Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • ivana

    Ármester

    válasz bambano #83 üzenetére

    12-ben simán betegebb dolgokat is olvastunk kötelezőként, pl.: Sinistra körzet :)

  • ivana

    Ármester

    válasz bambano #78 üzenetére

    A kőszívű még semmi, az, hogy az éppen olvasni tudó gyerekeknek lenyomják a Kincskereső kisködmönt aminek se irodalmi, se élvezeti értéke... Mondjuk a kőszívű helyett lehetne az aranyember ha már Jókai, mert irodalmilag sokkal értékesebb könyv, felesleges történelmi vonzatok nem kellenek. Vagy ott a Légy jó mindhalálig ami miatt sokáig utáltam Móriczot, az irodalom órán később megjelent művei ébresztettek rá, hogy csak az a könyv borzasztó...

  • rzerge

    aktív tag

    válasz bambano #78 üzenetére

    talán, ha nem kesergést tanitanának, akkor lehet javulna a helyzet. speciel nem a 45 utáni időszakra gondolok, mert az úgyis kimerült az elkövetkező években vagy évtizedben, amikor a titkositasok feloldódnak vagy nem tudnak mindenkit elhallgattatni.
    a hibát valahol 1845-67 körül kell keresni, amikor megirtak az új történelmünket, amivel a zablát a szánkba lehet(ett) sikerrel akasztani. azóta is ügyesen galoppozunk és fordulunk amerre kell, ahelyett hogy szabadon száguldoznánk ha már élhetek ilyen képzavarral, hogy a példánál maradjak.

    mindennek érdemes utána nézni, a nyelvtan a legszebb példája az egésznek. igaz nem könnyű, de megéri...

  • rzerge

    aktív tag

    válasz bambano #76 üzenetére

    konkrétan a történelemre gondolok, illetve ide sorolható a nyelvtan és valamilyen szinten az irodalom is. Igaz az irodalomnál tovább is kéne látni a nyilvánvalónál, és más műveket is bevenni illetve kivenni. Egy gyerek nem attól fog megszeretni olvasni, hogy Gogolt vagy Kafkát olvas, vagy hasonló kaliberű valóban remekműveket.

    nem muszáj nagy dolgokra gondolni, csak ha elfogadjuk azt amit érzünk hogy nem stimmel, akkor beállunk a sorba és haladunk tovább a nyájjal, és butulunk tovább.

    elég volna csak érdékésébbé tenni az órákat, de ez nem fér bele az MTA és társai keretébe, mert akkor túl sokan kezdenének gondolkodni, és hát az annyira nem jó...
    de ez elsősorban a tananyag hibája, és ezután pedig a tanáré aki leadja, mert muszáj...

  • ghost364

    senior tag

    válasz bambano #64 üzenetére

    Egyszerű puska, leírom egy lapra ami kell, vagy még azt se, és berakom a füzetet a padba :D
    (#65) quailstorm: Ez a legerősebb iskola Nagykanizsán :D De érdekes, van jó tanár is, csak épp a humán szakon tanít :Y

  • Lenry

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz bambano #20 üzenetére

    a csodás finn iskolarendszerről is kiderül, hogy nem is annyira csodás.

    erről egy linket tudnál légyszi? érdekelne

  • quailstorm

    félisten

    válasz bambano #46 üzenetére

    avagy miért nem lehettem topicgazda a saját topicomban :DDD

  • RexMaximus

    senior tag

    válasz bambano #20 üzenetére

    "gyerek sokkal többet is bír, nem kell félteni őket." Hiába erőltetünk valamit, az alapvető törvényszerűségek egyszerűen nem fognak hozzánk igazodni. Egyébként talán ez az egyik legnagyobb kihívás a társadalmunknak. A pozitiv cashflow fogalmában sokan pengék és értik. Az embert és a környezetet is ezzel a "pozitiv" cashflow szemlélettel kéne megközelíteni.

    Van pazarlás, mert közben telik az idő. Nem az a kérdés, hogy másokhoz viszonyítva jobb képességű marad hanem ahhoz képest ami lehetne mi lesz vele. Adatok tömkelegét szeretnék bemagoltatni velük, de ez jelenleg leginkább a rövid távú memóriába megy ami az elszámoltatás után tovaszáll. Még egyszer leirom, a tanulás tanulása nélkül várják el, hogy tanuljanak.

    "milyen digitális korban élünk?" Az ami már lassan minden ember zsebében benne van (okostelefon). Az a digitális idegháló amin keresztül most eszmét cserélhetünk. Ami már mindennapi életünk része. Aminek a tudásmegosztást köszönhetjük és sose látott haladáshoz vezet (wiki vagy épen Coursera, ennek köszönhetően még egy átlag halandó is beülhet virtuálisan pl. egy Stanford előadásra). Egy olyan eddig sose látott Technológia amit pl. a mai oktatási modell nem hajlandó használni.

    Milyen lenne ha pl. ezen keresztül olyan emberektől tanulhatnánk mint Teller Ede vagy Szentgyörgyi Albert (érdemes megnézni róluk videókat a neten, ma is vannak ilyen emberek). A tanár az ilyen anyagok mellé max support lenne, tömegével úgysem lehet jó tanárokat képezni. Szakmai dolgokat kb 15 éve így tanulom. Infótermékeken, videókon keresztűl. Iskolában meg maradt az ami kb 150évvel ezelőtt működött.

    Gumigyár? Meddig? A változás egyre gyorsabb. Aki ma kezdi a sulit, mire kijut onnan hány szakma fog megszűnni vagy teljesen átalakulni?

    Térjünk vissza egy picit a digitális korhoz. Nézzünk pár üzleti modellt, milyen hatással lesznek a mindennapi életünkre.

    Uber (vagy egy ahhoz hasonló applikáció). Azokban a városokban ahol átütötték a kritikus tömeget olcsóbb Uberezni mint saját autót fentartani. Idő kérdése az Uberezők kis csomagok szállítására is képesek lesznek, ki fogják használni azt a csomagtartót. Ezt mind kössük össze a Google robotpilótáival. Amihez hasonlót amúgy már a Tesla is fejleszt saját autóikhoz.

    Nagyon úgy tűnik ezek sokkal kevesebb balesetet okoznak mint az emberek. A Google autói már több szászezer balesetmentes kilóméteren vannak túl. Emiatt el lesz fogadtatva a használatuk. Úgy gondolom majd az emberek lesznek inkább eltiltva a vezetéstől ha az adatok nagyobb mintán is jelentős eltérést fognak mutatni. Szerintem fognak.

    Nézzük ez az egy modell hány iparágat változtat meg vagy éppen automatizál. Autógyártók piaca csökkenni fog. Városok csak nőni fognak a közeljövőben. Kis csomagszállító vállalkozások modellje is sérülhet. Ők is veszítenek piacot. Autóvezető „biorobotok”? Nem lesz rájuk szükség. Ez egyetlen egy modell volt eddig.

    Egy másik ami a robotikát használja és jó példa a változásra. Momentum machine. 8 négyzetméteren kiváltja egy 120 négyzetméteres gyorséttermi konyhát emberekkel. Itt is jobb minőségben, azonos szint mellett tud termelni a szerkezet. Jelentősen kevesebb a hiba, a legyártott termékek minősége közt kicsi az eltérés. Hány ilyen iparágban lehet még hasonló eredményt elérni?

    Hány startup célozta meg az egészség ipart? Ott is lesz változás (automatizálás). Robotika ott is érdekes. Pár éve már szó van róla, hogy egy olyan robot ami vakbélműtéteket végezne negyed millió euróba kerülne. Legyen ez egy orvos éves bére. Csakhogy több műszakban, kevesebb hibaarány mellett, hatékonyabban fog működni. Mindezt egy orvos, egy éves béréért. Valószínűleg még karbantartással is számolva jóval olcsóbb lesz mint egy hűs vér sebész. Ha az adatok itt is azt fogják mutatni, hogy kevesebb a műhiba, lassan az emberek is el fogják fogadni.

    Már kezdenek olyan appok terjedni ami a könyvelők vagy épen ügyvédek automatizálható folyamatait váltják ki. Az értelmiségiek sincsenek biztonságban.

    Da ha már itt vagyuk - Adminisztráció? A nyugati világ államapparátusát működtető tömeget meddig tudják fentartani? Folyamatok jelentős része már rég automatizálható, gyorsabban, hatékonyabban, jelentősen kevesebb hibával működtethető.

    Szóval a gumigyár, ami kérdés fog e addigra annyit termelni mint ma - jelentősen automatizálva lesz. Ahogy a többi gyár is. Az elején a verseny fogja erre kényszeríteni őket. Utána következik az a kérdés amit már sok helyen boncolgatnak. Valamilyen alapjövedelem. Mert ahogy a világ működött-működik az ipari kor forradalma óta jelentősen változni fog.

    Jelentősen kevesebb ember kell majd a rendszerek működtetéséhez. Hogy oldják meg? Nem tudom. De azt igen hogy látványosan kerülik a kérdést. Sőt úgy érzem, hogy sokan még ideáig sem jutottak el.

    A világ megváltozott, majd egyre többen felismerik.

    Az alapján amit írtál az a benyomásom, hogy idősebb lehetsz (50év körül?). Nem minősíteni akarlak ez alapján csak feltűnt, hogy minél idősebb valaki, annál kevésbé látja így. De általában ilyen eszmecserék után nem is ellenőrzik trendeket, hogy van e ebben igazság.

    Csak az iskolánál maradva, régen (digitális kor elött mert annyira szeretem ezt ugye :) ) az iskola a tudás mekkája volt, így tekintettek rá. Sok idős pl akik csak pár elemit jártak emlékeznek arra amit tanultak. Viszont régebben jóval kevesebb impulzus érte az embereket, nem kellett a figyelméért megküzdeni. Nem úgy mint ma.

    Nyilván valahogy működik ma a rendszer. Leegyszerűsítve azokat választjuk meg döntéshozónak akik azt mondják amit hallani akarunk. Az adatokkal már senki sem foglalkozik, hogy egyáltalán életszerűek e az elvárások vagy amit el szeretnének hitetni velünk. Állandóságra és biztonságra törekszünk egy olyan univerzumban (nem ezoterikusan értem) amiben egy biztos törvény van, az, hogy semmi sem állandó.

    Ez is az oktatás egyik eredménye. A végén így racionalizálnak az emberek. A „biorobotra” ugyanúgy igaz ez mint a „tanult” emberekre.

    Felülről lefelé nem lesz megoldás, a változást nem akarják az emberek és egy akkora infrastruktúrán mint pl csak az oktatás, ha jelentősen hozzányúlnának mindenki nyivákolna. És az adott kormány belebukna.

    Alulról fölfelé lenne az igazi, csakhogy hiányoznak azok a kompetenciák amiket szerintem iskolában kéne elsajátítani. Ami ahhoz vezetne, hogy a közösség érdekeit nézzük és lehetőleg adatok alapján, ne vélemények alapján hozzunk döntéseket. 20 évet töltünk el az iskolában, hogy utána vélemények szerint hozzunk döntéseket? Csak én érzem problémának?

    Szerintem a változást a verseny fogja ránk kényszeríteni. Amit majd utólag valahogy megpróbálnak kezelni felülről. Nem megelőzve felkészülni rá, hanem ha bekövetkezett kezelgetni. Áhh, ha így nézem lehet az oktatatás ma is biorobotokat gyárt. Tökmindegy mennyi lesz a piacon az munkájuk ellenértéke.

  • RexMaximus

    senior tag

    válasz bambano #17 üzenetére

    Mi a gond az oktatással?

    A mai modell az ipari korból maradt ránk. Tömegével kellett képezni az embereket, mert megváltozott körülmények miatt más kompetenciákra volt szükség. Írás, olvasás, számolás és a munkák elvégzéséhez szüksége álltalános tudás.

    Ez a modell kb pont úgy működik mint a gyárak működtek. Gyártási évenként kategorizáljak gyerekeket, felteszik a futószalagra, végigmegy az előírt folyamaton, végül egyendarabokra alakított végtermékeket kapunk. Vagy nem, de a cél ez lenne.

    Csapatmunka? Nincs. Csak az egyéni eredmények számítanak, így a jobb nem érdekelt abban, hogy másokon segítsen. Sőt. Pont így működik a közösség is nemigaz?

    Jobb képességű diákok magukra maradnak, kínlódhatnak mert egyszerre halad mindenki. Hihetetlen pazarlás. Aki meg nem ért meg valami, annál nem lehet megállni és külön foglalkozni vele. A folyamatban elakadt, akkor onnantól nincs mire építeni nem fogja megérteni a többit sem. Nem baj majd elszámoltatjuk, végülis itt is a gyerek a hülye, ki más?

    Erőségeken nem dolgozunk, de cserébe legalább mindenből legyünk középszerűek. Valóban ez szolgája az egyén és a közösség érdekét? Ha valami érdekel abból nem tanulhatsz többet, vagy nem választhatsz picit sem, megvonják a jogot és lehetőséget ettől is.

    Tanulás tanulása? Nincs. Folyamatos elszámoltatás van a tanultakról annak ellenére, hogy nem tanítanak tanulni. Most erre mit írjak? :).

    Véleményformálás, dolgok megvitatása? Vereselemzés esetén a helyes irány az oktató véleménye és kész. Wikipediaval szembesíti egy nebuló a halottakat a tanárnál? A wikipedia a hülyeség és kész. Meg se nézi. Biztos nem mindenki ilyen de valószínűleg sokan.

    A „haladó” országokban heti 40-45 óra megy el az iskolával és leckékkel. Ha eddig nem tették tönkre a gyereket és valami csoda oknál fogva még autodidakta módon haladna abban amit szeretnének, nem marad rá se sok idő, energia.

    Osztályzásnak van e értelme? Kezdenek rájönni amit sokan már tudunk. Az osztájzaté érdekében elsajátított tudásból nem sok minden marad meg. Nem a tudás megszerzése volt a cél hanem az osztályzaté. Nem kell értened, csak azt kell visszamondanod amit hallani akarnak. Mindegy amúgy, hogy igaz e vagy nem.

    Célok, célkítűzés, személyes hatékonyság, feladatok kezelése vagy épen naptárhasználat? Az égegyadta világon semmit sem tanítanak erről. Pedig ez az alapok alapja. Nem a helyesírás.

    Ebben a formában ahogy ma történik inkább elnyomást látok. Nem véletlen, hogy az iskola után ilyen remek élményeknek köszönhetően a büdös életbe se akarnak tanulni. Rossz dolgokat asszociál hozzá.

    Csak az idők változnak. Ma a Digitális korban élünk. A tudás egyre inkább elérhető annak számára aki hozzáfér a nethez. Hány fiatal zsenit látunk mondjuk csak a ted videókban, akik forrásként amúgy a netet jelölték meg nem az iskolát.

    Az oktatási rendszer álltal elismert diákok hogyan vélekednek az oktatásról? Évtizedeket vizsgálva erősen csökkenő trendet fedezhetünk fel.

    Mindeközben az elmaradott országokban valami történik. Ott nem tudják ennyire terhelni a nebulókat (infrastruktúra es egyéb okok miatt). De már sokan hozzáférnek a világhálóhoz. Bizony van köztük olyan aki Ted videókat vagy éppen Courserán lóg. Ez nem egy olyan dolog amivel a haverok elött lehet vagizni, önmotiváltan tanul, azt ami érdekli.

    Csak egy érdekeségnek, bár nem friss adat de a tendencia a lényeg. Stanford képzések követőinek több mint negyede 18 év alatti volt.

    Csak a Stanford robotikával kapcsolatos előadásokat 50 ezren követték végig. Ebből 5 ezren vizsgáztak sikeresen. Több mint a fele 18 éven aluli, azaz kb 2500an. Meglepetés, jelentős részük nem olyan országokból ahol heti 40 – 45 órára terhelik le a diákokat csupa hasznos dologgal. Hol is lenne a helyük a mi oktatási rendszerünkben? Önmotiváltan tanultak, nem annyira sérültek mint nálunk, Ők értéket fognak teremteni. Mindezt olyan brutális gyorsasággal, hogy nem fogjuk tudni utolérni. Ha valami nem történik nagy átrendeződések lesznek amennyiben marad ez a tudás alapú társadalom.

    Nálunk még létezik egy +1 hozzáadott érték amúgy. Tanár tegez de a nebulónak magáznia kell. Ezt írja az etiket is ugye?

    A legundorítóbb az egészben, hogy fogjak a kis gyerekeket, termekbe zárják, ahol 6-7x45 percen keresztül, káros pózban tűrnie kell valami olyat ami nem tudja lekötni. Még annyira se mint minket, ők már multitaskingban (okos telefon, számítógép stb) mondhatni interaktív digitális világban nőtek fel. Nekik ez ami ma van az oktatásban kőkorszak, meg annyira se köti le a figyelmét. Ennek ellenére a digitális technikákat még mindig nem alkalmazzák iskolákban.

    Ezek gyerekek, itt az erő nem működik. Rombol ahogy a büntetés is. El kell adni nekik, érdekessé kell tenni. Mert ez lenne a tanitó feladata. Hányan képesek erre? Egyáltalán hány tanárnak van ilyen szándéka? Igaz őket se erre képezték.

    Mellesleg főleg a gyerekek nem erre vannak tervezve. Ha nem bírjak akkor ki a hibás? Naná, hogy a gyerek. De no para itt a megoldás – betegek, adjunk nekik bogyót osztán majd lenyugszik.

    A végén mindig a gyerek a hibás. Akkor is ha igazából cserben hagytuk őket. Burkoltan te is erre utaltál. De akárhonnan nézem én nem így látom.

    ( Szerk – picit késő van, kiírtam ami hirtelen eszembe jutott, nem fogom meozni, inkább megyek aludni :) )

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés