- Honor Magic6 Pro - kör közepén számok
- Prohardver app (nem hivatalos)
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- Samsung Galaxy S25 Ultra - titán keret, acélos teljesítmény
- Megjelent a Poco F7, eurós ára is van már
- A sógorokhoz érkezik a kompakt Vivo X200 FE
- iPhone topik
- Google Pixel topik
- Samsung Galaxy Watch (Tizen és Wear OS) ingyenes számlapok, kupon kódok
-
Mobilarena
Gitáros topic ♪♫ eddig összegyűjtött tapasztalataink → itt.
(gitár-, erősítő-, effekt- és húrválasztásról, hangkártyákról)
Új hozzászólás Aktív témák
-
Blindmouse_
aktív tag
-
arnyekxxx
veterán
-
arnyekxxx
veterán
-
arnyekxxx
veterán
válasz
FockeWulf #60705 üzenetére
Pl semmi értelme nem lenne hogy a fentebb érdeklődö kollega ahelyett, hogy kidobná a tanulófendert mert görbe a nyaka, be tudná állítani 3 mozdulattal.
az 1,8millásba is csak azért teszik, hogy legyen valami ami eladja a hangszert
-
arnyekxxx
veterán
válasz
FockeWulf #60696 üzenetére
akkor csak a poén kedvéért teszik bele
-
Blindmouse_
aktív tag
válasz
FockeWulf #60551 üzenetére
Pontosan. mondjuk tömegmodelleket kerültem azóta.. 1995-ben nem nagyon volt felsőbb kategóriás japán Kelly itthon, csak úgy lett hogy ismerős túladott az endorsement cuccon, a DR3 is olyan volt hogy vagy egy évig vártam mire valaki úgy döntött eladja az övét, és engem keresett meg vele.. mert valami fórumból tudta hogy régóta bele vagyok szeretve a purpleburst dinky reverse-be.. röhej de még a Kellyben lévó JBJ is úgy lett meg hogy le volt adva hangszerboltosoknak hogy ilyen pickup kell.. aztán 2-3 hónappal később egyszercsak hívott az egyik srác hogy szereztem!!!
-
Ba cy lus
addikt
válasz
FockeWulf #60488 üzenetére
Szerintem itt az agyműködést kéne értenünk, hogy erre tudjuk a választ. Az biztos, hogy pl. a barokkig eljutni az egy hosszú folyamat volt. A semmiből nem lehetett volna. Ahhoz, hogy valamilyen stílusban alkossunk, kell a hallott tapasztalat azzal a stílussal vagy legalábbis valami közelivel.
-
arnyekxxx
veterán
válasz
FockeWulf #60488 üzenetére
Nem egy titkos szabály van. Ezeket a szabályokat kezded el tanulni amikor beülsz szolfézsra másodikos korodban és tanulod amig elvégzel valami zeneművészeti egyetemet. Ha valaki nem tudja alkalmazni ezeket a szabályokat akkor irja a hallgató pl azt, hogy "Fhú, mocsok leszek, de én pánikszerűen csaptam le amint megszólalt benne az emberi hang." ahelyett, hogy "WOW, micsoda művészet"
-
consono
nagyúr
válasz
FockeWulf #60488 üzenetére
Nem titkos szabály, csak nehéz lenne mindent összeszedni. Nem véletlenül írnak könyveket a zeneelméletről
De van gyakorlati példám is: ha nem lenne szabály a zeneszerzésben, nem tudná pl. a Suno.ai leutánozni teljes hitelességgel a különböző zenei stílusokat... Annak nincs lelke, meg érzelmei.
-
Ba cy lus
addikt
válasz
FockeWulf #60459 üzenetére
Ehhez még annyit, hogy itt jön képbe, mi is a random definíciója. Nézzük meg, mi az ellentéte:
törvényszerű, meghatározott, szabályszerű
Szóval nem lehet egyszerre azt mondani, hogy nem random, de nincs is mögötte rendszer. Ha valami nem random, akkor amögött rendszer van, és pont. Hogy intuitíve jutunk arra az eredményre, az nem azt jelenti, hogy rendszertelen. Csak azt jelenti, hogy nem ismerjük a működését, az alkotási folyamatot, hanem egy ismeretlen algoritmus, ami a háttérben lefut, és kiköhögi az eredményt. -
consono
nagyúr
válasz
FockeWulf #60459 üzenetére
Hupsz, ezen átsiklottam
Nem, nem veszem egy kalap alá, de szerintem rendszer nélkül nincs zene. Mindegy, hogy a rendszer egy hangnem, vagy "csak" egy motívum ismétlődése (akár órákkal, vagy hetekkel később), de valami kell, hogy összehozza a hangokat, amiket használok. Lehet ez érzés is, de akár matek is. Egy időben elég sok generatív elektronikus zenét csináltam, de igazán ott is, ma is azt szeretem igazán, ahogy különböző, egymástól eltérő hosszúságú motívumok "összeérnek" és mindig más, de mégis mindig ismétlődőtéma lesz belőle... Jó, én eléggé analitikus típus vagyok....
Hogy ne csak duma legyen, itt egy saját "gyártású" példa, hogy mire gondoltam: [link]
-
consono
nagyúr
válasz
FockeWulf #60451 üzenetére
Nem attól művészet, hogy nem használ szabályokat. A festésben is van szín teória, meg perspektíva, meg ezer más "szabály" (így, idézőjelben), mint ahogy a zenében is kialakult, hogy mi az, ami az embereknek tetszik. Attól nem gépies és sablonos még valami. Itt van pl. a 12 bar blues. Sablonos, definiált, pontosan körülírt, mégin mennyi minden született belőle. Vagy a jazz "alapja" a 2-5-1. Ugyan az.
-
Ba cy lus
addikt
-
arnyekxxx
veterán
válasz
FockeWulf #60444 üzenetére
A zenei szabályoknak megfelelő sorrenben szólaltatod meg a hangokat az improvizációban, ezért nehéz műfaj, nem elég lefogni bármit amit kidob a véletleszámgenerátor egymás után.
Itt elnézést kérek azoktól akiknek zenei élményt nyújt ha rádobják a macskát a zongora billentyűzetére.
-
Goose-T
veterán
válasz
FockeWulf #60435 üzenetére
Ha ennyire egyszerű, akkor zenét is írathatunk majmokkal úgy, ahogy Shakespeare összes művét le tudják gépelni.
-
X2N
őstag
válasz
FockeWulf #60174 üzenetére
Nyugi, én is szólózni szerettem volna kezdőként, és kevésbé ritmusgitározni, ahogy írod, mostanra meg ez teljesen megfordult
. Untat már a legtöbb öncélú szóló amit csak odaraknak a számokba mindenféle koncepció nélkül, előbb úgyis a számot kell tudni eljátszani... Csak leírtam neki nem is 1X magánban hogy célszerű váltott pengetéssel begyakorolni elsőre hogy menjen. Utána azt csinál amit akar. Elég csukló gyilkos lefele downpickingelni 3-4 percen keresztül ilyen tempóba, nem véletlen nem erőltetik sokan még a jobb gitárosok közül se...nem biztos hogy kezdőként ezt kellene erőltetni. Csak tanácsoltam neki hogy ne kövessen el ilyen bakikat hogy egyből nekiugrik csak downpickingel.
-
-
Blindmouse_
aktív tag
-
X2N
őstag
válasz
FockeWulf #59223 üzenetére
Csak annyit írtam hogy én akár 10X annyi időt is eltölthettem már ilyen eszközök próbálgatásával. Nem a lenézés miatt írtam.
Aki 1-2 éve gitározik kezdőként ma és örül hogy pár számot eltud játszani és nem olyan hangzás mániás mint én annak nincs szüksége még ilyen eszközökre. Az az én bajom hogy mellé még minden féle zenét szeretek 50-60-as évektől kezdve 90-es évekig...kezdőnek elég lehet neki egy Spark is, nekem nem. Kezdőnek egy komolyabb multieffekt még nyűg is lehet, ha nem ilyen beállítottságú az ember, vagy nem tudja hogy kellene beállítani, mert nem gitározott soha analóg rendszeren pedálokkal, ami nekem megvolt, abból kifolyólag hogy 2000-es évek elején kezdtem el gitározni, nem tudja melyik fantázianevű erősítő, pedál,minek a modellezése stb...Én nem azt látom hogy a lelkes kezdő gitárosok rohannak a gitárerősítőt próbálni mert mondjuk felbukkan egy Bogner Uberschall használt piacon
(amire nagy valószínűséggel nem lesz lehetőséged élőben hallani, nem hogy kipróbálni már soha, mert nagyon ritka, még külföldön is, nem egy sorozatgyártott erősítő, nem gyártanak már belőle többet, modellezős erősítők nem szimulálják jól ahogy a presence potméter működik azon az erősítőn...arról nem beszélve hogy 700eFt alsó hangon is egy ilyen erősítő használtan is, se sorolhatnék még ilyen erősítőket, Wizard, Trainwreck, Dumble)
ahogy nálam volt...az emberek nagy többsége nem ilyen, nem kezd el erősítőt építeni, vagy meglévő erősítőket szétbontani, meg utánajárni mindennek mi van benne, hogy van felépítve...belenéztem a Spark-40-be is, az is profitálhatna egy nagyobb FRFR ládából vagy ha lenne rajta dedikált hangfalkimenet(mert az egyetlen fejhallgató kimenet az továbbra sem vonalszintű kimenet...), nem lenne rossz egy nem hangfalszimulált kimenet is standard gitárhangszórós ládákhoz és akkor fellépésre is elég lenne egy ilyen Spark 40-es, az ő felfogásuk meg az hogy vedd meg mellé a nagyobb Spark Cab-ot a 1x10, 2x1 hangszóróval $549usd-áron és majd bluetooth-on keresztül vagy fejhallgató kimeneten keresztül használod
.
-
X2N
őstag
válasz
FockeWulf #59217 üzenetére
Hosszú lesz
Mégis milyen gitáros tudásra számítottál? Mit kellene itt bizonyítanom? Egyáltalán kinek, minek?Eleve hallássérülten születtem, mégis nekiálltam gitározni tanulni tizenévesen...el tudod te képzelni hogy én mennyit gyakoroltam? Vagy hogy nekem mennyivel nehezebb volt ez a hallásom miatt? Hallás után gitárt hangolni, stb? Én is ugyanúgy éveket gyakoroltam mint itt sokan. Volt persze egy 7-8 év kihagyás is
, de így sem felejtettem el, nem kellett a 0-ról újrakezdeni, ez is olyan mint a biciklizés(downhilleztem is 3-4 évig amíg nem gitároztam, az nem ment annyira jól, 1x még a kulcscsontomat is eltörtem
), azt se lehet elfelejteni. Gyakorolni manapság már nem szoktam, eleget gyakoroltam(napi 8+ órát is)/zenekaroztam én már tizenéves koromban, manapság ha van kedvem számokat játszok tabbból, azokat a számokat amiket szeretek nagy részét megtudom tanulni, amit meg nem annak a felét azért nem, mert lusta vagyok megtanulni(ha nincs zenekar nincs motiváció se a szám tanulásra), technikát kigyakorolni(és itt most ilyen 6-8ujjas tappingra gondolok elsősorban meg fénysebességű skálázásokra, 6+ perces számoknál). Látom mi munka lenne, ennyi időre meg ma már nem köt le a gitározás, napi szinten meg nem gitározok több órát. Szomszédok se díjaznák az órákon keresztül gyakorlást azon a hangerőn(70-80dB) amin én szeretek játszani, idő sincs rá. A 20 évet azért írtam hogy azalatt én azért kipróbáltam már elég sok multieffektet, erősítőt, építettem is párat, én még a kis 10W-os gyakorló kombóval kezdtem, és úgy lépkedtem felfele, modellezős erősítőre, majd csöves fejre+ládára, mindig volt előrelépés hangzásban. Engem ez a kis Spark már nem fog különösebben lenyűgözni azt gondolom...meghallgatom persze ha valaki elhozza mert szerinte jól szól, de nem az én hibám lesz ha mellette az én erősítőm a 4x12-es ENGL ládával lekörözi hangzásba, és utána nem fog tetszeni a Spark...annyira nem érdekelnek már az új dolgok se, jó az ami van, nem kell semmi új, úgysem váltja meg a világot, meg minek is még egy erősítő, amikor a jelenlegi is mindenre elég. Ha rám hallgatsz azt veszel amit akarsz, én úgy voltam vele h még így süketen hallókészülékkel is hallom a különbséget egy csöves erősítő meg a modellezős között, élőben is, meg youtubos összehasonlításoknál is akkor minek hallgassam ezt a kis dobozt... Akkor(2000-es évek) történt meg jóformán a modellezős erősítők elterjedése, amikor én gitározni tanultam, nekem is volt, használtuk zenekarban, elég ideig használtam hogy megutáljam a hangját, crunch-os hangzásra azok a régi Spiderek teljesen használhatatlanok voltak, biztosan jobbak a mostaniak, de ha a hangfal része nincs jól megcsinálva azt lehet hallani, a fizikát nem lehet megb@szni ahogy előttem is írták 2db 4" hangszóróval, nincs felület ami levegőt mozgasson...nem lemezfelvétel hangot szeretnék hallgatni, hanem azt a hangot/levegőt amit megszólaltat egy ekkora láda...Itt van a Vetta II-es az is egy közel 20+ éves modellezős erősítő, ez volt akkori a kor "Fractal"-ja, mostanra ismertem ki annyira hogy hogy már félelmetesen jól szól, kellett ~fél év, mert annyi lehetőség van benne.
-
X2N
őstag
válasz
FockeWulf #59203 üzenetére
Megnézheted youtubon bástya. Pár héttel ezelőtt vettem fel. Van madaras videó is.
Most az új kamerával foglalkoztam főleg az utóbbi hetekben, gitár nem is volt a kezemben. Ilyen dög melegben nem szeretek annyira gitározni, főleg amikor kint is lehet tevékenykedni.
GH4-et hekkelgetem, jó ez a kamera V-Log-L profilt sikerült beaktiválni ingyen, tudok majd jó minőségű videókat csinálni amit utólag lehet Davinci Resolve-al color gradelni is, a hangja meg nekem tetszik a kamerának így ahogy az asztalról vesz fel, nem akarom bonyolítani még hogy digitálisan S/PDIF-en keresztül audio interface-el veszek fel pl a Vetta II-ből, pedig a lehetőség megvan csak be kellene szerezni hozzá a egy 75ohm-os coax rca kábelt...aztán lehetne a beépített mikrofon szimulációkat próbálni vagy DAW-ban a láda szimulációval kísérletezni...
arnyekxxx-látom egyesek nem értik az iróniát, még ha igazság is van benne, a Thunderboltos Audio interface-k se véletlenül léteznek, az USB mint interface nem a legjobb megoldás arra hogy alacsony latency-vel vegyünk fel...
-
-
Goose-T
veterán
-
X2N
őstag
válasz
FockeWulf #58501 üzenetére
Naa azért ez a kitekerés dolog nem minden csöves dologra jellemző ám, Hiwattot tekergetheted az tiszta marad. Cserébe hangosabb is mint a 100W-os Marshall.
m3tr0-Mit kell beállítanod a gitáron? Elhozhatod hozzám csepelre is, bár nem nem vagyok hangszerész, megtudom mutatni neked h kell beállítani.
Ba cy lus-Lehet valami forrasztás engedett el, ahogy bemelegszik megszűnik valahol a kapcsolat ahol nem kellene...ugye ezek a cuccok belül már hullámforrasztva is lehetnek...ha elhozod megnézhetem.
-
Ba cy lus
addikt
válasz
FockeWulf #58497 üzenetére
Nem csak ennyi. A fázis inverter cső helyett mosfet lett, hangban pedig ez a fő difi, hogy a classic gain a régin rendesen átment overdrive-ba. Van youtube-on egy összevetés, ott az ultra gain csatornák közti különbség is átjön: ott szerintem az új előnyére változott. A classic gain meg ugye nézőpont kérdése: pedálokhoz jobb az új verzió, legalábbis ez az általános vélemény.
-
Moleman
addikt
válasz
FockeWulf #58181 üzenetére
Ha pedig véletlenül több idő telik el, meg kell próbálni nem gondolni rá, és izommemóriából előjön.
Pár éve vendégségben egy zongora elé keveredtemrendkívül részegen, kicsit elveszettnek éreztem magam, próbáltam a 15-20 évvel korábban bemagolt zongoradarabokra visszaemlékezni, reménytelenül. Aztán átvette az izommemória az irányítást, és máris vállalhatóan tudtam zongoráznia körülményekhez képest. -
X2N
őstag
válasz
FockeWulf #58131 üzenetére
Miért kel magamat ismételjem állandóan? Már leírtam világosan: "ha most kellene kezdőként vennem gitárt már inkább 7 húrost vennék mert sokoldalúbb nem kell állandóan lehangolgatással kínlódni(Drop-D, Drop C, C standard, E flat, E standard hangolású számokat is játszok) meg több gitárt fenntartani(most is 3 van), ott a B húr. Persze ez csak az én problémám aki 60-as évektől kezdve mindent is játszok(Animals, ACDC, Tool, Mötley Crew, Killswitch Engage, Kyuss, Dream Theater)." Másoknak van 6 gitárja ugyanabban a hangolásban.
-
X2N
őstag
válasz
FockeWulf #58129 üzenetére
Túlgondolod a dolgokat, szerintem. Találtam egy vicces képet neten, megosztottam, tök véletlenül ilyen gitárja volt. 12 húros gitárt is érdemes kipróbálni ha valahol láttok, nem csak azért mert ritka hanem mert tényleg érdekesen szól. Van élet a 6 húron túl is. De ettől még nem fogom eladogatni a 6 húros gitárokat se. Senki nem mondta hogy jobban fogsz tőle gitározni, vagy vagányabb leszel.
-
X2N
őstag
válasz
FockeWulf #58108 üzenetére
Ez a játéktechnikai igényt kifejthetnéd bővebben. Jóval kevesebb játék technikát igényel mint egy elektromos gitár. Akkordok nem kellenek. Slap-elést sem minden basszusgitáros csinálja. Pengetővel és ujjal is eltudtam anno játszani a Maiden számokat, ez nem volt probléma, de én pengetőt jobban szerettem, az kevésbé nyírta az ujjaimat. Elektromoson is 9-es használok, még a LP menzúrán is. Ha 2 különböző hangszer a kettő akkor a 8-9 húros multiscale gitár az mi? Nem véletlenül mondta a srác is akitől vettem a 8 húros gitárt hogy nem igazán keresett a 8 húr, nagyon kevesen vállalják be, aprón is 1-2 darab szokott lenni elvétve. Ez már a basszusgitár tartományig lemegy(amire a legtöbb gitárosnak nincs szüksége), a 7 húros még oké(Drem Theater számokhoz kell), ha most kellene kezdőként vennem gitárt már inkább 7 húrost vennék mert sokoldalúbb nem kell állandóan lehangolgatással kínlódni(Drop-D, Drop C, C standard, E flat, E standard hangolásokat használok 95%-ban) meg több gitárt fenntartani(most is 3 van), ott a B húr. Persze ez csak az én problémám aki 60-as évektől kezdve mindent is játszik(Animals, ACDC, Tool, Mötley Crew, Killswitch Engage, Kyuss).
-
X2N
őstag
válasz
FockeWulf #58094 üzenetére
Még azonos korcsoportból is lesznek nézeteltérések, elég csak mindenkinek visszagondolni az osztálytársaira...ment a klikkeskedés rendesen. Azért vannak ilyen zenekarok, a magyar East is ahol több generáció zenél együtt. Csak nem gondolom hogy ha valaki amatőr zenészként/zenekarként keres más zenészeket, vagy csak hobbiból együtt zenéléshez másokat, úgy hogy még pénzt se keres elvárhat ilyen dolgokat, az meg a másik hogy meg se hallgatják azt aki esetleg veszi a fáradtságot és jelentkezik. Azért nézzünk már körül hányan vannak átlagban akik mondjuk kapásból koncertképes cuccal rendelkeznek, és annyi szabadidejük van megtanulni több számot normálisan úgy hogy azt zenekarban el is tudják játszani? Munka, gyerek, feleség, suli, kutya, macska, egyéb állat, stb mellett?
Ja és az se lenne hátrány ha az adott jelentkező hasonló zenét szeretne játszani...ami persze idővel változhat is.
Profi zenészeknél biztos hogy sokat elnéznek a másik személyiségéből vagy valami másban is kell kiemelkedőnek kell lenned különben miért kellenél a zenekarba? Ahogy Lars a Metallicába is? Amikor bármelyik másik dobos jobb?
-
X2N
őstag
válasz
FockeWulf #58091 üzenetére
Zenekaroztam már, nem új a dolog. Nem tudom most se komolyan venni ezeket a zenekari hirdetéseket amik korcsoportokat is írnak hirdetésbe, mintha társkereső lenne
Az meg a másik hogy beírják hogy rockzenekarba keresünk gitárost, basszusgitárost, ráírok erre kiderül 5 perc beszélgetés után hogy nu metált, meg szimfonikus metált játszanak
-
X2N
őstag
válasz
FockeWulf #58088 üzenetére
Mert 8 húros gitáron a legvastagabb húr már 80-as is lehet? Amit E-re hangolok? Az meg már 43Hz, string tension calculator szerint. Basszusgitárra a húr méret 45,65,80,100, itt a legvastagabb húrt 41Hz a kalkulátor szerint. 1 húr van ami vastagabb az E húr(100). De látom nehezen megy be az infó sokaknak és értetlenkednek. Csak nekem van itt 8 húros gitárom. Persze a basszus gitár az 34" menzúra ami miatt feszesebb lesz a húr, a gitár csak 26.5"-os, de ettől még ugyanúgy szól, játék finomabban kell pengetni és nem csörög be. Amit lehet csinálni hogy a standard 4x12-es gitárládát ki lehet egészíteni egy bass reflex nyílásos basszus ládával(1x15,2x15",4X10",8x10 Ampeg hűtőszekrény
") is ami lemegy ilyen mélyre mert a standard 4x12-es gitárládát bár szól így is nem erre a tartományra találták ki. Az erősítő átviszi ezt a frekit is azzal nincs gond ahogy előbb is írtam., a vettánál egyszere 2 erősítő fut egyszerre így megtudom oldani frekvencia szeparálással hogy a mély hangoknál tisztább/crunch/fuzzos legyen a hang a vékonyabb húroknál meg torzít mint egy standard erősítő, ami meg nem kell egyszerűen levágom az adott erősítőnél. Legtöbben azt hiszik hogy csak djentezni lehet ezekkel a gitárokkal a standard gitárerősítő torzítást használva. Tudom ez így egy kicsit komplex lehet a átlag gitárosok számára de ez van.
-
lacibattya
csendes tag
válasz
FockeWulf #58009 üzenetére
Amúgy elképzelhetetlen mondjuk egy zárt face csoport az itteni fórumozóknak ahol kicsit lassabban,kis magyarázattal oktató videók lennének?Esetleg lehetne dalt is kérni,ha valaki tudja/akarja felteszi?A te videóidat nézem,van átfedés a kedvencek között,de még lassítva a sem mindig(gyakran)sikerül ellesni mit hogyan.A tab sem mindig segítség mert jobb látni az ujrendet,fogást.
-
válasz
FockeWulf #58009 üzenetére
Bocs, valahogy lemaradt a 0 a tetejéről (üres vékony E húr). Igen, sorban (alulról) ezek vannak az akkordban, amit írtam (F#, A# - hívhatod B-nek is -, C#, F# és E). De mindegy, hiszen C# van "ott fent" - ha így szándékos, akkor így jó :) nekem szokatlan akkordokál az ekkora ugrás, mintha minden szólam felugrana majdnem egy oktávot - a C#7-et sem ott fognám, hanem valahol "félúton", ha nem is a default helyén...
EDIT: most látom, hogy a kvintnél is dupla pötty van a fogólapon, azt hittem, az a 12. bund, pedig csak a 7. Ok
-
válasz
FockeWulf #58004 üzenetére
Nekem tetszik, szép dal! A F#7-et(?) kényelmi okokból játszod magasan a 14. bundnál? Ez az egy dolog van, ami technikailag (voiceleading) nem szerencsés (meg vizuálisan is picit fura). De lehet, hogy eredetileg is így kell játszani, akkor nem szóltam. Ha az tényleg F#7, én így játszanám:
7
6
8
9
XEz egy eltolt C-forma + a felső E-húr. Az üres húr miatt erősen szól fent a szeptim, de az alsó üres húr szerintem nem szól így szépen (a nagy nonád csúnya hangköz), ezért húztam ki.
-
válasz
FockeWulf #57604 üzenetére
De nincs természetes hangrendszer sem sok oktáv átfogással. Egyszerű matek, leírtam fent. 12 kvint után éppen 7 oktávval feljebb jutunk. De (3/2)^12=129,75 viszont 2^7=128. A természetes (kis egész számok aranyaira épülő) hangrendszer is szétesik nagy átfogáson, mert matematikailag nem kompatibilis önmagával, ezért valamilyen korrekciót kell alkalmazni (ezeket hívják kommáknak) - minden temperálás így működik, a "tiszta" is, a különféle meantone-ok és a 12TET is. Ráadásul a korrekciók ellenére is sokszor maradnak manifeszt módon disszonáns hangközök (pl. Wolf-hangköz).
A billentés lehet, hogy létezik, de nem azért, hogy pl. F#-Gb között váltani lehessen. A nyugati zene hangrendszere 12 félhangra épül, nem tudsz egy adott skálában két eltérő hangot játszani F és G között (természetesen a hangrendszer, vagyis pitch class keretein belül, tehát ez nem zárja ki a glissandót). A billentés inkább a vibrato alapja, és ami azt illeti, vibrato során kb. akkora frekvencia variancia van, amit te F#-Gb különbségnek tudsz be (néhány cent), de nem azért, mert a F# és Gb különböző lenne.
A mikrotonális skálának pedig ehhez semmi köze nincs, hiszen az nem a jelenlegi témául szolgáló nyugati zenei rendszer része. A csellón is van kontinuum sok olyan hang, ami a 12 elemű (oktáv-kongruens) pitch class kereteibe nem fér bele, ld. glissando, de ez nem cáfolja a fentieket.
Hidd el, pontosan értem a hangrendszer (pitch class) és hangolás (temperament) közötti különbséget, éppúgy, mint a tiszta intonáció és a 12TET (12-tone equal temperament) közti eltéréseket. De még egyszer: a just intonation önmagában nem temperálási rendszer, nem tud az lenni, mivel nincs olyan oktáv-ciklikus pitch class, amire a ptolemaioszi arányok több oktávon át stimmelnek. Ezért hívják intonációnak, és nem temperálásnak, mert ez alapján 1-2 oktávot be lehet "tisztán" hangolni a zongorán, de mind a 7-et nem. -
válasz
FockeWulf #57602 üzenetére
De, (szerintem) pontosan értem. Hallom is. De az tény, hogy nincsen természetes hangolás tetszőlegesen széles hangátfogással, hiszen, ahogy írtam, nagy távolságokra a kvint (kvart) természetes arányokkal nem adja ki az oktávokat. Nagy hangterjedelem esetében, ha az oktávok pontosak, a kvintek (kvartok) már nem lehetnek azok. Ezért nincs tökéletes hangolás vagy hangrendszer.
Az viszont létezik, hogy amikor kórus / vonósok játszanak, akkor tudnak olyan hármas / négyeshangzatokat játszani, amelyek just (azaz pitagoraszi értelemben tökéletes) intonációban szólnak együtt.
Lehet, hogy sok mindent nem értek, de ezt semmiképp:
Tehát pl egy hegedűn ami nem temperált hangszer nem ugyanott fogod pl a Fiszt meg a Geszt stb.
Ezt milyen húros hangszeren játszva tapasztaltad? Hogyan következik ez a természetes/kiegyenlített (temperált ) hangnem alapjaiból (amit ugye nem értek)? Mert szerintem ez nem így van.
-
válasz
FockeWulf #57586 üzenetére
Én ezt nem így tudom (~15 év cselló után). A Fisz és a Gesz mindig ugyanaz, csak (hangnemtől függően) nem mindig ugyanott van. Más szóval, az egyes szekundok nem egyformák. Azért kell ebben hangnemhez igazodni, mert univerzálisan nem lehet megoldani, mert a pitagoraszi arányok szerinti felosztás túlhatározott, és tkp. megoldhatatlan, mivel a kvintek és oktávok széles hangtartományon nem "kompatibilisek" (konkrétan (3/2)^12 <> 2^7).
De egy adott hangnemben mindig F# = Gb, csak funkciójától (hangnemtől) függően máshova esik.
Az ekvitemperált rendszerben és a tiszta hangolásban is ugyanúgy 12 félhang van, csak az ekvitemperált rendszerben ezek egyformák, tiszta temperálásban nem azok. Azért az ekvitemperált terjedt el, mert nem praktikus minden eltérő hangnemhez újrahangolni a zongorát / hárfát, és külön fúvósokat / bundozott hangszereket gyártani (bizonyos fúvósokból régen külön hangszerek voltak hangolásonként).EDIT: ugyanazt mondom, mint @cucka, csak előbb írtam, azután olvastam
-
X2N
őstag
válasz
FockeWulf #57586 üzenetére
Már értem kit akarsz mondani. Ha nem lennének bundok akkor letudnánk fogni 12 nem egyenlő rész is gitáron? Akkor már nem temperált hangszernek számítana?
cucka-Mi van akkor ezekkel a Fanfret(Multiscale) gitárokkal? Itt a húroknak az eltérő oktávja miatt a húr feszessége megegyezik, tehát ha lefogok egy akkordot akkor minden húrt azonos erővel fogok leszorítani ellentétben a hagyományos gitároknál ahol eltér a húrok feszessége, és a lefogás miatt össze vissza fog hangolódni minden? Pont Malmsteen mondta az egyik interjúban hogy ő úgy rakta össze a húrkészletét hogy a húrnyomás megegyezzen, neki ki van mélyítve a fogólap is...
-
cucka
addikt
válasz
FockeWulf #57581 üzenetére
Megpróbálom egyszerűen, mert szerintem nem ment át a lényeg.
1. Egy hangköz az két frekvencia arányát jelenti. Például akármilyen frekvenciájú hangod van, annak másfélszerese az ő tiszta kvintje. Ugyanígy a kisterc 6/5-öde az alapfrekvenciának, a nagyterc 5/4, stb stb
2. Namost van egy oktávnyi frekvencia tartományod, amit fel kell osztani 12 egyenlő hangközre. Az egyenlő hangköz azt jelenti, hogy két egymás követő hang frekvenciája mindig ugyanolyan arányban áll egymással.
Na és akkor a probléma. Ha az oktávodat felosztod 12 részbe a 2. pontban leírt módszerrel, akkor nem fognak kijönni az 1. pontban leírt arányok.
A kvinted nem pont 3/2 arányban lesz az alapfrekvenciával, hanem kicsit el lesz csúszva.Szóval nem arról van szó, hogy a cisz nem egyenlő a desz-el, ez totál baromság. Az egésznek semmi köze a zenéhez, zenei hangokhoz, ez a frekvenciák és azok arányainak a sajátosságai.
Arról van szó, hogy választhatsz:
1. behangolod egy hangnemre a hangszert tökéletesen, de minden más hangnemben hamis lesz. (Minél távolabb vagy a kvintkörön, annál hamisabb)
2. elosztod egyenletesen 12 részbe az oktávod, de egyik hangnemben sem fognak kijönni pontosan a hangközök.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Milyen TV-t vegyek?
- Renault, Dacia topik
- Honor Magic6 Pro - kör közepén számok
- Győr és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Prohardver app (nem hivatalos)
- One otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Filmvilág
- Fűnyíró topik
- Bluetooth hangszórók
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- További aktív témák...
- KIÁRUSÍTÁS - REFURBISHED és ÚJ - Lenovo ThinkPad Ultra Docking Station (40AJ)
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 5 4500 16/32/64GB RAM RX 6500 XT 4GB GAMER PC termékbeszámítással
- Csere-Beszámítás! RTX Számítógép játékra! R5 5600X / RTX 3080 / 32GB DDR4 / 1TB SSD
- Bitcoin miner Bitmain Antminer S9 S9I 13.5 - 14 Th 1250W eladó
- billentyűzetek - kiárusítás - Logitech, Corsair, ASUS
Állásajánlatok
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest