Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • priti

    addikt

    válasz philoxenia #164 üzenetére

    Mivel az osztály/csoport helyes háttértudását tartva szem előtt messzemenően nem homogén, így szinte képezhetetlen attól a pillanattól kezdve, ha nem egy fix célprogram használatáról beszélünk.
    Egyszerűen a rendszerszinten értő felhasználáshoz -ami szerintem az igazán hasznosítható tudás- annyi háttéreismeret kell és ezek közül annyi taníthatatlan érdeklődés, vagy óraszám hiányában, hogy reménytelen.
    Onnan meg soha nem lesz egyetértés, ha azon kezdünk vitázni, hogy na akkor melyik célprogramot oktassuk.

    Konkrét példák:

    Mást ír be valaki a gugliba, ha tudja, hogyan működik egy kereső, tehát gyorsabban, eredményesebben kutat, más találatot fogad el hitelesnek, helyes irányban önképez máris. Értékes tudás. Nem kell hogy keresőt tudjon fejleszteni, elég ha érti. Az már tudás és máris nincs betojva attól, hogy melyik keresőt kell használnia.

    Másképpen keres opciót egy programban az, akinek vannak programozási alapismeretei ami nem arról szól megint, hogy mit jelent a GOTO. Arra gondolok, hogy lásson már egy stuktúrát és ha nem rajzolja le nekem helyesen az egészet buktatom is azonnal, értse meg hogyan kapcsolódik az egyik modul a másikhoz. Hogyan működik egy szoftver. Tervezzen nekem szoftvert. Ne legyen utána beszarva egy idegen grafikus felülettől.

    Másképpen készít egy szimpla adattáblát az aki tudja hogyan működik egy adatbázis és lehet sorolni szakadásig.

    Helyes háttértudás kell, de ez piszok nehéz olyan marketing mellett ami arról szól, hogy

    "Tojjál még a könyvtárszerkezetre is! Maradj teljesen hülye! Legyél versenyképes, mint a mi vásárlónk és tartsd, rendszerezd az állományaidat webes felületen a google-nál! Diákként ráadásul ingyen! A tanár az hülye, itt rögtön meg is oszthatod, minek szenvednél e-mail-ben csatolt file hozzáadásával és küldözgetnéd, mint a lúzerek? Nálunk jó helyen leszel, csak fizess!!!"

    Most mit mondjak erre? Ha nektek ez kell... Tartsátok az Isten tudja melyik szerveren az életetek. Én nem fogom azt tanácsolni senkinek, hogy szolgáltassa ki magát harmadik félnek, mert az nettó marhaság. Nem hozok senkit olyan helyzetbe, hogy a versenyképessége azon múljon, hogy fizet e egy funkcióiban nulla többletet adó segédprogramért, amit max azzal lehet fényezni, hogy praktikus egy szempontból, másik százl szempontból meg nem.

  • bimbiri

    tag

    válasz philoxenia #164 üzenetére

    Mindig csak az a rosszindulat..... :)
    "Nem lehet egy kalap alatt beszélni róla."
    Általános iskola 6-14 éves korosztály, más érettségi szint, más pedagógiai módszerek.
    Szakiskola: 2 év alapozó + 1 (ritkán 2) év szakma. 36-90 informatika óra.
    Szakközépiskola: 4 év érettségiig + 1-2 év szakma. Akár 288 informatika óra érettségiig + szakmai informatika.
    Gimnázium: 4-6-8 év. A fene se tudja mennyi informatika, de a 36-288-ig bármit el tudok képzelni.

    Ha valakinek van pontosabb információja szóljon!

  • bimbiri

    tag

    válasz philoxenia #158 üzenetére

    Igazad van, régi volt az információm, középiskolai befejező évfolyamának elvégzése kell a szakmához, de érettségi nem. Azt még nem sikerült tisztáznom, hogy az a középiskola az csak szakközép vagy szakiskola is lehet. A lenézést nem is tudom honnan vetted?

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz philoxenia #151 üzenetére

    Az algoritmikus szemlélet nagyjából megegyezik a problémamegoldó gondolkodással, csak az előbbit inkább az informatikában használják, az utóbbit meg inkább a természettudományokban. Egészen véletlenül biológia-informatika szakos tanár leszek, ezért elég jól látom az összefüggést. Sok ember számára az algoritmus szóról rögtön a programozás ugrik be, pedig algoritmusokkal van teli az életünk. Egészen olyan alapvető dolgoktól kezdve, mint egy szendvics elkészítése. Bár ezt te szerintem érted, szóval ez most nem is elsősorban neked szólt.

    A gondolkodási műveletekről már korábban írtam, de ebben a topicban már én magam se tudnám visszakeresni, szóval mégegyszer:
    Az emberi gondolkodás különböző elemi és összetett műveletekből áll. A teljesség igénye nélkül ilyen például az összehasonlítás, az elvonatkoztatás, a konkretizálás, az analógiás gondolkodás, az analízis, a szintézis, stb. Ezekből a lépésekből áll össze az a rendkívül bonyolult művelet, amit gondolkodásnak nevezünk.
    Az iskolában (a készségtárgyaktól most eltekintve) alapvetően háromféle területen fejlesztik a gyerekeket. A legkézenfekvőbb a ténybeli tudás (évszámok, nevek, helyek, képletek, tételek, stb) és az eszköztudás (írás, olvasás, számolás, idegen nyelv, számítógép használat, stb). De ott van egy harmadik, ami sokszor ezek mögött bújik meg, az pedig a gondolkodás fejlesztése. A memória fejlesztése (pl versek tanulása), az összefüggések felismerése, az induktív gondolkodás, a deduktív gondolkodás, az algoritmikus gondolkodás, stb.
    Ez az a terület, amit a kívülállók és a gyerekek sokszor nem vesznek észre, de a tanár tudja, mert megtanulta az egyetemen. A tanár tudja azt, hogy mi értelme van bemagoltatni a verset, mi értelme van megtanítani a párhuzamos szelők tételét, miért rendez egy feladatot táblázatba, ha felsorolással is lehetne, és úgy általában miért ad olyan feladatokat, amilyeneket ad.

    A Word meg MS témához csak annyit, hogy annak rengeteg különböző oka van, hogy miért Wordöt használnak az iskolákban. Ezeknek egy része a tanároktól teljesen független, külső tényező. Viszont a jó tanárok most se Wordöt tanítanak, hanem szövegszerkesztést. Ha van rá idő, akkor bemutatnak alternatív szofvereket is, de itt a hangsúly a "ha van rá idő" részen van.

  • bimbiri

    tag

    válasz philoxenia #151 üzenetére

    Továbbra is hangsúlyoznám, hogy más vonatkozik az általános iskolákra, a szakiskolákra, a szakközépiskolákra és más a gimnáziumokra! Nem lehet egy kalap alatt beszélni róla.
    Az általad említett Pistike szakiskolába jár, ha esztergályos vagy autószerelő lesz. Eleve csak 2 évig tanul informatikát, heti 1-2 órában. Kb 90 informatika órája volt az iskolában. Ebből a 90 órából Talán 20 óra jut a szövegszerkesztésre. Ennyi idő alatt nem lesz "wordvarázsló", Különböző szakmai órája 500-1000 között lesz.
    A táblázatkezelésre hasonló adatok vonatkoznak, talán még kevesebb órában.
    A programhasználatról, vesd össze (csak egy röpke pillantással) a piacon kapható szakkönyvek és tankönyvek összetételét! Alap és középiskolában tanítani tankönyv alapján szoktak, a piac szinte kizárólag csak MS könyveket tartalmaz. Részben ezért használnak MS szoftvereket. Ha lenne kellő mennyiségű, minőségű és választékú tankönyv más programokhoz, könnyebben elterjednének. A könyv írása és kiadása pénzbe kerül, amit az MS (részben vagy egészben, nyíltan vagy titokban) finanszíroz.

    Az algoritmikus szemléletről csak röviden, mert nem ragadnám el a szót a lelkes kollégától! Sokal jobban képben van a témában. Csak ezt a forrásanyagot osztanám meg. De itt is hozzáteszem, hogy nem mindegy milyen életkorban, milyen iskolaformában van szó róla!

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz philoxenia #111 üzenetére

    Az általános és középiskolai tananyag viszonylag naprakész, de legalábbis semmivel sem idejétmúltabb, mint a többi tárgy anyaga. Az egy dolog, hogy az informatika milyen gyorsan fejlődik. A legújabb fejlesztések akkor is csak évek múlva kerülnek az átlagember elé.
    Az, hogy milyen operációs rendszer van a gépeken, egyrészt az iskola anyagi helyzetétől függ, másrészt meg teljesen lényegtelen, mert a GUI alapelemei megegyeznek, ahogy a fájlműveletek is.
    Ezen felül a tananyag legnagyobb részt szövegszerkesztésből áll, aztán táblázatkezelésből, prezentáció készítésből és internetes keresésből.
    A szövegszerkesztés alapvető fontosságú, hiszen legalább egy önéletrajzot mindenkinek meg kéne tudni csinálni önmagától, de emellett a szövegszerkesztés nem csak a vastag meg a dőlt betűről szól, hanem sok nyelvtani dolgot is ismétel, és megalapozza a további témaköröket is.
    A táblázatkezelés szintén hasznos lehet, de ott a hangsúly inkább az algoritmikus szemlélet kialakításán van. A képletekkel nagyon sok gondolkodási műveletet lehet fejleszteni.
    A prezentáció készítés az véleményes, ezt belátom. Egy gimnáziumban, ahol a tanulók nagyobb része tovább akar tanulni, mindenképpen szükséges. Egy szakiskolában nyilván nem.
    Az internetes keresés egyre nagyobb hangsúlyt kap. Ma már nem abból áll, hogy keress meg egy képet a neten, és küldd el emailben, hanem például menetrendek értelmezéséből, vagy térképszolgáltatások használatából.
    Ezeken kívül persze van némi rajzolás, főleg általános iskolában, egy kis adatbázis kezelés, meg van weblap készítés. Ezt az utóbbit ne kérdezd, hogy minek! Én se látom értelmét, de benne van az érettségi követelményekben, úgyhogy muszáj.

    Természetesen lehetne még néhány témakört hozzáadni a tananyaghoz, bizonyos dolgokra elég nagy szükség lenne, de egyszerűen nincs rá idő. Azt se mondom, hogy ami most benne van, az mind úgy, és annyira kell, amennyi óraszám meg van rá adva, de azért borzasztó nagy túlkapások nincsenek e tekintetben.
    Azt viszont tudni kell, hogy a számítógép hiába eszköz, attól az informatika órán még nem csak eszköz jellegű tudást kell átadni, hanem a képességeket is fejleszteni kell. Ez viszont azzal jár, hogy olyan dolgokat is kell tanítani, ami a kívülálló számára feleslegesnek tűnhet.

  • bambano

    titán

    válasz philoxenia #105 üzenetére

    Az eleje, az alapok szerintem jók, de ahogy haladnak a bonyolultabb dolgok felé, úgy nő a lemaradás.
    Tehát pl. el kell magyarázni, hogy a vga monitor hogy működik, milyen felbontás, színmélység, stb. stb. de hogy ezt utána hogy vezetik át jpg tömörítésbe és hasonlók, ott már nem annyira fényes a téma. illetve szó van pl. az mpegről, de nem fejtik ki olyan mélyen, hogy a gyerek meg is értse.

    mindezt a lányom idei érettséginél használt tankönyve alapján mondom.

    (#107) kokov: az orvosod sem úgy műt szerencsés esetben, hogy dehát nem látja maga, hogy vakbeles? utána meg a műtő ajtajából belédvágja a szikét, mint spanyol késdobáló artista a nagycirkuszban, nyiszatol kicsit, meg csomóz kettőt, oszt jónapot. Minden szakmának megvan a metodikája, azt be kell tartani, ha tetszik, ha nem. Az emeletes tört egyszerűsítésének lépéseit pedig be kell mutatni, másképp jogos a puskázás gyanúja.

  • bimbiri

    tag

    válasz philoxenia #111 üzenetére

    Az operációs rendszer elmélet nem a működésének elmélete, hanem elméleti háttérismeret az operációs rendszerekről. Fogalmak bevezetése, magyarázata. Feladata, hogy működteti a számítógépet és kapcsolatot teremt a hardver és a felhasználó között. Van tisztán parancssoros működésű, és grafikus felületű operációs rendszer. A parancssor szükséges az alapvető utasítások bemutatására. Egy felhasználós, több felhasználós operációs rendszer. Egyfeladatos, többfeladatos. Hasonló szinten csak.
    Az előz felsorolásomból kimaradt a hardverismeret, leginkább csak bemutatás szinten, egy-két jellemző megemlítésével.
    Az XP használata vagy a vas indokolja, mert nem megy el rajta jobb vagy a rendszergazda/oktatástechnikus hozzáállása. Max netto 100e-ért nem kapsz sem Linux sem MS expertet.
    Az általad említett adatvédelmet tartalmazó fejezet neve Az információs társadalom. Szintén erős szórást mutat. Általában nem jut rá idő, olvassátok el a könyvben. Ami viszont nem tartalmaz még facebook információkat.
    A táblázatkezelés sajnos nem mindenhol megkerülhető témakör. Egy asztalost képző szakiskolában igen, ott talán nem is tanítanak. De egy esetlegesen biológust képző szakközép vagy gimnáziumban kell, mert ugyanabból az iskolából mehet mérnöknek, közgazdásznak. Ahol szükséges a táblázatkezelés. És a biológus is, sőt egy bölcsész is használ táblázatokat, saját kutatásainak elemzésekor. És a táblázatkezelő program használatát nem lehet a felsőoktatásra ráterhelni (elvileg, gyakorlatilag az alapoktól újratanítjuk).
    A grafika az elemi vektorgrafikus rajzolástól (geometria ábrák, szervezeti és egyéb diagramok), a vektorgrafikus képek alap szerkesztéséig, kivágás, átméretezés, stb. tart.

    A DOS parancsok feleslegessé váltak, de mégis megkerülhetetlenek. Már nem tanítják, de megemlítik őket.

    Sajnos nincs mindenki által használt anyag, vagy olyan kevés ami alig mérhető. Arra tényleg elég a csökkentett óraszám. De akkor az adott szakterületen használt ismereteket hol tanítsák meg? Középiskolában erre vannak szakmai tárgyak. Az oktatási rendszerünk átjárható, bárkiből lehet bármi. Nincs különbség érettségi és érettségi között. Eü suliból mehetsz programozónak és gimnáziumból kohómérnöknek. Ők hol tanulják meg a most feleslegesnek ítélt, de egykor még szükséges információkat?

  • bimbiri

    tag

    válasz philoxenia #108 üzenetére

    Revideálom az álláspontomat, tényleg idióta vagyok. Fel sem merült bennem ez a megoldás, annyira abszurd. Viszont magyarázatot ad a verstanulással szembeni ellenszenvre. Ezennel megkövetem Bambanot! :R

    A 160 vers erősen tipp jellegű volt, nem voltam elég hatékony a keresésben, nem találtam meg a versek számát.

  • bimbiri

    tag

    válasz philoxenia #105 üzenetére

    Moderátorral csínján bánunk, de tipikusan hü..., hogy is fogalmazzak.... pontatlan kérdésre, pontatlan válasz:
    Eléggé aktuális. :)
    Milyen iskolára gondolt? Általános alsó vagy felső tagozat? Gimnázium vagy szakközépiskola, esetleg szakiskola? Vagy netalántán speciális info tagozatos iskola? Mind eltérő tananyag.

    A (keret)tanterv elég naprakész. Nem konkrét ismereteket tartalmaz, hanem ismeretterületeket. Erre épül az iskola helyi tanterve. Ezt az adott iskola munkaközössége/tanárai írják. Akár évente újraírják, ha eléggé elkötelezettek. Ők töltik fel tartalommal a keretet. Ahol van eszköz és odaszánás, ott naprakész szoftverek naprakész információk várják a tanulókat. Ahol a tanárok nem állnak a helyzet magaslatán, ott hamar elavulttá válik az anyag.
    Általánosságban elmondható, hogy az iskolák PC és MS orientáltak. A vasak teljesítményéből és az emberi lustaságból adódóan XP-t futtatnak. Irodai programcsomagként MSO 2003 vagy 2007 fut, köszönhetően a Tisztaszoftver programnak.
    A tanított anyag:
    - az info történet az abacustól napjainkig
    - számelmélet, számrendszerek (2, 8, 10, 16)
    - operációs rendszer elmélet (feladata, fajtái, jellemzői)
    - a használt operációs rendszer használatának jártasság szintű ismerete (könyvtár és fájl műveletek)
    - szövegszerkesztés a karakterformázástól a körlevélkészítésig (stílushasználat, tartalomjegyzék, ábrajegyzék)
    - táblázatkezelés az egyedi képletszerkesztéstől az keresőfüggvényekig(?)
    - prezentációkészítés alapszinten, talán még a mozgó kép beszúrási is benne van
    - grafikai ismeretek egy kis színelmélet és valamilyen képszerkesztőprogram valamilyen színtű használata (itt elég nagy a szórás)
    - html programozás, már ahol van. Általában egy wyswyg szerkesztő használata alap szinten.
    - programozás, már ahol van. Általában Pascal vagy Visual Basic nyelven. De inkább csak szakirányú iskolában.

    Ezt lehet naprakészen és 10 éve megírt óravázlatokból is tanítani. Az ismeretségi kör inkább naprakész tananyaggal dolgozik, a lemaradók nem járnak szakmai közösségbe.

    Remélem megfelelő volt a válasz.

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés