Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • WinstonWolf

    senior tag

    Nekem egy Lexus-om van távolságtartó tempomattal, és elvben sávtartó asszisztenssel. egy 2016-os RX450h. Asszonynak egy Skoda Oktávia L&K-ja van hasonló funkciókkal. Igaz, az övé 2019-es, de megdöbbentű a különbség. Sokkal jobban tartja a sávot, jobban kezeli az adaptív tempomatot. Lehet a skoda rendszere kiforrottab, vagy csak a 3 év különbség teszi, nem tudom. De személy szerint ennél többet nem várnék el egy kocsitól.

    Azt kellene megérteni, hogy az emberi érzékelés, tapasztalás, agyi tevékenység soha nem lesz lemásolható egy autóba beépíthető méretű számítógépbe. Jó a soha egy durva szó, de szerintem 50 éven belül tuti nem. Így nem lehet biztonsággal azt mondani jelenleg egyik autógyárnak sem azt, hogy önvezető az autója. Mert ez egyszerűen képtelenség.

    Képtelenség olyan közutakon, melyeket úgy tartanak karban, hogy össze-vissza vannak a felfestések, nincs szabványos módja egy sávelterelésnek, lezárásnak. Egyszerűen ennyi féle ingert, ennyi féle inputot képtelenség, hogy egy számítógép megtanuljon, felismerjen 100%-os bizonyossággal. Még az embereket, akár a jól vezető embereket is megzavarja néha. Mást nem mondok egyszerűen úgy oldják meg egy korábbi sáv átfestését, hogy a régi sávot lefestik feketével. Igen, de esőben, rossz fényviszonyok mellett simán úgy néz ki az a fekete lefestett sáv, mintha élő lenne, nem tudod eldönteni melyik sáv a frankó, csak onnan, hogy tudod mert már megtapasztaltad hogy mi merre megy. Ezt nem tudja egy sima input-output elven működő számítógép megoldani. Persze, tapasztalatokat szerez sokmillió kilómétereken keresztül. De baszki ez előbb-utóbb annyi felhalmozott adat lesz, hogy nem lesz ideje minden egyes szituációra kikeresni az adott algoritmust, és ráhúzni az adott helyzetre. Ez képtelenség.

    Először szabványosítani kellene az útburkolati jelek kezelését, festését, elkészítését. A terelések kivitelezésének módját, a bójákat, kordonokat. A forgalmi táblákat, és a rendkívüli forgalmi helyzetek előrejelzésére szolgáló táblákat. Utána ezeket be is tartani. Ezek után lehet elkezdeni elvárni bármilyen számítógéptől, hogy ezeket figyelmbe véve elkezdjen "önvezetni". Aztán meg kellene oldani, hogy az autók tudjanak egymással kommunikálni. Akár úgy, hogy 50-100 méterrel előttem lévő autó rendszere által küldött adatok alapján az én autóm elkezdjen lassítani, vagy gyorsítani...

    Nekem az az egész önvezetéssel kapcsolatban az érzésem, hogy mintha kihagytak volna a résztvevők egy-két lépést, és ezt próbálnák pusztán algoritmusokkal kipofozni. Ez meg elég esetlennek tűnik nekem.

    Ami a balesetekről szól az egy igazán érdekes kérdés. A Tesla "önvezető" rendszere által okozott balesetek kommunikációja mindig az, hogy a cég nem felelős, hanem a vezető. Akkor hogy is van ez? Szerintem kicsit visszás ez az egész szituáció.

    WinstonWolf - A második farkas, aki sütni tud.

Új hozzászólás Aktív témák