- Samsung Galaxy S20 és S20+ duplateszt
- Xiaomi 13 - felnőni nehéz
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- Honor Magic6 Pro - kör közepén számok
- Karaktere biztos lesz az első Nothing fejhallgatónak
- Samsung Galaxy S24 FE - később
- Kedden érkezik a Galaxy S25 Edge
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- iPhone topik
- Honor Magic7 Pro - kifinomult, költséges képalkotás
Új hozzászólás Aktív témák
-
Kernel
nagyúr
válasz
zolisx4 #18739 üzenetére
Meg kell nézni, hogy milyen feszültséget állít elő, de túl nagyot nem hibázhatsz, ha az alábbi képen szereplő két kondit egyformaként kezeled.
Ezt is le tudod követni, de elvileg CLC-szűrőt alkotnak, a közöttük látható tekerccsel.
Olyan esetleg előfordul, hogy az első kondi nagyobb feszültségű, mint a második, ami a tekercs után van. Vagyis célszerű lehet betenni kicsit nagyobbat.
Egyébként a mellette lévő is gyanúsnak tűnik, azt hittem, azt akarod kicserélni:
-
Kernel
nagyúr
válasz
zolisx4 #18379 üzenetére
Akkor érdekes fajta a szerelő, akinél volt. Nem nevezném TV-szerelőnek, ha ilyen alap dolgot nem volt képes ellenőrizni. Erre ugyanis megvan a lehetőség, megfelelő áram rákapcsolásával, a kijelző megbontása nélkül is. Így behatárolható, hogy a driver hibás vagy LED.
Akad éppen: http://www.ebay.com/itm/111964161967
-
Kernel
nagyúr
válasz
zolisx4 #18376 üzenetére
Ennyivel nem lehet tönkretenni, visszirányban sem (visszirány annyiból érdekes, hogy az alkalmazott LED antiparalel diódákkal integrált általában, de 12 V ahhoz is kevés).
Köszi a felajánlást, de jó lehet az még neked is, pótalkatrésznek a későbbiekben. Meg én úgyis el vagyok látva hasonlókkal.
-
Kernel
nagyúr
válasz
zolisx4 #18367 üzenetére
Típusfüggő, más esetben lehetséges külön készenléti táp is, a 17IPS19-5 Vestel tápnál nincs.
Ennél van egy 12 V-os tápkör, ami nem csak a készenlétet, hanem az alaplap üzemi 12V-ját is adja, tehát ez állandóan működik, mérhetőnek kell lennie.
Van egy különálló LED-driver, ami szintén a hálózat felől kapja a tápot, egy másik trafón keresztül (sok esetben ez nem így működik, de itt így oldották meg).
A LED-driver viszont el sem indul, ha nem kap az alaplapról egy kapcsolójelet. Amellett kell még neki egy PWM-jel is, amivel a LED-áramot szabályozza, ezáltal a háttérvilágítást.
Kimenete pedig áramgenerátoros, vagyis terhelés nélkül felszökik egy magasabb feszültségre, de ez a driver IC-től függ, hogy amikor érzékeli a szakadást, le is tilthat teljesen.
-
Kernel
nagyúr
válasz
zolisx4 #18362 üzenetére
Csak a példa kedvéért, nyilván vannak más webáruházak is, keresővel ellátva (TME, Farnell stb.):
http://www.hqelektronika.hu/hu/category/tranzisztor_fet
Lehet próbálkozni, én egyet látok most, ami ugyan túllő a célon:
-
Lompos48
nagyúr
válasz
zolisx4 #15616 üzenetére
Nem írtam, hogy valami lenne benne, hanem, hogy a bemutatott kapcsolód mellé KELL még egy relé is, hogy a kívánt feladatot képes legyen ellátni.
És azt is írtak, hogy milyen kapcsoló kell, hogy más ne kelljen még mellé:
vagy
vagy
vagy
És még kistízezer típus.
A bekötést is beillesztem még egy harmadik ábrázolásban is:
Azt, hogy hol vásárold meg, nem fogom megkeresni helyetted sokszáz km távolból.
Ezekkel az információkkal el kellene boldogulj valahogy.
-
Lompos48
nagyúr
válasz
zolisx4 #15612 üzenetére
Azzal a kapcsolóval is meg lehet oldani, de ez a művelet feltételez még legalább egy 2 szegmentes dupla relét.
Ellenben ha veszel/beszerzel egy dupla billenőkapcsolót, azzal meg lehet oldani. Én DPDT típusnak ismerem, biztos megvan a megfelelő magyar neve is. A kapcsolás pedig azonos egy "fázisfordító" (tulajdonképpen polaritásfordító) bekötésével:
vagy
-
Lompos48
nagyúr
válasz
zolisx4 #15555 üzenetére
Elképzelhető, hogy pont az induktív "rúgások" kivédése a diódák szerepe. Azok véd(het)ik a vezérlő tranzisztorokat, amik ugyancsak megszenvedik az ilyesmit. Mi több, oka lehet a tranzisztorok tönkremenetelének is! Tegyél helyette 1N5007-et, ami 3A-es dióda, dinamikus szempontból pedig fedezi az 1N4007 paramétereit. Egy próbát megér!
-
Lompos48
nagyúr
válasz
zolisx4 #15549 üzenetére
Ha az a 63 fok a tranzisztorBAN lenne, akkor minden rendben volna. De pont mint egy ellenállásosztón a feszültségek, úgy állnak sorban a hőmérsékletek a termikus "ellenállásosztón" is. Tehát kérdés: hol mérted ezt az értéket?
Példának kerek értékeket választva és feltételezve egy, mondjuk 5W-os disszipációt:
Rth chip-tok: 0.5 C/W
Rth tok-borda: 1 C/W (paszta)
Rth borda-környezet (ambient): 10 C/W,ha a bordán mértél (vegyük kerekre) 60 fokot, akkor a chip hőmérséklete 60+(10+1+0.5)*5=60+57.5=117.5 fok.
Nézd át a gondolatmenetet, aztán spekulálj az értékekkel!
A "játékhoz"/számigáláshoz találomra beugrott egy 20 C/W borda. Spekulálj vele, ha jónak látod.
-
Lompos48
nagyúr
válasz
zolisx4 #15546 üzenetére
@dfdfdf is!
Igen igy van biztosan ,ez az eredeti benne NTB 90N03G,most IRF 3205 van most benne ,erre tudtam tenni hűtést jó nem nagyot ,de egyenlőre ,10 startot az 15 perc repülés startonként ,egyenlőre hibátlanul működik.
Ez egy bonyolultabb ügy, mint ahogy első látásra tűnik.
Bármelyik típust használva a maximálisan megengedett 90 vagy 110A-es drain áram annyira nagy érték, hogy - mint napokkal korábban már említettem - akár normális harci helikopterekben is tudna feladatokat teljesíteni, ha egyedüli elvárás volna.
Feszültségproblémák nem merülhetnek fel.
A 200W maximáis disszipált teljesítmény ugyancsak egy nagy érték, ami sokmindenre elég lehet(ne). Összehasonlításként, ha valaki még emlékszik a spirálos ellenálláshuzalú villanyrezsókra, azoknak a fogyasztása 500W volt. A mostaniak pedig 1000W körül mozognak.
És itt jön a nagy DE! Összehasonlítva a rezsó méreteit, tömegét a tranzisztor piciny fémlapból álló bordájával, mindjárt gyanús valami.
Pedig a 200W igaz, de a termelt hőt el kell szállítani onnan, igencsak hatásosan.A tranzisztor paraméterei között szerepel néhány, amire kevesen figyelnek oda. Ilyen a RθJC, ami a szilíciumlapka és a tok közötti termikus ellenállás. Ennek az értéke nagyon jó. A 0.75 °C/W-os érték azt jelenti, hogy 10W disszipált teljesítménynél a chip hőmérséklete 7.5 °C-kal nő.
De ott a másik: RθJA, a chip és környezet közötti termikus ellenállás 62 °C/W-os értékkel, ami már elgondolkoztató. Itt elméletileg 10W disszipáció már 620 °C-ra való plusz hevülést okozhatna, ami persze nonszensz, de már 3W esetén is 186 °C, ami a megengedett 175 °C-os üzemi hőmérsékletet is meghaladja. Az pedig simán kinyírja a szerencsétlent.Innen tisztán látszik, hogy a tranzisztort hűteni kell. Minél nagyobb a hűtőborda, annál több hőt képes elszállítani, ha levegővel lehetne hűteni, még jobb lenne. Ugyanakkor a borda tömege kritikus lehet a modell szempontjai alapján. Ha a légáram (haladásból és/vagy a lapátok által keltett) például nyaldosná a tranzisztort/bordát, az is besegítene a hőelvonásba.
Itt az első kérdésetek az lesz: OK, de mekkora legyen az a borda?
Erre válaszolni nehéz. Ahhoz kapcsolást kellene ismerni meg a tranzisztoron mérhető áram és feszültségek hullámformáit is,. Csak onnan lehetne arra spekulálni, hogy mekkora a maximális disszipált teljesítmény a tranzisztoro(ko)n. Sokat nyomnak a latban a kapcsolási pillanatokban fennálló feszültség/áram viszonyok, sokkal inkább mint a motor teljesítményigénye, ami csak az áramot befolyásolja, amiből pedig komoly tartalékok vannak.Tehát kompromisszumkeresés következik: borda méretek és megengedett súlya között.
-
dfdfdf
őstag
válasz
zolisx4 #15543 üzenetére
ha erősebb egy motor akkor valószínűleg nagyobb is a teljesítménye így nagyobb áramerősséget igényel amit a tranyó nem bír huzamosabb ideig elviselni és ezért hal meg vagy egy kisebb hűtőbordát vagy egy erösebb tranyót raknék bele de várjunk egy okosabb ember tanácsára
-
moha21
veterán
-
Lompos48
nagyúr
válasz
zolisx4 #15481 üzenetére
Szerintem "ugyanott van" és asonlóképpen fog viselkedni. Egy tranzisztor akkor melegedik, ha nagyobb teljesítményt disszipál, mint amennyit hő formájában elvezetümk tőle. Ezért használják a hűtőbordákat. Ha lehet rá szerelni, akkor tedd meg, csak segíteni fog.
Más gond lehet a vezérlésével. Az IRF2903-nek pl. 2.4 miliohm a csatornaellenállása. Ha akár 40A-es árammal is számolunk, a disszipációja 96mW teljesen nyitott állapotban, amit röhögve viselhet borda nélkül. Nem mindegy ellenben mennyi idő alatt megy át zárásból vezetésbe (és milyen "mélyre") és fordítva. Ez már lehet vezérlésprobléma is.
Ha olcsóbb, mint a másik, akkor megér egy próbát, bár az eredményt megismétlődőnek tippelem. -
Lompos48
nagyúr
válasz
zolisx4 #15479 üzenetére
Érthető lenne, ha nem modellről, hanem rendes helikopterről lenne szó, mert csak abban tudok elképzelni valamit, ami 90A-es MOSFETeket képes lehet kinyírni.
Komolyra fordítva a szót: valószínűleg induktív terheléseket hajt meg és azok okozhatják a meghibásodást. Rajz hiányában annyit tudnék feltételezni, hogy az induktivitásra kötött védőáramkörök (snubber circuit, védődióda ellentétes polacitással stb.) nem teszik a dolgukat.
Más ötlet lehetne egy kisebb áramú, de nagyobb feszültségű tranzisztor kipróbálása: pl NTB45N06
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Samsung Galaxy A35 5G 128GB Kártyafüggetlen 1Év Garanciával
- Samsung Galaxy A04 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Apple iPhone 14 256GB/ 86% Akkuval / 12 hónap jótállással!
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 7 5700X 16/32 RAM RTX 5060Ti 16GB GAMER PC termékbeszámítással
- Samsung Galaxy Xcover 5 64GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest