Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Somatom

    veterán

    válasz dabadab #146 üzenetére

    Szerintem az önvezető autók feketedobozához használható kamerákról jelenleg nincs semmilyen külön jogi szabályzás.

  • btprg

    senior tag

    válasz dabadab #110 üzenetére

    Ha nem tűnt volna fel, akkor én elsősorban a kötelezővé tétel ellen beszélek. Ha minden sofőrnél jobb lenne, akkor se lenne jogos kötelezővé tenni, ha csak a legbénábbaknál jobb, akkor meg egy vicc az egész felvetés.

    Tegyük már meg egymásnak azt a szívességet, hogy nem értjük szándékosan félre amit a másik mond.

    A tudomány és technológia mindenhatóságába vetett hit is egy vallás, mint a kereszténység vagy a buddhizmus. Vallási fanatikusokkal meg nem érdemes vitatkozni, még ha jómunkásemberek is egyébként.

  • btprg

    senior tag

    válasz dabadab #93 üzenetére

    Ne haragudj, de ez teljesen irreleváns válasz volt, mert a "Ricsike" ugyanúgy letarolta volna az önvezető autót is. Ha meg szerinted legyen kötelező az önvezető majd, akkor pontosan rólad szólt a kommentem, a birkáról aki önként megy a szabad legelőkről a karámba (meg a vágóhídra). :(

  • Somatom

    veterán

    válasz dabadab #103 üzenetére

    Az én munkámnak ehhez semmi köze. Bár, az utas praktikus áru, mert önállóan be és kirakodja magát, de egy áru nekem ne nyavalyogjon, hogy pisilnie kell, és ne ugasson bele a dolgomba! Az áru szép csendben várja ki, amíg a rendeltetési helyére szállítják! Na ezért nem lettem taxis, vagy buszsofőr. :)

    "A taxik utasának is kell jogosítvány?... Nem. Hát akkor egy önvezető autó utasának miért kellene?"

    A taxiban a taxi vezetője ad engedélyt a kiszállásra. Övé a felelősség. Az utasnak nincs lehetősége felülbírálni a sofőr döntését. Ha azt a taxit egy robot vezeti, akkor a roboté a felelősség. A taxis esetleg kiengedi az utast, megszegve a szabályt. A robotnak azonban ez nem áll módjában. Ugye, milyen érdekes helyzetek adódhatnak, ha betü szerint követjük a szabályokat? Márpedig a robotnak követnie kell.

  • Somatom

    veterán

    válasz dabadab #96 üzenetére

    Nem véletlenül írtam úgy, hogy egy "jó sofőrnek". Sejtettem, hogy lesznek hasonló reakciók béna sofőröket említve. Kérdem én, ki engedte, hogy ennek jogsija legyen? Vajon a vizsgán símán ment neki, csak közben elfelejtette? Egyébként érdekes a szitu. Csak átpörgettem a videót, mert roamingban vagyok. Úgy tűnt, hogy nem derült ki a megfordulás oka. Lehet, hogy egy teljes utat elzáró baleset volt (senki sem jött szembe). Viszont, ettől még egyértelműen ott van a záróvonal, amin ugyebár nem szabad megfordulni. De, még ez az ostoba sofőr is megfordult. Vajon egy robotautó is megfordulna, vagy az utasaival együtt kivárná azt a pár órát, amíg egy rendőr felülbírálja a záróvonalat, vagy fel nem szabadítják az utat?

    A másik szitu is érdekes. Mi lenne akkor, ha az Egér út, Fehérvári út kereszteződésben az elsöbbség adás táblát lopnák el? Onnantól az Egér úton haladó számára az főútvonal, vagy legalábbis jobbkezes. Balról meg érkezik a Fehérvárin az ólomszállító kamion a valós főútvonalon. Robotika annyi, család vasalva. Na, ki volt a hibás?

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz dabadab #37 üzenetére

    Igazából én azért szórakozok mindig jót ezeken a topicokon, mert 7 évvel ezelőtt diplomamunka címén összeraktam egy olyan programot, ami képes volt egy darab szerencsétlen webkamera képe plusz a megtett út alapján az autó előtti úton megmutatni a legalább 10cm magas (vagy mély) akadályokat, valós időben (idő hiány miatt felvételek előre fel lettek véve és utólag kiértékelve, mivel volt olyan jármű amiből elmozdulást ki lehetett volna nyerni). Ja a megtett út úgy volt mérve, hogy egy másik webkamera fel volt szerelve a kocsi oldalára, és vette a kocsi mellé felrajzolt 10cm pontosságú skálát, és ebből lett interpolálva az elmozdulás :) Nyilván ha lett volna pontos adat kerékfordulatból pl., már pontosabb lehetett volna. A dolog akkoriban csak ott bukott el kicsit, hogy az akkori pontkövető algoritmusok nem túl jól kezelték azt, hogy a kamera halad előre (alapvetően arra voltak kifejlesztve, hogy a kamera áll, a vizsgált pont meg mozog). Emiatt csak elég alacsony sebesség mellett működött pontosan (kvázi parkolási sebesség). De kb. miután meglett a diploma fél évvel már megoldották ezt a problémát, csak nem volt kedvem aktualizálni a programot (tök más libraryt kellett volna használni hozzá). És az ég világon semmi bonyolult nem volt benne, egyszerű trigonometriai műveletek, plusz én se gondolnám magam egy zseninek, mindez kb. fél év alatt, heti pár óra munkával. Mások meg ezen dolgoznak éveken keresztül napi 8+ órában. Meg nem egy webkamera van szenzornak, hanem körbe van szórva az egész autó mindenféle szenzorral.
    Ennek fényében amikor meglátok olyan kommenteket, hogy na majd a magyar utakon nem tud mit kezdeni a gödrökkel, akkor csak röhögni tudok :)

  • Somatom

    veterán

    válasz dabadab #82 üzenetére

    Nyilván nem, de azért nem mindegy, hogy száz, vagy százezer autóban alkalmazzák azt a technológiát. Továbbá az sem mindegy, hogy egy szűk tesztkörnyezetben, vagy globálisan.

  • 0xmilan

    addikt

    válasz dabadab #82 üzenetére

    :DDD
    Tegyük hozzá, hogy a Tesla már a jelenlegi hardverével - illetve HW 2.0-tól kezdve - sok OTA frissítés után elvileg képes lesz a teljes önvezetésre. Ezzel szemben az üveg Nutellát hiába frissítgeted...

  • #82729984

    törölt tag

    válasz dabadab #69 üzenetére

    Úgy jött ide, hogy én csak a létező autókból tudok kiindulni. Minden más számomra olyan mint az ITER (fúziós erőmü) hogy az is olyan hogyha egyszer kész lesz akkor eljön a kánaán, csak amig nincs kész addig nem lehet vele számolni.

    "Mert ott látszik, hogy még egy ilyen rendkívül korlátolt, egyszerű rendszer is milyen jól teljesít."

    Azért azt vágod hogy valójában ez durva statisztika hamisítás ám?
    Ugyanis a csak és kizárólag tökélesek körülmények között vezető gép teljesítményét veted össze az összes többi körülmény között vezető emberekével.

    Hogy egy hasonlatot mondjak, nagyjából olyan mintha lenne egy robot orvos aki csak és kizárólag a legegyszerübb eseteket látja el (bevertem a könyökömtől a leforráztam az ujjamig), majd összevetnéd a statisztikáit olyan emberi orvosokkal akik szivátültetést végeznek vagy épp áttétes rákos embereket kezelnének, majd győztesen mutatnál a robotorvosra hogy bezzeg nála senki nem hal meg...

  • Snoop-y

    veterán

    válasz dabadab #69 üzenetére

    Hjam azert halnak benne emberek meg karamboloznak mert tudjak mi az az AutoPilot :D

    Szoval ez a Tesla hibaja mert a marketing mast ad el mint amit tud a kocsi. Igaz a savtarto automatika nem hangzik olyan jol de legalabb tudnak ,hogy fogni kell a kibaszott kormanyt nem pornot nezni vezetes helyett...

  • #82729984

    törölt tag

    válasz dabadab #65 üzenetére

    Waymo egy számodra nem létező autó, a Teslát pedig megvásárolhatod. Van még kérdés? :D

    Egyébként csak tudnám akkor miért hivatkozik mindenki a tesla baleseti statisztikáira amikor arról van szó hogy az önvezető autó mennyivel biztonságosabban vezet mint az ember :C

    Igen te is :D

  • Tüzi

    veterán

    válasz dabadab #43 üzenetére

    Marék szenzor kell bele... Ez addig a pontig oké, amíg a szenzorra fel nem kenődik egy cserebogár. Rosszabb esetben több szenzorra is, persze nem ugyan az a cserebogár, hanem mondjuk egy madárszar, vagy télen egy kis hó amit a szemből jövő nyom rá az autódra, vagy sár, vagy akármi, és hopp, megvakult az autó, ami visszaadja a kormányzást a kezedbe de te épp a WSJ onlájnt olvasod a laptopodon, előtted pedig megállt a kamionsor... rip.

    És ne mond azt, hogy majd tesznek rá egy mechanikát ami tisztán fogja tartani a szenzort, mert jelenleg az autóipar arról szól, hogy az olajpumpa meghajtását is műanyagból csinálják, mert az 2 eurocenttel olcsóbb mint a fém. (lásd: fókszvágen motorok)
    Az, hogy a műanyag elnyúlik, és elmegy a kenés a motorból, az senkit sem érdekel már, legyen a tulaj baja. (ahogy a fókszvágent sem érdekli a sokezer besült motor)

    Tudom, oké, a Tesla autói nagyonsokmilliómérföldet mentek el önvezetésben az első halálos balesetig (amit pont a szenzorok okoztak, vagyishátvégsősoron az emberi hülyeség, a technikában maradéktalanul megbízás hamis illúziója), de közben lehet, hogy a sima autók mondjuk tízszer ennyit tettek meg baleset nélkül, és közben tucatnyi balesetet védtek ki teljesen átlagos képességű sofőrök.

    Tigerclaw-al értek egyet, aki hülye, attól el kell venni a jogsit. És pont.
    Mert a legtöbb balesetet szerintem nem az emberek vezetési képességei okozzák, hanem a k.rva telefonok simogatása, az elalvás, és hasonló dolgok, amik ugyancsak az emberi hülyeség mintapéldái.

    Amit támogatok, és tényleg van értelme, az a sávelhagyásra figyelmeztető, a ráfutást kivédő, és gyalogosfelismerő/fékező rendszerek. Ezek kellenek, mert az ember elbambul, főleg nyáron, főleg strandközelben, de az, hogy a kezemből kivegyék az irányítást egy olyan autóban, amiben a kiccsaládom' ül, na azt köszi, de nem.
    Mégpedig azért, mert én nem csak az utat, hanem a környezetet is figyelem, és ha mondjuk látom, hogy egy nyerges a szemből jövő sávban éppen bebicskázni készül, akkor lemegyek az árokba.
    Az elképzelhető, sőt biztos, hogy egy gép gyorsabban (jóval gyorsabban) reagál mint én, a kérdés csak az, hogy miként.
    A gép is lehúzná-e az árokba az autót, vagy csak simán lesatufékez, és hagyja, hogy a kamion eltoljon szemből, mert mire te a laptopod lcd-jéről felpillantasz, felméred, hogy miért csilingel az összes létező csengettyű az autódban, mire rájössz, hogy jön a kamion, mit tudnál az ellen tenni, hogy ne kenődjél fel rá, stb, addigra rég felkenődtél, és szerintem megijedni sem lesz időd.

    Mondom mindezt úgy, hogy simán hétszámjegyű km-t vezettem már le, elalvás miatt törten össze autót, voltam már kevesebb mint 15cm-re attól, hogy péppé váljak, bejártam az UK kivételével kvázi egész nyugat-európát, látom, hogy az emberek mennyire kretének, ostobák, és mekkora részük alkalmatlan a vezetésre _teljes_ mértékben, mennyien nyomkodják a telefont előttem/mellettem, látok nőket vezetni pályán, mögöttük 2-3-4 gyerek, anyuci pedig szemceruzáz, stb.

    Mondjuk ebbe most belegondolva, lehet, hogy ezektől elvéve a volánt és egy önvezető autóba rakva őket...szóval lehet, hogy nagyobb biztonságban érezném magamat a cserebogárinvázió közepedte is :DDD

    mod:
    egye penész, támogatom én is ezt a nagy robotautózást, de csak akkor ha nem lesz kötelező. legalább is számomra ne tegyék azzá, én szeretek vezetni, szeretek gyorsan menni, és szeretek anyázni miután valakinek a balfaszságát kivédve egyben maradt az autóm.

  • rudi

    nagyúr

    válasz dabadab #43 üzenetére

    Jó ez a Bob Lutz anyag, teljesen racionális amit mond. Ugyanaz lesz az autóval mint a lóval is. Miután kitaláltak helyette valami hatékonyabbat, megmarad egy szűkebb réteg hobbijának, szórakozásnak.

  • Tüzi

    veterán

    válasz dabadab #37 üzenetére

    Nem vagyok egy Walter Röhl, se Stig, de muti nekem egy robotot, ami úgy vezet mint én.
    10 év múlva is visszatérhetünk a kérdésre, de akár 20 év múlva is.
    Azt leszámítva, hogy ennem kell, meg biológiai szükségleteket kielégíteni.

    De érdeklődve néznék bármiről infót azzal kapcsolatban amit írsz.

  • Tüzi

    veterán

    válasz dabadab #35 üzenetére

    Nem hinném, hogy a közlekedés teljes automatizálása, majd végső soron AI-ra bízása jelentené a balesetmentes közlekedés jövőjét. A sebezhetőségről, szoftverhibákról, hardvermeghibásodásról nem beszélve.
    Ez most egy jó buli, lehet technikát fejleszteni, és PíÁr-kodni a hírekkel. De szerintem ennek a folyamatnak hamarosan vége szakad, és az egész megragad néhány metropolisz jópofa turistacsalogatós önvezető taxi képében.

    Ahogy azt sem hiszem, hogy az elektromos autó (napjainkban tapasztalható módon történő alkalmazása) mentené meg az emberiséget a saját maga kreálta, hamarosan bekövetkező és hirtelen lezajló drasztikus egyedszámcsökkenésétől. Mert aki kicsit is tisztában van a globális közlekedéssel az tudja, hogy a teljes co2 kibocsájtásnak kb 6%-a írható a személyautók számlájára.

    Viszont abban hiszek, hogy soha nem lesz olyan gép/robot/ai/akármi, ami az emberi érzékszervek által gyűjtött, majd agyi sebességgel feldolgozott információk alapján, ugyanilyen gyorsasággal racionális döntést hozzon a környezeti változások függvényében az előzetes tapasztalatokat is beleszámítva.
    Ezt abból gondolom, hogy az ember is hibázik, a szoftvert/hardvert az ember tervezi, és ezek sem lesznek tökéletesek sose.

    Azt pedig pontosan tudod Te is, hogy miért adnak minden agyhalottnak (is) jogosítványt.
    És azt is tudod, hogy a jelenlegi "korlát" a jogsihoz jutáshoz alacsonyabb mint a fű, amin azon embertömegek állnak akik ma iratkoznak be jogsira.
    Aki alkalmatlan a forgalomban történő részvételhez, az buszozzon, meg vonatozzon.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz dabadab #20 üzenetére

    Az emberekről már tudjuk, hogy vegyesek az eredmények, és lehet hogy a jogsi megszerzéséhez tényleg nem ártana egy vezetéstechnikai vizsga sem.

    Az önvezető autók vajon hogy vizsgáznak? Esetleg megtagadják a szállítást az extrém időjárásra hivatkozva?

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés