Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • CPT.Pirk

    Jómunkásember

    válasz Carasc0 #107 üzenetére

    Na igen. Azoknak a parancsoknak egy része mind a mai napig szükséges, hol Win alatt a parancssorban, hol Linuxos terminálban jön elő. Egyébként a DOS-os időkben pl. led-es futófény / képújság, vagy komplett daru vezérlése volt az, amit meg lehetett csinálni nálunk, egy eléggé hozzáértő és elhivatott tanárunk volt így hol ilyesmit csináltunk, hol null modemes hálózatban játszottuk vele a C&C-t az akkor bika 686-os gépeken. Hejj régi szép idők.

  • CPT.Pirk

    Jómunkásember

    válasz Carasc0 #105 üzenetére

    Hű mennyit változott az oktatás. Mikor az említett 4. évfolyamot kezdtem, akkor ismerkedtünk a számítógépekkel, de akkor még mindenki nulláról indult. Akkoriban még DOS-t tanították, középiskolában került elő először a szövegszerkesztő (win nt és 2000 korszak).

    Egyébként amit Nagy Gábor írt, az eléggé úgy van. Nem kevés ilyen diáktársal találkoztam, de nem is csoda, baromira alacsony ponthatárral be lehetett jutni pl. hozzánk Villamosmérnökire... - gyakorlatilag csak azt nem vették fel, aki nem jelentkezett.

  • Nagy Gábor

    tag

    válasz Carasc0 #102 üzenetére

    Kedves Carasc0!

    Írod: Továbbá a digitális írástudás = ECDL.

    Tapasztalataim szerint ECDL = 0

    Mivel egy főiskolán tanítok, érettségizettekbe botlok bele, és ezek egyharmada funkcionális analfabéta. Ez annyit tesz, hogy ha egy szöveges feladatot kapnak, leblokkolnak, mert egyszerűen nem tudják értelmezni még az egyszerű feladatokat sem.

    Páran próbálkoztak, hogy van ECDL vizsgájuk, de mikor próbát tettünk, hogy ez mit is takar, ők is úgy döntöttek, hogy jobb, ha bejárnak gyakorolni az órákra. Alapvető dolgokat nem tudtak.

    A lányodnak nem kell Word-ot oktatnia, ilyet én is olvastam, ez csak egy koncepció volt, ami tuti nem fog megvalósulni. Fizika tanárnak Excelt kell meg a stb... Ez csak le van írva a többi túró :DDD

    Én is csak reménykedem, hogy megmarad elvetélt koncepciónak, de mivel most a hétvégén bosszankodott ezen, hát egyelőre még várok a sarkosabb vélemény nyilvánítással.

    Egy korábbi leveledben írod: Még mindig nem értem ezt a kifejezést hogy "Nem program használatot kell tanítani!" Hát akkor mi a rossebet?
    Ha a kedves hallgatónak adok egy olyan magasröptű, nehezen megemészthető feladatot, hogy pl.
    "Az alábbi két bekezdést formázza a következők szerint meg:
    3 cm bal margó, 1 cm jobb margó, 1,5 cm első sor, másfeles sortávolság, előtte 1 cm, utána 0,5 cm térköz, legyen középre igazított, és vegye körül egy tetszőleges vonalstílusú 3 pont vastagságú árnyékolt zöld keret és a bekezdésháttér legyen sárga."

    A hallgató az első sort szóközökkel toszogatja beljebb fél centivel. Nem állít be térközt, és a bekezdés helyett sorokat keretez vagy az egész oldalt keretezi be.

    Fogalma nincs, milyen formázási lehetőségek léteznek a bekezdések alakítására. És a fattyú és árvasorokról, a szóelválasztásokról nem is beszélek. Mellesleg olyan helyesírással, amit produkálnak, pedig nem is kézírással kell írniuk, hanem pötyöghetnek, engem már az általános alsó tagozatán is évismétlésre küldött volna a magyartanárom. Igaz, ez régen volt, még 1965 előtt.

    Fogalmuk nincs, amíg a gyakorlaton nem látják, hogy mi mindent lehet a karakterformázással elérni.
    Nem az a gond, hogy nem találják a gombot, azt nem értik, mert nem szembesültek vele, hogy mit is jelent a karakterek sűrítése vagy ritkítása, az alapvonal módosítása (alsó és felső index), a karakterek nyújtása vagy zsugorítása.

    Nem tudják, mert sohasem használták, hogy hogyan lehet tetszetős írásképet kialakítani. 80-90%-nak halvány elképzelése sincs arról, mik is a stílusok és mire valók. Éppen ezért a tartalomjegyzék és egyéb jegyzékek készítésével sincsenek tisztában.

    Írod még: Aki felsőoktatásba jár és aki nem tud valamit nézzen utána vagy kérdezzen. Én nekem ez nagyon működött.
    Én is kérdeztem, mert érdekelt, és válaszokat is kaptam. Minden félévben folyamatosan hirdetem az INGYENES konzultációs lehetőséget (a szorgalmi és a vizsgaidőszakban is annyi kell csak, hogy bejelentkeznek és időpontot egyeztetünk). De csak a második elbukott vizsga után, az utolsó vagy utolsó utáni pillanatban jönnek be, akik mégis szeretnének eljutni a diplomáig.

    Nagy bánatomra tehát nálunk sajnos nem működik az, hogy a diák majd kérdez. Mert szégyelli magát, mert túlbecsüli a tudását, mert nem törődik az eredményekkel stb.

  • Ruddi

    csendes tag

    válasz Carasc0 #89 üzenetére

    "...A különbség az, hogy én nem várom el a gyerektől, hogy csak PowerPointba készített prezentációt hozhat el. Sőt. Úgy kezdem, hogy akinek nincs M$ Office csomagja, használhatja a LibreOffice-t is, hiszen az eredmény ugyanaz..."

    Az a probléma, hogy az ilyen rugalmas gondolkodású tanárok mint te kevesen vannak legalábbis mifelénk.

    "...A cikibb része ott kezdődik, mikor számonkérés van. Ha otthon nem tud PowerPoint-on gyakorolni, az necces sajnos, mert sajnos a tanult funkciók máshol vannak az Impress-ben is, és máshol vannak az PP-ben is..."

    Szerintem nincs olyan egetverő különbség a kettő közt, legalábbis azon a szinten amit az alapiskolában oktatnak. Egy átlagos felfogású gyerek egy-két próba után el fog tudni igazodni a másikban.

    "...Amikor a gyermeked felnő és hivatali oldalról kerül PC elé ahol Word van, de ő csak a Writer-t ismeri, akkor sajnos ott kezdődnek majd a problémák. Ezért kell a sulikban általában az M$. Sajnos nem sajnos!..."

    Ha a gyerek már egy konkrét szakmára fog készülni akkor azokat a segédeszközöket fogja választani amelyek a szakmájához a legelőnyösebbek és én persze segítem majd ebben de ez még csak egy alapiskola.

  • Nagy Gábor

    tag

    válasz Carasc0 #91 üzenetére

    Kedves Carasc0 kolléga!

    Bár nem nekem címezted leveled, de mint érintett, én is válaszolok:
    Mit értesz irányelvek alatt?
    Nálunk, a munkahelyemen van egy Digitális írástudás nevű kötelező alaptárgy, ami a diákoknak rendszerint púp a hátára.
    A probléma abban van, hogy miután a hozzánk beérkező érettségizett hallgatók - erősen szenvedő szerkezetben - átestek egy középiskolai informatika oktatáson, az írástudásukkal (és funkcionális analfabétizmusukkal) legalább annyi baj van, mint az informatikai alapismeretek hiányával.

    Tisztelet az üdítő kivételeknek, de a többségnek a szövegszerkesztés tanítása során először el kell magyaráznunk a szövegelemeket, hogy tudja mit kezel a bekezdésformázással és oldalformázással, illetve a stílusokkal. Ennek megfelelően az elmúlt években úgy alakítottuk ki a tananyagunkat, hogy nem az alkalmazott programon (Word vagy Writer, mindkettőt tanítottuk/tanítjuk) legyen a hangsúly, hanem a szövegalakítási készségeken.

    sh4d0w néven jelentkező társunk is ezt próbálta jelezni, de úgy látszik, jelzése Nálad még nem ért célba.
    Amikor például szövegszerkesztést oktatunk, akkor nem jó, ha az egész a levegőben lóg, így azzal igyekszünk motiválni hallgatóinkat, hogy ha valóban igyekeznek elsajátítani az órai gyakorlatokon megszerezhető tudást, akkor a diplomamunka írásakor nem a formán kell görcsölniük, hanem a tartalomra figyelhetnek. Ha a témavezetőjük, konzulensük más szövegformázást, vagy egyéb átszerkesztést kér, hogy a dolgozat teljesítse az előírt formai követelményeket, nem rabolja idejüket az íráskép kialakítása és finomítgatása.

    Összefoglalva nem egy adott program (legyen az akár a Word vagy a Writer, az Excel vagy a Calc, a PowerPoint vagy az Impress) ismeretét kellene tanítani az általános és középiskolákban, és a felsőoktatásban, hanem a megfelelő készségekkel kellene ellátni a kurzusokat végző diákokat. Amihez persze több dolog is szükségeltetik:
    - megfelelő szemléletű és felkészültségű oktatók,
    - olyan iskola, ahol van/marad ideje és energiája a tanárnak erre felkészülni,
    - megfelelően el(ő)készített tananyag,
    - és nem árt, ha a diák is akarja.

    Mellesleg magyartanárként középiskolában tanító lányom a hét végén közölte, hogy a legújabb - félresikerült - tanterv szerint neki, és hozzá hasonlóan erre fel nem készített magyartanár kollégáinak kellene a diákokat például a Word és a PowerPoint használatára megtanítani, mert egy okostojás rájuk lőcsölte. Lányom történetesen meg tudná tenni - a segítségemmel -, de 40 feletti kollégái, akiknek momentán nincs számítógépe, és a gimnázium sem tud adni nekik, ezt nem lesznek képesek megvalósítani.

  • sh4d0w

    félisten

    válasz Carasc0 #89 üzenetére

    Tökéletesen leírtad, mi a probléma az oktatásban: eszközt tanítanak, nem irányelveket, alapelveket. Ha ezeket tanítanák, nem okozhatna gondot, ha másik eszköz elé ül le a gyerkőc a nagybetűsben.

  • #64791808

    törölt tag

    válasz Carasc0 #66 üzenetére

    Bizonybizony, meg akkor sem érdemes, ha valakinek a funkcionális olvasás nem az erőssége... :U

  • #64791808

    törölt tag

    válasz Carasc0 #59 üzenetére

    Köszönöm, odáig olvastam, hogy M$. Sem a véleménye nem érdekel, sem vitatkozni nem vitatkozom olyannal, akinek az informatika vallást jelent. Engem nem érdekel sem az MS Office, sem a LibreOffice, de a Windows sőt a Linux sem. Engem a tények érdekelnek, de úgy látom, hogy ezzel egyre inkább egyedül vagyok.

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés