Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • fodorzsolt

    csendes tag

    válasz bimbiri #166 üzenetére

    A vitaindító cikk és az azt megelőző pont ezért született. Ami jövő évtől lesz, az kevés, lásd megjegyzéseimet.

    "Szakiskola: 2 év alapozó + 1 (ritkán 2) év szakma. 36-90 informatika óra."

    Ez kérem 0 óra jövő évtől. (Ha valaki nem tudná, a szakmai tárgyakon, gyakorlaton kívül heti 5 óra testnevelés, 1 óra osztályfőnöki, 2 óra idegen nyelv, 1 óra matematika, 1 óra kommunikációs, 1 óra természettudomány, 1 óra társadalomismeret)

    "Szakközépiskola: 4 év érettségiig + 1-2 év szakma. Akár 288 informatika óra érettségiig + szakmai informatika."

    9. évfolyam, heti 1 óra, azaz összesen 36

    "Gimnázium: 4-6-8 év. A fene se tudja mennyi informatika, de a 36-288-ig bármit el tudok képzelni."

    Nos, 4 évfolyam gimnáziumban 9. és 10. évfolyamon heti 1-1 óra, tehát 72.

  • hcl

    titán

    LOGOUT blog

    válasz bimbiri #162 üzenetére

    Ha hülye vagyok, akkor meg mit vitatkozol?

    "Már ne tanítson Office 2003 programmal, használjon Office2007-et vagy Office 2010-et."
    Persze, mert az iskolákban pont olyan vasak vannak, hogy az Office2010 megy rajtuk, meg a winnyóz hét. Ha meg menne, akkor vagy van rajta, vagy nincs.

    "Egy állás felvételi procedúrájának utolsó lépésében, a próbanapon vagy a próbaidő alatt elküldik ha kb. a tudása."
    Khm, nálunk elég egy alapszintű, és a felvettek nem teljesen titkárnői feladatokat oldanak meg.
    Mondjuk van is pár meredeken hülye user.

    "Hozzáteszem, ez olyan diákokra vonatkozik akik utána napi szinten használják majd az adott programot. De én ilyeneket tanítottam."
    Az általános informatikaoktatás meg nem ennyire építhet arra, hogy az a diák fogja az ismereteit használni.
    Úgy sokkal könnyebb lenne, mert amit használsz, azt tudod.

    "Tudom vannak különbségek, néhol elenyésző, néhol lényeges. De nem változnak olyan sűrűn."
    Nem sok olyan user volt, aki be is állította. Másrészt, a tálca-startmenü a 3.x -hez képest előrelépés volt, a Metro meg tábagépen előrelépés, asztalin vissza.

  • philoxenia

    MODERÁTOR

    válasz bimbiri #163 üzenetére

    "Nem lehet egy kalap alatt beszélni róla."
    Igazából az a kérdés, ki milyen állásban helyezkedik el és mit tud hasznosítani a középiskolában tanult informatikai ismereteiből...

  • philoxenia

    MODERÁTOR

    válasz bimbiri #152 üzenetére

    Autószerelőt csak szakközépben képeznek, legalábbis felénk... :) Másik ismerősöm pedig informatikusnak tanult szakközépben, de azzal a papírral legfeljebb kitörölni tudja, CNC tanfolyamot végzett mellette, azzal dolgozik több mint öt éve, 150 alatt nemigen kap nettó és ez rendes, bejelentett meló! ;)
    Nem kellene ám lenézni a kétkezi munkásokat..... :N

  • hcl

    titán

    LOGOUT blog

    válasz bimbiri #148 üzenetére

    Azért én is láttam már pár iskolát, és bár nem tanítok, ismerek sok embert, aki igen. Egyiknek sem volt még vak tanulója. Vannak, nem is baj, ha normál osztályba járnak, de azért nem általános.

  • hcl

    titán

    LOGOUT blog

    válasz bimbiri #142 üzenetére

    "A kerettanterven célkitűzések vannak. Ezért nem kell évente újraírni. Az ott megfogalmazott célok jók, de tartalommal megtölteni a helyi tantervben szokták"
    Akkor meg miért hivatlkoztál " a tantervre"?
    Ha hülyeséget írsz bele, az akkor a te bajod :D

    "És akkor újra meg fogja tanulni a helyét a neki legmegfelelőbb módszerrel."
    Kivéve, ha alapból rosszul tanították meg neki, mert nem a műveletet tanulta meg, hanem az ikont.

    "A tanár feladata a leghatékonyabb módszer használata, ebbe beletartozik a bemutatás, az olvasott szöveg alapján önálló feldolgozás és a "bemagolás" is. Ez viszont diákonként eltérő lehet."
    Meg esetleg feladatonként is. A Wödör használata nem lexikális tudás.

    "Saját tapasztalat felsőoktatásból, a valahol van olyan nem szervezett kereséshez vezet, hanem a menüszalag ikononkénti átvizsgálásához. "
    Ha nagyon nem találok valamit, én is ezt szoktam... De ha használja, úgyis rögzül.
    Ha meg az iskolában még ofisz xp van, akkor amikor megveszi az első laptopját, amin 2010 lesz, úgyis keresgélni fog mindent egy csomó ideig.

    Én csak a usereimet "tanítom" (sokszor kell nekik megtanítani új dolgokat), de a "megmutatjuk, hogy az ott van" nem működik.

  • Godefroy

    senior tag

    válasz bimbiri #128 üzenetére

    Örülök, hogy akkor te megértetted miről írok. :R
    Sajnos nem ideális világban élünk, gyakran minden embernek több feladatot meg kell oldania.
    A tapasztalataim valósak.
    Ráadásul ezek nem 120 gépes rendszerek voltak hanem egy 20-50 gépes hálózatot kell elképzelni iskolánként (ahol több volt ott volt is saját rendszergazda mielőtt ezeket e pozíciókat megszüntették volna).

    Viszont én a "másik" oldalról az üzemeltetésről azt tapasztaltam, hogy egyre több feladatot kell kötelezően megoldanod pl. nemrég egy középiskolában kerestek rendszergazdát és elmentem az állásinterjúra. A 200 gépes rendszer egymástól 25 kmre lévő két telephelyen(saját autóval) üzemeltetés, beszerzés, karbantartás, írásvetítő, digitábla kezelése (oktatástechnikusi feladat) rendszergazdai feladat lett volna a tanulok regisztrálása, adatainak bevitele (iskolatitkári feladat), elektronikus napló kezelése a 400+ diák jegyeinek bevitele(tanárok nem voltak hajlandóak/nem tanulták meg?), a weboldal karbantartása, video és fotók készítése a rendezvényekről ezek 100+ darabos dvd-s sokszorosítása egyetlen DVD íróval, 4 szerver (Linux, Win2003, Win2008, Novell) üzemeltetése reggel 7 től este 6 ig. Szabadság csak nyáron és 20 napot adtak volna (a 29 helyett ami életkorilag járna) a többit bent kell tölteni nyáron is.
    Ezért adtak volna kb netto 72 000 et mérnöki végzettségre.
    De ez már nagyon OFF.

  • hcl

    titán

    LOGOUT blog

    válasz bimbiri #135 üzenetére

    Te csak tantervet írtál az elején. Gondoltam a központira gondolsz.
    A helyit meg ha te írod, nem írsz bele olyat, ami szerinted nem jó.

    " Azt viszont ismerni kell, hogy ne kelljen pecekig keresni a kép beszúrását,"
    A következő ofiszban máshogy lesz.

    "Ez akkor is bekövetkezik, ha nem magolással tanulta meg. "
    Pont arról beszélek, hogy nem. Ha tudja, hogy van valahol olyan, csak keresni kell, akkor magától megtalálja.

    (Jah, a menük magyarul vannak - hát elvileg meg tudnak olvasni, persze gyakorlatban nem... De ez felnőttekre is igaz...)

    "Idézem: "(Meg a cégnél van Word 2003-2007-2010, otthon meg LO, hát ezeket jegyezd meg...)""
    Akkor kellett volna a hangsúly is hozzá. Szarkasztikus lett volna.

  • bambano

    titán

    válasz bimbiri #106 üzenetére

    akkor mégis megpróbálom.
    középiskolában tanulsz egy csomó költőről. ezek közül egy Ady. Ady Endrének van egy csomó verse, ezek közül egy csomót tanultunk (a következő mondatban található infók alapján ez a szám magasabb, mint 160). Az általunk tanult Ady versek közül kiválasztott a tanár 160 darabot, amiből legalább 3 versszakot meg kellett tanulni kívülről. Tehát a 160 darab versből volt valamennyi, amiből csak 3 versszakot tudtam (nem összesen, hanem versenként), volt egy másik részhalmaz, amiből meg 4-5-6 versszakot is tudtam. Hogy megértsd, csak neked összeszorzom: 160*3 az 480 versszak, ha több, mint háromnak veszem az átlagot (fentiek miatt megtehetem), akkor mondjuk 160*4=640 versszakot tudtam kívülről csak Adytól.

    További könyvnélküli ismeretet vártak el más, nem Ady Endre által írt versek terén, illetve ehhez jöttek még nem vers formájú könyvnélkülik, pl. Tiborc panasza teljes terjedelemben a Bánk Bánból és társai.

    Na ez volt nálunk irodalomból a szint, egy spec. mat osztályban.

    Ezt én összevetettem, légy szíves, te is vesd össze a saját állításoddal, miszerint 20-30 verset kell ismerni egy írótól (ezt alsó hangon ötszörösen teljesítettük túl) és 2-3 verset kell tudni kívülről, ezt meg vagy ötvenszeresen teljesítettük túl.

    Ezek után tedd fel magadnak a kérdést: miért gondolok rosszat a pedagógusokról és fentiek alapján tegyél kísérletet a megválaszolására.

  • hcl

    titán

    LOGOUT blog

    válasz bimbiri #132 üzenetére

    " Így a kezdetektől ismert a cél, és az eléréséhez szükséges eszközök."
    A tanterv is lehet rossz. Persze oké, ha abban az van leírva, azt kell tanítani :(

    "még nem indok, hogy ne legyen benne a tananyagban a szövegszerkesztő menüfelépítésének az ismerete."
    Végiggondoltad, amit írtam? Gondolom nem alaposan :)

    Nem mondtam, hogy ne legyen benne. De pontonként tanítani a menüt, elég felesleges. Amit én mondtam, hogy hogyan használom, csak arról szólt, hogy gondolkodni (absztrakció) tanuljon meg a tanuló, azt, hogy ha van egy szövegszerkesztő, abban kb. miket lehet csinálni. A gyerekek elég találékonyak, ha tudja, kb. mit kéne elkövetnie, hogy az a szöveg úgy nézzen ki, ahogy szeretné, akkor megkeresi, és így sokkal jobban is rögzül :)
    Én is úgy tanítottam a szőnyegszerkesztést, hogy elmagyaráztam a főbb dolgokat, meg igen, a menüpontokat is, de nem vártam el, hogy megtanulják. Viszont csináltattam gyakorlati feladatokat, amiből kiderüült, hogy értették.
    A menüpontok nevének magoltatásából az lesz, hogy amikor Gizike a 2003 elől 2007 elé ül, akkor azt se tudja, mi van, mert másképp néz ki :D
    Egy rakás irodai munkához meg olyan szintű szőnyegszerkesztési simeretek kellenek, hogy max. az alapdolgokat használja a user

    "Miért kellene megjegyeznem, de most komolyan? Majd megjegyzem ha szükségem lesz az információra."
    Miért, én mit mondtam? :)

  • hcl

    titán

    LOGOUT blog

    válasz bimbiri #128 üzenetére

    Tapasztalat (ismerőstől), a magyartanár karbantartja az iskolai könyvtárat, ha van, meg ha ráparancsolnak :)
    Mindenhol másképp működik sajnos, igazgatója, és tanára is válogatja, ki mit hajlandó megcsinálni :S

  • sztanozs

    veterán

    válasz bimbiri #126 üzenetére

    DOS alatt sem működött - csak másik meghajtóról indítva (pl lemezről)...

  • proci985

    MODERÁTOR

    válasz bimbiri #112 üzenetére

    A DOS parancsok feleslegessé váltak, de mégis megkerülhetetlenek. Már nem tanítják, de megemlítik őket.

    na ez pl pozitívum, a format c: nem volt épp hülyebiztos parancs:D.

  • philoxenia

    MODERÁTOR

    válasz bimbiri #109 üzenetére

    Ez egyszerre sok és kevés, gyakorlatilag már történelem, XP-t a diákok már nem használnak általában, operációs rendszerelmélet, például? minek az egy nem informatikusnak?
    Azt látom, hogy itt is az dívik mint a legtöbb tantárgy esetében, óriási a merítés, de mivel ez megtanulhatatlan, a számonkérésnél jön be a csalás... A mi időnkben, úgy harminc-negyven éve nem volt ekkora az anyag, de azt számon is kérték, szigorúan. Akkor az 50% kettest ért. Manapság....
    Ezzel szemben a Facebook adatvédelmi beállításai, a böngészők és keresők különbségei és használata, a blogok, fórumok ismerete, használata, veszélyei, fontosak egy általános felhasználónak. Egy asztalos, egy biológus nem fog HTML-ben programozni, táblázatkezelni sem valószínűleg, mert minek?
    A táblázatkezelő, szövegszerkesztő programok legalább tízszer olyan bonyolultak, mint kellene. Képszerkesztésben a felhasználó kiszolgálása az irány, nem a RAW-Therapee a mindenki által használt program, hanem az Instagram, a Dos parancsok feleslegessé váltak gyakorlatilag, átlagjúzer parancssorból nem dolgozik, az UI egyre távolodik a szakmai iránytól és egyre felhasználóbarátabb lesz.
    Az iskolában a kevés órában a mindenki által használt dolgokat kellene oktatni, nem azt, amit a legtöbb ember a büdös életben nem fog hasznosítani, használni...
    Egy Ady verset egy Tóth Árpád verssel össze tud hasonlítani egy átlagember, de egy Windows-Mac-Linux különbség a legtöbbnek mindörökre kínai marad...

  • philoxenia

    MODERÁTOR

    válasz bimbiri #106 üzenetére

    Az a baj, hogy a magyar nyelvvel mint olyannal hadilábon állsz, a mondat egyértelműen azt jelenti, hogy 160 Ady vers mindegyikéből tudott legalább három versszakot idézni...
    Ady egyébként nem 160 verset írt, ez csak pár kattintás...

  • bambano

    titán

    válasz bimbiri #103 üzenetére

    úgy érzem, nem akarok olyannal vitatkozni, aki nem tudja értelmezni ezt a mondatomat: "amikor én érettségiztem, 160 Ady versből tudtam legalább 3 versszakot könyv nélkül idézni." (lásd 101-es hsz).

  • FlekkeN

    aktív tag

    válasz bimbiri #68 üzenetére

    Megnézem ezeket az pedagógiai irányzatokat és terveket és befolyásaikat, köszi.

    Tudom, hogy joggal várja el és ezzel semmi baj sincs. Azzal van a baj, hogy nincs tekintettel rám mint tanulóra amikor tisztában van vele, hogy másnap írunk 3 dolgozatot és akkor is odarakja az övét. Ez mondjuk csak egy extrém példa volt, de talán érzékeled mire gondolok. Elvárja, hogy az ő tárgya precedenciát élvezzen a többi felett még ha más lehetőségek is ajánlunk.
    Sajnos a te általad ajánlott tanulással baj van. Ha akár egy tárgyat is hanyagolok valami más javára akkor hallgathatom a szülők, barátok, tanárok dumáját, hogy miért nem megy tanulj, többet, segítenek, külön óra...

    #70 Nekomajin:
    Ennél lejjebb már hová akarod vinni? Így is egy csomó funkcionális analfabéta kerül ki az iskolákból.
    Egyet értek; rosszul fogalmaztam. Inkább maradok a két féle szintű tárgynál.

    Nagyon szép utópisztikus elgondolásaid vannak, de biztos lehetsz benne, hogy a gyakorlatban ez nem működne. Abban a pillanatban, hogy nem kérnék számon az anyagot, a gyerekek egyszerűen nem tanulnának.
    Nem igazán utópisztikus. Lenne tétje az egésznek, mivel habár év közben mondjuk nem lenne dolgozat, de lehetne vizsgázni vagy ha mondjuk az nem is lenne akkor is ott az érettségi. Attól, hogy lazább az óra menete nem biztos, hogy nem tanulnának. Ha van a tanár iránt elég tisztelet vagy szigor az órán, akkor megtanulja magától. Persze ez megint más kérdés.

    Uhm, szerintem ez nálunk is így van. Fakultációnak meg érettségi/felvételi felkészítőnek meg szakkörnek hívják.
    Szerintem ott nem olyan jellegű. Jártam itthon fakultációra és szakköre és megfelelő tanár és diákok nélkül semmit ér. Továbbá ott az órák során kreditet is kapsz (háziért, órákért) majdnem mint az egyetemen. Legalábbis wikin ez áll.

  • bambano

    titán

    válasz bimbiri #55 üzenetére

    "A Waldorf oktatási módszer az epochális oktatása pont az összefüggésekre épít. Vannak iskolák, akik erre alapoznak": azokat az iskolákat be kell zárni, sóval felhinteni a helyüket (szintén saját tapasztalat).

    "Ha egy költő 2-5 versét megtanultad és 20-30 versét elolvastad, akkor jószerével majd az összes versét megismered a stílusa alapján": rendben, elfogadom, hogy ez a véleményed. most következik tőled a magyarázat a 160 versre, hogy miért nem a zsebemben van a digitális tudástár, miért a fejemben az analóg.

  • bambano

    titán

    válasz bimbiri #45 üzenetére

    egy kicsit furcsán néznék arra az iskolára, amelyik meg akarja nekem magyarázni a saját családomon belüli értékrendet...

    valójában egy dolgot kellene tenni: visszaadni a jogot az iskoláknak, hogy kellő indoklás mellett eltanácsolhassanak diákokat, utána pedig büntetni azt a szülőt, amelyiknek a gyereke nem jár suliba. egy ilyen döntés 3-4 évig látszólag semmilyen eredményt sem hozna, de utána villámgyorsan helyreállna a rend.

    (#47) Narxis: a mai kölkök a jelenlegi terhelés dupláját simán, kicsit neccesen a tripláját is elbírnák.
    "Sajnos olyan mennyiségű tudást próbálnak régóta a gyerekek fejébe tömni ami már a minőség rovására megy.": nem, a probléma az, hogy rendszerváltáskor kidobták a fürdővízzel a gyereket is, azt hitték, hogy amit nyugatról lehet behozni, az biztosan jobb mindenre. Hát behozták az amcsi gyógypedagógia esetekre meg lepukkadt négerekre tervezett oktatási metódusait egy szóelemző írásmóddal rendelkező országba, konkrétan hozzánk. Mit vártál, ha gyógypedagógiai esetekre tervezett módszerrel neveled a gyereket, mi lesz belőle? hát nem gógypedagógiai eset?

    (#49) sztanozs: 87-ben érettségiztem, a disznófejű nagyúrból annyi maradt meg, hogy egy ady vers címe, a disznófejű nagyúr a pénz és a harácsolás szimbóluma, a nagyvilági jólét, a kaszinók és az arany megtestesítője. Ezért az a refrén, hogy "add az aranyad, az aranyad", mintha egy kaszinóban akarnának rávenni, hogy engedj a játékszenvedélyednek. A mai helyzetre egy tök releváns vers, semmi baj sincs vele, még azzal se, ha ezt meg kellett volna tanulni, a bajom a másik 159 verssel van, amiből könyvnélküli volt.

    (#56) Nekomajin: kérdés, hogy mit nevezel "megmondanák-e, hogy hogyan végezze a munkáját!"-nak? ha csak azt, hogy belemondod az orvos szemébe, hogy hóhér, azt valószínűleg nem sokan teszik meg. Ha az is megmondás, hogyha szerinted rosszul végezték el a munkájukat, akkor nem mész abba a pékségbe többet, másik háziorvost választasz, másik kisiparost keresel, akkor szerintem az emberek zöme igenis megmondja, hogy hogyan végezze a munkáját.

    (#55) bimbiri: " Továbbra sem akarok ebben a témában elmélyedni." pedig ideje lenne, mert felsőbbrendűség sugallmazásával ezen a portálon semmire nem mész :P "De talán az a közhely magyarázatot adhat, hogy nyelvében él a nemzet.": ebben ugyan kételkedem, de legyen. Szóval nyelvében él az a nemzet, ahol folyton megy a vita, hogy a nyelv az, amit az utcán beszélnek vagy a nyelv az, amit az mta nyelvtudományi intézete kiad? Most tekintsünk el azoktól a legendáktól, amikor az mta állítólag úgy döntött nyelvi kérdésekben, hogy behívták a takarítónőt és megkérdezték. A nyelvében az a nemzet él, aki tudja, hogy azokat a kib-sz-tt helyhatározói ragokat hogy kell használni, vagy az, ahogy ugyanezt az utcán mondják? Akik még mindig az ötkerületi polgármesteri hivatalba járnak? Akik rendszeresen keverik az okot és a célt? És erre azt mondják vezető nyelvészek, hogy az a helyes, ahogy az utca beszél? Miközben például itt a neten rendszeresen kisbetűvel kezdjük a mondatot, mert redundáns a mondatvégi írásjel és a következő mondat kezdetén a nagybetű és messze van a shift? Ami pedig helyesírási hiba?

    Bódult emberi nem, hát szabad létedre, miért vertél zárbékót tulajdon kezedre...
    De hozhatnám példának a régebben igen gyakran emlegetett mondatot: Dolgozni csak pontosan, szépen, ahogy a csillag megy az égen, úgy érdemes. Hogy abból is mekkora balhé volt, amikor ezt az idézetet egy mondattal hamarabb kezdtem...

    Ha azt kivíttuk a mély sülyedésből, S a szellemharcok tiszta sugáránál oly magasra tettük, mint lehet, Mondhatjuk, térvén őseink porához, Köszönjük élet! áldomásidat, ez jómulatság, férfimunka volt.

  • bambano

    titán

    válasz bimbiri #40 üzenetére

    "Sajnálom, de nem érzem feladatomnak, hogy megmagyarázzam mi értelme verseket tanulni.": apró probléma, hogy nem is ezt kértem tőled. Te, mint tanár, nem érted a kérdést? A diákjaid kérdéseit se?

    Én azt kérdeztem: minek megtanulni kívülről ilyen józan észt, oktatási szükségletet és pedagógiai igényt ennyire túlhaladó mértéktelen mennyiségű verset. Nem könyvtár a fejem. Pláne érdekelne a válaszod, ha hozzáteszem, hogy ez messze nem humán szakos osztály volt, sőt.

    A disznófejű nagyurat akkor is érteném, ha csak néhány verset kellett volna tudni kívülről, a többit, értelmes mennyiségben, pedig csak elemeztük volna órán. De a verstanulás ebben a mennyiségben sima mezei tanári túlkapás volt.

    "Énekből buktatni. Nem szoktak, de miért ne lehetne?": errefelé szoktak és azért, mert készségtárgy. ráadásul ez az osztály sem humán szakos, viszont itt is van pár dacos csakazértis tanár, aki megmutatja, hogy egy matek-infó szakos osztály csakazértis az ő tárgyát fogja tanulni matek meg infó helyett.

    "Híres hazai és külföldi zeneszerzők műveinek ismerete.": ennek kb. annyi értelme van, mint hogy Jókaiból még mindig az Egy magyar nábob meg más, hasonlóan olvashatatlan és emészthetetlen szemetet követelnek meg, nem olyat, amit a gyerek el is olvas. Ha már Jókai, akkor legalább És mégis mozog a föld. A mostani humán jellegű tananyagokat pár sznob tanár találhatta ki úgy 500 éve, akik már akkor is régebbiek voltak, mint az egyiptomi piramisok. Utána meg jön a nagy kerek bamba szemekkel nézés, hogy dehát nem olvasnak a gyerekek... Nem hát, ennyi szemetet, minek is olvasna.

    "A tantárgyak közötti összefüggéseket tanítani kell?": sőt, gyakran a tantárgyon belüli összefüggéseket se ártana tanítani, pl. a történelmet se úgy kéne tanítani, hogy bemagoltatnak egy halom, önmagukban hasznavehetetlen évszámot csatákról meg egyebekről, hanem pl. el lehetne kezdeni a magyarázást ott, hogy ki mikor hova házasodott, emiatt ki kivel került szövetségbe vagy ellenségbe és ennek a vége hol lett háború és hol nem. A nagy októberi szocialista forradalmat is lehetne úgy tanítani, hogy Ványadt Ványatovics Vinov lop egy szamovárt a putyilov gyárból...

    "Van jó autószerelő, villanyszerelő, víz- gáz- központi fűtés szerelő, stb... szerinted?)": van jó autószerelő, évekig kerestem, de most már van. a vízvezetékszerelőmet azóta is keresem, mióta kicserélte a csapot, ahogy mondani szoktam: nem a katolikus liturgiának megfelelő jelzőkkel illetve. jó villanyszerelőt ismerek, magam is tudok villanyt szerelni, haveri körben is van kettő. Ja, rokonság tele van pedagógussal...

    Azért az egy érdekes pillanat lesz, amikor engem akar valaki meggyőzni a tisztaszoftver akció balfékségéről... de próbáld meg, legyen egy jó napja a topictársaknak...

    " Ez gépenként 3000 Ft évi bérleti díjat jelent, operációs rendszer és irodai programcsomagra.": ez egy igen fals és rossz adat, a költségek érdemi részét kifelejtetted a számításból.

  • cucka

    addikt

    válasz bimbiri #66 üzenetére

    Alapvetően jókat írsz, viszont azzal nem értek egyet, hogy az általános iskolák naprakész tudást adnának. Igazából pont hogy túlságosan ragaszkodnak ahhoz a kánonhoz, amit általános műveltségnek hívnak. Semmi baj a szépirodalommal, mert az tényleg nem évül el, meg nem kell 5 évente újraírni a tankönyveket. A baj, hogy ez hangsúlyosan szerepel a tananyagban, a kurrens információk pedig kevésbé hangsúlyosan. Az óraszám és a diákok tanulásra szánt ideje véges, szerintem okosabban kéne beosztani, mint ahogy azt most tesszük.
    Például amikor én iskolába jártam, évekig foglalkoztunk az ókorral, a középkorral, a XX század történelmét lezavartuk az utolsó év végén. Pont az kapja a legkevesebb hangsúlyt, ami végső soron a mindennapi életben releváns. Hetekig gyűrtük a Szigeti veszedelem meg az Iliász régies, mai fejjel nehezen olvasható szövegét, miközben az emberek többsége egy újságcikket vagy egy ÁSZF-et sem képes értelmezni. Tanultuk a több száz éve halott írók életrajzát meg szerelmi életét, miközben a ma élő írókról egyetlen szó sem esett. Ez nincs így jól szerintem.

    A memoriterek tanulásának hasznosságának tudományos megfogalmazását Nekomajin leírta az #56-os hozzászólásban.
    És biztos, hogy a memória fejlesztésének egyetlen módja a vers szó szerinti megtanulása? Nem tudom, nekem a szó szerinti tanulás sosem adott semmit - mechanikus tevékenység, sem gondolkozást, sem kreativitást nem igényel. Van bőven rengeteg dolog, amit meg kell tanulni az iskolába, az miért nem jó memóriafokozónak? (Nyilván, nem azzal van a gond, hogy óvodában mondókát tanulnak a gyerekek, de 17-18 évesen már nem kéne)

    Mi értelme van megtanulni egy programozási nyelv utasításait, ha úgyis ott van a referencia guide-ban?
    Az égvilágon semmi értelme. Pontosan ezért nem is tanulja meg senki, mert ott van a referencia guide-ban. A koncepciót, a nyelv/technológia mögötti elgondolásokat kell megtanulni, méghozzá nem mechanikusan, mint a verset, hanem úgy, hogy értsd.

    Ha sok verset olvasol és "értesz hozzá", az megfelel annak, ha mondjuk jól tudsz szöveget szerkeszteni. Ha mechanikusan megtanulsz egy verset, az megfelel annak, ha vissza tudod mondani az x szövegszerkesztő toolbar-járól a gombokat helyes sorrendben. Valóban fejleszti a memóriát, mint ahogy a pi számjegyeinek megtanulása is fejleszti, csak ne erőltessük már ezt rá a kreativitásuk teljében lévő 16-18 éves gyerekekre.

  • FlekkeN

    aktív tag

    válasz bimbiri #32 üzenetére

    Én nem sokallom az órák számát inkább a módszertant és a struktúrát nem helyeslem. Minden órán meg kell tanulni az adott anyagot és minden tanár elvárja, hogy tudjam az ő órájának anyagát. Van egy évben 6-10 tantárgy. Mégis, hogy a túróba tanuljam meg mindet jól?
    Én inkább arra céloztam, hogy nem annyira alaposan kéne tanulni és az elvárásokat lejebb vinni. Vagy mivel egyes tárgyak más-más szakmánál fontosak felosztani őket egy olyan kurzusra ahol többet tanulnak belőle és egy olyanra ahol kevesebbet vagy felületesebben.

    Én azzal mentem végig általános iskolán, hogy odafigyeltem az órán és ott megjegyeztem az anyagot. Nyugodtan lehetne interaktívan alkalmazni ezt, tehát végigmenni az anyagon és bemutatni eszközök segítségével szemléletesen, anélkül hogy nyomást gyakorolnál a tanulóra azzal az elvárással, hogy vissza kell adnia mindezt.

    Ilyen kisérleti tananyagokat kéne alkalmazni 1-1 iskolában és ha sikeres kiterjeszteni vagy az alkalmazható részeit átvenni. De még ilyet sem csinálnak. Csak a ragaszkodjunk az eddigihez megy.

    #36 Narxis: Az én felvetésem már erre irányul a kurzusokkal. A diákok felvehetik azokat a tárgyakat amik érdeklik őket és hasznosak nekik azaz szakosodhatnak. Az USA-ban van középiskolában lehetőség szakköröket is felvenni ahol különféle egyéb dolgokat mint újságírás is elsajátíthatnak.

    #61 pigster: Édesanyám matek-fizika szakos tanár általános iskolában és gimnáziumban. Innen szedem az értesülésemet és a tapasztalataim egy részét. Szokták rendezni az órák számát.

  • cucka

    addikt

    válasz bimbiri #55 üzenetére

    A költők azok a kiemelkedő tehetségű "nyelvművelők", akik maradandót tettek a nemzet kincséért, a nyelvért. Ha hagyjuk a tudásukat elveszni, akkor meggyengül az egyik legfontosabb közös kapocs ami összeköt.
    Világos és egyetértek. A versek (és általában az irodalom) fontos. Ami továbbra sem tiszta, hogy miért kell ehhez kívülről megtanulni a verset? Nem elég olvasni?

    Miért szükséges megtanulni egy egész verset? Mert "jó" egy verset tudni (nem tanulni, tudni). Mert jó ősz hajjal a kedves szemébe mondani, hogy:
    Igen, ez nagyon szép, de továbbra is ott vagyunk, hogy azért tanuld meg, hogy tudd visszaidézni.

    A tudásanyag birtoklása nem egyezik meg a tudás birtoklásával. Lehet, hogy ráfér, de használni nem tudod. Honnan tudnád, ha nem tudod pontosan mi található meg benne.
    Pontosan erről írtam.
    Az internet előtt a nyers információ a könyvet jelentette, ritka volt és nehezen hozzáférhető, ezáltal értékes. Ma, az internet miatt a nyers információ korlátlan mennyiségben áll rendelkezésre, értéke pedig pontosan emiatt nulla. Ennek egyik következménye, hogy senki nem tanul meg semmit kívülről, a másik pedig az, hogy soha nem látott mértékben felértékelődött az a képesség, hogy meg tudd találni a korlátlan információtengerben azt, amire szükséged van.
    Vedd észre, ez a változás gyökeres és visszafordíthatatlan, ráadásul mindössze 10 év alatt következett be. Az oktatási rendszernek reagálnia kéne erre a változásra, de nincs rá felkészülve - nem is lehet, a történelem során nem történt soha ilyen mélységű paradigmaváltás.

  • hcl

    titán

    LOGOUT blog

    válasz bimbiri #46 üzenetére

    Meg arrra, hogy mennyivel kevesebb törődést kapnak a mia gyerekek - vagy ha eleget, akkor annak a "minősége" gázabb, mert már a szülő neveletetésében is voltak defektusok.
    Lejtő.

    @#42 : Na, erre gondoltam.

  • floatr

    veterán

    válasz bimbiri #45 üzenetére

    Nézd, én épp eleget harcoltam az óvodákkal, iskolákkal, tanárokkal. Nem mondom h nincsen motivált tanár, de üdítő kivétel. Legtöbben csak tolják a napi/évi rutint, és a tényleges megértésre elég kevesen koncentrálnak. Abban nem igazán hiszek, hogy a tanár teljesen független a viselkedésbeli problémák ügyében, mert olyan nincsen, hogy ugyanabban a körzetben két évfolyam, vagy évfolyamon belül két osztály ennyire durva eltéréseket mutasson, és a tanár ettől függetleníti magát, mert akkor talán lehet h nincsen tehetsége arra, hogy motiválja a gyereket, nem igazi pedagógus, csak "oktató"

    Az meg, hogy mi odafigyelünk-e arra, hogy neki mi a jó... :) eddig csak mi figyeltünk oda. Nem mondom h mintaszerű szakmaisággal, mert abban szvsz még egy tanár sem lehet biztos (sőt), de a környezetünk visszacsatolásai alapján szerintem még elég jók vagyunk. Én örülnék neki a leginkább, ha nem kéne még ezzel is ennyit foglalkozni, mert megőrülök már lassan, annyifelé kell szakadni.

    De ha a saját tapasztalataimból indulok ki, az én rejtett képességeimre sem figyelt egyetlen tanár sem, szóval csodák nincsenek. Nem is értem én ezt a nagy felbolydulást...

  • cucka

    addikt

    válasz bimbiri #40 üzenetére

    Sajnálom, de nem érzem feladatomnak, hogy megmagyarázzam mi értelme verseket tanulni. De pont aktuális, azért jó tudni mit értenek azon az aktuálpolitikai beszédekben, hogy "disznófejű nagyúr".
    Pedig engem is érdekelne, hogy mi értelme verseket tanulni. Vagy hogy mi szükség a teljes verset megtanulni kívülről ahhoz, hogy értsd azt, hogy "disznófejű nagyúr". Felvilágosíthatnál minket.

    A tantárgyak közötti összefüggéseket tanítani kell? Rávilágítani, megemlíteni szokták a tanárok. Hiszen a (keret)tanterv is úgy van általában összeállítva, hogy erősítsék egymást a tárgyak. Ugyanannak a korszaknak történelmét, irodalmát, művészetét tanítják.
    Nem. Történelemórán az adott kor csatáit tanítják, meg hogy a király mit csinált és mit nem csinált. Irodalomból 1-1 művet tanítanak. Zenéből végigveszik a zeneszerzőket. Mindent megtanítanak, kivéve az összefüggéseket. Hogy egy korszakot egészében láss, hogy milyen volt akkor az élet és mit gondoltak akkor az emberek a világról. Ezek a fontos dolgok, ezektől fogod jobban megérteni a világot, nem pedig csaták évszámainak visszaböfögésétől, mert attól, hogy kívülről megtanulsz 1-2 verset.
    2012 van, itt van a zsebemben egy telefon, amire ráfér egy iskolai könyvtár teljes anyaga. Tényleg arra kell trenírozni a gyereket, hogy a lehető legtöbb szenvedés árán tanulja meg kívülről azokat a dolgokat, amelyek a lehető legkönnyebben rendelkezésre állnak bárki számára?

  • Narxis

    nagyúr

    válasz bimbiri #41 üzenetére

    Nem az derülne ki, hogy mivel szeretne foglalkozni hanem, hogy merre fele lehetne terelni. Ez a szülő felelőssége is. Sajnos olyan mennyiségű tudást próbálnak régóta a gyerekek fejébe tömni ami már a minőség rovására megy. Ezért nem jó a szövegértés és ezért tudnak nehezen fejben számolni, a helyesírásról már nem is beszélve...

    Ha nem tetszik neki akkor is lesz egy szakmája. Nyilván itt minden azon múlik, hogy időben felismerjék, hogy az a gyerek miben tehetséges mert azt szeretni fogja. Ősi legendák szólnak egy olyan módszerről amiben a szülő megkérdezi a gyereket, hogy melyik vagy mely tantárgyak a kedvencei, tehát kommunikál vele.

    "Széles látókör, gondolkodni tudás, probléma megoldás. Erre rá lehet építeni gyorsan egy új(rokon) szakmát és újra munkába lehet állni (ha van munka, de ez nem oktatási kérdés)."

    Ebben mi akadályozná meg? Miért lenne beszűkült gondolkodású ha már 10 évesen tudja, hogy merrefelé orientálódna? :F

    Továbbképezni meg bármikor lehet, sőt ott a felsőoktatás is.

    Megszüntetném az ilyen általános középiskolai, gimnáziumi szakokat is. Semmi értelme és mikor leérettségizik vele az ember akkor sehol nem tud elhelyezkedni mert semmit nem érő munkapiaci szempontból a tudása. Aki olyanra jár annak szinte kötelező egyetemre menni csak ott a gond, hogy nem tud munkát vállalni mert 18 évesen semmi szakmája nincs. Sajnos afelé halad a felsőoktatás is, hogy fokozatosan megszüntetik az államilag támogatott képzést és marad a diákhitel.

  • floatr

    veterán

    válasz bimbiri #42 üzenetére

    Hát igen, ezzel sokan így vannak, hogy vállat vonnak, és hanyatt dobják magukat, hogy ezen nem lehet segíteni. Amikor viszont ez egy iskolán belül bizonyos tanároknál ismétlődő probléma, vagy az iskolára jellemző, akkor el kéne egy kicsit gondolkozni.
    Onnantól kezdve én magasról teszek rá, hogy én megoldom a gyerekem problémáját, de akkor miért megy a sírás állandóan a másik oldalról.

  • bambano

    titán

    válasz bimbiri #32 üzenetére

    amikor én érettségiztem, 160 Ady versből tudtam legalább 3 versszakot könyv nélkül idézni.
    fogj hozzá, magyarázd meg, ennek mi értelme volt?

    a gyerekem iskolájában énekből buktatnak. hogy mit csinálnék egy ilyen pedagógussal, az kiüti a jólneveltségemet.

    a tantárgyak között meg soha nem tanították az összefüggéseket...

    és igen, nincs jó tapasztalatom infó tanárokkal, se saját magammal, se gyerekkel kapcsolatban. jó matek tanárral, jó fizika tanárral viszont van saját tapasztalatom, el tudom képzelni, minek hogy kellene működnie.

    egyébként meg azt gondolom, hogy az az ország, amelyik irdatlan pénzeket fizet azért, hogy bezárja magát egy gyártóhoz és odaadja a piacát, az ökör.

  • SkyS1gn

    félisten

    válasz bimbiri #32 üzenetére

    Ebben teljesen igazad van hogy az irodalom, történelem, földrajz hármas szorosan összefügg!

  • bambano

    titán

    válasz bimbiri #21 üzenetére

    annyiból jó a csökkentés, hogy a legtöbb gyereknek nincs ideje a tanárát oktatni számítástechnikára.

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés