Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #71562240

    törölt tag

    Folytassuk a Negyedik Dimenzióval a nyári uborkaszezont felpezsdítendő.
    Nagyon érdekes epizód következik, egy kissé a hóhért akasztják benne, azazhogy egyre több szó esik a Belt-féle eszközök káros hatásairól is, akár a hifi eszközökre, akár az élőlények szervezeti állapotára (a hangminőségérzékelésünkre) nézve. Közelítünk egy afféle pálforduláshoz a damaszkuszi úton. Egyúttal (talán) előrébb haladunk egy kicsit a rovatban tárgyalt furcsa jelenségek (fél)tudományos magyarázatában, legalábbis a hipotézisállítás szintjén. Hogyan hatnak eddig a fizkusok-mérnökök által figyelembe nem erőterek a hangra, hogyan a szervezetre, és mindez hogyan interferálhat?... Újabb experimentum crucis: az analóg hanglemez széleinek, címkéinek festegetése...

    Előzmények:

    (#49702) kammerer
    (#49705) kammerer
    (#49706) kammerer
    (#49708) kammerer
    (#49814) kammerer
    (#49963) kammerer
    (#50145) kammerer
    (#50201) kammerer
    (#50203) kammerer
    (#50333) kammerer
    (#50523) kammerer
    (#50788) kammerer
    (#51011) kammerer
    (#51115) kammerer
    (#51772) kammerer

    ---------------------------------------------

    Negyedik Dimenzió

    Alább a Szerkesztő számol be a Negyedik Dimenzióban tett
    utazásairól, a High Fidelity "megmagyarázhatatlan" jelenségeiről.
    Mivel ezek részben vagy egészben kívül esnek a klasszikus
    elektroakusztika érvényességének körén, Olvasóinkban idegenkedést
    ébreszthetnek, s csökkenthetik lapunk műszaki tesztjeinek hitelét.
    Nyomatékkal leszögezzük, hogy az ehelyütt közölt írások teljes
    mértékben függetlenek a lap műszaki részétől. Mérnök munkatársaink
    csakis azzal járulnak hozzá ezekhez a cikkekhez, hogy résztvesznek a
    szeánszokon - és borzadoznak. A Szerkesztő egymagában vállalja
    munkájának minden ódiumát.

    *

    I. Antitézis

    - Nyílt levél Peter W. Belthez

    Kedves Peter,

    az utóbbi időben fölöttébb nyugtalanító megfigyeléseket tettem a
    Te módszereiddel és gyártmányaiddal kapcsolatban. Ezért azt szeretném,
    ha erre a levelemre részletekbe menően válaszolnál. Sőt, ezt
    együttműködésünk sine qua nonjának tekintem.
    Legújabb gyártmányaid hihetetlenül hatékonyak. Olyannyira, hogy
    miközben használtam őket, magam is mind érzékenyebbé váltam a
    PWB-effektusra. Odáig vittem, hogy időnként képes vagyok közvetlenül,
    tehát zenehallgatás nélkül is érzékelni a PWB-teret. És ebben a
    tekintetben most már tökéletesen magabiztos vagyok, meg merem
    védelmezni a véleményemet bárki ellenében - akár a PWB ellenében is.
    Azt állítom, hogy legutóbbi gyártmányaid nem jótékonyak, hanem
    ellenkezőleg: károsak az emberi szervezetre - kifejezetten
    veszélyesek! Itt az Elektrét Szíjat* (*Electret Tie: PWB-kezelésen
    átesett, kábeleket összefogó műanyag szíj. Bármiféle kábelen és csövön
    hatékony.) említem az első helyen. Amikor elhelyeztem a lakás számos
    pontján, riasztó idegesség lett úrrá rajtam; mi több, családom más
    tagjai is (akik mit sem tudtak kísérleteimről!) erős idegfeszültségre
    panaszkodtak, azt mondták: nem tudják miért, de el akarnak menni
    hazulról. Ez volt az a pillanat, amikor rájöttem, hogy önbizalmad
    megalapozatlan, és valójában Te sem vagy képes ellenőrzésed alatt
    tartani a szellemet, amelyet kiengedtél a palackból.
    Azóta számos alkalommal megismételtem a kísérleteket. Elmondhatom,
    hogy kiismertem a szóbanforgó hatást. Úgy írhatom le, mint
    szorongásérzetet a mellkasban, enerváltságot és egy kellemetlen
    feszítést a dobhártyán. Ez vonatkozik minden más olyan gyártmányodra
    is, amely az Elektrét Szíjjal van kiképezve (csipeszek, rövidrezáró
    RCA-dugók stb.), úgyszintén a Fehér Spirálcsőre és a Szivárvány Fólia
    valamennyi típusára. Az Elektrét Krémet illetően bizonytalanságban
    voltam igen sokáig. Otthoni zenehallgatáshoz általában igen előnyösnek
    éreztem a Krém hatását (körmön). Aztán kipróbáltam élő zenét hallgatva
    is, és rájöttem, hogy tévedtem: a Krém használata agresszivitást,
    mesterséges visszhangot visz a zenébe.
    Most pedig nagyon kérlek, figyelj rám. Előzőleg már mindenféle
    úton-módon megpróbáltam igazolni, hogy a PWB-effektus igenis létezik.
    Tudományosan érvényes kísérletet szerettem volna definiálni, amelyet
    bárki bárhol elvégezhet audiológiai vizsgálat formájában. Sajnos, az
    audiológia jelenlegi mérési módszerei túlságosan durvák, egy rézkarika
    hatása a csuklón pedig túlságosan csekély, semhogy ki tudtam volna
    mutatni bármit is. (Bizonyos vizsgálatokkal - amikor a fület
    hangeffektusokkal stimulálják, a válaszjeleket pedig EEG-vel veszik le
    - pozitív eredményt kaptunk ugyan, de az sem volt szignifikáns.)
    Ezúttal azonban a hatás annyira erős volt, hogy azt mondtam
    magamnak: kizárt dolog, hogy ne lehetne kimutatni műszeresen is, ha
    másképp nem, hát a vérnyomáson! És sikerült, már a legelső
    kísérletben! Igaz: legalább 70-80 PWB-eszköz összesített hatását
    vizsgáltuk, de ennek aztán meg is volt az eredménye, amennyiben nem
    kevesebb mint 15 (!) százalékos vérnyomás-növekedést produkált!
    Elmozdítva a PWB-gyártmányokat, a vérnyomásom azonnal visszatért
    eredeti értékére.
    Ezt a kísérletet természetesen meg fogjuk majd ismételni számos
    alkalommal, számos idegen helyen stb. Kérdés, hogy a mérés eredményes
    lesz-e, hiszen más helyszínen és reprodukálható módon csak a könnyen
    alkalmazható PWB-eszközöket "vethetjük be"; erre a célra inkább csak a
    csipeszek látszanak használhatónak. És még ha sikerrel járunk is, az
    eredmény nem lesz tudományosan elfogadható, amíg a reprodukálásához
    speciális (PWB) készítményekre van szükség. De legalább most már
    tudjuk, mi történik a zenével és velünk.
    Ezek után azt tettem, amit minden józan ember tenne az én
    helyemben: eltávolítottam helyéről az összes PWB-eszközt a lakásban,
    hogy újonnan szerzett képességem (?) fényében ellenőrizzem a
    hatásukat. Nos, nem állítom, hogy annyira veszélyesek volnának, de
    valamennyinek megvan a maga mellékhatása. Egyik legkellemetlenebb
    auditív hatásuk: veszteség a sávszéleken, különösen a magas
    tartományban. Igaz, a zene hihetetlen módon összeáll, egyszersmind
    azonban le is lassul, nehézkessé válik, nem eléggé könnyed. Egyes
    esetekben kellemetlen feszítés érződik a dobhártyán, nagyobb mértékű,
    mint az a (másfajta) nyomás, amelyet éppen elhárítunk.
    És a manipulációt nem lehet kézben tartani! Például: számos
    hangsugárzót kezeltem már á la PWB, általában igen jó eredménnyel. De
    amikor legutóbb egy nagy, 4-utas, nagymágnesű hangszórókkal** (**Itt
    azonban igen fontos megemlíteni, hogy e hangszóróknak különleges,
    sárga színű membránjuk van.) ellátott reflexdobozon demonstráltam a
    színek hatását, a hallgatóság úgy érezte, mintha ólomból készült
    füldugót hordana. Semmi kétség: a káros erőtér, amelyről beszélsz,
    valóban létezik. Csakhogy a Te módszered nem redukálja, csupán
    manipulálja a káros töltést, átnyomja egy másik energiatartományba,
    amelyben esetleg még károsabban hat, mint előzőleg. Semelyik
    eszközöddel nem tudom előidézni a maradéktalan megkönnyebbülésnek azt
    az érzetét, amelyet akkor tapasztalok, valahányszor (afféle
    "referenciamanipuláció" gyanánt) kihúzom a telefondugót a
    konnektorból.
    És ezzel elérkeztünk a Te elméletedhez, "a helyi gravitációs tér
    manipulálásához". Igen, Peter, én közreadtam ezt az elméletet a Hifi
    Magazinban (mert kivételesen nagy jelentőséget tulajdonítok a
    PWB-effektusnak), de nem, Peter, nem hiszem, hogy igazad volna, és a
    néhai Mr. Occam*** (***Angol filozófus a 13. századból. Az Occam-elv
    értelmében "nem szabad fölöslegesen szaporítani a létező dolgokat",
    azaz: lehetőleg nem kell új fogalmakat bevezetni.) szintén nem hinne
    neked. Mit szólnál helyette egy ilyen magyarázathoz:
    1. A PWB-effektus: eddig ismeretlen, de a kapacitással rokon
    jelenség. Ha a fizikusok nem hanyagolnák el a nagyon kicsiny
    mennyiségeket, a PWB-effektus napvilágra kerülne, és tökéletesen
    összhangban volna a mai tudománnyal. Jó 3-4 nulláról beszélünk,
    amelyet számoláskor elhanyagoltak.
    2. Az élőlények hiperszenzitívek a PWB-töltésre, sokkal
    érzékenyebbek, mintsem a biológusok gondolnák. A számításokban ismét
    3-4 nullát hagynak figyelmen kívül. Az előzőekkel együtt ez már 6-8
    elhanyagolt nagyságrend. Ha ezeket figyelembe vesszük, nem lesz
    szükségünk másik tudományra.
    3. A PWB-féle "töltés" nem egydimenziós, tehát nem csupán
    növelni/csökkenteni lehet. Más, ismeretlen paraméterekkel is bírhat.
    4. A PWB-töltés támadáspontjai elsősorban az élő szervezet
    membránjai: makroméretűek, mint a dobhártya, és mikroméretűek, mint a
    sejtmembrán. Megfeszülésük mértékét a helyi PWB-töltés mindenkori
    állapota határozná meg.
    5. A PWB-állapotot sokféleképpen lehet manipulálni (az anyagok, a
    formák, a színek megválasztásával és kombinációival, a felületek
    kiképzésével, a mozgásokkal stb., mint ezt Te megmutattad - nem is
    említve azt a módszert, hogy elektromos energiát viszünk a
    rendszerbe), de e manipulációk hatása jelenleg kiszámíthatatlan.
    Csupán a negatív jellegű manipulációk állnak minden kétségen felül:
    elmozdítjuk a káros terű tárgyakat, eltávolítjuk a nemkívánatos
    anyagokat, felbontjuk kapcsolódásukat, avagy visszafordítjuk őket a
    helyes (a kevésbé káros) irányba stb.

    Kedves Peter!

    Téged én egyszer Galvaninak neveztelek, és a Rólad alkotott
    véleményem azóta sem változott. De akár Röntgennek is nevezhettelek
    volna; hadd emlékeztesselek rá, hogy amikor az X-sugarakat
    felfedezték, a kísérletezők közül sokan "megégették" magukat ezekkel a
    sugarakkal, mert nem voltak tudatában a veszélynek. Némiképp hasonlóak
    e sugarakhoz azok a gyártmányok is, amelyeket Te készítesz - és
    amelyekről én tudósítok. Szerencsére Magyarországon még senki sem
    rendelkezik (rajtam kívül!) akkora mennyiségű PWB-eszközzel, amely
    igazán veszélyeztethetné az egészségét. Mentségemre szóljon, hogy én
    magam játszom a fehér egér szerepét. További mentségem legyen, hogy
    ismeretterjesztő újságíró vagyok: érthető, hogy eluralkodik rajtam egy
    őszinte és türelmetlen kommunikációs vágy, amikor igazán fantasztikus
    újdonságokról értesülök. Biztosítalak, hogy a jövőben is megőrzöm
    lelkesedésemet mindazok iránt, akik horizontunkat szélesítve,
    ismeretlen területekre vezérelnek bennünket.
    Mégis, hadd idézzem Neked a görögöket: "barátom Szókratész,
    barátom Platón, de legjobb barátom az igazság".

    Barátod: László

    II. Helyzetjelentés

    PULZUS ÉS IMPULZUS

    Amíg az Olvasó vérnyomása visszatér a normál értékére, még
    elmondom, hogy igazából nem is bíztam a kísérlet sikerében, inkább
    csak reménykedtem benne, hogy orvos barátom műszere hátha ki fog
    mutatni valamit - talán. Engem is meglepett, hogy ennyire drasztikus
    különbséget mértünk, és ennyire következetesen. A kísérlet menete
    egyébként ez volt: vérnyomásmérés háromszor egymás után - PWB-eszközök
    be és fel - 5 perc pihenés - vérnyomásmérés háromszor egymásután -
    PWB-eszközök le és ki - 5 perc pihenés - vérnyomásmérés háromszor
    egymás után. Számszerűen ezt kaptuk:

    1. sorozat: 115/70, 115/70, 114/72
    2. sorozat: 118/80, 120/80, 118/82
    3. sorozat: 115/72, 110/72, 110/72

    Különösen az alsó érték mutat élénk szignifikanciát (a különbség
    nem kevesebb mint 15%!), de még a felső érték eltérése is elegendően
    szignifikánsnak számítana, ha elegendően sok alkalommal reprodukálnák.
    (A kísérlet folyamán a pulzusszámot is mindig megmértük; furcsa, de az
    nem változott!) Így, egyetlen próbálkozás után természetesen jogosnak
    látszik az az ellenvetés, hogy az eredmény pszichológiai természetű,
    vagyis saját magam idéztem elő, akaratlagosan vagy öntudatlanul. Erre
    itt most csak annyit, hogy orvos barátaim szerint a világon sincs
    olyan ember, aki 15-20 perc leforgása alatt kapcsolóüzemben 15%-kal
    fel-le tudná mozgatni a vérnyomását. De ismerem a tudományos
    kísérletek kritériumait, és elfogadom, hogy a kívülállók szemében ez a
    kísérlet sem bír bizonyító erővel. A PWB-effektus létezését majd csak
    azzal bizonyíthatjuk be, ha közvetlenül is mérni tudjuk, tehát nem
    mint fiziológiai, hanem már mint fizikai hatást. Biztos vagyok benne,
    hogy előbb-utóbb sikerülni fog. Addig is, a vérnyomás-mérést
    megpróbálom megismételtetni semleges helyen (rendelőintézetekben),
    semleges személyeken, de nem bízom benne, hogy az eredmény pozitív
    lesz. Mert húsz-huszonöt PWB-csipesz drasztikusan megváltoztatja ugyan
    a hangképet, de a fiziológiai hatásuk nyilván jóval csekélyebb, mint
    amit a zeneszobában lehet előidézni a PWB-eszközök egész arzenáljával.

    AUDITÍV MÉRLEG

    Ebből mellesleg az is következik, hogy a PWB-eszközök vásárlói
    nincsenek különösebb veszélyben. De ha csak annyit tudunk is, amennyit
    tudunk, már akkor sem árt az óvatosság. Mindenkit arra kérek,
    okvetlenül ellenőrizze mindazt, amit eddig tett, nagyon kritikus
    füllel-és talán nem is csupán füllel.
    A PWB-effektus persze elsősorban auditíve észlelhető. Az auditív
    hatás azonban nem mindig ugyanolyan (lásd az 1989/1. szám
    PWB-tesztjét, valamint permanens kínlódásunkat az utóbbi két év
    szubjektív tesztjein), és kezdetben sehogysem tudtuk megérteni, hogy
    miért nem. Mai fejemmel, amely nem feltétlenül azonos a holnapival,
    úgy foglalnám össze a dolgot, hogy túlságosan is komplex jelenségről
    van szó. Bármiféle anyag, bármiféle felület, forma, szín, sőt
    színkombináció, irány és mozgás, az elektromos készülékek
    viselkedéséről nem is beszélve - egytől-egyig befolyásolja a helyszín
    energiaállapotát. Kiszámíthatatlan energiamintázatok képződnek, s ezek
    auditív hatása szintén kiszámíthatatlan, vagy legalábbis
    következetlen. Nagyon valószínű, hogy lényegében véve tényleg
    valamiféle káros töltés növekedéséről/csökkenéséről van szó. De ennek
    a töltésnek egyéb paraméterei is vannak. Lehet például frekvenciája.
    Nem tudok szabadulni attól a gondolattól, hogy a legtöbb PWB-eszköz
    mintha növelné a káros tér rezgésszámát. Mintha megszüntetne egy
    mélyfrekvenciás, "lassú" nyomást - és kreálna helyette egy magasabb
    frekvenciájút, egy "szaporábbat".
    A PWB-manipulációk auditív hatása tehát nem következetesen
    ugyanaz. De feltétlenül van bennük valami közös. Talán az a
    legjellemzőbb vonásuk, hogy a hangképet "koncentrálják", tömörítik,
    nem engedik szétesni. A szólamok pregnánssá válnak, stabil helyük lesz
    a térben, semmi sem vész el, mindent meg lehet találni, és ez roppant
    tetszetős dolog. A torzítások megszűnnek, a magas hangok ellágyulnak
    és feltisztulnak, a basszusnak súlya támad - intenzív PWB-kezelés
    nyomán egy Heybrook HB1 elveszíti minden érdességét, és szinte
    maradéktalanul megszólalnak rajta a Wagner-operák üstdobjai! Hogy a
    PWB valóságos csodákra képes, azt különösen azok fogják felismerni,
    akik eddig reménytelenül hadakoztak a Compact Disc (eredendő?)
    tétovasága, széteső hangképe, testetlensége ellen. (Nem mintha az
    LP-hang, úgy általában véve, olyan nagyon kellemes és hallgatható
    volna.)
    A varázslatnak azonban megvan az ára. Először is, és ez az, amire
    nagyon figyelni kell: nemcsak a lemezzaj és a torzítás tűnhet el,
    hanem a legfelső oktáv is. A felharmonikusok aggasztó módon
    elszegényedhetnek, és ilyenkor a zene elveszíti az üdeségét, a
    mosolygását. A legalsó oktáv szintén problematikus: a basszus-energiák
    néha nagyobbnak tűnnek fel, mint amekkorák, de nem abban a
    tartományban szólalnak meg, amelyikben szeretnénk. Nem arról van szó,
    hogy a felső basszus feldúsulna, döngene - éppen ellenkezőleg. Minden
    ellágyul, sehol semmi döngés, sehol semmi kiemelés. Rajzoltam egy
    fantom diagramot; remélem, nem kell magyarázgatnom, hogy a rajta
    látható két görbe nem mérés, csupán szubjektív becslés eredménye. A
    fekete vonal egyfajta jellegzetes, átlagos, hétköznapi
    hifi-frekvencia-átvitelt ábrázol, amely úgy pocsék, ahogy van. Színes
    vonallal azt a hangképet próbálom érzékeltetni, amelyhez intenzív
    PWB-zéssel és különösen a legújabb PWB-eszközök használatával jut az
    emberfia.
    A sáv beszűkülése azonban még nem minden. Nagyobb baj, hogy a
    PWB-manipulációk legmegnyerőbb eredménye, az a bizonyos koncentráltság
    és rendezettség egy bizonyos pontot túlhaladva eluralkodik a
    hangképen, s úgyszólván elviselhetetlenné válik. A tér hihetetlenül
    precíz és egzakt lesz, de egyre inkább bejön a szobába, szinte a
    fejünkre esik. A zene elveszíti könnyedségét, túlzott súlya és
    jelentősége támad, mindent a szájunkba rág, az ember úgy érzi, hogy
    zenehallgatás helyett zenehallgatási munkát végez.

    TENNI ÉS NEM TENNI

    Ez nem feltétlenül vonatkozik a PWB-eszközök és még kevésbé a
    PWB-módszerek összességére. Például halálbiztosra vehetjük, hogy a
    káros hatás csökkenni fog, valahányszor kihúzzuk a konnektorból
    egy-egy készülék - telefon, lámpa, háztartási masina-hálózati
    csatlakozóját és teljesen nyilvánvaló, hogy ilyenkor semmiféle
    mellékhatással nem kell számolnunk. (Ezt az effektust egyébként
    érdemes kitanulni, zenehallgatás nélkül is próbálgatni. Tapasztalataim
    szerint az eredmény akkor a legjobb, ha a készüléket, amelynek
    csatlakozóját kihúzzuk a konnektorból, bekapcsolt állapotban hagyjuk -
    de erre azért már nem mernék megesküdni.)
    Számos más praktika is ismeretes, amely nem áll ugyan minden
    kétségen felül, tehát nem tudhatjuk, hogy tényleg nyílegyenesen a jó
    irányba mutat-e, és hogy nincs-e mellékhatása, de amelyet mégis
    gyakorolnunk kell, egyszerűen azért, mert nem tehetünk másként. A
    hifi-készülékek hálózati csatlakozójának például két pozíciója van, és
    a kettő közül az egyik mindig sokkal jobb, mint a másik. Lehet, hogy
    ez a jobbik is nagyon rossz, de harmadik lehetőség nincs, és a dugót
    valahogy mégiscsak be kell dugnunk a konnektorba. Hasonlóképpen, a
    kábelekről is köztudomású, hogy irányhatást mutatnak, nem úgy szólnak
    odafelé, mint visszafelé. Nyilván a jobbik irányt fogjuk választani,
    noha senki sem garantálja, hogy nem nő tőle zöld hajunk és három
    fülünk. Pedig szinte biztosra vehetjük, hogy a kábel mindkét irányban
    használva növeli a káros töltést, legfeljebb az egyik irányban kevésbé
    (vagy csupán másképp?). Ugyanez vonatkozik bármely tárgyra, amelyet a
    szobában elhelyezünk: akármelyik irányba fordítjuk, mindenképpen bajt
    csinál, de nem ugyanakkorát (és nem ugyanolyat?). A legjobb volna
    semelyik irányba se fordítani, de a jelenlegi három dimenzión belül ez
    valahogy nem megy. A Negyedik Dimenzió pedig továbbra is csupán
    matematikai absztrakció marad vagy, mint jelen rovatunk címében: játék
    a szavakkal.
    "Bombabiztosnak" tehát egyelőre csak azokat a manipulációkat
    nevezhetjük, amelyek negatív karakterűek: egyszerűen csak nem
    csinálunk valamit, ami káros volna. Alább leírok egy kísérletet,
    amelynek praktikus jelentősége, sajnos, a nullával egyenlő, viszont
    nagyszerűen illusztrálja mondandómat.

    FOROG A FESTÉK

    A 4. Dimenzió látogatói gyakran találkozhattak azzal a
    kifejezéssel, hogy experimentum crucis, azaz perdöntő kísérlet,
    amelyben kizárnak minden zavaró körülményt, abban a reményben, hogy az
    eredményét majd csak egyféleképpen lehet értelmezni. Ilyen perdöntő
    kísérlet például a fémkarika a csuklón: ha van auditív hatása, akkor
    azt semmiképpen nem lehet megmagyarázni a klasszikus elektroakusztika
    fogalmaival. Perdöntő kísérlet volna a hálózati csatlakozódugó
    megfordítása is, mert ennek sincs realisztikus interpretációja csak
    hát a mérnökök ebbe sehogysem törődnek bele, és mert nagyon akarnak,
    hát találnak is rá magyarázatot, olyat, amilyet. (Olyan mérnökök,
    amilyenek.)
    Százszázalékosan perdöntőnek látszott a kompaktlemezek szélének
    beszínezése is, mert józan emberi ésszel nem lehet felfogni, hogy
    ennek ugyan miért lenne auditív hatása. A neves brit szakíró Martin
    Colloms azonban a Hi-Fi News & Record Review hasábjain
    "bebizonyította", hogy a lemez szélére felvitt tinta igenis
    befolyással bír a digitális jelátvitelre, mert a lézersugár, amely
    alulról a piteket olvassa, szétterjed, meg visszaverődik, minek
    következtében izé... sajnos, nem tudom interpretálni, tekintve, hogy
    az egész magyarázatnak se füle, se farka. Bárki, aki konyít valamit a
    CD-technikához, kapásból cáfolni fogja Colloms interpretációját - de a
    tény tény marad: Martin Colloms és a HFN/RR egyelőre
    elektro-akusztikai funkciót tulajdonít a CD élére felvitt színes
    csíkoknak.
    Ha a lézersugár szétterjed a CD anyagában, akkor valóban elérheti
    a színes csíkokat (más kérdés, hogy ennek van-e elektro-akusztikai
    jelentősége vagy sincs). De a CD-korong tetejére biztosan nem jut el a
    lézersugár, mert a korong felső felületét fémréteg borítja, és ha a
    lézerfény azon keresztülmenne, akkor nem tudná megszámolni a piteket,
    és a zene meg sem szólalna. Márpedig a korong tetején mindig van
    színes festék: a "címke", amely voltaképpen közönséges nyomtatás (lásd
    képriportunkat a CD-gyártásról, HFM 1990/1.). Csakhogy Peter W. Belt
    elmélete értelmében bárminemű felirat káros teret kelt, és ha ezt a
    feliratot s vele a káros teret még forgatjuk is a szobában, akkor
    kuruc dolgok történnek. Namármost, a feliratot nem szedhetjük le a
    CD-ről, azt viszont megtehetjük, hogy fel sem visszük rá!
    Úgyis akadt dolgom a Glóriánál (lásd az újabb képriportot ebben a
    kötetben, ezúttal a mesterlemezek készítéséről), és a gyáriak
    megtették a kedvemért, hogy a gyártás utolsó fázisában egy-egy lemezt
    kihúztak a nyomtatást végző rózsaszín ci...cica alól, minek folytán
    ezeken a korongokon nincs címke, mindkét oldaluk egyformán csupasz,
    ezüstfényű. Összesen 5 ilyen lemezem van, és mindegyiknek megkaptam a
    normális, felcímkézett változatát is. Otthon aztán szabályszerű A-B
    vaktesztet csináltunk, amennyiben jómagam a kétféle CD-t váltogattam,
    a többiek pedig úgy ítélték meg a kétféle hangképet, hogy nem
    tudhatták, melyik melyik. Jobban mondva, fogalmuk sem volt róla, mi a
    teszt tulajdonképpeni tárgya (csak S.A. eszén nem tudtam túljárni, ő
    kitalálta, mire megy ki a játék).
    A következő öt felvételt hallgattuk. Trini Lopez: 25th Anniversary
    Album (nagyszerűen szól, lásd majd a saját szeánszainkon is), Benkó
    Dixieland Band: Bank Of Benkó, Budapest At Night: csárdások, keringők,
    polkák stb. (miért ne?), Great Tenor Arias: Lando Bartolini énekel
    (Budapest Philharmonic Orchestra, vezényel Pál Tamás) és végül mint
    "mai magyar" slágerzene a Lord együttes felvétele. Ime a zsűri
    véleménye:
    Címkével. S.A. Trini Lopezen visszhangosabb; először nagyon
    tetszett. A magyar popzenei felvétel kriminális. Benkó Dixieland
    kopog, üres, nincs mélye. A taps túl általános. D.E. Becsapós. Elsőre
    ez tetszett jobban. Később átmentem a másikra. Ez torzabb. Sz.M.
    Kicsit mesterségesen feldúsított visszhang. Keverőasztallal
    megmanipulált felvétel. A tere egy vonalba esik, nincs mélysége.
    Fárasztóbb, torzabb, összemosottabb.
    Címke nélkül. S.A. Elment a visszhang. Jobban kivehetők a
    hangszerek. Jobb mély. Igazibb, határozottabb hegedűk. Operán mintha
    mélyben jobb volna. A magyar popzene itt is szörnyű, de egy fokkal
    civilizáltabb lett, megvan a magasa, és a rikácsolásból visszavett. A
    dixieland-en egy leheletnyivel jobb mély. Trini Lopez másodszor: picit
    hangosabb, a mélyei puhábbak, ismét jobban kivehető hangszerek. Taps:
    sok ember tapsol, nem pedig csak "taps általában". Egy ortóval jobb.
    D.E. Először tompábbnak, kevésbé dinamikusnak, egysíkúbbnak éreztem.
    Később fokozatosan átpártoltam ide, mert jobbak a mélyei, kevésbé
    torz, sokkal tovább hallgatható, a tere is jobb, a hangszerek jobban
    elkülönülnek. A taps is jobb. Sz.M. Tisztább, definiáltabb, jobban
    szétválasztja a hangszereket, nem manipulál, nagyobb a tere, a térnek
    mélysége is van. Kellemesebb, jobban tetszik.
    Mit mondhatnék most, ennyi izgalmas élmény - és ekkora kudarcok
    után. A dolgokat nem lehet meg nem történtté tenni, és ez éppúgy
    érvényes az én balfogásaimra, mint az elektro-akusztika (s benne a
    High Fidelity) minden eddigi setesutaságára.
    Megismétlem: a PWB-effektus nem egydimenziós jelenség, hanem egy
    roppant komplex jelenségkör, amely egyebeken kívül a teljes
    elektroakusztikát is átszövi. Átszőtte azt a múltban, és át fogja
    szőni a jövőben is-mindörökké, ámen. Ha Belt soha meg nem születik, a
    hifikonstruktőrök akkor is "belteznének"; akármit tesznek, "belteznek"
    (is). Mert bármiféle tervezési mozzanat: A anyag helyett B anyag az
    alkatrészekben, a vázban, a panelekben vagy egyáltalán a készülék
    bármely lehetséges pontján, Alfa helyett Béta típusú szigetelés a
    kábeleken, X szín helyett Y szín a dobozon, Lambda helyett Omegatípusú
    topológia a nyomtatott (vagy hagyományos) áramkörökben - ez mind-mind
    "beltezés". Lehet tagadni, de okosabb beletörődni, és még okosabb
    dolog számolni vele.
    Egy biztos. A hifi többé már soha nem lesz ugyanaz, mint a Peter
    Belt fellépése előtti időkben volt.

    Darvas László

    ------------------------------

Új hozzászólás Aktív témák