Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Letsgo2Mars

    újonc

    Jó tömény cikk, köszi, szinte feldolgozhatatlan.

    Szerintetek elindul 2022-ben a tervezett két cargo Starship a Marsra?

  • Letsgo2Mars

    újonc

    válasz llax #20 üzenetére

    Köszi a választ, a mondatod végével megleptél. Mi az ami nem a SpX-en múlik?
    A bürokráciára gondolsz, az engedélyeztetési eljárásokra?

  • Letsgo2Mars

    újonc

    válasz llax #22 üzenetére

    Köszi a választ, hát az azért abszurd hogy a világ egyik legfontosabb fejlesztését az hátráltatja hogy nem bírtak egy olyan helyet találni neki ahol kisebb a mindenféle forgalom meg olajkutak...

    Ami a műszaki kihívásokat illeti:
    1. A pályán tankolás, bármennyire is tűnik sci-finek, azt olvasom nem is olyan nagy ügy, sőt talán a legkönnyebb azt lesz összehozni. Ez egyébként működő technológia, hiszen a nemzetközi űrállomáshoz is rendszeresen kapcsolódni kell amikor embert vagy rakományt visznek oda, és ez végül is ugyanaz lesz: az űrben két eszement sebességgel repülő tárgy pontos, precíz összekapcsolódása. Ha eddig ment, ezután is menni fog. A SpX Dragonja is megcsinálta már ezt sokszor, szóval a technológia és tapasztalat már ott van a SpX-en belül is, csak át kell konvertálniuk a SS-ekre. Aztán ha már stabilan összekapcsolódtak, a manna átpumpálása már semmiség.

    2. Hővédelem. Hát ez is egy régi, sok évtizedes technológia, nem kell a hidegfúziót kitalálniuk. Persze ők ezt is modernizálni fogják mint mindent, valahol azt olvastam hogy Musk az űriparban megszokotthoz képest vékonyabb, könnyebb csempékben gondolkodik.
    Illetve már láttam is 1-2 kis minivedeót ahol már teszteltek is pár példányt, szóval lehet ezzel már készen is vannak, legalábbis prototípus-szinten

    3. Energiaellátást. Erről nem tudom hogy tervezik. Felteszem a napenergia adja magát.

    4. Na, a szokatlan "átfordulós" visszatérés, az valóban nagy rizikó, meglepne ha nem csapódna a földbe az első gép amelyikkel megpróbálják majd :) Egy több száz tonnás monstrummal ilyet játszani... nekem ez lesz az igazi sci-fi ha majd megcsinálják :)

    5. Az üzemanyag hűtve tárolására (akár a gépben, akár a Marson) azt mondta Musk hogy ezt sem érti mit problémáznak ezen ennyit a népek (nem pont így mondta de értettük...), szerinte egyszerűen vákuummal kell körülvenni a tartályt (ezért kell duplafalú tartály, avagy egy nagyobb tartályban egy kisebb), és akkor szinte nulla közeli hűtéssel forradáspont (-161) alatt tartható a motyó. Ugye ahol vákuum van ott nincs olyan anyag ami vinné a hőt. Persze egy tartályt valahol rögzíteni kell, szóval 100%-osan nem lehet vákuummal körülvenni a belső tartályt, ez gyenge pontja a konstrukciónak, de kétségtelenül így is megoldható a dolog.

    Ezek NEM vitának szántam, inkább csak hangos gondolkodásnak, meg reménykedésnek, és ugyanis nagyon drukkolok hogy 22-ben már lássam repülni a cargo gépeket a mars felé :) Nem vagyok mérnök, nem értek hozzá. Azt meg még laikusként is látom hogy mindig mindenhol közbejön valami, szóval minden csak nem sima játék egy űrhajófejlesztés.
    Azért reményre ad okot hogy úgy tudom Musk a minap nemes egyszerűséggel megduplázta az űrhajógyárában dolgozók létszámát (500 fő fölé mentek), és úgy tudom a végcél valami kb. 3000 fő. Ember van, pénz van, akarat van, minden van, csinálják.

  • Letsgo2Mars

    újonc

    válasz llax #48 üzenetére

    Köszi a választ!
    Már csak azért is mert amíg nem válaszolt valaki, nem engedett engem a rendszer válaszolni Cifunak :(((

    Cifu!
    " Musk említette, hogy az első pár SS egyirányú módban (csak oda) fog menni teherhajóként, és soha nem fog visszatérni. De szétvágva őket fel lehet használni kezdeti bázisépítéshez, például."

    Igazából ez szerintem nem nagy meglepetés. Ott nincs semmi csak por homok meg kövek. Abból kell egy kis civilizációt építeniük amit magukkal visznek, és ott az acél aranyat fog érni. Természetese hogy kannibalizálják a gépeket, sok-sok értékes acél és egyéb anyag van bennük amit ott majd jól felhasználhatnak. Ha csak nem nevezik ki 1-2 teherűrhajójukat raktár-épületnek vagy veteményesnek, akkor azokat az utolsó morzsáig lebontják és elhasználják :)
    Felteszem sugárzás-mentes helyen akarnak majd élni, amihez kell valami jól szigetelt bázis. Ez lehet elvileg a föld alatt, de azt én - legalábbis az első években - nehezen képzelem el hogy fúrnak maguknak föld alatti folyosókat meg termeket. Inkább a felszínen kell összerakniuk valamit amit vastagon beborítanak törmelékkel, marsi homokkal.

    Őszintén szólva engem inkább az érdekelne hogy mi lesz a rakomány mondjuk az első kettő űrhajóban? Találgatni sok mindent lehet de erről még sehol nem találtam konkrét infót.

    llax:
    "Nem lehetetlen, de nagy kihívás lesz aktív hűtés nélkül."
    És az aktív hűtés egyébként valamiért probléma?

  • Letsgo2Mars

    újonc

    Április 6: ugrik az SN3! :)

    Na addig is írnék pár szót arról amit Timber Wolf vetett fel:

    "Meglesz ez a hatalmas rakéta, gyártanak belőle hetente egy újabb példányt, megy a tankolás az űrben, lehet menni a Marsra. Oké, és akkor hogyan tovább? Mit fognak csinálni a Marson, a multiplanetáris faj jól hangzó, de talán némi tartalmat igénylő megvalósításán kívül? A multiplanetáris faj szép fennkölt mondás, de a világunkban azok a dolgok tudnak hosszabb távon fennmaradni, amelyek valamilyen gazdasági szükségszerűségen alapulnak, valamilyen szempontból előnyösek gazdaságilag. Itt van ilyen tényező? Reálisan nézve, egy település a Marson hosszú évtizedek alatt juthat el az önfenntartásig, és akkor még csak az önfenntartásról beszélünk. Ennyi lenne a cél? Nekem ez az egész Mars kolónia egyfajta "nem jó cél, de nincs jobb" kategóriájú dolognak tűnik."

    Timber itt két dolgot feszeget:
    - Egyrészt a gazdasági alapot, hogy végül is mi finanszírozza majd hosszú távon az egészet, mi az "üzleti modell" ami fenntarthatóvá teszi a marsi életet és terjeszkedést?
    - És a másik hogy egyáltalán mi ennek az egésznek az értelme, tartalma, célja?
    Utóbbiról tudnék többet, rengeteget írni, és talán fogok is, szerintem ez az emberiség egyik legnagyszerűbb célja és küldetése, illetve az emberi civilizáció logikus, soron következő lépcsője, de erről majd máskor írok többet, most a gazdasági részéről írok.

    A gazdasági részt idő-alapon kettészedném közép- és hosszútávú szakaszokra. A középtávot olyan 20-30 évre értem. Nos, Musk most 48 éves, szerintem az 50-es évei első felében, max közepén fog járni amikor megvalósul a Marsra szállás, onnantól kezdve kell ugye finanszírozni (meg persze addig is) ezt a méregdrága projektet, pláne ha valóban olyan megalomán módon fog megvalósulni ahogy Musk tervezi. Szerintem Musk középtávon, tehát az első 20-30 év finanszírozását megoldja, erre az ő személye kvázi garancia. Részint saját forrásból, részint saját üzleti modelljével, részint lesz külső finanszírozás is (akár civil, akár üzleti, akár kormányzati források).

    Hosszútávon, azaz 30+ évre vonatkoztatva nem fogok írni semmit, olyan hosszútávon egyszerűen nem lehet tervezni. A tudomány és technológiai exponenciálisan fejlődik, 30+ év múlva valószínűleg sokkal olcsóbban és könnyebben lehet majd megalkotni olyan eszközöket amik a Mars elérését és az ottani életet + terjeszkedést finanszírozzák, illetve kiaknázzák a helyi lehetőségeket, tehát arra nem lehet és nem is érdemes a mai tudásunkkal időt pazarolni. Fejlődik a robotika, a számítástechnika, az anyagtudomány, a minden, ami most méregdrága és nehézkes megoldás az akkor lehet csak annyi hogy pl. valaki egy marsi 3D nyomtatóval kinyomtat egy olcsó robotot és az önműködően megy vizet bányászni és kész. Ma ez drága akkor olcsó lesz. És ez csak egy példa, valószínűleg akkor már olcsón és biztonságosan és automatizáltan meg lehet majd oldani a marsi életfenntartást.

    Maradok a rövidtávú, 2-3 évtizedes finanszírozásnál. A következő pénzügyi forrásokat látom vagy valószínűsítem:

    1. Mint ismert Musk Starlink projektével egy sok milliárd dolláros piacból akar kiharapni magának egy nagy szeletet. Ha ez megvalósul, ez önmagában évente több milliárd dollár bevételt hoz majd neki, amivel remekül tudja majd finanszírozni a marsi álmát.

    2. Ha megvalósul az első Starship leszállása a Marson, az valószínűleg Muskot a világ leggazdagabb emberévé (és egyben történelmi személyiséggé) teszi. Minden cégének a részvényei kilőnek, Musk végleg egyfajta hightech + business istenné válik, akinek a neve a sikert és hasznot fogja jelenteni. Már most is így van részben, de még van hová mennie felfelé. Ha megcsinálja amit tervez akkor gyakorlatilag azt éri el, hogy az egész világra kiterjedően monopolhelyzetben lesz a világűr olcsó elérésében, a világűrben mozgás-szállítás olcsó és tömeges (nagy rakomány-tömegű) megvalósításában. Ez dollármilliárdokat ér. Ez bizony újabb bőséges forrásokat fog jelenteni Musknak.

    3. Az USA állam eddig is több módon támogatta különböző módokon Muskot, és a marsi projektjében is így lesz. Ez nem csak Musknak de az USA-nak egy óriási, történelmi léptékű dicsőség lesz, amiért megnyílnak az állami pénztárcák. Ez amerikai politikai és nemzeti érdek, ennek a propaganda-potenciálja kb. végtelen. A Holdra szálláshoz lehet csak hasonlítani, ami ma már talán nem tűnik olyan drámai nagy dolognak, de akkor az volt és egy nemzet önbecsülését dagasztotta az égig, identitást adott az amerikaiaknak. Mindennek a megismétlése most a Marssal bőven megér pár milliárd dollárt az USA-nak.

    4. Üzleti alapon is be lehet vonni pénzt. Én úgy csinálnám - de persze Musk biztos jobban tudja - hogy létrehoznék egy StarStream vagy MarsX, vagy valami hasonló nevű céget a Netflix mintájára. És egyszerűen minden felvételt ami a Marson készül az ő projektje keretében, ezen a fizetős online tartalomszolgáltatón keresztül adnám le. Látni akarod a Marsra szállást? A Marsiak életét? Ahogy felfedezik a környezetüket? Ahogy kiássák az első gödröt? Ahogy megküzdenek a váratlan nehézségekkel? Ahogy felépítik az első bázist? Ahogy megélik az első emberek a marsi életüket? Ahogy három méteres ugrásokkal sprintelnek a kicsi gravin? Remek, fizess elő: havi X dollár. Én fizetnék az biztos, mint a katonatiszt, és szerintem sok-sok millió ember van ezzel így az a világon.
    Ez kicsit valóságshowvá alakítja az egészet? Igen. Ami nekem sem tetszik annyira. De azért csinálnak ilyeneket a Tv-k mert nagyon megéri nekik. A marsi valóságshow pedig utánozhatatlan és egyedi lesz. A bevétel meg kell.
    Nem is feltétlenül kell céget csinálnia erre, a youtube-bal vagy netflixszel vagy valamelyik másik szolgáltatóval is megegyezhet. Elég nagy mozgástere lesz a tárgyalásokon...

    5. Szintén üzleti alapon bevehet az első (második, harmadik...) csapatba milliárdosokat. Jó pénzért. Egyszeri, soha vissza nem térő alkalom lesz az első csapatban lenni. Az ő nevüket örökre feljegyzik. Az ő arcuk ott lesz éveken át a marsi tudósításokban. Garantált világhír. Sok pénzt lehet majd kérni a 2. és 3. körért is, de az elsőért különösen sokat. Kb 2-3 ezer dollármilliárdos van a világon, biztos akad köztük pár jó erőben lévő akit érdekel a dolog. Akár licitre is lehet vinni egy jegyet.
    De akár országok is befizethetnek egy-egy embert, el tudom képzelni hogy pl. pár európai ország szívesen rászán egy nagyobb összeget hogy az ő űrhajósuk vagy tudósuk/sztársportolójuk ott legyen az első emberek között a Marson.
    Természetesen ott van Musk és az USA politikai szűrője, lehet hogy az USA kormány nem enged külföldit az első csapatba, tisztán amerikai sikernek akarják megtartani, ez valószínű. De az USA-n belül is van annyi milliárdos hogy pár vevő onnan is lenne.

    6. Reklámok. Talán ez a legfurcsább, hisz senki nem akarja TV-reklámokká alakítani ezt a soha vissza nem térő, tényleg történelmi küldetést. Ezzel együtt lehet hogy a "pénz beszél - kutya ugat" alapon csak bevásárolja magát pár dúsgazdag cég. A Coca Colának lehet megér pár száz millió dolcsit az a felvétel hogy a marsi bázis első vacsoráján kólákkal koccintsanak a telepesek. Vagy a McDonaldsnak hogy a marsi konyha falára kitegyenek egy nagy logót. Az egész világ látni fogja ezeket a képeket.
    A kereskedelmi logika tovább is vihető, Marsos pólókat, játékfigurákat, csokit, cipőt, ruhát, bármit el lehet majd adni ha a csúcsára hág az őrület, aztán hogy Musk ebből hogy húzza ki a saját hasznát, az már az ő dolga, de meglepne ha teljesen másokra hagyná ennek a kiaknázását.

    7. A legnagyobb pénz az USA költségvetésében a katonaságnak megy, az felfoghatatlan összeg minden évben. Nekik igazából aprópénz lenne ennek az egésznek a finanszírozása. Nem nehéz belátni hogy az űrhajófejlesztés közvetlenül érinti a haderőt. Könnyű elképzelni egy olyan megállapodást amiben a hadsereg beszáll a finanszírozásba, cserébe Musk a rakétáival olcsóbban vagy ingyen visz fel katonai eszközöket az űrbe. Természetesen erről soha nem fogunk olvasni a sajtóban, ahogy egyébként valószínűleg már most is van ilyen együttműködés.

    8. Tudományos finanszírozás. A Mars a rengeteg fénykép és műhold kép ellenére is meg egy kevéssé feltárt bolygó, bőven van mit kutatni rajta, ami azt illeti az egész bolygó egy hatalmas felfedezésre és kutatásra váró tudományos terep. Tehát az amerikai kutatóintézetek, vagy az állam is finanszírozhat marsi tudományos kutatásokat.
    Ennek egy külön ága, hogy ha sikerül felfedezni a Marson valami nagyon érdekeset, jelentőségteljeset, az azonnal komoly pénzeket fog megmozgatni hogy azt minél jobban megismerjék, feltárják. Ez lehet valamilyen geológiai jellegű dolog, bár ennek kicsi valószínűségét látom, főleg hogy kb, az univerzum legunalmasabb, teljesen sík helyén fognak elszállni, és arra nem lesz lehetőségük hogy több száz vagy több ezer km-es felfedezőtúrákat csináljanak a marsi pólusok, a vulkánhegyek, a szakadékok, a lávaalagutak vagy a nagy kanyonrendszer felé.
    Ha viszont siker élet-nyomokat felfedezni az átírhat sok mindent, és arra az USA állam egészen biztos óriási összegeteket lesz hajlandó áldozni. Az olyan új ismereteket hozhat amik ugrásszerűen kitágíthatják az emberiség tudását.

    A felsoroltak persze nem tartanak örökké, ezek főleg a kezdeti éveket finanszírozzák (bár pl. a Starlink hosszabb távon is). Az is valószínű, sőt biztos hogy a kezdeti széleskörű lelkesedés idővel lanyhul, majd megszűnik és csak egy nagyon szűk réteg fog érdeklődni az egyébként unalmasan telő marsi hétköznapok után. Hosszabb távon be kell indítani egy marsi gazdaságot aminek valahogy nyereségesnek kell lennie. Többször hallottam emlegetni hogy a Marsról már sokkal könnyebb elérni a Mars és Jupiter között húzódó aszteroida-övezetet, részint mert közelebb van, részint mert a kisebb gravi miatt könnyebb-olcsóbb a Marsról odaindulni. Ez igaz. Ha a kétévente nyíló ablakokban valóban tucatjával fogják indatani az űrhajókat, akkor bármennyire is használják fel a hajók anyagát, vagy jelölik ki raktárnak-műhelynek-növényháznak-biztonsági menedéknek az űrhajókat, előbb-utóbb csak lesz pár fölösleges cargo hajó amik csak ott porosodnak majd, és amiket tényleg be lehet majd fogni különböző utakra (ha az üzemanyagot már nagy mennyiségben és viszonylag olcsón tudják majd előállítani). Aztán hogy sikerül-e kiszúrni valami nagyon drága fémekkel teli sziklát és azt valahogy befogni és eljuttatni a Földig, azt nem tudom, ez már hosszútávú dolog, de tény hogy ha ez sikerülne, azzal nagyon sok milliárd dollárt lehetne kaszálni (és egyben felforgatni a földi árakat is) és finanszírozni belőle a marsi terjeszkedést. Az űrbányászat régi álom, egyelőre most is az, kell még annak pár évtized, de tény hogy ha megmarad az a fejlődési vonal ami eddig is jellemezte a SpX-et, akkor Musknak lesz erre a legnagyobb esélye.

    Na lássuk mi lesz április 6-án....

  • Letsgo2Mars

    újonc

    Van egy apróság amit nem értek, amikor BC-ban tesztelték krio lötyivel a tankokat, meg most is a félig összerakott sn3-at, akkor annyira átfagyott maga a fém borítás, hogy kívülről kifagyott rajta a levegőben lévő nedvesség. Gyakorlatilag teljes, fehér, zúzmara-szerű jéghártya borítja be a teszteken a tankok külsejét addig a vonalig amíg a krio anyagot beletöltik.
    Ez eddig teljesen oké és érthető, ha egy fém kegyetlenül hideg, hidegebb mint -160 fok, akkor persze hogy kifagy rajta a levegőből a pára.

    Amit nem értek, hogy amikor rendes űrhajókat lőnek fel az űrbe, amik végképp csurig vannak töltve mélyhűtött üzemanyaggal, akkor azokon miért nem alakul ki ugyanilyen jégréteg amíg a kilövésre várnak?

  • Letsgo2Mars

    újonc

    válasz llax #84 üzenetére

    Köszi a választ, ezek szerint ezért nem láttam: "egy zsír új F9 esetén nem túl látványos, mivel maga a rakéta is fehérre van festve".
    Egyébként milyen brutál erős hűtőeszközzel tudják azokban a hatalmas tankokban megfelelő hidegen tartani az üzemanyagot? Hatalmas a hőkülönbség a környezet és tank között...

    Közben láttam én is az sn3 beomlását, hát kár érte, nagyon drukkoltam pedig :(
    Úgy roppant be az alsó tartály mintha csak vákuum lett volna benne. Persze volt felette pár száz tonna súly a felső tartályban, de az ember azt hinné hogy egy kellő belső nyomás alatt lévő struktúra elbírja. Ha így álló helyzetben sem bírja, mi lesz akkor amikor beindulnak a hajtóművek, vagy egy esetleges erősebb huppanásban végződő landolásnál?

  • Letsgo2Mars

    újonc

    válasz llax #88 üzenetére

    Köszi, így már értem.
    A videót nem néztem hosszabban, csak magát a beomlást néztem, de jó hogy szóltál akkor hosszabban nézem az előzményt. Azért nem semmi ha emberi hiba történt: hetekre visszavetette a munkát, és azért ez a fél-űrhajó is több millió dolcsi volt. Az ember azt hinné hogy fontosságú folyamatban többszörös ellenőrzések vannak minden lényeges ponton, hogy ne válhasson ronccsá egy ilyen tesztpéldány se.

  • Letsgo2Mars

    újonc

    válasz llax #92 üzenetére

    Azért nem semmi hogy emberi hiba miatt tettek tönkre egy több millió dolláros eszközt, és vetették vissza hetekkel a munkafolyamatot. Az ellenőrzésben nincs redundancia? Ott azért nem kéne spórolni mert mint a mellékelt ábra is mutatja egy plusz ember felvételével milliókat lehetne spórolni, bőven megérné.
    És nem csak a milliók. A morál, meg az idő. A Mars felé ugye 2 évente nyílik meg az ablak, a 22-es ablak bő két év múlva lesz. Addig még hihetetlen sokat kell fejleszteni ha akkor valóban el akarják indítani a cargo gépeket. Ha egy hónap kiesik ilyen emberi hibák miatt, az a rendelkezése álló idő kb. 4%-a. Sok...
    Ezzel együtt ez a példány már jónak tűnt, a 4-es már valószínűleg repülni is fog, idén év végére szerintem már a világűrt is eléri. Persze ettől még a tolórakéta sehol nincs, ahogy a világűrbeni tankolás se.

  • Letsgo2Mars

    újonc

    Sziasztok, biztos olvastátok a hírt pár napja hogy az USA engedélyezte az amerikai cégeknek a Hold vagy a Mars vagy bármilyen egyéb égitest szabad kiaknázását, bányászatát. Persze még ma ez scifi, de nem lesz mindig az. Szerintem ez abba az irányba mutat, hogy a Mars előbb vagy utóbb amerikai felségterület lesz.

    Pár hete írtam egy hosszabb kommentet arról hogy milyen üzleti jellegű tevékenységek képzelhetőek el a Marson vagy a Mars kapcsán ami finanszírozhatja ezt a valóban méregdrága küldetést. Egy teljesen logikus felvetésre volt ez válasz hiszen amíg egy magánember vagy egy magáncég küldetése a Mars meghódítása és betelepítése addig valóban kell mögé valamiféle üzleti terv, finanszírozás, hisz másképp hosszútávon nem tud működni a dolog, ami üzletileg veszteséges az idővel elhal.
    Akkor még nem akartam belekeverni ezt az egyébként szerintem igen nagyon valószínű fejleményt, gondoltam a felvetés logikájától idegen logikát ne keverjünk bele. De az a helyzet hogy nem látok rá sok esélyt hogy az USA ne sajátítsa ki magának a bolygót. Akár nem is olyan soká, akár majd akkor amikor sikerül rá leszállni egy emberes űrhajónak. Persze ez erősen függ az akkori politikai helyzettel és az USA akkori politikai vezetésétől is.
    Ez egyszerűen túl csábító, túl könnyű az egész - csak egy döntés és egy bejelentés kérdése - és cserébe az azonnali politikai és a remélhető későbbi gazdasági haszon meg óriási. Persze az USA-ban is vannak idealisták meg értelmiségiek akik fanyalognának egy ilyen bejelentés után, de a nagy többség örülne neki és ez meglátszódik majd az akkori elnök népszerűségén, politikai tőkéjén. Már csak ezért is megéri majd neki. Ez persze nem Trump idejében lesz, de lesznek még ilyen Trump-szerű gátlástalan elnökök bőven, most sem véletlenül nyert hanem mert ilyenné vált az USA (legalábbis az egyik fele). Igazából a gátlástalan zsákmányszerzés és az erőpolitika a politika valódi természete, mindig is ilyen volt, amióta van ember a földön. Ami a közelmúltban volt, az volt a kivétel hogy a II. világháború borzalmai pár évtizedre megijesztették és visszafogottá tette az emberiséget, de ez a hatás és emlék elmúlóban van, már nem is nagyon van életben senki az akkori időkből, és szépen fajul vissza az emberiség a régi "normális" kerékvágásba.

    Ugyan miért ne sajátítaná ki a Marsot az USA ha egyszer megteheti, és ha egyébként is amerikaik fogják meghódítani és bázist létrehozni rajta? Ha senki nem tudja őket ebben megakadályozni? Itt a Földön persze kapnának némi ejnye-bejnyét, de ugyan mi többet? Egyik másik népnek nincs meg még a technikája sem arra hogy embereket vigyen oda, robotokat is maximum 2-3 ország tud vinni oda egy ideig. Itt a Földön meg ezért senkinek sem érne meg háborúzni, pláne nem az USA ellen amelyik messze a világ legerősebb katonai hatalma. Szóval érdemi ellenállás sem lesz.

    Mindez azért érdekes mert ez azt jelenti hogy nem lesz szükség üzleti logikára a Marsi bázis fenntartásához, netán növeléséhez. Attól kezdve az USA amerikai felségterület lesz és politikai (is) érdek lesz fenntartani a bázist. Az államnak meg lesz erre pénze bőven, pár tízmilliárd dolcsi az USa-nak semmiség.

    Ezzel együtt nem hiszek a muski álomban hogy majd egymillió ember fog áttelepülni oda egy nagy marsi városba (vagy több kisebbe), pláne hogy valószínűleg a kis gravi miatt ott nem lehet majd gyereket kihordani és felnevelni. De nem is lesz annyira vonzó egyébként sem a Mars, az Antarktiszra se akar menni egymillió ember élni, pedig az sokkal melegebb, nedvesebb, barátságosabb, megközelíthetőbb, biztonságosabb, lélegezhetőbb, barátibb hely mint a Mars.

    Érdemes történelmi példákra is gondolni: amikor Alaszkát megvették akkor elég nagy fanyalgás volt az USA közéletben és sajtóban hogy micsoda drága mulatság volt egy tiszta hó és jég "semmiresejó" földdarabért, esztelen pazarlásnak látták sokan, nagy örömködés nem volt. Aztán persze idővel csak lett annak haszna és értelme (illetve már a vásárláskor is volt persze), és ma már a történelem egyik legjobb üzletének tartják. Hasonló forgatókönyv reális a Mars kapcsán is: még ha rövidtávon nem is látnák sokan értelmét és hasznát egy iszonyú távoli, levegőtlen, sugárzással terhelt, iszonyat hideg poros kő-sivatag-bolygó kisajátításának, idővel, a technika fejlődésével lehet haszna bőven. Önmagában is, illetve a Naprendszerben való további terjeszkedés, meg az űrbányászat lépcsőfokaként is. Igen, ez ma még scifi, de idővel simán megvalósulhat és óriási előnyt kovácsolhat belőle az USA. Szóval szépen ki fogják tűzni a zászlójukat, a Mars az USA 51. állama lesz, vagy valami "különleges státuszú" terület, de gyakorlatilag az övék lesz.

  • Letsgo2Mars

    újonc

    válasz Cifu #98 üzenetére

    Szia,
    az ISS nem egy kontinens, ország vagy bolygó, vagy akármilyen kiaknázható természeti erőforrás, ezért ellenpéldának nem alkalmas. Még a fenntartása is méregdrága, tehát a kisajátítása csak anyagi terhet róna a kisajátítóra, azaz nem hogy érdeke nem fűződik senkinek se az "ellopáshoz", de kifejezetten ellenérdekeltek benne. Eleve csak tudományos célra használható, és nyilvánvalóan technikailag előbb-utóbb elavul és akkor majd épp úgy el fog tűnni mint ahogy a eltűntek a gőzgépek vagy a kőbalta. Szóval tényleg alkalmatlan hasonlatnak.

    Az a vélelmezés hogy valamiféle jogi igényesség miatt hozta ezt a döntést Trump a múlt héten szerintem elég naiv dolog, aki azt képzeli hogy ezt kell belelátni egy tisztán nagyhatalmi önérdeket szolgáló döntésbe az nem igazán ismeri a politika természetét.

    De a példád még a saját logikád szerint is hibás, önellentmondásos, ugyanis az USA jogrendjében soha nem szerepelt az az egyezmény (az 1979-es Hold-egyezmény) amire hivatkozol. A Hold-egyezményt ugyanis az USA soha nem írta alá. Tehát a jogrendszerükben nem volt olyan joghézag ami be kellett volna tömni, avagy nem volt olyan gordiuszi csomó amit át kellett volna vágni.

    (Ami azt illeti az sem lenne érv ha az USA aláírta volna az egyezményt. Az se jelentene az égvilágon semmit, ugyanis egyezményekbe be lehet lépni meg ki is lehet lépni. Az országok - a nagyhatalmak meg pláne - addig tartanak be egy egyezményt amíg az az érdekükben áll, vagy amíg a betartást rájuk tudják kényszeríteni. Friss példa: az USA kilépett a párizsi klímaegyezményből. Ennyi, ezek ennyit érnek.)

    A saját gondolataimat kérlek ne állítsd be összeesküvés-elméletnek. Lehet hogy hatalmas butaság amit írok, te nyilván ezt gondolod, ezt lehet állítani. De ettől még nem másoktól vettem át, semmi köze semmilyen összeesküvés-elmélethez. Azok pont arról szólnak hogy buta emberek elhisznek mindenféle mások által terjesztett eszement hülyeséget a kemtréltől a "szándékosan bevetett" koronavírusig.

    Soha nem írtam azt sem hogy az USA a "megtestesült gonosz" lenne, és ilyen nem is következik abból amit írtam, tehát ismét árnyékkal boxolsz. A saját szempontjából teljesen logikus és átgondolt lépés lesz ha egyszer úgy dönt hogy kisajátítja a Marsot, meglesz annak a maga politikai és gazdasági haszna. Ez nem gonoszság, ez a politika és főleg a nagyhatalmi gondolkodás jellemzője, amiben az önérdek a döntő.

    Az űrszemetes példád súlytalannak, ide nem passzolónak és logikátlannak érzem, és az is erős leegyszerűsítés hogy az USA-nak ne lett volna önérdeke ennek a döntésnek a meghozatala, hiszen az USA a legnagyobb műhold- és űrrakéta kibocsátó nemzet, tehát önmagukra veszélyes leginkább az űrszemét. Ráadásul akkor tudnak hatékonyan ilyen irányban lobbizni világ-szinten ha saját maguk példát mutatnak. De egy ilyen kicsi és alapvetően biztonsági célú lépés egyébként sem lenne ellenérv egy olyan hatalmas döntés kapcsán mint egy bolygó kisajátítása.

    Én sem látom a jövőt, nem tudom mi lesz 20-30-50 év múlva. Biztosat természetesen nem állíthatok és nem is állítok. De azért valószínűségeket lehet mondani, és ez alapján szerintem van esély arra amit írtam. A politika természete több (tíz)ezer éve konstans, a nagyhatalmak nem az önkorlátozásukról ismertek.

Új hozzászólás Aktív témák