Hirdetés

Elindult a Tesla vitatott önvezető programjának nyílt bétája

Az 10.2-es FSD béta szoftvert a belső tesztelők mellett a „hibátlan vezetési pontszámmal” rendelkezők próbálhatják ki. Lehet, hogy nem kellene.

A közúti közlekedés a techszektor víziója szerint az autonómia felé halad, csak más-más irányból megközelítve a végcélt, amikor nemhogy sofőr, de kormány sem kell majd egy személyautóba. Ez legalábbis az álom, és ott van például a Waymo, melynek járművei a kamerák és a radarok mellett lézeres letapogatást és hajszálpontos, naprakész 3D térképeket használnak, hogy jelenleg néhány amerikai városrésznyi területen utasfuvarozást biztosítsanak vezető nélkül, de központi monitorozással. A szolgáltatás olyan helyeken operál (Chandler, Arizona, San Francisco külvárosa), ahol statisztikailag alacsony a balesetek és a komplikált kereszteződések száma (mondjuk a nagy ívben történő balra kanyarodás nehezen belátható, gyors keresztirányú forgalommal).

A Waymo járművek egy rakás nagy részletességű és drága szenzorral vannak felszerelve
A Waymo járművek egy rakás nagy részletességű és drága szenzorral vannak felszerelve (forrás: Wired) [+]

A Tesla kerüli a függést a pontos és nagy gyakorisággal frissített 3D térképektől, amit egyszerűen lehetetlen világszinten összerakni és frissen tartani, illetve a drága LiDAR mellett a radar használatát is elvetette, így ma nyolc kamerára és pár ultrahangos szenzorra hagyatkozik, illetve a márka központjában kiképzett, neurális hálón alapuló FSD önvezető kódra, melyet a járművek beépített hardvere futtat. Ez kockázatosabb és időigényesebb hozzáállás a sofőr nélküli önvezetés elérésére, és a dolog a cégvezér Elon Musk ígéreteihez képest több év késésben van, vitatott végkimenetellel.

A Teslák, így a Model 3 aktuális szenzorszettje, immár radar nélkül
A Model 3 aktuális szettje, immár radar nélkül ügyesebben elrejti az önvezetéshez szükséges szenzorokat (forrás: Car and Driver) [+]

Jelenleg, aki a Tesla teljes önvezető képesség nevű szoftvercsomagját megvette, vagy előfizetett rá, leginkább az autópályán használja az extra funkciókat sávtartásra, sávváltásra, fel- és lehajtásra, a forgalom sebességének követésére, plusz a korlátozott városi használat mellett ki- és beparkolásra. Az önvezetés városi forgalomban funkció azonban készül, csak még annyira bétás, hogy leginkább Tesla munkatársai próbálgatják, illetve pár YouTuber, akik maguk válogatják meg, milyen videót osztanak meg az FSD béta viselt dolgairól. Ezek között egyébként ugyanannyi meggyőző szituáció akad, főleg a gyalogosok, kerékpárosok között, mint amennyi buta hiba – mindenesetre épp ezek miatt akkora a sofőri figyelem az azonnali irányításátvételre, hogy eddig állítólag nem volt a béta programhoz köthető baleset.

Hirdetés

 

Ez viszont mától megváltozhat, mivel a friss, 10.2-es FSD béta csomag a Tesla szerint eléggé megbízható ahhoz, hogy a mindennapi ember kipróbálhassa – és ezer tulajdonosnak erre lehetősége is van. A publikus béta kockázatáról nagyon sokan nyilvánították ki egyébként jogos aggodalmukat – a San Francisco Megye Közlekedési Hatóságának (SFCTA) igazgatója, Tilly Chang szerint például a Full Self-Driving (teljes önvezetés) elnevezés félrevezető, és a szolgáltatás biztonsága aggályos, ezért kéri a különféle kapcsolódó hatóságokat (DMV, FTC, NHTSA), hogy felügyeljék közelről a programot, és avatkozzanak közbe, ha szükséges.

Musk mindenesetre nem az az ember, aki különösebben hallgat az aggályokra, és a Tesla a hosszas belső tesztelés után most átlagemberej számára is közzétette a béta szoftvert, amely egyébként egyértelműen jelzi, hogy mire képes (önvezetésre a jelölt utakon) és milyen mértékű felügyeletet igényel (állandót, azonnali beavatkozással). Ez nyilván szöges ellentéte a fizetett, profi tesztelőknek más cégeknél, és még ők is okoztak balesetet, így az autonómiában érdekelt vállalatoktól kezdve a hatóságokon át a techvilágban érdekelt emberekig mindenki kíváncsian várja, hogy a dolognak jó vége lesz-e. A balesetek Musk szerint egyébként elkerülhetetlenek, és csak az a fontos, hogy a gép sokkal kevesebbet okozzon idővel, mint az átlagember, akinek addig az a dolga, hogy átvegye az irányítást a bakizó jármű felett. Mindez szépen hangzik, csakhogy egy súlyos FSD béta incidens óhatatlanul a címlapokra kerül, ami a publikum, illetve a szervek határozott fellépése az egész autonómia piacnak pofont adhat.

Ennek próbál a Tesla a biztonságos vezetési pontszámmal elébe menni (safety score beta): a szoftver figyeli a programba beleegyező tulajdonosok vezetési szokásait (kanyarodás és fékezés, preferált követési távolság, a jármű veszélyhelyzeti figyelmeztetéseinek száma és az útra fordított figyelem). Minél biztonságosabban vezet valaki, annál több pontot ér el, persze sokan jegyezték meg, hogy ez a szám nem ad tökéletes képet a valós vezetői képességekről, és sokan vezethetnek annyira óvatosan, hogy az megzavarja a mindenkori forgalom ritmusát. Akárhogy is: akik legalább 100 mérföld vezetés után 100 pontot értek el az Egyesült Államokban, azok közül ma ezren megkapták az FSD Beta telepítésének és használatának lehetőségét.

A Tesla végcélja a fokozatos közzététel a többi 100, majd 99, 98 stb. pontot elérő tulajdonosnak a visszajelzésektől és az incidensektől függően, és közben nagyjából kéthetente lép új verzióra az FSD béta, remények szerint egyre kevesebb hibát vétve. Abban viszont kifejezetten nagy a vita a szakértők között, hogy a villanyautós márkának a kameraközpontú megoldása mikor juthat arra a szintre (ha egyáltalán), hogy a sofőr kiszállhasson (és itt a jogi szabályozás is nagy kérdőjel) – vagy csak arra, hogy egy átlagos képességű sofőr, átlagos figyelemmel és reakcióidővel bárhol rábízhassa magát a Tesla önvezetésére anélkül, hogy túl nagy bizalmat fektetne a rendszerbe. Ez utóbbira a mai naptól kezdve várhatóan hamarabb érkezik a válasz, és nem mindenki szerint pozitív.

Hirdetés

Előzmények

Hirdetés