Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • vili13

    őstag

    válasz bwoay #45 üzenetére

    Na azért ha valaki minőségi különbséget vél felfedezni két lossless formátum között, sürgősen keresse fel kezelőorvosát vagy gyógyszerészét... :)

  • And

    veterán

    válasz bwoay #12 üzenetére

    ''Nem értem, miért ne lehetne mondjuk 80 kHz-es hangból 44.1 kHz-es gyakorisággal mintát venni!''
    Nem csak egyszerűen értelmetlen, hanem egyenesen káros is lenne. Egy analóg / digitális átalakítóra nem szabad a mintavételi frekvencia felénél nagyobb összetevőjű jelet küldeni. Ha ez mégis megtörténik, létrejön az átlapolódás (aliasing) jelensége. Ez annyit jelent, hogy a digitalizált jel olyan spektrális összetevőt fog tartalmazni, amely az eredeti jelben nem is volt benne. Konkrétan 80 kHz-es jelet 44,1 kHz-en mintavételezve 35,9 kHz -es (hamis) jelet eredményez a mintákban. Ezért azt az analóg jelet, amelyből mintákat szeretnénk venni, legfeljebb a mintavételi frekvencia felénél aluláteresztő szűrésnek kell alávetni digitalizálás előtt. A CD-re szánt anyagot is erősen kell szűrni 20 kHz felett, részben ezért is magasabb a mintavételi frekvencia az elméleti minimum 40kHz-nél (ugyanis végtelenül nagy meredekségű szűrő nem létezik).

  • cucka

    addikt

    válasz bwoay #12 üzenetére

    pongyola nyelven a következő a helyzet.

    van a hang, amit képzelj úgy el, mint egy dróton mérhető változó feszültséget. ha ezt a feszültséget koordináta-rendszerben ábrázolod akkor egy girbegurba vonalat fogsz kapni.
    a mintavételezési frekvencia azt jelenti, hogy másodpercenként hányszor mérjük meg azon a dróton a feszültséget. ez audió cd-nél 44.1kHz, vagyis másodpercenként 44100 mérést hajtunk végre.
    a bitmélység azt jelenti, hogy a kimért feszültséget hány számjegyű bináris számon tároljuk el. a cd-nél ez 16 bit, vagyis minden egyes mintához egy 0 és 65535 közötti számot rendelhetünk hozzá. ez jelenti az adott pillanatban mérhető jelszintet.

    Nem értem, miért ne lehetne mondjuk 80 kHz-es hangból 44.1 kHz-es gyakorisággal mintát venni! Mintát lehet venni bármilyen gyakorisággal, akár másodpercenként 1-et is, a kérdés, hogy mire lesz az jó. az egész digitalizálásnak az a lényege, hogy az analóg adatból csináljunk az analógot leíró digitálisat. zenénél az analóg görbéből számokat állítunk elő, másodpercenként mondjuk 44100-at. minél gyakrabban veszünk mintát, a kapott digitális számsor annál jobban megközelíti az eredeti analógot.
    az emberi fül mondjuk 20khz-ig érzékeli a hangokat. ez a fenn említett görbén jelenthet egy 1/20000 másodpercig tartó csúcsot. zenénél az volt a cél, hogy a 20khz-es hangokat sikerüljön többé-kevésbé jó minőségben digitalizálni. ahhoz, hogy egy ilyen, nagyon rövid ideig tartó csúcs többé-kevésbé helyese kerüljön a digitális mintánkba, a mintavételek között eltelt idő a csúcs ''hosszának'' legfeljebb a fele lehet. ehhez hozzácsaptak még egy kicsit, ezért lett 44.1 khz a cd mintavételezési frekije.
    ha 80khz-es hangbó veszel mintát 40khz-el, akkor sokszor elő fog fordulni, hogy két mintavételezés között lesz egy ilyen ''csúcs'', ami a végeredményként kapott számsorban nem fog szerepelni. hogy megértsd, ez mit jelent, fogd a winamp-ot és az mp3 dekóder plugin-nél állítsd a quality-t half-ra. ez 22khz-es mintavételezési frekvenciát jelent, hallani fogod a különbséget.

    [Szerkesztve]

  • vili13

    őstag

    válasz bwoay #12 üzenetére

    Az átvitt sávot, legalábbis a felső határát a mintavételezési frekvencia határozza meg. Lehet 80kHz-es (ultra)hangból 44.1 kHz-zel mintát venni, csak nem érdemes, mert a mintákból helyesen visszaállítani csak a 0-22.05kHz-ig terjedő sávot lehet. Ha érdekelnek a részletek, pl.: [link]

    A telefonhoz valóban elég a 8kHz is, a beszéd 4kHz fölé nem nagyon megy. Igazából már 2.5kHz is elég az érthetőséghez.

    A bitmélységtől viszont leginkább a rögzíthető dinamikatartomány függ.

    A lame-ből meg ha meggebednek sem tudnak ogg-ot köszörülni, ha már a formátum korlátozza a lehetőségeket; ez inkább afféle ráncfelvarrás.

  • Mosómedve

    tag

    válasz bwoay #3 üzenetére

    Na, ezért kell! Mert az ember mindig tanul vmit, amúgy eddig tényleg az MP3 topicban beszéltünk erről, de szó volt róla, hogy a téma már külön topic-ká nőtte ki magát...őstagokat is kérdztem, azt mondták csináljak nyugodtan ilyen topic-ot...szal...majd meglássuk!

    Akkor ezt az Exact Audio Copy-t megpróbálom.
    Akkor ha egy MP3 44000 Hz-es, az azt jelenti, hogy 2-46 000 Hz-közt szólnak a számban a hangok? Minek, ha csak 20 000 Hz-ig halljuk?
    Miért van az, hogy az OGG azonos méret mellett jobb hangminőséget produkál, mint az MP3...más a logaritmus, amivel kódolja a zenét?

  • neonblue

    csendes tag

    válasz bwoay #3 üzenetére

    a Hz nem a mintavételezési frekvencia, az a kbps

    a Hz-t arra használják, hogy megadják, hogy a hangok milyen frekvencia tartományok közül kerülnek ki
    pl egy mp3 általában 44 kHzes (2 Hz-től 20 kHz-ig, az ember még azokat hallja)


    [Szerkesztve]

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés