- Yettel topik
- Itt az igazság a Samsung állítólagos Android Auto alternatívájáról
- Google Pixel topik
- Eurós árlista a Google Pixel 10 telefonokhoz
- Xiaomi 13 Pro - szerencsés szám
- Honor 200 Pro - mobilportré
- Itthon is kapható lesz a kerámia Xiaomi Band 10
- Huawei Watch Fit 3 - zöldalma
- Kis telefon hatalmas teleppel
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
Új hozzászólás Aktív témák
-
Schuler888
senior tag
válasz
Gargouille #115 üzenetére
Matrix film megvan? Amikor neo agyaba folyamatosan toltenek fel mindent? Ugyanigy toltenek fel egy onvezeto kamion memoriajaba millionyi milliardnyi szituaciot, ennek toredekevel talalkozott egy human vezeto. Na most akkor ki lesz a tapasztaltabb es talalekonyabb?
-
Somatom
veterán
Rá kellett gugliznom, de megvan! Szoktam csinálni Wallau -> Eltmann -t. Egyszer ki akartam kerülni a würzburgi káoszt és a navi rávitt arra a B26 -ra. Na, azt soha többet! Zabálja a vezetőidőt. Inkább Frankfurt után felmegyek az A66 -on és lejövök az A7 -en, majd A70. Persze, ha a 26 -oson van címed, akkor nincs mese, tekergetheted a kormányt gazdagon.
-
ONEFREE
aktív tag
Azért még anyit hozzá tennék, hogy Németországban szeretném majd látni a tesztelést ami nem autópályán történik. Autópályán egy kezdő is elviszi az árut A ból B be!
sőt! Még a gép is!
-
Somatom
veterán
Nem arra reagáltam amit írtál, hanem arra, ahogy írtad. Honnan veszed, hogy nekem ez az egy szakmám van? Azért csinálom ezt, mert
1.: Bármennyire is fura számodra, szeretek úton lenni.
2.: Havonta csak két hetet kell melóznom és bőven megélek úgy, hogy a másik kettőben szabad vagyok.
Úgyhogy örülök, hogy így élhetek és biztos vagyok abban, hogy ennek nem az önvezető kamionok eljövetele fog véget vetni.
Elhiszem, hogy lobbiznak érte, de ha ezt csak a sofőrhiány motiválja, akkor ez egy hamvába halt project. -
Szerintem ledöbbennél, ha tudnád, hogy olyan cégek, mint a Continental, vagy a Bosch (a világ legnagyobb autóipari beszállítói között vannak) mekkora összegeket fordítanak az önvezető technológiákra! A Conti most gründolt egy több ezres fejlesztői központot csak erre Németországban.
-
Ribi
nagyúr
Néztem a videót, hogy odaírják a level 4 flottát. Csak mi lehet az a level 4?
Annyira nem szeretem az ilyen marketinges félrebeszéléseket. Ha meg az ismert listáról van szó akkor a level 4 szimpla hazugság. Ez meg már előjel...
Az, hogy zs+1-ik kis cég pont olyan marketing BS-t tolnak mint a többi nagy cég nyomott 5 éve az mitől hitelesebb? Többi cég már időközben már rájött, hogy lvl 4 és hasonlók még csak álom szinten vannak. Már a lvl 3 se nagyon cél, inkább lvl 2.5 lett az irány. -
Chaser
legenda
Azert nagyon nem lehet ilyen munkat barkire rabizni, lehet h nem kell hozza ket diploma, de esetenkent akar tobb 10m-ert felel a sofor, az auton kivul, sajnalatos h ember hiany miatt higul a soforok megitelese
Masreszrol pedig ceg szempontjabol ha lenne lehetosegem, gondolkodas nelkul automatizalt megoldast valasztanek en is -
-
Somatom
veterán
Azt nem értem, hogy ha ennyi fejest ismersz a szakmában, akkor hogy írhatsz akkora marhaságokat, hogy még egy "csóri sofőr" is kiröhög. Mi ez? Én apukám akkor is erősebb?
Másképp fogalmazva jó lenne, ha befejeznéd ezt a verbális fa..mutogatást, mert nem a s...edből rántottál elő! -
Leírtam már, hogy az információim első kézből származnak. Nem egy fuvarszervezőt, sales-est ismerek nagy fuvarozócégeknél. De te biztos jobban tudod csóri sofőrként, mint azok, akik az egészet szervezik!
Elmagyarázom, hogy ez hogy is volt a valóságban. A hazai cégek azért voltak versenyképesek, mert szar minőséget adtak olcsón. Minden KPI-ban messze elmaradtak a Nyugatiaktól, de ezt a megrendelők benyelték az alacsony árakért cserébe. Csakhogy a pilótahiány+Nyugati lobbi felverte a béreket, ezért ma már a szar minőség mellé magasabb ár párosul.
És akkor most próbáld meg összerakni a dolgot: mindenhol a pilótahiánnyal, és az ebből következő magas költségekkel küzdenek. Nyugaton is. Szerinted kell ennél jobb ösztönzés a cégeknek ahhoz, hogy az önvezető funkcióra álljanak át?
-
Somatom
veterán
Te sem látsz tovább annál, mint amit a neten olvasol. Hiába van elméletileg nyílt verseny, egy német cég a jó munkákat német fuvarozónak adja. Bevétel oldalon ez komoly hátrány a szotyitransznak. Kiadás oldalon komoly pénzeket osztanak vissza a tudjukkiknek azért, hogy a szotyi "kiemelt stratégiai partner" legyen. Vagyis, olyan cég, aminek a dolgai felett a hatóságok szemet hunynak. Így teheti meg, hogy ezeket a kiadásokat a sofőrök járulékaiból finanszírozza, mivel azok minimálra vannak bejelentve. Sajnos, így valóban probléma, hogy egy sofőr bárhol az EU -ban el tud helyezkedni, mivel meg is teszi. Aztán jön a műsor, hogy egységes program kell a külföldi cégeknél dolgozó sofőrök hazacsábítására. Na, ezen jót röhögünk. Tényleg szükség lenne robotkormányra, csak nem a kamionokban.
-
Amíg egy cég pár neutrális fuvaron megkeresi a sofőr fizetését a járulékokkal együtt...
De hiába keresi meg, ha nincs elég sofőr, ezt értsd már meg! És a jövőben még kevesebb lesz, mert egyre kevésbé akarják az emberek ezt a fos munkát csinálni. A Waberers egy rakat kocsit adott vissza a lízingcégnek, mert nem tudott rá pilótát ültetni. És ez csak egy példa a sokból.Fogalmad sincs, hogy mik mennek a teherfuvarozásban.
Szerintem meg neked nincs fogalmad arról, hogy milyen irányba halad ez az ágazat. Sokkal több belsős infóm van, mint neked. Első kézből. -
Somatom
veterán
"És figyelembe véve a hatalmas pilótahiányt az összes fuvarozócégnek az az érdeke, hogy kiebrudaljon titeket a fülkéből."
Ez nem igaz. Ezt azok szeretnék, akik ilyen rendszereket fejlesztenek. Mint ahogy korábban írtam, vannak cégek, amiknek a fuvarozási profiljához passzol ez a technológia. Nyilván ezekkel példálóznak. De, ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy ez a modell általánosan is alkalmazható. Fogalmad sincs, hogy mik mennek a teherfuvarozásban. Amíg egy cég pár neutrális fuvaron megkeresi a sofőr fizetését a járulékokkal együtt, addig azt a céget az fogja érdekelni, hogy lehet-e önvezető rendszerben neutrális fuvarokat bonyolítani. Persze, ezekről nem nagyon beszél senki hivatalosan. Lidar? A cégek képesek egy nyomorult mérlegen, fülkéből vezérelhető bogin, vagy a retarderen spórolni. Dehogy fognak ilyen drága extrákat habokra kifizetni.
-
...egyszerűbb lenne megvalósítani, mint a teherfuvarozásban.
Ismét hatalmas tévedésben vagy. A teherfuvarozásban a fizikai és pénzügyi korlátok sokkal kisebbek, mint a személyautóknál. Egy kamionra könnyebben raksz rá lidart, egyszerűbben szereled fel szenzorokkal, vezérlő egységgel, mint egy személyautót. A fejlesztési büdzsé jelentős része most is arra megy el, hogy az érzékelőket próbálják miniatürizálni és költséget csökkenteni. A fuvarozó cégek viszont nagyobb költséget el tudnak viselni, mint a megánszemélyek. Gondolj bele, egy lidart lehetetlen személyautónál kigazdálkodni, egy teherkocsinál gond nélkül be lehet építeni az árba, hiszen arányaiban sokkal kisebb részét képezi.Van ismerős AImotive-nál, Bosch-nál is, és hasonló nehézségekről számoltak be: túl nagy számítási kapacitás kell, nehéz elhelyezni a járműben a szükséges hardvert. Ez egy kamion esetében nem probléma.
És figyelembe véve a hatalmas pilótahiányt az összes fuvarozócégnek az az érdeke, hogy kiebrudaljon titeket a fülkéből. Minden ebbe az irányba mutat, ezt nem felismerni elég nagy vakság.
-
Somatom
veterán
Én nem vagyok veszélyeztetett, mert a hamut is mamunak fogom mondani, mire itt önvezető kamionok lesznek. Sztem a magánautókban, vagy a közösségi személyszállításban (beleértve a városi bérautókat) egyszerűbb lenne megvalósítani, mint a teherfuvarozásban. De, ha már teherfuvarozás, akkor sztem a monotónia csökkentése is sokat segítene és azt sokkal reálisabb megvalósítani, mint a teljes önvezető kamiont.. Pl. autópályás, vagy dugóban araszolós robotpilóta.
-
-
Chaser
legenda
válasz
7Heads Drago #145 üzenetére
enyhébbről volt szó, amit ember megold, ha a gps vmilyen szinten működik térkép is van előtte, és/vagy már járt arra, azért az m5 nyomvonala nem sűrűn változik pl ( :
viszont jó lenne ha megoldanák végre az önvezetést, gyanítom a balesetek 90+ %-ának oka emberi eredetű, nem műszaki hibára vezethető vissza, napokban majdnem kettévgáott egy idióta autóst az autójával a busz amivel jöttem, nappal, teljesen belátható útszakaszon, mert a nyomorult v tlefonálgatott, v pofázott, v cigizett, v csak vakon volt -
Somatom
veterán
No, igen. Érthető, hogy a csomagszállítós cégek nyomulnak a témában.
-Saját telephelyeik között szállítanak.
-A küldő és a fogadó oldal is saját, mindkettőt felkészíthetik az automatizált járművekre, ők fizetik és delegálják a szükséges kisegítő személyzetet.
-Fix útvonalon szállítanak.
-Konténeres felépítményeket használnak, amiket csak a rampa elé kell rakni.
-Nincs kötözés, rakományrögzítés.
Ez egy elég speciális fuvarfeladat. Ha eltérünk ezektől a paraméterektől, akkor jönnek a necces pontok. -
Qtya123
őstag
válasz
7Heads Drago #145 üzenetére
Tehát akkor lesz egy rakat szenzor a kamionokon, illetve sok-sok szenzor és jeladó az úttestben és a közlekedési táblákban. Ez még mindig nem old meg mindent zord időjárás esetén. A távolságot magának a kamionnak kell felmérnie a rajta lévő szenzorokkal. Jelenleg ott tart a technika, hogy egy kis esőtől a távolságtartó tempomat üzemképtelenné válik. Ezen nem segít az úttestben és a táblákban lévő jeladó.
Másrészt szenzorok a táblákban, utakban, autókban. A nagy számú eszköz miatt a műszaki hiba esélye nem kicsi.
Ezt a szenzoros dolgot meg még autópálya úttestében csak-csak elképzelem, de alacsonyabb rendű utakon kizárt. Másrészt nem az összes ország fogja ezeket egyszerre bevezetni. Lehet átmész az osztrákoktól az olaszokhoz és ott még nincs.
Jelenleg ott tartunk, hogy normális autópálya minőség sincs sok helyen, nem hogy még szenzor az utakban, táblákban.
Biztosan sokat fejlődik a következő 10 évben az önvezetés, de hogy 10 év múlva is ott kell ülnie a sofőröknek a fülkében, abban teljesen biztos vagyok.
-
Somatom
veterán
válasz
7Heads Drago #145 üzenetére
Eddig miért nem építették be? A humán sofőrnek is jól jön a stabilan működő segítség, nem csak a robotnak.
-
Somatom
veterán
válasz
7Heads Drago #143 üzenetére
Pl. egy enyhébb havazásnál is megvakulnak a vezetést segítő berendezések szenzorai. A műszerfal besárgul a figyelmeztetésektől és a modern csúcstechnika visszazuhan egy IFA szintjére (de, nem tilt le, a kamion megy tovább, mert ugye ott a sofőr). Hogy lesz ez az önvezetőknél, ahol nincs más, csak a szenzoraira hagyatkozva tudna menni a kamion? Két lehetőség van. Az egyik az, hogy nem képesek olyan rendszert gyártani, ami hóesésben is működik. Ebben az esetben fölösleges önvezető kamionról beszélnünk. A másik eset az, hogy képesek, csak nem éri meg, mert túl drága lenne, nem venné senki. Akkor meg az emberélet, a biztonság elsődlegességéről fölösleges beszélnünk.
-
7Heads Drago
veterán
A mai új teherautóknál milyen problémát tud a sofőr maga megoldani? Mert ugye már annyi az elektronika hogy szinte semmit se. És sok hibára már eleve letilt, és meg se moccan.
Az elektromos autóknál pl a kerékcsere is problémás tudtommal. És oda fog haladni a teherautózás is. -
Somatom
veterán
70% -ban Németországban Schubbodenezek. A többi Svájc, Franciaország, Ausztria. Közelebb állok a sztenderdhez, mint azok a fuvarok, amikben most önvezető kamionokat használnak. Azok a nagyon speciális fuvarok, nem az, amit én csinálok.
Ezt a helyi erőt is gondold át egy picit! Pl. azt ki fizetné? Tán a megrendelő? Elég nonszensz lenne. Vagy, a fuvarozó cég tartana külön embert minden partnerénél? Ez sem reális.A papír lehet 8 általánossal, de azzal kitörölheted a fenekedet. Egyébként épp most jár le a GKI vizsgám. Ezzel lehet munkát vállalni, mert a jogsi kevés. Öt évente kell újravizsgázzunk, 60 rugóért. Nem, tudom, hogy mely szakmáknál van még X időnként kötelező vizsga.
4-8 órás problémaelhárítás? Ugye, most csak viccelsz! Az most sem fér bele, nemhogy évek múlva.
Látszik, hogy fogalmad sincs az egészről, hogy mi, hogyan működik a gyakorlatban. Különben nem írkálnál ekkora marhaságokat. -
Polllen
félisten
Én is azt gondolom, hogy ez és még sok más szakma is gyökeresen át fog alakulni még ebben a században.
De azt is gondolom, hogy nem helyén való más szakmáját becsmérelni.
És bármivel is vagy képben, 2 dologról még érdemes lenne tájékozódni, mielőtt ilyen markáns véleményt fogalmazol meg:
- nemzetközi árufuvarozás (pl. 4-8 órás késést több iparágban sem tudnak tolerálni jelenleg, szóval itt a rendelkezésreállás terén lesznek kihívások)
- a magyar szakképesítési rendszer úgy általában (pl. rengeteg szakma megszerezhető 8 általánossal) -
Mit olvasgassak, ember? Szerinted a mondókám melyik része volt megalapozatlan? Az általad linkelt oldalon ugyanazt írták le, 8 általánossal végezhető foglalkozás ez. És hidd el, elég jól képben vagyok vele, mint már említettem, volt a családban kamionos. Szerinted miért fogja a robotika az összes ilyen 2 mondattal összefoglalható "szakmát" kisöpörni? Talán azért, mert minimális a humán hozzáadott értéke. És ezen lehet háborogni, lehet hatalmas jelentőséget tulajdonítani egy hólánc, vagy egy rostos-fostos izzó cseréjének, de attól ezek még szánalom kategóriás érvek. Ezekre már most létezik megoldás, nem hogy a jövőben! Ez ugyanolyan rétegszakma lesz sok esetben, mint a Tv-szerelőké.
Szerinted miért pörgetnek bele dollármilliárdokat a nagy cégek abba, hogy fejlesszék az önvezető technológiát az árufuvarozásban? Azért, mert nem gondolják komolyan a dolgot?
-
Polllen
félisten
-
Hogy van neked napi 4-6 rakodásod? Kólát szállítasz ki vegyesboltokba, vagy mi?
Abban pedig szerintem megegyezhetünk, hogy nemzetközi áruforgalom esetén messze nem ez a jellemző.Amúgy nem tudom, hogy milyen teendőkre gondolsz, amit a robotika, vagy a helyi személyzet ne tudna megcsinálni.
És az igazán abszurd az, hogy nem tudsz kiszakadni a jelenlegi kereteidből. A pilóta feladata 100%-ban automatizálható, vagy kiszervezhető. Gumit cserélni, hóláncot felrakni, izzót cserélni nagyon ritkán kell. Erre lesznek majd szolgáltató cégek élőerővel, akik mondjuk 4-8 órán belül elhárítják a problémát (aka. sárga angyal). Ez az állásidő még mindig sokkal olcsóbb lesz, mint 1-2 pilótát tartani autónként.
Fogadd el, hogy a sofőr szakma ki fog halni, illetve átalakul! Eleve röhejes ezt szakmának hívni, miközben semmilyen szakképzettséget nem igényel, 8 általánossal végezhető. Vezetni pedig szinte mindenki tud.
-
Dr. Romano
veterán
Mit csinálna az ember? Bármit, pont ez a lényege. Olyan dolgokra képes amire a scripttábla nem. A kamion az nem annyi hogy beülsz azt nyomod a gázpedált.
Olyan nem lesz a közeljövőben hogy a kamionok menjenek maguktól, nevetséges automatika egyébként is (bomb has been planted) -
DithenS
senior tag
Liftek annyira nem szoktak meghibásodni, maximum valami Kelet európai vagy Ázsiai országokban, ahol igazából nincs is karbantartás. Múltkor voltam a Péterfy kórházban. Az a lift volt vagy 20 éves. Hát nem hiába hibásodik meg.
Az atomerőművekben az üzemzavart meg sok esetben a számítógép jelzi és oldja meg.
Csernobil esetében is már számítógép szólt, hogy ebből baj lesz. Csak ott se hallgatott senki rá, mondván ez teszt.Azt nem támogatom én sem, hogy ember nélkül üzemeljen. De egy önvezető kamion és egy ember nagyon hatékony tud lenni. Ha balesetek nagy számban csökkenek, már jó. Plusz az ember se fárad, mert nem kell maximálisan koncentrálnia.
Van ennek értelme, de egy embernek ott kell ülnie.
Igaz nincs is olyan üzem, ahol nincs ott az ember aki felügyelne.
Az M4-es metrót is azt hiszem egy 12 fős operatív csapat felügyeli, igaz nincs ott a vezető, mert átkerült az irodába, de van.Nem mellesleg érdemes megnézni az M2 metró 2016os pillangó utcai balesetét.
Azon a szakaszon manuálisan kellet vezetni a metrót, hát össze is ütközött kettő... Szóval az önvezetés igen is jó dolog, de azért ember is kell. -
dabadab
titán
válasz
Gargouille #85 üzenetére
Itt egy hozzászóláson belül jelentősen alulbecsülöd a gépi tanulás képességeit, rettenetesen túlbecsülöd az emberek valósidejű problémamegoldó-képességét valamint a forgalmi helyzetek sokféleségét.
Lássuk:
1. Úgy tűnik, hogy valamiért azt hiszed, hogy ezek az önvezető szoftverek csak konkrétan pont azokat a helyzeteket tudják megoldani, amiket megtanítottak nekik. A valóság ennél azért jóval jobb, mert bár persze a valódi AI-hez ezeknek sincs semmi köze (olyan nem létezik), de elég rugalmasak, nem véletlen, hogy a Deep Mind már goban is verte az emberi játékosokat.
2. Az emberek elég szarul vezetnek. Már azt az egyszerű feladatot, hogy zöldre egy másodpercen belül elinduljanak, kétszámjegyű hibaszázalékkal hozzák. Ha meg valami váratlan történik, akkor azt egyrészt nem szokták észrevenni, ha mégis észreveszik, akkor minimum egy másodperc eltelik, amire reagálnak valamit és az a valami lehet teljes hülyeség is (pl. amikor valami állat miatt félrerántják a kormányt és fejreállnak az árokban), de hogy semmi megfontolás nincs benne, az teljesen biztos
3. A forgalom egyszerűen nem olyan nagyon változékony és iszonyatos mennyiségű inputot kapnak az algoritmusok: csak a Tesla mostanra tízmillliárd mérföldnyi adatot szedett össze. Az mintegy tizenhétezermilliárd kilométer, egy átlag sofőr nagyjából egymillió év alatt vezetne annyit.
"Sokszor az segít elkerülni a balesetet, hogy az egyik ember felismeri a másik szándékát vagy épp felelőtlenségét és előre felkészül egy objektíven előre nem látható helyzetre. Például mikor látod a tükörből, hogy 3 autóval mögötted mit művelt a másik és mikor melléd ér már eleve úgy hagysz helyet stb. mert számítasz rá, hogy valamit művelni fog."
És szerinted a neurális hálók ezeket nem veszik észre? Szerinted nem látott milliónyi hasonló szituációt? Most komolyan?
-
Dr. Romano
veterán
A többit megcsinálja a többi robot. Minden egyes részfeladatra lesz egy robot. Annyira nagy lesz a felbontás hogy végül a robot kezének a mozgatását is egy robot fogja végezni és annak a mozgatását is egy másik robot. Végül a Föld megtelik robotokkal és felrobban.
Az automatika átka úgylátszik a tárolás kérdése.
-
Somatom
veterán
Az én faterom nem vezetett kamiont, anyu meg ugyebár adott, úgyhogy biztos nem lehetünk tesók.
A legutóbbi cégnél négy éve vagyok. Ezalatt két Mancit hajtottam, összesen négy izzócserém volt. Pont egy éve kaptuk meg az új DAF -ot. Azóta a váltóm két első izzót cserélt, én egyet.
Tavalyelőtt télen sört vittem Öttingenből, Svájcba. Az egyik hegyi emelkedőnél elakadt előttem egy kolléga. Én tudtam volna menni, de átugrani nem tudom. Kicsit álltunk, aztán jött a yard, hogy ennyi, itt a vége. Lezárták azt a szakaszt, mi meg ott, az út közepén befüggönyöztünk és szundi. Hajnalban feldörömböltek minket, hogy megtisztították az utat, lehet menni. Igen ám, de addig 10 centi hó állt a tetőn. Úgyhogy, egy kis reggeli tornával indult a nap. Egy ilyen szitu bármikor megtörténhet. Namost! A robotkamion sem tudja átugrani az előtte levőt, tehát dekkolnia kell. Induláskor milyen csinovnyik fog odamenni, hogy letolja a havat a tetőről? Ráadásul bukott a kamion napja, lekési a lerakón az időkapuját, úgyhogy ott is várnia kell majd. Közben esik a hó. Sokadszor mondom, hogy az, amit a robot meg tud csinálni, az a legpitibb része egy sofőr feladatainak. Mi lesz a többivel? -
Tesó, a faterom 25 évig vezetett ilyen nagyvasakat (nyergesvontatót, buszt), de soha, egyetlen egyszer sem rakott fel rájuk hóláncot. Az izzócsere hasonló nagyságrend, led izzók élettartama hasonlatos a kamionéval, szóval ez így nem merül fel problémaként. A havat pedig szépen letolja majd mindről egy csinovnyik a telepen indulás előtt. Próbálj meg elvonatkoztatni, ne a jelenlegi működésből indulj ki!
(#115) Gargouille
Az utolsó mondat neked is szól. Az árufuvarozás jó része triviálisan automatizálható, ehhez nem kell végtelen mennyiségű idő. Főleg távolsági fuvarok esetén (kocsi beáll a terminálra, megrakják, elmegy a lerakóra 3 országgal odébb, mindenki boldog). Szabályrendszerről beszélsz, de könyörgöm, a közlekedés az egyik legjobb példa a szabályozottságra. Úgy hívják, hogy KRESZ. Az önvezető rendszereknél most sem a szabályok lekezelésével van gond, hanem a költséghatékony érzékelés megvalósításával. -
dabadab
titán
válasz
Dr. Romano #122 üzenetére
"A mi céges toyota yarisunkban nincs annyire komoly technika,"
Az tényleg semennyire nem komoly, fillérs HW-re alapozva kb. tíz évvel ezelőtti megoldások, amiknek nagyjából annyi célja volt, hogy ki lehessen pipálni valamit a feature-ok listáján.
"Automatika lol"
Gondolom te a TCP csomagjaidat is kézzel címzed
-
Dr. Romano
veterán
A mi céges toyota yarisunkban nincs annyire komoly technika, de ami benne van vezetői segítség az is nevetséges.
A sávelhagyó folyamatosan csipogna előzéskor.
Autómata távolsági fényszóró még akkor sem veszi le magát amikor szemből már észveszve villognak nekem hogy wtf.
Táblafelismerő rendszer felismeri a 60-70 stb táblát, de arra nincs felkészítve hogy a közutasok spórolnak a feloldó táblákkal mert egy kereszteződés úgy is feloldja, de a gép ezt nem tudja így végig a 60-70-et mutat a következő korlátozásigAutomatika lol
-
Somatom
veterán
válasz
Dr. Romano #120 üzenetére
Puceválhatom én ezt háromezerig. A bugos szoftveren az nem segít. Ma is aktiválta egyszer a vészfékasszisztenst úgy, hogy közelében sem voltam annak, hogy a fékre kelljen lépnem. Még jó,hogy nem satuzott be, mint a múltkor egy MAN. Azt hittem, hogy kiesek a szélvédőn. Elég ijesztő, amikor váratlanul üvölteni kezd a műszerfal, vörös fény és satu. Utána a Holdig tudtam volna felrúgni azt, aki megtervezte.
-
JoshaJosh
csendes tag
Annyira kilóg a lóláb....
Persze a cikk szállításról szól, meg ilyen baromságok, de igazából más áll a háttérben. Ahogyan genetikai kutatások se azért folynak hogy betegségek ellenszerét találják meg, az csak mese. Igazából azon dogoznak, hogy a szegényeket rövidebb, a gazdagokat meg hosszabb életűvé tegyék vagy akár halhatatlanná (ami persze nem fog sikerülni). Automata szállítás egy nagy túrót.Automata harckocsik. Ez lenne a lényeg.
Hogy is van az új sakkozó MI-vel, ami már magától talált ki stratégiákat és percek alatt vert meg bármilyen nagymestert?? Elég egy ilyen egy harckocsiba és városokat irthat ki. Sok sok felesleges rabszolgát. IGEN, EZEK MI LENNÉNK!
Ha nem vettétek volna észre lassan felesgessé válunk.
Óh igen a sakk MI neve:
Alpha Zero
Csak halkan jegyzem meg, hogy nem véletlen a név. Az Alpha ugyanis az első, gyakran használják a legfőbb igazság jeleként... Jézus Krisztus ismerős?
Igen ő az Alpha. Alpha Zero=Jézus Krisztus nullázva. -
mcnab
csendes tag
válasz
Tsebacsi #113 üzenetére
Szerinted meg kéne húznom magam amikor egy hülye okoskodik? Kinek gondolod magad?
A többiek nagy ívben leszarják a mi kis beszélgetésünket, a disznókat ne bántsd nekik legalább van valami hasznuk veled ellentétben.Veled meg én nem akarok kommunikálni Mr. ostoba értelmiségi.
-
Gargouille
őstag
Életem eddigi 42 éve alatt kerültem már párszor váratlan, addig sosem tapasztalt helyzetbe és józan ésszel és logikával valahogy mindig megoldottam a dolgot, pedig fingom nem volt mit kell tenni.
Igazából ezt kár tovább ragozni, szerintem a gépi intelligencia mint olyan még nem létezik. Magas szintű automatizáltság igen, de ez közel sem egyenértékű azzal amit az ember tud. Én azt gondolom, hogy a gép sohasem képes kilépni a lefektetett szabályrendszerből (legyen az bármilyen széleskörű), nem tud "gondolkodni", az ember viszont igen.
Somatom jól leírta, hogy mennyire nem csak arra kell gondolni, hogy A-B pont közt hogyan mozgatjuk a kamiont, hanem rengeteg egyéb - magával a vezetéssel nem összefüggő - feladat is adódik, köztük nem kevés ahol akár rögtönözni kell és nem tudsz rá előre felkészülni.
Nem vagyok feltétlenül az önvezetés ellen de még szerintem messzebb van ez mint ahogy gondoljuk.
-
Somatom
veterán
Én azt mondom, hogy lépésekkekkel érdemes előre haladni. Először legyenek olyan eszközök, körülmények, amikhez érdemes robotkamiont tervezni. Tetőtakarító most is jó lenne. Miért nincs elterjedve? A franc sem akar kiszállni, hóláncot felrakni. Miért nincs minden kamionon automata hólánc? Melyik sofőr szeret az 50 fokos platón spaniferezni? Miért nincs olyan izé, ami lekötözi helyettünk a rakományt? Miért nem lehet megoldani, hogy a címek pontosak legyenek és valóban oda szóljanak, ahol rakodnunk kell? Miért nem a humán sofőrt segítő rendszereket csinálják olyanra, hogy azok minden körülmények között működjenek? Ezek a "találmányok" mind kelleni fognak a robotkamionokhoz, de a humán sofőrök életét is megkönnyítenék. Úgy érzem, hogy fordítva történik a fejlesztés.
-
Kimondta, hogy a sofőr a hülye? Te viszont eléggé lebecsülöd az ezen dolgozó embereket. Te azért tudsz most kamiont vezetni mert annak idején valakik kitalálták, hogy kellene egy olyan jármű amivel közúton több árut lehet szállítani. Biztos akkor is voltak olyanok akik azzal jöttek, hogy mi van ha ez meg az történik. Vagy akkor megállhattunk volna a lovaskocsinál is, nem kell az a 4 kerekű olajfaló haláldoboz az utakra. Az emberiség így halad előre, találkozik egy vagy több problémával és előbb vagy utóbb megoldja azokat.
-
Somatom
veterán
Ha egy kicsit használnál MAN -t, DAF -ot, Mercit, stb., akkor nem lennél biztos abban hogy aki tervezte, az valaha látott közelről kamion fülkét. Soxor fantáziáltam arról, hogy egy-egy szituban ott van mellettem az épp hibásan működő, vagy idiótán kialakított részegység tervezője, én meg akkora tockost keverek le neki, hogy kifejeli a szélvédőt.
Persze, vágom, hogy egyszerűbb azt mondani, hogy a sofőr a hülye.Nagyon aranyos a videó, de ezt az izét hol lehet megrendelni, hogy odajöjjön a kamionhoz? Vagy, a kamion hogy jut el a kütyühöz? Netán minden cég és minden parkoló kijáratához telepítenek egyet? Arról nem is szólva, hogy mit csinál akkor, ha egy kicsit belóg a tetőponyva? Abban megáll a cucc, belefagy, majd az egyik kanyarban egy személyautós ölébe pottyan egy 30 kilós, fagyott tócsa.
-
Mert azt hiszed csak te gondoltál ezekre a dolgokra? Nyugodtan elhiheted, hogy nálad vagy nálam sokkal okosabb emberek dolgoznak ezeken. Az, hogy még nincs a nagy közönség számára 100%-osan összerakva, minden problémára megoldást nyújtó kamion nem azt jelenti, hogy megoldhatatlan.
[link] FleetPlow™ Compilation | Snow Removal for Truck & Trailer Roofs
-
Somatom
veterán
Meg automata hóláncfelrakóval, automata izzócserélővel, automata kiskutyafülével. A végén az autó, meg az üzemeltetése többe fog kerülni, mintha jól megfizetnék a sofőröket. Arról nem is szólva, hogy minél bonyolultabb, összetettebb egy szerkezet, annál nagyobb a meghibásodás lehetősége. Az meg egy kamionnál nagyon drága mulatság.
-
Somatom
veterán
válasz
bitblueduck #101 üzenetére
Nem olyan hibás az a következtetés. Itt (is) minden a lóvéról szól. Az már csak legenda, hogy egy kamion elmegy 1millió Km -t. Dehogy megy el! Fő, hogy minél olcsóbb legyen. Ha lesz két önvezető kamion, akkor a cégek melyiket fogják venni? Naná, hogy az olcsobbat. Nosza, faragjunk a költségeken! Nem kellenek olyan minőségi alkatrészek, nem kell annyit költeni fejlesztésre és máris olcsóbb lesz a verda. Pont ugyanaz lesz az eredmény, mint bármilyen más terméknél.
-
bitblueduck
senior tag
szerintem nem katonai szoftverekre, meg marsjárókra gondolt a fórumozó, hanem ami az átlagember arcába van tolva. windows, android, facebook, skype. és ha valaki ezeket használja látja, hogy van probléma bőven.
és akkor persze hibás, de nem logikátlan következtetés, hogy az önvezető autókban se bízzunk. -
Polllen
félisten
válasz
Gargouille #98 üzenetére
Van aki lefagy, van aki a meglévő mintáiból próbál valamit tenni. Magadon ki tudod próbálni. Csinálj valami olyat, amit még soha sem tettél. Hogy állnál neki? Oh wait, pont a korábbi tapasztalataid alapján...
-
Somatom
veterán
Ez a mai EU -ban már csak legenda. Nincs már 30 órát vezető, román kamionos. Korongos autó már nincs nemzetköziben és "mágnesezésről" sem hallottam évek óta. Pár éve nálunk (német cég) is voltak túlvezetések, de sikerült olyan mértékre emelni a büntetéseket, hogy már a német cégeknek sem éri meg. Sztem az érvényben levő szabály is túl sok munkaidőt enged meg. Inkább abból kéne kicsit visszavenni. Én egyáltalán nem engednék napi 15 órás munkaidőt, mert magamon is érzem, hogy sok.
-
Gargouille
őstag
Lehet neked kellene inkább gyerekeket nézni ha ezt gondolod róluk, fognak meglepetések érni.
Az általad leírtak alapján ha te egy új helyzettel találkozol életedben amit nem tanítottak meg neked kezelni és még mintát sem láttál rá akkor te lefagysz? Ott állsz tehetetlenül?
-
Zedz
addikt
Az onvezetes es ho leturasa hogy fugg ossze?
Toled idezek:
"Szívesen beszélgetnék olyannal, aki ért is ezekhez az önvezető kütyükhöz. Lennének hozzá kamionos kérdéseim."
Egy ilyen rendszer lefejlesztese elmondhatatlanul komplex. Hidd el, akiket meg kell kerdezni, azokat megfogjak. Nem ostoba emberek dolgoznak ezeken a rendszereken, otletem sincs miert van szo itt programozoi beleszarasrol meg hasonlokrol.Irdatlan penzek mozognak mindket szakmaban, es hogy ez igy is maradjon, jol kell csinalni. Beleszaro pistike codemonkeyt meg egy index.hu kozelebe sem engednek, nem meg ide.
-
Somatom
veterán
"Onvezeto nem all meg pihenni"
Nem tudom, hogy honnan veszitek ezt a hülyeséget. Lehet, hogy pihenőt nem kell kivennie, de ettől még ugyanúgy állnia kell, mint egy humán sofőrös kamionnak. Mit gondolsz? Hogy mi csak megyünk címtől, címig, minden cégnél van parkoló és nonstop fogadnak minket? Ez nagyon nem így működik. Pl. Svájcban este 10 és reggel 5 között egyáltalán nincs kamionközlekedés. Este legurulunk a határig és annyi. Reggelig a fű sem nő. A robotkamion sem halkabb, hogy beengedjék. Vagy, ott a hétvégi kamionstop. Az sem a sofőrök pihenője miatt van. Pl. most itt dekkolok Magdeburg fölött egy kúton. 3Km -re van a lerakóm, de csak hétfőn nyit ki és ott nem lehet parkolni. Ha most tél lenne, akkor a hétfő reggelemet kezdhetném ponyvatakarítással is. Ráadásul a legtöbb ponyvásnak nyitható a teteje. Szted meddig bírná a fűtőszál? 6KW elektromos teljesítményről ne is álmodj! Ahhoz kb. 6 kamiongenerátor kéne. Ráadásul egész éjszaka járathatnám a motort (ami tilos), hogy hétfő reggelre leolvadjon a hó. Egy sofőr munkájának legpitibb részét tudná csak kiváltani egy robotkamion.
-
Polllen
félisten
válasz
Gargouille #92 üzenetére
Az autóvezetést mennyi ideig tanultad?
Intuitív módon ment vagy tanították? A sofőrnek nem kell kísérleteznie. Szabályokat kell betartania és felismernie, hogy mikor melyik szabály kell. Most tanítjuk erre a gépeket.
És az a gyerek is csak azt tudja megpróbálni, amit más ismer. Jól hangzik, hogy milyen menő lények vagyunk, de ez nem igaz. Ha a gyereknek olyat adsz a kezébe, amit még soha sem látott, azt fogja próbálgatni, amit már ismer. Az embernek az a nagy előnye, hogy a társadalomban elve rengeteg dolgot lát, tanul. Mire autóba engedjük a kapcsolódó környezetről már rengeteget tud.Somatom
Jelenleg a legolcsóbb az, h felmászol a tetőre. (Nem kerül pénzbe, a fizud akkor is ki kell fizetni, ha nem mész fel.) Ennél csak drágább megoldás van. Az egyik amiről tudok, az a hó eltávolító kapu, a másik meg az, hogy átmenetileg megemelik a tető középet, sátortetőt képezve. Ahogy én látom, fűtésben senki sem gondolkodik.
-
Gargouille
őstag
Gyakran nézem a gyerekeket, van belőle nekem is kettő.
Az ember valóban mintákat is követ, így tanul, de sosem gépiesen, mindig hozzárak, elvesz belőle, saját ötletei és képessége szerint. És már a babára is igaz, hogy amikor ismeretlen dolgot lát megvizsgálja, megkóstolja, ütögeti stb. és elég hamar képes rájönni mit kezdjen vele, anélkül, hogy megmutatnád neki. Most arról nem is beszélve, hogy képes érzelmeket, szándékokat felismerni és megélni. Önálló intelligenciával és öntudattal, személyiséggel bír.
Amit írsz annál még egy kutya is többre képes szerintem, nemhogy az ember.
-
Somatom
veterán
Valaki írhatna már egy szoftvert, ami télen felmászik a pót tetejére és letolja róla a havat! Az önvezető ezt vajon hogyan oldja meg? Mielőtt vki fűtőszálat emlegetne, szólok, hogy több, mint 30 négyzetméternyi felületről van szó. Annyi energia összesen nincs a kamionban. Tudok még pár ilyet, amikre még szoftvert kéne írni.
-
Polllen
félisten
válasz
Gargouille #85 üzenetére
"Az AI és az ember közti legmarkánsabb különbség, hogy az előbbi lényegében csak a számára ismert körülményeket, szituációkat tudja lekezelni, ezekre van precíz válasza. "
Ez szerintem nem igaz. Az ember veleszületett és tanult mintákat követ. Az igazi tehetségek azok, akik ezeket a mintákat eddig nem látott módon képesek kombinálni.
De ha nem hiszel nekem, nézz meg egy gyereket.
-
Gargouille
őstag
Az AI és az ember közti legmarkánsabb különbség, hogy az előbbi lényegében csak a számára ismert körülményeket, szituációkat tudja lekezelni, ezekre van precíz válasza. Persze minél több szkenárióra készítik fel előre, annál kevésbé fog hibázni. De ettől ez még nem intelligencia, csak egy automata.
Az ember viszont minden gyarlósága mellett képes arra, hogy a számára teljesen ismeretlen helyzetekre (olyanra amivel korábban nem találkozott) is értelmes reakciót tudjon adni, realtime feldolgoz és képes megérteni mindent és önállóan dönt. Egy szóval intelligens.
Márpedig a nem kötött pályás közlekedés olyan, hogy mindig adódhat olyasmi amivel még nem találkoztál, és nem csak közlekedési helyzetre gondolok, hanem emberi baromságokra (kődobálás az autópály fölötti hídról stb.).
Sokszor az segít elkerülni a balesetet, hogy az egyik ember felismeri a másik szándékát vagy épp felelőtlenségét és előre felkészül egy objektíven előre nem látható helyzetre. Például mikor látod a tükörből, hogy 3 autóval mögötted mit művelt a másik és mikor melléd ér már eleve úgy hagysz helyet stb. mert számítasz rá, hogy valamit művelni fog.
Emiatt viszont sokáig nem lesz teljesen kiváltható az ember szerintem, csak részterületeken, mint például a teherszállítás, bár itt is lesznek majd meglepik bőven még
-
mcnab
csendes tag
Na idefigyelj te húsz kilós kocka gyerek, isten ments, hogy valaha kibújj a számítógéped mögül, mert összeomlana a szaros képzelt világod és még a végén öngyilkos lennél. Ha akkora tudásod lenne mint arcod akkor épp egy másik galaxis felé tartanánk neked köszönhetően.
Mindenki hülye csak te vagy helikopter, mi faszt képzelsz magadról gyökér.
-
dabadab
titán
válasz
nullpoint #77 üzenetére
"Miután manapság már egy egyszerűbb szoftvert nem tudnak normálisan megírni"
Az ilyen kijelentések legfeljebb arra jók, hogy látszódjon, egészen halvány fogalmad sincs semmiről.
Most komolyan, minek behányni ide ilyen blődségeket, amiket nyilván te se hiszel el? (Ugye, nem?) -
nullpoint
őstag
Miután manapság már egy egyszerűbb szoftvert nem tudnak normálisan megírni , talán érthető a bizalmatlanság az egész IT szektor irányába.
Gondolom az önvezető jármű vezérlőszoftverének a licencszerződésében is ott lesz/van az a rész hogy "as is" , amivel a idők kezdete óta bújnak ki minden felelősség alól a szofterkészítők.
Az AI helyett öntsék már végre a lóvét az emberek oktatásába, meg az egészségre.
-
Somatom
veterán
Kíváncsi lennék arra, hogy az itt kommentelők között van olyan, aki szagolt már belülről kamiont?
Szívesen beszélgetnék olyannal, aki ért is ezekhez az önvezető kütyükhöz. Lennének hozzá kamionos kérdéseim. Fogalmam sincs, hogy ezt hogyan képzelik megvalósítani. Tán azt gondolják, hogy a sofőrnek annyi a feladata, hogy ül, oszt tekergeti a kormányt, meg nyomkodja a pedálokat? Remélem, hogy vmi nagy dobást csinálnak, mert amiket most vezetéssegítőként raknak a kamionokba, azok nagyon gyászosak. Ezt a hsz. -t egy 2019 -es Volvo nyergesvontató fülkéjében írom. -
Epsylon
aktív tag
Amikor ezeket a magasröptű ideákat kiötlötték a bársonyszékes emberkék, akik csak a felső tízezerrel találkoznak nap, mint nap, teljesen megfeledkeztek a sikeres projekt egyetlen buktató tényezőjéről. Az összes többi emberről. És bizony a többiek közt lesznek nagyon sokan, akik pár óra alatt megtanulják, hogy milyen helyzetben hogyan kell reagálnia a járműnek és hogyan kell olyan helyzetet teremteni, hogy vészjelzés nélkül félreálljon, vagy lelassítson egy akadály esetén, ami alatt az azt előidéző személyek szépen átemelik a teljes rakományt, majd hagyják útjára menni az intelligens kamiont. Üresen....
Őket eddig gátolta valamelyest az erkölcsük, hogy ártatlan emberre támadjanak. De, mostmár csak egy személytelen gép a pilóta. -
Egészítsük ki azzal, hogy szerinted.
Igaziból egy számítógépes rendszer soha nem lesz képes a vezetés közbeni információk olyan szintű feldolgozására, mint ami az emberi agyban végbemegy. A gépek meg feltörhetők, ugyan úgy manipulálhatók, lefagyhatnak stb stb. Szerintem.
A repülőgépek automata pilótája is csak akkor végzi a dolgát, ha a kapott információk megfelelnek a beprogramozott dolgoknak. Amint olyan infót kap, ami számára nem értelmezhető, vagy nem tud mit cselekedni, kikapcsol és átadja a vezetést a pilótának. Pl ha nem működik, vagy hibásan működik a kifutópálya ILS adója, már vége is neki mint a botnak.
-
Rinocerosz
őstag
Hát remélem gépgyárt. technológusként meg cnc programozóként már csak lesz munkám
.
Polllen:
Most ahol "dolgozok" suli mellett, mindenkit elküldtek mert átalakítás van.. ahol én vagyok egyedül engem tartottak meg, igaz semmit nem csinálok, csak könyvet olvasgatok.
Mostanában hoznak új cnc gépeket, robot hegesztés meg hasonlók. Aztán ilyen embereket keresnek most.Szóval nem várták meg, hogy ki kopjanak csak mondták, hogy viszlát. Azért sajnálom a sok embert.
-
Prof
addikt
Az egy dolog, de szerintem tank szintre kell emelni az onvezeto kamionok vedelmet, vagy nagyon lassan okosan kell bevezetni majd oket, kulonben a munkajukat elvesztett soforok felgyujtjak oket. En egy 2. ipari forradalmat latok a dologban.
Gondolja bele csak az Uber es az egyeb ride share cegek, ahogy beletenyereltek a taxisok uzletebe mekkora port kavart vilagszerte. -
válasz
Rinocerosz #40 üzenetére
Nem csak programozó kell, egyszerűen azok a szakmák kerülnek előtérbe melyek minél nagyobb kreativitást, probléma megoldó képességet igényelnek. Aki ezt szellemileg nem tudja elérni, annak is biztos találnak valamit, pl. mehetsz bogarakat irtani a Klendathu bolygóra.
-
Prof
addikt
Nem akarlak elkeseriteni de az emberek tobbsege butabb egy Alexanal... Az emberi kontroll a legveszelyesebb dolog a vilagon. Az ember manipulalhato, kiszamithatatlan, faradekony, biologiai szuksegletei, sajat erdekei vannak stb.
Az AI olyan lesz mintha 10 profi sofor felugyelne a vezetest, nem csak egy fokusza van, sose faradt, sose kanos, sose reszeg, sose fog bemenni az alagutba a 4m magas kamionnal ami csak 3,5m-es ha az infoi pontosak stb. Az autoversenyzot megszegyenito reakcioidorol meg meg nem is beszeltem.
A magyarorszagi BMW-sek fele kb 100-szor veszelyesebb elem az uton mint a legbutabb onvezeto kamion lesz. -
dajkopali
addikt
válasz
Gargouille #59 üzenetére
mi is írtunk már más projektekről, hiszen számtalan zajlik párhuzamosan
van, ahol közel élesben csinálják azt, hogy a gyártó üzemtől pár kilométerre lévő raktárig kis forgalmú utakon már most önvezető teherautók viszik át a napi termelést
ez a kezdet -
ONEFREE
aktív tag
azt gondolom aki ilyet ír, mond még soha nem volt 1 napot teherautó sofőrrel! Szerintem még vagy 15 évig nem kell ettől félni egy teherautó sofőrnek sem.
-
Gargouille
őstag
A teljesen autonóm önvezetésnek pont ezeken a területeken látom értelmét, ahol lényegében A és B pont közt kell oda-vissza "ész nélkül" ingázni. A személyautó kiváltásával kapcsolatban vannak fenntartásaim, de árúszállításra tényleg ez lenne a legjobb megoldás.
A közlekedési morál pedig pontosan olyan mint az élet egyéb területein észlelhető morál, aki tulok (márpedig sokan vannak) az a közúton is tulok marad, meg a közértben meg a strandon is.... ebben szerintem soha nem lesz számottevő javulás.
-
-
Polllen
félisten
válasz
Rinocerosz #40 üzenetére
Egy automatizált világban nem csak programozók vannak. Ugyanúgy szükség van karbantartásra, stb-stb.
Az automatizálás komoly társadalmi változásokat hoz, a társadalmon múlik, hogy erre hogyan reagál. Pl. a sofőr cserét is lehet úgy intézni, hogy bizonyos időponttól nincs új ember felvétele, a meglévők meg vezetnek, amíg tudnak. Megfelelő társadalmi nyomással ez járható út lenne. Persze ehhez egy összetartó társadalomra lenne szükség és a "nekem jár" szlogeneket elfelejteni... -
Hadrian
tag
Az a lassan új munkát keresni elég lassú lesz. Mivel ott is sofőrhiány van lesz mit feltölteni első körben, ha majd egyszer engedélyezett lesz a technológia.
-
dabadab
titán
"A liftek elég gyakran hibásodnak meg"
És ez nyilván az elektronikus vezérlés hibája, bezzeg ha liftesfiúk lennének, igaz?
"sajnos az atomerőműveknél is előfordul üzemzavar. "
Szintén az elektronikus vezérlés hibája, igaz?
"A nagy számok törvénye alapján ha ezek a szarok millió számra futkosnának az utakon..."
...akkor sokkal biztonságosabbak lesznek, mint az emberek.
Tényleg nem tudom, hogy ez a baromi sok, idióta, tényeket eltagadó ludditizmus honnan bugyog fel, főleg egy tech oldalon.
-
dabadab
titán
"Az hogy itthon a béka segge alatt van az általános morál (pontosan tudjuk miért) még nem kell azt hinni, hogy máshol is ez a helyzet"
Valójában világszinten nézve a magyar közlekedési morál határozottan a jobbak közé tartozik. Nyilván lehet mutogatni mondjuk a svájciakra, hogybezzeg, és tényleg, csak nem ők teszik ki a világ nagyobb részét, hanem olyan helyek, mint a Közel-Kelet, Afrika, Délkelet-Ázsia meg a többiek.
Érdemes azon elgondolkodni, hogy közlekedési balesteben minden évben meghalnak... na, mit tippeltek mennyien? Nos? Nem, nem annyian, sokkal rosszabb a helyzet: tavaly kb. 1,35 millió ember halt meg az utakon.
És akkor most komolyan az a kérdés, hogy miért kellene gépesíteni az egészet, ahelyett, hogy továbbra is az emberek folytassák ezt az ámokfutást?
-
Jézus, nem kell játszanom, a Libsi szó használatával már elárultad magad, hogy veled kár is bármilyen szintű kommunikációt folytatni
Észérvek nélkül nehéz ugye "vitatkozni".
Az hogy itthon a béka segge alatt van az általános morál (pontosan tudjuk miért) még nem kell azt hinni, hogy máshol is ez a helyzet (pedig ott is vannak bajok, ahogy sb leírta az előbb). Csak épp az automatizálás (autonóm közlekedés) pont arra lenne jó, hogy az emberi tényező hibáit kivegyük egy olyan munkafolyamatból, ahova alapvetően nincs szükség rá.
Az autógyárban lévő robot is ördögtől való és havi szinten megöl valakit? Meg ész nélkül csavaroz? Ugyehogynem...
Mondom Ti mindenben alapból a rosszat látjátok/feltételezitek, így bzmeg maradhattunk volna a fán, mert mi lesz ha lemegyünk és megtámad az a csúnya tigris... -
Kaiku
senior tag
Nem hiszem el! Csak azért higgyem el mert Te mondod? Nem akarok olyan lenni mint Te és elmondani, hogy bizony a világon kevés olyan helyen voltam ahol az autó vezetők ennyire okádnak a szabályokra és nincsenek is rákényszerítve a betártásra. Én elfogadom, bár nem értek egyett a gondolkodásoddal!
Jól mondod, alapesetben! Miért gondolod, hogy a MI nem fog magától csalni és trükközni? Miért gondolod, hogy a fejlesztők vagy az üzemeltetők nem akarnak az előnyösebb helyzetért trükközni?
Azért mert valaki nem ért veled egyet még nem azt jeleni, hogy nem érti a dolgokat!
-
sb
veterán
Ez emberi tényező. Nem az a lényeg, hogy hol jellemzőbb és hol nem.
A gép nem hazudik és trükközik alapesetben.Nálunk szembe jönnek az úton. Máshol meg hazudnak az atombalesetről, megint máshol nép fele helyesen (mivel megválasztották) azt aki szerint nincs globális felmelegedés (tehát szerintük sincs).
A rendszert passzívan nem értőkkel és aktívan nem érteni akarókkal van tele a világ.
-
sb
veterán
válasz
greenmeister #36 üzenetére
Az MI rendszerek most a gépi tanulással lódultak meg az utóbbi időben.
A gépi tanulás pedig:
1. Egy tanulási folyamat, tehát azonnal nem lesz jó valaki, nincs meg a tudása.
Egy kezdő sofőr a kihalt, jó úton is hibát-hibára halmozhat. A traktornyomra is ugyanúgy fordulna rá.
2. Viszont ez a folyamat sokkal hatékonyabb, mint az emberi tanulás.
Fentebb írtam a példát. Meg kell nézni mit műveltek eddig pár kisebb komplexitású, de azért abszolút nem faék egyszerűségű feladattal a deep learninggel. Stratégiai játék, sakk...A cikkek arról szólnak, hogy pár nap alatt olyan tudásra tettem szert amire ember pár nagyságrenddel nagyobb időben képes vagy nem képes. Ill, hogy ennek megfelelően ismeretlen stratégiákat húztak elő. (És nyilván nyerőket.)
Szóval itt azért nem látom át, hogy ez mitől ne lehetne sokkal hatékonyabb. Papíron jó pár paraméterben jobb lehet. Érzékelt adatok mennyisége, minősége, feldolgozása - ezek nyilván kérdésesek, de itt is van amiben előnye lehet a gépnek.
Ha pedig elszakadunk az önvezetéstől és filozofálunk, akkor szvsz az egész emberiség fejlődése kb. a tanuláson múlik. A fél életünk megy rá mire valakiből mérnök/orvos, de akár szakmunkás stb... lesz az előző generációhoz képet. Plusz a viselkedés/szocializálódás is ugyanilyen tanulási folyamat.
Nyilván erre az embernek szüksége van, de sokkal hatékonyabb lenne, ha a tudományos részt nem onnan folytatná a köv gen 20 év tanulás után ahol az előző abbahagyta. Sarkosan a háborúkat, történelemismétlés is kb. innen ered... nagyon lassan és nehezen sikerül beépíteni dolgokat. Nincsenek sárkányok, a tüzet nem az istenek küldik, a gőzgépet nem kell szétverni és az orvosság is jobb, mint a ráolvasás... -
Kaiku
senior tag
Kettőt szerintem ne keverd! Az, hogy nálunk a törvények nincsenek betartatva, következmények nélkül lehet mások életét veszélyeztetni és mindig az jár jól aki trükközik, mondván élelmes. Még nem azt jeleni, hogy máshol is így van! Arról nem is beszélve, hogy az úthálózat áteresztő képessége nagyon alul van méretezve.
Kár játszanod a szellemi felsőbbrendűt, igazi libsi hozzállás, hogy mindenkit lenézel és elitélsz aki nem ért veled egyet.
-
Veletek kár eszmét cserélni (A vitát direkt nem írom, remélem tudod miért
).
Rabiga most is van (ez a szó olyan mintha a setét középkorban lennénk), közel mindannyiunknak, csak van aki élvezi, van aki észre sem veszi.
Új Válasz 2019-08-16 09:18:15 (#47) Kaiku:
Nem kever semmit, ti nem értitek, hogy nagyon sok autós idehaza, de a világban mindenhol igazából sejtszinten alkalmatlan autóvezetésre. De át kell engedni, mert szegénynek kell autó vagy mert tejelt. Egy rendesen megírt szoftverrel közlekedő autonóm kamion hidd el feleannyi hibát se vétene mint ezek a véglények. -
sb
veterán
Nem tudom megérteni én sem.
Naponta autózok, de nem sokat. Mégis 5-6-an minimum nekem akarnak jönni ha meg nem is akar mind ölni. (De 1-2 olyan is van rendszeresen)
És ezek általában nem csak passzívan űzik ezt a sportot, hanem aktívan tesznek a veszélyeztetésért.
Ha beleveszem a csak simán nem figyelőket akkor nyilván még többen vannak.Egyik se mesterséges intelligencia. (Bár szerintem emberinek is nehéz lenne nevezni párat.
)
-
Kaiku
senior tag
-
JanR
addikt
Az addig oké, hogy a fejlődés nem megállítható és mindig lesznek kétkedők.
Egyelőre azt nem tudom eldönteni, hogy melyik biztonságosabb. Bár ahogy a tapasztalat mutatja a sofőr nélküli lesz az a későbbiekben.Lásd: abs, esp, vagy akár most már kötelező vész fék asszisztens - Itt is vannak bitek, itt is lehet hiba, de számokkal mérhetően javult az elhalálozások aránya ezekkel a technológiákkal. Oké, egy önvezető autó nem ilyen "egyszerű", de vészfék sem volt az 1940-be. -
Rinocerosz
őstag
Miért véded ennyire ezeket az önvezető járműveket? Csak azért, hogy sci-fi világban élhes?
Nem mindenki programozó. Engem is érdekel a weblap készítés, de még ezzel is küszködök nem még egy c#-al.
Mindenkiből programozót faragnak majderősen kétlem.
(Abban reménykedem még ez a cnc programozói szakma kitart életem vegéig
)
-
7Heads Drago
veterán
Az iparágban magasan jegyzett kínai-amerikai bázisú, 2015-ben alapított TueSimple
Nem is gondolná az ember hogy csak együtt tudnak ezek működni is.
Pedig Trump nem ezt bizonygatja. -
-
greenmeister
tag
Kötöttpályás dolgokról írsz. Ezek az egyszerűbben leírható rendszerek. A közút sok változós. Pl felázott földútra, traktornyomos útra szerinted mennyivel fordulna be egy önjáró autó. Elakadna meg szétszedné a kocsi alját. És ez csak egy példa. Kismillió dolog lenne még itt ami az emberi tudást veszi alapul mert az rugalmasabb mint egy leprogramozott rendszer.
-
dabadab
titán
Gondolom liftekkel se mész azóta, hogy azokat sem emberek irányítják meg az atomerőművek vezérlését is inkább embereknek kellene végezniük, nem gépeknek.
Az a helyzet, hogy igazából attól kellene hidegrázásodnak lennie, ha arra gondolsz, hogy ilyen monstrumokat emberek vezetnek.
-
-
hroberto
veterán
Remélem míg én ezen a világon vagyok ezek nem fognak az utakon futkosni! De talán jobb lenne ha sosem eresztenék ki a szellemet a palackból.
-
-
mcnab
csendes tag
válasz
cskamacska #11 üzenetére
"százmillió nem túl magas képzettségű, és kérdéses képezhetőségű ember" Én nem vagyok olyan 'okos'(öntelt ) mint te, de ahol dolgozom ott a 60 körüli kollégák is min. szakmunkás végzettséggel a 45 alattiak pedig legalább érettségivel rendelkeznek. Szóval 15-20 év múlva mire ez a technológia kiforrja annyira magát, hogy százmillió munkanélküli sofőr lesz, addigra azokat az embereket kell átképezni. Hidd el könnyebb lesz, mint a seggvakaráson kívül máshoz nem értő HR, szocped és egyéb felsőfokú büfé szakkal rendelkező semmire valókat hasznot hozó munkára bírni.
Az indexen nemrég láttam egy videót egy önvezető nyerges MAN-ról, na ha az a mostani állapota az ilyen járműveknek akkor 50 év múlva sem lehet kiengedni az utakra.
-
-
dabadab
titán
válasz
Dr. Romano #19 üzenetére
"és ha már van mesterséges intelligencia"
Az mondjuk egy darabig még biztosan nem lesz, meg azért erősen kétséges, hogy milyen lesz meg mennyire hatékony. Tudom, szingularitás meg minden, de az erősen leegyszerűsítőnek tűnik.
-
dabadab
titán
válasz
cskamacska #11 üzenetére
"HA meg tudjuk oldani hogy egy kamion elvezesse magát a világ végéig, akkor meg tudnánk oldani hogy a román kamionos ne legyen képes"
Az a helyzet, hogy ha van működő önvezető rendszer, akkor nem nagyon marad érv amellett, hogy embereket odaengedjünk a kormányhoz.
-
dabadab
titán
"Ezek mennek majd csiga tempóban mint a birka"
???
"És mi van mondjuk ha télen felvert hóban bekoszolódott radar érzékelőkkel és útburkolati jelek nélkül kéne eljutnia a egy önvezető teherautónak a célállomásra?"
Nyilván ez egyedül neked jutott eszedbe, senki másnak.
"Még a zárt pályás felszíni közlekedést sem tudják automatizálni "
Ott mondjuk nem technikai akadályok vannak: ha csak ezen múlna, akkor holnaptól kezdve a komplett európai vasúthálózaton mehetne az ETCS level 3 moving block központi route-olással.
Egyébként többé-kevésbé már most is automatizálva van, a központi rendszer mondja meg a vonatoknak, hogy mikor mehetnek, mennyivel, automatizálták az állomásokon a route-olást, ilyenek.
Ami az igazán rendes automatizálást akadályozza, az egyrészt az anyagi vonzata az egésznek, másrészt meg az, hogy az egyes országok rendszerei nagyon durván különböznek egymástól és nagyon komoly standardizálásra lenne szükség.
-
-
Dr. Romano
veterán
Gondolom a sofőr nélküli teherszállítás is blockchain technológiát fog használni és solar roadwayen fog közlekedni.
-
sb
veterán
És akkor a vezetni nem tudók valamint a mindenki mást leszarók népes táboráról még nem is beszéltünk.
A kétkedőknek:
Nyilván más szint egyébként az autonóm vezetés, mint pl. bármilyen repülési automatizmus, de azért azok se sűrűn esnek le és elég sok minden automatizálva van. -
8th
addikt
Vicces lesz amikor tömegével ellepik az utakat az ilyen önvezető teherautók. Össze lesznek eresztve a humán sofőrökkel ami semmi jóra nem vezet. Ezek mennek majd csiga tempóban mint a birka ahogy előre beléjük programozták még inkább szabálytalankodásra ösztönözve a közlekedési szabályokat alapból sokkal lazábban kezelő embereket... Ne legyen igazam de lesznek olyan horror balesetek, hogy csak pisloguk majd. És mi van mondjuk ha télen felvert hóban bekoszolódott radar érzékelőkkel és útburkolati jelek nélkül kéne eljutnia a egy önvezető teherautónak a célállomásra? Mert a GPS alapú navigáció félmegoldás. Visz magával sofőrt? Akkor mi értelme az egésznek? Vannak kétségeim. Nagyon gyerekcipőben jár még ez az egész. Még a zárt pályás felszíni közlekedést sem tudják automatizálni de már az utakra emberek közé küldenék ezeket a szarokat.
-
-
cskamacska
addikt
Engem a "de miért?" érdekelne. Nyilván jó lesz ez a Guglinak, meg az esetleges garázscégeknek, hogy remélhetőleg másnapra Volkswagen evő ACME/Skynet válik belőlük, jó lesz a multiknak hogy újabb 0.5% kiadást meg tudnak spórolni, és jó lesz a társadalomnak, hogy százmillió nem túl magas képzettségű, és kérdéses képezhetőségű ember majd mind mehet programozni, és az is le lesz tudva.
dabadab: HA meg tudjuk oldani hogy egy kamion elvezesse magát a világ végéig, akkor meg tudnánk oldani hogy a román kamionos ne legyen képes, de ne is legyen szükség rá hogy 30 órán keresztül vezessen. Csak ugye így olcsóbb mindenkinek.
-
zsoltip
őstag
Mintha valami no geek oldalon olvasnám, olyan hsz.
Szavazzunk már több bizalmat az IT fejlesztőknek. Pont ők azok kb. sztem legnagyobb számban, akik élvezik is amit csinálnak.
Gondold el milyen lenne egy olyan IT társadalom, ami a jelenlegi hazai közigazgatási, rendvédelmi, (vagy akár egészségügyi, oktatási) munkát gyakorta 'nincsen jobb', jó lesz az' módon végzők moráljával és feltételrendszereivel operalna... Cudar világ lenne... Akkor tényleg félnék én is az általad felvetett problémától.
De így nem. -
-
-
Csak majd azokon menjenek át ezek a dögök, aki megtervezte és akik kiengedték az utakra.
-
-
dabadab
titán
Húsz éve? 2004-ben volt az első DARPA Challenge, ahol egyetlen induló se ért be a célba (konkrétan a legtovább jutott jármű 12 kilométert tett meg a 240-ből, a többi még ennyit se), akkor ki lett volna az, aki 1999-ben pár év múlva autonóm teherszállítást álmodott volna 2003-ra?
-
Ezt halljuk már kb. 20 éve. És mindig még 3-5 év kell hozzá...
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 9***(X) "Zen 5" (AM5)
- Yettel topik
- War Thunder - MMO Combat Game
- Itt az igazság a Samsung állítólagos Android Auto alternatívájáról
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- Majdnem mindenki a TSMC 2 nm-es node-jára vágyik, de van egy nagy probléma vele
- Folyószámla, bankszámla, bankváltás, külföldi kártyahasználat
- Autós topik
- Anglia - élmények, tapasztalatok
- Google Pixel topik
- További aktív témák...
- HIBÁS - Asus TUF FX505DT gamer laptop eladó
- Apple Watch Series 10 GPS + Cellular 46mm Kozmoszfekete (Telekom gari 2027.10.)
- OnePlus 7T Pro 8/256GB, Normál, Kártyafüggetlen, Töltővel, 1 Év Garanciával!
- Samsung Galaxy S24 Ultra 12/512GB, Megkímélt, Kártyafüggetlen, Töltővel, Dobozzal, 1 Év Garancia!
- Prémium Gamer/Creator Laptop: ASUS ROG Zephyrus M Pantone Kijelzővel, 32GB RAM!
- Windows, Office licencek kedvező áron, egyenesen a Microsoft-tól - Automata kézbesítés utalással is!
- Prémium PC házak akár 20-40% kedvezménnyel eladók garanciával, számlával!
- Azonnali készpénzes félkonfig / félgép felvásárlás személyesen / csomagküldéssel korrekt áron
- Samsung Galaxy S22 Ultra 512GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Új és használt laptopok , üzletitől a gamerig , kedvező áron. Garanciával !
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest