSInn klienssel mindenképp, squawkbox-ot még nem próbáltam). ATC-vel lehet kommunikálni csak text-tel, vagy ő beszél, te gépelsz veszettül. Meg perze van az opció is, hogy mind a ketten beszéltek, úgy a legrealisztikusabb.
UNICOM: illik használni, bár sokan nem teszik sajnos. Ha nincs a környéken egy gép se, és nem is érkezik a reptérre mostanában senki, akkor mondjuk elhagyható. Amiket én szoktam:
(* = nagyobb reptér és/vagy nagy/közeli forgalom esetén)
* EGLL tfc, push and start [p/s] (stand 535 face north on B)
- LHBP tfc, taxi to rwy/holding point [h/p] 31L (* via U A3 A2)Ha van érkező forgalom a futópályára, akkor valószínűleg ilyenkor szól (ha nem tette meg már korábban), így akkor megvárom a holding point-nál, és jelzem valahogy:
* XYZ123, go ahead (I wait)
* LHBP tfc, holding short at h/p 31LFutópályára gurulást nem szokás írni, ha nem tudok egyből felszállni, akkor lassan gurulok a h/p-ig, vagy ácsorgok ott egy kicsit. Egyszóval felszállás:
- LHBP tfc, departing rwy 31L (* following BADOV3D [departure] climbing FL380/initial 6000ft)
Ha nincs a környéken se gép, se ATC, aki ilyenkor feljebb szokott engedni a SID-ben meghatározott magasához képest, akkor rögtön utazómagasságot lövöm be, initial climb nélkül (amin sokszor érezni, hogy annyira hosszú, hogy ezt az ATC biztos mindig felülbírálja ha teheti), így lehet egy kis időt spórolni (magasabban gyorsabban repülni). Ehhez mondjuk nem árt egy kis helyismeret, illetve tapasztalat, hogy az ATC mikor meddig enged. Ferihegyen többször is szól, hogy emelkedjek egy bizonyos szintig, Heathrow-on sokszor már 4-5000ft-en megkapom az utazómagasságot. Mondjuk ez függ attól is, hogy épp merre megyek (milyen repterek vannak a közelben - EGLL környéke azért kicsit zsúfolt), meg persze mekkora forgalom van, keresztezi-e valaki az útvonalat.
Utazómagasságon általában csend van, de érdemes mindig figyelni. Ha nem teljesen egyértelmű, hogy egy másik géppel éppen ütközőpályán vagyunk-e, akkor érdemes ráírni privátban (VATSIM-en .msg XYZ123 szöveg), vagy UNICOM-on jelenteni, hogy épp mit csinálsz, mik a szándékaid. Ekkor jól jöhet:
* inbound/outbound TPS at FL380
* passing FL123/10.000 ft climbind/desceding to FL310/6.000 ft
* expecting TPS/rwy 31R at 1234z (ehhez mondjuk szinkronizálni kell az órát, FSCopilot (amire az FSInn épül) tud ilyent)Ha ilyen üzenetet látunk egy géptől, ami felénk szál, azt vehetjük jelzésnek, hogy kíváncsi lenne a mi szándékainkra is, tehát válaszoljunk.
Süllyedés megkezdése előtt lehet érdeklődni, hogy mi a leszálláshoz használt futópálya (természetesen felszállás előtt ugyanez). Ez megint csak nagyobb reptereknél jöhet jól, ahol több futópálya közül is választhatunk (sok helyen van erre külön rendszer, hogy ezen a héten ez, másik héten az a le/felszállásra használt futópálya), és nagy forgalomnál azért nem mindegy, hogy melyikre esünk be (hint: flightradar24 jó dolog).
* EGLL tfc, what is the active landing rwy?
Jobb esetben erre rögtön kapunk választ, és a többiek össze sem vesznek rajta.Jut eszembe, ha repülőtérhez kapcsolódik a mondanivalónk, mindig írjuk az elejére, hogy pl LHBP tfc, (traffic). Nem jó a Charles de Gaulle üzeneteit Heathrow-ra érteni.
Na süllyedjünk (a STAR/trans magasságait viszont mindig követem):
- EGLL tfc, leaving FL380 expecting rwy 27R via LAM3AEzt a reptér átellenes feléről jövők lehet nem fogják látni, ezért érdemes legkésőbb downwind/base során újra jelezni. Igaz ilyenkor már látni, ha van másik gép is, aki szintén oda akar leszállni, így ez kihagyható ha nincs más.
* EGLL tfc, turning base rwy 27RVégső esetben itt jön a kapkodás, és a másik géppel egyezkedés (jó öreg go ahead, I'm holding / I'm closer, I'll land firts/before you etc).
Szálljunk már le, de ne a felszálló gép nyakára.
- EGLL tfc, estabilished (localizer/ILS) rwy 27RHa jön utánunk gép, pályaelhagyás után nem árt szólni, hogy szabad a pálya:
* EGLL tfc, vacated/cleared rwy 27R / rwy 27R is vacated/clearGurulunk kapuhoz, ezt általában kihagyom, ezzel valószínűleg már nem zavarok senkit (ha mégis, max megállok, legrosszabb esetben ő is).
** EGLL tfc, taxi to stand 535 via A BNo ez az én szokásom, tessék elolvasni az útmutatókat, szabályokat.
Igazából az a lényeg, hogy tisztában legyünk a környezetünkkel, és ők is tisztában legyenek azzal, hogy mi mit is fogunk csinálni. A felesleges részletek senkit sem érdekelnek, tartsuk tisztán az UNICOM-ot.
Funfact: egy itteni cikk miatt vágtam bele az egészbe anno:
Legyél te is virtuális pilóta!Ez volt decemberben, első online repülésem talán márciusban volt, addig meg tanulgattam ezerrel. Aztán LHBP app-on kaptam egy disconnectet, mert ATC kollégának rossz napja volt, én meg visszaolvastam, hogy ANEXA1R expecting rwy 13R, csak épp fogalmam sincs mi az a STAR.
Mentségemre szóljon, a leírásokban, amit olvastam, csak egy mondatban szerepelt, és akkor még default 737-es géppel próbálkoztam, illetve az FSX flighplaner-jével. Nos a tanulópénz megvolt, ezért is próbálom minden alkalommal hangsúlyozni, hogy kell egy bizonyos szintű felkészültség.
Igen, mindenki ragaszkodik a valós életben megszokott eljárásokhoz, ökörködni nem lehet, arra ott a beépített multiplayer, itt ne rontsd el más játékát.
Persze a többség általában segítőkész, főleg ha remark-ban ott, hogy newbie. De persze mindennek van határa.
Ha a repülés része megy, akkor már csak a kommunikációra kell figyelni, így könnyebb. Illetve nem árt előre összerakni, hogy mit is fogok mondani, illetve kb mit válaszolhatnak erre (papír ceruza se rossz dolog, főleg egy hosszabb visszaolvasásnál).
-
Asbee
veterán
Szia!
Bocs hogy privátban zavarlak, de 1 év után itt az ideje, hogy nekiálljak online repülésnek. IVAO-ról pár szót tudnál mondani? Főként a szöveges kommunikáció érdekelne, hogy hogyan van megoldva. Illetve, hogy sokan repülnek-e és hogy nagyon komolyan veszik a dolgokat? Tehát kezdő onlineosként lehet menni? Köszi előre is.
Üdv
-
Az ATC csak a kirepülést és a megközelítést instruálja. Felszállás után az általad megadott útvonalra fog vektorálni, és utasít, hogy onnan repülj a repülési terved szerint. Az útvonal végéig repülsz szépen a megtervezett és leadott útvonaladon, és a végén majd megint az ATC fog elirányítani az adott pálya irányába.
-
cintula187
addikt
It really is an advisory message on the CDU scratchpad to advise pilots that the current aircraft conditions result in a maneuver margin less than specified so pilots should bring the airplane back within the operating envelope.
Normally an aircraft has a safety margin of 1.3g to buffet. The number is airline selectable (in Europe, sometimes 1.2g or 1.25g is used ). This is normally applied to altitude (max altitude) and speed. 1.3g to buffet, in layman's term, means that you have an extra 0.3g load factor before you really run into buffet conditions. In terms of banking the aircraft, 1.3g equates to about 40 degrees (1/cos(bank angle)), meaning that you can bank at 40 degrees at a given speed/alt without running into buffet. the BUFFET ALERT will come on if you have less than this margin (e.g. 1.3g).
-
wd.taz
aktív tag
ÓÓÓÓ, mit össze nem kerestem, de megvan !!!
(elfelejtettem, honnan is szedtem le)
737NG-hez van egy 10 részes oktató videóanyag, [MALÉV Virtual] jóvoltából.
Ezeket le lehet tölteni, a mellékelt pdf-kel együtt. Ebből nagyon sokat tanultam. Sajnos a hang az első 4-5 résznél elég rossz, de azért néhány visszatekeréssel érthetővé válik.
Kivesézi a gépet A-Z-ig,
-
Cypresss
senior tag
Értem, ebben az esetben annyit tudok mondani, hogy folyamatos és véletlenszerű random hibákat fogsz kapni, mert egy csomó ilyen változat van fent a torrent oldalakon. Szerintem kérdezd meg a többieket, hogy megéri-e, mindenki igenlő választ fog adni.
Persze csak addig amíg, a V2 ki nem jön.
-
Cypresss
senior tag
Szívesen. Ha kérdés van, keress meg magánban.
Kijelzők és -7400 láb probléma: ez egy vásárolt vagy virágboltos változat, mert az utóbbinál szoktak ilyen jellegű problémák előfordulni.
(B)(#10736) Rudi50: (/B): NGX-hez tervezem hogy lesz, csak mindig közbejön valami és tolódik az egész prodzsekt. Jelenleg a 777-es bétateszt élvez prioritást, de ha azon túl vagyok, igyekszem összedobni valamit NGX témában.
-
Előtte, vagy mellette azért nézd át a checklisteket is, egyrészt, mert mégis az a hivatalos(nak mondható, bár nyilván SOP-tól függ) sorrend, és a neten sok butaság is van, másrészt mert úgy nem csak azt fogod tudni, hogy mit kell nyomni, tekerni, kapcsolni, hanem azt is, hogy miért.
-
Korcsii
őstag
VATSIM-ről tudok nyilatkozni, ott biztos van text kommunikáció. De szerintem IVAO-n is van erre lehetőség. Igaz mindig a hangban kommunikálók élveznek elsőbbséget (mégis csak jobban realtime), meg ha nem figyel eléggé az ATC, lehet elsőre nem veszi észre az üzeneted (mondjuk ha épp 3 másik géppel beszél), vagy csak későve kapsz választ.
A fónia viszont angol, így a többi gép is figyelemmel tudja követni a körülötte zajló eseményeket. Persze vannak kivételek (lásd a valóságban a francia légirányítás és az AFR pilóták), meg ha valami nem ok, még mindig jobb, ha megkérdezed magyarul, minthogy megoldatlanul maradjon (már ha itthon repülsz).
-
Korcsii
őstag
Időgyorsítás... hát akkor marad az FSX beépített multiplayere. Az meg minden, csak nem jó - általában eszméletlen fejetlenséget csinálnak ott mindig.
Viszont rövidebb utaknál nem tudom mennyire van értelme az időgyorsításnak. Bár kinek mi a rövid. Egy másfél órás út szerintem tekinthető annak, és az szerintem optimális is. Ebből felszállásig eltelik vagy 15 perc, ilyen hosszú útnál van idő elérni valamilyen rendes utazómagasságot (FL300+), ami mondjuk megint egy 20-25 perc. Aztán jön egy kis repülés, gyönyörködés a tájban és a forgalomban (már amennyi épp van) - no meg ez jó egy kis szusszanásra, más dolgo elintézésére. Aztán jöhet a süllyedés előkészítése - METAR/ATIS, milyen szélirány, melyik futópálya, melyik STAR - mondjuk ha van ATC, akkor úgy is mondja. Süllyedés megint egy 15-20 perc plusz a final aproach, az már biztos nem unalmas (főleg ha még nagy a forgalom is adódik hozzá). Gurulás, leállítás megint egy 5-10 perc. Persze erre még rájön az útvonal megtervezése, program(ok) indítása stb rájön erre, mondjuk 15 perc. Kicsit időrabló, az tény.
No de kanyarodjunk vissza az eredeti témához: a két legnagyobb hálózat az IVAO és a VATSIM. Kicsit más a kettő, de a lényeg ugyanaz: a minél élethűbb szimuláció.
Természetesen mindenki tisztában van azzal, hogy ez egy "technikai sport", ergo ha kifagysz, hát megesik az ilyen. Ha van autosave, akkor jobb esetben folytathatod onnan, ahol kifagytál - na mondjuk ne a siklópályán/futópályán/gurulóúton. De szerintem első körben érdemesebb a fagyás okát felderíteni, és kiiktatni. Én is rengeteget szívtam anno, szerencsére mostanában nem fagytam, és visszagondolva nem is bírnám ki, ha megint legalább minden második úton előjönne (langhaul-on meg min 2x).
Technikai feltételek:
Hardver szempontból kell egy erőmű, amin egyrészt elfut valahogy az FS2004/FSX, másrészt legyen valamilyen eszköz, amivel irányítani tudod (végső soron egér és billentyűzet, én is toltam úgy, bár nem az igazi - akkor már inkább egy egyszerű, olcsó joystick). Bár ez értelem szerűen offline repüléshez is kell, úgyhogy ezen felül már csak internetelérésre van szükség.
Szoftver szempontból egyrészt az adott hálózaton használt kliensre, másrészt egy olyan gépre, ami lehetőleg minél jobban hasonlít az igazira. Gondolok itt arra, hogy a nagy Airbus/Boeing/etc gépeken legyen FMC (SID/STAR támogatással). Persze a kisgépeken a valóságban sincs ilyen, ergo szerintem az alap FSX gépekkel is lehet simán nyomni (ugyanez nem mondható el a jetekre).
Tudás szempontjából pedig legyen valamennyi technikai alapismereted (mitől repül a repülő
no meg milyen eljárások, szokások vannak, IFR repülésnél hogyan néz ki egy valódi útvonal, mi a az SID, STAR, milyen egy rendes approach stb). Illetve emellett amit online repülés előtt mindenképp el kell sajátítanod, az a fónia (rádiózásban használt szabványosított nyelvezet) használata. Szerencsére erre (és a technikai részére is) elérhető sok-sok leírás (magyarul is) mindkét hálózaton, illetve a virtuális légitársaságok honlapján is. Merthogy ilyenek is vannak, ha még realisztikusabban akarunk repülni - nem beszélve az ott fellelhető valódi kincsesbányákról, már ami az információkat illeti.
Emellett már csak szorgalom kell, a többit majd adja az idő és a tapasztalat.
Megint regényt írtam, sorry...
-
Cypresss
senior tag
Szia,
Adok neked új AIRAC-ot, hogy ki tud próbálni milyen jó dolog valós eljárások alapján repülni. Csak az nem nyilvánvaló számomra, hogy PMDG NG-vel (FS9) vagy NGX-el (FSX) repülsz.
A többit pedig már elmondta Korcsii.
(#9787) hhelikopter Ez jellemzően Shader probléma szokott lenni, de majd RCH kolléga megmondja a megoldást. Az FSUIPC telepítésének ehhez semmi köze. FS DT-ügyben sajnos még nem találtam meg a megoldást.
-
Korcsii
őstag
Navigraph-tól lehet szerezni friss AIRAC-okat (főleg) a fizetős gépekhez. Ezeket (kb) havonta frissítik, mindig a valós változásokhoz igazodva - mondjuk ennek a hátulütője, hogy a bezárt reptereket (pl VHHX) már nem tartalmazza, sőt, ha kézzel hozzá is adod, azt minden frissítés után újra meg kell tenned.
Legtöbb reptéren (nagyobbakon mindenképp) van ATIS (FS-ben is van beépített, illetve online is szoktak ATIS-t üzemeltetni, főleg ha van az adott légtérben irányító). Ebben bemondják a használt futópályát, illetve az időjárási adatokat. (Ha nincs se ATC, se ATIS, akkor értelem szerűen választjuk a szembeszelesebb/hosszabb/etc futópályát). No persze ettől még lehet, hogy több STAR is indul az utolsó waypoint-ból a használt pályához (pl LHBP rwy13R, ANEXA 1 R/J). No meg van, hogy nem is az utolsó waypoint nevével kezdődik a STAR neve. Ilyenkor jöhet jól a chart, vagy ha más nincs, hát egyesével végigpróbálás Plan nézetben, és amelyik jó, azt repülni - na ez a nem szép megoldás. De nem tudom, hogy van-e akkora STAR (na jó, USA-ban amekkorák vannak, biztos akad), ahol az utolsó waypoint-ból nem éred el az APP-ot, hogy segítséget kérj - de akkor meg ott az ACC. Bár az is igaz, hogy általában már az előtt el kell kezdeni a süllyedést, és a T/D pont helye, illetve a süllyedés mértéke is függ a STAR hosszától. Hmm... valahogy csak letalálsz!
40 perces STAR meg simán lehet - papíron még talán Ferihegyen is, bár más kérdés, hogy az irányítók szoktak adni rövidített útvonalakat, ha nincs nagy forgalom ÉS megfelelő magasságig tudtak süllyeszteni addigra. (Alapból ugye a STAR tartalmaz általában magasságbeli illetve sebesség megkötéseket, de persze végső soron az egész az ATC múlik).
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Belemásznak a reddites beszélgetésekbe az AI-alapú hirdetések
- Xbox tulajok OFF topicja
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Nintendo Switch 2
- Spórolós topik
- Autós topik
- ubyegon2: Airfryer XL XXL forrólevegős sütő gyakorlati tanácsok, ötletek, receptek
- Xbox Series X|S
- Milyen program, ami...?
- Székesfehérvár és környéke adok-veszek-beszélgetek
- További aktív témák...
- SK Hynix Platinum P41 2TB M.2 NVME PCI-E 4.0 x4 - Új - 7000-6500 MBs - Eladó!
- Verbatim Vi5000 2TB M.2 NVME PCI-E 4.0 x4 - Új, bontatlan - Eladó!
- Dell Latitude 7480, 14" FHD, I5-6300U CPU, 8GB DDR4, 256GB SSD, W11, 1 év garancia ( OLVASD VÉGIG)
- HP ProBook 440 G7, 14" HD, I5-10210U CPU, 8GB DDR4, 256GB SSD, W11, 1 év garancia ( OLVASD VÉGIG)
- AMD Ryzen 5 5600 - Új, 3 év garancia - Eladó!
- AKCIÓ! ASUS MAXIMUS VIII HERO Z170 chipset alaplap garanciával hibátlan működéssel
- REFURBISHED - HP USB-C Universal Dock G1 docking station (DisplayLink)
- Jo Nesbo: LEOPÁRD (nem olvasott)
- Wacom Cintiq DTK-2260 - Digitális rajztábla
- BESZÁMÍTÁS! Intel Core i9 9900K 8 mag 16 szál processzor garanciával hibátlan működéssel
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest