- Apple iPhone 16 Pro - rutinvizsga
- Csak semmi szimmetria: flegma dizájnnal készül a Nothing Phone (3)
- CMF Phone 2 Pro - a százezer forintos kérdés
- Milyen okostelefont vegyek?
- Garmin Forerunner 970 - fogd a pénzt, és fuss!
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- Keretmentesít a Galaxy S25 FE
- CMF Buds Pro 2 - feltekerheted a hangerőt
- One mobilszolgáltatások
- Magisk
Új hozzászólás Aktív témák
-
b0bcat
addikt
El vagyok képedve én is, komolyan mondom...
De az árak az csak egy dolog. Olyan "tanárok" hirdetnek arcpirító árakon, akikről még azt sem lehet tudni, hogy van-e tanári végzettségük (disclaimer: nem a diplomától lesz valaki jó tanár, illetve vannak nem diplomás jó tanárok is, de azért nagyobb arányban diplomásak a jó tanárok szerintem), de a FB képeik és adatlapjuk alapján nem sok tanítási tapasztalatuk lehet (az életkorukból fakadóan). Vannak viszont ellenőrizhetetlen "referenciáik": FB üzenetek screenshot-jai, amiben megköszönik a 90-100% közötti nyelvvizsga részeredményeket...
Aztán az öntömjénezés level 9999: ő nem tanár, hanem "nyelvvizsga guru" vagy "tanulási szakértő" vagy simán csak "coach". Ezek a titulusok magukban 15-20% plusz óradíjat jelentenek. Komolyan nem tudom, kik azok, akik eljárnak az ilyenekhez.
Azért nem értem, mert emberi áron vannak amúgy diplomás, 10+ éves tapasztalattal rendelkező, "normál" nyelvtanárok...
-
#73820095
törölt tag
Na, itt látszik, mekkora különbség lehet egyes szavak, kifejezések értelmezésében
Én ezt smiképpen sem nevezném kényelmes beszédnek. Iszonyatosan töri a spanyolt, nagyon egyszerű beszélgetéseket folytat borzalmas kiejtéssel. (Igaz, én még a magam jelenlegi spanyoltudását sem nevezném még kényelmesnek, holott már az első hónap után jobban beszéltem mint ő, és főleg jobb kiejtéssel, jobb hangsúllyal, intonációval, ritmikával, folyamatosabban.)
Ami nagyon pozitív, az a módszerei és főleg az önbizalmaMeg mer szólalni, a hibák ellenére is nyomja. Még ha csak nagyon alapszinten is. Ez kb a turistaszint
És ne felejtsük el, h bár vban kevesen jutnak el ide 6 hét alatt, de kevesen is nyomnak le 160h-t 6 hét alatt... -
"A Cambridge Assessment English azért nem tud teljes körűen eleget tenni a betekintést előíró jogszabályoknak, „mert olyan mértékű adatszolgáltatást kellene biztosítani, ami vizsgabiztonsági kockázatot jelent. Meg kellene mutatniuk például az értékelési útmutatókat és megoldókulcsokat is, amelyeket így bárki lemásolhatna” – magyarázták a probléma okát."
-
BonFire
veterán
Ebben az a vicc, hogy rengeteg kurzus, tananyag és nyelvtanár tudatosan alkalmazza ezen módszerek nagy részét, tehát itt a spanyol viasz újrafeltalálásáról van szó. Másfelől a nyelvtanárok pontosan tudják, hogy ez csak az egyik fele a dolgoknak, sok olyan tényező van, ami mind megakaszthatja ezt az ideális folyamatot. Azt is tudják, hogy a tanultaknak le kell ülepedniük, mielőtt ösztönösen hasznáni tudnánk. Ehhez pedig idő kell.
Megint egy homályos, pontatlan (fuzzy) meghatározás a "folyékony" nyelvhasználat fogalma. A kisgyerek is folyékonyan beszél, bár a szókincse kicsi, és nem is várjuk el azt a színvonalas társalgást tőle, mint a felnőttől. Mindamellett rengeteg olyan hibát vét, ami totál érthetetlenné teszi a mondandóját, és úgy kell activityzni, mire is gondolt vajon. Az ő szemszögéből viszont folyékonyan beszéli a nyelvet, bár egyetlen akkreditált nyelvvizsgán se tudna átmenni a saját anyanyelvéből még alapfokon se.
A folyékonyságot én inkább abban látom, ha valaki gondolkodás és hezitálás, görcsölés és fejben fordítgatás nélkül, különösebb szellemi erőfeszítést nem igénylő módon tud beszélni összefüggően bármiről.
Ha a nyelvtudást az öt napos rajztanfolyamon elsajátított készséghez hasonlítjuk, akkor az pont egál azzal a naiv elképzeléssel, miszerint öt nap alatt bárki megtanulhat rajzolni. Amit a csávó mutogatott, én olyan portrét nyolc-tízévesen rajzoltam. Úgy, hogy senki nem tanított semmiféle alapokra. Volt papír, ceruza, meg magazinok, és másoltuk a fotókat. Nagyon sokat. Pont ugyanolyan csálé, aránytalan, idomtalan és eltorzult arcok születtek, amit ez itten büszkén mutogat. Egy rajzszakkörön azzal kezdik, hogy az emberi fejnek az anatómiáját, az arányait megtanítják felvázolni. Aztán a vázlatból fokozatosan alakítják ki a részleteket. -
b0bcat
addikt
Ezt nem én mondom, hanem ezek a hivatalos számai az Európai Keretrendszernek.
350-400 óra "guided lessons", és mellé még dupla ennyi önálló tanulás. Persze ez utóbbiban minden olyan tevékenység is benne van, ami részben szórakozás, pl. olvasás, filmnézés, stb. (Ráadásul ezek nagyon nem időhatékonyak a tanári/iskolai órákhoz képest.)
A tanári órákból meg 200 db 60 perces foglalkozás mai átlagáron 800 ezer Ft környéke.
És ezek még nem is nagyon elszállt árak...
Nyilván így kimondva durvának tűnik az 1000(+) óra, de ha leosztogatjuk, akkor rögtön kiderül, hogy ez annyira nem is brutális, ugyanis kb. heti 20 óra. Ez napi 4 óra angolozást jelent heti 5 napra vetítve. Ha azt vesszük, hogy ennek a fele tanóra illetve "komoly" tanulás, a többi lehet olvasgatás-sorinézés, akkor már nem is tűnik annyira irreálisnak, vagy mégis?
Persze nem állítom, hogy mindenkinek ennyi időbe telik eljutni B1 szintre. Ideális esetben lehet ennél jóval kevesebb, de akár több is (gondoljunk itt a közoktatásban tanulókra, akik 1000 óra alatt képtelenek eljutni erre a szintre
).
A 2-3 hónappal amúgy az a legnagyobb gondom, hogy egyszerűen nem fér bele mindaz, ami elengedhetetlen a B1 szinthez: megtanulni kb. 2000 szót, megtanulni kb. 100 nyelvtani témakört, elvégezni ezekhez több ezer gyakorlatot, gyakorolni mellé a hallott és olvasott szövegértést, stb... Egyszerűen nem fér bele 2-3 hónapba. Dupla ennyibe is csak bajosan.
-
b0bcat
addikt
Nem vesztem össze velük.
Csak vitába keveredtem.
Egy (leendő) tanuló kérdezte, hogy mire számítson, ha most nekiállna nulláról tanulni, ha ugyanis megszerzi az alapfokú nyelvvizsgát, akkor ingyen részt vehet egy 260 ezer forint értékű informatikai képzésen.
Én erre azt válaszoltam neki, hogy 1000+ órás tanulásra (és akár 1 millió Ft feletti magántanári óradíjra) készüljön fel összességében (tanári/iskolai órák, otthoni tanulás, angol nyelvű filmnézés, stb.), mire egy "kollégám" közölte, hogy butaságot írtam, mert A2 szintre sokkal gyorsabban fel lehet készülni, hiszen 100-130 óra "hivatalosan" egy szintlépés.
Ez az érvelés ugyebár már ott elbukott valójában, hogy az "alapfok" a magyar rendszerben a B1 (hiába hívják ezt a világ egyes részein "(lower) intermediate" szintnek), ráadásul a "hivatalos" 100-130 órás szintlépési ütem a tanári/iskolai órák számára vonatkozik, ami mellé dupla ennyi egyéni felkészülésre van szükség, tehát a B1-re eljutni valójában 100-130 x 3 x 3 óra, azaz 900-1170 óra tanulást jelent. (Ráadásul az okos "kolléga" még egy Cambridge oldalt is linkelt, ahol ugyanez volt levezetve...
)
Aztán jött egy másik, és közölte, hogy ő 2-3 hónap alatt "bőven" fel tudja készíteni a kérdezőt a B1 vizsgára.
-
b0bcat
addikt
Engem kérdezel?
Én szeretném a ti véleményeteket hallani!
Na, elárulom, miről van szó...
Egyfajta vitába keveredtem azzal kapcsolatosan, hogy az abszolút nulláról mennyi idő alatt lehet felkészülni a sikeres alapfokú (B1) nyelvvizsgára.
Én ismerem a "hivatalos" óraszámokat, és alaposan utánajártam már többször ennek a kérdésnek, így tudom, hogy elég eltérő számokkal számolnak a különböző források, de amikor valaki benyögte, hogy ez 2-3 hónap alatt "bőven" lehetséges, akkor azért felszaladt a szemöldököm...
-
b0bcat
addikt
Meglátásom szerint abból a nem kevés pénzből, amiből ezeket a külföldi utazásokat fogják bonyolítani (amelyeknek tényleg az lesz a legnagyobb hasznuk, hogy rá fognak döbbenni sokan, hogy mennyire nem vágják az idegen nyelveket), már olyan lépéseket is lehetne tenni, ami valóban enyhítene az említett problémákon.
-
b0bcat
addikt
Kurzuskönyv-centrikus.
Ha nyelvtan-centrikus lenne, akkor arra lenne panasz, hogy a gyerekek nem tudnak beszélni, de az a szomorú helyzet, hogy semmit nem tud a többség: sem a szókincset, sem a nyelvtant, sem beszélni...
És hogy ez kinek a hibája? Mindenkié. Az alulfizetett tanároké, a motiválatlan diákoké, a csapnivaló kurzuskönyveké, a nagy csoportlétszámoké, az évente cserélődő nyelvtanároké, meg a nem szakos helyettesítéseké, stb.
És nem kis mértékben annak is a hibája, hogy nagyon divatos lett a nyelvtancentrikusságot okolni mindenért, cserébe most már az sem megy, viszont az egész nyelvoktatás egy nagy katyvasz lett, köszönhetően a kurzuskönyvekre épülő oktatásnak, ahol a legalapvetőbb összefüggéseket sem próbálják meg megértetni a diákokkal. Így fordulhat elő, hogy évek óta tanuló diákok az abszolút minimummal (névmások, létige ragozás, mondatszerkezet-típusok, stb.) sincsenek tisztában, függetlenül az iskolai jegyeiktől.
Ráadásul a mindenféle innovációk (pl. okostábla vagy micsoda) sem tudnak érdemi változást hozni, csak "okosabb" lett az írásvetítő.
Lehetne ezeken változtatni, de nem könnyű. Igény lenne rá elméletileg, ám tele van ellenállással a rendszer. A tanárok minden valódi innovációban (pl. ITK eszközök használata) potenciális veszélyt látnak a munkájukra, a diákok lusták és érdektelenek, az iskolák nem tudnak kisebb csoportokat működtetni, stb. Így marad az, hogy a tehetségesebbek valami tudást magukra szednek, és külső segítséggel (pl. magántanár) önállóan fejlesztik a tudásukat. A többiek meg mintha nem is tanulták volna a nyelvet...
-
zharkanyi
tag
Fiaméknál alsóban a tanítónéni tartja az angolórát, tehát nem is nyelvtanár.
Ha az adott osztálynak olyan tanítónéni jut, akkor akár A1-A2-es nyelvtudással is taníthatja őket valaki, aki mellesleg 20-30-40 éve nem is tanult a tanítóképzőben egy szót sem az idegen nyelvek oktatásáról.
-
b0bcat
addikt
Most megnéztem a kedvedért.
Jópofa, mert változatos kis feladatokat ad, miközben zajlik a "történet".
Határozottan tetszett, a maga kis bugyuta módján.
Viszont először belekezdtem egy szintfelmérőnek csúfolt valamibe, ami tele volt életszerűtlen, gagyi mondatokkal.
Az ellenérzések, amiket olvashattál reakcióként, főként ennek szólnak szerintem, tehát annak, hogy nagyon komoly dolgot nem lehet várni tőle. Ugyanakkor, ha az ember a helyén kezeli - pofás, nem túl magas szintű nyelvtudást adó kikapcsolódási formaként -, akkor nincs vele semmi gond. Pláne így, hogy ingyenes.
Az "1000 kérdés 1000 válasz" jó kis könyv, de önmagában kevés a boldogsághoz.
Lehet olvasgatni, de ennek a könyvnek az az elsődleges célja, hogy valami támpontot adjon arra, hogy milyen beszélgetésekre számíthatsz egy nyelvvizsga szóbeli részén.
Ahhoz, hogy megtanulj angolul, egy csomó más is kell, nem elég ezt a könyvet kiolvasni (vagy akár megtanulni).
-
BonFire
veterán
"Taktikám meg stratégiám az az, hogy minden nap szótanulás, podcast hallgatás, szöveg olvasás, nyelvtani feladatok megoldása, sorozatnézés, változó arányban mert mikor melyikhez van jobban kedvem. […] Folytatom ahogy eddig is és remélhetőleg nemsokára anyanyelvi környezetben aztán majd 1 év múlva külföldön élve felülvizsgálom, hogy mit értem el."
Igen, és egy év múlva le fogod írni ide, hogy a Duolingóból tanultál meg angolul, és leírod a Duolingo app véleményezésénél is, és továbbra is fenntartod a köztudatban azt a nyilvánvaló tévedést, hogy ettől az apptól tanultál meg angolul, nem az összes létező tevékenységtől, amelyeknek csak igen csekély részét szolgáltatta a Duolingo.
Ez olyan, mint amikor valaki beteg, és sorban kipróbál random mindenféle gyógynövényt meg kuruzslást, aztán a végén miután a homeopátiát is beszedte, magától meggyógyul, és ebből azt a téves következtetést vonja le, hogy a cukorgolyócskától gyógyult meg.
Teszerinted ez vaskalaposság, szerintem meg józan ész, és logika.
Aztán jönnek majd új és új nyelvtanulók, akik olvassák a threadet, és mindegyik újra meg újra bele fog esni a Duolingo túlmisztifikált csapdájába, és újra meg újra le kell írnunk azokat a dolgokat, amelyek évek óta ismertek, csak a pletyka meg az önáltatás gyorsabban terjednek a tényeknél.
Nézz be egyszer kétszer a Gyakori kérdésekre is! Milliószor ki lett ott is tárgyalva a Doulingo sok-sok év alatt; ott is vannak nyelvtanárok a válaszolók között, és hiába írják le a tényszerű tapasztalataikat, akik már végigvittek egy nyelvet benne (mondom: nekem 2 napomba telt), az újak nem fognak nekik hinni.
Mi van a Quizlettel? SRS program az is, mint az Anki, de totál más logikára épül, mégis nagyon jól lehet vele is tanulni. Meg még biztosan van ötmillió app, ami sokkal hatékonyabb a Duónál. Csak persze az Ankiba és a Quizletbe is munkát kell fektetni: el kell készíteni a saját paklijaidat, szókártyáidat, és már itt is el szokott vérezni a téma, mert ennek is a könnyebbik végét szeretnék megfogni, hogy "Milyen kész paklit töltsek le?" Ahelyett, hogy belátná, azzal sokkal többet ér, ha ő maga készíti el a kártyáit, mert már azok elkészítésével is szellemi munka van, és mivel kétszer dolgozik vele, sokkal személyesebb lesz az egész, jobban megmaradnak a tanultak.
A Duo készen kínál egy nyelvet óvodás szókinccsel. A nyelvtani szerkezetek begyakorlásánál kevés a példamondat. A kiejtésedet nem ismeri fel. Ha kétféle jó megoldás van, nem fogadja el, csak az egyiket jónak. És még lehetne napestig sorolni a hibáit.
De félreértés ne essék: nem azzal van a baj, hogy valaki többek között használja a Duót (én is használtam, különben nem lenne véleményem róla), hanem az, hogy rendkívül eltúlozza az app jelentőségét, miközben más, valóban működő és hatékony megoldásról mélyen hallgat. -
BonFire
veterán
Nem tudom, mikor mondtan neked olyat, hogy menj a DP-hez. Azt viszont már sokszor elmondtam sokaknak is, hogy nem mindegy, hogy hatékonyan, célirányosan tanulsz, vagy csak játszol, miközben az idődet pocsékolod. 10 év úgy elrepül, mint a szél, majd meglátod. Persze igaza van abban b0bcat-nek, hogy mindenből lehet tanulni, de hogy ezekből a játékokból mikor lesz használható nyelvtudás, az kérdéses.
Azt is mondtam, hogy B1-es szinten már ki lehet nyírni a Duolingót, ha alaposan kiismerted a program logikáját.
A vlog videonapló. Mindig arról vlogolok, amit most csinálok, ami aktuális, nem arról, amit 2-3 éve. Arról vlogoltam 2-3 éve.
"nyilván nem csak ezt használva fog valaki folyékonyan megtanulni az adott nyelven."
Persze, hogy nem. Csak eddig még semmi taktikát vagy stratégiát nem írtál, hogy hogyan szeretnéd ezt a célt teljesíteni. A múltkor egy másik kolléga szintén nem akarta megérteni, mit jelent a stratégia, pedig napokon át erről téptem a számat. Ez játék, illúzió, önálltatás. továbbra is fenntartom ezt a véleményem. Hogy mást ne mondjak, a mesterséges intelligencia voice recognition igen sok kívánnivalót hagy maga után. Hiába jól ejted a szót, egszerűen nem érti, ezért pontot von le, illetve újra ezt fogja gyakoroltatni, pedig érthetően mondtad.
-
b0bcat
addikt
Maga az olvasott szövegértős gyakorlás egy tök jó dolog.
Csak a Duolingo olyan kis nyomi...
Értsd: ahhoz képest, hogy mennyi pénzből fejlesztették, valami sokkal jobbat is letehettek volna az asztalra. (Hiszen egy csomó ingyenes cucc - pl. Anki - sokkal jobb, használhatóbb, mint a Duolingo...
)
-
BonFire
veterán
Én is úgy voltam vele, hogy az elején siettem, és adtam magamnak 1 évet, hogy középhaladó szintről megtanuljak "folyékony" szinten kommunikálni. Aztán mikor eltelt 1 év, akkor jöttem rá, hogy ez így nem biztos, hogy megy. Később pedig, mivel nem volt létfontosságú dátum, hogy mikorra kell teljesítenem a nyelvi szintet (sőt, a nyelvi szint vagy nyelvvizsga sosem érdekelt) ezért úgy döntöttem, hogy a lehetőségekhez mérten igyekszem annyit felszedni, amennyi megy, és nem kötöm időhöz.
Most elvileg, ha mondjuk elmennék egy nyelvvizsga-felkészítő tanfolyamra, 1-2 hónap alatt felkészítenének, hogy letehessem a C1-et, és lenne róla bizonyítványom. De ha nem használom nap mint nap, a tudás gyorsan hanyatlik. Ezért inkább azt az utat választom, hogy ha már itt a world wide web előttem, akkor minden lehetőséget megragadok a nyelv használatára. Sokszor csak írásban, ritkábban élőszóban, de használom, amennyit csak lehet.
És nem felejtem el, hogy még ilyen szinten is vannak hiányosságaim. Például a függő beszéd sose megy, az 1 fokú feltételest sokszor elvétem. Régebben a 3. fokú feltételes volt a mumusom, ezért azt annyira kigyakoroltam, hogy most már az az egyik erősségem (lett volna), és természetesen a vonzatos igékkel is hadilábon állok. Nagyon nehezen ragadnak rám. Persze nélkülük is lehet beszélgetést folytatni, csak egyből vágják, hogy nem vagyok natív, mert a natívok sokkal többet használják ezeket a szerkezeteket. De igyekszem őket annyit gyakorolni, amennyit csak lehet.
Az idő nekem dolgozik. -
Mercutio_
félisten
Ki mondta, hogy nem lehet?
Csak leírtuk a tipikus kinti magyart
Kocsmázni is azokkal járnak (ha járnak) akikkel nap közben cimbiznek, így nem kell kilépni a komfort zónából, nem ciki a hibás szűkös szokincsű beszéd, hisz a másik is ugyanúgy (nem) beszéli a nyelvet, kurzus és társai "úri huncutság", "nincs rá idő", stb.Ahogy itthon úgy kint se fog munka után tanulni a többség
azt az időt amit erre fordíthatna azzal tölti, hogy megmagyarázza miért nem
-
b0bcat
addikt
Az tény, hogy a nyelvtanulás egy hosszú folyamat.
Ezt el kell fogadni. (Igaz ugyanakkor az is, hogy egy nagyon alap szintre egy nagyon jó tanárral illetve módszerrel egész gyorsan el lehet jutni angolban, hála például a minimális ragozásnak és a kötött szórendnek.)
Ugyanakkor a tanulás nem minden fázisához kell feltétlenül tanár. Például a hallott vagy olvasott szövegértés fejlesztéséhez gyakorlatilag nem kell.
A nyelvtant pedig tesztekből és könyvekből is jól el lehet sajátítani. Beszélgetni pedig rengeteg helyen lehet ingyen és bérmentve.
Ugyanakkor a tanár időt és így pénzt is spórolhat a diáknak azzal, hogy célzottan, személyre szabottan készít fel, nem "univerzálisan", mint egy nyelviskolai csoport.
-
b0bcat
addikt
Minden pénzbe kerül az életben. Miért pont a tanulás/oktatás ne kerülne pénzbe? Ráadásul ez egy befektetés, ha az ember nem hobbiból csinálja: nyelvtudással jobb munkád lehet, amivel többet kereshetsz, tehát behozza az árát.
Sajnos általános "netes" mentalitás az, hogy ami a neten (vagy a gépen) van, az legyen ingyenes. (És nem feltétlenül csak kis hazánkban, de itt erősen.) De miért is? Senki nem szeret ingyen dolgozni, akkor miért várja el másoktól, hogy ingyen adjanak neki valamit?
Más kérdés, hogy a neten valóban minden is fent van az angol nyelv kapcsán, ha tehát valakinek van hozzá türelme és némi affinitása, akkor elméletileg meg is tanulhat angolul a netről, de azért ez sokak számára nem reális opció.
Ha pedig segítség kell hozzá, azt miért várnád ingyen?
-
b0bcat
addikt
Abban teljesen igazad van, hogy ezek a technológiák hatalmasat fejlődtek, tehát most már például a Gugli Trenszléjt el tudsz beszélgetni (leginkább írásban) egy külföldivel úgy, hogy egyáltalán nem ismered a nyelvét. Ugyanakkor a tanulást segítő technológiák közel nem fejlődtek ennyit, és az előbbiek meglátásom szerint nem tudják kiváltani a nyelvtanulást (nyelvtudást).
-
b0bcat
addikt
Akiket én ismerek, és kint tanultak meg angolul (vagy fejlesztették az amúgy is jó tudásukat még magasabb szintre), azok az alapokat nem kint tanulták meg, hanem vagy kint jártak iskolába (értsd: nem nyelviskolába, hanem állami oktatási intézménybe, még gyerekként), vagy kimentek a (nem kétkezi munkás) szakmájukba dolgozni (ez borzasztó nehéz még az olyan hiányszakmákban is, mint a programozó, mert alapvetően csak az alja munkát adják ki bevándorlóknak), és mellette aktívan tanultak. Amit leírtál, az - ne haragudj, hogy ilyen nyersen fogalmazok, de - egy nagyon naív elképzelés.
A kedvedet természetesen nem szeretném elvenni ettől, mert alapvetően jó, hogy van ilyen ambíciód, de a realitás talaján mozogva azt javasolnám, hogy inkább itthon fejleszd a tudásodat, ameddig lehet (némi energiabefektetéssel a B2 feletti szint sem álom), és csak utána gondolkodj külföldi tevékenységekben.
-
BonFire
veterán
Nem akarlak lelombozni, de A2-ve a reptéri beléptetésen se jutsz túl egykönnyen. Aztán még ott van a tranzit, hogy eljuss a legelső helyre, ahová igyekszel. Persze, ha magyarok jönnek eléd, és elfurikáznak, úgy könnyű, csak akkor megint ott vagy, hogy ennyi erővel akár itthon is maradhattál volna.
Engem majdnem visszafordítottak a Stansteden, mert az igazolványomban lévő kép nagyon régi volt, és alig lehetett rám ismerni. És ugye az egyenruhás tisztekkel amúgy is kicsit megilletődik az ember, nemhogy még a keresztkérdésekre is válaszoljon.
Megígértették velem, hogy ha legközelebb odatolom a képem, már friss igazolványom lesz. -
BonFire
veterán
Az első három napban, amikor kánikula volt, akkor igen. Aztán bejött a bánat idő, akkor már nem annyira.
Egyébként itthon szakmám van, ott meg mehetnék tányért mosogatni. Igaz, a gépkezelői jogsit potom pénzért meg lehet honosítani, azért ha az egészségbiztosításra meg egyéb ilyen apróságokra gondol az ember, azt akkor se volt könnyű elintézni, amikor Szabocsból Pest megyébe költöztem. És mire is jó az egész? Hát, október elején váratlanul estem egy olyat bringával, hogy úgy kellett összelegózni a kezem, és november óta gyógytornára járok, jelenleg keresőképtelen vagyok, a cég pedig táppénz alatt úgy döntött, hogy így nem kellek mégse nekik, és simán kitettek az állásomból, amikor lejárt a határozott idejű szerződés. Persze most még fizetnek táppénzt, de csak azért, hogy szét ne kürtöljem, mekkora g...ik!
Egy ilyen szitut nem biztos, hogy Angliában, magyar állampolgárként meg tudnék csinálni. Most se olyan könnyű elhelyezkedni, mert faluban élek, és mindenhová másfél-két órákat kéne ingázni, ahová hívnak. Hiába keresett az én foglalkozásom.
Ez csak egy ok az ezerből, amiért is meggondolja az ember, miért nem megy ki. A Brexit után meg végképp nem. -
b0bcat
addikt
Rengeteg magyar magyarokkal lakik kint, a munkahelyén meg sokszor inkább hozzá hasonló "import" munkaerővel találkozik. Milyen tárgyalóképes (vagy akármilyen) nyelvtudásra tudsz szert tenni mosogatóként, pakisztáni meg lengyel kollégákkal?
Egyszerűen arról van szó, hogy aki nem veszi kint a fáradságot, hogy fejlessze magát, az ebből a szempontból teljesen feleslegesen van kint, ugyanis szinte semmi nem fog "ráragadni". Ugyanez visszafelé is igaz: aki akar, itthon is megtalálja azokat a lehetőségeket, amelyekkel fejlesztheti magát, az internetről nem is beszélve, ami (szinte) mindenhol elérhető.
Tehát nem állítom, hogy kint nem lehet fejlődni, csak azt mondom, hogy sokan (meglátásom szerint ez a többség) nem fejlődnek számottevően, mert nem használják ki az idegen nyelvi környezetet. Talán azért sem, mert nem tudják, hogyan lehetne...
-
b0bcat
addikt
Persze, ebben teljesen igazad van.
Az én fogalmaim szerint a "nyelvtanozás" nem így néz ki.
Az egy kifejezetten aktív tevékenység, magyarázatokkal, példákkal, interaktivitással.
Egyes diákjaim szerint stand-up komikusnak is beillenék, főleg, ha szóviccekről vagy nyelvi humorról van szó.
-
BonFire
veterán
Persze, hogy nem egyszerű. Ha egyszerű lenne, mindenki beszélne legalább egy idegen nyelvet.
A nyelvtanulás cumi, és fel kell készülni rá, hogy sokszor hibázunk, és ez rendesen gyepálja az önbizalmunkat. Részemről azt a megoldást választottam, miután az angoltanáraim azt mondták, már vagyok olyan szinten, ahonnan már magamtól is tudok fejlődni, nincs szükségem több tanári segítségre, egyszerűen a beszélgetésre fókuszáltam. Elsősorban külföldön turistaként annyit beszélek helybéliekkel, amennyit csak tudok. Itthon is szívesen csapódok külföldi társaságokhoz, már csak azért is, hogy gyakoroljam a beszédet minél többet.
Számomra az a fontos, hogy a gondolataimat többé-kevésbé érthető formában át tudjam adni. Mára már megszabadultam a fejben fordítás rémétől, ami hosszú-hosszú éveken át kísértett. Nagyon sokáig nem bírtam abból kitörni, hogy magyarul fogalmazok meg valamit, amit megpróbálok angolra fordítani több-kevesebb (inkább kevesebb) sikerrel. A cirkalmas, terjengős magyar gondolatokat kellett megtanulni megzabolázni, és rászokni az angol egyszerűségére. Természetesen egy akadémikus másképp fogalmaz, vagy egy tudományos publikációban is van bonyolult nyelvezet, de én nem erre törekszem.
Mindenesetre a beszédre nagyon jól felkészít az írás. Ha van kedvenc témád, és annak nemzetközi közösségei közösségi oldalakon, semmi akadálya annak, hogy hozzájuk csatlakozz, és kommenteld a posztokat, amit a világ minden táján élő emberek megosztanak a témával kapcsolatban. A fogalmazásra több időd van írásban, plusz ha nagyon nem bízol a tudásodban, ott vannak olyan eszközök, mint a Grammarly, amely segít a legnagyobb hibákat elkerülni, és írás közben rájöhetsz, milyen nyelvi szerkezetekkel állsz hadilábon. Ugyanis ha már sokadjára írod le ugyanazt rosszul, egy idő után fel fog tűnni a Grammarly-ban, hogy ezt már nem először látod. Így tudsz önállóan fejlődni.
Ha énnekem kéne belőni, én azt mondanám, beszédre 75-80%-ot fordítanék, az összes többi tudatos tanulásra 20-25%-ot. Hiszen beszéd közben a hallott szövegértés is fejlődik egyidejűleg. Plusz minél több idegen nyelvű szöveget hallgatsz, annál könnyebben megtanulod figyelmen kívül hagyni a sallangot, és a lényeget kihámozni. Magyarul sem feltétlen figyelek oda minden egyes szóra, amit intéznek hozzám. Sokszor nem is érthető néhány szó. Csak nem tulajdonítunk neki nagy figyelmet, mert ez az anyanyelvünk. -
BonFire
veterán
Amikor hivatalos felmérés szerint B2-es szinten jártam, kíváncsiságból végigpörgettem a DuoLingót, és az angolt kivégeztem rajta nem egészen 2 nap leforgása alatt. Az összes szinten átléptem, az összes plecsnit megkaptam.
Ebben az is jelentős szerepet játszik, hogy a feladat/mondatállomány szűkös, és ha valamit egyszer elrontasz, ugyanazt a feladatot fogja nem sokkal később feldobni, és egyszerűen emlékszel, mit rontottál el, és másodjára már behúzod a jó választ. Sőt, szimplán hasra ütéses választással is ráhibázhatsz a jó megoldásra.
De ettől még a nyelvtudásom nem volt magasabb továbbra se B2-nél.
Aztán kipróbáltam olyan nyelvekkel, amelyekkel nem sok vagy semmi tapasztalatom se volt, és azzal teljes volt a kudarc. Az olaszt és az oroszt próbáltam, bár az orosszal annyi előnyöm már volt, hogy olvasni és írni tudok, mert ismerem a betűket. Viszont a szavak sehogyan sem mentek a fejembe a Duolingó használatával kizárólag, akármennyit nyomkodtam is. Se olaszul, se oroszul, mert nincs benne rendszer, kicsi a szókincs, és semmilyen formába nincs foglalva a nyelvtanulás. Egymástól elszeparált mondatokat magolva sokkal nehezebb valamit megjegyezni, mint mondjuk olvasmányokon keresztül. Ezért van már az óvódás nyelvtankönyvben is mese, olvasmány, történet, amely azzal a kevés szóval íródott, amit meg akar tanítani.
A Duolingó játék, az Anki és a Quizlet pedig csupán eszközök, amelyek kiegészítik a nyelvtanulást, és a rendszerességre szoktatnak. De önmagukban egyikből sem lehet normális tudásra szert tenni. Ha úgy veszed, ezek csak sporteszközök, mint az atlétáknak a súlyzók. Ők sem fognak a versenyen súlyzózni, de nélkülözhetetlenek az erőnlét felépítésében. -
Jakesz
addikt
Izzasztó, de az is csak azoknak, akiknek teljesen újak pl a feltételes szerkezetek. Egy kaptafára épülnek a mondatok, tehát néhány mondat összerakása után már csipőből menni fog a többi, amik ráadasul sokszor ismétlődnek. Csakhogy az angol nyelv ennél komplexebb, mégha a könnyű nyelvek közé is tartozik. Ezzel persze megint nem szólom le a Duolingot, csak véleményem szerint továbbra is a nulláról kezdőknek optimális, de azoknak nagyon is jó.
-
b0bcat
addikt
Egy fontos anomáliára hívtad fel most a figyelmet.
A világ nagy részén ugyanis nem brit angolt beszélnek, mégis a brit angol szinte egyeduralkodó a kiadók és kiadványok, tananyagok tekintetében.
Miközben - ahogy te is írtad - az ember többnyire az amerikai angollal találkozik az úgynevezett populáris kultúrában, a zenében és a filmekben illetve sorozatokban.
-
mekker
őstag
-
b0bcat
addikt
Minden magántanár a pénzre hajt, hiszen ez a megélhetése.
De komolyra fordítva: nyilván meg kell válogatnod, kihez fordulsz segítségért. Keress olyat, akit mások ajánlanak, úgy kisebb az esély a csalódásra.
Nem mellesleg a nyelviskolai - csoportos - oktatás esetén ugyanígy van esélyed arra, hogy nem jó tanárhoz kerülsz.
-
BonFire
veterán
A 10 évvel ezelőtti tanítási módszerek mára sokat változtak. Talán érdemes lenne még egy próbát tenni. Na nem azt mondom, hogy iratkozz be egy random nyelviskolába, de nézzél be sokba, érdeklődjél, milyen módszerek szerint tanítanak. Van pár fontos momentum, ami dealbreaker.
>> Szintfelmérés. Ennek kell lenni az elsőnek. Ha az se érdekli őket, milyen nyelvi szinten állsz, akkor az se fogja, hogy tanulsz-e ott valamit, vagy sem.
>> Szinteknek megfelelő csoportok. Van abszolút kezdő, aki nulláról indul, de van egy rakás újrakezdő, akik iskolában sokat tanultak, csak passzív a nyelvtudásuk, így ők egy kezdő csoportban unatkoznának. Aztán egy csoport a középhaladóknak, és egy a haladóknak.
>> Maximum 6 fős csoportok. Ebben az esetben a tanár kitalálja az aznapi anyagot, majd ketten-ketten három párt alkotva elsősorban beszédben oldjátok meg az adott feladatot. Mondjuk szituációs gyakorlatot a hozzá tartozó új szókinccsel.
>> Rugalmas beosztás vagy órarend. Felnőttként nagyon fontos, hogy ne kelljen sokat utazgatni (ha lehet, akkor helyben legyen), illetve bármikor be lehessen csatlakozni egy-egy csoportba. A "majd májusban és szeptemberben" turnusok nem mindenkinek ideálisak. Ha megvan az idő, pénz és elhatározás, miért nem lehet kezdeni mindjárt rögtön? Miért várni vele fél évet? Ki tudja, mi lesz fél év múlva, elég motivált leszek-e még akkor is?
>> Opcionális. Kizárólag az idegen nyelven történő oktatás. A tanár és a diákok nem beszélnek magyarul az órákon. Meg lehet tanulni úgy az idegen nyelvet, hogy nem kapsz hozzá magyarul szövegelést. Nem kell. Oxfordban volt egy koreai srác a nyelviskolában, mert csak annyit tudott angolul, hogy "hello" meg "Nice to meet you". Semmi többet. Az is rejtély, hogy került egyáltalán oda, mert nem tudta elmesélni. És ott garantáltan nem kapott koreai nyelven instrukciókat.
Ha ezeknek a feltételeknek nem felel meg az iskola, akkor menni kell a másikba. Az érdeklődés semmibe se kerül. Legfeljebb adnak egy rakás brosúrát, amiből kiderül, kik ők és miként dolgoznak. Ha bekerülsz egy profi nyelviskolába, azt már a fogadtatásból tudni fogod, ahogy belépsz a recepción. Vedd úgy, hogy interjúztatod az iskolákat, és abba iratkozol, amelyik leginkább garantálja az előmeneteledet. Ez többet ér, mint a magántanár. A magántanár általában korrepetálni szokta azokat a tanulókat, akik az iskolai tananyaggal vannak lemaradva, vagy bajban vannak. Ilyenkor tűzoltás megy. De téged egyelőre nem kerget a tatár, mégha úgy is gondolod, hogy ez neked sürgős.
Szóval komolyan teszteld az iskolákat. Hiszen több százezer forintot készülsz otthagyni náluk, nem mindegy, hogy a tanár néni nyámnyila-e vagy sem. Egy rendes iskolában az embernek sikerélménye van.
-
Tökéletesen meg értelek ugyan ebben a szituban vagyok én is mint te. Tavaly annyira dühös lettem hogy ennyi éves vagyok amennyi vagyok volt egy csomó időm és nem tanultam meg semmit egy helyben toporgok ezért elkezdtem tanulni angolul . Akikkel most talalkozok nem akarják elhinni hogy fél év alatt jutottam el idáig úgy hogy németet tanultam suliba de azon megszólalni se tudok (távlati terv hogy vissza térek a némethez is) .
Igazából tényleg csak azt tudom mondani hogy folytasd a tanulást nekem nagyon sok mélypontom volt de túl kell lendülni.
-
BonFire
veterán
„1500 nem elég egy magabiztos társalgáshoz külföldiekkel de ahhoz elég-e, hogy valakivel gyakorold a beszélgetést?”
Ötszavas szókinccsel is lehet beszélgetni, nézd meg, hogy a gyerek hogy tanulja a nyelvét. Eszébe se jut olyasmi, hogy addig nem szólal meg, míg egy bizonyos szintet el nem ér. Ha fogyatékosan is, de kifejezi magát azzal, ami a rendelkezésére áll. Van, amikor új szavakat is „gyárt”, mert nem tudja, amit mondani szeretne, és a környezete reagálva rá rögtön a szájába adja a helyes szót. Sose felejtem el, valami 3 éves lehettem, és nem tudtam az „olcsó” ellentétét, és kitaláltam, hogy „sokpénz”. Persze rögtön megkaptam a megfelelő szót, amire szükségem volt: drága. Ez egy ilyen folyamat. De minél tovább halogatod, annál nehezebben fogsz nekiállni. Sose fog eljönni az a pillanat, amikor azt gondolod, hogy most már eleget tudok ahhoz, hogy megszólaljak. Ha erre vársz, akkor hiába vársz.
„igen csak engem szorít az idő, ezért is gondolom, hogy magántanárral gyorsabban haladnék”
Ahhoz képest elég nagyvonalúan bánsz vele. Mármint az idővel. Ha valóban haladni szeretnél, ami nem tűr halasztást, keress egy nyelviskolát és iratkozz be. Olyat, ahol kis csoportokban tanítanak, és párokban lehet (kell) beszédben feladatokat megoldani. Mert a magántanár nem olcsóbb, és cserében még mindig nincs kivel a beszédet gyakorolni. Mert a magántanárt nem azért fizeti az ember, hogy beszélgetőpartnere legyen. Leírtam fentebb kétszer: keress nyelvi csoportokat. Ha németül tanulsz, akkor olyat. Ott az italki. Beszélgess anyanyelviekkel. Menjél Németbe, Svájcba, Ausztriába nyaralni. Menjél vendégmunkára az adott nyelvi országba.
„Türelmetlen vagyok mert nekem ez a nyelvtanulás munkahelyváltást jelenthet”
A nyelvtanulás türelemjáték. Évekig tart, és sosem ér véget.
„ezért keresem folyamatosan a legjobb, leggyorsabb módszereket a nyelvtanulásra”
A módszerekre megkaptad a választ. Van egy tonna könyved is. Nem a módszereket kell keresgélni, hanem tényleg nekiállni tanulni. Ha azt sem tudod, melyik végén fogj hozzá, akkor menj nyelviskolába. Komolyan mondom. Csoportban, párokban, kreatívan, játékosan, interaktívan tanulva jobban fejlősz, mint egy magántanárral a szobád négy fala között. A nyelvet nem lehet tanulni egyedül, emberek kellenek, hozzá, akikkel gyakorolod. Sokat. Nagyon sokat. A legjobb kiindulás a nyelviskola. Minden megyeszékhelyen van legalább 1, ahol oktatnak német nyelvet. Bármelyikben kijön egy-egy óra annyiból, amennyit a magántanárra szánsz.
-
BonFire
veterán
Írtam fentebb, hogy vannak helyek, ahol tálalsz beszélgető partnert. Azt szokták kérdezni a külföldiek, hogy "Do you speak English?" Nem pedig "Can you complete an English test?" A nyelvet akkor tudod, ha beszéled. Az meg beszéd nélkül nem fog menni. Autót vezetni se lehet megtanulni könyvből, és ha úszni akarsz, akkor vizes kell légy.
1500 szó édeskevés. Bemutatkozni is csak szőrmentén lehet vele. Minél nagyobb a szókincsed annál többet értesz. És nagy szókinccsel a nyelvtani hiányosságaidat is at tudod hidalni. Ha hibásan is, de megérteted magad.
-
BonFire
veterán
„ha akarok beszélni akkor meg csak tőmondatokban megy. Igaz még senkivel se beszélgettem mert nem volt még kivel.”
Nyilvánvalóan, ha soha nem beszélsz, akkor nem megy, csak nagyon nyögvenyelősen, vagy sehogy. Kell egy ember, akivel angolul beszélsz, bár én úgy vagyok vele, hogy nem a tanárral kell beszélgetned, mert úgy el vagy szigetelve a valódi beszélgetésektől, és a tanár nyilvánvalóan csak olyan szinten fog beszélni hozzád, hogy ne hozzon zavarba, és ez nem felel meg egy valós életbeli szituációnak. Mindazonáltal a semminél a magántanár is jobb, ha beszélned kell, kérdés, megéri-e azt a heti 2×1 órát neked, amit kér érte, mert az nem olcsó.
Vannak olyan magyarországi angolul tanuló nyelvi közösségek, akikhez lehet csatlakozni, és tanulótársat, beszélgetőpartnert lehet keresni. Nem rakok ide linket, ott a Facebook, keresni kell; beírod, hogy "angol nyelv tanulás" és válogatsz azok közül, amelyek a legtöbb taggal rendelkeznek. Van olyan csoport, aminek harmincezer tagja van. Talán 1-2 állandó beszédpartnert sikerül ott összeszedni.
„túl sok könyvem is van”
Azért kérdeztem, hogy miből tanulsz, mert egy másik jellegzetes hiba a nyelvtanulás során, hogy azt hiszi valaki, ha minél több könyvet vesz, annál jobban fog beszélni, miközben tematikusan egyiket se dolgozza fel. Ha sok könyved van, akkor nem kell még egy. Az olvasás és a tesztírás már jól megy, most azt kell erősíteni, ami NEM jól megy. Az írás és a beszéd.
A Memrise és Quizlet – mint már mondtam – a szókincsedet segítenek karban tartani. Ez egy készség a hétből. Ott van még a...
• nyelvtan
• olvasás
• írás
• hallott szövegértés
• beszéd
• kiejtésGondolom, az utolsó négy az, ami nem megy. A szókincsbővítés lehet folyamatos, arra szükség van, de az utolsó három készséget is neki kell állni fejleszteni. A 2200. sikeresen kitöltött nyelvtani teszt esetleg jólesően legyezgeti az egódat, mégsem mersz megszólalni, ez pedig érthetően letör.
-
b0bcat
addikt
1) Teljesen természetes, hogy egyszerűbben fogalmazol, mint amilyen nehézségű mondatokat megértesz.
2) 1500 szó az elég szegényes szókincs, ha engem kérdezel.
Szerintem ezt a tesztet töltsd ki, hogy jobban lásd, hol tartasz pontosan!
3) Mindenképpen érdemes magántanárhoz fordulni.
-
BonFire
veterán
Akkor azt ajánlom, ha van tankönyved, azon haladj végig módszeresen és rendszeresen. Ha valami nem világos, magyarázatért ide lehet fordulni. Ahogy Bobcat írja, minden, amit az idegen nyelven csinálsz, hasznos, jó. Egyikből ezt, a másikból amazt szedegeted fel. Ha van a tankönyv mellé munkafüzet is, azt ajánlatos mindig megcsinálni. Úgy rögzülnek a tanultak. Írni és beszélni is kell. Az a nyelv egyik fele. A másik fele az olvasás és hallgatózás. Minden készséget egyidejűleg, egyformán kell erősíteni. Az Anki, Memrise, Duolingo, Quizlet a szókincsedet segítenek fejleszteni, de az még csak 1 készség. Nem érdemes kizárólag abba beletemetkezni.
Írjál offline naplót magadnak. Egy Word doksiba, vagy ilyesmibe. Ha van jó angolos ismerősöd, kérd meg rá, hogy olvassa el, és javítsa ki, vagy adjon javaslatokat.
Az italki mint nyelvi partner kereső nem igazán válik be, viszont bármikor írhatsz nyilvános fogalmazásokat, amelyeket anyanyelvűek kijavítanak, és láthatod az összes javítást, és a melléjük írt magyarázatot. És maradhatsz az oldalon anonim, mint itt, és senki nem fogja tudni, ki irkált. De az az oldal többek között arra is van kitalálva, hogy az ilyen írásgyakorlatokat ott végezzük el. Az abszolút kezdő szinttől kezdve. Ha beregisztrálsz, és elolvasod a külföldieket, miket írnak magyarul, neked is megjön a bátorságod hozzá. És természetesen te is kijavíthatod a külföldiek magyar fogalmazásait.
-
b0bcat
addikt
Minél változatosabban gyakorolsz és minél többet foglalkozol a nyelvtanulással, annál jobb.
(Lásd: extenzív nyelvtanulás)
Fontos, hogy lehetőség szerint minden területet fejlessz párhuzamosan: olvass, hallgass, írj, nyelvtanozz, fejleszd a szókincsed, beszélj, stb...
Szerk.: az input legyen több, az output pedig legyen lehetőleg ellenőrzött, nehogy a hibás fogalmazás/kiejtés/stb. ragadjon meg!
-
BonFire
veterán
Szerintem nagyobb kaland, ha egyedül vágsz neki az útnak. Én is megtettem, igaz, hogy csak két hétre, de totál magamra maradtam. Eltöltöttem 10 napot egy oxfordi nyelviskolában, csak azért, hogy ne kizárólag turistáskodjam, és ragadjon is rám valami, ha már ott vagyok.
Ez nekem úgy jött ki, hogy a tíz nap suli 60e ft, plusz a szállás 60e ft, plusz repjegy, meg amit elköltöttem. Ez így rohadtul megérte. A sulik le vannak szerződtetve helyi szállásadókkal, akikhez bagóért be lehet költözni. Ez két évvel ezelőtt volt. Most mondjuk fizetnék 10 nap szállásért 75 ezret, az sok? A legutolsó magyarországi falu leglepukkantabb panziója is drágább ennél. És még főztek is rám. A kajára nemigen volt gondom. Nap közben betoltam egy szendvicset, "otthon" pedig mindennap az indiai konyhának hódolhattam. Életemben nem ettem még olyan jót. A háziakkal is beszélgettünk sokat, és az iskolában is voltak egészen hajmeresztő feladatok.
Ha úgy vesszük, akkor egy ilyen tapasztalatért megéri totál az árát. Ha valaki fél egyedül, az menjen párban. Bár nagyon jól tudom, ha nem vagy rákényszerítve, nem fogsz beszélgetni. Pár évvel előtte voltam Hollandiában, és akkor még nagyon passzív volt a nyelvtudásom, így mindig a barátom beszélt, én pedig bólogattam nagyokat. Tuképpen ez a holland kirándulás ébresztett rá, hogy jó lenne már végre összeszedni magam és megtanulni tisztességesen angolul, mert nagyon égő volt, amikor még a holland vécés néni is lelázott.
-
philoxenia
MODERÁTOR
-
axioma
veterán
Oreg vagyok, meg adodott ez-az... orosz egyertelmu, hogy anno kotelezo volt, a nemetet elkezdtem me'g alt.suliban es gimibe spec.nemetre mentem, az eszperantot mar meseltem itt korabban hogy jott nekem. Egyetemen, meg info meg net muszaj volt az angol, aztan Finnorszagban meg fel evig voltam osztondijaskent, es tanitottak - bar ott mar akkor, 98-ban is minden 40 alatti ember jol beszelt angolul.
En az angolt megszeretni sajna nem tudtam de muszaj, mert napi szinten szuksegem van ra, az "uj" helyemen mar nem csak irasban es visszatekerheto videokban, hanem 1to1 beszelgetesekben oda-vissza is. Azt mondjak javultam, de nekem sajna csak eszkoz marad, nem hobbi. Ezert is vettem bele a tanulasba a tobbi nyelvet, hogy ne az angol kotodjon hozza csak -- na meg azert az angol eleje nekem tok uncsi, de az orosz-eszperanto meg mar itt is tud meglepetest okozni. Nekem tetsz ez a leosztas, nyilvan ezert csinalom. -
BonFire
veterán
Én 9-től 5-ig dolgozom, egyedül vezetem a háztartást, heti 3×1 óra edzés (hogy ne kapjak trombózist a gép előtt üléstől), és ezek mellett még napi 1-1 órát szakítok az angolra. Mondjuk majdnem napi szinten kell valami külföldi ügyfélszolgálattal tárgyalni, de az mégsem olyan.
Van, amikor úrrá lesz az emberen a lustaság, csak ha nem mosok, akkor nincs másnap tiszta gatyám, ha nem megyek vásárolni, akkor meg nem eszek. Úgyhogy a kényszer nagy úr, csak néhanapján nekem is muszáj noszogatni egy kicsit magamat.
És azért nem ártana néha kicsit kikapcsolódni, szórakozni is, meg persze aludni is kell.
-
BonFire
veterán
Se egyetlen appból, se egyetlen könyvből, se egyetlen tanárral való beszélgetésből nem fogsz megtanulni nyelvet. Ezek tanulási segédeszközök. A kiindulás az, ami helyes is, hogy rászoktasson a rendszerességre, a könyv pedig átfogó ismereteket nyújt.
Viszont egyidejűleg bővítened kell a szókincsed, fejleszteni az olvasási és a hallott szövegértést, a kiejtést, a nyelvtant, gyakorolni az írást, és a beszédet. Ebben fel lehet használni mindenféle segédeszközt. Online szótárakat, korpuszokat (szöveggyűjteményeket) SRS programokat, Duolingo játékokat, szintezett olvasmányokat, online videókat, podcastokat, hírportálokat: mindent. Minél több helyről ér az input, annál több ragad rád. Az írás (output) pedig segít felidézni a már megtanultakat. Írással elmélyíted, amiket tanultál, és felkészülsz vele a beszédre. Ha sokszor leírsz valamit, az a beszédedben is fel fog bukkanni.
Ezeket egyidejűleg kell csinálni. Például a hét napjaira leosztva. Hé - vocabulary, Ke - listening, Sze - reading, Csü - listening+pronunciation, Pé - writing, Szo - speaking, Vas - holiday.
Napi fél órát számítva ezekre a feladatokra, ez heti 3 óra, ami sokkal hatékonyabb, mint az iskolai 3 óra. 40 hét alatt ezzel a tempóval egy nyelvi szintet tudsz fejlődni. Ha napi 1 órát, azaz heti 6 órát foglalkozol vele, akkor 20 hét alatt. Tehát napi egy óra tudatosan megtervezett tanulással egy év alatt simán lehet teljesíteni 2 nyelvi szintet.
Viszont hogy ez tényleg sikerüljön is, csinálni kell egy tervet. Például egy Google Dokumentumot vagy naptárt, amiben kitűzöd az időpontokat, hogy mikorra, honnan és hová szeretnél eljutni. A szókincs mennyisége például számokban kifejezhető, ez teljesen objektívan lehet mérni, hogy sikerült-e a kitűzött célt teljesíteni, vagy sem. Máskülönben az ember csak halogatja a végtelenségig.
-
BonFire
veterán
Ízlése válogatja. Nekem teljesen megfelelt, mert nem kellett buszra ülnöm és utaznom, hogy "ott" legyek a tanárnál vagy a suliban, elég volt csak bekapcsolni a Skype-ot. Viszont volt sok olyan ember, aki a fizikai iskolát, a tantermet, a tanárt és a táblát hiányolta, nekik lett offline iskola is alapítva, most már négy van belőle országszerte. Érden, Budapesten, Szegeden és Székesfehérváron. És már folynak a tárgyalások a további magyar nagyvárosokkal is. Franchise lett. Tehát bemehetsz és fizikailag ott lehetsz a tanárral és az osztálytársakkal kis létszámú (max 6-8 fő) csoportban, és 2×45 perc egyben van. Azért páros létszámúak a csoportok, mert párokba állítanak, és a megadott témákról kell egymással beszélgetni. És csak angolul. Van például egyik tanárnál egy pohár: aki megszólal magyarul, az dob bele egy százast.
Két-három százas után már senki nem szólal meg magyarul.
Aki meg jobban szereti a magányos tanulást, annak van legalább tízféle online tananyag.
-
BonFire
veterán
Az egy teljes, egyeves intenzív kurzus volt beszédórákkal heti három alkalommal 12 hónapon át szünet nélkül. Persze mindent szimultán fejlesztve, szókincs, nyelvtan, írás, hallott szövegértés, beszed, olvasás, kiejtés. Es azóta nem olvasok magyarul és nem nézek filmet sorozatot magyarul. Plusz meglátogattam Oxfordban egy nyelviskola intenzív tanfolyamát csak úgy gyakorlásból. Plusz minden lehetséges alkalmat megragadom, hogy külföldiekkel beszélgethessek.
Ezt csak a rend kedvéért mondom el, mert ezek ellenére még mindig nem merném kijelenteni magamról, hogy folyékonyan beszélek. Az meg odébb van. Viszont az az egy év, amit tanárral töltöttem el rendes, megtervezett tanmenet szerint, az nagyon sokat számított. Nem tudtam ellustálkodni, mert szerződés kötelezett, plusz ha az ember beleöl egy valag pénzt, az eléggé motiváló tud lenni, és ha néha úrrá is lett rajtam a lustaság, erőt vettem magamon.
Sok hullámvölgyben voltam abban az évben. Voltak olyan napok, hogy annyira le voltam fáradva agyilag, hogy két épkézláb mondatot se tudtam kinyögni. De úgy voltam vele, hogy majd holnap.
Az a lényeg, hogy tisztában légy vele, hogy az egész egy nagy szopás, és tele van kudarccal, és ha megtanulsz ezekkel szembe nézni, akkor félig már nyert ügyed van. Ugyanis sokan vannak örök újrakezdők, akik hajlamosak a kínos pontoknál feladni. Aztán kihagy pár évet, és újra nekilendül. És az első nehezebb szitunál újra bedobja a törölközőt. Ilyenkor nem árt, ha van melletted egy mentor, mondjuk egy tanár, aki ezeken átsegít, és tartja benned a lelket.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Formula-1
- NVIDIA GeForce RTX 5070 / 5070 Ti (GB205 / 203)
- PROHARDVER! feedback: bugok, problémák, ötletek
- Nagyon erős ajánlattá kezd válni a SteamOS
- Reklámblokkolók topikja
- Medence topik
- Mielőbb díjat rakatnának a görögök az olcsó csomagokra az EU-ban
- Bambu Lab 3D nyomtatók
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Házi barkács, gányolás, tákolás, megdöbbentő gépek!
- További aktív témák...
- NEC MultiSync V421 monitor (42") 1920 x1080px
- Microsoft Surface Laptop 3 - 15 col - Fekete
- Csere-Beszámítás! Sapphire Nitro+ RX 7800 XT 16GB GDDR6 Videokártya! Bemutató Darab!
- Gyors, Precíz, Megbízható TELEFONSZERVIZ, amire számíthatsz! Akár 1 órán belül
- Apple iPhone 12 Pro 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest