Új hozzászólás Aktív témák
-
tomcat78
őstag
válasz
arnyekxxx #131 üzenetére
Tudod, ott b@sztad el, hogy kiszámíthatóan csak azért sem engeded el a dolgot. Na, akkor hol is van az a kutyus?
Tényleg nem tudom mi a f@sz bajod van velem. Biztosan nem vagy tök hülye, de pont ezért kicsit ( nagyon) olyan személyes hadjárat szaga van a dolognak, hisz a témához hozzászólni nem megy.... Ennyire fáj, hogy valamiben tévedhetsz is? Magadat járatod le. Persze ez nem gond. Valószínűleg a kutya sem olvassa már.... Vagyis................................
Most is vársz néhány hetet, hogy valami elméset sikerüljön a fejemhez vágni, csak azért hogy a Tiéd legyen az utolsó szó? Nem gond, bár kicsit betegesnek tartom.
De csak a Te kedvedért hagyom a kis témáim közt. Ha neked ez okoz örömet, hajráÉn jól el szórakozom rajtad. Csináld még, lééééééégyszi
-
arnyekxxx
veterán
Pavlov kutyája jólidomítottan csorgatja a nyálát a csengőszóra :)
-
tomcat78
őstag
válasz
arnyekxxx #127 üzenetére
Amúgy tulajdonképpen mi is a vita tárgya? Van véleményed, nem baj. Az sem az, hogy nem értünk egyet. De azt nem igazán értem, hogy érvelés helyett miért a személyeskedésbe menekülsz. Írd le bátran, hogy szerinted én közveszélyes vagyok, szellemi fogyatékos, meg ami úgy eszedbe jut. Igazából nem zavar. Mulattat....Magadat teszed nevetségessé. Felőlem azt csinálsz amit akarsz. Remélem elnézed nekem, de igazából nem tudlak komolyan venni. Semmi okot nem adtál rá....
Tudod én be tudom látni, ha tévedek. Neked még ez sem megy. Te kergetsz szalmabábokat, pajtás! Napok óta senki nem írt ide, most meg ide böfögsz valamit, csak azért hogy tiéd legyen az utolsó szó? Hátha nem reagálok rá mondjuk? Megtehetném.... De megadom a lehetőséget, hogy önként kapitulálj. Ne itt éld ki a komplexusaidat... Szerintem. -
arnyekxxx
veterán
-
tomcat78
őstag
Még egy kis csemege: [link]
Egy gyors matek alapján pl 2020-ban Budapesten magasabb, mint 9% arányban a gyalogosok okoztak közúti balesetet. Az országos átlag ettől elmarad. A statisztika az okokra nem terjed ki, mindenesetre szerintem elgondolkodtató... -
tomcat78
őstag
válasz
arnyekxxx #120 üzenetére
"A gyalogos addig nem léphet le a kijelölt gyalogos-átkelőhelyre, amíg a lelépést és az áthaladást veszélyesnek ítéli meg – mondta el lapunk megkeresésére Dobókői György.
A tájékoztatásból az is kiderült, jogszabály szerint a kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt álló és várakozó gyalogossal szemben nincs elsőbbségadási kötelezettsége a jármű vezetőjének csak abban az esetben, ha a gyalogos lelépett a kijelölt gyalogos-átkelőhelyre."
Részlet egy a BEOL 2018.09.15.-ei keltezésű riportjából. Szerintem ennyit arról, hogy helyileg mi tartozik a kötelezettség alá eső területnek.
Ja, és a nyilatkozó úriember megkapta a Közlekedésért érdemérmet. De gondolom Ő is szellemileg visszamaradott, mint én....Két órán túl, tényleg káros a fórum olvasgatás
-
azbest
félisten
ez a túlzott eszközhasználat tényleg rossz hatással van a gyerekekre
-
tomcat78
őstag
válasz
arnyekxxx #120 üzenetére
Te nem érted még mindig...
Mi a kereszteződés? Az én értelmezésemben, ahol az egymást keresztező utak találkoznak. Az elsőbbség arra vonatkozik, hogy az arra jogosult az adott kereszteződésben hamarabb haladhat át. Eddig gondolom érthető a megközelítés.
A kötelezettség része szintén a kereszteződésre vonatkozik. Az, hogy Te jobbra nézel annyit jelent, hogy felkészülsz arra az eshetőségre, hogy ennek a kötelezettségednek eleget tudj tenni. A kötelezettség része a kereszteződésre vonatkozik, hiszen ott keresztezi egymás útját a két jármű. Ott lesz baleset, ha valaki nem tartja be a rá eső részt. Nem előtte vagy utána.
De tök mindegy, hogyan értelmezed Te vagy bárki, amíg ennek eleget is tesz.
Elrémíszt? Miért? Buzdítottam bárkit arra, hogy szabálytalanul közlekedjen? Vagy amit leírtam számodra azt jelenti, hogy én azt teszem? Azzal, hogy igenis elvárom, hogy a gyalogos is figyeljen oda? Azt nem én találtam ki, hogy szabályok rájuk is vonatkoznak! Te magad írtad, hogy azzal szórakoznak gyerekek, hogy be állnak a zebra közepére. A többiek meg videózzák az autósokat. Holott tudod Te is, Én is, hogy ez alapból szabálytalan, még zebrán is. A szülők felelősségét ecseteltem az egész gyalogos átkelés témával kapcsolatban. Ha józan paraszti ész nem működik, akkor vannak rá egyértelmű, írott szabályok. De, mint kiderült a jogsival rendelkezők jó része sem ismeri. Én vagyok a problémás, mikor bőszen amellett kardoskodtok, hogy demárpedig a gyalogos? Hol vitattam én a jogait? Nem írtam olyat, hogy nem mehet át, vagy nem engedem át. Azt írtam, hogy ne agyatlanul tegye.
Nem tudom mi a rémisztőbb.... Az hogy valaki igyekszik a szabályoknak megfelelően közlekedni, vagy az, hogy sokan megszokásból közlekednek, és vannak szabályok, amikről lövésük sincs....
És ehhez hozzá tenném, hogy valószínűleg 42 éves koromra többet vezettem önhibás balesetmentesen, mint az itt kommentelők java egész életében fog. 6 éves korom óta vezetek. Gokartoztam, rallyztunk, pályázni jártam autóval is, motorral is.... Ebből adódóan ismerem a saját és az autóm korlátait is a közúton. Biztosan nem vagyok tökéletes. Viszont én legalább a szabályokat ismerem, és annak megfelelően közlekedek. Úgyhogy gyanítom, hogy nem én vagyok az, akitől rémüldözni kéne....
További balesetmenteset -
tomcat78
őstag
A példa annak szólt, hogy ha autót vezetsz is figyelsz a társaidra, és mérlegelsz. Ez az amit a gyalogosnak is meg kéne tennie, a párhuzamot ennél a résznél vontam meg, és nem azt írtam, hogy a gyalogos kvázi adjon elsőbbséget egy zebránál.
Amúgy meg egyenrangú kereszteződésről volt szó, ahol mindenki jobbra figyelPont ez volna a bizalmi elv lényege, amit már emlegettem. Ha ez valóban jól működne, akkor az embereknek nem kéne balra is benézni egy ilyen helyzetben.
De, kurva sokat vezetek, remélem ez elrémísztDe talán pont ezért foglalkozom a szabályokkal, meg igyekszem követni, ha változik valami...
-
nuke7
veterán
válasz
tomcat78 #112 üzenetére
csakhogy a zebránál nem a gyalogosnak van a macisajt, henem neked!
Tehát amikor zebrához érsz neked kell körülnézned, hogy van-e gyalogos - pont úgy ahogy irtad, mint a macisajtnál.... (remélem ezek után tényleg nem vezetsz gyakran mégha van jogsid is...)a jobbkezes utca esetén sem annak kell körülnéznie, aki jobbról jön, hanem neked...
(ha nincs macisajt)
-
tomcat78
őstag
-
tomcat78
őstag
válasz
arnyekxxx #114 üzenetére
Aha, értem.... Nem képesség, hanem rendellenesség, pont úgy, mint nálad drága barátom, ha már a személyeskedést próbálod erőltetni.
Akkor csak, hogy maradjunk az eredeti példánál: miért kéne elsőbbséget adnom egy járdán lévő gyalogosnak, ha egyszer ott autóval semmi keresni valóm? Csak akkor tudom azt a bizonyos elsőbbséget biztosítani számára, ha már az úttesten tartózkodik. Minden egyéb esetben maximum a lehetőségét adom meg, hogy élhessen elsőbbségi jogával( lassítás, esetleg megállás és társai). Ugyan ez igaz a kereszteződésre is. Csak lehetőséget kell biztosítsak arra, hogy a jobbról jövő élhessen az áthaladás előjogával. Úgyhogy remélem megbocsájtod, hogy tudatlan mivoltomban kénytelen vagyok kiigazítani, azt amit írsz és rosszul értelmezel.
Na, de vissza a témához: és ezt honnan tudja az egyszeri sofőr? Onnan, hogy oda néz, és lehetősége van eldönteni, hogy a másik előbb/ együtt ér e az adott kereszteződésbe, avagy simán tovább tud haladni. Nem kell megállni pusztán azért, mert valaki jön. Kizárólag stop táblánál, de az ugye más történet.
És a stop tábla a maga nemében jobban hasonlít a zebrára, ha innen nézzük. Mindenképp meg kell állnod és fel kell mérned, hogy ki/át tudsz e haladni anélkül, hogy más( szabályosan közlekedő) kollégára a frászt hozod.
És elérkeztünk a csúcsponthoz: Én a gyalogosok figyelmét kértem számon az eleje óta. Nem a jogaikat vitattam a zebrán való átkelésre. És pont a saját példámból kiindulva: miszerint amíg vannak olyan barmok, akik képesek egy autónak neki menni gyalog, addig lesznek olyanok is, akik eléd lépnek 10 centivel, elé lépnek a mentőnek, stb. Ezzel kapcsolatban kezdtem firtatni a szülők felelősségét, amire azt kaptam, hogy a haladó nyugaton fel sem kell nézni, mert átengedik. Erre válaszoltam azt, hogy, de nálunk elő van írva a gyalogosnak IS, hogy mi a helyes eljárás úttestre lépésnél. A bedugott fül, telefon nyomkodás pont nem szerepel köztük...
Szalmabáb, mi? Melyik része a felfoghatatlan annak, hogy azt pofázom, hogy a közlekedés is közös felelősség? Erre Te jössz nekem kamionnal? Márpedig meg fogok állni.... Meg, de képzeld egy biciklisnek is, sőt gyalogosnak is. Ha kell! De hidd el, hogy csak azért mert egy kamion jön, még önmagában nem fogok megállni, ha szükségtelen. -
arnyekxxx
veterán
válasz
tomcat78 #111 üzenetére
Technikailag hogyan adsz elsőbbséget valakinek vagy valaminek, ami, aki nem tartózkodik ott?
Látom nehezen megy a felfogása (lehet, hogy ez született képességed), hogy az elsőbbségadás fogalma értelmezhetetlen abban az esetben ha valamelyik fél már az adott helyen belül tartózkodik. A kamion a kereszteződésben a gyalogos a zebrán. Elsőbbségadással addig lehet foglalkozni amíg az akinek az elsőbbsége van még nincs a kereszteződésben/zebrán, hanem csak közelíti azt. Aki már bent van annak nem tudsz elsőbbséget adni. Fogalmi képtelenség. Jobbról jön a kamion a kereszteződés felé, nem jobbról bent áll a kamion a kereszteződésben mégis el fogod engedni ebben biztos vagyok.
-
tomcat78
őstag
válasz
arnyekxxx #108 üzenetére
Akkor légyszives konkrétan írd le nekem, hogy melyik része a szalmabáb?
Egy nem égő lámpából nem lesz bírósági tárgyalás.
De, annyiban kapcsolódik, hogy a hülye gyerek meg a jó édes apukája szerint meg kellett volna állnom, mert zebra. Amit meg is tettem volna, ha le lép. De nem tette, csak pofázott a haverjával, félig háttal. De nem kell figyelni, ha lelépünk az útra, akár egy kocsinak is neki lehet menni, mert semmi keresni valója a zebrán. Gondolom -
tomcat78
őstag
válasz
arnyekxxx #107 üzenetére
És? Nem értem hol ezzel a baj? Technikailag hogyan adsz elsőbbséget valakinek vagy valaminek, ami, aki nem tartózkodik ott? Bingó! Sehogy! Viszont úgy kell megközelítsd, hogy eleget tudj tenni az elsőbbségadási kötelezettségednek. És autósként egyenrangú kereszteződésben ezt hogyan teszed meg? El fordítod a fejed jobbra, hogy jön e valaki, akinek esetlegesen elsőbbséget kell adnod. Ha jön, meg állsz. Ha messze van, haladsz tovább, hogy még véletlenül se tartsd föl, ne kényszerítsd fékezésre, stb. Röviden: figyelsz, és mérlegeled a lehetőségeket. Pont úgy, mint egy zebránál gyalogosként. Egyéb esetleg?
-
genlog
aktív tag
válasz
Synthwave #96 üzenetére
Szerintem amiatt van az egymás melletti elbeszélés, hogy azt hiszed valaki azt írta, Nyugat-Európában sokkal jobban vezetnek.
Én például nem ezt írtam, hanem hogy türelmesebben. Rengeteg hibát vétenek, bonyolultabb kereszteződésben elakadnak stb. de nem erőből, mindenen átgázolva hidalják át a bénaságukat, hanem inkább lassítanak, elengednek alárendelt utakról jövő forgalmat is stb. -
dabadab
titán
válasz
arnyekxxx #107 üzenetére
Tényleg szinte szó szerint ugyanezt leírtam már neki
-
arnyekxxx
veterán
válasz
tomcat78 #106 üzenetére
Igaz, hogy nem elém lépett, hanem neki jött a kocsinak oldalról.
Én pedig kimagyaráztam rendőrnél a nemégő utánfutólámpát és ez pont annyira kapcsolódik a gyalogos elsőbbségéhez mint a te eseted. Majd magyarázd ki azt ha azt csapod el aki eléd lép.
Szerk.
Egyébként javaslom, hogy azokkal az állításokkal vitázz amiket írnak neked ne azokkal a szalmabábokkal amiket magadnak szövögetsz.
-
arnyekxxx
veterán
válasz
tomcat78 #105 üzenetére
Nézd, a gyalogosnak pont annyira kell elsőbbséget adni a gyalogátkelőhelyen amennyire a jobbról érkező járműnek elsőbbséget adunk az egyenrangú útkereszteződésben
Vagyis figyeljen csak az a kamionos jobbról amig nincs a kereszteződésben mert addig neki nincs semmi elsőbbsége amig be nem ért be a kereszteződésbe szóval nyugodtan elé kanyarodhatsz.
ha már a kresz szószerinti, mechanikus alkalmazását erőltetjük.
"28. § Elsőbbség az útkereszteződésben
(1) Az útkereszteződésben - ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik - a járművel elsőbbséget kell adni..." -
tomcat78
őstag
válasz
arnyekxxx #102 üzenetére
Magyaráztam, nyertem. Igaz, hogy nem elém lépett, hanem neki jött a kocsinak oldalról. De tudod mit? Neked van igazad! Felőlem úgy tanítod a gyerekedet bármire, ahogy akarod. De azért egy apró dologra felhívnám szíves figyelmed: a szabályok nem ismerete nem mentesít alóluk! És ez igaz az esetleges gyerekedre is. Az meg a Te, Én, Jóska, meg minden szülő felelőssége, hogy megismerjék azt, ami rájuk vonatkozik. Bár ahhoz nem ártana ismerni azt, amiről beszél az ember....
Tudom, szörnyű.... De nem elég leültetni a gép elé meg a kezébe nyomni az elérhető leg drágább telefont. Szocializációnak hívják a folyamatot, ha minden igaz. És a f@szbúk és társai simán csak alkalmatlanok erre.
-
tomcat78
őstag
Baszki.... Még mindig itt tartasz?? Értsd már meg, hogy a magyar írott jog szerint rohadtul nincs olyan, hogy zebránál! Zebrán van, ha már lelépett a gyalogos! Amit autósként úgy kell megközelítened, hogy HA lelép, meg tudj állni! Mondat vége, pont.
Hol a f@szba írtam én olyat, hogy nem kell elsőbbséget adni valakinek, vagy el kell ütni azt aki át megy a zebrán???? Azon a baromságon Ti kezdtetek lovagolni, hogy a gyalogosnak körül sem kell néznie, nem kell mérlegelnie, mert nyugaton, meg a tököm tudja hol így van. De ez itt még mindig kicsiny hazánk, ahol tetszik vagy nem a gyalogosra is vonatkoznak szabályok! Ti meg ezen háborogtok? Mégis ennek melyik része bántó és kire nézve? Hogy leidiótázom a szülőket, mert olyan alap dologra nem képesek megtanítani a kölykeiket, hogy tartsuk tiszteletben egymás jogait? Le hát, barom az összes aki az alap emberi interakciókat nem veri a hülye gyereke fejébe, azon túl, hogy a tantóbáécsi nem verhet, mert megyünk az ombdusman bácsihoz, Te vagy a leg szebb, Te kapod anyutól a legtöbb lájkot, ja és nem mellesleg az a kib@szott zebra csakis a Te kurva játszótered. És ha valakinek ez nem tetszik, akkor apu irgumburgum! De tényleg.... Az ember egy cikk és egy hozzászólás nyomán neki áll ekézni elhülyülő( pardon, digitalizálódó) társadalmunkat- nem mellesleg egy létező jelenség alapján-, Ti meg mint kutya a csontba, márpedig a gyalogos át mehet a zebrán! Hurrá! Bár nem tudom állítottam e az ellenkezőjét....Ti állítjátok, hogy persze, figyelnie sem kell, és én vagyok a hülye, mikor azt merem állítani, hogy de? A rohadt KRESZ-t nem ismeritek, de pálcát törni más felett az nagyon megy.
Nem mellesleg a KRESZ elviekben igazítva van az úniós szabályozáshoz, így kétlem, hogy nagyságrendi eltérések lennének a szabályok megalkotásában. -
hunluki
senior tag
Azért van abban valami amit mond, itt most mindkét oldal védhető.
Az autósnak tényleg oda kell figyelnie hisz neki van jogsija és az ő kezében van ~másfél tonna vas amivel szemben ~80 kilónyi biomassza nem sok esélyel indul, ez tiszta sor.
DE:
A gyalogosnak is oda kell figyelnie és manapság hatalmas probléma hogy mindenki agyából lóg a füles és rá van épülve a telefonjára miközben a külvilág nulla.Plusz tényleg ideje lenne minél hamarabb oktatni a kreszt, akár már oviban is legalább olyan szinten hogy zebrára lépés előtt körbenézünk és csak utána lépünk ki.
Nyilván nem azt mondom hogy középső csoportos ödönkének vizsgát kell ebből tennie, de határozottan nyomni kéne ezt minél hamarabb. -
azbest
félisten
jó kis gumnicsont. Lehet tényleg abban kéne maradni, hogy a saját túlélési esély javítására nem árt figyelni a környezetre, bármilyen módon közlekedik valaki. És akkor például nem lépnek le szirénázó mentő- vagy tűzoltóautó elé sem, aminek a sofőrje egyszerre kéne megáljon minden zebra előtt és célbaérnie valakit megmenteni.
-
dabadab
titán
válasz
tomcat78 #100 üzenetére
Szerinted azok a gyerekek, akiknek a szülei vezetnek, miért csak a jogaikkal vannak tisztában egy zebrára levetítve?
Nincsenek tisztában vele.
A ti nyugati olvasatotok szerint nekem úgy jön le, hogy teszem a zebra mellett beszélgető embereket meg kéne kérdezzem mit is szeretnének.
Ilyet senki se mondott. Arról volt szó, hogy neked kell elsőbbséget adnod a gyalogosnak a zebránál, ennél fogva egyrészt olyan sebességgel kell a zebrához közelítened, hogy meg tudj állni, ha látsz valakit, akinek elsőbbséget kell adni, másrészt nem csak képesnek kell lenned erre, hanem meg is kell tenned. Ennyi. Semmi extra nincs ebben: zebrához közelítve körbenézel, ha nem lehet rendesen belátni, akkor elveszed a gázt is, és ha valaki át akar menni, akkor megállsz. Sima elsőbbségadás, tök rutin.
nem előjog gyalogosnak lenni!
Valójában autósnak lenni előjog, ami egy plusz kötelezettséggekkel és felelősséggel jár, csak erről sokan hajlamosak megfeledkezni.
-
tomcat78
őstag
Akkor, hogy tényleg az elejét taglaljuk: Szerinted azok a gyerekek, akiknek a szülei vezetnek, miért csak a jogaikkal vannak tisztában egy zebrára levetítve? Holott a jogok kötelezettségekkel is járnak. Amit a szülők felelőssége lenne bele nevelni a gyerekekbe. Vagy az oktatási rendszerben kéne nyomatékosítani, hogy illene figyelni egymásra, ha ki tesszük a lábunkat az utcára.
Nem a zebrán átkelő gyalogossal meg annak az elsőbbségével van bajom! A ti nyugati olvasatotok szerint nekem úgy jön le, hogy teszem a zebra mellett beszélgető embereket meg kéne kérdezzem mit is szeretnének. Védjük a gyalogosokat, mert ők a sérülékenyek. Nem gond, tök normális dolog. De nem előjog gyalogosnak lenni!
Már megbocsáss, de a szabályok ismeretét, illetve nem ismeretét kritizálni pont tőled olvasni kicsit érdekes... Mert ha jól emlékszem Te voltál az egyik első, aki a fejemet akarta, csak mert az amúgy leírt szabályokra hivatkoztam...
Lehet, hogy kint igazad is lett volna, de itthon nincs. -
dabadab
titán
Nem az a túlzás, hogy az autósnak be kell tartani a szabályokat, hanem az, hogy a gyalogosok azt sem tudják, hogy vannak szabályok.
Tekintve, hogy az autózáshoz kell jogosítvány, ahhoz meg KRESZ vizsga, a gyalogláshoz meg nem, ezért ez nem olyan nagyon meglepő.
Az a meglepő, hogy az autósok (a fenti vizsgakötelezettség ellenére) sincsenek tisztában a KRESZ-szel. -
tomcat78
őstag
A magyar KRESZ azt is elő írja, hogy a gyalogosnak is meg kell győződnie az átkelés veszélytelenségéről. Az meg nem a telefont baszogatok közben szinonímája.
Nem az a túlzás, hogy az autósnak be kell tartani a szabályokat, hanem az, hogy a gyalogosok azt sem tudják, hogy vannak szabályok. -
tomcat78
őstag
Csak jelzem, hogy az itthoni szabályozás is elegendő ahhoz, hogy ne történjenek balesetek. HA azokat mindenki betartja. A büntetési tételek mértékén lehet vitatkozni, hogy mi a megfelelő, kevés, vagy épp túlzó. Ez a része a nagy nyugathoz viszonyítva erősen szubjektív. Tény, hogy a nagyobb büntetésnek nagyobb visszatartó ereje kéne legyen. Mégis vannak balesetek mindenhol. Miért? Mert mindenhol vannak emberek, akik nem foglalkoznak a szabályokkal. És nem autó függő.... Audim van, abból sem A3, ráadásnak nagy, benzines motorral. Érdekes módon mégsem kaptam csekket pl gyorshajtásért. Pedig az rs Oktáviát bármikor sarokba teszem vele.... Az összes csekk, amit kaptam évi 40-50 ezer km átlaggal ( nem vagyok hivatásos sofőr, sem taxis), az egy behajtani tilos táblánál volt, amit benéztem, meg egy várakozni tilosnál, míg ki pakoltunk a kocsiból áruszállítós helyen, hogy tudjunk melózni És mindezt egy szép, nagy a6-ossal. Ja, és egyszer egyszer forgalomba dobtam el kocsit jobb első durrdefekt miatt. Azért a sztereotípiák alapján vezetni, ítélkezni sem kell. Találkoztam már paraszt Suzukissal is, meg előzékeny Bmw-sel is.
Itt ahogy nézem sokaknak azzal van baja, hogy a gyalogosnak is figyelni kéne. Nem értem a problémát.... De komolyan. Miért olyan baszott nagy teher adott esetben felnézni a telefonból? Szóba került pl a jelzés dolog. Ha valaki körül néz, akkor az autós tudja, hogy a delikvens mit is szeretne. De mégis, aki kocsiban ül, honnan tudja, hogy a zebra mellett ácsorgó 2-3 ember mondjuk mikor akar át menni, amikor már mondjuk 100méterről hamarabb láthatóan semmit nem csinálnak, mint pofáznak. Vagy épp valaki ott ír posztot, majd gondol egyet és megindul... Holott lehetősége lett volna. Vagy az idióta kismama, aki a babakocsira támaszkodva pötyög fél percet, majd gondol egyet és neki indul.... És a hasonlókat a végtelenségig lehetne sorolni. A kedvencem, mikor valaki 20 métert lusta odébb sétálni egy zebrához. Sokakban, akik gyalogolnak él az a tévhit, hogy ha nincs zebra, bárhol átmehetnek az úton lakott területen belül. Holott ez sem igaz. Mi alapján várja el a társadalom gyalogos része, hogy kiemelt figyelmet kapjanak, cserébe semmit nem hajlandók megtenni abból a minimálisból sem, ami rájuk vonatkozik? Pedig figyelmesnek lenni nem nagy dolog. Nem az ilyenek fognak úgy vezetni, hogy nekem mindent lehet? -
Synthwave
HÁZIGAZDA
Én is éltem kint (Geislingen; Stuttgart/Ulm vonzáskörzete), tapasztalatból írtam azt, amit.
Ahogy az sem derült ki, hogy mi a túlzás abban, hogy a gyalogosok meg használják a szemeiket és a füleiket (netán a józan, paraszti eszüket), ha már nekik is van olyanjuk.
Jegyzem gyalogos vagyok.
-
hunluki
senior tag
Valóban, de szerintem a 99% nagyon hurráoptimizmus. Én inkább olyan 80%-ot mondanék tapasztalataim alapján napi 2x35km ingával a lábamba. Inkább a trend ami bajos, az elmúlt pár évben egyre durvább a helyzet, egyre több a kihaénnem sofőr akitől reflexből venném el a jogsit.
Személy szerint én kb mindent bekameráznék és úgy osztogatnám a büntiket és ahogy írtam nem csak pénzt mert bizonyos keret felett az maximum kellemetlenség mint visszatartó erő.
-
dabadab
titán
válasz
Synthwave #88 üzenetére
Egy évtizeden át gyakorlatilag Bécsben éltem, aztán meg Eisenstadtban meg Németországban is járok eleget, szóval nem hallomás alapján mondom azt, amit, hanem saját tapasztalat.
Mondjuk az továbbra sem derült ki, hogy mi abban a túlzás, ha az autósok betartják azokat a szabályokat, amiket a magyar KRESZ is előír és nem gázolják el a gyalogosokat.
-
Synthwave
HÁZIGAZDA
Jól hangzik ez a túlidealizált "bezzeg a nyugat." Ott nincsenek balesetek. Sem bűnözés, sem betegségek. Mindenki végelgyengülésben múlik ki.
Ott sem tudnak vezetni, ne aggódj. Sőt, az autós vs. autós sokszor meg egyenesen rosszabb, mint itthon. Ilyen apróságok, mint index vagy visszapillantó tükör elég sok járműről "hiányoznak", csak arányaiban nézve kevesebben halnak bele közúti balesetekbe. Mondjuk ehhez hozzájárul az is, hogy a "dokkmunkásnak" is simán futja 8 légzsákos Audira vagy gyalogos légzsákkal szerelt Volvóra, amit aztán nem a Szentlélek tart egyben.
Németországról van szó amúgy.
-
genlog
aktív tag
Svédország, Norvégia, Svájc, Japán... kissé lemaradva Dánia, Hollandia, Nagy-Britannia... Ha betartod a minimális szabályokat, nem is kell szétnézned, mert TUTI, biztonságban vagy.
Talán ez a hátulütője, hogy az embert leszoktatja az éberségről, a saját biztonsági döntésekről.Franciaországban és Olaszországban viszont őrület van.
Autós, gyalogos megy össze-vissza fittyet hányva a lámpákra, egyéb jelzésekre, mégis toleránsan, viszonylag kevés balesettel.
Keletebbre, meg inkább az erő, a tekintély dominál. ha nagy "verdával" vagy, ha valami hivatali ember vagy, ha ki vagy gyúrva több lehetőséged van a közlekedésben is, mintha nem.
Tomcat78 figyelmezetése is erre utal, a gyenge gyalogos ne ugráljon, amíg az autós meg nem engedi neki. -
hunluki
senior tag
+sok. Határozottan szigorítani kéne a kreszt és a sok pénzbünti mellé fix időre jogsielvételt plusz durva esetben letöltendőt, kevésbé durváért kötelező közmunkát vagy bármi mást aminek valóban visszatartó ereje van. Így a sok pénzes gyökér kifizeti és folytatja tovább, semmi visszatartó ereje nincs.
-
genlog
aktív tag
Két "iskola" áll egymással szemben. Az egyik a nyugat-európai: A gyalogosnak feltétlen elsőbbsége van, csukott szemmel is átmehet, az autós felel.
A másik a közép- és kelet-európai: A gyalogos gyenge, sérülékeny, ezért vigyázzon ő, ha nem jön semmi, átmehet. Ez utóbbi attitűd odáig fajul, hogy a Suzukis is vigyázzon, mert jön a Q7-es meg a kamion.Szerintem és a statisztikák szerint az első a jobb.
-
tomcat78
őstag
Ha vissza olvasol én sem írtam olyat, hogy ez így feltétlen jó. Igazából csak azt nem értem, miért fáj mindenkinek, ha le merem írni azt az egyszerű tényt, hogy a közlekedés társasjáték. És mivel a szülők( elvileg) vizsgáztak, nem igazán értem hogy a f@szba nem verik a gyerek fejébe, hogy nézz körül.... Biztosan velem van a baj, amikor egy nyilvánvaló problémáról beszélek. Lehet ezt csavarni a végtelenségig, de a tény attól még az marad írott és íratlan szabályok szerint is, hogy figyelni kéne egymásra. Mindegy mivel veszel részt a közlekedésben. Gyalogosként is vannak szabályok, pont úgy mint járművel.
Engem gyerekként még a szüleim arra tanítottak, hogy mindig nézzek körül, ha át kell mennem az úton. Nem nagy dolog, nem tudom, hogy ugyanez valami légből kapott agymenés alapján miért nincs így most is. Lehet, hogy a f@szbúk meg az insta nem tanít meg tiszteletben tartani a szabályokat? -
tomcat78
őstag
Hol írtam én általánosságot??? Valószínűleg neked sem sétált még senki, mikor autóval elhaladtál. De a szavaiddal élve engedjük el nagyvonalúan azt az apróságot, hogy én az itthoni KRESZ-ről beszéltem, és kezdtem firtatni a szülők felelősségét a rengeteg figyelmetlen, zenét hallgató, telefonját bújó idiótáról. Erre Te mondod nekem, hogy nincs igazam? Drága egyetlen, tanult, világlátott barátom! Ezennel szeretnélek megkérni, hogy mutass rá nekem arra az ÍROTT szabályra a KRESZ-ben ami azt taglalja, hogy nekem meg KELL állnom, ha valaki a járdán közelít a zebrához. Nem tudom végig olvastad e a többit, és a véleményemet adott esetben az írott szabályokat illetően. Nem fogom megint leírni.
De, ha sikerül a végére jutnod, netán rá keresel a jelenleg hatályos jogszabályokra a témát illetően, akkor kénytelen leszel belátni, hogy DE, igazam van. Ugyanis egyetlen írott szabály sem tér ki sem ráutaló magatartásra, sem semmi egyébre( zebra mellett álló, várakozó, dumáló, olvasó, stb). Viszont kitér az úttestre való lelépés szabályaira a gyalogosokra vonatkozóan. Féktávolságon kívül lelépsz? Bravó, elsőbbséged van, nincs ezzel gond. És itt csatolnék vissza arra az apróságra, hogy ami elindította ezt a vihart egy biliben( nem mellesleg kiderült, hogy ámbár én vagyok a hülye és renitens, mégis sokaknak lövésük nincs a KRESZ vonatkozó szabályairól), az az volt, hogy szabályosan jár e el egy gyalogos, ha a körülmények mérlegelése nélkül lelép egy zebrára, vagy bárhol az úttestre.
Nem az autósok felelősségét vitattam, hanem azt a tényt közöltem, hogy a gyalogosokra IS vonatkoznak szabályok.
A zebrán előzők meg egy külön állatfaj.... Legalább valamiben egyet is értünk. -
genlog
aktív tag
Nem tudom feltűnt-e, hogy Nyugat-Európával példálóztam, és nem a magyar törvényekről írtam, de mindezt nagyvonalúan engedjük el, akkor sincs igazad, mert az autós a vétkes, ha satuznia kell egy zebránálm kivéve azokat az extrém eseteket, amit te általánosnak vélsz, pedig én még soha nem találkoztam velük, valaki a semmiből kiugrik a zebra közepére.
Miattam gyalogosan már sokszor volt satufék a zebra előtt, mert kilépek az autó elé (és el előle, ha kell), de nem a semmiből jöttem, hanem egyenesen haladtam az átkelő felé, majd azon keresztül. A veszélytelenség meggyőződéséről annyit, hogy féktávolságon kivül voltam mindig.
Egyszer volt koccanás is... Na találd, ki kit büntettek meg? (Nem engem.)
Amikor vezetek, a zebra felé haladva fokozatosan lassulok, volt, hogy megelőztek így, zebrán... kb. lelőném az illetőt. -
tomcat78
őstag
válasz
arnyekxxx #66 üzenetére
Neked is csak javasolni tudom az értő olvasást. Meg nuke7 kollégának is. Sokat segít, hidd el. Nem szégyen az, ha valamivel nincs tisztában az ember. De ha sikerült végig olvasni, az összes hsz-t a témában talán már világos, hogy miért írtam.
Remélem ha van is gyereked, nem tanítod olyan f@szságra, hogy bátran ugráljon kocsik elé, minden körülnézés nélkül, mert Te úgy gondolod, hogy neki akkor is elsőbbsége van, ha a kocsi elé lép ki közvetlen, vagy épp neki megy oldalról.
És vígasztallak benneteket, de rengeteget vezetek, baleset mentesen. De gondolom ez most ebben a formában komoly traumaként ér... -
arnyekxxx
veterán
válasz
Necroman_Mk2 #62 üzenetére
No offense, de szerintem aki a sebességhatárokat betartja, az látja a zebrához közeledő gyalogoskat,
Jó esetben. Nálunk pl van olyan gyalogosátkelőhely ami olyan szépen be van növényezve, hogy nagyon nem látni ha gyalogos közelit, csak ha ott van a zebránál akkor veszed észre. -
nuke7
veterán
de, nyilván - de ha mondjuk együtt vártok egy eseményre amiért odamentetek (vártok valakit / valamit) esetleg a társaságból valakivel együtt vagy, akkor nem hagyod ott őket a pic*ába
#31 Nilnarunion : ezzel nem tudom, hogy mit szerettél volna mondani, én pl. hízni nem tudok
de én heti 2-3x mozgok csak, inkább valsz. jól kajálok
#46Polllen: hja! lockdown alatt más tartalmat fogyasztanak mint ha nem lenne lockdown?
-
kisfurko
senior tag
Nem voltam ott, ezért megítélni se tudom, se akarom a helyzetet.
Én csak a korábbi véleményed ellen szóltam, hibásan extrapoláltam.
Régen divat volt gyalogoscsalogatónak hívni azokat, akik a nyugati normák szerint közelítettek a zebrához, ezen mindig kiakadok, micsoda morális pusztítást okozott az. -
tomcat78
őstag
Az adott szituban eleve úgy közelítettem meg. Bár gondoltam ez világos, ha a szerencsétlen hülye a csomifedelet fejelte le a már gyakorlatilag álló autón. Mikor koppant az ajtón ez annyit jelent, hogy cirka 1 méteren belül állt a kocsi. Szerinted mégis mit kellett volna tegyek? Álljak meg, szálljak ki a kocsiból és szépen kérjem meg, hogy méltóztasson eldönteni mégis mit szeretne tenni? Esetleg ugorjak el egy kávéért, gyújtsak rá, és tereljem a forgalmat, amíg ökelme méltóztatik át menni, miután kellően megbeszélt valami az életénél is fontosabb dolgot? Legyen lelkiismeret furdalásom, mert valaki egyszerűen életképtelen, bamba, balfék egy adott szituációban? Mert a szavaidból azt érzem, hogy szerinted én hibáztam. Léptek már ki elém busz mögül, az emlegetett sövény mögül és még sorolhatnám. Senkire még csak a frászt sem nagyon hoztam. Igyekszem figyelni, de mint a mellékelt példa mutatja, ez néha kevés. Lehet, hogy ez fájni fog: de örüljön, hogy egy vérző orr, meg valamennyi pénz árán megúszta az esetet. És egy cseppnyi bűntudatom sincs miatta.... Sőt, megelőzve a kérdést: Ha komolyabb baja lett volna sem lenne. Mivel a szándék megvolt, hogy át engedjem, ha menni akar, akarnak. Azzal nem tudok mit kezdeni, ha valaki neki megy egy kocsinak gyalogosként. Akár zebra, akár nem. Hülyeség ellen nincs orvosság.
-
Necroman_Mk2
őstag
Bár a cikkben felvetett riogatásnak van alpja (bár mintha ugyenezek a dumák mentek volna a tévé, majd az asztali számítógépek elterjedésekor is), szerintem a járvány hatása erre minimális, azaz nem növekedett meg a függőség számottevően. Oké, az online oktatás miatt a képernyő nézése igen, de az gyakorlatilag munka, és nem szórakozás.
Abban viszont egyetértek vele, hogy időnként nem árt időnként elszakadni a monitortól. Én se tudok home office munka után egyből a privát gépemen netezni vagy játszani, kell pár óra pihenő a szememnek. Persze nem feledjük, hogy a kötelező és/vagy nagyon ajánlott karantén mellett erősen beszűkültek a szabadidős tevékenységek lehetősgei, de szerintem a járvány elmúltával vagy a nyájimunitás elérése után ismét fellendülnek ezek a programok is."iskolaidő után kapcsolják le teljesen a Wi-Fi-t és az internetelérés egyéb formáit"
Hát, ha éppenséggel a szülő is ki akarja ez idő alatt használni a net adta lehetőségeket pl. filmnézés, hrolvasás, akkor ez nehéz lesz. Bár értem a javaslat célját.#44 tomcat78 No offense, de szerintem aki a sebességhatárokat betartja, az látja a zebrához közeledő gyalogoskat, de minimum a táblát észreveszi. Azaz nem lehetetlen a megállás vagy a lassítás - persze lehetnek olyan átkelő helyek, ahol nehezebb a kilátás, vagy egy barom autós szabálytalanul a zebra elé parkolt. És ahogy fentebb említették, Nyugat-Európában, de pl. Lengyelországban is keményen büntetnek egy meg nem adott elsőbségen.
Persze ettől még a gyalogos érdeke is, hogy figyeljen magára és a környezetére, mert nem ér meg ez egy súlyosabb sérülést neki sem. -
zoli62
addikt
Így lesz a géphasználatból közlekedés.
-
dabadab
titán
válasz
Synthwave #58 üzenetére
Az ilyen vitákkal egyébként az a gond, hogy az ember odébbmegy pár kilométert (mondjuk Bécsig, mert az nagyváros és közel is van) és hirtelen nagyon jól látszik, hogy amit itt sokan megpróbálnak előadni, hogy "máshogy nem lehet", azt valójában lehet sokkal jobban is és ami nálunk van, az tényleg balkáni mentalitás.
-
Synthwave
HÁZIGAZDA
Nem, de a gyalogosnak meg annyi a dolga, hogy alaposan, legalább kétszer-háromszor körbenéz, mielőtt lelép az úttestre, ha meg nem látja be, próbál úgy helyezkedni, hogy legalább valamennyit lásson belőle (akár sétál 20 métert). Legalábbis ha jót akar magának és nem az égiekre szeretné bízni az életét, és ezt célszerű 2 perces korától kezdve, vassal belenevelni a gyerekbe is. Hogy jányom/fiam, túl sok az Isten barma, ne függjé' tőlük, ha erre van akár hangyányi esélyed is.
Néhányszor már én is mentem elbambulva, esetleg fülhallgatóval, de az átkelésnél mindig felnézek, és ha nem látom át tisztán a forgalmi helyzetet, a fülest is kihúzom és mindig tudatosan vonaglok előre. Még részegen is (na nem mintha ez olyan gyakori volna).
Inkább nézzenek hülyének állandóan a zebránál, nem zebrálnál vagy a vasúti átkelőnél (hogy még akkor is körbesasol mégegyszer, mikor full kihalt a táj), minthogy egyetlen egyszer, de akkor protoplazmakupacként végezzem az árokban/töltésen. Ennyiben azért remélem, kiegyezhetünk.
tl;dr: Használja mindenki azt a gúvadt bociszemét, meg a szélben lengő lapátfülét, és akkor nem kell jogi vitákba bonyolódni vagy temetést intézni.
-
hunluki
senior tag
Látom elvadult a zebrás téma.
Igen, gyalogosnak mindig biztosítani kell zebrán az elsőbbséget, de ettől függetlenül az agyamba a füles és pörög a *randomszennyközösségiapp* sem működőképes. Nem egyszer volt már hogy én megálltam de mellettem lévő inkább a gázpedált választotta a fék helyett és ha gyalogosunk két lépéssel előrébb van akkor nem csak az insta pörgött volna hanem ő is a levegőben kettőt-hármat.Onnantól meg hiába az elsőbbség, sokra nem megy vele hogy neki volt igaza ha onnantól kezdve egész életében tolószékben ül.
De a zebra egy dolog, láttam már többször olyat hogy ugyanilyen se lát se hall gyalogos átkóválygott a bringasávra pl margit hídon ahol majdnem elvitték, de ugyanígy zebrás piros lámpánál is sokan elindulnak mert külvilág nulla.
-
kisfurko
senior tag
Az eszedbe jutott-e egyszer is ilyen helyzetekben, hogy csak a gyalogos húzhatja a rövidebbet, te vezeted a böhömnehéz járművet, azaz neked kéne vigyáznod rájuk? Tök mindegy, kinek van igaza, neked sok bajod nem eshet, a gyalogos meg belehal, örökre nyomorék lesz stb.
Neked csak annyi a dolgod, hogy úgy közelítsed meg az átkelőhelyeket, hogy adott esetben meg tudjál állni. Ha bokor, autó, mittoménmi takar, akkor alapból lelassítasz, számítasz az előugró gyalogosra. Szintén, ha kisgyerek játszik a járdán, lassítasz. Ha busz megáll a buszöbölben, lassítasz, nehogy elédugorjon mögüle valaki, akár szabad neki, akár nem. Országúton lassítasz a bringásnál, gyalogosnál, hátha valami butaságot csinál.
1000-ből ha egyszer van értelme, de akkor akár életet is menthet. Neked csak annyiba kerül, hogy leveszed a lábad a gázpedálról, esetleg fékezel is. Ha feleslegesen állsz meg, akkor se történik semmi. Ez olyan nagy áldozat? -
Synthwave
HÁZIGAZDA
Semmi köze a témához, csak előbújt belőlem a nyelvtannáci, amiért gondolom majd leszívesebben egy rozsdás kaszát állítanál a lapockámba.
Na mindegy, szóval ha az igekötő (be, ki, le, fel, meg, át, el, rá, szét, ide, oda, össze, vissza) a szó előtt ál, mindig egybeírjuk, pl.: megáll, beszól, leüt, széttrancsíroz.
-
tomcat78
őstag
válasz
janeszgol #51 üzenetére
Bírósági ügy lett belőle. A rendőr a helyszínen elmarasztalta a srácot egy csekk kíséretében ( személyi sérülés alapvetően nem történt, azon túl, hogy gyakorlatilag, ahogy meg álltam a fejét beverte a csomagtérfedélbe, és vérzett az orra). De a T édesapja ezt nehezen kezelte, így feljelentettek. Mert szerinte is meg kellett volna állnom a zebra elött, mert ők ott álltak mellette....
Amit írsz is azt támasztja alá, hogy közös a felelősség, egymásra kell figyelni és vigyázni. Nem mindig elég, ha csak az egyik fél van észnél. -
janeszgol
félisten
Mivel a kresz oldal is azt írta amit, így biztosan nem mondtál hülyeséget.
Egy rendőr vagy bíró véleményére is kíváncsi lennék.Meg ugye az a baj, hogy sokan forgalmi rendőrt játszanak. Menjél, menjél. Van aki nem is legyint hozzá, hanem csak mondja, mormogja. Tehát olykor nehéz eldönteni azt, a padkán állva ki akar átkelni.
-
tomcat78
őstag
válasz
janeszgol #48 üzenetére
Így van, de meg sem álltam a zebra elött, pedig láttam, hogy ott állnak ketten, és beszélgetnek. Mégsem vétettem semmilyen szabály ellen. Most akkor hogy is van ez? Akkor a kötelezettség mégis annak szól, hogy meg kell tudnom állni, ha valaki át kel?
Ok, azt aláírom, hogy ez elég szélsőséges eset. De ahogy itt olvasom a vélemények alapján nekem meg kellett volna állnom, és meg várni, hogy a delikvens elhatározza magát. Tudom, szörnyű, mert nem tettem meg. Épp csak ezzel semmilyen szabályt nem szegtem meg mégsem. Ellenben neki gyalogosként sikerült zebránál szabálytalannak lenni. -
tomcat78
őstag
válasz
janeszgol #45 üzenetére
De még mindig ott tartunk, hogy a gyalogos át mehet e birka módjára, fel sem nézve a telefonjából.
Mert ha már az illetékes KRESZ doktor szerint a készülő megfogalmazás ott van, akkor józan paraszti ésszel élve és figyelembe véve a gyalogosokra vonatkozó kitételt, még mindig ott tartunk, hogy nem. Hiszen semmit nem teljesít a biztonságos átkelésre vonatkozó szabályozás rá eső részéből.
Meg ha már itt tartunk, mi minősül átkelésre készülésnek? Mondjuk, hogy Marika néni körülnéz? Ezt el tudom fogadni, bár akkor ilyen tekintetben a szabályozás még mindig lukas, hiszen a ráutaló magatartás még mindig nem szerepel a KRESZ-ben. Így az ügyvéd megfogalmazása is vélemény, valószínűleg a bevett szokásjog alapján. Mivel konkrét szabály nincs leírva ezzel kapcsolatban.
Egy szóval nem írtam olyat, hogy nem az autósok felelősek javarészt a zebrán történő balesetekért.
De Te arra tanítod a gyereked, hogy vakon, süketen is mehet a zebra felé vagy azon át? Neki nem kell figyelembe venni semmit?
Szerinted miért nem engem bírságoltak meg, mikor a gyerek simán neki jött az autónak? Ő is, meg az apja is azt mondta, hogy meg kellett volna állnom a zebra elött. Mert ő ott állt, nem mellesleg félig háttal, mert épp beszélgetett.
Közúti baleset, 112 annak rendje, módja szerint, hogy még véletlenül se lehessen cserbenhagyás. A Te olvasatodban ezek szerint engem ki kellett volna végezni a helyszínen. Hiszen a zebra mellett volt, mikor elhaladtam. Szerinted miért nem engem marasztaltak el mégsem? -
tomcat78
őstag
Na akkor minden itt bőszen kardoskodó kollégának: Jogilag nem is lehet elsőbbsége valakinek, aki az út mellett áll, hiszen nem tartózkodik az úttesten. Ha egy autós meg áll úgy, hogy a gyalogos az úttest mellett tartózkodik, akkor gyakorlatilag lemond az elsőbbségéről. Az autósnak a zebrát úgy kell megközelítenie, hogy adott esetben (ugyebár mikor Marika néni lelép az úttestre) elsőbbség adási kötelezettségének eleget tudjon tenni. Tehát Marika néninek a zebrán áthaladva elsőbbsége van. Aki természetesen előtte meggyőződött róla, hogy ezen cselekedetével nem okoz veszélyhelyzetet, illedelmesen átkel a túloldalra, mindenki halad tovább és boldog.
Akkor kérdezem én, tudatlan hülye: hol van olyan a KRESZ-ben megfogalmazva, hogy mondjuk ráutaló magatartás? Mert én bizony nem találtam. Elég jó eséllyel, mert nincs benne.
Próbáljuk meg külön választani az etikus vagy épp előzékeny magatartást és a hatályos jogszabályokat. A baj ott van, hogy az estleges megszokott közlekedési magatartás ( meg állok a zebránál, mert áll MELETTE valaki), nem egyenlő a KRESZ hatályos szabályozásával, hiába hiszi azt valaki (itt olvasva szinte mindenki). De ezen megszokás alapján kell a gyerekeket közlekedni tanítani? Nem kell körülnézni? Lehet telefont olvasni, lehet zenét hallgatni, szarni az autósokra? Holott a gyalogos felelősségére is direkt kitér a már emlegetett KRESZ?
Gondolom a bizalmi elv még rémlik itt talán néhányaknak.
Szintén kiollózva mindenkinek:
Úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon.A "bizalmi elv" alkalmazása a biztonságos közlekedés feltétele. A "bizalmi elv" lényege, hogy minden közlekedő ismeri és betartja a közlekedés szabályait.
A minden közlekedőbe bele tartoznak gyalogosok, motorosok, autósok, biciklisek, bárki, aki részt vesz a közlekedésben. Ismerni kéne a szabályokat, nem megszokásokra alapozva balkáninak titulálni valakit....
-
Szerinted miért azonnali bukás forgalmi vizsgán az, ha a zebra mellett ácsorgó gyalogos előtt nem állsz meg? Vajon a vizsgakövetelményeket olyanok állították össze, akik nem értenek a KRESZ-hez?
A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről.
Ez természetesen nem arra az esetre vonatkozik, ha te autósként nem adod meg az elsőbbségét. Benne is van a KRESZ-ben, hogy autósként a zebrát úgy kell megközelítened, hogy az ott átkelő/átkelni szándékozó gyalogosnak minden esetben elsőbbséget tudj adni.
Ez a szabály nem mentesít az elsőbbségadási kötelezettséged alól, erre egy bírósági tárgyalás során nem hivatkozhatsz. Ez alapján a felelőtlen gyalogost fogják elítélni, ha mégis lelépett a zebrára mondjuk féktávolságon belül. De ettől még a te büntetési tételed nem fog csökkenni.Az úttestre váratlanul nem léphet..
Ez pedig arra, hogy gyalogosként, gyalogtempóban van elsőbbsége úgy, hogy egyértelmű ráutaló magatartást tanúsítson az átkelésre.
-
dabadab
titán
Én olvastam, de Te szerintem nem.... A zebrán van elsőbbsége a gyalogosnak, nem a járdán, vagy a zebra mellett ácsorogva.
Értem.
Az autónak is a kereszteződésben van elsőbbsége, nem a kereszteződés felé haladva, tehát ha nincs másik autó konkrétan a kereszteződésben, akkor nyugodtan kihajthatsz a macisajtnál, neked lesz igazad. Ugye?
Persze, hogy nem. -
tomcat78
őstag
válasz
janeszgol #38 üzenetére
A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.
Szintén copy-paste....
Amúgy, de azt jelenti. A gyalogosnak addig nincs elsőbbsége, míg nem tartózkodik a zebrán. Már írtam, hogy azon lehet vitatkozni, hogy ez mennyire jó szabályozás, de jobban bele gondolva valahol logikus, hiszen a járda eleve a gyalogosoké, ott nem kell külön szabály. Egész addig saját "térfélen" tartózkodik, míg ott van. Elsőbbsége az autóssal szemben nem is lehet csak akkor, ha már az úttesten tartózkodik. Így még ha ez nem is tetszik itt úgy látom sokaknak, a jelenleg hatályos KRESZ értelmében a gyalogosnak csak és kizárólag akkor van, lehet elsőbbsége, ha már a zebrán tartózkodik. -
tomcat78
őstag
A kijelölt gyalogosátkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van. Ugyancsak elsőbbsége van - kijelölt gyalogosátkelőhely hiányában is - az útkereszteződésnél áthaladó gyalogosnak azokkal a járművekkel szemben, amelyek arra az útra kanyarodnak be, amelyen a gyalogos áthalad. A megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművekkel szemben azonban a gyalogosnak elsőbbsége ezeken a helyeken sincs.
Ezt egy az egyben másoltam ki. Fel hívnám a figyelmet az áthaladó szóra. -
tomcat78
őstag
Én olvastam, de Te szerintem nem.... A zebrán van elsőbbsége a gyalogosnak, nem a járdán, vagy a zebra mellett ácsorogva. Tehát nincs olyan, hogy zebránál. Zebrán van. Ennek melyik része a nem világos?
A cikk alapján lett el indítva a gondolatmenet, hogy a gyalogos a telefonjából fel sem nézve szabályosan jár e el, ha simán lelép a zebrára. Röviden: nem. -
dabadab
titán
mely esetekben van a gyalogosnak elsőbbsége zebránál, és mikor nincs
Inkább a KRESZ-t olvasd el: mindig az van (persze általános kivételként ott vannak a megkülönböztető jelzést használó járművek, de eddig sem arról volt szó, hogy szirénázó mentőautó elé lépnének le).
A gyalogosnak nincs elsőbbsége, ha ott ácsorog, vagy közelít felé
De. Pár éve még plakátkampányt is csinált erről a rendőrség - nyilván ők sem ismerik a KRESZ-t, azért
-
tomcat78
őstag
Akkor neked is, még egyszer: A zebrán akkor vagy köteles elsőbbséget adni a gyalogosnak, ha az le lép az úttestre. Autósként úgy kell megközelítened, hogy ennek eleget tudj tenni. A gyalogosnak nincs elsőbbsége, ha ott ácsorog, vagy közelít felé, oda sem figyelve. A gyalogosnak is meg kell győződnie, hogy biztonságosan meg tudjon állni az autós. Tehát kurvára nem sétálhatsz ki, fel sem nézve a telefonodból például egy autó elé 1-2 méterre, mert bármennyire körültekintő valaki, akkor már nem fog tudni megállni. A vészfékezésre kényszerítés balesetveszélyt okozhat és szabálysértésnek minősül legjobb tudomásom szerint. Ez igaz minden esetre( büntető fékezés, zebra, stb). És a telefonját kiszámíthatóan nyomkodó balf@szra is. Neki is meg kell győződnie a biztonságos átkelés lehetőségéről. Én simán le tudok mondani néhány like-ról, hogy mondjuk meg maradjon egyben a lábam....
Való igaz, hogy a zebrán történő gázolások java az autósok sara. De az is, hogy a szülők felelőssége lenne a gyerekeik fejébe verni, hogy attól még nincs elsőbbsége a gyalogosnak, hogy birka módján sétál a zebra felé. A szülők vezetnek, nekik van jogosítványuk, nekik kéne azt a tévhitet eloszlatni a gyerekek fejében, hogy az az ő játszóterük. Simán csak azért, mert jelenleg ezt nálunk semmi nem írja elő! Egy gyalogos az úttesten kb vendég, ha tetszik, ha nem.
Nincs olyan, hogy nem látja? De, képzeld, van. Iskola elött sövény, nem alacsony, a zebrán kívül semmit nem lehetett látni évekig, pláne nem kisgyereket, egészen addig, míg eléd nem lépett. Amikor persze elsőbbsége van. Azt a kis apróságot nem számítva, hogy gyalogosként neki sem volt lehetősége meggyőződni, hogy biztonságosan át kelhet. Ugyanis 6-7 éves gyerekek egyszerűen semmit nem láttak az útból semelyik irányba.
A történet vége, hogy több évi huzavona után, és végül rendőrségi nyomásra az iskolát üzemeltető önkormányzat hajlandó volt a sövényt megfelelően alakítani. A mélyen tisztelt illetékes polgármester szintén csak azt tudta szajkózni, hogy dehátazazebraaholazautósnakkussvan.... Érdekes módon, miután fel lett világosítva, még tábla is ki lett téve a gyerekeknek, hogy figyelmesen kelljenek át. -
nuke7
veterán
válasz
Synthwave #15 üzenetére
Nem, de amikor ketten-hárman ülünk egy helyiségben, nem a szájbarakott mobilt kéne nyomkodni. - ha nem érdekesek azok az emberek, én is inkább nyomkodom a mobilt, pedig rég nem vagyok már gyerek
#16tomcat78: nem lehet olyan helyzet, a zebránál, hogy vészfékezni kelljen. Ha vészfékezni kell, az esetek 90%-ában az az autós hibája, ezen nincs mit szépíteni...
Nincs olyan, hogy nem látja, hogy egy ember megy a zebra fele, és le fog lépni.
Vagy ha nem látja, a táblát látja, fékez elővigyázatosságból.
A maradék 10% az amikor kigurul a labda, kiszalad a kutya, stb.Egy telefont nyomkodó ember kifejezetten lassan és kiszámíthatóan mozog, ha emiatt vészfékez valaki akkor nem vezet körültekintően.
#17Silεncε:
a mobilt nem emberi kapcsolatok ápolására használod...?
-
tomcat78
őstag
Neked is javaslom elolvasni az iménti kisregényem! Remélem át megy belőle az az apróság, hogy mely esetekben van a gyalogosnak elsőbbsége zebránál, és mikor nincs!
Én vagyok balkáni, mikor Ti nem ismeritek a KRESZ vonatkozó részét?
Ezt próbáltam elmagyarázni, hogy a gyalogosnak is van kötelezettsége egy kb@szott zebránál IS, mikor át szándékozik kelni. A zebra nem mentesít.
Azon lehet vitatkozni, hogy mennyire jó ez a szabályozás, de jelenleg ez a helyzet. Tudtommal pár éve volt indítvány, hogy a zebráknál kötelezően 30 legyen a maximum megengedett sebesség. De ezt végül elkaszálták.
Elég sokat vezetek, igyekszem követni a jelentősebb változásokat. -
tomcat78
őstag
Balkáni mentalitást emlegettél! Így nem az érveléssel van feltétlen baj, hanem az értelmezésével, annak amit sikerült botor módon ide vetnem. De nem gond, ha Te már ilyen nagyon komoly vagy, legyen. Ugyan áruld el kérlek, hogy szerencsétlen kishazánkban hol van az írásba foglalva, hogy a gyalogos bármit megtehet egy zebrára hivatkozva? Lehet ugrálni következmény nélkül? Nosza, rajta!
Örülök, hogy ilyen világlátott, bölcs ember világosít föl róla, hogy itthon mindig az autós a hülye, ha valakit kivasalnak egy zebrán. Csak csendben jelzem meg, hogy a baj ezzel a mentalitással van gyalogos barátainknál. És ezt a hülyeséget tömik a gyerekek fejébe- hogy a témához is kapcsolódjunk- hallgass nyugodtan zenét, bambuld a telefonod, mert a zebra a TIÉD! Oda sem kell figyelj, hisz mindenki aki közlekedik azért van, hogy Te nyugodtan le léphess a zebrára. Ha sötét van, és nincs kivilágítva, akkor is, ha rohansz a tesók után, mert elfogy a mekibe a kedvenc burgered, akkor is, ha szakad a hó, és csúszik akkor is. Neked, mint gyalogosnak rohadtul semmivel nem kell törődnöd, mert a zebra csak érted van, neked készült, és neked ott jogod van bármihez.... A kedvencem, mikor biciklisek át tekernek rajta. De itt nálunk volt olyan nyugdíjas hölgy, aki szerint az autósnak kötelezően meg kellene állni a zebra elött és körülnézni.... No comment....
Tudod a baj azzal van, hogy mindenki azt várja, hogy majd a másik figyel. Ez igaz sok autósra is. De a közlekedés társasjáték, ha autóval vagy, ha gyalog, akkor is oda kell figyelni.
És hogy a fel nem tett kérdésre is válaszoljak: meg szoktam állni zebránál. Viszont gyalogos jött már nekem... Amihez nem tudom mennyire kell hülyének lenni. Természetesen föl volt háborodva. Csak, hogy tiszta legyen: háttal állt a zebrának, én el haladtam.... volna, ha az az észlény nem koppan a hátsó ajtón. Se lát, se hall dömötör módon. Ésssss.... Tádám: Szabálysértési bírság lett a vége, amit a T szülő fizethetett ki.
Magyarázat lejjebb.
Nem követem napi szinten a KRESZ változásait. De egy apróság (2018-as állapot szerint, és tudtommal ez nem módosult): jogszabály szerint a kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt álló és várakozó gyalogossal szemben nincs elsőbbségadási kötelezettsége a jármű vezetőjének csak abban az esetben, ha a gyalogos lelépett a kijelölt gyalogos-átkelőhelyre.
A gyalogos addig nem léphet le a kijelölt gyalogos-átkelőhelyre, amíg a lelépést és az áthaladást veszélyesnek ítéli meg ( gondolom ez a rész jelenti azt, hogy illene körül nézni).
A kijelölt gyalogos-átkelőhelyet a jármű vezetője olyan tempóval kell megközelítse, hogy a gyalogos részére egyértelmű legyen, ha a zebrára lép, akkor a jármű vezetője meg fog tudni állni, elsőbbségadási kötelezettségének eleget téve. A megközelítés tempójának mértéke jól kell mutassa az elsőbbségadási szándékot. A gyalogosok kötelesek a lelépés előtt az áthaladás veszélytelenségéről meggyőződni. A jármű vezetője, ha kell, megállással ad elsőbbséget a kijelölt gyalogos-átkelőhelyre lelépett gyalogos részére.
Örülök, hogy segíthettem hazánk közlekedési szabályait illetően -
dabadab
titán
A cikkben egyébként csak én nem láttam azt, amit a cím állított? Vagyis egyáltalán nem mondott senki olyat, hogy valami ténylegesen rossz történt a gyerekekkel, csak azt, hogy elképzelhető, hogy ennek káros hatásai is lehetnek - tényszerűen csak annyit állapítottak meg, hogy többet lógnak a neten, most, hogy mást nem nagyon tudnak csináli. No shit, Sherlock.
-
genlog
aktív tag
Ha jártál esetleg Észak- vagy Nyugat-Európában esetleg Japánban, tudnád, hogy a hirtelen járdáról lelépés nem a magyarokra jellemző, hanem a felsorolt területeken élőkre inkább, mégis kevesebb az ilyen jellegű baleset, mert ott egyrészt szigorúbbak a szabályok az autósra vonatkozóan, másrészt szabálykövetőbbek az emberek, az adott területen legalábbis.
Svájcban járva azt tapasztaltam, ha zebra mellett haladok el (felé sem fordulva), az autók megállnak, vagy nagyon lelassítanak egy pillanatra még az ellenkező sávban is... Ez hazánkban nincs így természetesen.
Ezt a nekifutást meg a semmiből kiugrálást nem tudom honnan vetted, nem erről volt szó. Emiatt komolytalan az egész érvelésed, már ha enélkül is annak lehetett volna hozzászólásodat nevezni. -
tomcat78
őstag
A bátorság és a hülyeség között akad egy nüansznyi eltérés.... Nekifutásból- a semmiből nem ugrálunk autó elé még zebrán sem. Na az az igazi balkáni mentalitás, hogy gyalogos vagyok az autós meg álljon meg akkor is, ha nem lehet. Mondjuk az ilyenek meg is érdemlik, hogy matricaként teljesedjenek be....
-
genlog
aktív tag
válasz
Synthwave #15 üzenetére
Nyugaton tényleg nem probléma, ha valaki bátran vág neki a zebrán áthaladásnak, a Balkánon viszont igen, itt az erősebb győz.
#16 A zebrát nem úgy kell megközelíteni, hogy a gyalogos aki afelé megy eléri azt, majd valószínűleg lelép a járdáról? Vagyis az autósnak eleve lassítania kell a zebra miatt, majd ha bárki lelép, köteles megállnia - kifogás csak a sziréna lehet.
-
kolopele
nagyúr
+1
Egyébként meg az a véleményem erről az egészről, hogy egy gyerek idegrendszere képes megsínyleni a játékban átélt kudarcokat, és minél többet ülteti le a szülő a gyerekét a gép elé (addig sem kell vele foglalkozni), annál agresszívvá is válhat, szóval valóban nem kellene őket hagyni játszani órákat nap mint nap. Nem magával a digitális világgal van a gond, hanem amire ők még használni akarják, ha nem figyel oda a szülő. -
tomcat78
őstag
Azért az gondolom meg van, hogy a zebrán átkelésnél SEM kényszerítheted vészfékezésre az autóst? Namármost ez a rész elég sok baromi öntudatos zsebribancnak meg díszkiséretének valahogy kimaradt. Mondjuk az ilyeneknek a "tisztelt" szüleit b@sznám nyakon elsőnek, hogy utána a kölök már puhára essen....
Ezzel a zebra dologgal nem kéne fordítva ülni a lovon. Az út még mindig a járműveknek van fenntartva. A zebrán elsőbbsége van a gyalogosnak. Ezzel baj sincs. Csak sokan elfelejtik mérlegelni, hogy mi fér bele. Teszem azt nagy büdös öntudattal nem lépek le a zebrára 2 méterre egy kocsi elé, ami nem mellesleg mondjuk szabályosan 50-el, 30-al halad. A fizikát nem lehet megb@szni.... És ebbe a szülőknek elég nagy felelőssége van. -
Synthwave
HÁZIGAZDA
"de amúgy nem értem a felnőtteket, napi 10-12 órát simán képernyő előtt vannak, de jajj, a gyerek az majd a szabadban fog dolgozni, vagy mi..? "
Nem, de amikor ketten-hárman ülünk egy helyiségben, nem a szájbarakott mobilt kéne nyomkodni."a zebrán ezzel nincs baj, ott az autósnak kell figyelni, "
Örülök, hogy ilyen könnyen random jöttmentekre bízod az életed/a kölök életét. Mondjuk néha jól jön egy kis szociális darwinizmus, idővel letisztul a géntérkép. -
azbest
félisten
Mondjuk, talán arra kéne figyelnie a szülőnek, hogy mit néz rajta a kisgyerek. Nem pedig riogatni hülyeségekkel őket. Ahogy a szabadba kijáró kisgyerekeknél sem árt valami ellenőrzés, felügyelet.
Csak mert ilyen formában ugyanolyan huhogás, mint régen a megvakulós okoskodások
-
nuke7
veterán
de amúgy nem értem a felnőtteket, napi 10-12 órát simán képernyő előtt vannak, de jajj, a gyerek az majd a szabadban fog dolgozni, vagy mi..?
(nekem anyukám angol tanár, amíg csak betárcsázós netünk volt addig ő segített, aztán később már kontextusból tudtam én is fejleszteni a passzív nyelvtudásom
)
#10 Ciccuka : a zebrán ezzel nincs baj, ott az autósnak kell figyelni, én is satufékeztem már párszor emiatt, dehát figyelni kell, hogy zebra közelében ne menjen gyorsan az ember
-
mike1334
veterán
Gyerekként toltam előbb a sárga kazis "nintendo"-t, aztán a pc-t. Gyakorlatilag számítógépes játékokból tanultam meg angolul. De ugyanúgy szerettem olvasni, legózni, meg biciklizni is. Jó pár évet kihagytam, de olyan 3 éve visszatértem a konzolokhoz (heti pár óra). Ja és persze napi 8 óra munka monitor előtt. Igaz, a hátam az szokott fájni
-
nuke7
veterán
jaja - de amúgy mi is "lementünk játszani" aztán a havernál ment a heroes III hot seat party
#6 Bibby : milyen más károk? Dopamine függőség? Instant gratification needs? Mire gondolsz? Ezek a fiatal felnőtteknél pont, hogy erősebben jelen van, mert ők nem szoktak hozzá. A gyerekek sokkal jobban tudják majd kezelni - nyilván egy bizonyos szint után. Ez első pár évben a fizikai mozgással és interakciókkal fejlődik az ember központi idegrendszere, de 6-7 évestől miért ne gépezhetne és fejleszthetné a digitális kompetenciáját..?
#7 ysengrin : milyen hosszutávu károk? Digitális bennszülött generáció? Ez vírus nélkül is adott lenne, kár ezen rugózni, erre megy a világ - szökj meg amíg tudsz, ha nem vagy már gyerek még tudod a hátralévő életed analóg módon élni ha nagyon szeretnéd fura remeteként, de nem sokáig lesz rá lehetőséged, és ez szerintem egyáltalán nem baj
-
#79563158
törölt tag
A lenyeg, hogy a "mINdEn eLeT sZamIt" hozza a szavazatokat, a hosszu tavu karok meg senkit sem erdekelnek.
-
pusszycat
nagyúr
Sok rövidlátó, szemtengelyferdüléses, szemüveges kölök lesz hamarosan.
-
Maxxy10
addikt
Vírus nélkül is majdnem minden gyerek kezében látok már egy telefont vagy iPad-et. Nem hiszem, hogy ezt a vírusra kell fogni.
-
nuke7
veterán
mindjárt jönnek a hsz-ek, hogy régén kinn fociztam
de amúgy meg amíg nincs fizikai kár (nem romlik a szeme, mozog eleget, stb.) teljesen felesleges azon aggódni, hogy a kommunikáció épp most nem szóban megy hanem távírón / telefonon / számítógépen...
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- ZBook Power 15 G10 15.6" FHD IPS i7-13800H RTX A500 32GB 512gb NVMe ujjolv gar
- Újszerű HP Pavilion 14-ec0004nh - 14"FHD IPS - Ryzen 5-5500U - 8GB - 512GB SSD - Win11 - MAGYAR
- Noblechairs HERO, 1 hetet használt irodai/gamer szék
- Fuji X-S20 2.5 év gari + 18-120 f4 + 33 f1.4 + 25 f1.8
- Inspiron 5406 2-in-1 14" FHD IPS érintő i5-1135G7 16GB 512GB NVMe magyar vbill ujjolv aktív toll gar
- Apple iPhone 14 128Gb Kártyafüggetlen, 1Év Garanciával
- Új, verhetetlen alaplap sok extrával!
- Csere-Beszámítás! RTX Számítógép PC Játékra! I3 10100F / RTX 2060 12GB / 32GB DDR4 / 500GB SSD
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 7 5700X 16/32/64GB RAM RX 7600 8GB GAMER PC termékbeszámítással
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 5 7600X 32/64GB RAM RTX 5060 Ti 16GB GAMER PC termékbeszámítással
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest