- A Galaxy Z Fold7, minden színben és oldalról
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- Google Pixel 8 Pro - mestersége(s) az intelligencia
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- Szerkesztett és makrofotók mobillal
- Külföldi SIM-ek itthon
- iPhone topik
- Samsung Galaxy S25 Ultra - titán keret, acélos teljesítmény
- Honor Magic6 Pro - kör közepén számok
- Fotók, videók mobillal
Új hozzászólás Aktív témák
-
"Emelkedett a Jón-tengeren kigyulladt olasz komphajón meghaltak száma." [link]
-
válasz
#16820480 #119 üzenetére
Ha többségében lesznek a villanyautók, akkor a tűzesetekből is sokkal több lesz. Azaz parkolóház oldalról sokkal nagyobb lesz a kockázat (és adott esetben a biztosítási díj). És akkor vagy az lesz, hogy megoldják a problémát (technikailag), vagy nem lesz parkolóház, mert olyan drága lenne bele a parkolójegy, hogy nem lenne rá fizetőképes kereslet. (Végül is lehet ez is egy kimenetel: ugyan pár évtized múlva minden autó elektromos lesz, csakhogy századannyi lesz belőlük, mint most, mert csak a leggazdagabbak tudják megfizetni...)
#128 sheratan "az EV-k használhatók lesznek hálózat kiegyenlítésre is"
Ennek ugyan egyelőre nem igazán látszanak a technikai keretei, de egyébként is nehéz elképzelni: reggel le kéne ugrani vidékre a nagyihoz, mert eltörte a lábát, de az elektromos autó 20%-on sincs, mert éjszaka azzal világított a fél város. És persze a tetőn lévő napelemmel töltjük olcsón elképzeléssel is ütközik picit (#124 sheratan), mert a hálózati visszatápláláshoz komoly infrastruktúra kell, és ha már van, akkor kiválóan adóztatható is. -
válasz
#16820480 #128 üzenetére
Most elég róka fogta csuka helyzetben van az adóztatás: ha csak közel fair módon is megadóztatják, akkor abszolút 0 esélye a valamennyivel szennyezőbb fosszilissel szemben. Viszont már jóideje megy a villanyverda téma, a "kezdeti" promóciós időszak kezd sokáig nyúlni - sokba kerülni.
Tényleg jó lenne egy kiegyensúlyozottabb járműpark, több elektromossal, főleg a városokban (ott a legrosszabb a fogyasztás/megtett út arány amúgy is) ha másért nem, az olajkitettség csökkentése érdekében.
-
#16820480
törölt tag
válasz
t72killer #125 üzenetére
Ennél egy fokkal bonyolultabb a helyzet, mert az EV-k használhatók lesznek hálózat kiegyenlítésre is, ami viszont értéket ad vissza az energiaszektornak. Ettől még lehet, hogy lesz útdíj is, nem gondolom, hogy az állam elmulasztana kivetni egy adót, ha egyszer kivethetik.
-
-
-
#16820480
törölt tag
válasz
t72killer #123 üzenetére
Aszfaltozásra költik az üzemanyagadót? Hát akkor abból most sem sok folyhat be, amilyen szar minőségűek az utak
Max kátyúzásra költik azt.
Egyébként meg a leginkább naprakész statisztika szerint, amit találtam kb 50-60% kertes vagy földszintes házban él az országban, nekik működhet otthon a napelemes töltés, és pár nagyobb utazáson kívül nem is kell majd töltőállomást látniuk. Lehet majd át kell csoportosítsák valahogy az adókat, mert ebből nem fog olyan sok bejönni. -
-
borg25
senior tag
válasz
t72killer #121 üzenetére
Elméleti vitát lehet folytatni, de jó kérdés, hogy mit hoz a jövő. Lehet, hogy a parkolóházban lesz egy színt a régi autóknak, ahol olcsóbban lehet parkolni, mert eleve olyan a kialakítása. Az úthasználatnál meg azt tudom mondani, hogy most is van D1 kategória, aztán senkit se érdekel, hogy te kispolskival lebegsz az út felett, vagy 3,5t batárral mész.
Az majd tényleg kérdés, hogy mi lesz, ha az elektromos autók létszáma elér egy kritikus számot, mert most sokan azért fizetnek kétszeres árat, mert olcsóbb a fenntartás, és ami a lényeg az "üzemanyag" fele annyi, vagy még olcsóbb. Úgy van vele, hogy most kifizet többet, aztán majd idővel visszajön. (Főleg, ha hozzávesszük a belvárosi parkolási díjat és macerát.) Csak ha állambácsi azt mondja, hogy ok, de a benzin árának a fele az adó, és azt kérem az elektromosoktól is, akkor borul a számítás, és tuti hisztizni fognak, hogy most miért kell fizetni? (Nem az elektromos autósok miatt, hanem ki az aki szeret pluszpénzt kiadni.) -
szuper, akkor jóöreg dízelesként szépen kérem majd felére csökkenteni a parkolóházi taksát és útadóból se szeretnék többet fizetni, mint a teslás, főleg, hogy kevesebb kg-al nyomom az aszfaltot... (nagyvárosban kb évi 1x járok, szóval az általam okozott tüdőrákok számát bőven fedezi majd a mindenféle zöldzónás belépési díj, amit ki fognak róni).
-
borg25
senior tag
válasz
#16820480 #119 üzenetére
Ha már többségében lesznek az elektromos autók, akkor a változó kockázati felár jelentkezni fog a parkolóház üzemeltetési költségében, ami aztán hat a parkolási díjra. Esetleg a parkolóháznak be kell ruháznia, hogy az új tűzvédelmi szabályoknak megfeleljen, ami szintén úgy tud megtérülni, ha változik a parkolási díj.
Tuti nem lesz olyan, hogy ami kisebb kockázati besorolású autó, az olcsóbban parkolhat. Elvégre, ha a parkolóház a legkockázatosabb autó tárolásának is meg tud felelni, akkor azzal tömné tele magát és kérné el a díjat. Ha a városban kevés a parkolóhely, akkor fizesd meg, hogy olyan helyen akarsz parkolni, ami a legkockázatosabb autónak is jó, mert csak ott van szabad hely.Hidd el, ha komoly kockázati tényező, akkor a biztosítók fogják statisztikázni. Le merem fogadni, hogy most is törpölnek azon, hogy 1000 biztosított elektromosból mennyi fog magától kigyulladni, milyen magas legyen a biztosítási díj, hogy azt szét lehessen kenni a többi díján.
Arra is simán teszek, hogy ez után az eset után a hajótársaságok hamarosan készhez kapják az új biztosítási feltételeket, elvégre a biztosító se jószolgálati intézmény, hanem profitorientált vállalkozás, akinek elemi érdeke, hogy tudja, hogy ilyen események milyen valószínűséggel fordulnak elő, vagy a szerződésben benne legyen, hogy vis major és elektromos autó esetén nem fizetünk. -
#16820480
törölt tag
Jelenleg még megtehetik a parkolóházak, hogy kitiltják az elektromos autókat, de ha már többségben lesznek a belsőégésűekkel szemben, akkor nehéz lesz ilyen döntést hozni, mert az a parkolóház üzemeltetését vonná kétségbe (mármint hogy nem menne oda senki parkolni, akkor meg minek van és minek költöttek az építésére).
Azért nincs róla statisztika szerinte, mert annyira kevés ilyen eset van, hogy nincs nagyon értelme. Ahogy amúgy a telefonok többsége sem gyullad ki csak úgy a zsebedben, meg a laptopok, tabletek, elektromos borotvák sem.
Valószínűleg kell egy igazodás az új termékekhez mondjuk biztosító meg egyéb szinteken, de ezt akár lehet azzal is, hogy nem hajóztatják körbe a Földön az autókat, hanem közelebb gyártják. -
válasz
#16820480 #117 üzenetére
Nem annyira a közvetlen hatásra gondoltam, mint inkább a közvetettre: jelen esetben egy több mint félmilliárd dolláros kifizetés vár a biztosítóra (amellett, hogy a szereplők pl. az autógyár, ezen felül is buknak komoly összegeket), ami vagy a díjak emelését vonja maga után (ami drágítja a szállítást), vagy a feltételek módosítását (azaz nehezebb lesz olyan szállítót találni, aki egyáltalán vállalja a szállítást.) És az az autó árak emelkedését is jelenti.
Múltkor volt egy cikk egy parkolóházban kigyulladt elektromos autóról, ahol felmerült, hogy szerkezeti károk is keletkezhettek az épületben, és akkor szóba került az is, hogy ki fogják tiltani az elektromos autókat. (Bár nem hallottam róla, hogy lett volna valami belőle.) Ha lesznek ilyen korlátozások, az az autók használhatóságát fogja rontani.
Bennem már az is felmerült, hogy mennyire biztonságos, mikor egy lakóház alagsorában vagy földszintjén vannak a garázsok: mi van, ha ott gyullad ki egy akkumulátor az éjszaka közepén? Ha lesznek ilyen biztonsági megfontolások (biztosítási díjak, társasházi szabályok, stb.), az megint emelheti az üzemeltetési költségeket, és rontja a használhatóságot.
(Azt vettem, hogy belsőégésű motorral hajtott autók is kigyulladhatnak, az elektromos autóknál az a nóvum, hogy azok ezt tárolás közben is hajlamosak produkálni, ezzel teremtve új helyzetet. Sajnos erre vonatkozóan nem találtam használható statisztikát.)
-
#16820480
törölt tag
Gátolja a terjedést? Kötve hiszem. Az, hogy egy hajó elsüllyedt, egy apró incidens, amiről a legtöbben soha nem fognak hallani. Arról, hogy esélyesen 2€ felett lesz itthon is a benzin, mindenki fog hallani és hirtelen mindenki elektromost akar majd. Nem fognak tudni eleget gyártani (már most sem tudnak), olyan kereslet lesz rá.
-
Kíváncsi lennék, hogy jelen incidens (a konténerszállító hajó elsüllyedése) visszaveti-e valamennyire a terjedést. (Milyen hatással lesz a szállítási költségekre vagy a biztosítási díjakra? A gázos autókhoz hasonlóan ki lesznek-e tiltva a parkolóházakból? Stb.) Ha igen, az jobb helyzetbe hozhatja az alternatív hajtásokra irányuló kutatásokat.
-
-
#16820480
törölt tag
válasz
t72killer #109 üzenetére
Az r&d nem úgy működik azért, hogy "csak dolgozni kell rajta", simán lehet, hogy beletesz valaki rengeteg időt és pénzt, és soha semmi nem lesz belőle.
A kommentben amúgy pont arra mutatnak rá, hogy ez szerkezetileg nem különbözik érdemben egy Li-ion akkutól, ezért valószínűtlen, hogy drasztikusan nagyobb energiasűrűséget lehet elérni vele (arról nem beszélve, hogy a hidrogén előállítása miatt továbbra is sokkal kevésbé hatékony a teljes energiaciklus). -
-
#16820480
törölt tag
Erre gondolsz?
Nagyon sok ilyen az vagy snake oil, vagy nem kifizetődő a nagy léptékű alkalmazása vagy semmivel nem hatékonyabb a jelenleg elérhető technológiáknál (lásd például az egyik első kommentelő a videó alatt). -
"Egyrészt azt, hogy a lítiumos akkutechnológia a vele magas szinten foglalkozók általános véleménye szerint (ahogy Te is írtad) is csak átmeneti megoldás, műszaki zsákutca"
Pont ezt mondta egy vegyész kutató ismerősöm, a minimálisan szabadabb akadémiai szektorból kb 10évvel ezelőtt. Titoktartás nem volt, hisz náluk publikálni kell az eredményeket, viszont egy csomó nagyon komoly potenciállal rendelkező tech kőkeményen körbe van véve szabadalmakkal és csak akkor állnak át, ha az elődből az utolsó centet kivasalták már.
-
Volt nekem egy jó kapcsolatom, aki NAGYON képben volt akkutechnológia terén, és jókat is beszélgettem vele a témáról. Aztán pár éve olyan munkaszerződést kötött, hogy saját bevallása szerint ha csak abban tanácsot adna, hogy milyen gombelemet vegyek a karórámba, keresztre feszítenék a cég főhadiszállsásán.
Előtte viszont elég érdekeseket mondott.
Egyrészt azt, hogy a lítiumos akkutechnológia a vele magas szinten foglalkozók általános véleménye szerint (ahogy Te is írtad) is csak átmeneti megoldás, műszaki zsákutca -- de szükség van rá erre a rövid időre.
Mondta ezt úgy, hogy sokkal optimistább volt, mint ahogy a valóság alakult. Szerinte ugyanis a ritkaföldfémek 2020-ra már ki lettek volna váltva. Ő a problémát magában a lítiumban látta, két okból is:
1. Ahogy ő fogalmazott "hisztis" és veszélyes anyag, rémálom a kezelése, tömegesen alkalmazva sosem lesz biztonságos.
2. Ha nem lesz gyorsan jobb megoldás, és elkezdjük mindenben használni, akkor kb. 50 évre elegendőek a készletek. (Persze, tudom, oil peak...)
MaCS
-
Nem, de vagányul hangzik
. 1000%, hogy rengeteg lehetőség van a kémiában, csak fel kell ismerni, hogy a lítiumnál valami lényegesen jobbat akarunk. Majd Musk lép, ha egyszer berág valamelyik túlárazott vagy késéssel érkező lítiumszállítmány miatt és csodák csodája 2hét múlva már kukázza is a világ a lítiumot az autókból.
-
A minap Vályi István (tudom, hogy nem egy megbízható forrás, de talán képben van) lelkendezett arról a rádióban, hogy Amerókában feloldották egy 2008-ban letiltott szabadalom zárolását. Ez a szabadalom pedig szerinte a hidrogén nanofilmes megkötésén és fényhatására felszabadításán alapuló eljárást tartalmaz. Szerinte tömeggyártható és 4x energiasűrűséget biztosít a LiX akkukhoz képest. Sőt, valami magyar fejlesztésű szupersportkocsit már gyártani is kezdenek vele svájci színekben.
Erről hallottatok valamit?
MaCS
-
-
. Így mindenkinek jobb. Házi feladat: olvasgatnivaló Bolívia témában.
-
-
Noukoum
veterán
válasz
t72killer #95 üzenetére
Bolívia= zöldek
Nincs aksitömeg azért. 12-13 évesek a legrégebbi elektromos autók (szériában), még az autókban van az aksijuk.
Annyira zsákutca a lítium hogy évek óta nem tudják kiszolgálni az igényeket. De te biztos tudod mi kell.szazbolha: EU = zöldek
Egyébként az EU átmeneti energiahordozóként tekint rá, a jelenlegi gázerőműveknél sokkal szigorúbb kibocsátási szabályozásokat kellene betartaniuk. Az európai háború azonban valószínűleg megoldja a problémát.
-
"Főleg hogy a zöldek soha nem mondtak olyat hogy nonono ruszki gáz." ez így igaz, köszi a +erősítést
.
Bolíviában nézz körül egy kicsit, plusz tedd fel a kérdést miazistenért nem forgatják vissza a használt akksitömeget. A lítium ebben a formában zsákutca, úgy egy 10es szorzó kell fajlagos kapacitásban, töltési sebességben és 10es osztó árban.
-
Noukoum
veterán
válasz
szazbolha #91 üzenetére
A német autógyárak százezres nagyságban gyártják az akkumulátoros autókat, hidrogénből mennyit is?
A hidrogénautó (volt) legnagyobb támogatója a Toyota évi ezres nagyságban gyártja a csoda mirai-t. A Tesla tavaly legyártott 900e autót, idén meglesz a 1.5 millió.A gáz felhasználás nem lett zöld.
-
Noukoum
veterán
válasz
t72killer #90 üzenetére
Néhány dolgot nem árt tisztázni.
1. Rengeteg lítium van (Európában is), nincs lítium válság.2. Nem csak li-on akkumulátor létezik, 50 év múlva garantáltan nem ezt fogjuk használni.
3. Nevével ellentétben egy li-on akkumulátorban nem sok lítium van.
4. Sokkal nagyobb problémák a valódi ritka(föld)fémek, aminek a mennyiségét folyamatosan csökkentik. Nem azért mert nincs, hanem mert drága. És mindenki pénzből él. Lítium mennyiségét ellenben nem csökkentik mert sok van belőle, könnyen hozzáférhető és olcsó.
5. Az akkumulátorgyártás évek óta a gyártókapacitással küszködik.
6. Hidrogént csak iparban használunk, nem egy veszélytelen dolog. Zöld hidrogént jelenleg nem állítanak elő mennyiségben, Európa nagy részén nem is tudnak ahogy Magyarországon se (édesvízből?). Hidrogénes energiatárolás csak rendszerszinten működik, ami nagyon drága. Ellenben az akkumulátorral ami itt van, létezik és nem kell hozzá rendszer. Értsd sokkal életképesebb. És fejlődőképes, ellentétben a hidrogénnel ami már kiforrott dolog. Most ugye nem kell magyaráznom hogy 20-30 év múlva mire Magyarországon lesz hidrogénes energiatárolás, addigra milyen energiasűrűsségű akkumulátorok lesznek.A hidrogénautóval szemben valóban, a hidrogénes energiatárolásnak lehet helye. Valószínűleg nem Európában, de a világ számos pontján alternatíva. Hogy meddig az egy másik kérdés.
Ezt a 6 pontot elolvasva lehet abbakéne hagynod a zöldezést egy életre. Főleg hogy a zöldek soha nem mondtak olyat hogy nonono ruszki gáz.
-
-
szazbolha
addikt
válasz
t72killer #88 üzenetére
Ez nem műszaki kérdés, hanem politikai és gazdasági, avagy gazdaságpolitika.
Ha a német autógyárak a hidrogént favorizálják, akkor hidrogén lesz a nyerő.
Lesz mögé téve tudományos-ideológia, lesz mögé piár.
A zöldeket sem lesz nehéz meggyőzni, lásd 2 hét alatt a gáz felhasználás is zöld lett. -
-
Noukoum
veterán
válasz
t72killer #86 üzenetére
Akkor szólj mindenkinek hogy dobják ki az aksikat mert kevés, inkább várjanak a hidrogénes csodára. Ami természetesen lehet alternatíva sok helyen, ha egyszer lesz.
Ország ellátásához előbb kéne elég megújuló energia, aztán ahhoz tárolókapacitás. A jelenleg nem létező hidrogénes megoldásod biztosan kevés lesz hozzá.
Igen, be kell zúzni. Egy fokkal jobb mint még 100 évnyi mennyiséget legyártani és azt is bezúzni. Annál meg sokkal jobb hogy még 20 évig füstöljön. Ezerféle zöld üzemanyagot láttunk már, mindegyikkel csak a baj van. Hagyományos meghajtás nem hatékony, van jobb technológia így okafogyottá vált a használata. -
válasz
szazbolha #87 üzenetére
Igen, ez Mo.-on sajna nincs, kell rá alternatíva.
De azon se ártana elgondolkodni, hogy az irdatlan tömeg belsőégésű motoros verdát most akkor tényleg be akarjuk zúzni? Ennek a folyamatnak mennyi az energiaigénye/környezeti lábnyoma? SzVSz amíg szét nem esnek maguktól (=20év) az üzemanyagot kell zöldebbé tenni, pl azzal, hogy növeljük benne a hidrogén részesedését, ami vízzé ég el. LPG, CNG, LPG-Dízel, stb.
-
Mármint arra gondoltam, hogy nagy napelemkapacitással lehet nyáron mindenfélét zsonglőrködni. Az akksi jó egy telóhoz, egy ország ellátásához a powerbank teljesen másképp néz ki, masszívan nagyobb energiasűrűségű megoldás kell. A hidrogén vagy a magas hidrogénhányadú könnyű szénhidrogének ebben sokkal jobbak, mint a legjobb akksi.
-
Ez jó, csak nem lehet belőle befőttesüvegben télire elrakni. Ki kéne alakítani mellé pl egy szezonális hidrogéntermelő ipart, de a jelen helyzetben akár a metán/könnyűszénhidrogén*-gyártás.
*A félig zöld is jó, főleg ha a korábbi eszközökben (autók, fűtés, hőerőművek) nulla/minimális átalakítás mellett használhatók. -
Elsüllyedt. A szennyezés mértékét még vizsgálják.
-
niof
veterán
Persze. Haverom zsebében kigyulladt az e-cigi akksija. Volt kollégám laptopja a szállodai szobában gyulladt ki, oltani is kellett a bútort, a laptopot évekig őrizni kellett a biztosítás, meg ilyen marhaságok miatt. Már ami maradt belőle. Egy másik ismerősöm csak simán meló közben berakott egy akksit a zsebébe, és szóltak neki, hogy "füstöl a zsebed". Szóval de, van olyan, hogy csak úgy zárlatos lesz, és kigyullad. Nálunk gyártanak Li-ion akksikat, a szerelősoron minden állás mellett ott a fém doboz, tele sóval, ha kigyullad, abba kell dobni.
A nagy számok törvénye alapján, bizony előfordul. Csak ha éppen egy ilyen kocsiban ülsz, mikor az lángra kap, az több, mint kellemetlen. És szerintem senki nem mondta, hogy normál autó nem éghet ki. Dehogynem. És az is pikk-pakk kiég, ha kigyulladt, legtöbb esetben nem tudsz vele mit kezdeni. Talán több időd van megállni, és kiszállni, mert nem olyan hevesen ég, mint az akksitűz. -
TothFerenc12
lelkes újonc
Igen azt láttam én is. Pár hónapja 1napig volt szerencsém egy elektromos autóhoz. Akkor jöttem rá (előtte nem nagyon figyeltem a híreket) hogy a kihelyezett töltőkön sem ingyenes már a töltés ráadásul baromi bonyolult volt a regisztrálás. Így a megtérülése még több km és idő.
-
Noukoum
veterán
Erről a szakértőknek picit más a véleményük. Amit írsz egyszerűen nem igaz.
Néhány ezer főből soha a büdös életben nem gyulladt ki akkumulátor, nem hogy autóé. Egyébként hagyományos autó sem gyulladt ki tudtommal. Mert ugye az szépen el van hallgatva hogy az is kigyulladhat, pont mint egy li-on aksi. LFP aksi kigyulladásról nem tudok világszinten, mi lesz ha jön a szilárdtest? Semmi, az ami törvényszerű. A jobb nyer. Jelenleg az aksis a jobb.
-
niof
veterán
válasz
TothFerenc12 #73 üzenetére
Igen, és otthon sem elég, ha simán rádugod a "kettőhúszra". Megfelelő töltőállomás kell neki, hogy megfelelően legyen feltöltve. Volt Magyarósinak egy videója, amiben elektromos autóval ment az ITER-hez, és első alkalommal (igaz, egy hosszú hosszabbítóról) sima hálózati feszről töltötte éjjel a kocsit, és alig ment bele értelmes mennyiségű töltés. Kellett keresnie egy nagy teljesítményű töltőállomást, ahol rendesen fel tudta tölteni.
-
-
niof
veterán
Akkor neked mázlid volt, vagy nekem nem, hogy ennyivel találkoztam. Felpuffadtból volt több is, telefonban is, laptopban is.
Nem értek egyet a hasonlattal, főleg annak a fényében nem, hogy nem írtam, hogy fejlődésellenes lennék. Azt állítom, mint amit elég sokan, hogy jelenleg a Li-ion alapú technológia nem alkalmas arra, amire használni akarják. Igaz, eddig nem is nagyon volt más működőképes alternatíva, de a linkelt Al-ion elvileg idén kerül forgalomba. Kis méretben... Nagyban meg ki tudja mikor... -
-
niof
veterán
Egyszerűen ebben a jelenlegi formában az elektromos autóknak nincs jövőjük. Pazarolják a lítiumot, bonyolult és drága annak az újrahasznosítása, környezetszennyező és veszélyes. Tegye fel a kezét, akinek nincs az ismerősei közt olyan, akinek nem gyulladt ki még a kezében/zsebében Li-ion akksis eszköz! Nekem 3 is van, ebből egy elég csúnyán meg is égett, a másik kettő csak megijedt. Talán majd az új Al-ion akksik már alkalmasabbak lesznek a dologra.
-
Sanya
nagyúr
az egy hiteles oldal, mikor benzinmotorral autópályán kihoznak 27461km alatt egy 0,13 literes fogyasztást egy 1999-ben vásárolt 999 lóerős poloval, ami egy kép alapján új passat.
Gasoline consumption: Volkswagen - Golf - polo - Spritmonitor.de
Nekem is kellene egy ilyen polo!
-
Sanya
nagyúr
Pontosan, mint ahogy a villanyautó motorjának és az akkunak is változik a teljesítménye, más más fordulaton más a fogyasztása, ha nagyon terheled az akkut, akkor nagyobb lesz a veszteség, hidegben, melegben is kevesebbet kell leadni, stb. és emiatt lesz a 250km-es hatótávból 110km.
-
Diabolis
aktív tag
Tényleg, ebből is tudtok elektromos vs olajos párharcot csinálni? BillGatesGyereLe....
Tényleg érdekes technikája lehet egy ilyen hajó oltásának. Sac/kb valami nagyon hőszigetelő, homokszerű anyagot tudnék elképzelni, hőre olvadó tárolókban az autók körül. 1-2 autó maximum egy ilyen csomagban. Akksi kigyullad, szigetelőcucc le, a hő nem jut ki, a termelődő gázok pedig előbb-utóbb csak eloltják a tüzet, az oxigéntermelés ellenére is. A nyomást pedig már könnyebb elvezetni.
Óceánba csak nem kellene ezeket (sem) lökdösni, lehet, hogy nagyobb környezeti kárt okozna, mint amit elkerül 200.000km alatt.
Az szinte biztos, hogy a megoldás rohadtul drága lesz. De hosszútávon valamit kezdeni kell vele. -
dabadab
titán
Azóta a fejlődött a technika 40-42% hatásfokból is sok van, Mercinek van olyanja, aminek a hatásfoka 50%.
Vadonatúj állapotban, mérőpadon, ideális fordulatszámon és terhelésen, vagyis olyan körülmények között, amik a való életben kb. soha sincsenek. Ezért mondtam, hogy nézd meg a valós adatokat, ahelyett, hogy nekiállsz mindenféle kamu számmal számolni. -
borg25
senior tag
Az öngyulladós autók motorjának a hatásfoka 25-30% körül volt. Azóta a fejlődött a technika 40-42% hatásfokból is sok van, Mercinek van olyanja, aminek a hatásfoka 50%. De van 55% motor is, a hőerőművek hatásfoka is 50% körül alakul.
Ha a 37 TWh beszorzom 30%-al, még mindig 11TWh-t kapok, ami 24% éves elektromos áram. Ehhez képest a megújuló termelés 11% (Ebből nap 3%) -
dabadab
titán
A 60 úgy jött ki, hogy a hatásfokot rontottam 75%-ra.
Ami teljesen fantáziaszám, ami reális, az ennek kb a fele (vagy még inkább annyi sem).
De mondom, nyugodtan nézd meg a pl. a spritmonitor.de-n hasonló autóknál, hogy mennyit fogyasztanak benzinből, dízelből meg villanyból, ne ilyen teljesen hasbólkapott elméleti számokat vegyél alapul. -
borg25
senior tag
Adatok nyilvánosak tessék:
2021 éves felhasználás:
Benzin: 1 432 184 866l
Dizel: 2 378 870 286lMindkettő fűtőértéke 43 MJ/kg
Viszont a sűrűségük nem egyezik meg:
Benzin: 0,72-0,775 közt
Gázolaj: 0.87-0.95 g/cm³Ha a legalacsonyabb értékkel számolsz, akkor a felhasznált tömeg:
1031173104kg
2069617149kgEnnek megfelelően a fűtőérték:
44340443451MJ = 12,31679 TWh
88993537399MJ = 24,72043 TWhÖsszesen 37 TWh
Ha max sűrűséggel számoltam volna, akkor 40 TWh
Ugyanígy 2021ben a felhasznált elektromos energia: 45.14TWh
Ehhez képest a 37 az ugye 82,2% lenne. A 60 úgy jött ki, hogy a hatásfokot rontottam 75%-ra.Érdemes megjegyezni, hogy Paks tavaly 16TWh-t termelt. Ezt rakd párba a 37TWh-val. Még ha azt mondod, hogy az elektromos autónak jobb a hatásfoka, ezért a 37-et osztod 2vel, akkor is egy Paksnál nagyobb értéket kapsz.
Azt se felejtsük el, hogy az elektromos áram sem a semmiből lesz, jelenleg ehhez általában valamit elégetnek egy 100%-nál kisebb hatásfokkal. Pakson ez konkrétan azt jelenti, hogy egy reaktor hőteljesítménye 1485MW és termel 470MW áramot szóval olyan 32% a hatásfoka, de tény, hogy vannak ennél 2x hatásfokú erőművek is ha a hőenergiát is lehet hasznosítani.
Az aksik se a betáplált energia 100%-át tárolják be, szemben a benzintankkal.
Szóval hipeoljuk az elektromos autót, s feledkezzünk el róla, hogy ehhez erőművek kellenek, meg infrastruktúra ami képes átjátszani azt a megnövekedett energiaigényt a távhálózaton. Te ugyanúgy 2MW-al szeretnél "tankolni" mint benzinnél, hogy 5 perc alatt végezz. Az megint csak infrastruktúra ami szintén nincs ingyen se HUF-ban, se CO2ben kifejezve.Ha már említettétek, hogy télen hideg van, hát elektromos autóban is ez a helyzet. Benzinesnél a felesleges hővel fűtesz. Elektromos autónál meg az aksik melegedését tudod odavezetni, vagy döntesz, hogy kevesebb km-t tudsz megtenni, vagy fázol. Ha hóakadály miatt elakadsz az autópályán akkor mit csinálsz? A Teslában ott az olajkályha mint az orosz kamionokban? Vagy megfagysz vagy csontra meríted az aksikat? (Tudom jön a belügytől az SMS-s, hogy nem hagyjuk magára, üljön át egy benzinesbe.) Utóbbi esetén aztán hogy indulsz el? Hogy indulnak el a tömegek? Mert benzinnél elsétálsz a benzinkútig, utána 5 perc alatt betöltöd a naftát és indulsz. Elektromos autónál mi a terv? 2kw aggregátor ott dolgozik 2 órát, vagy jön a tréler?
Vidéken meg tény, hogy rosszabb a tömegközlekedés, de az életszínvonal is kisebb. Szerintem ott inkább a 300eFt-os ócska benzinest fogják használni arra, hogy a gyereket elvigyék a suliba és nem egy 1-2millás használt elektromost.
Persze megoldás, hogy inkább mindenki csak 6+ millás új elektromost vegyen, semmint 2+ millás új benzinest, de hidd el ez is kevés tudok jobbat: Csak az vezethessen, aki meg tud engedni magának egy 50+ millás Bugattit. Hidd el, még kisebb lenne a környezetszennyezés -
sajnos irreális elvárás egy való életbeni szardíniásdoboz pl Amszterdam-Newcastle-i kompon. És 400 helyett nem szeretnék 2000£-os kompjegyet, amivel parkolófedélzetenként max 10 kocsit+a berobbanó darabot 0.001sec alatt a tengerbe hajító csodaterminátort a teslás tesóval szolidarítva "természetesen" velem is fizettetnék.
-
Noukoum
veterán
Azzal vezetik meg az embereket hogy jobb autókat tudnak megvenni, amelyeknek a környezeti terhe töredéke a korábbinál, a lokális szennyezés meg nulla? Tömegközlekedés fontos, de nincs mindenhol tömegközlekedés. És nem is mindig alternatíva. Motorra ültesd fel a gyerekedet, biztonságban lesz ja nem. Az elektromos autók kis fogyasztásúak, csak még most az energiatárolás kisebb mint amit megszoktunk a hagyományos autóknál. Tisztán elektromos meghajtásnásnál nincs jobb újrafelhasználás jelenleg. A legkisebb benzines dacia egy rohadt nagy energiapazarlás, egy elektromos hummerhez képest is.
Nem kell hogy az új aksik megoldják, jelenleg ez a top technológia.
Kíváncsi lennék arra a 60%-ra miből számoltad ki. Nyugodtan vezesd le, előtted a lehetőség.
-
mpierre
veterán
Sajnos ebben a témában - hibrid, vagy ev-k tüze, teljes léptékű tűztesztje - nem sok van. ~2013-2015 óta vizsgálgatják, de nem nagyon publikálnak. Rájöttek, hogy jó bevételi forrás az ilyen kutatás.
Itt megpróbálhatod (kiindulásnak jó): [link]
Otthon még talán megvan a linkje a kínai "tesztnek", ahol egy kasztnit dobtak az aksipakkra és azt gyújtották fel. De csak végignézték az egészet.
Egy-egy - talán 20m-ről ledobott és egy felgyújtotthibridEV - beszámolója: [link]Sz'tem offba rakom.
-
8th
addikt
Valószínűleg második autó lehet a családban és csak rövid városi utakra használják amit megtesz az autó aksiról. Úgy simán reális 0.85 literes fogyasztás. A hummeres példa nagyon lol.
"A Plugin Hybrid adatok azért ilyen szépek, mert a képletből kifelejtik a felhasznált elektromos áramot."
Senki sem felejti ki de sokkal környezetkímélőbb és lényegesen olcsóbb az erőműben megtermelt árammal helyet változtatni mint benzinnel.
"kevesebb erőforrás legyártani egy motort vagy biciklit, mint egy 1+ tonnás autót."
Ez mind szép és jó de igazán kíváncsi lennék mondjuk január közepén mínusz tíz fokban reggel ötkor hajlandó lennél-e motorra ülni. Biztos, hogy nem. Beülnél a kocsiba te is mint bárki más ergo a motor legyártása alapból teljesen felesleges mert néhány hónapot használod aztán csak ott rohad magának a pajtában mert ugyanúgy autózol. Bicikli ugyanez. Én sokat bringázom mióta bejött ez a tavaszias idő azzal megyek mindenhová de fagyban ülne a tököm drótszamárra vagy motorra. Szarom le mennyit szennyez ha lefagy a tököm én beleülök az autóba aztán megyek dolgomra.
-
borg25
senior tag
A 0.85l/100km fogyasztó priuszra mit mondjak? Ennél van jobb is, mint pl a lejtőn lefelé emberi erővel tolt Hummer aminek a fogyasztása 0l/100km? Ezzel próbálj versenyezni.
Al Bundy is környezettudatos volt mindig mikor hazatolta a lerobbant Dodge-át.A Plugin Hybrid adatok azért ilyen szépek, mert a képletből kifelejtik a felhasznált elektromos áramot. Hiszek az örökmozgókban, de szabadalmaztatott tömeggyártásban lévőről nem tudok, úgyhogy addig atomot, szénerőművet vagy napelemet tessék hozzászámolni. Plusz a gyártás környezeti hatását. Ebből a szempontból is kevesebb erőforrás legyártani egy motort vagy biciklit, mint egy 1+ tonnás autót.
-
mater799
csendes tag
Az a hab a tortán, hogy a zöldek verik a mellüket, hogy lám-lám napelemből már 3000MW van kis hazánkban beépítve, szemben Paks 2000MW termelésével, aztán arról meg kussolnak, hogy Paks egy év alatt letermel 16TWh-t, a napelemek meg 1,6TWh-t. De persze mennyire napelem a jövő, az a tízes hatékonysági osztó meg semmi.
Azt a 2000MW ot számolhatjuk 1500 nak is mivel szinte ''mindíg'' ki van véve az egyik blokk javításra bár ez csak felfelé torzítja az eredményt.
-
8th
addikt
"felesleges energiapazarlás többet tesz a környezetvédelemért." Ehhez sajnos túl kényelmesek a népek. Szerintem a belsőégésű motorral hajtott motorkerékpárnál/robogónál rosszabb nincs. Az esetek 99%-ban egyetlen embert mozgat és fogyasztásban sem versenyképes. Honda SH 300 vs. Plug-In Prius.
-
Syl
nagyúr
-
dabadab
titán
Nyugi, csak 60%-al dobná meg az ország elektromos áram fogyasztását, ha mindenki elektromos autót használna benzin-dízel helyett
Jó lesz az 30-35%-nak.Legalábbis, ha az elégetett energiát átszámoljuk TWh-ba.
Olyat is lehet csinálni, csak annak semmi értelme nincs. Ami értelmes, az az, hogy az ember megnézi, összehasonlítva a benzines/dízeles meg az elektromos autókat, hogy egy liter üzemanyag hány kWh fogyasztásnak felel meg.
-
borg25
senior tag
Nyugi, csak 60%-al dobná meg az ország elektromos áram fogyasztását, ha mindenki elektromos autót használna benzin-dízel helyett. Legalábbis, ha az elégetett energiát átszámoljuk TWh-ba.
Az a hab a tortán, hogy a zöldek verik a mellüket, hogy lám-lám napelemből már 3000MW van kis hazánkban beépítve, szemben Paks 2000MW termelésével, aztán arról meg kussolnak, hogy Paks egy év alatt letermel 16TWh-t, a napelemek meg 1,6TWh-t. De persze mennyire napelem a jövő, az a tízes hatékonysági osztó meg semmi.#23 Noukoum :Egyébként tényleg gáz ez a EV ellenesség, de hát van akit egyáltalán nem érdekel a társadalom és annak jövője.
Van, aki egyszerűen azt látja, hogy ez a módja a környezetvédelemnek egy baromság és csak megvezetik az embereket. Szerintem a tömegközlekedés, motor, kis fogyasztású autó, jobb újrafelhasználás, felesleges energiapazarlás többet tesz a környezetvédelemért.Persze majd az új aksik megoldják. Ezt hány éve mondogatják? Mondok egy másik ilyen szép szlogent: 50 év múlva már lesz fúziós erőművünk! Ezt is csak 50 éve mondogatják...
-
Tigerclaw
nagyúr
Sajnos nagyon keves ceg epiti modularisra, konnyen cserelhetore az elektromos autok akkuit. Persze meg ha igy is lenne, akkor is problema lenne az akkuk szallitasa. A legjobb megoldas a joval biztonsagosabb LiFePo akku hasznalata lenne es persze a helyi epites. Annak ma mar minimumnak kellene lennie, hogy azon a foldreszen gyartod az autot ahol el akarod adni.
Nem elektromos, de csodalkozok rajta, hogy pl. miert idealisabb a Suzukik nagy reszet importalni Azsiabol, ha van Europaban is gyaruk. Optimalizalni kellene mar a logisztikat, illetve a helyieknek akarsz eladni, gyarts is helyben. Remelhetoleg az automarkak fele eltunik, a kovertkezo 10-15 evben fuziok es felvasarlasok utjan es optimalizaljak, kornyezetbaratta teszik a termelesuket es nem az van hogy X autot utaztatnak Azsiabol Europaba, es X autot Europaban Azsiaba.
-
#16820480
törölt tag
Downtime van fb-on, vagy mi, hogy idejött az összes iq-harcos kommentelni
-
MaraTóni
tag
Poroltóról nem hallotak még? Elektromos tüzet vízzel oltani...
Az pedig már igen csak bicskanyitogató, ami meg van engedve... kb. 3x annyi mocskos, környezetszennyező és nem gyengén egészségkárosító jármű van az utakon, mint akár 10 éve. Ez persze nem gond, és még 480-ra be is van stoppolva az üzemanyag minden féleszű baromnak. Normális világban adnának 5-6 év türelmi időt az áruszállításnak és a tömegközlekedésnek, nekik lenne üzemenyag árstop.(ennyi idejük lenne elketromosra vagy hidrogénre váltani esetleg valami minimális károsanyag kibocsájtó hibridre) A többi lusta/nagyon elkényelmesedett klímaterrorista/gyilkos nyugodtan fizessen akár 1000-1500-at is, a jövedékit is megtripláznám, főleg a dízelen...
-
judas13
addikt
Akkor az új garázsom egy darabig még üres marad!
-
AssAssynn
addikt
Nem kell ide többé napalm, ez az új fegyver, csak jól álcázzák. Megszórják az ellenséget elektromos autókkal, aztán távolról elektromos tüzet okoznak bennük.
Van eszük ezeknek az oroszoknak. Nem Kijev kell nekik, hanem a világ. -
Az akkupakkokat nem lenne egyszerűbb külön szállítani...? Ha már annyira kockázatos a dolog... Speciális konténerekkel, mely pl. ilyen tűzoltó rendszerrel van felszerelve. Ez csak elsőre drága, aztán az első tűzig használható marad.
-
KROK640
nagyúr
Szerintem vagy azt kellene megoldani, hogy bármelyik kigyulladt autó azonnal eltávolítható legyen a fedélzetről, VAGY egy légmentes raktérben szállítani ezeket. Nincs levegő, nincs tűz...
-
mpierre
veterán
Ha sokáig égnek azok a verdák, akár meg is történik.
Egy-egy ilyen verda kb 200-300 kg éghető anyagot tartalmaz + az aksipakk. Van benne pvc -> elégve klórgáz szabadul fel, aztán akad egy kis pur hab -> elégve hidrogén cianid...
Az aksi, amíg egyben van a dobozában nincs gond, de nem szereti a meleget. Hát ott egymás mellett 1000-1200°C is kialakulhat. Ez a hőmérséklet pedig kimondottan nem tesz jót a hajó acélszerkezetének. (És akkor még a hajón lévő éghető anyagokat nem is vettem figyelembe.Az meg ott már itt-ott "zárt" tér.)
Ez pl egy hibrid busz teljes léptékű tűztesztje. Szabad ég alatt. [link] Az aksipakk épphogy nem érte el az 1400°C-t.
-
Noukoum
veterán
Ki mondta hogy nem az emberek agymosása a cél?
Meg amúgy is piac alapú oldalon ne legyen már elvárás az edukáció, arra ott van a közmédia. Arról meg az olvasó tehet hogy mit olvas, meg mit hisz el abból.
Egyébként tényleg gáz ez a EV ellenesség, de hát van akit egyáltalán nem érdekel a társadalom és annak jövője. Van aki embert öl, van aki ezt csinálja. Mindenki csinál valamit, jobbat rosszabbat. Sőt lehet hogy egyáltalán nem ellensségről van szó, egyszerűen csak arról ír ami a legtöbb kattintást hozza. Ha ez a balkánon a környezetvédelem utálata akkor arról.
-
hemaka
nagyúr
Hajót elsüllyeszteni, kész...
-
Tigerclaw
nagyúr
Ugy tudom a LiFePo tipusok jobban birjak a serulest es kevesbbe veszelyesek. Nem akkora talan a kapacitasuk, de biztonsagosabbak es tobbszorose a cilusszamuk. Ezek szerintem jobban talalkoznak a leendo gazdak igenyeivel. Mintha olvastam volna, hogy a Tesla is at akar allni arra az autoik egy reszenel.
-
bambano
titán
tehát ott van a hajó egy mocskos nagy óceán közepén és keveslik a vizet??? ez csak nekem furcsa?
-
Sanya
nagyúr
-
dabadab
titán
A Felicity Ace egyébként elektromos Porsche és Bentley luxusautókat szállított volna az USA-ba.
Jó, hát nem lehet elvárni mindenkitől, hogy ne írjon hasból hülyeségeket, de az "elektromos Bentley" résznél azért megállhatott volna egy pillanatra a billentyűzet, hogy az mégis micsoda lenne.
Az biztos, hogy van ott pár elektromos autó is, de alapvetően sima benzines a többségük, és a WV csoport autói vannak ott, nem csak Porsche meg Bentley, hanem Lamborghinik, Audik és VW-k is. -
kikinda2
tag
Várjatok csak. Hamarosan jönnek a hidrogén üzemű buszok, kamionok, vonatok és gépjárművek. Sajnos nem volt fizika órájuk az ötletgazdáknak, mert ugye nyugaton kicsit gyengébb az akadémikus képzés. Biztos jó üzlet lesz és igen zöld is. Már látom magam előtt, ahogy a ligniterőmű áramával bontják a vizet a hidrogénhez.
Tűzoltók készüljetek! Valami nagyon gyors kell majd a meneküléshez. -
Hádde minek gyújtották fel?
-
#54625216
törölt tag
Újabb nap, újabb EV FUD Harangitól.
-
Rive
veterán
..a lángoló szárazföldi példányokat nem lehetne hagyni, hogy kiégjenek?...
Jó tűzoltó addig olt, amíg füstöl.
Meg még egy kicsit utána is.Alapvetően a tűz esetleges továbbterjedésére is gondolniuk kell, ugye.
Villanyautók dolgában: lesz erre (akkupack tűzállósága, hőérzékeny folytóanyagok beépítése x százalékban, efféle) szabályozás, idővel. Addig meg lesz néhány eset, ami megalapoz ezeknek a szabályozásoknak, meg lesz egy rakat korai madár sz*póágon. ~ ennyi.
-
Semplar
őstag
Pedig csak egy lejtős fedélzet és ólomzáras ajtó kellene.
-
Nekem is erős túlzásnak tűnik ennyi vizet rálocsolni, eléggé nyilvánvalónak tűnik, hogy elektromos autót nem vízzel kellene oltani. Mint ahogy benzint vagy gázolajat sem azzal szokás amúgy.
Ugye az égéshez három dolog kell: hő, éghető anyag és oxigén. A vízzel oltás az elsőt próbálja kezelni, de itt ez nyilván nem működik, a másik kettővel kellene próbálkozni... -
Shyciii
veterán
Egyre több szívás derül ki az elektromos autók terén. Pedig sokan mondják, hogy ez a jövő...
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Rap, Hip-hop 90'
- A látszat ellenére helyesen működik az NVIDIA-féle Resizable BAR implementáció
- AMD vs. INTEL vs. NVIDIA
- E-roller topik
- Robogó, kismotor
- A Galaxy Z Fold7, minden színben és oldalról
- Milyen TV-t vegyek?
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- Google Pixel 8 Pro - mestersége(s) az intelligencia
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- További aktív témák...
- Apple Iphone 13 128gb csillagfény színű OLCSÓN . Csere/beszámítás
- OnePlus Pad 2 + OnePlus Pad 2 billentyűzet + Extrák
- AKCIÓ!!! GAMER PC: Új i5-14400F +RTX 4060/5060/4070/5070 +Új 16-64GB DDR4! GAR/SZÁMLA! 50 FÉLE HÁZ!
- HP EliteBook 855 G8, 15,6" FHD, Ryzen5 PRO 5650U CPU, 16GB DDR4, 256GB SSD, WIN 11, ( olvasd végig )
- Dell Precision 5520, 15,6" 4K/UHD Touch, I7-7820HQ CPU, 32GB DDR4, 512GB SSD, M1200 4GB VGA, WIN 11,
- AKCIÓ! Intel Core i7 7700K 4 mag 8 szál processzor garanciával hibátlan működéssel
- AKCIÓ! Gigabyte H510M i5 10400F 16GB DDR4 512GB SSD GTX 1070 8GB Rampage SHIVA Zalman 600W
- Apple iPhone 12 Pro 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Xiaomi Redmi Note 10 Pro 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- BESZÁMÍTÁS! Gigabyte B760M i5 14400F 16GB DDR4 512GB SSD RX 6700XT 12GB Rampage SHIVA CM 750W
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged