- A Z Fold7, vagy a Magic V5 a vékonyabb valójában?
- MIUI / HyperOS topik
- iPhone topik
- Google Pixel 8 Pro - mestersége(s) az intelligencia
- Macrodroid
- Légies iPhone halvány színei
- Vékonyabb lett, jobb kamerát kapott, de az akku maradt a régi: itt a Fold7
- Xiaomi Smart Band 10 - a hetedik napon megpihen
- Vivo X200 Pro - a kétszázát!
- Mobil flották
Új hozzászólás Aktív témák
-
Ebben amúgy az a félelmetes, hogy az újrafelhasználás továbbra is csak a SpaceX-nél létező dolog. Ilyenkor kíváncsi lennék, hogy hol vannak a CNES és az ArianeSpace emberei, akik váltig állították, hogy a SpaceX újrafelhasználási törekvése valójában egy átverés és különben sem fog sose működni...
-
-
opr
nagyúr
Ne is mondd, egész nap ment a stream az egyik monitoron, aztán olyan 11-éjfél körül mondtuk azt, hogy jó, ez ennyi, ebből már ma nem lesz semmi, toltunk inkább egy kis alvás előtti online pókert; a szokásos, atomkomoly 0.1$-os beszállós tournamentet, aztán mikor vége lett (nem nyertünk
) láttuk meg, hogy végül csak megcsinálták...
Jó lett volna élőben látni, még ha ennek ma aztán tényleg csak szentimentális értéke is van.
Na mindegy, lényeg, hogy még egy lépéssel közelebb vagyunk a starshiphez. Hihetetlen tempót diktál a spacex, egy ekkora volumenű és ambíciójú projektnél állami gondoskodás mellett még kb egy csavar se lenne meghúzva sehol.
Le a kalappal, annyira jó érzés látni, hogy végre a mi életünkben is fejlődik az űripar. -
-
opr
nagyúr
Igen, a második fele még bőven odébb van, de ugye addig nem lehet igazából sikerként elkönyvelni a küldetést, amíg csak felfele ért oda valaki élve. Majd ha vissza is lettek hozva, hasonlóan sikeresen és gond nélkül, akkor lehet igazán örülni.
Mindegy, már ez is jó, ahogy a falcon leszáll, azzal meg nem lehet betelni, tiszta scifi még mindig.
-
opr
nagyúr
Kuldetes elso fele teljes siker. Remeljuk, a masodik fele is ilyen siman fog menni, ez peldas volt. Es igen, voltam akkora mazo, hogy egy rovid alvast kiveve vegigneztem az egeszet, bar a vegen mar picit turelmetlen voltam, hogy nyissatok mar ki azt a rohadt ajtot mostmar vegre, dehat ennyi belefer.
-
-
opr
nagyúr
Siker, eddig nagyon jol nez ki a dolog. Holnap lehet nezni a dokkolast is.
SN4: Igen, arra nagyon kivancsi leszek. Eddig annyit tudunk, hogy az utolso kepkocka alapjan, ahol meg nem volt rapid unscheduled disassembly, valami gebasz volt alul. Ebbol En nem mernek kovetkeztetni semmire, bar az is igaz, hogy megcsak szakbarbar szinten se vagyok a temaban sajnos, csak nagyon erdekel minden, ami urhajo, de abszolut nem ertek hozza.
-
Letsgo2Mars
újonc
Azért nem semmi hogy emberi hiba miatt tettek tönkre egy több millió dolláros eszközt, és vetették vissza hetekkel a munkafolyamatot. Az ellenőrzésben nincs redundancia? Ott azért nem kéne spórolni mert mint a mellékelt ábra is mutatja egy plusz ember felvételével milliókat lehetne spórolni, bőven megérné.
És nem csak a milliók. A morál, meg az idő. A Mars felé ugye 2 évente nyílik meg az ablak, a 22-es ablak bő két év múlva lesz. Addig még hihetetlen sokat kell fejleszteni ha akkor valóban el akarják indítani a cargo gépeket. Ha egy hónap kiesik ilyen emberi hibák miatt, az a rendelkezése álló idő kb. 4%-a. Sok...
Ezzel együtt ez a példány már jónak tűnt, a 4-es már valószínűleg repülni is fog, idén év végére szerintem már a világűrt is eléri. Persze ettől még a tolórakéta sehol nincs, ahogy a világűrbeni tankolás se. -
GEIL
addikt
Több mint 40 éve biliacélból volt ívvel hegesztve az a "kotla bódé" amivel állitolag a holdon voltak.....visszatéréskor rottyantra olvadt volna az akkori technika.
Az akkori tudósokat meg hozzáértőket szerintem a mostani tudásoddal zsebre tennéd, istenitenének mint professzort....csak ámulnának hogy miket tudsz pl......még normális személyautó se volt akkoriban....gondoljuk már át.....
A kedvencem a hasra csavarozott pajtás fényképező, amit (széllel) bélelt tehenészkesztűben kezeltek és már akkor lőttek vele 4K-s HDR képeket..... -
Letsgo2Mars
újonc
Köszi, így már értem.
A videót nem néztem hosszabban, csak magát a beomlást néztem, de jó hogy szóltál akkor hosszabban nézem az előzményt. Azért nem semmi ha emberi hiba történt: hetekre visszavetette a munkát, és azért ez a fél-űrhajó is több millió dolcsi volt. Az ember azt hinné hogy fontosságú folyamatban többszörös ellenőrzések vannak minden lényeges ponton, hogy ne válhasson ronccsá egy ilyen tesztpéldány se. -
Letsgo2Mars
újonc
Köszi a választ, ezek szerint ezért nem láttam: "egy zsír új F9 esetén nem túl látványos, mivel maga a rakéta is fehérre van festve".
Egyébként milyen brutál erős hűtőeszközzel tudják azokban a hatalmas tankokban megfelelő hidegen tartani az üzemanyagot? Hatalmas a hőkülönbség a környezet és tank között...Közben láttam én is az sn3 beomlását, hát kár érte, nagyon drukkoltam pedig
Úgy roppant be az alsó tartály mintha csak vákuum lett volna benne. Persze volt felette pár száz tonna súly a felső tartályban, de az ember azt hinné hogy egy kellő belső nyomás alatt lévő struktúra elbírja. Ha így álló helyzetben sem bírja, mi lesz akkor amikor beindulnak a hajtóművek, vagy egy esetleges erősebb huppanásban végződő landolásnál? -
Letsgo2Mars
újonc
Köszi a választ!
Már csak azért is mert amíg nem válaszolt valaki, nem engedett engem a rendszer válaszolni CifunakCifu!
" Musk említette, hogy az első pár SS egyirányú módban (csak oda) fog menni teherhajóként, és soha nem fog visszatérni. De szétvágva őket fel lehet használni kezdeti bázisépítéshez, például."Igazából ez szerintem nem nagy meglepetés. Ott nincs semmi csak por homok meg kövek. Abból kell egy kis civilizációt építeniük amit magukkal visznek, és ott az acél aranyat fog érni. Természetese hogy kannibalizálják a gépeket, sok-sok értékes acél és egyéb anyag van bennük amit ott majd jól felhasználhatnak. Ha csak nem nevezik ki 1-2 teherűrhajójukat raktár-épületnek vagy veteményesnek, akkor azokat az utolsó morzsáig lebontják és elhasználják
Felteszem sugárzás-mentes helyen akarnak majd élni, amihez kell valami jól szigetelt bázis. Ez lehet elvileg a föld alatt, de azt én - legalábbis az első években - nehezen képzelem el hogy fúrnak maguknak föld alatti folyosókat meg termeket. Inkább a felszínen kell összerakniuk valamit amit vastagon beborítanak törmelékkel, marsi homokkal.Őszintén szólva engem inkább az érdekelne hogy mi lesz a rakomány mondjuk az első kettő űrhajóban? Találgatni sok mindent lehet de erről még sehol nem találtam konkrét infót.
llax:
"Nem lehetetlen, de nagy kihívás lesz aktív hűtés nélkül."
És az aktív hűtés egyébként valamiért probléma? -
Letsgo2Mars
újonc
Köszi a választ, hát az azért abszurd hogy a világ egyik legfontosabb fejlesztését az hátráltatja hogy nem bírtak egy olyan helyet találni neki ahol kisebb a mindenféle forgalom meg olajkutak...
Ami a műszaki kihívásokat illeti:
1. A pályán tankolás, bármennyire is tűnik sci-finek, azt olvasom nem is olyan nagy ügy, sőt talán a legkönnyebb azt lesz összehozni. Ez egyébként működő technológia, hiszen a nemzetközi űrállomáshoz is rendszeresen kapcsolódni kell amikor embert vagy rakományt visznek oda, és ez végül is ugyanaz lesz: az űrben két eszement sebességgel repülő tárgy pontos, precíz összekapcsolódása. Ha eddig ment, ezután is menni fog. A SpX Dragonja is megcsinálta már ezt sokszor, szóval a technológia és tapasztalat már ott van a SpX-en belül is, csak át kell konvertálniuk a SS-ekre. Aztán ha már stabilan összekapcsolódtak, a manna átpumpálása már semmiség.2. Hővédelem. Hát ez is egy régi, sok évtizedes technológia, nem kell a hidegfúziót kitalálniuk. Persze ők ezt is modernizálni fogják mint mindent, valahol azt olvastam hogy Musk az űriparban megszokotthoz képest vékonyabb, könnyebb csempékben gondolkodik.
Illetve már láttam is 1-2 kis minivedeót ahol már teszteltek is pár példányt, szóval lehet ezzel már készen is vannak, legalábbis prototípus-szinten3. Energiaellátást. Erről nem tudom hogy tervezik. Felteszem a napenergia adja magát.
4. Na, a szokatlan "átfordulós" visszatérés, az valóban nagy rizikó, meglepne ha nem csapódna a földbe az első gép amelyikkel megpróbálják majd
Egy több száz tonnás monstrummal ilyet játszani... nekem ez lesz az igazi sci-fi ha majd megcsinálják
5. Az üzemanyag hűtve tárolására (akár a gépben, akár a Marson) azt mondta Musk hogy ezt sem érti mit problémáznak ezen ennyit a népek (nem pont így mondta de értettük...), szerinte egyszerűen vákuummal kell körülvenni a tartályt (ezért kell duplafalú tartály, avagy egy nagyobb tartályban egy kisebb), és akkor szinte nulla közeli hűtéssel forradáspont (-161) alatt tartható a motyó. Ugye ahol vákuum van ott nincs olyan anyag ami vinné a hőt. Persze egy tartályt valahol rögzíteni kell, szóval 100%-osan nem lehet vákuummal körülvenni a belső tartályt, ez gyenge pontja a konstrukciónak, de kétségtelenül így is megoldható a dolog.
Ezek NEM vitának szántam, inkább csak hangos gondolkodásnak, meg reménykedésnek, és ugyanis nagyon drukkolok hogy 22-ben már lássam repülni a cargo gépeket a mars felé
Nem vagyok mérnök, nem értek hozzá. Azt meg még laikusként is látom hogy mindig mindenhol közbejön valami, szóval minden csak nem sima játék egy űrhajófejlesztés.
Azért reményre ad okot hogy úgy tudom Musk a minap nemes egyszerűséggel megduplázta az űrhajógyárában dolgozók létszámát (500 fő fölé mentek), és úgy tudom a végcél valami kb. 3000 fő. Ember van, pénz van, akarat van, minden van, csinálják. -
LLapy
csendes tag
Az Eric Berger féle cikkben van szó egy újratervezett thrust puck-nak nevezett izéről. Ez egy korog, ehhez erősítik a hajtóműveket és elég kritikus elemnek tűnik mert ez viseli a tolóerőből adódó terhelést.
Az alábbi képen látszik ez a (talán már új) korong a NasaSpaceFlight fórumról, az SN2 mozgatása közben:
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=48895.0;attach=1618059;imageA többi friss kép a tesztről:
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=48895.1800 -
Dißnäëß
nagyúr
Köszi, hogy nem nekem kellett erre időt szánnom
Pontosan.Túlárazások, késleltetések, satöbbi.
Musk legalább - bár tuti van politikához is köze egy ekkora kaliberű projektnek, amiben utazik - de nagyobb szabad kézzel halad előre, mint egy náza mondjuk, a náza küzd a szenátussal, a szavazatokkal, a közvéleménnyel, a pénzekkel és azok sápolásával, újraelosztásával, borítékok melyik zsebbe (képletesen) és még sorolhatnám, ne higyjük, hogy a nagy tiszta demokráciában itt bármi is vegytisztán tudományos elméletek és folyamatok mentén halad.
Szóval a magáncégeknek rengeteg előnye van ahhoz képest, mint ami mondjuk egy "nemzeti űrközpont" le tud tenni az asztalra, ja és nem mellesleg kevésbé (nem teljesen, de kevésbé) az adófizetők pénzével veri a csalánt.. erre inkább a saját f*át használja, ami esetünkben, mint adófizetők esetében, dícséretes. (És mivel a felhőszolgáltatások és online világ kapcsán a fél bolygó minősül "amerikai" adófizetőnek is, most írországi adóparadicsomok ide vagy oda, azért valamennyi csak megy be a kasszába, jó gondolkodni azon, kinek drukkoljon az ember).
A magán űrtársaságok, főleg Musk, forróbb kés a vajban, mint a többi. A NASA-nál sokkal forróbb. Drukkolok neki nagyon. -
-
Javítottam!
Ha láttad volna, mit szívtak az összeillesztéssel néha.
Láttam, de azt Musk is megmondta, most a cél egy szuborbitális repülésre képes "víztorony" legyártása volt a feladat. Nem várták és nem is várhatják el a tökéletességet. Az Mk.1-hez képest az SN1 egy nagyságrendi ugrás. Ha az SN1 is fejlődik ennyit, akkor az SN10 környékére már belejönnek, beletanulnak annyira, hogy nem lesz ilyen Benny Hill show a gyűrűk összeillesztése.
Raptoroknál SN20+-nál tartanak, a 300bar/250t verziók eleinte minden értelemben fixek lesznek (se throttling, se gimbal), mondjuk nagy számú hajtómű esetén sok ilyet közéjük lehet "csempészni".
Yepp, de ugye az a Super Heavy-nél lesz téma inkább. Arról meg konkrétan alig tudunk valamit. Még azt se, hogy hány hajtóműve lesz...
-
-
Gondolkodtam, hogy beleírjam a katonai felhasználás esetét, mert sokan vakarták a korábbi cikknél is, hogy ugyan ki fog erre előfizetni. Aztán azóta nagyjából mindenki realizálta, hogy ez egy olcsó és brutálisan sokrétű adatkapcsolatot nyújt a hadseregnek globálisan. Ráadásul alapból lesz ahogy most kinéz, legalább 3 alternatíva a meglévők (O3b és Iridium Next) mellé...
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Gigabyte B450M S2H + Ryzen 5 1400 kisebb-nagyobb hibával
- Nokia 105 4G (2023) charcoal, Nokia 110 4G (2023) midnight blue
- ASRock B550 PG Velocita + Ryzen 5 3600 + 32GB (4x8GB) DDR4 3600Mhz CL18
- Philips 58PUS8505 Smart LED Televízió,146 cm, 4K Ultra HD ,Android, Ambilight, HDR10+ KIJELZŐHIBÁSAN
- Canon EOS 250D kiegészítőkkel, táskával (CSAK 200 expoval !!! )
- Bomba ár! HP EliteBook 830 G7 - i7-10GEN I 16GB I 512GB SSD I HDMI I 13,3" FHD I Cam I W11 I Gari!
- Telefon felvásárlás!! iPhone 11/iPhone 11 Pro/iPhone 11 Pro Max
- BESZÁMÍTÁS! Gigabyte A620M R5 7500F 32GB DDR5 500GB SSD RX 6700XT 12GB Cooler Master CMP 520L 750W
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 7 9800X3D 32/64GB RAM RTX 5070Ti 16GB GAMER PC termékbeszámítással
- Realme 7i 64GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest