Új hozzászólás Aktív témák
-
DigitXT
félisten
válasz
hakos1987 #25223 üzenetére
Ha nincs a motorban hőmérő, akkor a VESC nem tud utána menni a
megváltozó paramétereinek: ilyenkor előfordulhat, hogy furán hajt...
Gondolom nincs benne, ha nem írod, hogy mennyire melegszik.
(Ahogy melegszik, rendesen megnő a réz vezető ellenállása, ami így
pozitív visszacsatolást jelent, még több lesz a hőtermelése, sajnos...
Ezt persze fordíthatjuk röviden arra is, hogy a motor "szarakodik".)
Én is meglepődtem, miután raktam bele hőmérőt, mivel alapból tök
szolid hőmérsékleten leszabályoz (85-100 fok). Ezzel az a baj, hogy
nagyon hamar eléri, ha az ember sok ampert enged meg magának!
És még az is, hogy valójában nem veszélyes hőmérséklet. Kívülről a
burkolaton még alig 50 fok mérhető. Nyilván lehet ezt feljebb tolni*,
de az igazi az lenne, ha jobb lenne a hőleadás...ezért jön Statorade.Amíg nem volt hőmérőm, nem tudtam mennyire melegszik, de ha a
burkolat jóval melegebb volt egy komolyabb terhelés után egészen
biztos, hogy a tekercsek még sokkal melegebbek voltak. Égés most
épp nem lett belőle hálistennek, de mérés nélkül lutri túlhajtani...
Párszor már sikerült megtapasztalni, milyen, ha vmi túlmelegszik.
(Ennél az esetnél még nem égett le a tekercselés, de ledobta a Hall
szenzorok forrasztását, szóval sejthető, hogy nem volt hideg: 180+)
Ennél az esetnél az emelkedő végére a motornak is vége lett. Pech!*: mondjuk 100-150 fok közé első közelítésben, csak szép szolidan...
-
DigitXT
félisten
válasz
hakos1987 #25200 üzenetére
Na, örülök, hogy megoldódott!
Lehet, nálam is valami hasonló probléma lesz, mert most azzal szembesültem, hogy néha úgy gondolja a féklámpa, hogy bekapcsolva marad. (Egy sima autós relére van kötve a tápja, amivel 9V és 12V között váltom a tápfeszültségét, ezzel szimulálva a kétféle izzó erősséget...) Ez ugye "kétszeresen" is problémás lesz, egyrészt hamis jelzést adhat a mögöttem érkezőknek (folyamatos fékezés), másrészt mivel ugyanarra a testre lett kötve a "kill switch", ezért a VESC is úgy gondolja, hogy fékezek, és tiltja a hajtást, sőt, akár valóban fékezni kezd (beállítástól függ). Jó lenne rájönni, mitől maradhat úgy, mert a relé kattanása határozottan hallatszik ilyenkor, ahogy behúz, aztán meg az hallatszik, hogy nem hallatszik semmi (nem engedi el).
Bezzeg gyújtás elvételre igen (nyilván akkor mindenképpen megszakad az áramkör): rá kellene jönnöm, mi hozza elő a hibát, mert ugye nem mindig keletkezik (az ilyen a legalattomosabb). Egyelőre kínomban letiltottam a kill switch funkciót, de nyilván ez csak tüneti kezelés.
Valami behúzva tartja a relét, az az igazi gebasz. Szerk: hacsak nem valami olyan triviális probléma, hogy rossz a fékkar kapcsolója...
-
DigitXT
félisten
válasz
hakos1987 #25192 üzenetére
Gumi lap szerintem túl drasztikus, szigeteli a hőt: a kapton olyan, mint a cellux,
szóval elég vékony, viszont elektronikusan szigetel, és amúgy hőálló is...Jó hát 57A az nagyon pite, nem csodálom, hogy egyelőre nincs vele gond...
Nekem sajnos olyan a motorom, hogy inkább végsebességre van tekercselve,
nyomatéka harmatos, magyarán 100A alatt kb. nyugdíjas csigaként gyorsul...
Persze, ha neked másmilyen motorjaid vannak, elég lehet 60A is: eleve dupla,
ilyenkor a 2 VESC kommunikál egymással (közösen számolnak akku áramot).A végsebességet a motor tekercselése + az akku feszültsége határozza meg.
(Ill. esetleg az áramkorlát, ha nagyon alacsony, mert lehet, hogy adott tempót
már nem képes elérni mert nem elég a teljesítmény. De általában nem ez van:
bőven van teljesítmény felgyorsulni, majd amikor a motor által gerjesztett fesz
az akku feszültséggel szemben már csak kevesebb motor áramot enged meg,
ott áll be az egyensúlyi állapot, azaz a végsebesség. Ebből amúgy következik,
hogy ceteris paribus az akku merülése során ez folyamatosan csökken.)
Ui: most ilyen 175A-eket tolok a motorba nyélgázon. Odébb lehet vele állni.
Csak nagyon melegszik miatta, szóval egy picit kénytelen leszek visszafogni... -
DigitXT
félisten
válasz
hakos1987 #25187 üzenetére
Biztosíték alatt igen, egy "szikramentes" elektronikus biztosítékra gondolok.
eFuse néven fut, nekem nagyon hasznos, mert a VESC-en vagy van kapcsoló,
vagy nincs, de leginkább nincs. A G300-on úgy van, hogy nincs. Bekapcsolást
lehetne megoldani nyomógombbal, de kikapcsolni nem lehet, csak időzítővel...
Így a gyújtáskapcsolóm az eFuse-t vezérli, ha elveszem, az áram le teljesen...
Ez nagyban megkönnyíti a többi elektronika bekötését, pl. 12V átalakító, mert
nem kell azon aggódni, hogy leszívják az akkut: addig látják, amíg gyújtás van.
Meg amúgy, mikor valami szoftveres nyűgje volt, és elkezdte hajtani a kereket
mint az őrült, és nem reagált semmire, akkor is: áram le, és biztosan megáll...30 fok fölé nem ment a rövid tesztek alatt
Akkor valószínűleg nincs nagyon kimaxolva (mekkora az áramkorlát?) de azért
egy hosszabb emelkedőn is megnézném, mert lehetnek meglepetések.Szerk: ha nincs gond a hűtéssel, akkor simán beraknék egy kaptont a váz és a
VESC közé és probléma megoldva. Nem tudom amúgy, mit rak ki a burkolatra.Szerk2: azért idézőjel a szikramentes, mert el lehet durrantani rossz sorrenddel:
egyszer kaptam kvázigariban egy vezérlő elektronikát, mert tervezési hibás volt.
(Mondjuk nekem elvitte a teljesítmény elektronikát is, azért már fizetni kellett.)
De az új verzió már jobb: bátran megvettem egyet a nagyvas befejezéséhez is... -
DigitXT
félisten
válasz
hakos1987 #25185 üzenetére
Én találkoztam. Szintén 75100-as VESC. A vázzal magában nem volt
baja, de amikor rá volt rögzítve az elektronikus biztosíték, úgy igen...
Megoldás az lett, hogy szigetelem a biztosítékot.* Valószínűleg azon
is ki volt vezetve valami, elvégre egy hűtőborda az egész, vagy mi.*: esetedben ez nem megoldás, mert a hűtés miatt fogod a vázhoz...
És mindkét VESC igényli a hűtést. Nekem most a G300 úgy van vele,
hogy csak a lábát lógatja (nem melegszik), ám a motor izzad nagyon.Szerk: ha nincs nagyon megterhelve, és nem kell annyira hűteni (én
konkrétan MX4 pasztát kentem alá, és kellett is), akkor egy kapton
szalag darab talán nem ront a helyzeten, de elektronikusan szigetel. -
DigitXT
félisten
válasz
hakos1987 #21386 üzenetére
Annak a papíron 350W vezérlőnek is van egy áramkorlátja. Jellemzően kb.
10A körül: ha cserélnéd 30A-esre, akkor folyamatosan kis fokozaton kéne
hajtanod, mert az kb. 3x akkora gyorsulást tudna kirázni magából, nagyon.
(Már ha az akku meg nem purcan tőle, és le nem tilt a túláram miatt.)
Egyébként fizikai méretét tekintve simán lehet, hogy 15-20A korlátos, csak
névlegesen 350W: eleve 36/48V, tehát ami 36V-on 350W az 48V-on 500W.
(Kis kerekítéssel. Motorokra pont így szokták ráírni, mivel az áram a limit.)Szerk: volt hasonló méretű, 48V vezérlőm, amire 600W-ot írtak... Az előző
tulaj úgy használta. Az 1200W motor szájában megaludt a tej, de legalább
kiment a roller a világból egy viszonylag kicsi akkuval is a hasában.Szerk2: a miheztartás végett a Warrior X-ben is csak 30A korlátos vezérlő
van, s az a gép "megyen".Igaz, hogy 60V-os, de akkor is. 48V-on is kb.
meglenne 3000W összteljesítmény, szóval odébb lehetne vele úgy is állni...
Így hirtelen fejből a Kugoo G-Booster 48V, és 2x25A vezérlő, névleg 800W
motorokkal, de ugye már tudjuk, hogy csúcsban mennyi: 2x1200W.
Nem ég le, mert ez csak egy másfélszeres túlhajtás a névlegeshez képest.Szerk3: a motorról berakhatsz egy fotót, hogy mit vésett rá a kínai...
-
DigitXT
félisten
válasz
hakos1987 #21384 üzenetére
Az a helyzet, hogy a motorban nincs semmi okosság. Egy hosszú rézvezeték
van feltekercselve az állórészre, és körben pörögnek a mágnesek...Magyarán, ha a vezérlő rákötné az akkut (direktben) a zárlati áram az egész
rendszer össz. ellenállásán állna vagy bukna: amúgy lényegében ráköti, csak
persze rövid ideig. Ezzel korlátozva a maximális fázisáramot. Szóval a motor,
hiába van 350W ráírva, nem korlátoz 36V akku mellett 10A-nél. Ha nagyobb
vezérlőt raksz rá, ami enged 30A-t, akkor 3x akkora nyomatékot fog leadni...Ez amúgy tök jó, ettől lesz gumifüstölős az indulás, de idővel leéghet a motor.
A linken lévő motor amúgy megúszta. A mai napig működik(ne), még csak át
sem kellett tekercselni, de olvadtak a dolgok (csak kicsin múlott). A névleges
teljesítmény rövid ideig túlléphető, a nagy gyártók is kétszeres szorzót simán
megengednek (lásd 450W motor és 900W csúcs), de 3x-os teljesítményt azt
hűteni is tudni kell, és ez a legfőbb gond. A hűtés. A névleges teljesítmény az
a teljesítmény, amit a motor a végtelenségig elvisel túlmelegedés nélkül.
Kicsit többet elvisel időkorláttal, pl. egy rövidebb emelkedőn nincs vele bajod.
De ha nagyon meghúzod, és hosszan mászol hegyet abból végül leégés lesz.
(Hacsak nem méri a hőmérsékletét, és szabályoz vissza a vezérlő időben.)
Annyit kell viszont tudni, hogy a motornak van egy másik tulajdonsága is, azaz
ahogy forog feszültséget gerjeszt... Ezt hívják BEMF-nek, kb. visszaható fesz,
mert a forgás ellen dolgozik: ennyivel kevesebb feszültség áll rendelkezésre a
hajtáshoz, és emiatt van egy természetes végsebessége adott akkufesznél.A G2 Pro hivatalosan 800W, vagy 1000W verzióban létezett, szóval annak a
motorja elvileg elbír 16-20A körüli vezérlővel: elképzelhető, hogy jó neki a 30
csúcsban. Aminek viszont nem jó, az az akku, hiszen 2x30A, az már 60A, és
nem biztos, hogy szeretné. Én valami kisebb vezérlőre lőnék, főleg úgy hogy
azt írod, hogy túl erős a ketyere, és inkább leszabályozni szeretnéd.
(Ha 36V a motor felirata, akkor nem G2 Pro, mert az egy 48V-os rendszer.)Amúgy a motort rohadtul nem érdekli a max. feszültség, csak a vezérlő bírja.
(Annyi a különbség, hogy kisebb/nagyobb feszültségű akku mellett, a BEMF
miatt pont annyival lesz kisebb/nagyobb a roller végsebessége: 36V-os roller
kézenfekvő tuningja, hogy 48V akkut raksz rá...+30% végsebesség, meg
némi nyomaték többlet a nyereség. Feltéve, hogy a vezérlő, kijelző bírja. Ha
meg eleve 48V a rendszer, akkor lehet kacsintgatni 60V felé, vagy ha túl sok,
akár vissza is lehet butítani 36V-ra, de ehhez megint olyan vezérlő kell.)
Annyiban számíthat mégis a feszültség a motornak, hogy nagyobb tempónál
nagyobb a légellenállás, ergo nagyobb lesz az egyensúlyi áram is. Tehát így
esetleg el lehet jutni oda, hogy síkon haladva is nagyobb teljesítményt ad le,
mint a névleges, ezáltal idővel túlmelegedhet, emelkedő, gyorsulgatás nélkül.
Ki kell mérni, az a biztos. Nekem pl. 45 km/h-nál kb. 1200W kellett (pilótától
erősen függ, mekkora a légellenállás: valaki kisebb valaki nagyobb), ez csak
600W motoronként, ami egy 1200W-os motornak nem probléma, szóval 48V
rendszerrel nem lehetett kinyírni síkon gurulással. Gyorsulás, emelkedő más.
Nemsokára (ha kész lesz) 60V hajtás lesz, ott nagyobb lesz a végsebesség,
viszont remélem, hogy még mindig 2400W alatt marad az össz fogyasztásuk.Szerk: amúgy nem mondasz hülyeséget, mert a kisebb pálcikák valóban 10A
körüli korláttal mennek, és bár lassúak, de élhetőek. Ugyanez két motorral is
kb. ugyanolyan lassú marad végsebességre, viszont sokkal jobban indul meg.
Ha nem lehet programozni a vezérlőt, akkor nem érdemes szerintem túl nagy
áramút választani, mert túl "agresszív" lesz a roller.(És lemerül az akku...)
Kolléga most küldött linket, hogy kinézte ezt. Mondom ember. 50A per motor.
(Oké, hogy a 21700-as akku bírja, de mekkora gumifüstölő vadállat lesz az?)
48V akkuja van most, az barátok közt is 2400W csúcsban motoronként.
És ha menne 60V-ra, az már 3000W. Mindezt 500W-os motorokra, hehehe... -
DigitXT
félisten
válasz
hakos1987 #21375 üzenetére
Hááát... az akku necces lesz. Először is érte már víz, másodszor a szigszalag
nem sok jót ígér, szóval sanszos, hogy már taknyolták. De ha nem, nos, akkor
sem valami acélos egy ilyen CHY pakk, bár a 17.5Ah biztató, sok a 60A neki...
(2x20A fölé nem nagyon mennék, ha nem tervezel külső akkuval is ráerősíteni.)Valószínűleg valami szutyok kínai cellákból van, amik papíron 2500 mAh-sok, s
abból van párhuzamosan 7 db (13s7p). Rendes cellákból egy ilyen pakk ~24Ah,
akkor meg lehetne küldeni akár 70A-rel csúcsban, de így a 60A is necc: inkább
maradnék a visszafogottabb vezérlőknél, nehogy tűzijáték legyen a vége...A kinézett vezérlő inkább eBike, mint roller: van rajta PAS bemenet, s a gázkar
csak kiegészítésnek van, nem fő vezérlési funkció: ettől persze még működhet!Alapvetően két iskola van. Univerzális vezérlő: ez fogadja az analóg gázjelet, és
aszerint hajt, ilyenkor külön fokozatkapcsoló bemenete is van (low/normal/high),
amit háromállású kapcsolóval tudsz választani a kormányról, nem szoftverből...
(Ergo semmit nem csinál a gázjellel! Csak a vezérlő reagál másképpen, amikor
az adott módban vagy.) Ezzel ellentétes* megközelítés, amikor a módválasztás
az tisztán szoftveres, már a kijelzőben megtörténik az ADC konverzió, és így a
vezérlő felé már csak digitális jelek közlekednek a soros porton. Ez a szett vmi
furcsa állatfaj, mert mintha ezeket keverné, azaz gázjelet vhogy külön küldi le a
vezérlőnek (aminek szemmel láthatólag 3 vezetékes, univerzális bemenete van).
Miközben a kijelzővel 5 vezetéken és feltételezhetően soros porton kommunikál.Szóval lehetséges, hogy a kimenő feszültséget manipulálja, és visszafogottabb
módban a csőgázt is úgy küld le, mintha félgáz lenne. Ki kell próbálni.
(Ennek amúgy mellékhatása, hogy nem csak a végsebességet fogja meg, de a
gyorsulás is harmatosabb lesz kisebb fokozatban: nem minden rollernél van így.
A Warrior X pl. egyesben is 2 mp alatt volt 24-en, majd aztán elvette, ~40-nél...)*: ilyenkor a kijelző + a vezérlő összetartozik (egymással tudnak kommunikálni).
Ugyanazt a protokollt kell beszélniük, így típusspecifikusak, nem univerzálisak...
(Még márkán belül is akadnak gondok, amikor nem érti meg egymást két verzió,
főleg kínai rollereket sújt ez a probléma. Az univerzális ehhez képest teljesen jó,
csak ott meg pont azért nincs kijelző, mert nincs "univerzális kijelző" protokoll...
Én a magam részéről pl. írtam egyet az YKZ7280JA vezérlőhöz, és nem raktam
fel a telefont a kormányra, hogy BT-on keresztül nézegessem. Vagy nem vettem
hozzá valami univerzálisat, ami kinéz ahogy kinéz és állítani semmit nem tud...)Szerk: az enyémen meg még elfér mellette egy kis akkudiagnosztika is lazán.
-
DigitXT
félisten
válasz
hakos1987 #21373 üzenetére
Igen, simán jó 2 azonos vezérlő, csak a kijelző felé az egyik fog visszajelezni.
(Ha mondjuk küld pillanatnyi áramot, úgy csak az egyik motor fogyasztását
fogod látni. De mivel azonos motorok egyformán terhelik az akkut, így csak
meg kell szorozni a kijelzett értéket kettővel és meg is van a valós szám...)
Az, hogy hány amperes vezérlő mehet, leginkább az akkun múlik... Gyárilag
10-15A szokott lenni az alap (névleg 500W motor: 48V*10A=480W). Mivel
2 motor lesz, ez 20-30A az akku felé, szóval jó lenne, ha ezt le is tudná adni.
(2x20A már elég combos teljesítményt eredményez, csak bírja az akku.)
Kérdés, hogy mekkora akku, milyen cellákból, milyen BMS, és mennyi lenne
a tuning után az elvárt hatótávolság? (Adott esetben külső akku kell mellé.) -
PociAti
őstag
válasz
hakos1987 #19470 üzenetére
Ne nagyon foglalkozz ezekkel az apró problémákkal, ha a mostani megpatkolt rendszered stabil, akkor maradj meg mellette. Máskülönben félő, hogy csak bizonytalanságot, potenciális meghibásodást hoznál be a rendszerbe.
Olyan sebességgel menj, ami neked kényelmes. Aminél még normális távon belül meg tudsz állni, és az úthibákat kellemesen kirugózza a gép. Teljesen mindegy, mennyit mutatna a kilométeróra, érzéseidre hallgass. Első 1-2 hétben sebességmérésre jól jön egy telefon, de utána már vakon elég pontosan meg fogod tudni tippelni mennyivel mész.
Az index gépjármű és motor esetén jó dolog, rollernél nagyjából halott ügy. Ennél a típusnál ha jól látom a deszkán van, kb. 10 centire a talajból. Nagyon kevés szögből lenne látható. Konkrétan a balra kanyarodás ami veszélyes manővernek számít, de amint a mögötted lévő autós kicsit közel is ér hozzád, semmit sem lát majd belőle, mert már az autó holtterében van a talajközeli irányjelződ.
A világítás tényleg jó dolog tud lenni, viszont eszméletlen jó kerékpáros lámpákat lehet kapni. a probléma egyszerűen áthidalható.
-
Peaceliker
addikt
válasz
hakos1987 #19470 üzenetére
Mondjuk szebb lett volna az embertől, ha hallt javítja
Lehet csak kontakt hiba, de maga a szenzor sem drága amúgy.
Hall mondja meg a vezérlőnek a mágnes pozíciókat, így nem kell kitalálnia random fázis kapcsolásból. Ez mondjuk leginkább indulásnál érdekes. És ezért van hogy a szenzor mentes picit rángatva hangosabban indul, mert keresi a pozíciókat.
Nehéz kérdés. Nyilván legegyszerűbb a hall mentes vagy amire írják, hogy nem érdekli. Kb bármit vehetsz, ami 30a körüli és 52v os. -
Peaceliker
addikt
válasz
hakos1987 #19462 üzenetére
Azok a vezérlők amik támogatnak kijelzőt jellemzően nem is mennem nélküle
persze van kivétel, de én azt tippelem, hogy erre nem fogsz tudni csak simán kijelzőt rakni.
Persze, értem, de 400ba már kapni patika zero 10x(ice q5, kugoo g1) gépet, ami elég kis műszer jószág. Nem mellesleg erősebb is mint ez (végsebességből ítélve). Persze értem, hogy ez nem lesz annyiba, csak most a 400k ról ugrott be ez -
Peaceliker
addikt
válasz
hakos1987 #19459 üzenetére
Na ha nála van minden az faja.
Amit ki kell derítened, hogy motor szenzoros-e. Ha igen akkor olyan vezérlőt néznék én is. Ha nem az akkor figyelni kell, mert nem minden vezérlő fog menni szenzor nélkül. Pl az ajánlott mantis cucc tuti sírna miatta.
Ha mákod van ami benne van most eladható és akkor 250 be kb megáll a story ami talán jó. Ha 300 körül áll meg az sztem már nem volt akkora jó biznisz... De ez csak az én véleményem -
Peaceliker
addikt
válasz
hakos1987 #19456 üzenetére
Igazából szerintem nagyon nincs más, mint contorller és kijelző csere.
Valami dual vezérlő meg a kompatibilis kijelző hozzá. Alin körbe kell nézni. Vagy néha árulnak mantis gyári bélést 40-50 körül, asszem azt át lehet állítani 52v ra (48ra is akár). Ezen kívül már csak tudni kell mit hova kéne dugni
Mekkora az akku benne? Ha nem titok mennyit adtál érte? Alkatrészt kapni hozzá, ha esetleg megmegy benne valami (futómű alkatrész az izgi talán)? -
generatoros
tag
válasz
hakos1987 #19260 üzenetére
Lehet belesülök a mondókámba. Hol van 30°-fokos lejtő mo.-on .Ez 33%-ot jelent, tehát 100 méteren 33 méter szintkülönbséget. Ha kinézek az ablakomon a szemközti ház ami kb 150 m-re van 5 emeletes a4,2 méter +10m tetőgerinc , ez csak 31 méter, ha meghúzom a képzeletbeli átlót az igen brutálisnak látszik, alig hiszem hogy e rollerrel 7-800 w alatt ez leküzdhető. lehet rosszul emlékszem , de kirándulásaim idején már a12% is jelőlve van a kresz táblákon és én még 20 %-osat sem láttam. ezt most nem okoskodásból írtam inkább csak egy kérdés, hogy jók azok a számok amiket a gyártok a roller adatlapokon feltüntetnek? olvastan már extrém 45 fokról is .
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- AMD Catalyst™ driverek topikja
- Eredeti játékok OFF topik
- Renault, Dacia topik
- Audi, Cupra, Seat, Skoda, Volkswagen topik
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Mielőbb díjat rakatnának a görögök az olcsó csomagokra az EU-ban
- Autós topik
- iPhone topik
- Keretmentesít a Galaxy S25 FE
- További aktív témák...
- BESZÁMÍTÁS! Gigabyte B450 R7 5700X 32GB DDR4 512GB SSD RX 6700XT 12GB Rampage SHIVA be quiet! 650W
- Frederick Forsythe: Isten ökle (nem olvasott)
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 9 5900X 16/32/64GB RAM RTX 5070 12GB GAMER PC termékbeszámítással
- Lenovo Yoga Pro 9 (16IMH9) - Intel Core Ultra 9 185H, RTX 4060, 32GB, érintős ELKELT
- Csere-Beszámítás! RTX Számítógép PC Játékra! R5 8400F / RTX 3070Ti / 32GB DDR5 / 1TB SSD
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest