- Samsung Galaxy Watch7 - kötelező kör
- Apple iPhone 15 Pro Max - Attack on Titan
- Azonnali navigációs kérdések órája
- Milyen GPS-t vegyek?
- iPhone topik
- A sógorokhoz érkezik a kompakt Vivo X200 FE
- Külföldi SIM-ek itthon
- Bemutatkozott a Poco X7 és X7 Pro
- Samsung Galaxy A56 - megbízható középszerűség
- Apple iPhone 16 Pro - rutinvizsga
-
Mobilarena
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
Batman2 #85726 üzenetére
Az alapáramkört tekintve, noha a soros kapacitív előtét a meredek impulzusokkal szemben alacsony impedanciát képez, de neked a végeredményt kell nézni, hogy az átlagáram mennyi feszültségre tölti a C1 puffert.
Ha kevesebbre, akkor eszerint kisebb az modifikált szinusz átlagértéke, amitől csökken a LED-áram és így tovább fog tartani.
#85728 PROTRON
Ha a 4,2 V vagy annak többszöröse (CV érték) pontos beállítására gondoltál, ahhoz megfelelő.
-
válasz
Batman2 #85726 üzenetére
"az egyik mondjuk 18,1 a másik meg mondjuk 18,5V-os."
Ez a Voc, vagy a Vmp?
Ha utóbbi, minden következmény nélkül párhuzamosan kötheted a paneleket. A tájolás legyen 45 fokon belül, pl. D-DK még elmegy.
Ha nagyon akarod diódázhatod de felesleges.Poli-mono véleményem szerint mindegy. Pláne ilyen kis rendszerben.
Amibe kondenzátor van vagy induktivitás, az nem úgy működik modifikált szinuszról mint a normál rendes szinuszról.
Pl. a hagyományos keringetőszivattyúk bár elmennek róla de zúg, morog. Magánvéleményem szerint a ledes lámpáid elmennek róla meghibásodás nélkül. -
PROTRON
addikt
válasz
Batman2 #85701 üzenetére
Ha biztos vagy benne hogy nem akarsz velük a közcélú hálózatra csatlakozni, akkor az a feltételed hogy "ha az egyik aksija megtelt akkor töltse a másiknak az aksiját az adott napelem" gyakorlatilag azt jelenti hogy ha a legegyszerűbben akarod megoldani, akkor az eredetileg 2 külön álló rendszeredet 1 összesített rendszerré tervezed át, ami esetén teljesen mind1 hogy melyik lakásnak mekkora az igénye.
Az 1 nagy rendszer a teljes terhelést fogja ellátni, nem pedig külön-külön.
Persze vannak berendezések annak a logikának a figyelésére hogy mikor melyik akkupakk melyik lakást lássa el, de nagyon hamar el lehet szállni a költségekkel ha nem tudod a nulláról összerakni nyákra forrasztgatástól kezdődően az egészet, már pedig ilyen rendszerek esetén, tehát amik a teljes lakást érintésvédelemmel együtt kéne hogy ellássák, ahol gyerekek is vannak, inkább valami hazai forrásból ellenőrizhetően beszerezhető, valódi EU-s CE minőség ellenőrzést kapott eszközöket használnék.Egy garázs esetén én is hobbi barkácsolnék, mert imádok spórolni, de a több százezres háztartási elektronikát ellátó tényleges elektromos hálózat már más tészta.
-
válasz
Batman2 #85701 üzenetére
PV körörn nem tudsz közösíteni, elviszik egymást a töltésvezérlők és mindkettő meg fog bolondulni.
Akkumulátor oldalon közösíthető bármennyi és bármilyen teljesítményű töltésvezérlő, természetesen megegyező feszültségűek.
Azaza 1 24 voltos pakkot akár 3 töltésvezérlő is tölthet.
Vagy ha mindenképp PV szinten közösítenél,
párhuzamosan kapcsolod a két tetősztringet arra az idpre és a teli akkukör töltőjét PV bemeneten leválasztod.
Ez feltételezi hogy a másik töltő képes a nagyobb pv teljesítmény és a megnövekedett töltés kezelésére azaz túlméretezett, és az akkunál nem léped túl a maximális töltőáramot.
Ez PB pakknál erősen ajánlot max. 0,2C, inább 0,1.
Litium alapú tárolásnál ilyen megkötés nincs, akár 1C is lehet, az akku adatlapja he megngedi akár ennél több is.
Ha a PV rendszrek Voc, és mppt munkaponti feszültségei egyenlőek, és a tájolás is megegyezik, nem kell bypass dióda sem a 2 sztring párhuzamos kötésénél.
Ha nagyfeszültségen dolgozol, nem 30-60V van a PV lejövőn hanem 150-300V a rendszerfeszültség, akkor az átkapcsoló megoldása egyéb problémákat is felvet, ívhúzási, tűzvédelmi vonalon. -
ekkold
Topikgazda
válasz
Batman2 #84124 üzenetére
A műanyag dielektrikum felületére van felgőzölve egy vékony fémréteg, ami a legkisebb túlterheléstől is sérül, és idővel elfogy. Persze direkt úgy van méretezve, hogy nem kell örökké tartania. Egy normális minőségű, megfelelően méretezett kondi kb. örökké tartana, de ilyet nem kapsz sehol.
Csak érdekesség képen: Egy ismerősöm FÉG kazánjában a szivattyú 3uF-os kondiját kellett cserélni hasonló okokból. Persze hétvége, sehol sem tudtunk szerezni, így azt itthon talált régi 600V / 640nF-os MPP kondikból párhuzamosan kötöttem 5db-ot, ideiglenes megoldásként, amíg vesz rendes, hozzá való kondit. Hát jópár éve megy ezzel az ideiglenes kondival - kifogástalanul. -
Dr. Szilikát
őstag
válasz
Batman2 #84124 üzenetére
Ezek a kondenzátorok árammal vannak terhelve, ami a belső ellenálláson (ESR) teljesítményt, ezzel együtt hőtermelést produkál, így idővel kinyíródik.
Hasonló előfordul a kapacitív előtétes tápmegoldásoknál is. Hogy a hozzávezetések károsodnak, fegyverzet, vagy mi, pontosan már nem emlékszem.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
Batman2 #83391 üzenetére
Ami nekem bevált, vannak különféle zavarszűrő egységek, amit készülékből is lehet bontani, kis panel formájában is, TV-k, tápegységek, stb.
https://www.hestore.hu/prod_10032402.html
https://www.hestore.hu/cat_292.html
Védőföldes rendszer előny, de anélkül is elmegy. Van egy dugaszolható egységem, ilyesmi, de kisebb, egyszerűbb. 500 W terhelhetőségű, csak két tekercs van benne sorosan, utána egy párhuzamos kondenzátor. De már ez is ki tudta védeni egy problémás lámpa HDMI zavarhatásait.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
Batman2 #83387 üzenetére
Egy ilyen akkucellának van bizonyos feszültségmegfogó / stabilizáló hatása, amikor jó állapotú. Akku nélkül a feszültségosztó valószínűleg magasabb szintre áll be, amit az akku húz lejjebb, így kap valamennyi töltőáramot. Ni-Cd esetében (amit gyakran alkalmaznak ilyen célokra) 1,55 V végfeszültség például elképzelhető, de az állandó töltés hosszabb idő alatt kinyírhatja.
Vagy megnő a soros belső ellenállás (amitől nő a töltés alatti feszültség), vagy keletkezhet párhuzamos belső átvezetés is (ami leszívja). Volt már példa mindkettőre, ha jól rémlik, egyéb készülékeknél.
-
mezis
félisten
válasz
Batman2 #82904 üzenetére
A trafó zavarását tesztelheted az elforgatásával. Általában a lemezes részen a legkisebb a szórt mágneses tér. Vagy egy fazekat rá.
Potméterek fém burkolata földponton?
Nem túl szennyezett az étered? (Próba másik helyen.)
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
Batman2 #82904 üzenetére
Földhurok szokott ilyet okozni, az erősítő GND-hálózatán folyó nem kívánatos kiegyenlítőáram miatt. Régen ennek legjobban bevált módját (mármint ellene), a csillagponti rendszerben találtam.
Egy közös pontba csatlakozik a főpuffer GND, a végfokpanelok, előerősítő stb. egységek GND pontja. Ez lehet maga puffer is, bár én úgy csináltam, kettős tápegységnél, hogy egy közös réz saruban fogtam össze több szál sodrott vezetéket (forrasztással is megerősítve), ezek ágaztak el mindenfelé, míg a sarut lerögzítettem a fém alapra.
Szimpla tápnál ide jön Graetz-híd negatív, illetve kettős tápnál a trafó középcsapolás.
Viszont ebben az esetben nem szabad átkötni GND-ágat az egyes panelok között (árnyékolóharisnyával sem), mert az már hurkot képez. A bemeneti csatlakozó (GND) pedig nem érintkezhet a fémvázzal.
-
válasz
Batman2 #82882 üzenetére
A műveleti erősítő tápközepet adja a stab.ic és a két ellenállás.
Ha az zajos akkor zajos az egész.
A 2x10uF bőven elég, csak a ME. tápközepet adja.
Le kéne választani a végfokot, ha megszűnik a búgás akkor vagy kevés az AC táp és a stab. nem tudja tartani a kimenetét és behallatszik a színusz. Vagy amit Mezis mondott, próbáld ki egy autóakkuról. Bezavarhat a közeli trafó is, ha kevés az AC az is, a 6800uF csak nincs kiszáradva mert az is ezt okozza.
Mérni kéne mennyi a puffer fesz, megvan-e a 12V a stab után és megvan-e a 6V a tápközép.
Mekkor AC tápot adsz neki, ha pl. 6 vagy 9 voltot az kevés. -
Dr. Szilikát
őstag
válasz
Batman2 #80024 üzenetére
Noha valószínűleg új kérdés akart lenni, magam részéről ennyit találtam most:
https://vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=62658
https://www.giangrandi.org/electronics/fluorescenttubes/fluorescenttubes.shtml
Az első linken jól saccolt a fórumozó.
-
válasz
Batman2 #79718 üzenetére
Az IC bemenete 200mV, pontosabban 199mV erzekenysegu.
Az hogy ez a 200mV elotetellenallasokkal, sontokkel, homersekletbol, nyomasszenzorbol vagy barmibol jon az teljesen mindegy.
Atkapcsolokkal meg lehet oldani a V-A szelektalast, es sontokkel, elotetekkel a mereshatarokat.
Akar egymast kivalto Isostat szeru, vagy yaxley kapcsolokkal.
Ha igazan retro, en ajanlanam a sok bananhuvelyt es ezekbe atdugdosassal a mereshatar valtast.Pl. ennel a retro analog muszernel sincs kapcsolo:
Ha kell AC es ohm meres is akkor picit bonyolultabb de konnyen megvalosithato ez is.
-
-
-
válasz
Batman2 #78755 üzenetére
Höhö.
Külseje a föld, a lapos rész belső oldala a +, a tüske középen az ID.
A kör alakúnak ugyanez volt a kiosztása, használok pár átalakítót oda-vissza -
válasz
Batman2 #78735 üzenetére
A másik töltőnek pont olyan csatlakozója van, mint az eredeti Lenovo töltőnek?
A Lenovo töltők csatlakozójában kb. 10 éve 3 pólus van, a kerek csatlakozónél kívűl van a negatív, a belső felületén van a pozitív, a szögletesnél az egyik oldalon van a pozitív, a másik oldalon van a negatív, de mindkét fajtánál a középérintkező és a negatív pólus egy ellenállással van összekötve, az ellenállás értéke mondja meg a gépnek, hogy mekkora a tápegység teljesítménye.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
Batman2 #78735 üzenetére
Megfigyeltem, hogy a kisebb teljesítményű tápegységek 19 V-osak, nagyobbak 19,5 V, noha pontosan már nem emlékszem, hogy 60 W felett vagy hol kezdődik az emelés.
Tehát minden jel szerint, amit sokan nem értettünk, hogy miért van ez, a vezetéken előálló feszültségesést igyekeznek kompenzálni, noha bizonyára a keresztmetszet is nagyobb, de még rá is emelnek egy kicsit a gyártók / tervezők.
20 V-ost nem figyeltem, hogy milyen kategória, de belefér az is.
-
-
Barret001
addikt
válasz
Batman2 #78615 üzenetére
Túlgondoljátok! Kell egy kefe nélküli villanymotor (BLDC) Rá egyenirányítás,és kb ennyi. Lábbal nem fogsz te túltölteni egy nagyobb akkut...Kel egy voltmérő,az akkura.Azt tudod figyelni a megnyugtatás miatt. Legjobb lenne egy 36V-os elektromos kerékpár hátsó kereke.Az tölt,ha tekered.Állandó mágneses bldc motor.Szénkefés már ritka mint a fehér holló. Ha az előírt amperral töltöd az akkut,tekerheted órákig
Megvan a testmozgás! Lábbal tekert szélgenerátor
-
#85619712
törölt tag
válasz
Batman2 #78616 üzenetére
Az áttételt mindenképp el kéne távolítani, csigás így visszafelé nem működik, meg ugye oda vissza mozog. A szénkefe szerintem bírja akár évekig is, és relatíve olcsó egy ilyen motor a bontókban. Én egy mini szélerőművön gondolkodom, lehet egy ilyen motort fogok használni, majd megírom a tapasztalatokat.
-
#85619712
törölt tag
válasz
Batman2 #78611 üzenetére
Meg egy ötletem támadt, ablaktörlő motor, lassító áttételt leszedve,azokban állandó mágnes van, szénkefések és kb 100w teljesítményt tudnak. Gondolom a felét csak ki tudod szedni belőle generátor üzemben is, esetleg egy 24V verzió ne kelljen nagy fordulaton pörgetni, ráakasztva egy CC/CV modul így kimenő töltőáramot is tudod szabályozni. A kerék külső felületéhez dörzshajtással csatlakoztatva meglenne a kellő fordulat is. Nagy hülyeség?
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
Batman2 #78611 üzenetére
Mindenesetre, ahogy a videóból kitűnt, külső tápegységgel 3 ohmon a gerjesztőáram, illetve az ember által generált kimenő teljesítmény:
3 V / 1 A (3 W) --> 8 W
6 V / 2 A (12 W) --> 12 W
9 V / 3 A (27 W) --> 8 WAmikor a gerjesztést 3 A-re növelte, megnőtt az ellenállás (mármint nehezebb lett tekerni), kevesebbet bírt termelni az ember, noha jobban erőlködött, de megcsúszott a szíj is, amin lehetne még tökéletesíteni.
Eszerint, ha egy alacsony veszteségű kapcsolóüzemű áramgenerátorral (pl. XL4015 CC/CV modul) az akkuról veszed vissza az áramot, remélhető valamennyi plusz is.
Vagy még be kell szabályozni, de ezért is jó, ha precízen állítható a gerjesztőáram, igény szerint.
-
-
-
-
#85619712
törölt tag
válasz
Batman2 #78593 üzenetére
Szelturbinához való generátor nem jó neked? Alacsony fordulaton is viszonylag jó hatásfokkal dolgoznak, Igaz ez 600 f/p-es de valahol láttam olyat ami 150 fordulat/perc melett is tudja a max teljesítményt. Ha megunod tekerni legfeljebb kiteszed hadd fújja a szél.
Szerk. Meg is van! Ez már 96 f/p-nél leadja a 12 voltot.
-
válasz
Batman2 #78581 üzenetére
Egy átlagember tartósan, azaz 30-60 percig 80-100W teljesítményre képes, nem sokkal többre. Sportolók tudnak jóval többet is.
Az ötleted (szerintem) hamvában holt, ha az eredeti felállást választod, nem tudod kitekerni a generátor saját gerjesztését sem kis fordulatszámon.
Egy átlagos szgk. generátor 500-800rpm alatt szinte nullát termel, efölé kéne gyorsítani mivel itt maximális a gerjesztőáram azaz máris 40wattod elment a saját gerjesztésére.
Itt a mechanikai veszteség 20-30W körüli, a sajat teljes gerjesztése egy szintén átlagos forgórészt véve alapul (R=3-5ohm) 30-40W. Maradna legjobb esetben 30-40W akkut töltögetni.
Hogy ezzel mire mész, azt nem tudom.
Próbáld ki egy hevenyészett próbapadon ha van lehetőséged egy 230-as 5-600wattos gyors fúrógéppel forgatni és teljes gerjesztéssel vagy megfogja a gépet rendesen vagy kitekeri a kezedből.
Egy mezei régi szocialista generátor képes 55A-re, ez 800W.+mechanikus és elektromos veszteség, 1kilowattot simán kér mechanikusan a tengelyen. -
Tamy
őstag
válasz
Batman2 #78581 üzenetére
Valahol volt egy jó cikk a különböző edzettségű bringások leadott teljesítményéről, de most hirtelen ezt találtam: link. Ez már a leadott mechanikus teljesítmény, de míg ebből elektromos áram lesz, addig számtalan veszteség is jön hozzá, szóval a 3-400 W villamos teljesítmény tartósan még a profiknak se megy.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
Batman2 #78576 üzenetére
Mindentől függetlenül, noha nem bonyolult ilyet építeni sem, de ha jól látom, kapható még a régi ismerős Lada feszültségszabályzó is.
Nagyon egyszerű a bekötés, egyik (+) bemeneten figyeli az akkufeszültséget, másik (+) kimeneten szabályozza a gerjesztőtekercset. Valamint egy közös test van.
Értelemszerűen az akku feszültségét stabilizálni igyekszik 14,4 V-ra, illetve pontosan nem emlékszem, de jól csinálja. Most látom 14B rá is van írva.
-
válasz
Batman2 #78576 üzenetére
Ha közvetlenül a keféket támadod meg a gerjesztéssel akkor nem igényel semmit.
Valamint ha érzékeli hogy hiányzik a can/lin busz kapcsolat, akkor "vészüzembe" áll, ami pontosan az eredeti felállást takarja, mintha nem lenne benne intelligencia.
Van a 3. verzió amit semmire sem lehet használni a busz és a motorvezérlő nélkül, ritka állatfajta. -
rednifegnar
senior tag
válasz
Batman2 #77222 üzenetére
en egyszer szirena ict vettem gyerek mentojet feltuningolni. csodalkoztam hogy itthon kaptam, bp-en bar jo messzire ki kellett menni erte ferihegy moge.
hangja az olyan hogyismondjam, eleg gagyi, jobbat vartam, cserebe alig kell hozza kulso alkatresz, nyak nelkul se gond osszetenni. -
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
Batman2 #77073 üzenetére
Ez alapvetően nem is a 4060 témaköre, hanem általában a kvarcoszcillátoroké, amit így szoktak finomhangolni:
https://www.google.com/images?q=xtal+4060
Hacsak nincs több darab rezgőkvarcod, ami esetleg próbálgatással más-más eredményt hozna. Bár ezeket elég egyformára szokták gyártani.
Nekem régen a trimmerkondi vált be legjobban, amikor a közismertnek számító órás rádión kellett pontosítani. Ugyanis a KGST villamos hálózata akkoriban nem nagyon tudta tartani a lépést az 50 Hz pontossággal, inkább késett általában. Emiatt szinte használhatatlanok voltak ezek a ma is létező órák, vagy gyakran állítgatni kellett.
Akkor terveztem egy áramkört, amivel ezen óratípust át lehetett verni. Ami külön érdekes volt, hogy az egész betápját kellett megszaggatni két tranzisztorral, leutánozva az eredeti, két diódás táplálást.
Enélkül ugyanis a LED-kijelző multiplex táplálása (ami eredetileg az AC félhullámairól kapja a tápáramot) nem ment szinkronban az órajellel és elkezdett hullámzani a fényerő, amikor csak az órajelet korrigáltam.
Ezért a trafóról előbb DC-t puffereltem, utána azt szaggattam rá a betápra. Igaz, hogy később a netes korszakban már megláttam az óra-IC adatlapját és támadt más ötletem is, de akkor már nem volt erre szükség.
Mikor viszont elkészült, a trimmerrel szépen be tudtam játszani pontosra. Ha több nap alatt is, de utána már többet hozzá sem kellett nyúlni.
-
válasz
Batman2 #76409 üzenetére
lehet hogy mégis csak 25db kristály van benne ?
Mivel törött az üveg, ezért rá tudok mérni, vagy akár tápolni is a filamentekre egyesével. Szerintem az lesz, hogy megindulok ilyen 50-60V-ról, és ha már ott látok valamit, akkor valami csalás van.
Aztán ha végképp nem tudjuk kitalálni, akkor beáldozom, és megbontom, hogy lássam a kapcsolást. Nem volna túl nagy áldozat a tudomány oltárán -
Batman2
őstag
válasz
Batman2 #76388 üzenetére
Gyári kapcsoló üzemű táp ICkkel az alábbiakkal volt tapasztalatom:
LM2679-ADJ:
step-down konverter, 5A-es, integrált FET
3,5-3,8A-nél többet nem bírtam belőle kiszedni, akárhogyan, akármivel építettem meg (24V-ból 12V)
LM2588-ADJ:
step-up konverter, 5A-es, integrált FET
2,2-2,3A körül tudtam belőle áramot kicsikarni max.
Kipróbáltam duplázva is, akkor is hasonló volt a helyzet.
Az induktor (többféle) erősen melegedett.
(12V-ból 30-32V)
TPS5450:
step-down konverter, 5A-es, integrált FET
már az első kezembe került induktoral jól működött,
valóban tudta az 5A-t, sőt még kicsit tovább is engedte, 5,1-5,2A-ig, azután bekapcsolt a túláram védelme és periodikusan le-fel kapcsolta a terhelést.
(24V-ból 12V)
Ezt tudom ajánlani, bár némi ügyességet igényel a power pad-dal ellátott, SOIC tokozású IC lapra forrasztása.
Volt még korábban más kapcsoló üzemű ICvel is dolgom, kettőre emlékszem, melyek szintén jól muzsikáltak, ha meglelem, majd megírom.Üdv.
-
#90088192
törölt tag
válasz
Batman2 #76365 üzenetére
Ezzel én tisztában vagyok
A modern kényszer olajzas esetében elektromos a szivattyú, ergo alapjáraton is lehet max olajnyomas, így a motor károsodás nélkül képes elviselni az adott terhelést.
Itt most elméleti szinten folyik a vita SZVSZ
A másik benzin motor esetében kb 2:1 a gyorsító áttétel, de lehet 3:1 is. Diesel esetében ~5:1 szokott lenni.
A csapágyak 15E rpm környékén még simán elvannak, mégha egy sima melyhornyu golyós csapagyrol beszélünk is A többi a forgó rész kialakításán múlik.
-
válasz
Batman2 #76365 üzenetére
Ez kb. így van.
Kengurus fórumtársunkazt felejti el hogy egy stabil generátor és egy autó geneátor totálisan más üzemviszonyok között üzemel.
Az ékszíjtárcsa, vagyis az áttétel nem növelhető az égig mert ha pl. generátor max. 10ezret foroghat, és az alapjárat 1000, akkor nem lehet 10 az áttétel hisz akkor ha motort felpörgetik üveghangig, pl. 7000-re, akkor a generátor 70.000-et pörögne.
Vagyis a kis fordulat az mindig kritikus.
Alapjárat szabályozottak a mai motorok.
Igen persze, de ez nem azt jelenti hogy 2000-ig emeli az alapjáratot ha kevés a töltés!
Hanem ha 7-800 az alapjárat és bekapcsol a klímakompresszor a maga 2-5 kilowattjával, és a generátor kér 500 wattot, meg állóhelyben tekergeted a kormányt és a szervó levesz +2 kilowattot, akkor ne fulladjon meg a motor.
Az ECU igen rátol de csak annyit hogy a 7-800 alapjárat megmaradjon.
Azaz a generátor ugyanúgy az alsó munkapontjában szenved, teljes gerjesztéssel és teljesítménye 20-40%-át tudja csak leadni. -
Barret001
addikt
válasz
Batman2 #76365 üzenetére
A mai motorok kivétel nélkül alapjárat szabályozottak! Klíma stb...Nem érdekli őket a terhelés,aktív szabályzással tartják a beprogramozott fordulatszámot.Fulladás? Azt el kell felejteni
Az a generátor csak kicsike terhelés,számold át teljesítményben.néhány lóerő kell hozzá,nem oszt,nem szoroz.A klíma többet felvesz!
-
válasz
Batman2 #76355 üzenetére
Ne hagyj fel ezekkel az update-ekkel. Egy iv-18 alapú asztali órán dolgozom hosszú-hosszú ideje. Igaz, hogy én mikrokontrollerrel vezérelt visszacsatolásos boost convertert terveztem rá, de az infóidból sokat tanulok!
A mikrokontrollerre amúgy is szükségem van, mert az óra funkción kívül más feladata is lenne, amit már bonyolult lett volna digit logikával. -
-
válasz
Batman2 #76300 üzenetére
Bármilyen ohmos alkatrészen a disszipáció megegyezik a rajta átfolyó áram szorozva a rajta eső feszültséggel.
Egy triak felfogható 2 darab félvezető átmenetnek, azaz 1V körül esik rajta begyújtott állapotban.
Ez 1-2A kapcsolásánál 1-2W disszipáció, de 10A körül sincs több 10 wattnál.
Az 1-2 ampert hűtés nélkül is elviseli.
Ahogy nő a teljesítmény, sajnos drasztikusan meg kell növelni a hűtőfelületet, egy 5kW körüli 3fázisú motort így kapcsolva akár 50W is lehet a disszipáció.
Tranzisztor.
Ha sikerül teljesen kivezérelni, vagy emitterkapcsolásban leültetni akkor 0,4-0,6V esik rajta.
Így egy TO220 tokozással 4-6A A körül kapcsolható vele hűtés nélkül.
Fet.
A legmezeibb BUZ11 Ncsatornás fetnek 0,04 azaz 40milliohm a csatornaellenállása teljesen kinyitott állapotban.
Ez az érték a nagyobb áramok tartományába nő, és kell a 15-18v gate feszültség is de általánosságban 10-12 ampert gond nélkül kapcsol hűtés nélkül.
A tranzisztornál és a fetnél nagyon fontos meghajtás minősége hogy ezeket az értékeket produkálni tudják.
Olyan kapcsolásba ahol kevés a kapcsolási szám, ott nem is probléma de egy 20-100kHz kapcsolási frekvenciánál már sokat számít hogy határozott négyszögjellel vezéreljük.
A kapcsolóeszköznek is van némi késlelttése, és a disszipáció a kapcsolási idő alatt a legnagyobb. Ez érthető, vagy kikapcsolt az eszköz, vagy teljes vezetésbe van, a kettő közötti átmenet az anlóg azaz vezteséges.
Ha ezt még eltolja egy lagymatag, lassú fel és lefutású vezérlőjel akkor a disszipáció többszörösére nőhet.
A tranzisztor áramvezérel eszköz, a béta szorosát képes a kimeneten szolgáltatni, ha a bétánál kisebb árammal terhelhető a meghajtó akkor szintén melegedni fog, megnő a maradékfeszültsége.
ŰAfetet sokan feszültségvzezérelt eszköznek hiszik, konstans időpillanatban így is van, a bemeneti gate ellanállás a mohm tartománba van.
De ha nagyobb frekvenciával kapcsolgatjuk, a gate jelentős, nF tartományú töltése-kisütése bizony korrekt, nagy tranziens csúcsáramokra képes meghajtófokozatot igényel.
Ezek a problémák tirisztor, triak esetén nem léteznek, az vagy begyújtott és teljesen vezető, vagy nem és akkor szakadás.
Csak leírtam ezeket, lehet hogy valakinek jól jön, remélem nem gond hogy pofázgatok itt. -
Dr.Szilícium
csendes tag
válasz
Batman2 #76301 üzenetére
Csak azért is írtam, hogy összefonódnak, mert a 105 °C-os kondenzátorok megjelenése, illetve a hétköznapi gyakorlatban való elterjedése idején, ez a paraméter az alacsony ESR jelképe is volt egyben.
Most is az, legfeljebb ma már nagyobb a választék és még a 105 °C-on belül is lehet válogatni, hogy jobb vagy rosszabb ESR legyen.
De mindenképpen a 105 °C jelenti a jobb minőséget és általánosságban ez való impulzusterhelésre (de lényeges, hogy a terhelés nagysága is számít, azaz a kondenzátort melegítő AC-komponens nagysága), míg a 85 °C-os jó bárhová, ahol különösebb áramokat nem kell a kondenzátornak kiegyenlítenie, hanem inkább csak feszültségre van igénybe véve.
Mellesleg ez csak a névleges hőmérséklet, nem az elektrolit forráspontja, ami feljebb van, mindkét változatnál.
-
Dr.Szilícium
csendes tag
válasz
Batman2 #76296 üzenetére
ESR a nagyáramú alkalmazásoknál számít, tehát ahol hiányában veszteség, melegedés állna elő.
Régi TV-k impulzusáramköreiben még találkozni sem lehetett 105 °C-os kondenzátorokkal, miután a nagyobb feszültség és kisebb áram volt jellemző a képcsöves technikánál, illetve akkoriban kevésbé elterjedt, drágának is számított (igaz, hogy a low ESR és a 105 °C nem pont ugyanaz a fogalom, mégis valamennyire összefonódnak egymással).
Később persze elterjedtek már a képcsövesekben is, az olcsóbb ár és a nagyobb áramok megjelenésével együtt.
A szóban forgó RC-tag egyéb step up konvertereknél nem is nagyon jellemző, talán épp azért, mert nagyon gyors kapcsolási átmenetet tudnak produkálni, így az átmeneti rezgések esélye is elenyészőbb. A vadrezgések mérséklésének egy módja a ferritgyögy, illetve henger, amit a drain, illetve kollektor kivezetésére húznak közvetlenül, vagy külön építik a panelra, egy szál huzalon.
A kijelző anódfeszültsége csak mA-eket igényel, vagy mondhatnám inkább igénytelenségnek is, ha a szűrés simaságára gondolunk például. De ilyen kis áramon a 2,2 μF is szinte már túlzásnak számít. Azért a Nixie-cső nem VFD, azaz nem elektroncső, hanem csak a glimmlámpa rokona, azaz gázkisüléses neonlámpa, hidegkatódos.
A fázisceruzánál is tapasztalhatjuk, mennyire érzékeny, azaz jelentéktelen árammal működik. Itt persze nagyobb felületek vannak, valamivel több áram alakul ki.
Itt érdemes megemlékezni róla, hogy ezekben legalább tényleg van neongáz (hiszen annak jellemzője a narancs fényemisszió), ellentétben a laikusok által tévesen neoncsőnek nevezett nem neon lámpáról.
Ez a tévhit régen az utcai neonreklámok kapcsán terjedt el, de máig lehetetlen kiverni az emberek fejéből, hogy a világítási csőben nem volt neongáz soha.
#76297 mezis
Az csak egy triac be-ki kapcsoló, kapacitív előtétes feszültségcsökkentő táplálással, nem step up konverter, nem is FET.
-
Dr.Szilícium
csendes tag
válasz
Batman2 #76294 üzenetére
A soros RC-tag dolga a kapcsolási átmenetél keletkező "vadrezgések" csillapítása lenne, de túlzott csillapításra méretezve magát a négyszögjel meredekségét is jobban leronthatja a kelleténél (mindenképpen rontja, hiszen az a dolga, csak nem mindegy a mérték).
Lehet csökkenteni a kapacitást, vagy nem is feltétlenül szükséges beépíteni:
Egyébként a linken is említik, amire magam is gondoltam: a "mindenes" 555 erőltetése erre a célra nem az igazi. Pláne, manapság már nagyon kiforrott tápvezérlő IC-k vannak, amit a hálózati tápegységek primerköreiben alkalmaznak ugyan, de ilyen kis tápot is össze lehetne hozni valamelyikkel.
-
válasz
Batman2 #75987 üzenetére
[itt írnak erről, 5.4 bekezdésben]
Én 25 éve a személyautómba tettem VFD kivezérlésmérőt, dc fűtéssel és nagyon meg kellett erőltetnem a szememet hogy észrevegyem a cső két vége közötti fényerő eltérést pedig az hosszú cső volt.
Kipróbálod a hosszabbat is dc-ről fűtve és máris meglátod hogy neked jó lesz vagy sem. -
Dr.Szilícium
csendes tag
válasz
Batman2 #75680 üzenetére
Így sejtettem én is, hogy nem kell vastagabb null vezető, mivel a 3 fázis nem egy időben jelentkezik, vagyis nem egyszerre folyna a null vezetékben sem, hanem időben eltolva.
Eltolva sem folyik arra semmi áram, ideális eseten. Egyszerűen képzelj el 3 db húzórugót, ami csillagban felszögelve, szabályosan húzza egymást, 3 irányba:
Ez történik, ha három fázist csillagban "egymásnak engedsz". A középpont beáll 0 potenciálra anélkül, hogy te "erővel" (nullavezetővel) oda kötnéd. Ezért nem kell a motorok tekercsének csillagpontját sem kötni sehová, mert úgyis nullára áll be, egyforma tekercsek esetén.
Most képzeld el, hogy egyik rugó megszakad! A másik két rugó behúzza magát egyenesbe, 400 V vonali "húzóerő" hat rájuk, amit megosztanak 200-200 V arányban:
Két piros vonallal ábrázoltam a maradék kettő fűtőszálad, a zöld ágon szakadt meg a fogyasztó.
Pitagorasz-tétel alapján az X pont 113 V potenciálra került a neutrális középpontól, ami esetünkben a földpotenciált jelképezi. Tehát ebből már látszik, hogy feszültség állt elő, amit áramot fog létrehozni, ha leföldeled.
Te most lazán bekötsz egy rövidzárat, amivel az X-pontot elkezded húzni középre, a föld felé. Végén rá fogsz jönni, hogy pont akkora erő (áram) kell hozzá, ami zöld ágon eredetileg is folyt, mielőtt megszakadt. Tehát van például 3 x 10 A fűtőszálad. Ha egyik megszakad, akkor azon ág 10 A árama pont áttevődik a nullavezetőre, csak így tud fennmaradni az adott helyzet.
Ez volt az eredeti kép, amit felhasználtam:
-
válasz
Batman2 #75680 üzenetére
Nem kell a nulla.
Bár nem olyan magától értetődő de a fázis és vonali feszültség egymással gyök3 azaz 1,73 viszonyban van.
Vagyis bármely fázis és a nulla között 230V van, ha a terhelések teljesen egyformák akkor a nulla áram és feszültségmentes, a 2 sorbakötött fogyasztón a vonali feszültség 400V ami pontosan megegyezik gyök3x230 volttal. Vagyis a fogyasztók a 230-at kapják meg fejenként.Ha deltába kötnéd akkor természetesen durva túlfeszültség és túláram lenne. Ekkor kellene a 400 voltos kivitel.
Az a tévhit hogy a nullának 3x vastagabbnak kell lennie, remélem ezután megoldást nyer és végleg elfelejtődik.
A nullán akkor folyik a legnagyobb áram ha 1 fázist terhaeünk 230 voltos fogyasztóval, ekkor a fázis és a nulla árama megegyezik.
Ha a másik fázist is terheljük, az áram áttevődik arra is, a nulla az áramok arányában tehermentesül, mindhárom fázisnál ugyanez játszódik le.
pl csak az R fázis 10A, nulla 10A
R-S fázis 5-5A, nullán 0A folyik.
RST-10-10-10A, a nullán 0A
R-5A, S-10A, nullán 5A
R-5A, S-10A, T-15A, nullán 10A
Vagyis a nullát ugyanolyan vastaggal kell kivitelezni mint a fázisokat, felesleges 2-3x nagyobb keresztmetszet. -
#90088192
törölt tag
válasz
Batman2 #75676 üzenetére
Ez cseles kerdes, tudni kellene milyen modon vannak jelenleg bekotve.
Mert ha 3 darab parhuzamosan van bekotve es egy fazisrol uzemeltetve mukodik, akkor csillagba kell kotni a futoszalakat, ilyenkor a csillagponti 0 vezeto elegseges merete minimum a legnagyobb fazisvezeto keresztmetszete.
Ha eddig is 3 fazisrol uzemelt akkor gyakorlatilag eddig is 230V*1.7 jutott 2 futoelemre
-
PHM
addikt
válasz
Batman2 #75676 üzenetére
Elég azonos keresztmetszet a nullavezetőnek, hiszen azon csak a
kiegyenlítő áram fog folyni. Ha például azonos a 3 fűtőszál teljesítménye,
akkor azon szinte semmi áram nem folyik majd.
Mindez akkor igaz, ha nem azonos fázisokra kötöd a fűtőszálakat,
s ez esetben akkor is, ha mondjuk csak 2 fűtőszálat kapcsolsz be. -
PitLee
őstag
válasz
Batman2 #75330 üzenetére
"természetesen mindkettőhöz van részletes kapcsolási rajz"
Pl a 2T Trabihoz akkoriban még adtak gyárilag a kapcsolási rajzot, a kezelési könnyben volt benne, meg Simsonhoz is.. akkoriban nem szívóztak ilyenekkel, még karbantartási, szerelési segítségek is voltak a kapott könyvekben. -
-
-
válasz
Batman2 #75291 üzenetére
Ha más megoldás nem lesz, akkor veszek olyat, de a kismegszakítók cseréje már ráfér a házra ettől függetlenül.
Az addig oké, hogy a működési elv okán az 500W-ot nek folyamatos terheléssel éri el, de egy laikus ezt nem tudja, eddig én sem tudtam. 1500W fogyasztást a legrégebbi hálózat még alu vezetéken is elbírna.
-
-
-
válasz
Batman2 #75141 üzenetére
Egy másik fórumon is leírtam mindezeket, szintén csirkeól ajtó automatizálás volt a feladat.
Ott majdnem lehurrogtak, az egyik kolléga valami 12V orsós tolómotort rendelt elég húzós áron és PIC-es óra vezérelte.
Mikor mondom neki hogy időzítés nem jó mert napi szinten 3-4 perc, évszak szinten 5 órás eltolódások vannak és a fényérzékelés nagyon bevált, meg áramszünet is lehet, akkor sem esett kétségbe.
Rendelt még a PIC-hez egy GPS modult mert ugye áramszünetnél nem tudta a vezérlés hogy melyik hónap hanyadik nap és hány óra is van épp, és gps-en lekérdezi az időt, majd beprogramozta mind a 365 nap napkelte-napnyugtát.
Mikor azt is közöltem vele hogy ugyanazon a naptári napon félóra eltérés is lehet egy felhős-borult-ködös őszi nap és egy szikrázó vénasszonyok nyarán, és ezt meg is tapasztalta, akkor kiegészítette egy fényérzékelővel.
Hát ez is egy megoldás, ha hobbizni akar valaki.Köszönöm az elismerést, jólesett.
-
válasz
Batman2 #75088 üzenetére
Mozgatás már megvolt. A motort még nem szedtem szét (nem is nagyon látszik, hogy hogyan lehetne). A Hall-jeladókat meg az előbb mértem
Az a fura, hogy igazából ha komolyabb teljesítményt küld rá az elektronika, akkor forog, terhelve is, de kis fordulaton megáll. És mint írtam, nehezen indul el -amikor nem tud, akkor morog, cicceg, elég hangosan..
-
Lompos48
nagyúr
válasz
Batman2 #75029 üzenetére
A szelénes egyenirányítóhoz hasonló volt szerintem a germánium karakterisztikája is, én azzal láttam régi akku töltőt.
Nem nagyon hasonlíthatók. A szelén jóval öregebb valami, vannak előnyei és hátrányai. Előnyei: 1. hihetetlenül bírják a túláramot, nem ütnek át, még a Se réteg felhólyagzása után is működőképesek, gyikolhatatlanok. 2. Nem kell rájuk hűtőborda, maga a cella már eleve egy bordának tekinthető lemez.
Hátrányai: 1. Nagy (néhány voltos) nyitórányú feszültség (VF) és 2. Nagyon kicsi (25V körüli) visszfeszültség (VR). Ezért használnak több cellát sorbakötve.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Végleges a HDMI 2.2-es verziója
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 9***(X) "Zen 5" (AM5)
- Milyen autót vegyek?
- Samsung Galaxy Watch7 - kötelező kör
- Világ Ninjái és Kódfejtői, egyesüljetek!
- Apple iPhone 15 Pro Max - Attack on Titan
- DUNE médialejátszók topicja
- sziku69: Szólánc.
- PlayStation 5
- Micro Four Thirds
- További aktív témák...
- Dji Mavic Pro fly more combo
- iPad Pro 11" M4 wifi Silver hibátlan akku 100% 3 hónap jótállás!
- ASUS ROG Strix GeForce RTX 4070 Ti OC 12GB GDDR6X 192bit Videokártya
- RX570-es, RX580-as és RX5500XT eladó videó-kártyák - Garancia
- Canon EOS 1300D gép szettek, objektívekkel, kiegészítőkkel (1400 - 7900 expos gépek, újszerűek! )
- HUAWEI MateBook 13 2020 - Kijelző nélkül - I7-10510U - 16GB - 512GB SSD - Win11 - MAGYAR
- AKCIÓ! ASUS B650M R5 7600X 64GB DDR5 1TB SSD RTX 3080Ti 12GB Be Quiet! Pure Base 500FX ASUS 1000W
- Külföldi csomagszállítás Packeta csomagpontokon keresztül!
- Azonnali készpénzes Microsoft XBOX Series S és Series X felvásárlás személyesen/csomagküldéssel
- 12.000 ft tól elvihető ELITRO Bankmentes , kamatmentes vásárlás .Cooler Master GM2711S Monitor
Állásajánlatok
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged