- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Milyen okostelefont vegyek?
- MIUI / HyperOS topik
- iPhone topik
- Mobil flották
- Samsung Galaxy Watch (Tizen és Wear OS) ingyenes számlapok, kupon kódok
- Motorola Edge 50 Fusion - jó fogás
- Samsung Galaxy S24+ - a személyi asszisztens
- Bemutatkozott a Poco X7 és X7 Pro
- Samsung Galaxy Watch7 - kötelező kör
Hirdetés
Talpon vagyunk, köszönjük a sok biztatást! Ha segíteni szeretnél, boldogan ajánljuk Előfizetéseinket!
Új hozzászólás Aktív témák
-
Stauffenberg
nagyúr
válasz
p_adam #36287 üzenetére
"Jó, nyilván egyszerre kéne mutatni minimum záridőt illetve az aktuális kamera által megállapított záridőt."
Tehát ez nem növeli a "bonyolultságot"? Értem.
"És azt állítod a beállításban, hogy ez most záridő legyen, ami eddig is volt, vagy ez a forradalmi új funkció, az Auto ISO minimum záridő értéke legyen."
Tehát az AF-S/AF-C kapcsoló bonyolult, mert a két mód között váltani bonyolult, de a záridő tárcsa módjai között eközben nem? Értem.
Feltaláljuk újra a melegvizet, mert van egy gondozásmentes Auto ISO a Fuji kamerákban, amiben három különböző fényviszonyra is fel tudsz készülni és gyorsan váltani közöttük, de ehelyett a záridő tárcsa működését babráljuk üzemmódválasztó módon, miközben az AF üzemmódválasztó állítólag bonyolult. Hát jó. Nekem nem fájna amúgy ha tudnának ilyet is a fényképezőgépek, de ebből elég érdekes levezetni, hogy a Fujifilm kamerák kezelése elavult, mert üzemmódok között kapcsolgatni elavult, miközben a fejlődést ugyanabban a gondolatmenetben az üzemmódok közötti kapcsolgatásban látod.
Érvelhetsz azzal, hogy ez két különböző funkció és az egyiknél tetszik, másiknál nem, de éppen ezt hívják egyéni preferenciának, amihez jogod van, csak közben gúnyosan kiparodizálod, amikor már többen is mondtuk, hogy az egyéni preferenciáidat objektív igazságnak beállítani nem biztos, hogy oké.
"Ennyi az egész, de ezt nem fogom megcsinálni minden egyes alkalommal a menüben, mert ez butaság."
Nem elbeszélünk egymás mellett, hanem kitalálsz olyan dolgokat, amik nem léteznek, nem használsz Fujifilm rendszert, de közben vélelmezed, hogy a menüben kell turkálni, ami egyszerűen NEM IGAZ állítás. Ezt szalmabáb érvelésnek hívják.
"Érthető, hogy az előbbi mennyivel egyszerűbb és egyben biztonságosabb volna?"
Neked. Nekem viszont soha nem volt gondom az Auto ISO eddigi működésével fantasztikusan teszi a dolgát, három presettel kimegyek a világból vele és a Fujifilm fotósok túlnyomó többségének is elég pozitív a tapasztalata vele (mindig kiemelkedő helyen áll a pro/kontra listákon).
"Ugyanez mint a kapcsolgatás vs egyedi gombnyomás, egy dolgot csinálsz sok helyett - amit még utána vissza is kell kapcsolnod."
De a záridő tárcsa módjai között kapcsolgatni és vissza kell váltani meg nem bonyolult. Hát mondanám, hogy kezdem elveszíteni a fonalat, de nem. Arról van szó, hogy a saját preferenciáidat próbálod objektíven jobbnak beállítani és észre sem veszed, hogy saját magadnak mondasz ellent. Ráadásul nem csak On/Off módon lehet kapcsolgatni Fujifilm vázon dolgokat, hanem nyomvatartásos módon is.
"Ezt kapcsolgatni kell, de nincs igazi káros hatása, mint annak hogy egyik AF mód erre jó a másik meg arra"
Ez a kijelentés csak akkor igaz, ha valóban van káros hatása az AF-S/AF-C kapcsoló használatának és nem csak a személyes preferenciádat akarod objektív igazságként elfogadtatni, ráadásul ezt abból vezeted le, hogy van egy kettő (értsd: KETTŐ) generációval korábbi AF rendszer, aminél az ominózus probléma még probléma volt, ráadásul ha nem tetszik az AF módok közötti váltás, lehetsz folyamatosan AF-C-ben és van nyomvatartásra aktiválódó AF Lock is, ez is le lett írva, de egyik fülön be, másikon ki és csak folyamatosan fújod a téves vagy elévült információkra alapozott érveléseidet.
-
p_adam
addikt
válasz
p_adam #36288 üzenetére
Az egész AF vezérlés mizéria lényege annyi, hogy miután ez így be van állítva, viszonylag egyszerű, működik, kész a "sport" kamera (és végre itt már lehet érvelni MILC mellett, hogy ez bizony tényleg komolyabb, mint sok csúcs "sport" DSLR - bár annak a primitívsége se rossz néha, minthogy a kamera "túl intelligens elemzése").
Figyelni csak arra kell, hogy melyik gombot tartom lenyomva. Ennyi. Egyszerűség kedvéért a expogommbal (is) fókuszálok, de teljesen egyedileg testre szabható. (Írtam is, hogy szvsz már az R10 is beállítható így, AF-ben kicsit se "belépő szint", el van benne rejtve ez a beállítás)Az alternatíva pedig pontosan az, amit írtatok.
a) bekorlátozom magam, mint a Leica esetében, hogy mi legyen az AF mód és beállítás, és elengedem, hogy ez mire nem alkalmas, mert legalább ahogy van, az működik és nem zavar össze
b) kapcsolgatás, sok hibalehetőség, időveszteség, macerás kezelés egy (2025-ös szabványhoz képest) eleve gyenge AF rendszeren.
Használható, csak az az érdekes, ha ez a kezelés "preferencia", nem pedig eltérő szint.
(És árcédulához társított elvárás, ezt tényleg értem, hogy miért egyedi.)
A videóval kapcsolatos beállítási lehetőségek egy külön érdekes téma lenne (a Petapixel tesztek elintézik azzal, hogy Canon ugrál, időnként leesik a témáról, a Sony meg nem - ok, de nem állítanak kb. Semmit)
Lassan ott is rájövök, hogy lehet ezt legjobban félig automata de tudatosan vezérelt, "emberi" állapotban tartani.
De ez nem működik ilyen "szaggatott" fókuszálással mint állóképek esetén.
Ezért is tartom többre a Kézi élességállítást (csak mondjuk lehessen jól látni a fókuszt peaking stb. meg persze külső monitor Nélkül) és nem szeretem a focus-by-wire rendszert. Es ugye a Canon lebukott (meg Sony is, mivel Minolta korszakban már jött SSM, szimplán átmatricázták) A szépen működő EF optikákból kiindulva lehetne MILC optikákat tervezni a régi működést megtartva, de így több a profit és az emberek bekajálják, hogy így x grammal könnyebb (ami adott esetben igaz is, csak megint elfogadjuk, ami pl. a Fuji lépcsős kézi élessállítása esetében szimplán rossz).
Na mindegy, majd csepegtetnek valami intelligens fókusz limitert vagy akármit.
Technology... -
válasz
p_adam #36270 üzenetére
"mivel csak egy AF gomb van egy időben"
Ezt lehet, hogy nem értettem pontosan, de ha jól értem akkor arról van szó, hogy nincs két külön gomb úgy, hogy az egyiket lenyomod és AF-C, vagy egy másikat lenyomsz és AF-S? Én használom úgy is a vázat, hogy a hátsó lcd-t piszkálom a hüvelykujjammal, hogy oda tegyem az AF mezőt, ahova gondolom, ez így nagyon bevált. Be lehet állítani, hogy az érintésre csak fókuszáljon, vagy exponáljon is. Vagy nem erre gondolsz?
-
Stauffenberg
nagyúr
válasz
p_adam #36276 üzenetére
"szem AF gombra nyilván korábban is rájöttem, csak arra nem, hogy AF-ON kiosztáson belül van amivel ez szépen finomhangolható"
Ez most a Canonra vonatkozik? Mert ha ott beállítható, hogy AF-ON gomb mindig a szemfókuszt aktiválja, míg a sima expo gomb nem, az király dolog, de ez mondjuk a Te preferenciád (bocs, hogy ennyiszer visszakérdezek mire gondolsz, de annyira általánosságokban fogalmazol, hogy nem mindig érthető melyik rendszerről vagy gépről beszélsz). Én és még sok más user szereti azt, hogy egy gombra ki van téve a szemfelismerő AF on/off kapcsoló és fixen egyik vagy másik üzemmódban vagy, amíg meg nem nyomod újra. De nem győzködlek tovább, hogy a te személyes preferenciád nem jelenti, hogy az objektíven jobb, mert látszólag ettől a gondolattól eltántoríthatatlan vagy, szóval whatever...
"Utána minden egyéb régimódinak hat."
Mondod ezt egy olyan rendszerre, aminek a húzó gépei még PASM tárcsával sem rendelkeznek, hanem eleve a retro kezelés az egyik niche vonás.
Read the room first!
"Ha persze a kamera magára hagyva az esetek túlnyomó részében tökéletesen fókuszál, akkor ez nem akkora probléma."
Jól fókuszálnak, senki sem mondta, hogy nem. Egy idén 7 éves gépről beszéltünk az X-T3 vonatkozásában, meg az ugyanabba a generációba tartozó AF rendszerekről (a fórumtársnak X-T30 II van), aminél alapbeállításon az AF-C mód nem az igazi statikus témára. Lehet kézzel finomhangolni, másik AF-C presetet választani vagy AF-S módban fotózni statikus témát, fel lett tárva több megoldás is. Mikor erről a Fujifilm topikban írtam, akkor az újabb vázak tulajdonosai szerint már statikus témán is rendben van az AF-C, de erről nincs saját tapasztalatom.
"Nekem édes mindegy, de az "én preferenciám" ezt nagyon nem látja egy szintűnek, ahogy egy sportfotós se tenné, mert ott is ugyanez az elv érvényesül"
A Fujifilmnek nem igazán van sportfotós beágyazottsága és jól láthatóan nem is erőltetik túlzottan. Olyan elvárásokat támasztasz, amik feléd hajlítják a vitát.
"(főleg utcai fotózásra) mi lenne, ha volna olyan beállítás, aminél a zársebesség állítót (Akár egy ilyet vezérlő tárcsát) csak az Auto ISO minimum zársebesség állítgatására használnám fel"
Tudsz olyan gépet, ahol így működik? (Nem kötekedő kérdés, tényleg érdekel). De tudok valami mást: Fujin van három elmenthető preseted, három különböző Auto ISO konfigurációra és egy Fn gombbal bármikor hozzájuk férsz (és ugyanott ha kell, bele tudsz nyúlni az értékekbe is). Ha valamibe nem tudok belekötni egy Fuji gépen, akkor az a fantasztikus Auto ISO, ha más rendszerre megyek, ez tud hiányozni.
Három beállításod van:
Min. záridő - Értelemszerű, ez nem target, hanem a minimum
Default ISO - Ezt próbálja tartani ISO-ban amíg belefér a záridő keretbe, nálam minden preseten ISO 200
Max. ISO - Eddig emelheti az ISO-t, ha ez is plafont fog, akkor a záridőt bírálja felülElég sokat utcai fotózok, meg rendezvényt is szoktam, tapasztalatból mondom, hogy az életemet rá tudnám bízni erre az Auto ISO-ra mindaddig amíg életszerű kereteket adok neki.
"Azaz: ha sok a fény/fényerő, akkor nyugodtan mehetne a beállítottnál feljebb, de lejjebb pl. csak akkor, ha a maximum engedélyezett ISO-t átlépné"
Leírtad azt, ahogyan az Auto ISO már gyárilag is működik Fujin!
"Olyan egyszerű volna..."
Legalább annyira, mint nem kinyilatkoztatásokat tenni nem létező funkciókról, miközben léteznek, csak más logika szerint működnek, mint amit te szeretsz.
"Ehelyett: [...]"
Ehelyett leírtál egy problémát, ami nem probléma Fujin. Belekötöttél abba, hogy mekkora ódivatú humbug az AF módválasztó kapcsoló, amitől állítólag rosszul kezelhetők a Fuji gépek, de sok más gyártó meg annyira fájóan hülye vagy feleslegesen túlbonyolított Auto ISO módot csinál, hogy szerinted is hátrányosan érinti a használhatóságukat (legalábbis erre utal a megfogalmazott igényed). Nekem a buta Auto ISO jobban rontja a használati értéket, mint az AF módválasztó pöcök, de én mondjuk elfogadom, hogy valaki pont fordítva priorizálja.
-
Jahno
veterán
válasz
p_adam #36277 üzenetére
Ha az a jó, akkor azt kell használni. Én teljesen más dolgokkal küzdök, azon meg lehet ez sem segítene. Mert ugye a G9el nehezebben lehet átfotózni reptérnél a kerítésen, mint egy APSC vázzal. Dinamikában pld. egy ilyen sorozatot nem nagyon tudtam kiexponálni, totál szétesett [link] Ilyen szembe repülő gépnél meg a fókuszt is elhajítja elég rendesen [link]
-
p_adam
addikt
válasz
p_adam #36276 üzenetére
Visszagondolva még mindig a Leica M240 volt a "legjobb digitális kamera kamera".
Volt okom rá, hogy eladjam (ahogy az M6TTL-t is, amire egyetlen mentség, hogy anélkül végülis biztos nem is vehettem volna...), de akkor is csak az időmet vesztegettem.
Ténylegesen egyértelmű volt a teljes kezelés, ami miatt nem "küzdés" volt használni.
Sokkal egyértelműbb (egyszerűbb) ha állandóan a kép közepén van egy távmérő (csak el ne állítódjon...!!!)
Nem "zsarolás" hogy főleg azokra a gyújtótávokra vagyok korlátozva, amiket egyébként is használok.
Nincs idióta elektronikus, lagoló, fehéregyensúlytól + minden egyébtől fogva mindenféle színeket és világosságot és egyéb infomációt produkáló elsötétülő kereső, se DSLR méret, zaj és komplexitás. Azon kívül, hogy később raktak rá idióta (szerencsére nem kötelezően használandó) ISO tárcsát, a kisebb méretért cserébe csökkent az üzemidő, meg a legújabbnál kissé fura, bár modernebb irányba mutató változások, de ezért nem igazán tudják elrontani.
És a negatív kritikáktól eltérő módon az a CMOS szenzor elég jó színeket is produkált, dinamika nem olyan jó - de a képeket szimplán nem rontotta el, ami nem lehet véletlen... -
Stauffenberg
nagyúr
válasz
p_adam #36270 üzenetére
Ha arra gondolsz, hogy a félig lenyomott expo gombot és az hátsó AF gombot két különböző AF módra lehessen állítani, azt tényleg nem tudja (hacsak újabb vázakon nem, de engem bevallom ez nem érdekelt soha). Ez egy másik megközelítés, hogy a kezed ügyébe tesznek egy AF-S/AF-C választó pöcköt*. De lehetsz folyamatosan AF-C módban és kombinálhatod az AF-Lock gombbal.
Lehet ez valakinek nem tetszik, nem így akarja (és tökre joga van hozzá), de ebből levezetni, hogy mennyire elmaradott a Fujifilm kezelése és ergonómiája nekem elég felületesnek és előítéletesnek hat. Elég sok rendszerrel volt dolgom és bármelyikből hozhatnék példákat amiktől falnak megyek és a Fujiknak is van pár király trükkje amiket máshol nem láttam. Én imádom Panasonicot is, de ott is van pár dolog amiktől sírógörcsöt kapok (például az MFT vázaikon a távozásomig teljesen béna volt a Fujikhoz képest az Auto ISO, de szerencsére még a manuális ISO állítás is, de nem jutna eszembe emiatt az egész rendszert elmaradottnak nevezni kezelésben.
*= És igen, lehet szarkasztikusnak lenni a "csak preferencia" kifejezéssel, de nem mindenki fogja preferálni azt amit te. A Fujisok inkább szeretni szokták azt az fókusz módválasztó pöcköt, mint nem. De nem jöhet be mindenkinek.
-
Jahno
veterán
válasz
p_adam #36272 üzenetére
"de azért kellemes a felső LCD"
És mit nézel rajta? Mindig indokolják, hogy kikapcsolt állapotban is ott van az akku, vagy a hátra lévő képek száma. Nekem ez ott pont nem mérvadó. Szóval még nem tudom, amikor nem volt kihajtogatós kijelzőm akkor is a kompozíció a kijelzőn volt, láttam felül a kb. záridőt ésvagy expókorrekciót, szóval egy ősöreg gépnél ha betájoltam és csak a záridővel kellett játszódnom, akkor egyszer az életben jó volt. Ott meg a másik gép miatt nem sikerült 100%os kivitelezésre az életem képet, szóval mindenki bekaphassa.
És akkor legyen mindenkinek igaza, jobb kéz markolat felől van 2 gombom, valamint átkattintós funkciós fix állású pöcök is. A gombok egy részét lehet több funkciósra rakni, hogy rárakok 3 féle fókuszt és megnyomom akkor léptet, vagy nyomva kell tartani és tárcsával léptet :-P
Hátán még 3 szabadon konfigható funkció gomb, plusz még sok más.
-
Stauffenberg
nagyúr
válasz
p_adam #36267 üzenetére
"Egy mondatban összefoglalva: eddig csak azt hittem, hogy a Fuji AF rendszer a "nem jó", de mint kiderült, ergonómiában (használhatóságban) is eléggé le van maradva."
Ezt mondjuk magadnak fejtetted meg, nem a társalgásból következik, olvasol dolgokat az interneten és már rögtön a nyitó mondatod a témában egy teljesen téves információ volt, aztán így öröklődnek tovább a félinformációkra alapozott téves diagnózisok.
Az ergonómia egy bizonyos pontig erősen szubjektív kérdés, ami viszont objektív:
- Van dedikált AF módválasztó kapcsoló
- Van programozható AF single, zone, wide tracking módválasztó gomb
- Van programozható Face/Eye Detect On/Off kapcsoló gomb, mindegyik AF mód alatt előhívható vagy kikapcsolható
- Van dedikált AE és AF Lock kapcsoló mellett AWB (!!) Lock gomb is (átprogramozható a helyük/funkciójuk)
- Van dedikált Single, CL és CH (sorozat) kapcsoló
- Van dedikált fénymérési mód kapcsoló (X-T3-ig, utána Still/Movie kapcsoló, Fn gombbal pótolható)
- Van dedikált ISO, Záridő és Exp. Comp. tárcsa és mellette (!) kettő darab másik tárcsa, amik szabadon programozhatók és kattintásra második módot is tudnak
- Van dedikált Joytick az AF mozgatására és mellette egy négyirányú D-Pad, minden gombja átprogramozható
- További programozható Fn gombként szolgál a "markolat" belső oldalán a bajonett mellett egy jelöletlen gomb
- LCD képernyő további Fn programozható funkciókat tud
- A legtöbb natív objektív rekeszgyűrűvel rendelkezik, újabbakon megjelent, hogy fokozatmentes vagy klikkelős módot is tudjon(Mielőtt jön a kérdés: Nekem ezek MIND fel vannak programozva a fizikai gombokra és kapcsolókra egyidőben és legalább három négy felprogramozott funkciót ki is hagytam a felsorolásból, mint a filmszimulációk vagy az Auto ISO presetek közötti váltás, ahol természetesen van target záridő lehetőség).
Én rendszeresen elfelejtem mi-merre van a menüben, mert olyan ritkán kell oda bemennem. Minden kéz alatt van ami az exponáláshoz és kompozícióhoz kellhet, gyorsan lehet üzemmódok között váltani és van egy teljesen személyre szabható Quick menü is, amiben meg a videós paramétereket szoktam pesztrálni.
Felőlem amúgy lehet nem szeretni a Fujifilmet, ha átnézel a topikjába, bőven látsz tőlem kritikákat rájuk, de legalább ne innen-onnan beszerzett félinformációk és teljesen téves infók halmazából alakítsák ki az emberek a véleményüket.
-
válasz
p_adam #36267 üzenetére
“Kapcsolóval váltani oda-vissza, amikor egy másik kamerán csak attól függ, hogy (természetesen tudatosan) melyik gombra mi van beállítva”
Nem lehet hogy ez egyéni preferencia kérdése és ez csak neked simán nem tetszik? Mert pl nekem egy kifejezetten szimpatikus dolog, hogy pár dolgot kapcsolóval tudok kapcsolni a vázon, vagy fizikai tekerővel. Nekem így jobban kézre áll, illetve a gép kikapcsolt állapotában is látom az adott funkció állását.
-
Stauffenberg
nagyúr
válasz
p_adam #36260 üzenetére
"Mondjuk hasznos lenne, ha lenne programozható gomb más AF módra, de ha jól olvasom, ilyet Fuji nem tud."
Lehet a felvetésed nem értem, de az AF-S/AF-M/MF módok saját dedikált kapcsolót kaptak a "retró" vázakon, egy pöccintéssel váltasz közöttük. A H-vázakon nem ilyen kapcsoló van, hanem egy jelöletlen fekete gomb ugyanezen a helyen (az X-H2 kézikönyve szerint az Fn gombokra szabadon programozható a fókusz módválasztó).
"kb. akkor ér valamit a sok MILC tech, ha jól használható, nem pedig ki-be kapcsolgatni, amire szimplán semmi szükség"Ideális esetben nincs rá szükség, hanem mehet 0-24h-ban az AF-C és legfeljebb lenyomod az AF-Lock gombot ha fixálni akarod, de tegyük hozzá, hogy ez egy teljesen oké mérnöki döntés volt a Fujifilm részéről, mivel nincs olyan AF-C rendszerük, ami a kortárs Sony modellek szintjén lenne. Így az algoritmust arra hangolták, hogy "menjen elébe" a detektált mozgásnak (ismétlem: Az én gépemig bezárólag ismerem behatóan a viselkedését). Lejjebb lehet tekerni az AF-C "izgágaságát", de nekem valóban mozgó témára jó volt gyári beállításon és legfeljebb váltok egy pöccintéssel AF-S/AF-C módok között. Örülni fogok ha majd nem kell, de ez benne sincs a top 5 legnagyobb problémámban jelenleg.
#36263:
"itt bukott az egész, még egy RX1RII is programozható úgy hogy legyen külön szemkövető AF mód"
Az egyik Fn gombra programoztam az Face/Eye Detection On/Off kapcsolót. De nem egészen értem a kritikádat ezzel kapcsolatban, hiszen alapvetően kompozíciós kérdés, hogy akarsz-e arcra fókuszálni vagy sem.
"Amiben pl. az EOS R jobb volt, az a Külön Vízszintező ki-be kapcsolás. Ne kelljen csak ezért külön kijelző módot hozzáadni"
Ez is rajta van az egyik Fn gombon (technikailag nem gomb, hanem az LCD-n fel/le/jobbra/balra suhintás is programozható Fn gombként, arra tettem, mert ritkán használom és nem zavar ha véletlenül bekapcsolom).
-
Jahno
veterán
válasz
p_adam #36260 üzenetére
Fujin nem emlékszem, most csak egy T1 van nálam, meg aminél elől manuális pöcök volt. Többi gépem legalább 3 gyors gombot tudok, amire ezt is rá lehet konfigni. Azzaleg majd más baj lesz. Teszetelőknek mindegy, hosszú és nyűgös, ennyire lehet nem is ért hozzá vagy nem fordul meg a fejében. Nálam itt a szem követés is van, ha valamihez éppen ragaszkodna akkor egy nyomás kikapcsolni. Stabi van még itte, meg mikor mire készülök.
Nagyobb baj mikor ezekről márka nagykövetének sincs fogalma, max. reklámoz valami új modellt és kész, aztán egy erős amatőr többet tud a cuccokról vagy specifikusan.
-
Jahno
veterán
válasz
p_adam #36054 üzenetére
Ki lehet nőni, de akkor miért nem fejlődött a tükröshöz képest?
" és már az sem igaz, hogy a Sony rendszer olcsóbb/jobb volna mint a Canon,"Hasonlítsunk össze két konkrét modellt, vagy nézzük meg mire van szükségünk, írjuk össze egy Ekcel táblázatba. Főleg ha van amivel használt piacba is belenyúlhatunk.
-
Jahno
veterán
válasz
p_adam #36052 üzenetére
De hát az RP a belépő szint legalja occsó váz, hagyjuk már mindenben is. Egyszerűen nem összehasonlítási alap, így lehet valaki örölre Canonos, hogy megveszi mert olcsó, aztán vakarózik, ha haladna akkor hamar ki is növi és vége a dalnak, már több pénzt rakott bele, mint más platformba. Akkor már inkább a 6D pedig azt sem nagyon szerettem
-
Warton
őstag
válasz
p_adam #36048 üzenetére
"Már a kameráknál is pedzegetik ezt a dolgot - nem várom, "szerencsére" a mai gépek most is nagyon magas szinten vannak, így egyelőre nem látni, mi lesz az újdonság, amivel ezt meg lehet majd játszani - de biztos lesz..."
Nekem úgy tűnik, mintha megrekedt volna a technikai fejlődés egy ponton. Jelenleg pl. 6dmark2-t használunk munkára és elnézve az ebből kieső képeket nem látom, hogy hova lehetne képminőség terén fejlődni tovább, vagy mi az a technikai újdonság, ami miatt megérné lecserélni. (Na jó, talán a 2 db SD kártya jó lenne.)
Amúgy ezzel a bérlési szisztémával szerintem az a legnagyobb baj, hogy az innovációt megszünteti. Pl. az Adobe miért fejlesszen bármit is, minek költsön innovációra, hiszen alapból így is folyik be a pénz, pusztán a szinten tartással. Főleg, úgy, hogy reális verseny nincs is.
-
Jahno
veterán
válasz
p_adam #36048 üzenetére
"hanem sokkal korábban, amikor sokkal többen olvasták az oldalt."
Ugyan, hullik itt minden, ember nem akar 2 dollárt sem fizetni, ha mégis akkor úgyis kevés és kevesen vannak.
Idehaza mikor talán a Gamestar magazin megdőlni látszott akkor jóóóóóó nagy volt a felháborodás, minden fronton ment az adok-kapok és igény elvileg lett volna. Nem tudom a pontos számokat, de 2-3ezer előfizetőre lett volna szükség, összes retró csoportban verték az asztalt, majd kiadták, hogy okés, csinálunk egy szezont és ha kb. 200 előfizető összejön, akkor tárgyalunk. Végén semmi nem jött össze, visszautalták a pénzeket, kész, béke poraira.
-
Stauffenberg
nagyúr
válasz
p_adam #35961 üzenetére
Én nem mondtam, hogy a DSLR-ek AF-ben szarok.
Én a DFD AF-es Panasonicról beszéltem, amikor azt illusztráltam, hogy még az MFT -> APS-C váltásnál sem a képminőségben előre lépés, hanem az AF volt a motiváló tényező.
Csak ne beszéljünk el egymás mellett, nem kell meggyőzöd olyanról, amit nem mondtam.
Ettől függetlenül én drágának tartom az olyan gépeket, mint az 5Dmk3 vagy a D750, olyan nagyot azért nem lehet fogni rajtuk például egy A7 II-höz képest, de kicsivel frissebb MILC vázak is lassacskán leesnek ide árban. Azt a trendet sem hagynám figyelmen kívül, hogy olyan gyártók, mint a Meike, TTArtisan és társai meg elkezdtek ráfordulni arra, hogy APS-C után már egyre több Full Frame autofókuszos objektívet adnak ki eléggé olcsón.
Én értem ezt a DSLR nosztalgiát és ragaszkodást, de aki APS-C felől jön és ígyis-úgyis bele kell invesztálnia objektívekbe is, annak szerintem így 2024-ben már logikusabb inkább MILC-ben gondolkozni, semmint DSLR-ben, amik már halott rendszerek (halott = nem fejlesztik őket tovább, sem a márka, sem pedig a third party gyártók).
-
Jahno
veterán
válasz
p_adam #35961 üzenetére
S5 nem rossz, de ár-értékben még tudja a fene, az 5XII ellenben baromi jó lett mindenfélében, inkább ha összeírod egy Ekcel táblázatba, hogy milyen obik kellenének hozzá, akkor lesz nyűg, mire azokat bevezetik a piacra és megjelenik, meg persze az árával.
Most megy lefelé, nem tudom, hogy annyi környékén inkább A6600 Sonyt vennék-e vagy adott keretből mi legyen. 6600ban erősebb a fókusz, kb. zajban sem rosszabb, de itt nincs mérvadó összehasonlítási alapom. Majd tán lesz. Jön a téli időjárás, ezt tavaly kicsit elbénáztam, most konkrétan gyúrok egy ilyen képre, ezeknél elég látványos bír lenni minden is:
Keresők sok gépben olyanok, régebbi Olynál a színe zavart, zöldsárga az egész, vagy fakó, valamelyik Sony furcsán vibrált. S5nél nem tudom, azzal nem volt bajom, de lehet nem vettem észre. -
Stauffenberg
nagyúr
válasz
p_adam #35956 üzenetére
"A többit értem, de ez nem feltétlen állja meg a helyét olyan tekintetben, hogy (itt is) mennyien idéznek DPreview teszteket, Photonstophotos grafikonokat."
Ez nem egy paradoxon? Azt mondod a szenzor képessége alultárgyalt téma, most meg azt mondod milyen sokan beszélnek erről. Az én állításom viszont nem ez, hanem az, hogy ez nem vásárlási szempont a többségnél, hogy valamit fél fényértékkel tovább tekerhetsz ISO-ban ugyanahhoz a zajszinthez. Az egyéb fejlesztések lesznek, amik végül eladják az újabb gépet.
"Meg az "elégtelen" azért tág fogalom"
A Panasonic DFD-je világ életében nagyon gyenge volt AF-C módban. A túl magas fotós hibaszázalék mellé teljesen magatehetetlen videós AF tartozott, ami egy egyszerű statikus témák közötti váltást sem tud szépen megoldani, hát még megbízhatóan. Hobbira lehet valakinek elég volt és egy G9 tulaj ezt kikéri magának, de az összes többi gyártó mérföldekkel jobb PDAF rendszereket tudott már felmutatni. AF-S módban elég ügyesek voltak, de témakövetésben gáz volt a DFD. Nem tudtam megvárni míg lett náluk is PDAF.
A kissé már koros Fujifilm X-T3-mat a Sony fotósok szokták körberöhögni, de még ez is háromszor körbefutja témakövetésben bármelyik DFD-s Panasonic vázat, amíg az még mindig a Hold túloldalán keresi az elveszett fókuszt.
"Azért én annyira nem érzem, mintha eddig sportfotósok számára olyan "elégtelen" lett volna a képesség"
Hát nem sok sportfotós használt DFD fókuszrendszerű Panasonicot, MFT vonalon mindig is a PDAF-es Olympus vázak voltak erre népszerűbbek. Máté Bence is csak addig tolta a Panasonic szekerét, amíg tartott a szponzor pénz. Nem is értem ezt. Behozom példának, hogy nekem az AF rendszer és nem a képminőség volt a motiváló tényező a Panasonic elhagyására, erre próbálsz meggyőzni, hogy a sportfotósok imádják és semmi baj nem volt vele.
Ezek a sportfotósok amúgy itt vannak most is velünk a szobában?
-
Jahno
veterán
válasz
p_adam #35956 üzenetére
" sejtem, hogy a fénymérő alapján mit fog csinálni "
Fénymérő? Hétvégén amivel rohangáltam az volt a legnagyobb bajom, hogy nem tudtam a záridejét sem :-D Ráadásul több oldalon összevissza írták a formátumát, látszik, hogy nem gondolkoztak, nem ismerték, vagy csak ugyanazt a szöveget másolták ugyanonnan. Alig találtam meg a gyári értéket, de minden leírásban ott volt, hogy ilyen meg ilyen típusú zár van benne, jajjdejó. Mint egy rossz marketinges, csak a zár lefutási idejét nem tudtam meg a típusból sem. Valószínű el is barmoltam és sok lett bele a 400as film, de hát utólag könnyű okosnak lenni :-D Majd jövő héten meghajtom még.
-
Stauffenberg
nagyúr
válasz
p_adam #35941 üzenetére
"Azért van egy másik indok is, amit sokan hajlamosak figyelmen kívül hagyni:
Nyers RAW képminőség tekintetében semmi nagy ugrás nem történt a D600/D800 óta."Miközben minden másban meg volt fejlődés, így ezt egy eléggé irreleváns érvnek tartom. Az elmúlt 10 évben nulla alkalommal cseréltem fényképezőgépet vagy váltottam rendszert a RAW képminőség kedvéért (a szenzor méretet nem nézve, de nekem az APS-C is simán elég amúgy, de volt némi kitérőm MFT-re, azt már egy kicsit kényelmetlennek éreztem zajban, de ott is inkább a Panasonic CDAF-et untam meg, mert AF-C módban használhatatlan volt a DFD).
Szerintem egyáltalán nem figyelmen kívül hagyják az emberek ezt a tényt, hanem a feltételezéshez képest sokkal többen felfogják, hogy a szenzor nyers képminősége csak egyetlen faktor a sokból.
Ha én egy elégtelen AF rendszer miatt nem tudom lefotózni amit szeretnék, akkor hajamra kenhetem, hogy a képminőséggel elégedett vagyok. Ha kényelmes és fontos nekem az EVF és a keresőben elérhető hisztrogram/zebra a munkámhoz, akkor azt is a hajamra kenhetem, ha az AF és a képminőség is megfelelne egy DSLR-ben. Csak egy-két példát hoztam be.
De nyúljunk vissza tágabb perspektívába is: Az analóg időkben sem történt 2 évente valami a fejlesztésben, ami a feje tetejére állította volna a képminőséget. Picit reszeltek mindig a kémiai formulán, de nagyobb ugrások inkább 15-20 éves távlatokban voltak a film technológiában. Ott is inkább a fényképezőgépek funkcionalitása és az egyre jobb optikák beszerzése jelentette az előrelépést.
Ha például fotózol régi analóg géppel, akkor tudod mennyire számít, hogy valami csak 1/1000 záridőt tud, vagy már az 1/4000 is megy neki és nem kell f/16-ra lerekeszelni nappal ND szűrő hiányában. De a pici sötét keresőktől is eljutottunk a nagy és fényes keresőkig, egyre jobb mattüvegekig, megjelent a TTL fénymérés, nyolcvanas években az AF az SLR-ekben, egyre lejjebb került a PASM vezérlés belépési küszöbe, sok olcsóbb gép nem tudott mást, csak rekeszprioritást és teljesen manuális módot (még olcsóbbak csak automatát).
Szerintem semmi új nem történik. A film/szenzor nyers képminősége mindig csak egy faktor volt, persze fontos, de nem az egyetlen fontos faktor. Ha az elmúlt 10 év gépei között nincs földrengető különbség képminőségben, akkor nem figyelmen kívül hagyják az emberek, hanem felesleges is mérlegelni, lesz helyette sok más szempont.
-
Jahno
veterán
válasz
p_adam #35951 üzenetére
"Pentax-nál csináltak vele valamit,"
Pentax tök jól csinálja, csak másra való. Asztróra nem kell ennyi FPS, másra kell, meg a prefókusz is jól jöhet. Igaz azt sem próbáltam soha :-D
Asztróra pont elég lett volna a lassú Fuji, aminek jó érzékelője van és kb. 2 kép/másodperc a gyors sorozat. Elég lett volna, ha tudja tartani a beállított záridőket meg a hosszúkat stabilan.
-
Jahno
veterán
válasz
p_adam #35942 üzenetére
" szinte mindent adott gomb vezérel"
Ez sem olyan egzakt, hogy mer' a DSLR olyan ez meg nem. Ezeknél is van felirat, a gomb meg konfigható, DSLRnél is sorban jöttek a funkciógombok amik dedikáltak, aztán szép lassan ott is átváltott egy csomó szabadon konfigurálhatóba. G1emen még nem ilyen volt, pedig az is MILC :-D
Érintőképernyő miért takarná el a képet? Akkora, amekkora, rajta van a kép, nem értem ezt sem. Felület takarja ki? Azt rakok ki rá amit szeretnék, ez is a MILCekkel jött, hogy keresőben is látom, variálom amit szeretnék, sokszor még a helyét is meg tudom mondani ha kell. Aztán lehet hisztogramot nézegetni, én pld. azt sem használom.
Funkció és beállítás az van gazdagon, nem is értenek hozzá egy csomó helyen, gyártói leírás is elég homályos tud lenni, oszt én is csak vakarom a fejem, hogy mikor mire mit. Viszont havercsaj most váltott D7500ról A6700-ra, haversrác felkonfigott Neki egy csomó dolgot, hogy szerinte ez így jó, azóta fizeti a sörünket, hogy mennyivel egyszerűbb minden és gyorsan lehet funkciót váltani, szopiknyalik a gép és keze alá dolgozik.
Aztán lehet magyarázni, hogy nem a technika számít, kutyás versenyen simán lefekszem a fűbe, kisállat/arc/emberalak prioritás és kész, nem nagyon fog a belógó fűszálakra fókuszálni, csak ha azt szeretném. Tükrössel azért gépészkedni kellett rendesen, meg előző szériás Olykkal és mindenfélével. Sokkal kevesebb expó kell, abból sokkal jobb lesz a kihozatal. És egy csomó mindent amivel nem tudok mit kellene kezdeni, vagy miképpen műxik (csókoltatom is az összes influencert meg márkanagykövetet, akiknek még arról sincs fogalma amiről nekem van és nem is fotóznak ilyen széles körben), pedig jó lenne, váz is tudná, lehet hatékony lenne, de ez van. Valamerre fejlődni kell, nem kötelező mindent is használni.
-
Jahno
veterán
válasz
p_adam #35941 üzenetére
Nikonnál nem tudom, de ha a nyers kép nem lett jobb, akkor bekaphassák. Más gyártük azért virítottak valamit, még Canon is meg szinte mindenki.
Az obin kívül is van még sok minden, ami a technológiával jött de én Nikonnál sem látom, hogy visszafelé menne a képminőség. Sőt. Meg ott vannak a nagyobb szenzorok, abból még vágni is jól lehet, megspórolod a telét :-P
-
p_adam
addikt
válasz
p_adam #35941 üzenetére
Félreolvastam a végét, de szerintem egyébként a DSLR olyan szempontból egyszerűbb, hogy szinte mindent adott gomb vezérel (Van hely szépen mellé írni, hogy mire való, bárki képes megérteni
) és inkább fotóra való, mint fotó/videóra.
Míg egy MILC annyival okosabb, hogy a haját tépi az ember a (megjegyzendő) beállítástól, mivel sokkal több gomb kéne, hogy elférjen rajta a tudás.
Ehelyett kicsi a hely, az érintőképernyő meg pont a képet takarja el, de ymmv -
Stauffenberg
nagyúr
válasz
p_adam #35937 üzenetére
Az idézett mondatot nem az értékvesztésre értettem hanem, hogy amikor már mindenki feneke ki lesz nyalva a legmodernebb EVF meg e-shutter technológiákkal, akkor majd beindul a nosztalgia vonat, hogy játszósnak csak kéne megint valami gép, ami ehhez képest komplikáltabb és akkor az addigra teljesen kiöregedett DSLR-ek megint előkerülnek, de csak játszósnak.
Én ezt tökre értem és megértem. Csak én az analógig nyúlok vissza.
-
Jahno
veterán
válasz
p_adam #34616 üzenetére
"Nem elég homályos a háttér? Olyan környezetet kell keresni, ahol ez nem probléma.
Nem elég széles a látószög? Adott esetben össze kell illeszteni több képet.
Nincs elég/nem elég jó a fény? Lehet, hogy be kell vonni másik fényforrást formálóval, állvánnyal, amit ha magával cipel az ember, akkor már tényleg nem sokat számít hogy"Adjam a feladatokat? Környezet általában adott, lehet keresgetni, aztán arra jutunk, hogy keressük azt amit igazából még nem is tudjuk, hogy le szeretnénk-e fényképezni.
meg persze lehet utómunkával vackolni, ami lehet nem lesz olyan jó, vagy nem adja ki amit kattintással fizikával megoldasz. Vagy világítsunk ki egy hidat, meg szívjunk panorámával, mikor a Pano2VR is embertelenül megemelte az árát, aztán haladó kollégák is dolgoznak vele rendesen.
Éppen tegnap majomkodtunk egyet a Naplás partján. Haversrác képe:
Én látószögembe meg ennyi fért bele occsóért:
Nem olyan egyszerű ez, ha nem férsz be és nem adja ki, akkor nem adja ki mert ilyenkor jön a "fix 50 mindenre elég" "lábzoom, hátrébb kell menni" De menj hátrébb egy tejutas képhez, vagy templomban keresztelőnél az első sor fotózásához, amit panorámával össze nem raksz és irreális az az elvárás is, hogy kivilágítsd.Aztán itt a kép, aminél úgy vett haversrác gépet, hogy jajj tetszik meg jókat mondtak róla, meg Olympus, aztán velem akarta megoldatni, hogyképe is legyen. Mit mondjak? Sokkal drágább obi, több utómunka, keressünk gyorsan másik helyet, mikor ezeket is nehezen találjuk meg, kellene venni követőt, komolyabb állványt és sokat szopni mire megtanulja, utómunkázni, vagy APSC-n egy 12mm-es obival már egész jól kiadja és akkor ha a cucc árát összeadom, akkor az az APSC váz+obi kb. 140ezer, Nála a váz+ obi verte az 1 millót, de sem a szöget nem adta ki és utána még nekem nyüszített, hogy zajos. Hátevvan, menj oda aki a tanácsot adta, nálam meg itt van 3 gép, mindegyiket meg tudod nézni:
Aztán világítsunk. Időnként előfordulok úszás versenyen, ott néha lehet vakuzni de nehéz ügy, karate bajnokságon már nem annyira, mert lehet a következő pörgő rúgást már én kapnám, amcsi focihoz meg 70ezer wattszeknyi vaku kell, hogy kivillantsam a stadiont. Elsőkét meccset el is csesztem rendesen ahogy illik
Minden megoldható lenne, de mégsem, esetleg odaadom az egyik öregebb gépem, csinálj meg vele 1-2 dolgot és utána folytathatjuk, mert hajnalban egy fát vagy a gyerek kézilabda meccsét biztosan nem tudod vele lefényképezni, pedig szerinted "megoldható valahogy". És jöhetnek az axiómák, hogy nem a gép számít, meg ilyenek de ezt éppen havercsaj foglalta össze jól egy hasonló kommentcunami közben, ahol szintén a "régebbi occsó MFT mindenre is jó, mi az amit nem lehet vele megoldani" indokolással jöttek és csak stúdiós portrék voltak a minta képek. Mondtam már, hogy célhoz az eszköz? Nahát. És igen, filmes gépem is van. Néha használom is. Csak kb. a telafont meg a kis kompaktot nem, nekem azok mindenre is alkalmatlanok.
-
Jahno
veterán
válasz
p_adam #34614 üzenetére
Más a Fuji szektából meg azt mondja, hogy azt mennyivel könnyebb szerkeszteni és szinte nem is kell. Én meg nem tudom mert ki van zárva. Az is hetente lemegy, hogy melyiknek milyen a színe és fel lehet-e ismerni, de szerencsére tesztelésre senki nem jelentkezik, mert akkor azzal sokat kellene dolgoznom és szintúgy nem lenne értelme :-D
kezdőnél nincs olyan, hogy "tetszik". Akkor szoktak Olympust venni, aztán lukra futni, mert enteriőr/épület azért kicsit küzdősebb vele, mint egy APSC vagy FF vázzal. Inkább feladathoz kellene eszközt választani, mert pld. nekem is tetszett a G6os Pana, csak relatív drága volt rá egy obi, nem bírta a hosszú záridőket, sok fény az igénye így hajamra is kenhettem sokszor, hogy mennyire tetszett vagy sem. Amúgy meg szerethető gép volt, csak sorban buktam vele a képeim
És az sem teljesen igaz, hogy a MILC könnyebb, főleg egy értelmes obival együtt. Canon 5D pld. biztos, hogy valamennyivel könnyebb, mint egy Oly E-M1X, ha a műszaki követelmények nem számítanak és kell rá egy bármilyen nagylátó, akkor még nagyobb az eltérés a Canon javára. 7D Mark II már nehezebb lesz az 5Dnél, ááá, mindegy. Teljesen nagy a kavarc ebben.
-
#04331520
törölt tag
válasz
p_adam #33708 üzenetére
Gondolom az a jel-zaj arány (én jel/zaj viszonyt tanultam) jelen esetben, hogy ha nagyítok egy képet értsd vágok, akkor felnagyítódik az addig nem biztos, hogy látott zaj ezzel megnőtt a zaj aránya a hasznos jelhez képest. Ám ettől a legvilágosab és a legsötétebb részek - pixelek egymás melletti körülhatárolt csoportja - nem fognak eltűnni. Az információ bár megváltozik de marad.
-
#04331520
törölt tag
válasz
p_adam #33703 üzenetére
Zajban romlik a FF crop után, de attól még a dinamika tartomány nem változik. Ha az apsc-n már kiégett az ég a full framen meg még látszik a felhő az akkor is látszani fog ha esetleg zajosabb lenne a kép de a BSI miatt szerintem az apsc-s fotóhoz képest nem látnál több zajt a másfélszeres zoom miatt. Ez nyilván csak elmélet de jó alapja van.
-
Jahno
veterán
válasz
p_adam #33705 üzenetére
"Ez az egyforma gép tud különbözni zajban meg olyen mértékű lehet, ami semmit nem jelent és a láboratóriumi 400%-os nagyításon kívül senki nem veszi észre."
Fenét nem. Nálam kb. 2 FÉ simán volt. Mondjuk nem délben fotóztam vele ISO400on, az is igaz, de hosszabb zárnál meg aztán végképp. Alapban elég látványos azért ISO1600/6400 körül is. Mellékesen én sem gondoltam volna. Laboratóriumi körülmény nem volt, egymás mellett voltak az asztalon, túl nagy hőmérséklet különbség nem lehetett, ráraktam ugyanazt a vázsapkát és kész. Havernak csináltam teszt képeket, Ő jobban rá volt erre pistulva, mert először csak azt nem értette, hogy feldolgozástól vagy mitől tűnik zajmentesebbnek a képem, vagy Neki miért nem ad ki hasonlót, hasonló körülmények közt, ésvagy. Akkor csináltam pár próba expót és jött a hümmögés. Aztán gyorsan felszámolta az MFT szettet és kész, megteheti
-
Jahno
veterán
válasz
p_adam #33703 üzenetére
Én 24-50 megapixelen FF vázon használtam APSC crop módban obit (ha nem is sokat), de így első ránézésre közelében sem lesz az eredménye egy 20 megás MFTs képnek. Ezeket kicsit rendesebben kellene tesztelni, arra meg senkinek nincs eszköze, ereje és a végeredmény sem érdekelne senkit részletesebben :-P
FFből a 2x crop meg sem látszik, főleg ha van megapixel. Nem lesz olyan zajos a képem, mint ahogy MFT vázzal meg sem tudom csinálni értelmesre.
Meg aztán az évjárat sem mindegy, meg néha az sem, hogy 3 teljesen egyforma gép is erősen tud különbözni zajban.
Utána meg jön a többi, hogy milyen évjáratot hasonlítsunk össze? A 10 éves Fuji APSCm zajban megeszi a legmodernebb MFT vázat.
Canonak meg hiába nézem az aktuális 2000D típusát, ha 10 éves benne a szenzor és az egész technológia elavult, amit ilyen néven össze bírtak kalapálni.
Meg amúgy mindegy is, középformátumú lukkamera kell és kész
Bár ha jobban belegondolok akkor nekem annál nagyobb is szokott lenni, nem is azért szeretem mert vacak a felbontása, hanem mert sokat kell szívni a felállításával
-
-
ivcsi86
tag
válasz
p_adam #27369 üzenetére
Igen, elég gányolásnak tünik.
Tényleg nem érdemes ilyesmibe belevágni.
Inkább néztem pár használt gépet. Nekem ami fontos lenne a nagy látószög (a jelenlegi 25mm-nél jobb), mert lakások belterét fotóznám ugy 80%. Nem kellenek profi fotók, de nem árt ha minél több látszik egy nappaliból és jók a fények.
Ezek közül melyiket ajánlanátok?
- Nikon d50 18-55 objival: 35e
- Samsung NX 1000 váz + 20-50mm: 29e
- Samsung NX300 + 18-55 OIS: 50e
- Panasonic Lumix G3 + 14-42mm obj: 55e
- Canon 350D E-FS 18-55mm: 28eMindegyikről néztem már tesztet pixinfón, de megmondom öszintén, hogy elveszek a sok számomra új dologban, nem látom át annyira, mert nem értek hozzá....
-
NandorHUN
addikt
válasz
p_adam #26168 üzenetére
Ez lehet az is, hogy manapság gépekből elkészült jpg-k már elég jól sikerülnek alapból és sok editálást nem is igényelnek.
Pl. régi gépeken nem tudom mennyire volt histagram, ma ránéz a fotós kép készítése közben és nem is feltétlen kell raw, hogy aztán azzal szenvedjen.
Ha nem versenyre készül a kép, gondolom megelégszik azzal amit kapott és kész. -
t72killer
titán
Új hozzászólás Aktív témák
- DOOM - The Dark Ages
- Parfüm topik
- Vác és környéke adok-veszek beszélgetek
- Azonnali informatikai kérdések órája
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Nintendo Switch 2
- Kertészet, mezőgazdaság topik
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Budapest és környéke adok-veszek-beszélgetek
- További aktív témák...
- AKCIÓ! GIGABYTE AORUS ELITE Z790 i7 14700K 64GB DDR5 1TB SSD 7900 XTX 24GB be quiet! SB 802 1000W
- Telefon felvásárlás!! Honor 400 Lite, Honor 400, Honor 400 Pro
- IKEA (HAVREHOJ) tablet tartó
- Telefon felvásárlás!! Samsung Galaxy Note 10+/Samsung Galaxy Note 20/Samsung Galaxy Note 20 Ultra
- Új monitor állvány - csak össze lett szerelve