- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- CMF Buds Pro 2 - feltekerheted a hangerőt
- iPhone topik
- Samsung Galaxy Watch7 - kötelező kör
- Megjelent a Poco F7, eurós ára is van már
- Telekom mobilszolgáltatások
- One mobilszolgáltatások
- Vivo X200 Pro - a kétszázát!
- Mobil flották
- Okosóra és okoskiegészítő topik
Új hozzászólás Aktív témák
-
#67688960
törölt tag
találtam egy tesztet
[link] -
MongolZ
addikt
Ja, értem. Kiragadott példa volt.
(Egyébként én nagoyn nem szeretem a céget, számomra olyan, mint az Apple.)(#149) Kopi31415:
1., Azt meg hogy oldod meg?
2., Miért csak ez a feltétel?Nem, a bíróság egyéni mérlegelés alapján veszi figyelembe Magyarországon a fedélzeti kamerák által készített felvételeket. Több országban meg tiltott a használata.
Mint ahogy más is írta, (leginkább) nem kamerákkal operálnak az önvezető autók, hanem Lidarral.(#135) laszlohu:
Gondolom hasonlóan homályosan sokat jelenthet, mint ez:
"egnagyobb részben a robotpilóta vezette a személyautókat" -
dabadab
titán
"ha én nem használhatok ilyen célra kamerát, továbbá bizonyítéknak sem hsználható az ilyen kamerával rögzített felvétel, akkor az önvezető autó sem használhat ilyet."
Ez ilyen erősen pistikés megközelítés, a konkrét jogi szabályzás ennél jóval differenciáltabb szokott lenni.
-
laszlohu
addikt
Egy évvel le vagyok maradva :
A fenti linken azt írja, hogy már az eső, a hó , és a köd sem akadály a továbbfejlesztett Lidarnak,
ezenkívül az árát sikerült levinni :
$75,000 -ról($8,000 - $30,000) ra : Attól függően,
hogy mennyi lézer szenzort használ ( 16, 32, 64 )olvasgatva fórumokat a témában :
1. Fekete dobozokat szerelnének az önvezető autókba, hogy kiderüljön ki volt a hibás pl. egy balesetnél.
2. A Tesla jelenleg 3-as szintű önvezető automatizálásra képes, míg a Google 4- es szintű.
3. A Tesla 2017 év végére éri el a 4-es szintet. -
Somatom
veterán
válasz
-=RelakS=- #138 üzenetére
De, nem szokták mutogatni, hogy egy tanulóvezető hogyan sajátítja el az autóvezetés képességét. Talán azért, mert a kutyát nem érdekli. Amikor megtanulta, és önállóan kikerül a forgalomba, onnantól érdekes, hogy mit tud. Ha olyankor is kell hozzá oktató, akkor sz.rt sem tud.
-
-
laszlohu
addikt
A tesla - val kapcsolatban, alábbi hír :
[link]kiváncsi lennék, hogy mit takar az, hogy :
"Az önvezető autók a sofőrök minimális beavatkozásával tették meg a 300 kilométeres utat." -
MongolZ
addikt
Persze, hogy összegyűjtötték, ők sem hülyék, a megoldást meg azóta is keresik.
Elég megnézni egy akármilyen Tesla, Waylo stb. videót, hogy mennyire hatékony az autó haladása. Pedig senki sem idióta, mindenki betartja a szabályokat.(#130) Somatom: Alapvetően a már eleve meglévő infrastruktúrára gondolok: vonatok, villamosok, metrók. Sok helyen ezek már működnek is, jóval egyszerűbb szituációkat kell lekezelniük (közlekedés szempontjából).
Egy hatalmas városban fogalmam sincs, hogy hogyan lehetne kialakítani, ha csak nem úgy, hogy elzárják a belvárost a hagyományos autók elöl, és megtámogatják nagyon jó tömegközlekedéssel, de ezt nem tartom valószínűnek. Szerintem lesz néhány "szuperfejlett" tech város (Bill Gates???), ahol ez működni fog, meg a városok közötti autópályás forgalom az, ahol ezt könnyen meg lehet oldani, pl. 3 sávból az egyik csak autonómoknak fenntartott. -
-
Többeknek is, csak épp ez volt az utolsó ilyen hsz.
Vagy 10 éve dolgozik az önvezető autó kérdéskörön számos tőkeerős cégnél intenzíven sok nagyon okos ember. Azokat a problémákat, amiket itt lelkes fórumozók feldobálnak hobbiból, minden bizonnyal kb. pár nap alatt ők is összeszedték (meg még sokkal többet), és ezeknek a megoldásával foglalkoznak azóta is. Komolyan gondoljátok, hogy ezekre nincsenek megoldások? Nem vagyok benne az iparban, de erős a gyanúm, hogy a vezető játékosok a dolgok jelen fázisában az itt felsorolt problémák megoldásának következményeiként felmerült problémák megoldásának a következményeként felmerült, 3. generációs (vagy még több) problémákkal foglalkozhatnak. Meg olyan szélső esetekkel, amikor a csillagok és az idióta vezetők sajátos együttállása folytán olyan szituáció merül fel, aminek a gyakorlati valószínűsége < 0.00001%.
-
-
Cathfaern
nagyúr
Ha minden autó önjáró (és ugye én innen indultam ki), akkor tök egyszerű a helyzet, ki se alakul a dugó, szépen elengedik egymást az autók.
Ha csak az autók egy része önjáró, akkor vagy előbb-utóbb jön egy nem önjáró aki el fogja engedni, vagy jön egy önjáró és az elengedi.
Probléma megoldva -
MongolZ
addikt
-
Somatom
veterán
válasz
#06658560 #122 üzenetére
Ahha. A főútvonalon 12 tonnás korlátozás volt. Egyébként sem úgy működik a dolog, hogy a délutáni csúcsban csak úgy, jobbra, balra forgolódok egy 20 méteres szerelvénnyel. Az is jópofa, hogy majd nem hajt be a dugóba. A lerakón várják, ami csak arról közelíthető meg kamionnal.
-
Somatom
veterán
válasz
Cathfaern #119 üzenetére
Akkor írok egyet neked is. Városi bevezető, délutáni csúcs. Kereszteződés, nekem macisajt, keresztben főútvonal. Egyenesen szeretnék átmenni. A kereszteződés túloldalától kb 50m -re útfelbontás, dugó. A KRESZ világosan fogalmaz. Akkor hajthatok be a kereszteződésbe, ha azt el is tudom hagyni. Csakhogy, jobbról és balról, a főútvonalról is próbálnak bekanyarodni, és nekik elsőbbségük van velem szemben. Ha mindenki szabályos, akkor ha felszabadul egy autónyi hely, akkor a következő behajthat. Már így is veszett a helyzetem, de erre még rátesz egy lapáttal az, hogy nekik elég 5m hely. Én viszont nyergessel vagyok, tehát kb. 20m kéne. Esélytelen. Az egy dolog, hogy én beugrom a helyi okmányirodába, és beíratom lakcímnek a kereszteződést. De, a mögöttem levők sem tudnak átjutni a kereszteződésen, mert elzárom az útjukat. Erre mi a megfejtés? Én megoldottam a nagyobb tömeg elvén. Beugrattam a kereszteződésbe, mert senki sem szeret a közvetlen közelében egy 40 tonmás monstrumot. De, egy robot ezt nem teheti meg.
-
Somatom
veterán
válasz
Foglalt név #118 üzenetére
Jó, akkor itt ez a rakpartos példa. Mi a szabályos megoldás?
-
Cathfaern
nagyúr
válasz
Foglalt név #118 üzenetére
Igazából szinte kizárólag azért vannak megoldhatatlan helyzetek a KRESZ alapján, mert valaki már megsértette a KRESZ-t (pl. megáll szabálytalanul megáll olyan helyen, ahol a záróvonal miatt KRESZ szerint nem lehet kikerülni). Szóval ha csak automata autók lennének, nem lenne KRESZ szerint megoldhatatlan helyzet.
-
Somatom
veterán
Pontosan. Még ez a szerencsétlen balfék is megfordult. A robot meg csak állna ott, mert a programja nem ismerhet olyan opciót, ami megsértse a KRESZ -t. Márpedig a rakparton, záróvonalon addig nincs forgolódás, amíg egy rendőr nem ad rá utasítást. Millió olyan szitu van, ami a KRESZ betartásával megoldhatatlan. Kíváncsi vagyok arra, hogy ilyen helyzetekben mit tenne a robot.
-
válasz
-=RelakS=- #115 üzenetére
Na b+
Sebaj, jobb kétszer, mint egyszer sem...
Mindenki jó valamire, ha másnak nem, hát elrettentő példának. -
válasz
-=RelakS=- #112 üzenetére
-
-=RelakS=-
veterán
Nesze neked, emberi sofőr XD
-
btprg
senior tag
Ha nem tűnt volna fel, akkor én elsősorban a kötelezővé tétel ellen beszélek. Ha minden sofőrnél jobb lenne, akkor se lenne jogos kötelezővé tenni, ha csak a legbénábbaknál jobb, akkor meg egy vicc az egész felvetés.
Tegyük már meg egymásnak azt a szívességet, hogy nem értjük szándékosan félre amit a másik mond.
A tudomány és technológia mindenhatóságába vetett hit is egy vallás, mint a kereszténység vagy a buddhizmus. Vallási fanatikusokkal meg nem érdemes vitatkozni, még ha jómunkásemberek is egyébként.
-
dabadab
titán
"Nincs az a szenzorhálózat és algoritmus, ami minden helyzetet le tud kezelni. "
Ez a tökéletesség-mánia honnan van akkor, amikor évente százezrével gyilkolják meg egymást az emberek közlekedés címszó alatt?
"Lehet hogy a gép sok esetben jobb tud lenni mint az ember, de csak egy tökéletes mesterséges intelligencia lehetne ugyanolyan jó"
Ja, ahhoz tényleg tökéletes mesterséges intelligencia kell, hogy másfél percig parkoljon meg tökéletese viszonyok között hetvennel menjen a főúton, fehéredő ujjakkal markolva a kormányt.
Tegyük már meg egymásnak azt a szívességet, hogy nyilvánvaló hülyeségekkel nem fárasztjuk egymást.
-
btprg
senior tag
válasz
#06658560 #108 üzenetére
Az ilyen különböző tesztek eredményeivel kapcsolatban szkeptikus vagyok. Most direkt megnéztem amiket linkeltél. Oké, hó, rendben van. De tökéletes látási viszonyok. Nem hóvihar, nem sűrű köd, nem felhőszakadásszerű eső. Ki mer majd olyan programot írni, hogy ha egy szenzor se lát semmit, akkor is menjen tovább az autó? Most is van sok béna sofőr, vagy esetleg jó is aki éppen rosszul dönt, de ha esélyem se lesz beavatkozni akkor ha azt mondja az autó hogy HALT, akkor halt...
Nincs az a szenzorhálózat és algoritmus, ami minden helyzetet le tud kezelni. Lehet hogy a gép sok esetben jobb tud lenni mint az ember, de csak egy tökéletes mesterséges intelligencia lehetne ugyanolyan jó, az meg (remélem) úgyse lesz, nem is hiányzik egy ekkora filozófiai teher a világnak...A Google Maps-nak mi köze ehhez? Érzékelni kell hol tud elmenni, na ja. És ha egy fa dőlt az útra, és úgy érzékeli, hogy nem fér el mellette sehol, akkor ott állunk napestig? Vagy lehet neki mondani, hogy akkor nem baj ha kicsit leér a padlólemez, de akkor is kerüljük ki a tökön-babon keresztül?
Nem hiszem.
Nagyon remélem, hogy az agyalágyultak nem fogják kiharcolni a személyes szabadság totális korlátozását egy ilyen önvezetés kötelezővé tételével. Lovaskocsival most is bárhol el lehet menni, ahol tábla nem tiltja, nyilván nem az autópályára gondolok...
Hozok rá egy analógiát (amiről majd biztos megkapom hogy nem jó): a Linux folyamatosan fejlődik, egyre jobb és jobb lesz. Tiltsuk már be a többi operációs rendszert pár éven belül, hiszen ez sokkal jobb, tökéletesebben védett a vírusokkal szemben, stabilabb. Természetesen egy szarrá korlátozott változatról van szó, mert milyen jó lenne, ha az embereknek soha többet nem kéne azzal szívniuk, hogy a saját hülyeségük miatt elromlik a gép. Linus úgyis jobban tudja hogy kell csinálni, kisebb a hibalehetőség, egy gombnyomásra 0 másodperc alatt betölt a faszbuk. Ugyanilyen idiotizmus lenne az önvezetés kötelezővé tétele. -
#06658560
törölt tag
Már itt is linkeltem, milyen körülmények között tesztelik ezeket. Időjárás nem indok. Pláne, hogy az emberek nagy tömege pár csepp eső esetén nyom egy system errort. Leginkább azok, akik kurva jó sofőrnek hiszik magukat.
Google Mapset, OSM-et mikor láttál utoljára? Csak hogy tudjuk mennyire vagy elmaradva navigáció, útvonalak ismerete terén.
Miért kell tudnia pontosan az utat? Érzékelnie kell, hol tud elmenni. Az oroszok tudják pontosan az utat Szibériában, miután elolvadt alatta a tajga?Nem fogják betiltani, majd mehetsz pályára vezetni. Ahogy egyre inkább lovagolni is csak arra kijelölt helyen tudsz.
-
btprg
senior tag
Hát azért nyugtával dicsérjük a napot (jobban fog vezetni), meg az is kérdés hogy mikor jön ez el
A szélsőséges időjárási viszonyok és forgalmi helyzetek amik igencsak kérdőjelesek számomra, hogy a válasz ne az legyen hogy "STOP amíg elhárul a veszély"...
Ez nagyobb veszélyt jelent szerintem, mint hogy az önvezető autó balesetet okozhat.
Meg a veszélyen kívül érdekes kérdés, hogy az alföldi tanyavilágban vagy egyéb feltérképezetlen helyeken hogy lehet majd megadni a célt, és milyen úton megy oda ha nincs "hivatalos" út... Lehet majd irányítani közvetlenül utasításokkal, hogy jobbra, balra, egyenesen?No meg a parasztbácsi se lesz hirtelen IT zseni...
Szóval remélhetőleg az ilyen feloldhatatlan problémáknak köszönhetően a kötelező önvezetés ugyanúgy soha nem fog megvalósulni, ahogy a lovat, a szekeret, a biciklit se tiltották be azért mert lett autó és motor. -
btprg
senior tag
Ne haragudj, de ez teljesen irreleváns válasz volt, mert a "Ricsike" ugyanúgy letarolta volna az önvezető autót is. Ha meg szerinted legyen kötelező az önvezető majd, akkor pontosan rólad szólt a kommentem, a birkáról aki önként megy a szabad legelőkről a karámba (meg a vágóhídra).
-
btprg
senior tag
válasz
#06658560 #100 üzenetére
A repülőről nem tudok nyilatkozni (azt még nem próbáltam), de egy kötött pályás közlekedési eszköz számottevően kevesebb szabadsági fokkal rendelkezik, mint egy autó. És azokat elég jól felügyelik is, kismillió autót nem fog felügyelni másik kismillió ember. Persze a programkód és a feltörhetőség problémái sajnos biztosan megvannak, bár a metró talán nincs rákötve közvetlenül az Internetre, mint az okosautó faszbuk-képes vezérlőrendszere (remélem..).
Tudom hogy ebben a témában kisebbség vagyok, de az egyik autómban tranzisztor sincs, a másikban meg az irányjelző villogtatója az egyetlen elektronika@Tigerclaw:
Én se hiszem, hogy maguk a Google fejlesztők akarnának bárkinek is rosszat. A fejlesztők meg a techbuz... akarom mondani technikakedvelők inkább örülnek, hogy komolyabb és komolyabb dolgokat meg tudnak valósítani, jobb lesz az emberek élete stb. Csak ott van a másik oldal is, amit te is kifejtettél. Nem az újdonságok ellen akarok harcolni, viszont szerintem tudatosítani kell az emberekben a dolgok árnyoldalát is, hogy el tudják dönteni megéri-e nekik az a plusz cserébe a veszélyekért, privátszféra-csökkenésért... -
Somatom
veterán
Az én munkámnak ehhez semmi köze. Bár, az utas praktikus áru, mert önállóan be és kirakodja magát, de egy áru nekem ne nyavalyogjon, hogy pisilnie kell, és ne ugasson bele a dolgomba! Az áru szép csendben várja ki, amíg a rendeltetési helyére szállítják! Na ezért nem lettem taxis, vagy buszsofőr.
"A taxik utasának is kell jogosítvány?... Nem. Hát akkor egy önvezető autó utasának miért kellene?"
A taxiban a taxi vezetője ad engedélyt a kiszállásra. Övé a felelősség. Az utasnak nincs lehetősége felülbírálni a sofőr döntését. Ha azt a taxit egy robot vezeti, akkor a roboté a felelősség. A taxis esetleg kiengedi az utast, megszegve a szabályt. A robotnak azonban ez nem áll módjában. Ugye, milyen érdekes helyzetek adódhatnak, ha betü szerint követjük a szabályokat? Márpedig a robotnak követnie kell.
-
dabadab
titán
""az utas dönt". Mi alapján? Bármilyen, közlekedéssel kapcsolatos döntéshez az utasnak képesítéssel kell rendelkeznie. Vagyis, jogosítvánnyal."
Egy kicsit túltolod azt, hogy meg akarod magyarázni, hogy miért lesz a munkádra mindig szükség.
A taxik utasának is kell jogosítvány?... Nem. Hát akkor egy önvezető autó utasának miért kellene?
-
Somatom
veterán
válasz
Tigerclaw #98 üzenetére
Érdekes gondolatok. Vegyük az egyszerűbbet, hogy "az utas dönt". Mi alapján? Bármilyen, közlekedéssel kapcsolatos döntéshez az utasnak képesítéssel kell rendelkeznie. Vagyis, jogosítvánnyal. Ezen felül döntésképes állapotban is kell legyen.
Kié lesz a döntéssel járó felelősség? Itt elérkeztünk egy következő érdekes momentumhoz. Az kell legyen az alap, hogy a robot nem sértheti meg a szabályokat. Mi van akkor, ha az utas olyan döntést hoz, ami sérti a szabályokat? A robot szabályt sért, vagy megtagadja az ember utasítását?
Ebből a szemszögből nézzük meg ezt az "utas kiszáll" lehetőséget, mert ez nem is olyan egyszerű. Ugyanis, az utas nem akkor szállhat ki, amikor akar, hanem akkor, amikor a vezető (vagyis a robot) engedélyt ad rá. Nézzük ezt a jó kis rakpartos esetet! Az autó nem parkol, hanem közlekedési helyzet miatt áll. Azon a szakaszon nincs járda, illetve gyalogos közlekedésre alkalmas hely. Ha a szabályt vesszük alapul, akkor a robot akaratuk ellenére sem engedhetné kiszállni az utasait. Gondolj bele! Ez is egy érdekes helyzet a robot-ember viszonyában.Cathfaern:
Mások próbálták. Nemrég olvastam erről egy írást. -
-=RelakS=-
veterán
válasz
#06658560 #100 üzenetére
"A Google évek óta nem csapja el az össze-vissza kacsázó, szabálytalan kerékpárosokat, szóval check."
A google autója azt a motoros tolókocsiban ülő hölgyet sem csapta el, aki valami madarat üldözött
-
#06658560
törölt tag
"Beszélgessünk erről akkor, amikor már jobban vezet."
Akkor épp itt az ideje, ugyanis a tömegek képességeinél már most jobban vezet tán a Tesla is!
"Aztán jöhet a következő lépcső, amikor a másik sofőr hibáját, vagy szabálytalanságát is képes lesz kezelni."
A Google évek óta nem csapja el az össze-vissza kacsázó, szabálytalan kerékpárosokat, szóval check.
"Egy humán sofőr pillanatok alatt képes feldolgozni azt, hogy kidöntötték a stop táblát."
Ezzel szemben az esetek java részében a humán sofőr az álló stop táblát sem képes feldolgozni! A kidöntött esetben megváltozó forgalmi rendet meg pláne, ahogy egy Tesco parkol´ban a jobbkéz szabállyal is mindig gondjai akadnak.
"A gépet jelenleg még egy rajzolt kresztáblával is át lehet verni. Mondjuk, a 12 éves Vérpistike egy rajzolt terelőút táblával benavigálja a 40 tonnás robotkamiont a szomszéd Mari néni konyhakertjébe. Stb., stb."
Mutasd, mikor és hol történt ilyen!
"Kérdem én, ki engedte, hogy ennek jogsija legyen? Vajon a vizsgán símán ment neki, csak közben elfelejtette?"
A jogsi megszerzése hol és mikor volt garancia arra, hogy az adott ember jó sofőr?
#98 Tigerclaw: Mégis miért kéne az önvezető taxinak behajtania a dugóba, balesetbe, illetve mit kell azon lekezelni, hogy ott a fuvar vége, ami olyan rendkívül bonyolult?
#91 btprg: Repülőre, metróra, vonatra stb. szoktál ülni? Ott ugyanis sok esetben nem 90km/h sebesség mellett bízod az életed pár programozóra, hanem annak többszörösénél. Apropó, autót használsz? Van benne ABS, ESP, elektromos rásegítésű szervó?Ha igen, hogy vagy képes az életed pár programozóra bízni, akár 90km/h felett?
-
Tigerclaw
nagyúr
El tudom képzelni azt is, hogy lenne egy online adatbázis az összes tábláról, és az AI azt hasonlítaná össze folyamatosan azzal amit "lát". Azt kétlem, hogy olyan útra hajtana az AI, ami nincs az adatbázisában, de tényleg lehet elég sok olyan szituáció a nagyon hosszú 30-50 éves átmeneti időszakban, amihez talán a döntési jogot át kell adni az utasnak.
Pl. vegyünk egy önvezető taxit, ami balesethez dugóhoz ér. Több alternatíva jöhet szóba:
- Az utas inkább kiszáll és gyalog megy tovább.
- Várakoznak a dugónál / balesetnél, hogy hátha átjutnak időben.
- Alternatív útvonalat választanak, ami hosszabb.Ezek között az AI nem tud dönteni, mert kiesik a hatásköréből. Ekkor megkérdezi az utast, hogy mi legyen. Rengeteg szituáció van, amire fel kell készíteni az AI-t és vicces módon a többsége azzal függ össze, hogy emberek által vezetett járművek között kell boldogulnia. Az ideális egy "zárt pályás" megoldás lenne, ahol csak önvezető autók mászkálnak. A motorosok és biciklisek meg külön úton mozognak.
-
Somatom
veterán
Nem véletlenül írtam úgy, hogy egy "jó sofőrnek". Sejtettem, hogy lesznek hasonló reakciók béna sofőröket említve. Kérdem én, ki engedte, hogy ennek jogsija legyen? Vajon a vizsgán símán ment neki, csak közben elfelejtette? Egyébként érdekes a szitu. Csak átpörgettem a videót, mert roamingban vagyok. Úgy tűnt, hogy nem derült ki a megfordulás oka. Lehet, hogy egy teljes utat elzáró baleset volt (senki sem jött szembe). Viszont, ettől még egyértelműen ott van a záróvonal, amin ugyebár nem szabad megfordulni. De, még ez az ostoba sofőr is megfordult. Vajon egy robotautó is megfordulna, vagy az utasaival együtt kivárná azt a pár órát, amíg egy rendőr felülbírálja a záróvonalat, vagy fel nem szabadítják az utat?
A másik szitu is érdekes. Mi lenne akkor, ha az Egér út, Fehérvári út kereszteződésben az elsöbbség adás táblát lopnák el? Onnantól az Egér úton haladó számára az főútvonal, vagy legalábbis jobbkezes. Balról meg érkezik a Fehérvárin az ólomszállító kamion a valós főútvonalon. Robotika annyi, család vasalva. Na, ki volt a hibás?
-
dabadab
titán
-
Somatom
veterán
Beszélgessünk erről akkor, amikor már jobban vezet. Jelenleg még nagyon messze van az olyan szituk megoldásától, ami egy jó sofőrnek egyáltalán nem okoz nehézséget. Aztán jöhet a következő lépcső, amikor a másik sofőr hibáját, vagy szabálytalanságát is képes lesz kezelni. Aztán jöhet a szándékos megtévesztések kezelése. Egy humán sofőr pillanatok alatt képes feldolgozni azt, hogy kidöntötték a stop táblát. A gépet jelenleg még egy rajzolt kresztáblával is át lehet verni. Mondjuk, a 12 éves Vérpistike egy rajzolt terelőút táblával benavigálja a 40 tonnás robotkamiont a szomszéd Mari néni konyhakertjébe. Stb., stb.
-
0xmilan
addikt
> meg a googléra hogy hova engedélyezi majd az eljutást a beavatkozásmentes önvezető autóval
Ez nagyobb veszélyt jelent szerintem, mint hogy az önvezető autó balesetet okozhat. Az már most sem kérdés, hogy a szuperszámítógép 360 fokos kamerarendszerrel, közelség-szenzorokkal, radarral megtámogatva jobban fog vezetni, mint az ember.
-
Tigerclaw
nagyúr
Azt nem hiszem, hogy a Google fejlesztőinek célja az lenne, hogy megfigyelésre használja az önvezető autó projektet, de a jó célra használt eszközt más rosszra is használhatja. Azon csodálkoznék, ha a hírszerző szervezetek kihagynának egy ilyen ziccert és nem akarnának beépíteni valamilyen backdoort. Ráadásul az irányítását is átvehetik egy ilyen autónak.
Persze, ahogy mondják: azon a hídon is átmegyünk ha odaértünk. Most még jópár másik hídon kell átmenni mielőtt az jönne. Először kell egy jól működő rendszer, amire szvsz 5-10 évet még várni kell. El kell hogy fogadja mindenféle hatóság, országonként. El kell fogadtatni az emberekkel. Aztán le kell csökkenteni az árát, hogy ne csak Tesla-kba és más luxusautóba kerüljön be.
-
btprg
senior tag
Én azt nem tudom felfogni, amikor egyesek tapsolnak minden ilyen technikai bullshitnek, rábíznák a puha kis testüket pár programozó által tákolt szarra 90 kilométeres sebességnél, meg a googléra hogy hova engedélyezi majd az eljutást a beavatkozásmentes önvezető autóval. Közben kötelező kamerákat meg egyebeket követelni minden autóba, hogy mindenkit azonnal bármiért felelősségre lehessen vonni. Esetleg a vécébe ne rakjunk kamerát, hogy azonnal kielemezze az okos órás app a produktumot?
Nóóórmális?? Ti komolyan önként csinálnátok 1984-et a világból, totális kontrollt mindenkinek? Meg a nagy túróst... Remélem hogy csak egy hangos törpe kisebbség vagytok, és nem fogják a normális emberek miattatok megszívni.
-
#82729984
törölt tag
válasz
Cathfaern #88 üzenetére
"Ennek fényében amikor meglátok olyan kommenteket, hogy na majd a magyar utakon nem tud mit kezdeni a gödrökkel, akkor csak röhögni tudok "
Nem tudom, az a helyzet hogy én pl. olyanokat is szoktam gondolni hogy nem lehet bankoktól url átírással pénzt lopni, hogy az olyan nagy cégektől mint a yahoo vagy microsoft vagy sony nem tudnak sok milliárd accountot ellopni, hogy nem plain textben tárolják a jelszavakat 2017-ben, aztán mégsem igy van...
Vagy hogy a Volvo ütközés megelőző rendszere nem üti el az újságírót a nyilvános bemutatón, vagy a Tesla nem néz reklámtáblának egy nyergesvontatót stb.Vagy hogy egy olyan nagy cég, mint a google, amelyik ugye azt a csuda okos autót fejleszti amit korábban valaki említett, az le tud gyártani egy közönséges mobiltelefont (nem autót, mobiltelefont) amin van operációs rendszer nem kattog, nem szineződik el a kijelzője stb.
Aztán valahogy mégsem megy, pedig azért ez nem egy űrtechnika.
Szóval "Mások meg ezen dolgoznak éveken keresztül napi 8+ órában" és a végeredmény sokszor semmit nem változik vagy rosszabb lesz
Egyszóval, ne nézd le azt aki aggódik amiatt hogy vajon felismeri-e az autó a kátyút és le tudja-e kezelni, mert lásd fentiek (és a listát nap estig lehetne sorolni), napjaink és főleg az informatika, gyakorlatilag arról szól hogy teljesen triviális dolgokat képesek elb@szni.
Csak mondjuk eddig maximum ideges lettél ha elsz@ródott a telefonod, míg itt ha becsókolod a nyerges vontatót akkor már ideges sem leszel (végülis ez akár pozitiv is lehet...)
-
0xmilan
addikt
válasz
#06658560 #86 üzenetére
[link]
Milyen csomó érzékelő hiányzik?
Van 8 kamera, 12 ultrahangos távolság érzékelő plusz 1 radar. Ami "hiányzik", az a lidar. Musk szerint viszont nem is kell, mert kamerákkal bőven megoldható a probléma.
“Once you solve cameras for vision, autonomy is solved; if you don’t solve vision, it’s not solved … You can absolutely be superhuman with just cameras.”
Mostanában nem követem, de pár hónapja még ez az új rendszer is csak egy kamerát használt és a HW 1.0-val próbálták egy szintre hozni. Tehát a jelenlegi 8 kamerás rendszerben rejlő lehetőségek még nagyon nincsenek kiaknázva. -
Cathfaern
nagyúr
Igazából én azért szórakozok mindig jót ezeken a topicokon, mert 7 évvel ezelőtt diplomamunka címén összeraktam egy olyan programot, ami képes volt egy darab szerencsétlen webkamera képe plusz a megtett út alapján az autó előtti úton megmutatni a legalább 10cm magas (vagy mély) akadályokat, valós időben (idő hiány miatt felvételek előre fel lettek véve és utólag kiértékelve, mivel volt olyan jármű amiből elmozdulást ki lehetett volna nyerni). Ja a megtett út úgy volt mérve, hogy egy másik webkamera fel volt szerelve a kocsi oldalára, és vette a kocsi mellé felrajzolt 10cm pontosságú skálát, és ebből lett interpolálva az elmozdulás
Nyilván ha lett volna pontos adat kerékfordulatból pl., már pontosabb lehetett volna. A dolog akkoriban csak ott bukott el kicsit, hogy az akkori pontkövető algoritmusok nem túl jól kezelték azt, hogy a kamera halad előre (alapvetően arra voltak kifejlesztve, hogy a kamera áll, a vizsgált pont meg mozog). Emiatt csak elég alacsony sebesség mellett működött pontosan (kvázi parkolási sebesség). De kb. miután meglett a diploma fél évvel már megoldották ezt a problémát, csak nem volt kedvem aktualizálni a programot (tök más libraryt kellett volna használni hozzá). És az ég világon semmi bonyolult nem volt benne, egyszerű trigonometriai műveletek, plusz én se gondolnám magam egy zseninek, mindez kb. fél év alatt, heti pár óra munkával. Mások meg ezen dolgoznak éveken keresztül napi 8+ órában. Meg nem egy webkamera van szenzornak, hanem körbe van szórva az egész autó mindenféle szenzorral.
Ennek fényében amikor meglátok olyan kommenteket, hogy na majd a magyar utakon nem tud mit kezdeni a gödrökkel, akkor csak röhögni tudok -
dabadab
titán
válasz
#82729984 #80 üzenetére
"Úgy jött ide, hogy én csak a létező autókból tudok kiindulni"
Á, értem, tehát szerinted egy fejlesztés alatt álló technológiáról nyilvánvalóan úgy tudunk igazi állításokat megfogalmazni, ha azokat a kereskedelmben kapható, az adott technológiához csak érintőlegesen kapcsolódó termékekre alapozzuk. Ilyen szempontból tulajdonképpen a Tesla Autopilot még egész istenes választás volt, hiszen vehettél volna alapul mondjuk egy üveg Nutellát is - az sem önvezető autó, de lehet kapni.
-
DraXoN
addikt
válasz
#82729984 #80 üzenetére
Amerikában már van olyan biztosító ami az ilyen vezetési segéddel rendelkező járművekre olcsóbb biztosítást ad mint a hagyományosra, mert az eddigi tapasztalataik alapján jóval kevesebb a baleset azon típusú autókkal.
(itt most nem csak a tesla, hanem valamennyi fék és sávtartó asszisztenssel ellátott autót belevettek)
-
#82729984
törölt tag
Úgy jött ide, hogy én csak a létező autókból tudok kiindulni. Minden más számomra olyan mint az ITER (fúziós erőmü) hogy az is olyan hogyha egyszer kész lesz akkor eljön a kánaán, csak amig nincs kész addig nem lehet vele számolni.
"Mert ott látszik, hogy még egy ilyen rendkívül korlátolt, egyszerű rendszer is milyen jól teljesít."
Azért azt vágod hogy valójában ez durva statisztika hamisítás ám?
Ugyanis a csak és kizárólag tökélesek körülmények között vezető gép teljesítményét veted össze az összes többi körülmény között vezető emberekével.Hogy egy hasonlatot mondjak, nagyjából olyan mintha lenne egy robot orvos aki csak és kizárólag a legegyszerübb eseteket látja el (bevertem a könyökömtől a leforráztam az ujjamig), majd összevetnéd a statisztikáit olyan emberi orvosokkal akik szivátültetést végeznek vagy épp áttétes rákos embereket kezelnének, majd győztesen mutatnál a robotorvosra hogy bezzeg nála senki nem hal meg...
-
#82729984
törölt tag
válasz
Tigerclaw #75 üzenetére
" Szóval jelenleg akkor is az önvezető az autó a hibás, hanem az a hibás. Javítsa ki az emberi sofőrök hibáját."
Ez igazából részben érthető. A balesetmentes közlekedésbe nem csak az tartozik bele hogy te nem okozol balesetet, hanem az is hogy megpróbálod elkerülni a baleseteket amennyiben/amennyire lehetséges.
Ez a baleset úgy is történhetett volna, hogy a balesetet okozó autón elromlik a fék, defektet kap, lefagy a komputer, kitörik a kerék egy kátyúban, félre kell rántani a kormányt mert egy gyerek kiugrott elé stb és szerintem az teljesen normális elvárás az emberek részéről hogy ilyenkor a másik autó nem csak bambán megáll, hanem ha tudja kikerüli az akadályt vagy hátratolat stb.
A tanulság pedig nem az hogy az önvezető autók sz@rok, hanem hogy a jövőben erre is gondolni kell. Főleg azért mert ez még a teljesen önvezető autók korában is előfordulhat
-
#06658560
törölt tag
"Ilyen szintű rendszere van más gyártóknak is, de nem adják átlag Józsi "kezébe"."
És nem ok nélkül nem engedik ki autonómként az autógyárak az ilyen fejlesztéseiket. Szerencsére.
#75 Tigerclaw: Ellenben a jövőben az egyéni közlekedés mint szolgáltatás esetén az autógyáraknak egyszerre lesz nagy mennyiségű, egységes autóra rendelése, kevesebb színben, felszereltségben, ezáltal lényegesen egyszerűbb logisztikában, plusz a kopó alkatrészek miatt így is úgy is szervizbe hordott autókkal- ami szervizek így jól ütemezhetően és biztos az előírt futásteljesítmény elérésekor-vagy állapot szerint fogják látni az autókat, nem lesznek elsumákolva a azok, meg meghamisítva, meg az órák vissza tekerve. Az autógyárak akár maguk is lehetnek üzemeltetői egy ilyen rendszernek.
-
Tigerclaw
nagyúr
válasz
dajkopali #73 üzenetére
Azért nem egyforma a helyzet. Most az autógyártók is rosszul járhatnak. Az elektromos/hibrid hajtás és az önvezető autók is abba az irányba viszik el az autópiacot, hogy az várhatóan be fog szűkülni, mert sokan nem lesznek képesek kifizetni a jóval drágább járműveket. Emellett a megmaradó autók élettartama is várhatóan nőhet, az akku kivételével, mert a "robotsofőr" kíméletesebb lesz a vezetésben, kevesebb lesz a koccanás, karambol. Szóval jóval kevesebb extra autót és autóalkatrészt kell majd gyártani évente, ami szintén nagy bevétel kiesést jelenthet. Közben nő a munkanélküliség is várhatóan...nem csak emiatt, ami tovább csökkenti a vásárolt autók számát.
Szóval most nem csak a paraszt szívja meg a lovával, hanem az autógyárak mögött álló gazdag pénzemberek és egy egy autógyártó nemzet gazdasága is.
Az autógyárak a háttérben biztos komolyan fejlesztenek, de ahogy látom, nem szívesen hozzák elő a témát és nem dicsekednek azzal hogy épp hol tartanak. Jobb nekik, amíg a piac csak scifinek tartja az egészet, sőt titokban talán örülnek is annak, amikor baleset történik egy önvezető autóval.
Amúgy épp most olvastam, hogy Las Vegasban egy önvezető mikrobusz balesetbe keveredett. Nem az okozta a balesetet, de azt várták volna "tőle", hogy ne csak megálljon, hanem tolasson is, hogy elkerülje a koccanást. Szóval jelenleg akkor is az önvezető az autó a hibás, hanem az a hibás. Javítsa ki az emberi sofőrök hibáját. Ez egyébként még egy aspektusa a dolognak. Szóval vezessen a szabályok szerint, képes legyen jobban vezetni extrém körülmények között és még alkalmazkodjon az hibásan, szabálytalanul vezető emberi sofőrökhöz. Vajon ha szembe megy az önvezető autó sávjában egy másik szabálytalanul, mit kellene tennie az autónak? Megállnia, lehúzódnia jobbra (ha tud), tolatnia gyorsan (ha van idő), vagy legyen szabálytalan és menjen át a másik sávba, hogy kikerülje az ütközést?
-
dajkopali
addikt
nem is oly rég, alig kétszáz éve a járműveket állatok hajtották, főleg lovak
a lovakat magukban hajtók, a lovak vontatta kocsikat irányítók végtelenül büszkék voltak arra, hogy milyen tudással rendelkeznek - tegyük hozzá, joggal
aztán a 19. század végén megjelentek a benzinmotoros járművek, melyek kezdetben csúnyák, nehézkesek, balesetveszélyesek, nehezen kezelhetőek voltak - a lovasok eleinte röhögtek, majd szinte lázadásszerűen szidták őket, gyakran olyanokat is a szemükre hányva, ami már a félelemből adódott
aztán eltelt pár évtized, és kialakult az a helyzet (már az 1920-as, 1930-as években, főleg, hogy a 2. világháború megdobta a fejlesztéseket), hogy a közutakon a benzin- vagy dízelmotoros autók lettek a meghatározók, aki meg lovagolni akart, az ment a versenypályára vagy a klubba - a szegényebbeknek, pláne Kelet felé haladva, meg megmaradt a régi rendszer, egyfajta zárványként
ugyanez fog történni az autonóm járműveknél is -
Snoop-y
veterán
Hjam azert halnak benne emberek meg karamboloznak mert tudjak mi az az AutoPilot
Szoval ez a Tesla hibaja mert a marketing mast ad el mint amit tud a kocsi. Igaz a savtarto automatika nem hangzik olyan jol de legalabb tudnak ,hogy fogni kell a kibaszott kormanyt nem pornot nezni vezetes helyett...
-
dajkopali
addikt
válasz
#82729984 #66 üzenetére
az elmúlt két évben számtalan hírt közöltünk, melyek arról szóltak, hogy már koncepcionálisan is két különböző változatról van szó, melyek az évek során alakultak ki: mind a Google, mind az Apple úgy vágott bele az autonóm rendszerek fejlesztésébe, hogy először saját hardveres termékben - értsd: saját rendszerrel felszerelt saját autóban - gondolkodtak, aztán a Google-nál nagyon gyorsan, az Apple-nél később rájöttek, hogy ez járhatatlan út
A Google már évek óta mondja, hogy az autonóm járműveknél technológiát és szolgáltatást fejlesztenek, melyet majd várakozásaik szerint licencelnek (ez az Android modellje), a jelenlegi fázisban pedig partneri együttműködések segítségével több irányban tesztelnek.
Amúgy nemrég láttam egy infografikát, ami azt mutatta, hogy az autonóm járművek fejlesztésében a fontosabb cégek hogyan kapcsolódnak egymáshoz, ki kivel működik együtt. Gyakorlatilag mindenki mindenkivel, ez már egy globális ügy. -
dabadab
titán
válasz
#82729984 #66 üzenetére
"Waymo egy számodra nem létező autó, a Teslát pedig megvásárolhatod. Van még kérdés?
"
Igen: hogy ez hogy jön ide. Nem a most kapható önvezető autókról van szó (mert olyanok nem léteznek), hanem a fejlesztés alatt állókról.
"Egyébként csak tudnám akkor miért hivatkozik mindenki a tesla baleseti statisztikáira amikor arról van szó hogy az önvezető autó mennyivel biztonságosabban vezet mint az ember"
Mert ott látszik, hogy még egy ilyen rendkívül korlátolt, egyszerű rendszer is milyen jól teljesít.
(#67) Snoop-y: nem hiszem, hogy nekem kellene megmagyarázni, amikor maga a rendszer is bazi nagy betűkkel felhívja erre a figyelmet.
-
DraXoN
addikt
Pedig a tesla messze nem önvezető autókat gyárt még. Csak egy nagyon okos vezetési segédlet ami benne van.
Aki használja részt vesz egy globális Béta tesztben.. Ilyen szintű rendszere van más gyártóknak is, de nem adják átlag Józsi "kezébe". Vannak a tesláénál fejlettebb rendszerek is már (persze még nem megvehetően).. -
#82729984
törölt tag
-
Hegasus
senior tag
wow, tetszik ez a jövő kép önvezető autókkal., de valóban necces lesz, hogy befogadja-e a társadalom.
meg ha csakis kizárólag egymással kommunikáló önvezető autók lesznek az utakon (vagy építenek új utakat nekik) akkor lámpákra se lesz szükség és mehetnek 200al mert úgyis tudja hol a másik autó vagy egy kanyar, mikor kell visszább venni a tempóbol.
én egyelőre mint új féle taxiként látok benne sok fantáziát, kérdés hogy fogadná a humán errőforrás... -
#82729984
törölt tag
válasz
#06658560 #47 üzenetére
Na ezt jó tudni. Én csak a tavalyi (vagy idei?) totalcaros tesla x-es videóra emlékszem ahol azt hiszem Hollandiában tesztelték a kocsit és konkrétan mihelyst eltünt az útfelfestés az árokba akart menni az autó.
Egyébként szerintem felesleges vitatkozni az önvezető autók jövőjén, mire ez az egész minket is érint, már örülni fogunk neki hogy érint.
A helyzet az, hogy még nyugat európában is 10 év körül van az autópark átlag életkora (azt hiszem németeknél valami 8, svédeknél meg 13), itthon is olyan 13-15 év körül van.Szóval egy teljes géppark csere lezajlásához kb. 20 év kell, és a ma eladott autók 99.9%-a nem önvezető, tehát nem mostantól számítva, hanem amikor már csak önvezető új autók kerülnek forgalomba.
Ebből következőleg Magyarországon kb. 30 év múlva lesz ez reális (hogy már csak önvezető autó lesz), addigra meg szerintem az ide kommentelők jó része örülni fog hogy végre nem kell vezetnie 6x évesen -
dajkopali
addikt
válasz
#06658560 #60 üzenetére
amikor még a sofőrködésből éltem, sok szar helyzet volt, hadd mondjam el a legdurvábbat:
a főnököm hajtott mint állat, kb. 500 kilométer volt naponta áruszállítással, tárgyalással, néha besegíteni még a műhelyben is
ez minimum 10 óra napi vezetést jelentett, szinte mindig sötétben értem vissza Szegedre
egy ilyen alkalommal már Baján túl, sötétben, tök kihalt úton, 12 óra meló után gyakorlatilag zombiként ültem a volán mögött, amikor egy kihalt részen - ott több kilométer távolságban nincs semmi - világítás nélkül kitolatott az útra egy pótkocsival felszerelt traktor, amikor én úgy százzal mentem
csak a Jóisten mentett meg, hogy volt még annyi reflex, hogy az útpadkán, kissé az árokba is belecsúszva el tudtam kerülni az ütközést
ezt egy szoftver nálam sokkal jobban meg tudta volna csinálni -
#06658560
törölt tag
Ültem, sőt, még ABS se volt benne. És bohóckodni jó volt, ellenben ezerpárszáz kilométert levezetni, dugóban araszolni nagyon nem az vele.
Hogy mered átadni a vezetést a metrón, repülőn gépeknek, s nem rohansz te magad vezetni? hát hogy óvod a családod életét?
Ültél már tizennégy órát autóban, éjjel, havas esőben az autópályán, túlméretes cuccokat hurcibáló gépek között, s figyelted, hogy ne ess be alájuk, de végig bírd az utad, mert dolgozni kell menned? ha nem, akkor nem tudod mi a vezetés!
-
DraXoN
addikt
Ezt nézd végig ha még nem láttad: [link]
nem mai, de jól összerakott"sajnos" most nem találok meg egy másikat ami szintén ilyen, de abban vannak példák, hogy "mit látott" az utakon.. az egyik legérdekesebb eset egy esti bicajos.. ebben a cikkben említi: [link]
sajnos a videót nem találom róla.. 2 éve volt, hogy néztem.
De említette az ember aki az előadást tartotta, hogy lehet, hogy elütötte volna a 2. bicajost.. és elgondolkodtam az eseten mert esélyes, hogy lehet én is (és szinte bárkinek mutatta olyan véleményen volt, hogy lehet a 2. bicajost elsodorja, mert az 1. bicajost nézi, hogy mi a fenét művel)..De ezek a 2015ös állapotok.
Ez pl. a tervezett 2020ban megjelenő nissan utcai "teszt" rendszere már: [link].. addig meg még fejlődik.
-
-=RelakS=-
veterán
"Rosszabb esetben több szenzorra is, persze nem ugyan az a cserebogár, hanem mondjuk egy madárszar, vagy télen egy kis hó amit a szemből jövő nyom rá az autódra, vagy sár, vagy akármi, és hopp, megvakult az autó, ami visszaadja a kormányzást a kezedbe de te épp a WSJ onlájnt olvasod a laptopodon, előtted pedig megállt a kamionsor... rip."
Egy radaron ennyi azért nem hinném, hogy kifogna, ha meg a te szemedbe megy az a bogár, mert pl berepült a lehúzott ablakon, akkor még nagyobb bajban vagy.
Amúgy meg kétlem, hogy a vezérlés visszaadása annyiból állna, hogy "Bíííp, nemtommivan, vezessé human", hanem amíg át nem veszed az irányítást, addig valami vészmódra csak átkapcsol. Tehát lelassít, kisorol, stb, amit a még működő, használható információt szállító szenzorok alapján ki tud találni.
-
Magyar szinkronnal sokkal jobb
)
emvy
Wall-E-t láttad már? Na pontosan attól félek én is, már most. És pontosan ezen gondolkodás miatt nem megy az alfa giulia eladása sem.
Butul az emberiség.Kopi31415
Ezek közül melyikhez kell optikai környezet-érzékelő, és ezek adatait feldolgozó kvázi célszoftver, hogy működjön? Mert se az esp-hez, se az abs-hez nincs szükség ilyesmire. Az esp-hez bonyolult szoftver van, ez oké, de ez kb kőkocka-atomreaktor viszonylatban áll az optikai szenzonros kiegészítőkhöz is, nem beszélve a robotautózás bonyolultságáról.
Repülővel szoktam, metrót nem szeretem, kicsit félek tőle, vonatot imádom.Ültél már olyan autóban amiben egy mezei abs-t leszámítva semmi nincs csak klíma, és szervó, és stabrúd, és csapattál már ilyennel egy igazán jót?
Amiben te váltasz, te adod a gázt, te tekered a kormányt, stb.
Nincs elektronika, nincs semmi, csak te, és a kőkemény fizika, és lehet, hogy előbb-utóbb a leggagyibb verziójú Ai is le fog nyomni téged, csak akkor abban az időben te vezettél, te tapasztaltál, és te érezted jól magad, a te hátadon folyik a víz, nem pedig a cpu hűtő lamellái között.Amíg nem, addig fogalmad sem lehet arról, hogy mi is az a vezetés... mert nem az A-B pont közti távolság leküzdését hívják annak.
-
Tigerclaw
nagyúr
Érdekes kérdés lehet az is, hogy vajon az autók felépítése hogy változik meg ha nem lesz emberi sofőr, se kézi irányítás. A külső dizájn, a színek nem-e lesznek-e egységesítve, főleg ha inkább taxikról lesz szó, nem saját tulajdonú járművekről. Kit érdekel, hogy hogy néz ki a taxi, amíg az tiszta, kényelmes és biztonságos? A légellenállás persze továbbra is fontos lesz valamennyire, de nem annyira mint ma, hiszen a specifikációs lista egy része ma is csak eye candy az vásárlóknak.
Az autonom autók számára hasznosabb, ha a többi jármű minél könnyebben érzékelhető, tehát olyan alakot, festést, mintát kell kialakítani, ami jobban fekszik az érzékelőknek.
Szerintem csak szép lassan törvényi szabályozással érhetik el az önvezető autók terjesztését, tehát első körben olyan városokban, városrészeken, ahol már most is van valamilyen helyi szabályozás. Pl. vannak síparadicsomok, ahol csak elektromos autókkal lehet közlekedni. Ezeket követhetik történelmi városrészek, belvárosok. IT cégek városrészei, céges campus-ok. Talán alakulnak olyan kisebb települések ahol szintén helyi rendelettel szabályozzák ezt környezetvédelmi, közlekedés védelmi okokból.
Jó kérdés, hogy mire "komolyan" elindul ez, lesznek-e még gyártásban fosszilis üzemanyaggal működő autók, vagy már minden teljesen elektromos lesz.
-
"Hogy lássák, hogy nem csak akkor lehet belemenni, amikor már teljesen üres és hogyan kell viselkedni benne."
Ehhez nem kell önvezető autózás, pont ezt mondom, hogy: oktatás.
Ha gondolod, szívesen kiviszlek olaszokhoz az egyik heti körömre, és miközben eldumálunk erről a témáról meglátod, hogy miként megy náluk a körforgózás.
Ja, tényleg, hogy ott van "scoula guida" már általános iskola alsó osztályaiban is? Amikor is a carabinieris (top rendőr) bácsik bicajra pattanva kísérik a lurkókat a városi forgalomban, anyucik pedig minden sarkon (nem úgy) és körforgóban mellényben álldogálva figyelmeztetik a többi sofőrt, hogy most éppen "event" van?
Hülyeolaszok.Tud is közlekedni a hülyeolasz, tud körforgózni, de építeni is, mert nem ilyen magyarféle szűk szarokat csinálnak, hanem olyat amiben rendesen elfér két autó is.
-
Marék szenzor kell bele... Ez addig a pontig oké, amíg a szenzorra fel nem kenődik egy cserebogár. Rosszabb esetben több szenzorra is, persze nem ugyan az a cserebogár, hanem mondjuk egy madárszar, vagy télen egy kis hó amit a szemből jövő nyom rá az autódra, vagy sár, vagy akármi, és hopp, megvakult az autó, ami visszaadja a kormányzást a kezedbe de te épp a WSJ onlájnt olvasod a laptopodon, előtted pedig megállt a kamionsor... rip.
És ne mond azt, hogy majd tesznek rá egy mechanikát ami tisztán fogja tartani a szenzort, mert jelenleg az autóipar arról szól, hogy az olajpumpa meghajtását is műanyagból csinálják, mert az 2 eurocenttel olcsóbb mint a fém. (lásd: fókszvágen motorok)
Az, hogy a műanyag elnyúlik, és elmegy a kenés a motorból, az senkit sem érdekel már, legyen a tulaj baja. (ahogy a fókszvágent sem érdekli a sokezer besült motor)Tudom, oké, a Tesla autói nagyonsokmilliómérföldet mentek el önvezetésben az első halálos balesetig (amit pont a szenzorok okoztak, vagyishátvégsősoron az emberi hülyeség, a technikában maradéktalanul megbízás hamis illúziója), de közben lehet, hogy a sima autók mondjuk tízszer ennyit tettek meg baleset nélkül, és közben tucatnyi balesetet védtek ki teljesen átlagos képességű sofőrök.
Tigerclaw-al értek egyet, aki hülye, attól el kell venni a jogsit. És pont.
Mert a legtöbb balesetet szerintem nem az emberek vezetési képességei okozzák, hanem a k.rva telefonok simogatása, az elalvás, és hasonló dolgok, amik ugyancsak az emberi hülyeség mintapéldái.Amit támogatok, és tényleg van értelme, az a sávelhagyásra figyelmeztető, a ráfutást kivédő, és gyalogosfelismerő/fékező rendszerek. Ezek kellenek, mert az ember elbambul, főleg nyáron, főleg strandközelben, de az, hogy a kezemből kivegyék az irányítást egy olyan autóban, amiben a kiccsaládom' ül, na azt köszi, de nem.
Mégpedig azért, mert én nem csak az utat, hanem a környezetet is figyelem, és ha mondjuk látom, hogy egy nyerges a szemből jövő sávban éppen bebicskázni készül, akkor lemegyek az árokba.
Az elképzelhető, sőt biztos, hogy egy gép gyorsabban (jóval gyorsabban) reagál mint én, a kérdés csak az, hogy miként.
A gép is lehúzná-e az árokba az autót, vagy csak simán lesatufékez, és hagyja, hogy a kamion eltoljon szemből, mert mire te a laptopod lcd-jéről felpillantasz, felméred, hogy miért csilingel az összes létező csengettyű az autódban, mire rájössz, hogy jön a kamion, mit tudnál az ellen tenni, hogy ne kenődjél fel rá, stb, addigra rég felkenődtél, és szerintem megijedni sem lesz időd.Mondom mindezt úgy, hogy simán hétszámjegyű km-t vezettem már le, elalvás miatt törten össze autót, voltam már kevesebb mint 15cm-re attól, hogy péppé váljak, bejártam az UK kivételével kvázi egész nyugat-európát, látom, hogy az emberek mennyire kretének, ostobák, és mekkora részük alkalmatlan a vezetésre _teljes_ mértékben, mennyien nyomkodják a telefont előttem/mellettem, látok nőket vezetni pályán, mögöttük 2-3-4 gyerek, anyuci pedig szemceruzáz, stb.
Mondjuk ebbe most belegondolva, lehet, hogy ezektől elvéve a volánt és egy önvezető autóba rakva őket...szóval lehet, hogy nagyobb biztonságban érezném magamat a cserebogárinvázió közepedte is
mod:
egye penész, támogatom én is ezt a nagy robotautózást, de csak akkor ha nem lesz kötelező. legalább is számomra ne tegyék azzá, én szeretek vezetni, szeretek gyorsan menni, és szeretek anyázni miután valakinek a balfaszságát kivédve egyben maradt az autóm. -
rudi
nagyúr
válasz
-=RelakS=- #45 üzenetére
Á, lehet ezt még fokozni. Megmondod neki, hogy oda vigyen, ahol épp a legnagyobb buli van. Tudni fogja a preferenciáidat, imserni fogja a helyeket,a haverjaid helyzetét, kedélyállapotét és megtalálja a tuti megoldást
Illetve én megfontolnám az önvezető algoritmus autós oktatásba beiktatását is. Például felraknám a figyelőt a körforgalomba és az ott rendszeresen időrabló csökkent képességüeket kötelezően 10-20 óra önvezető autóban körforgalmazásra ítélném. Hogy lássák, hogy nem csak akkor lehet belemenni, amikor már teljesen üres és hogyan kell viselkedni benne.
-
-
-=RelakS=-
veterán
Ebben látom az önvezető autók legfőbb előnyét.
Beleraksz valami intelligenciát, hogy akár kezdő sofőrként eligazodjon jól feljelölt terepen, aztán rákötöd a hálóra, és annyi tanult dolgot lehet rátölteni (vagy legalábbis majd annyit lehet), amit csak sok emberöltő alatt tudnál összeszedni.Nem lennék meglepve, ha pár év múlva már az autó mozgásából ki tudná sakkozni, hogy minek nagyobb a valószínűsége: fáradt a sofőr, vagy műszaki problémája van. Ez persze nem tartozik szigorúan az önirányításhoz, de baleset megelőzésben már segíthet.
Ez az egész mondjuk akkor lesz kiváló, ha nem csak a betonon megy el, hanem közlöd vele, hogy "na, kecske, irány a szőlő", és kivisz földutakon a falu határán kívüli veteményesedhez
-
dabadab
titán
válasz
Tigerclaw #41 üzenetére
"Egy önvezető auto méregdrága dolog és nem csak most, hanem több évtized múlva is az lesz"
Mitől lenne az? Pluszban kell bele egy marék szenzor, plusz számítókapacitás meg szoftver, vagyis csupa olyan dolog, aminek az ára hosszútávon erősen konvergál a nullához.
"a legvalószínűbb konstrukció valamilyen robot-taxi szolgáltatás lenne és nem magán autó"
Erre az ártól függetlenül is jó esély van, szimplán az alacsony kihasználtság okán, Bob Lutz (autóipari megmondóember, többek közt a GM alelnöke volt) írt erről pont a napokban: [link]
"vagy a politika próbálja elkaszálni, hátráltatni a bevezetését, terjedését."
Erre kevés esélyt látok. Persze, lehet ilyen populáris, luddita indíttatás, de másrészt meg ott az üzleti racionalitás nyomása az önvezetés mellett.
-
Tigerclaw
nagyúr
Egyébként nem csodálom, hogy az önvezetés területén az IT cégek és startupok járnak látványosan az élen, mert anyagilag ez a legtöbb autógyártónak ez nem hogy nem érné meg, de az egész iparágat a "csőd" felé viszi kis túlzással.
Egy önvezető auto méregdrága dolog és nem csak most, hanem több évtized múlva is az lesz, vagyis ha bevezetnék a legvalószínűbb konstrukció valamilyen robot-taxi szolgáltatás lenne és nem magán autó. Ha bejön és megtetszik az embereknek, netán néhány kormány még szorgalmazná is az átállást, akkor egyre kevesebben vennének autót. Az eladások számának csökkenése miatt autós cégek olvadnának össze, mennének csődbe. (nem beszélve a rengeteg munkanélküliről)
Ha ez bejön és működni fog, valószínűleg 50 év múlva az utakon sokkal kevesebb autó fog futni és a többsége taxi lesz, vagy rövid időre bérelt autó.
Szerintem annak van reális esélye, hogy egy vagy túl drága lesz az önvezető autó - a Tesla szerű - luxus autókat kivéve, vagy a politika próbálja elkaszálni, hátráltatni a bevezetését, terjedését.
Előtte ráadásul lezajlik majd hasonló dolog az elektromos autókkal kapcsolatban, ami szintén annyira megdrágítja az autót, hogy sokan le kell hogy mondjanak a saját autóról.
-
Tigerclaw
nagyúr
Lehetne némileg ezzel is csökkenteni a balesetek számát és kellene is, de sok baleseti helyzet nem a mérhető tudás , vagy képességek hiányából fakad, hanem hanyagságból, nemtörődömségből, és rengeteg olyan dologból amire nem lehet szűrni.
Szintén fontos lenne, hogy szigorúan vegyék a súlyos szabálytalanságokat és pl. ne az legyen a cél, hogy a büntetésekből növeljük az adóbevételeket, hanem hogy aki súlyosan vét attól vegyék el a jogosítványát, esetleg az autóját is. Ha jogosítvány nélkül vezet akkor szintén komoly pénzbüntetés/börtön várjon rá. Nálunk pl. kifejezetten megengedő a törvény. Annyival száguldozhatsz szó szerint amennyivel akarsz, ha nem okozol balesetet...maximum fizetned kell. De ugye akinek telik mondjuk egy drága autóra, amivel száguldozhat, annak telik büntetésre is.
Tehetnének kötelezően fekete-dobozt és menetrögzítő kamerát is az autókba, amit folyamatosan üzemkészen kellene tartani és nagyon komoly büntetéssel járna ha letakarnák. Esetleg a kamera / fekete-doboz funkció automatikusan rögzítene nem csak a balesetek idején, hanem akkor is ha mondjuk az illető a GPS szerint gyorshajtást követ el és erről küldhetne automatikusan jelentést a közlekedési hatóságnak.
Korlátozhatnák gyárilag az autók sebességét egy bizonyos km/h alá, hogy ne lehessen száguldozni.
Mondhatni az önvezető autók előtt, mellett rengeteg dolgot meg lehetne tenni, amivel erősen növekedne a közlekedés biztonsága és csökkenne a balesetek száma. Úgy tudom a zéro toleranciás alkoholos vezetésre vonatkozó szabály bevezetése után mérhetően csökkent a balesetek száma.
Ezek többsége csak jogszabály változással járna, más része meg minimális extra költséggel, főleg hogy egyre több autó már gyárilag beépített hasonló funkciókkal érkezik. GPS van az autokban, tud segítséget hívni, vagyis van 3-4G -s kommunikációs kapcsolata.
-
#67688960
törölt tag
kíváncsi lennék hogy Budapesten hogy szerepelnének
-
Nem vagyok egy Walter Röhl, se Stig, de muti nekem egy robotot, ami úgy vezet mint én.
10 év múlva is visszatérhetünk a kérdésre, de akár 20 év múlva is.
Azt leszámítva, hogy ennem kell, meg biológiai szükségleteket kielégíteni.De érdeklődve néznék bármiről infót azzal kapcsolatban amit írsz.
-
dabadab
titán
"Viszont abban hiszek, hogy soha nem lesz olyan gép/robot/ai/akármi, ami az emberi érzékszervek által gyűjtött, majd agyi sebességgel feldolgozott információk alapján, ugyanilyen gyorsasággal racionális döntést hozzon a környezeti változások függvényében az előzetes tapasztalatokat is beleszámítva."
Ez mondjuk nálad inkább szemészeti kérdés lesz, mint hité, ugyanis egy csomó területen már most is megvalósult az, ami szerinted lehetetlen.
-
Nem hinném, hogy a közlekedés teljes automatizálása, majd végső soron AI-ra bízása jelentené a balesetmentes közlekedés jövőjét. A sebezhetőségről, szoftverhibákról, hardvermeghibásodásról nem beszélve.
Ez most egy jó buli, lehet technikát fejleszteni, és PíÁr-kodni a hírekkel. De szerintem ennek a folyamatnak hamarosan vége szakad, és az egész megragad néhány metropolisz jópofa turistacsalogatós önvezető taxi képében.Ahogy azt sem hiszem, hogy az elektromos autó (napjainkban tapasztalható módon történő alkalmazása) mentené meg az emberiséget a saját maga kreálta, hamarosan bekövetkező és hirtelen lezajló drasztikus egyedszámcsökkenésétől. Mert aki kicsit is tisztában van a globális közlekedéssel az tudja, hogy a teljes co2 kibocsájtásnak kb 6%-a írható a személyautók számlájára.
Viszont abban hiszek, hogy soha nem lesz olyan gép/robot/ai/akármi, ami az emberi érzékszervek által gyűjtött, majd agyi sebességgel feldolgozott információk alapján, ugyanilyen gyorsasággal racionális döntést hozzon a környezeti változások függvényében az előzetes tapasztalatokat is beleszámítva.
Ezt abból gondolom, hogy az ember is hibázik, a szoftvert/hardvert az ember tervezi, és ezek sem lesznek tökéletesek sose.Azt pedig pontosan tudod Te is, hogy miért adnak minden agyhalottnak (is) jogosítványt.
És azt is tudod, hogy a jelenlegi "korlát" a jogsihoz jutáshoz alacsonyabb mint a fű, amin azon embertömegek állnak akik ma iratkoznak be jogsira.
Aki alkalmatlan a forgalomban történő részvételhez, az buszozzon, meg vonatozzon. -
dabadab
titán
Tehát a technikai haladás és a gazdasági nyomás miatt szinte elkerülhetetlenül bekövetkező változás helyett egy olyat javasolsz, amit az előző száz évben egyáltalán nem sikerült megvalósítani és nincs semmi olyan releváns gazdasági, társadalmi vagy technikai változás, ami belátható időn belül reálissá tenné a megvalósíthatóságát.
Nekem nem tűnik túl jó tervnek.
-
válasz
dajkopali #28 üzenetére
A balesetek számát nem úgy kell csökkenteni, hogy az emberiséget még kiszolgáltatottabbá tesszük, hanem úgy, hogy értelmezzük a "jogosítvány" szó jelentését, és vaknak, debilnek, térben dezorientáltnak, stb nem adunk jogosítványt.
Pilóta-jogsit sem osztogatják boldog-boldogtalannak, akkor az autóst miért?!Aki pedig tényleg jogosult a jogsi megszerzésére, annak vezetés-technikai tréning kötelezően.
Voila
-
Somatom
veterán
válasz
Foglalt név #31 üzenetére
Ha a diszpécseres Marit eltéríted, attól még nem áll meg 100 kamion, mert a sofőrök egyszerűen felülbírálják a diszpécsert. A számítógép viszont engedelmeskedik a vezérlő utasításnak.
-
Foglalt név
addikt
Ezekkel a kétségbeesett kapaszkodásokkal mindig az a bajom, hogy nem két valós dolgot próbálnak összevetni, hanem egy is létező ideát állítanak szembe egy létező megoldással.
Az ember is egész összetett rendszer, van is benne hiba rendesen. Ha úgy teszed fel a kérdést, hogy egy ilyen szintű számítógépes rendszert avagy a 80-as IQ-val büszkélkedő diszpécseres Marit próbálom meg eltéríteni, IT háttér ide vagy oda, az utóbbinak esnék neki. A dolog sikerességéről egyébként "Social engineering" címszó alatt lehet tájékozódni. -
dajkopali
addikt
ami a feltörést illeti, teljesen igazad van: amit egy új rendszer biztonságban hoz egyfelől, azt a másik oldalon elveszíti
nem tudok mást mondani, csak azt, hogy e szempontból optimista vagyok: ha nem is lesz tökéletes egy önvezető autókon alapuló rendszer, abban reménykedem, hogy radikálisan lecsökkenti a balesetek számát -
Somatom
veterán
válasz
dajkopali #26 üzenetére
Minél összetettebb egy rendszer, annál több hibaforrást tartalmaz, és ami elromolhat, az el is romlik. És akkor még nem is említettem a szándékosság lehetőségét. Egy 100 autót irányító rendszer befolyásolása nem kecsegtet nagy haszonnal. De 100 ezer autónál egészen más a szitu. Tudsz olyan rendszert mondani, amit még sohasem törtek fel? Miért pont ez lenne a kivétel, amikor az okozható kár, és ezáltal a remélt haszon hatalmas? Párszáz önvezető kamion megfelelő "elhelyezésével" pár óra alatt megbénítható lenne Magyarország közlekedése. Csak a Waberer`s -nek többezer kamionja van. Számolj!
-
dajkopali
addikt
ez csak idő kérdése, nem is oly hosszú távon: nem fog lehalni semmi, és ha pár évtizeden belül elérünk oda, hogy a közutakon nem emberek vezetnek, akkor nem kell évente több százezer családnak amiatt tönkremennie, hogy autóbalesetben meghaltak a hozzátartozói - ha a nyilvánvalóan időnként bekövetkező incidensekben mégis tönkremennek a gépek, elvesznek a szállítmányok - na és?
-
Somatom
veterán
-
dajkopali
addikt
válasz
Cathfaern #23 üzenetére
mint több százezer kilométert levezetett hajdani sofőr, csak megerősíteni tudom: rengeteg esetben vagy bizonytalan: nem látod a felfestést, nincsenek táblák, szar az idő, és ilyenkor csak a rutin segít ki - és ezt a rutint, vagyis azokat az attribútumokat, amelyeket egy emberi sofőr ilyen helyzetekben figyelembe vesz, amik alapján dönt, a mai szoftverek már most is kiválóan tudják, sőt (hogy az átlagos autósról, akinek nincs ekkora tapasztalata, ne is beszéljek)
-
dabadab
titán
válasz
Tigerclaw #21 üzenetére
A mai modern autókban ilyen helyzetekben már amúgy is nagyrészt az elektronika (ABS, ESP meg a többiek) kezelik az autót, a sofőr csak a szándékait közli a kormánnyal meg a pedálokkal, szóval itt egyáltalán nem megugorhatatlan feladatról van szó. A Waymonál most úgy áll a dolog, hogy ezen a tél viszik az autóikat Michiganbe, mert ott szokott rendes hó meg jég lenni, de a Ford már két évvel ezelőtt csinált havas teszteket (és ott ugye az útfelfestések sem látszanak és ezt is tudták kezelni).
-
-
dabadab
titán
válasz
Tigerclaw #18 üzenetére
"Az tényleg egy jó kérdés, hogy mondjuk egy vezetéstechnikai tesztpályán vagy egy behavazott, félig lefagyott alpesi szerpentinen lefelé hogy tud vezetni. Felismeri a vízátfolyásokat, jégfoltokat, esetleg tud-e reagálni, számítani erős oldalszélben arra, ha hirtelen szélárnyékba kerül egy kamion miatt?"
Szerintem egyáltalán nem tudnak.
Ja, vagy nem az embereket kérdezted?
-
Tigerclaw
nagyúr
Az tényleg egy jó kérdés, hogy mondjuk egy vezetéstechnikai tesztpályán vagy egy behavazott, félig lefagyott alpesi szerpentinen lefelé hogy tud vezetni. Felismeri a vízátfolyásokat, jégfoltokat, esetleg tud-e reagálni, számítani erős oldalszélben arra, ha hirtelen szélárnyékba kerül egy kamion miatt?
Remélem a válasz mindenre pozitív, mert ezek is a közlekedés részei.
-
dajkopali
addikt
aki rendszeresen hallgat, néz, olvas közlekedésbiztonsággal foglalkozó anyagokat, ahol a profik magyarázzák el sok évtizedes tapasztalataik alapján, hogy milyen katasztrofális az átlagautós tudása az esőben, hóban, ködben, csúszós úton, váratlan forgalmi szituációban való viselkedésről, azok számára szerintem világos, hogy a jelenleg fejlesztett autonóm rendszereknél még a 0.5-ös változat is jobban vezet, mint a jogosítványt szerzők többsége
-
-
dajkopali
addikt
válasz
Tigerclaw #12 üzenetére
vannak ilyen fejlesztések, mi is írtunk róla, de - bár azonos a cél - egyelőre még nagyon sok fejlesztési koncepció létezik, emellett a tesztautók megvalósításánál igen fontos szempont, hogy azokat hogyan küldhetik a közutakra béta változatban, és a legtöbb helyen megkövetelik a teszt során az emberi jelenlétet és a manuális beavatkozás lehetőségét, ez nagyon fontos tényező
egyébként a fölösleges eszközöket kivenni nem nagy truváj -
Tigerclaw
nagyúr
Türelmetlen az AI, mert a hülye utasok már megint késnek.
Amúgy lehet hogy valami self test induláskor még a sofőrös vezetésre felkészítve.
Ha már sofőr nélküli megoldás, nem lenne ideálisabb ha már kihagynák az autóból a sofőrnek szükséges vezérlő és jelző eszközöket, mint a kormány, pedálok, műszerfal, pilótaülés, stb.?
A kormánymozdulatok alapján mintha túl finomra lenne állítva a vezérlés. Sok apró mozdulatot tesz néha.
-
MongolZ
addikt
válasz
andrisbandi #2 üzenetére
Kérdés az, hogy hol???
Egy elzárt pályán? Nagyvárosban? Faluhelyen? Hol??? -
MongolZ
addikt
Egy kisvárosban, ahol gyér a forgalom, jók a felfestések, egyértelműek a forgalmi szituációk, jó az időjárás (nincs sűrű eső, hó, jég, stb.), teljesen megfelelő. De még a Waymo is "elismeri", hogy "gyenge esőben képes a jármű önállóan haladni". Azért ez sejtet néhány dolgot...
-
DraXoN
addikt
-
KAMI911
senior tag
Tökéletes fényviszonyok, tökéletes utak, tökéletesen viselkedő további forgalomban részt vevők, tökéletesen mosolygós emberek. Szerintem az élet nem ennyire tökéletes. Legalábbis errefelé biztos nem. Kíváncsi vagyok itthon, egy ilyen szürke napon a belvárosban hogyan teljesítene.
-
TomMusic
őstag
Szerintem inkább az bolondítaná meg a kocsikat, hogy a végtelenségig kéne újratervezni az útvonalat az alábbiak miatt: útlezárás, dugó, felújítás, egyirányú utak... stb. Az elkövetkezendő 8700 évben biztosan nem lesz a technológia olyan szinten, hogy ezekre fel legyen készülve.
Egyébként szerintem az egész téma túl van hypeolva. Főleg ez az AI téma.. Valaki csinál egy weblapot, ami kiírja hogy "hello world!", akkor már "úú, ez milyen intelligens, köszön nekünk, felismeri az embereket..".. stb. Nem azt mondom, hogy nem fejlődik a technológia, mert tényleg brutál, én is mindig ámulatba esek, hogy meddig eljutottunk, de azért ez a pár éve tartó "láz" kissé too much..
andrisbandi által linkelt cikket/blogot is elolvastam. Teljes tiszteletem a blogíróé, nagy igazságokat írt le, de ő is túlhypeolta szerintem.
Persze nem zárom ki fullra a Terminator, meg egyéb filmek szürreális mondanivalóját, csak nem adok rá sok esélyt. Legalábbis egy jópár száz (vagy ezer) évig. -
MongolZ
addikt
0:17-nél miért rázkódik a kormány???
-
DraXoN
addikt
na ha ezt az itteni taxisofőrök megtudják...
ide ugyan nem jönnek, mert vérben forgó szemekkel, nyáltól fröcsögő üvöltéssel, rozsdás vasvillákat és fáklyákat markolva vonulnának a lánchídra hídlezárós tüntetést tartani...
-
andrisbandi
őstag
Pár napja olvastam egy érdekes blogot; nyakunkon a technológiai szingularitás.
Kétkedve, de nagy érdeklődéssel ízlelgettem a lehetséges jövőnket.
"három év múlva a teljesen autonóm, vagyis az emberi irányítást teljesen nélkülöző autók fognak közlekedni"
- Eléggé hihetetlenül hangzott.... erre most kiderül, h de bizony -
Cathfaern
nagyúr
Jöhetnek a "20 éven belül nem lesz sofőr nélküli autó" kommentek
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Intel Core i5 / i7 / i9 "Alder Lake-Raptor Lake/Refresh" (LGA1700)
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 9***(X) "Zen 5" (AM5)
- Revolut
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Vezetékes FEJhallgatók
- 3D nyomtatás
- Steam, GOG, Epic Store, Humble Store, Xbox PC Game Pass, Origin Access, uPlay+, Apple Arcade felhasználók barátságos izgulós topikja
- Hálózati / IP kamera
- A Micron újszerű módszerrel javítja QLC-s SSD-jének sebességét
- Otthoni időjárás-állomás
- További aktív témák...
- Apple iPhone 13 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Update 06.27. Bomba árak 2025-ben is! Üzleti - Consumer laptopok DELL FUJITSU HP LENOVO
- Xiaomi Redmi 12 Pro 5G 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Xiaomi Redmi Note 10 Pro 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- AKCIÓ! ASUS B650M R5 7600X 64GB DDR5 1TB SSD RTX 3080Ti 12GB Be Quiet! Pure Base 500FX ASUS 1000W
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest