- Sony Xperia 1 VII - Látod-e, esteledik
- Samsung Galaxy A56 - megbízható középszerűség
- Bivalyerős lett a Poco F6 és F6 Pro
- iPhone topik
- Redmi Note 9 Pro [joyeuse]
- Yettel topik
- Samsung Galaxy Z Fold7 - ezt vártuk, de…
- Hivatalos a OnePlus 13 startdátuma
- Samsung Galaxy Watch7 - kötelező kör
- Samsung Galaxy Z Flip5 - ami kint, az van bent
Hirdetés
-
Mobilarena
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Attix70
aktív tag
válasz
Titmouse09 #61907 üzenetére
-
-
Kernel
nagyúr
válasz
Titmouse09 #61907 üzenetére
Nyitott, illetve nyitható akkunál lehet pótolni, de a buborékolás mechanikusan is amortizálhatja, porlasztja a lemezek anyagát.
Ha a levált anyag leülepszik a cella aljába, ott átvezetést, zárlatot okoz. Ez idővel egyébként is megtörténik egy hagyományos felépítésű akkunál, mondjuk 10 év alatt, átlagosan. A buborékoltatás viszont gyorsíthatja a folyamatot.
Tasakos védelem vagy egyéb fejlesztések pedig lassítják. A szulfátlanítás rövid impulzusokkal történik.
-
Attix70
aktív tag
válasz
Titmouse09 #61894 üzenetére
Szerintem kuka (méh-telep sorsú) az akku. 15 V fölé nem nagyon szabad menni mert megindul a gázképződés. Esetleg szulfátmentesítővel még lehetne próbálkozni de az akkuba már nem bíznék. Lehet, hogy most (a szulfátmentesítő utáni kezelés után) még indítana (de már nem lenne üzembiztos).Desulfator
-
Kernel
nagyúr
válasz
Titmouse09 #61894 üzenetére
C/10 töltést arra értettem, amikor a töltővel beállítható a kívánt áram. Annyira kellene állítani, a standard töltéshez, az említett feltételekkel.
Ha nem tudod szabályozni, akkor töltő és akku kölcsönhatásán múlik, töltöttségi állapot, belső ellenállás, tápforrás paraméterei.
A Bangood-töltő rajzát felvázoltam másik topikban.
4 Ah kapacitású akkuhoz képest ez már gyorstöltőnek számít, mivel a C/10 felett van, de ez nem gond, mert el van látva a gyorstöltésnél szükséges védelemmel is. Legfeljebb célszerű méréssel is ellenőrizni, hogy úgy működik-e, ahogy a linken leírtam. Létezik belőle "másképp gondolkodó" is, de a Bangood-verzió alkalmas elvileg.
Az akku melegedését is lehet figyelni, ami a töltés egyik igen fontos paramétere.
-
Kernel
nagyúr
válasz
Titmouse09 #61881 üzenetére
Reggel ráadtam a 14.4-et, de nem sietett bele. (0.06A) Így folytattam ott ahol abbahagyta este. A tegnapi 8 óra után kapott még vagy 11-et, gondoltam ha a C huszadával töltünk így lesz kb tele.
C tizedével töltünk, ez az indulóáram. Ez is csak merült akkut feltételezve, hiszen később már egyre csökken az áram.
14,4 V-ban korlátozott feszültségnél addig kell várni, míg az áram 0,02C alá esik. Noha ez sem kőbe vésett, de maradva az elméletnél:
0,02*4 = 0,08 A
Tehát az akku már fel van töltve. Feszültségtáblázat irányadónak jó lehet, de a tényleges kapacitás és belső ellenállás nem abból fog kiderülni.
(#61884) Predator2
3 AA konfiguráció helyett általában megfelel a Li-ion akku, természetesen hozzávaló töltővel.
-
Attix70
aktív tag
válasz
Titmouse09 #61883 üzenetére
Nem hibás az akku ?
-
mezis
félisten
válasz
Titmouse09 #61881 üzenetére
Inkább türelemmel, izzóval teszteld a kapacitását. A vége felé mérj sűrűbben, nem legyen mélymerülés.
Van 20Aó-s indító akkumulátor ? Milyen motorhoz való az ?
-
Kernel
nagyúr
válasz
Titmouse09 #61865 üzenetére
Ezt talán úgy lehetne eldönteni, hogy a tápmodullal, amit említettél, adnál rá 14,4 V-ot (de ezt ne húzza le a terhelés, pont ennyi legyen a kapcsokon) és közben mérnéd a felvett áramot. Akkor lehetne viszonyítani a 0,02C értékhez.
Nem gond, hogy nincs áramkorlát, mert ilyenkor már úgysem vesz fel sokat, mint látható is.
Ha az áram tartósan nem akar ez alá csökkenni, lehet átvezetéses is az akku.
-
Kernel
nagyúr
válasz
Titmouse09 #61861 üzenetére
A legismertebb elv szerint 14,4 V-ig töltik, esetleg hidegben egy kicsit feljebb vagy fordítva. Míg az áram visszaesik 0,02C értékre.
Kevésbé ismert módszer, ami Aldi Auto XS töltőknél figyelhető meg, hogy 14,4 V felett időnként leállítja a töltést és méri az üresjárási feszültséget. Ha utóbbi eléri a 14,4 V-ot, akkor áll le elvileg, bár ezt így pontosan nem írták le a felhasználók, csak én sejtem.
Azt mérték már többen is, hogy ebben a szakaszban sem megy feljebb 15,3 V-nál, a töltési feszültség.
Ez a módszer valamivel gyorsabb telítést tesz lehetővé, mint amikor fix 14,4 V-on kell pezsegtetni sokáig, ami nem is tesz jót az akkunak.
Tehát elvileg megteheted, hogy néha lekapcsolod a töltést és úgy ellenőrzöd a feszültséget.
-
Kernel
nagyúr
válasz
Titmouse09 #61847 üzenetére
A kialakuló áramot kell mérni, ahhoz képest úgyis már csak csökkenni fog, ahogy töltődik. De ha már normál feszültségen van, akkor nincs mit éleszteni, mehet rá normál töltőáram is, kapacitástól függően.
Többszöri töltés-kisütéssel lehet próbálkozni, illetve az impulzustöltés előnyösebb ilyenkor. Kisütésnél persze vigyázni kell, hogy ne túlmerítés legyen belőle.
A linkelt töltő 100 Hz félhullámú szinusszal tölt, tehát ezek nem olyan meredek impulzusok, mint egy tirisztoros töltő fázishasított árama, de elvileg ez is jobb az akkunak, mint a sima DC.
Más gond lehet viszont, ilyen egyszerű trafós töltőnél nincs feszültségkorlát, illetve azt sem lehet tudni, hogy a mért feszültségen mit értenek? Terhelt, vagy üresjárási? A félhullámokat mivel mérték, valós effektív értéket tudó műszerrel? De annak van egy csúcsértéke is, amire az akku töltődni fog, ami sokkal lényegesebb.
220 V-os trafó 230 V-on eleve többet ad le a szekunderen.
Ha ezt a 15,75 V-ot csak a táblázatból olvastad ki, az nem mérvadó. Az előállt 500 mA áram köszönhető annál nagyobb feszültségnek is. Ilyenkor mérni kell kapocsfeszültséget, töltés közben. Annak is lehet ilyen töltőnél egy hullámzása, de az akku simít is rajta.
-
Kernel
nagyúr
válasz
Titmouse09 #61844 üzenetére
Alapvetően az Ohm-törvény szerint működik, de ahhoz épp nem fontos. Rákötheted a feszültséget egy izzólámpán vagy ellenálláson keresztül is. Így lassan magához térhet, ha meg nem, akkor semmitől sem fog.
14,4 vagy 15,75 V, ennek sincs jelentősége, pláne ha egyik értékről sem vesz fel áramot az akku. Ha az 500 mA-os töltőt akasztod rá, arról sem vesz fel áramot, ha nem "akar".
Túlmerült akkunál ez így működik, megnő a belső ellenállás. Ráköthetsz 14,4 V-ot, kezdetben nem, vagy alig vesz fel áramot. Majd lassan növekedésnek indul, az egyébként még használható akku esetében (nem feltétlenül megy tönkre, ha nem volt sokáig úgy hagyva).
A növekvő szakaszban jut szerephez a tápforrás áramkorlátozó képessége, ami valahol behatárol. De ez megfogható egy izzóval vagy ellenállással is. Noha szokás mondani, hogy a túlmerült akkut először kímélő árammal "emeljük fel", de azért van itt egy bizonyos önszabályozó jelenség is.
A töltés többi része pedig a szokott módon törtéhet.
Emelt feszültségű töltés (15,8 V) a CTEK-töltő rekondicionáló programjából ismert, de ezt a már működésbe hozott (életbe visszahozott) akkun lehet alkalmazni, tehát itt kicsit keverednek a fogalmak.
Olyat is láthattunk más topikban, hogy valaki sorosan három akkut (kb. 36V) kötött a túlmerült akku élesztésére. Csakhogy a feszültség növelése tévút és kártékony, még az áram folyamatos figyelése mellett is. Ha nem vesz fel áramot a "javítandó" akku, akkor is. Maga a túlfeszültség nem tesz jót, szerintem.
Élesztésre megfelel a normál 14,4 V, csak ki kell várni, hogy mi történik. Akár egy 12 V-os dugasztáp is mehet rá, sürgős esetben. Sokkal fontosabb a gyors segítség az akkun, hogy ne károsodjon.
3-trimmeres modul régebbi konstrukció, abból már nem érdemes venni, hacsak valaki nem szeretne finomítani a 10 % áramkijelzésen (Full LED), ami valóban nem pont 10 % a 2-trimmeresnél sem, de ez nem olyan nagy gond.
Egyébként a 3. trimmer csak nyűggé válik, hogy még azt is külön állítgatni kell műszerrel és műterheléssel, sokan nem is tudják. Hogy milyen 10 %-ról beszélek, itt van leírva bővebben: [link]
-
Kernel
nagyúr
válasz
Titmouse09 #61840 üzenetére
Rendszeres célra lehet venni CC/CV modul kijelzős vagy kijelző nélküli változatát. Egy alkalmi töltés meg elintézhető másképp is, de milyen kémiájú lenne az a 15,7 V-os akku? Az optocsatolós rész értelmezhetetlen.
(#61841) csubuka
Kétségtelen, a kettős szigetelésű hálózati vezetékben a kétféle szigetelésnek külön-külön is meg kell tudni védeni, elektromos szigetelés szempontjából. A megerősítés a mechanikai védelmet szolgálja.
-
kjani18
őstag
válasz
Titmouse09 #61840 üzenetére
Azt szeretném hogy bármekkora fogyasztót kötök rá ne adjon le több áramot."
Ezt csak úgy tudja megtenni, hogy addig csökkenti a kapocsfeszültséget, amíg az áram le nem megy a beállított szintre.
A belinkelt konverter helyett ésszerűbb lenne CC/CV -t használni.
Új hozzászólás Aktív témák
- Autós topik
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 9***(X) "Zen 5" (AM5)
- Vezetékes FEJhallgatók
- Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Lancia topik
- Lexus, Toyota topik
- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- Milyen monitort vegyek?
- Milyen légkondit a lakásba?
- Autós topik látogatók beszélgetős, offolós topikja
- Motorolaj, hajtóműolaj, hűtőfolyadék, adalékok és szűrők topikja
- További aktív témák...
- Garanciális Gamer Számítógép, PC (GTX 1070 8GB, I7-7700, 16GB RAM, SDD) Beszámítás Posta ok (32)
- iPhone 11 128GB fekete, gyárilag független, újszerű karcmentes állapot, 87% akku, legjobb ár!
- iPhone 12 128GB FEHÉR, gyárilag független, újszerű karcmentes állapot, 94% akku, doboz, legjobb ár!
- iPhone 12 128GB fekete, gyárilag független, karcmentes kijelző szép állapot, 86% akku, legjobb ár!
- Félkonfig Asus z690, i7-12700k, 4x8gb 4400mhz, 1tb Ssd,
- Samsung Galaxy Tab A8 32GB, Újszerű, 1 Év Garanciával
- Telefon felvásárlás!! iPhone 11/iPhone 11 Pro/iPhone 11 Pro Max
- GYÖNYÖRŰ iPhone 13 Pro Max 1TB Gold -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3051
- REFURBISHED - HP USB-C Universal Dock G1 docking station (DisplayLink)
- LG 45GS95QE - 45" Ívelt OLED / 2K WQHD / 240Hz 0.03ms / NVIDIA G-Sync / FreeSync Premium / HDMI 2.1
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest