Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • waterman_

    aktív tag

    válasz #06658560 #24 üzenetére

    hol van zaja a nyomáskülönbségekből adódó kondenzációnak? pl kavitációnál, vagy a talajon hangrobbanásként ismertem, lokéshullám-nak
    egy repülőnapon magyarázott olyat az egyik hozzáértő, hogy bizony rövidítették az évek során a helikopterek farokrotorját, hogy ne lépje át egyfolytában a hangsebességet.
    helicopter noise reduction
    de kis számolás. egy nem katonai heli rotor átmérője kb 80 centi. 40 centis a lapát. a hangsebesség 331 m/s. azaz, hogy a lapát vége átlépje a hangsebességet, kb 132-őt kell fordulnia. na most egy átlag helikopter 3:1 és 6:1 fordulattal megy (farokrotor:főrotor) állapotnál a farokrotor 1800-1900at is fordulhat. eh. és mivel forog így a körmozgás miatt, ezt folyamatosan teszi.
    rotorway 162f heli farokrotorja 2600at is fordul.

  • waterman_

    aktív tag

    válasz #06658560 #18 üzenetére

    a winglet mellett nincsen fal, mint a ventilátorok esetében a tok oldala. éppen azzal csökkentik a turbulenciát, ha nem közvetlenül a fal mellett halad el a lapát vége, hanem kb másfél miliméterrel tőle. egy ventilátor esetében különben az oldala is kilépő él, pont mert forog. ha nem lenne ott a tok, akkor bizony ott is távozna némi levegő. én egyik ventimmel kísérleteztem, egy multifilter, vékony régi szívószál, és a ventibe fújva a füst. a tok mellett nem szeret közvetlenül elhaladni a levegő.
    figyeld meg különben, hogy a lapát végén tulajdonképpen két apró kis kiálló valami van, ami szerintem csak hozzáad a hanghoz. pl ha egy vonalzóval elkezdek hadakozni, suhogtatni vele, akkor halkabb ha nincs rajta lyuk, mintha lenne rajta. az áramlás irányát figyelembe véve az a két milis kiálló pöcök hátsó oldala pedig igenis kilépő él.

  • waterman_

    aktív tag

    válasz ddekany #4 üzenetére

    a golflabdákról ismert bemélyedéseknek tényleg van értelme, egy hasonló tömegű, méretű, de gödröcskék nélküli bogyóval nem lehetne olyan messzire ütni, szimplán mert nem kavarodik meg körülötte a levegő és az oldalánál lamináris áramlás alakul ki. (tehát a labda falán akkora a súrlódás, hogy a fal közelében lassul az áramló közeg [a labdához képest], ergo nő az egész labda légellenállása.) viszont ha a kis gödröcskék ott vannak, akkor nem tudnak ilyen szép, különböző gyorsaságú légrétegek kialakulni, mert összekuszálódnak.
    ellenben a bevágást a lapát szélén nem értem. épp hogy minél kevesebb francnak kellene lennie a turbulens pontokon, mert annál nagyobb a zaj, minél több örvénykeltő kiálló valami van a lapátról leváló levegő útjában. többek közt ezért is nyilazzák előre pár ventilátorfajta lapátját, mivel így a kilépő él, tulajdonképpen egy szép ív lehet, amin minimális a turbulencia keletkezésének lehetősége. (például a helikoptereknek sem a bazi nagy felső rotor adja a nagy kereplő hangját, hanem a hátsó rotor, ami mivel sokkal gyorsabban forog mint a felső, a lapátvégei a körmozgás miatt, folyamatosan átlépik a hangsebességet és a kilépő éleken végbemenő kondenzáció irtózatos hangot ad neki. ezért is zárják be egy bumszli keretbe a farokrotort, vagy farokrotor helyett egy jet szerű kialakítást használnak. )
    különben volt nekem noctua nf-p12 -es ventim, és 3 hónap után hihetetlen hangja lett (az is igaz, hogy teljes krafton fújt nagyon). ezen is vannak a fura bevágások, szerintem nem az igazi a dizájn.

Új hozzászólás Aktív témák