- One mobilszolgáltatások
- Három Pixel 9 jött Magyarországra
- Magisk
- Honor 200 Pro - mobilportré
- Google Pixel 8a - kis telefon kis késéssel
- Sony Xperia 1 V - kizárólag igényeseknek
- Okosóra és okoskiegészítő topik
- Magyarországról is elérhető a Xiaomi Pay
- Fotók, videók mobillal
- OnePlus 8 Pro - a túlgondolt
Új hozzászólás Aktív témák
-
cskadar
csendes tag
Kiegészítés:
Van egy mérhető jellemző is, amit össze szoktak keverni a dinamikával. Ez a jel-zaj viszony. Ebből is többféle van. Az egyik definíció szerint a jel-zaj viszony valamilyen névleges szintű - 0 dBu, +4dBu, +6dBu - szinten mér jel és a zaj aránya, decibelben. A másik definíció szerint valamilyen THD értéken - 0,1%, 0,5%, 1% - mért jelnagyság és a zaj aránya decibelben.
E két definíciót bonyolítja egyrészt, hogy a zajt milyen sávszélességen (20 - 20 kHz vagy nagyobb) és milyen szűrővel - súlyozatlanul, "A" szűrővel, DIN 635 szűrővel, stb. - mérjük.
-
cskadar
csendes tag
A dinamikának több definíciója van. A természet dinamikája - mint említettem - végtelen, mert nincs "alja". Az általánosságban elfogadott dinamika a leghangosabb és leghalkabb hangok aránya decibelben. Azonban gondot jelent, hogy a hangosság definíciója nem azonos a hangerő definíciójával - lásd még: egyenlő hangosságú görbék. Tehát hiába mérünk akár - elvileg - nulla felfutású idejű csúcsmérővel valamit, abból szinte semmi nem állapítható meg. Ezért van egy másik fogalom, a szubjektív dinamika, vagyis, hogy egy adott mű hallgatása során mit érzünk a leghangosabbnak és a leghalkabbnak. Ma már erre is vannak - korlátozott - mérési módszerek, de ez nagyon ingatag. Aztán minden műnek van belső dinamikája, ami a mű szerzőjének és az előadói apparátusnak elképzelése és produktuma arról, hogy a mű egésze és azon belül egyes részeinek hangossága milyen viszonyban van egymással. Példaképpen javaslom, hogy hallgasd meg Csajkovszkij Rómeó és Júlia nyitányfantáziáját! Megfigyelheted majd, milyen izgalmasan változik a dinamika szinte kottasorról kottasorra! Ha teheted, partitúrával a kezedben hallgassad, akkor a szerző intuícióit is nyomon követheted, ui. már régen ppppp-től ffffff-ig utalnak a muzsikusok az elképzeléseikre. Csöndben hozzáteszem, hogy a dinamika a hangtechnikus/hangmester képzésen belül kb. egy hónapon keresztül tartó képzési rész, én csak egy apró összefoglalót adtam itt.
Az a tény, hogy jóval az emberi hallástartomány fölött is vannak - a hallható hangokat is befolyásoló - összetevők, azt bizonyítják, amit írtam, vagyis hogy az analóg világ sokkal tágabb, mint a digitális. Hozzáteszem, hogy az SACD specifikáció is 50 kHz-ig tart, tehát a jobb digitális rendszerek is terjeszkednek- Ez azt jelenti, hogy szélesebb ugyan az ablak, de akkor is ablak.
Ha SACD-t készítenék, bizonyára figyelnék, hogy 50 kHz fölé ne menjek. Ellenkező esetben sérteném a mintavételi törvényt, ami csúnyán hallható átlapolódásokhoz vezetne. Analóg felvétel esetén nem kell ilyesmivel törődni. Rögzül, amennyi rögzül.
-
cskadar
csendes tag
Szeretem a kedveskedő megnyilvánulásokat. Mondjuk, életem során több ezer hangfelvételt készítettem, főként komolyzeneieket, de ez ne zavarjon. Viszont örömmel látlak egy mikroszkóppal a kezedben, és akkor megnézünk egy direktvágott hanglemezt, oksi? :-) Meg egy CD-4-es kvadrót is.
-
MZperX75
addikt
Szerinted.
Ez számszerű technikai paraméterben lehetséges,de a valóságban ezt nem tudtam alátámasztani.
mert szarabbul szólt kihalhatóan Sony CD-m ,mint az LP-m.(persze a hanganyag ugyan az)Minthogy a Pioneer LP-m 1992-ben 5Hz-34Khz ,a Sony CD-m 20Hz-20Khz ,ami már csak technikailag vissza fojtottnak tekintem. Bár nincs meg így pontosabban nem emléxem a dinamika tartományra ,de még a 3 fejes Technics dekkemen is volt digitális bemenet ,hogy alap CD-k hangját feljavítsam mentéskor,másoláskor a saját DA konverterén keresztül történjen meg. Az így kapott felvett hangminta kazetta mondjuk TDK MA-XG -n alapon szebben szólt mint a saját CD hangja ugyanazon forráson.
Persze hangminőség ,vagy a hangzás minősége hallás után szubjektív .(#45) schawo : +1
-
ha beraktak a hang útjába egy 16/44100-es ADC-t meg DAC-t, akkor nem jött ki az ABX tesztekben, hogy mikor megy át ezen az LP hangja és mikor nem.
Normális AD-DA esetén ez teljes mértékben elvárható. Egy zene egy csomó (2-10) AD-DA cikluson megy át a felvétel, keverés és mastering során, mire elkészül a végtermék. A normális minőségű AD-DA AB-zhetetlenül transzparens.(#44) SylverR
Fogd meg a dolgot a másik végéről. Halld meg az AD-DA ciklus transzparenciáját. Ha csak a vinil lejátszót hallgattad, akkor csak az igazság felére voltál kíváncsi. Annyira sok a változó egy lemezjátszót hangja és egy CD/DAC hangja között, hogy sosem tudod meg, hogy egyik miért jobb, mint a másik. A hanghordozó típusán kívül különbözhet a keverés, a master, az analóg jelút. A legvalószínűbb különbség az analóg jelútban van. A lemezjátszóknál sokkal összetettebb a jelút, ami sokkal több módosulást eredményez a hangban, mint egy DA-nál. És ez a módosulás lehet pozitív, kellemes. Ezért tetszik jobban a lemezjátszó hangja. Az gyakrolatilag egy szűrő, egy hangszer. De egy CD-t sosem lehet olyanra megépíteni, mint egy vinil lejátszót. A CD-ben sosem lesz tű, szedő, hangkar. Épp ezért is szólnak mesterkélten a lézeres vinil lejátszók. -
SylverR
senior tag
Te pedig mi lenne ha a saját tapasztalatoknak hinnél, és nem másnak?!
Marhára függ a dolog, hogy a studió milyen minőségű rögzítésre képes, és épp mit produkálnak az ott dolgozók. Tapasztaltam olyat, ahol rosszabb a magasabb minőségű hanganyag hallgatása - felvételi hibák -, de van ahol nem hallani különbséget, és van ahol lehet hallani, hogy jobb. Ennyi.
Nem hiszek semmit. Hallom a különbséget. Mint fentebb írtam, nem mindig lehet.
Nem mondtam egy szóval sem, hogy a Doors bakelit lemezeit kell hallgatni, mert azon a legjobb. -
tecsu
addikt
A nincs felbontás nem azt jelenti, hogy az végtelen lenne. ;-)
Egyszerűen az analóg és digitális jel különbségére utalt, miszerint a digitálisnak van egy meghatározott felbontása a fokozatosságból adódóan, míg az analógnak nincs, a folytonosságból adódóan. Ennyi.
Ez a különbség a kettő között és mindkettő lehet rohadt sz@r és fantasztikus minőségű is - más-más előnnyel és hátránnyal.
Én jobban preferálom az analóg hangzást - amit sajnos már nem fejlesztenek érdemben - de azt kb. egy könyv terjedelmében tudnám elmagyarázni hogy miért... -
r4z
nagyúr
A fenti kísérlet azt bizonyítja csak, hogy egy jól összelőtt ADC-DAC kombó nem változtatja meg a hangot. A CD esetén viszont a fene se tudja, hogy mivel digitalizálták, így nehéz hozzáilleszteni DAC-ot úgy, hogy pont olyan legyen a végeredmény, mint egy full analóg láncon.
-
r4z
nagyúr
"ha beraktak a hang útjába egy 16/44100-es ADC-t meg DAC-t, akkor nem jött ki az ABX tesztekben, hogy mikor megy át ezen az LP hangja és mikor nem."
Mutass csak egyetlen hifist, aki a lemezjátszót nem az erősítőbe köti, hanem egy ADC-be, amit aztán DAC-ba. Tök felesleges torzulást okozna, az analóg forrásnak pont az a lényege, hogy máshogy szól, mint a digitális egy bármilyen DAC-kal.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Lenovo ThinkPad dokkolók: USB-C 40A9/ 40AY/ 40AS/ Thunderbolt 3 40AC/ Hybrid USB-C DisplayLink 40AF
- BESZÁMÍTÁS! 1TB Kingston KC3000 NVMe SSD meghajtó garanciával hibátlan működéssel
- HUAWEI MateBook 13 2020 - Kijelző nélkül - I7-10510U - 16GB - 512GB SSD - Win11 - MAGYAR
- Telefon felvásárlás!! iPhone 14/iPhone 14 Plus/iPhone 14 Pro/iPhone 14 Pro Max
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 7 5700X3D 32/64GB RAM RX 7800 XT 16GB GAMER PC termékbeszámítással
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest