Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Kernel

    nagyúr

    válasz Andrewhouse #7305 üzenetére

    Az autóban is tölti a generátor, bizonyos esetben 5-10 A-nél többet is kaphat az arcára. Amikor például egy lemerült akkura, amivel még épp be tudtuk pöccinteni az autót, hirtelen rátölt a generátor, felnyomva a fedélzeti feszültséget a névleges értékre (13,2 V, illetve lehet valamivel több is), olyankor kezdetben felszaladhat az áram kicsit durvábban is.

    Viszont egy jobbfajta akkutöltő sem tölt feljebb 13,8 V-nál, ilyenkor ki is kapcsolhat teljesen. Ez garantálja, hogy nem léphet fel akkora gázképződés, ami bajt okozhatna.

    Mindamellett a gondozásmentes akku is többnyire kinyitható, például a felső matrica leszedése után, legfeljebb a garanciának az nem tesz jót, illetve pár évig nem is érdemes piszkálni szerintem. Ezeken olyan szelep szokott lenni, ami csak a túlnyomást engedi el, míg a vízpárát lecsapatja a kupak belsejében, ami visszacsepeg, minimalizálva ezáltal a vízveszteséget.

    Másik dolog, hogy szerintem célszerűbb kisáramú csepptöltőt használni, én például mindössze 0,5 A-t szoktam beküldeni a szivargyújtón keresztül, egy konnektorba dugható kis adapterről. Ez nyugodtan maradhat rajta egész éjszaka, de ennyivel még több nap alatt sem tudtam túltölteni.

    Viszont már egy éjszaka alatt tol bele annyit, hogy egy gyengélkedő (amúgy hibátlan, csak kicsit túlmerült) akku "fickósra" megszívja magát. Téli töltéspótlásra is ezt szoktam használni.

    A 10 A-os szabályozható töltőt csak akkor veszem elő, ha sikerült elintézni, hogy a rádió vagy az utastérvilágítás véletlenül leszívja az akkut, viszont kell az autó azonnal, ilyenkor kénytelen vagyok egy 10-15 perces erőszakot tenni az akkun, 5-8 amperes szinten. (Ezt már természetesen nem a szivargyújtón keresztül.)

  • And

    veterán

    válasz Andrewhouse #5799 üzenetére

    40W-tal számolva:
    1.) Inverter hatásfoka az adott terhelésnél, legyen mondjuk 80%.
    2.) Akku terhelőárama: I= P/U= 40W/12V= 3,3A lenne 100%-os inverter hatásfok mellett, így pedig 3,3A /0,8= közel 4,2A lesz.
    3.) Akku kapacitása: névleg 35Ah, de ez zárt ólomakkuknál csak szokásosan a 20 órás kisütésre vonatkozik, egy hasonló kapacitású Fiamm típus adatlapja szerint ekkora terhelőáramnál 7..8h működési időre számíthatunk, az akku hozza a közel névleges kapacitását (1*C, azaz 35A áramú kisütésnél a kapacitás mindössze az eredeti '20 órás' érték fele, 17,5Ah lenne).
    4.) C= 30Ah tényleges kapacitásnál az akku üzemideje: t= C/I= 30Ah / 4,2A= 7h lesz, ami persze teljesen feltöltött és jó állapotban lévő akkumulátor esetén értendő. Tehát Ádyka kolléga nagyjából jól becsült :K.
    #5801: Az átlagos fogyasztástól függ. Itt az erősítő maximális teljesítménye nem számít, csak az, hogy mennyit ad le. Túlterhelni gondolom nem fogod.
    Maximális 20W összterheléssel és 75%-os erősítő-hatásfokkal számolva az akkuból kivett teljesítmény: P= 20W /0,75= ~ 26,7W, akkuáram: I= 26,7W/ 12V= kb. 2,2A, ami a közel névleges akkukapacitással számolva t= 35Ah / 2,2A= kb. 16 órás üzemet biztosít. A valós üzemidő pedig nagyban függ az átlagos kivezérléstől, azaz a hangerőtől és a műsor / zene típusától.

  • Ádyka

    őstag

    válasz Andrewhouse #5799 üzenetére

    Ha az akku hibátlan, akkor én olyan 6-8 órára tippelek, némi veszteséggel, ami az inverter miatt van. De mindjárt jönnek a szakik képletekkel meg minden fittyfenével.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz Andrewhouse #5389 üzenetére

    Savas akkunál is érvényes az 1,4-es szorzó, a veszteségek miatt. Vagyis tizedáramon legalább 14 óráig kell tölteni, amennyiben teljesen le volt merülve. (Teljes lemerülés nem 0 V-ot jelent egyébként, csak annyit, hogy bármit kötsz rá, már nem bírja, mert rögtön leesik a kapocsfeszültség.)

    40 Ah / 6 A x 1,4 = 9,3 h

    6 A is mehet egy ilyen akkunak, nem nagy különbség, csak akkor nem árt jobban odafigyelni rá, időben lekapcsolni (ha nem automata). C/10 töltésnél viszont nem annyira kritikus, hogy 14, vagy feledékenységből akár 20 óráig marad rajta, mert a tizedáramot tartósan is el kell viselnie egy akkunak. Bár nem azt mondom, hogy ezt ajánlatos rendszeresen eljátszani, mert a túltöltést kénytelen hő formájában disszipálni az akku, vagyis miután feltöltődött, jobban fog melegedni, pezsegni az elektrolit.

    Autóakku lehet zárt, gondozásmentes, de gyakran azok is felnyithatók, így a cellák pezsgése, elektrolitszintje ellenőrizhető. Ha kilátszanak a lemezek, ioncserélt vízzel pótolni kell. Én nem szeretem nagyon megfűteni az autóakkut sem, ezért ha néha úgy adódik, hogy szeretném egész éjszaka tölteni, akkor csak kímélő áramon tolom neki. Másik opció, amikor hamar kellene bepöccinteni az autót, olyankor adok neki több ampert, de csak rövid ideig.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz Andrewhouse #5382 üzenetére

    9 Ah kapacitású akkut nem jó 6 A-rel tölteni, mert neki az már gyorstöltés, amitől túlmelegedhet, károsodhat, szerencsétlen esetben robbanhat is. (Nem azt mondom, hogy nem lehet, megfelelő automata töltővel, odafigyeléssel.)

    9 Ah akkut alapesetben 900 mA-rel lehet például jól tölteni. Ha növeljük az áramot, figyelni kell, főleg a melegedésre. Az általad választott töltő járműakkuhoz való, hiszen például egy 60 Ah-s akkut 6 A-rel (vagyis tizedáramon) már nehezebb tönkretenni.

    Neked inkább olyan dugasztápos szerkezet kellene, amit a Lidl-ben is látni néha, ami alkalmas kismotorokhoz, illetve autóakkuk szintentartó (teleltető) töltéséhez is.

    Mint például ezek is:

    http://www.conrad.hu/conrad.php?name=Products&pid=250338

    http://www.conrad.hu/conrad.php?name=Products&pid=200081

    Hangszóróval kapcsolatban az is számít, hogy milyen hangosan szól. Egy 12 V-os erősítő már 200 mA-rel is tud kellő (akár fülsértő) hangot produkálni. Tulajdonképpen 400 mA-nél jönne ki 4,8 W (mellesleg a dobozba épített erősítő is elfűt némi teljesítményt, a hatásfokba az is beleszámít).

    De példának okáért számoljunk 200 mA közepes áramfelvétellel, az 45 óra elméleti üzemidő lenne (45 h x 0,2 A = 9 Ah).

  • And

    veterán

    válasz Andrewhouse #5382 üzenetére

    A minimális kapacitás kisütött akku esetén az induló töltőáram miatt lehet probléma. Az ólomakku töltése a töltési végfeszültség (13,8...14,4V) eléréséig áramgenerátoros is lehet, vagyis a töltő állandó áramot próbál áthajtani az akkumulátoron. Ennek az értékét a töltő szabja meg, ennél a töltőnél ez talán a maximális áramot, 6A-t jelent. Ez azért fontos, mert az akkuk viszont kapacitástól függő maximális indulóárammal tölthetőek, ez jobbfajta ólomakkukra fel is van írva (max. initial current vagy hasonló nevű paraméter). Ahogy a kapacitás ill. az akku fizikai mérete csökken, ez a legnagyobb megengedhető induló áramérték egyre kisebb lehet. Vagyis adott kapacitás alatt a töltő az adott akkura engedélyezettnél nagyobb árammal tölthet, ami káros következményekkel járhat, pl. gázfejlődés. Ezért van megszabva a minimális kapacitás, a maximális pedig a töltés ésszerű időtartomány miatt.
    Az edigital.hu-n egészen furcsa dolgokat is írnak, pl. hogy 16,8V-ig tölthet, ezért nekünk kell gondoskodnunk a lekapcsolásról, ami nem tűnik életszerűnek, kevésbé finoman fogalmazva egy méretes baromság (ha igaz, akkor azért, mert milyen már ez egy akkutöltőtől, ha meg nem igaz, akkor főleg).

  • Nagya21

    addikt

    válasz Andrewhouse #5379 üzenetére

    HAli!!
    Ha csak a hanfalat nézem, akkor az 5w (gondolom max), az akku meg 12v*9Ah=108w
    Ha csak ennyi a terhelés az kb 20h.
    Üdv Nagya

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés