Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • janos666

    nagyúr

    válasz daneel_hu #7361 üzenetére

    Itt szerintem okoz némi zavart, hogy a fényképészetben és most filmezésben is van egy átfogóbb "szokásos dolog", amit HDR-nek nevezel, és mikor összeveted őket, akkor nem vezeted vissza mindkettőt a közös eredeti kiindulási pontra.

    Egyrészt az szerintem pusztán csak technológiai kérdés, hogy több expozíció segítségével tolod ki a dinamikatartományt. Ha van olyan szenzorod, ami egyetlen exponálással is képes "nagy" kontraszt átfogásra (persze ez így egy relatív fogalom), azt is hívhatod HDR-nek.

    A másik oldalon pedig akárhonnan jön a HDR kép (egy vagy több exponálás), általában szükséges valamilyen tone mapping, amiben most lényegében csak annyi változott, hogy többszörösére nőtt a megjelenítők szabvány szerint alapul vett tartománya. Eddig pl. ~120 cd/m^2-t feltételezett a szoftver, ha sRGB-be konvertáltál egy HDR képet, és általában nagyjából tényleg ennyire kalibrált monitoron nézegetted és simogattad utána kézzel, most pedig szabványos keretek közt is megteheted, hogy mondjuk Rec 2020 + 2084 formátumba (is) konvertálsz és lesz olyan végfelhasználód, aki meg tudja ezt nézni "helyesen".

    Gyakorlatilag ugyan azt csináltad eddig HDR fotózásnál, mint az utóbbi ~10 évben a videojátékok a HDR effektjükkel. Nagy tartományban számoltak és visszatömörítették sRGB-be. A lényegi különbség az volt, hogy mozgóképen volt egy pár másodpercnyi idő, amiben fokozatosan futott át pár mapping paraméter (mikor átmentél sötétből világosba, akkor először beégette a világos részeket és aztán fokozatosan visszahúzta). Pontosabban nyilván ma is csinálja ezt a játék, még az átmeneti részt is, mert ma sem olyan világos egy TV-n a csúcsfény, mint egy vakító nap, szóval ugyan úgy van ilyen dinamikus mapping (már csak azért is, mert ha már kész volt, miért dobták volna el...?).

    + Amit még csinál a legtöbb játék és a PhotoShop (és biztos más hasonló progi is), az a "HDR Bloom", ami "fátylat" gyárt a beégő része köré, hogy ne legyen feltűnő a "vágás". "HDR kijelzőn" (bár ez nem jól definiált fogalom) erre ritkábban van szükség (vagyis szerintem szükség sohasem feltétlenül lenne, úgy értem a tatalomkészítő ritkábban érzi majd szükségét, illetve ritkábban fordul elő a szituáció, ahol ez az effekt "beindul" [ahol elfogy a kijelző --most nagyobb-- skálája]).

    De próbád ki, vegyél elő egy RAW file-t, nem is kell feltétlenül több expozíciós (de nem árt, ha alacsony ISO) valami világos jelenettel és konvertáld ilyen "TV-s HDR" formátumba (olyan szoftverrel / beállításokkal, hogy a szoftver félúton is HDR-ben dolgozik), majd nézd meg a HDR TV-den.
    A legjobb teszt szerintem az lenne erre a "koncenpciótesztre", ha kihagynánk a PhotoShop-ot és társait, inkább csak rögtön áthúznánk a nyers csatornákat RGB-be egy 3DLUT-alm (absolute mapping).
    Csináltam már ilyet tesztképp Rec709-re, és nem igazán tetszett. Most kicsit én is kíváncsi lettem, hogy néz ez ki a HDR TV-ken.

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

Új hozzászólás Aktív témák