- Mobil flották
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Google Pixel 8a - kis telefon kis késéssel
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- Huawei P30 Pro - teletalálat
- Samsung Galaxy Watch7 - kötelező kör
- Google Pixel topik
- Karaktere biztos lesz az első Nothing fejhallgatónak
- Milyen okostelefont vegyek?
- iPhone topik
Új hozzászólás Aktív témák
-
DigitXT
félisten
válasz
csabyka666 #31404 üzenetére
Köszi, ki tudja, mihez jöhet még jól: ezt a videót most találtam, agymotorból láncos meghajtás, ráadásul dual, eszembe nem jutott volna, de működik kiválóan.
-
DigitXT
félisten
válasz
csabyka666 #31338 üzenetére
Használd a PH! beépített képfeltöltőjét, mert az egy dolog, hogy most is hibát dob a link, később egyszerűen eltűnhet az adott oldalról.
-
DigitXT
félisten
válasz
csabyka666 #31313 üzenetére
Ez kifejezetten a sima kefés motorra vonatkozik.
BLDC-nél is van BEMF, hasonló a dolog fordulatszám-limitációs hatása, de azt nem tudod "közvetlenül" DC-vel hajtani.
Mármint kihagyva a vezérlő elektronikát. Ami azt illeti, egy kefés motort is hatékonyabb PWM szabályozással lelassítani, ha meg cél, hogy terhelés függetlenül fixen tatson egy adott sebességet, akkor nem úszod meg a visszacsatolást sem. De nem muszáj hozzá.
-
DigitXT
félisten
válasz
csabyka666 #31309 üzenetére
legyen 100W, ehhez kell sacc 8A
Az a baj, hogy ez nem egészen így működik. Az a 250W a motor névleges teljesítménye. Egyáltalán nincs ilyen összefüggés, hogy akkor 12V-on majd 100W-ot tud csak, sőt, lesz olyan kedves, hogy magától megáll pl. 8A-nál... Úgy képzeld el, hogy ha 12V-on, terhelés nélkül tud adott fordulatszámot, azért önszabályozó annál, mert azon a fordulatszámon gerjeszt akkora ellenfeszültséget, hogy a "maradék" éppen annyi áramot hajtson át rajta, mint ami a veszteségek ellensúlyozására kell: legyen mondjuk 1A. Ha megterheled, már lassul is, minek következtében csökken a BEMF. Nő az áram. Új egyensúlyi állapot áll be, kisebb fordulatszám, nagyobb áramfelvétel mellett, és így tovább... Lásd az illusztráción:
A végén eljutunk a "stall current"-ig, ami marha nagy is lehet! (Szerencsére ezt azért nem csak a motor korlátozza, hanem az akku feszültsége is össze szakad nagy terhelésre.Eleve a CCA is úgy van definiálva, hogy ennyit úgy tud nagy hidegben, -18°, hogy 7.2V alá nem esik a feszültség 30 mp-en belül. Sajnos az, hogy 8A-t fog csak kérni, vagy többször ennyit, csakis azon múlik, hogy mekkora nyomatékot akarsz kivenni: próbál leadni annyit, aztán vagy leég, vagy nem.
) Mindenképp relét raknék elé, hogy egy nyomógombbal be- illetve ki tud kapcsolni igény szerint, az még valamiféle (kézi)vezérlésre is alkalmas lehet. (Nyilván nem fogod másodpercenként ezerszer nyomogatni, mint egy PWM szabályzó...)
Szerk: fura, hogy egy bringás boltban nem tudnak segíteni lánc ügyben, mikor nagyjából az összes kerékpár lánc szétszerelhető, sőt, megfelelő szerszámmal méretre szabható.
-
DigitXT
félisten
válasz
csabyka666 #31284 üzenetére
Eegen, így már megvan, hogy 12V-ról hajtható biztonsággal a motor: az bírni fogja!
Az indító akku már kevésbé.De amúgy igazad van, valóban voltak olyan rollerek is, amelyekben még ilyen régi savas akkuk voltak, konkrétan építettem egybe egy picivel komolyabb pakkot anno (a 6x12V 9Ah gyári helyett 1 db 36V, 38Ah-t) Nitro Scooterbe:
Papíron 648 Wh volt a gyári, 3s2p-be kötve, ám BLDC-re lett átalakítva 30A vezérlővel, kövér gázra rendesen szakadt a fesz... Elvégre 15A-15A-t megkapott egy-egy sor, nos:
nem nagyon tetszett ez a viselkedés a srácnak, ehelyett lett az én 1374Wh-s pakkom. (Tapasztalatát idézem "nagyon erős, nyomatékos lett, simán kipörög a kerék, 40 km/h végsebesség, terepen elég, semmit nem esik [a feszültség] hirtelen terheléstől". Nagy
kár, hogy annyira élvezte ezt a nagy menetelést, hogy a 3. naponfeltámadott, eldobta sajnos a vasat, ezért később inkább eladta. Mondjuk annyiban megvolt a "kármentés", hogy visszakerült hozzám a pakk, és tudtam hajtani én is.Amíg én is nem estem...)
CCA-hoz biztos nem lesz köze. De ha CCA környékén akarod terhelni az akkut, akkor a lemerülésig percei lennének hátra, szóval akkora terhelésnél abszolút használhatatlan, akármennyire is csak részlegesen kellene segíteni. Szerencsére az indítózás elég nagy áramfelvétellel jár. Elszállna a kezedből a talicska, ha annyit kellene "rásegítenie".
Konkrétan a motoromon mértem, hogy 57A-t kér, mikor forgatja a főtengelyt rendesen, ellenberger maga a nulláról való rántás valóban lehet 100A körüli csúcs... Abba lifepo4 került a savas (AGM) helyett, mert meguntam, hogy folyton lemerül. (Nem használom.)Viszont ha meg van rakva, szerintem 10A simán elvárható, hogy mozduljon, de nyilván
függ az áttételtől is, mert ha jól értem, akkor nem agymotor, hanem lánckerekes lesz...
Ha és amennyiben 10A folyamatost ki akarsz venni, akkor ugye 1 óra működés a felső korlát egy 10Ah-s akkunál, de a valóságban technológiai korlát, hogy kevesebb lesz.Hogy ez elég-e neked, majd úgyis akkor és ott fog kiderülni, mikor próbálod használni.
Kíváncsi vagyok, hogy hogyan fogod megoldani a vezérlését. Én raknék alá egy e-bike vezérlőt, tuti ami fix, még linkeltem is. Csak az meg 12V-ról nem biztos, hogy hajlandó menni, viszont lehetne építeni egy li-ion pakkot is (csak az már nem extra low budget). Gázkar lesz rajta, vagy csak kapcsolgatni tervezed a meghajtást / megy, ahogy megy?
-
DigitXT
félisten
válasz
csabyka666 #31277 üzenetére
Nem akarlak elkeseríteni, és értem én, hogy low budget, de a 12V motor akku meg nem arra van, hogy folyamatosan nyektesd (ún. indító akku), relatíve nagy áramot tud, de azt sajnos csak rövid ideig. A ráírt névleges Ah ne tévesszen meg, azt minimális terhelésen értik, tehát ha pl. 15K-ba kerülő savas ólom akkumulátort veszel, az nemigen fog leadni 10A-t 1 órán keresztül, hamarabb megdöglik. És az csak 120W, nem nagy teljesítmény... Ráadásul nehéz is, mint a sár. Nem véletlen speciális akku kell az OBI-s talicskába.
(Annyira amúgy nem speciális, li-ion. Tényleg tudja a ráírt kapacitást, sokkal könnyebb.)
-
DigitXT
félisten
válasz
csabyka666 #31272 üzenetére
Nos, a talicska projekthez lehet, hogy kevés lesz egy roller kerék.
Mondom, itt a felni a mérvadó, ha túl széles gumit akarsz erőltetni, akkor magában is lefordulhat, felfújáskor... Tömör guminál meg fizikailag nem fogod tudni berakni a felnibe, mivel annak a limitáltan összenyomható a belső fele. Ha nem ugrik be a mélyedésbe, akkor felrakhatatlan...
Bicajos boltban szerintem elküldenek a malac kunkori farkincájára a tömör gumiddal, de amúgy elméletileg fel tudják tenni: szoktam volt idézni, hogy egy kisebb felnire azért picit szivornya tud lenni pláne a motoros kerékre, amit nehezebb is befogni (ha nem fűzted ki).
Annyi, hogy esetedben sem a tapadás vesztés nem probléma, sem az akkut nem fogja a talicska szétrázni, mivel nem vereted vele nagy tempóval térköves kerékpárúton.
Amúgy nem tudom, hogy mekkora választék van tömör gumiból ekkora méretben, de tuti, hogy le kellene mérned a felni peremeinek belső távolságát, ahhoz választani megfelelőt.
Szerk: amit írtam korábban a gumiköpeny kompatibilitásáról, pneumatikus abroncsokra értelmezhető, mivel azok be tudnak ülni különböző szélességű felnikbe persze bizonyos határok között: egy tömör gumi ennél sokkal kevésbé kompatibilis. Ha túl keskeny akkor azért (lötyög a felnin, nem jó), ha túl széles akkor meg azért (nem megy be a helyére).
-
DigitXT
félisten
válasz
csabyka666 #31267 üzenetére
Maga a felni viszonylag keskeny ilyenkor. Nincs túl nagy mozgástered, mi fér fel rá.
Ballonos guminak a magasabb oldalfalút szokták hívni, azzal viszont, a felni méret
változatlansága mellett nagyobb kerék átmérő adódna (ami most 12.5"): általában
nem nagyon szokott nagyobb kerék beférni a sárvédő alá. (A hagyományos jelölés
esetén a "peres" gumi nagyobb felnire kerül, így felrakható ugyanarra a járműre.
Vica versa: a normál guminál ballonosabb kisebb felnire kerül pl. téli gumi esetén.)A futófelület szélessége nem variálható szabadon. A felni szélességéhez igazodik.
Ha pl. felraksz 3"-os gumit egy 2"-oshoz jó felnire, abszolút nem fog jól állni rajta...
(Itt ne esztétikai problémára gondolj, hanem adott esetben biztonsági kockázat is.)
Autógumiknál vmi olyasmi az ajánlás, hogy 5" széles felnire 155-185 mm felmehet.
De inkább 165-175 ajánlott, tehát 10 mm választható 127 mm-hez képest: ~8%-nyi.
Nekünk inkább a biciklis ajánlás játszik (12" kerék standard gyerekbicikli méret).
Szerk: annyi, hogy ne a gumiból indulj ki, ha szélesebbet akarsz, mert lehet, hogy a
határon vagy már most! Nekem a PMT gumi 2.25"-os volt, a felni meg 1.75". Elfért,
de ha mondjuk ebből kiindulva néznék hozzá vmi 3" széles gumit, az már tuti nem!
(Ha túl széles a gumi a felni szélességéhez képest, lefordulthat róla. Az meg baj...)Ami a tömör gumi felszerelését illeti, megoldható, ha van satud, hőlégfúvód: kicsit
macerás, de mivel nagyobb a felni, relatív vékonyabb az abroncs, talán nem gázos.
(Én úgy emlékszem, hogy leszedni nem volt gáz az Adventure gyári tömörgumiját.)
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad T490s - i5-8GEN I 16GB I 512SSD I 14" FHD I Cam I W11 I Gari!
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 7 7800X3D 32/64GB RAM RTX 5070 GAMER PC termékbeszámítással
- 121 - Lenovo Legion Pro 5 (16ARX8) - AMD Ryzen 7 7745HX, RTX 4070 (48 hónap garancia!)
- AKCIÓ! Gigabyte H610M i5 12400F 16GB DDR4 512GB SSD RX 6700XT 12GB Zalman S2 TG Seasonic 650W
- Samsung Galaxy S23PLUS 256GB Kártyafüggetlen 1Év Garanciával
Állásajánlatok
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest