- Az Oppo Find X8 Ultra lett a legvékonyabb kameramobil
- Kiszivárgott a Pixel 10 Pro
- Eurós árlista a Google Pixel 10 telefonokhoz
- Vékonyabb lett, jobb kamerát kapott, de az akku maradt a régi: itt a Fold7
- Külföldi SIM-ek itthon
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Szívós, szép és kitartó az új OnePlus óra
- Okosóra és okoskiegészítő topik
- Bemutatkozott a Poco X7 és X7 Pro
- Google Pixel topik
-
Mobilarena
A topik mindazokhoz szól akik foglalkozni szeretnének, vagy már foglalkoznak vasútmodellezéssel. Nem csak szegecs számláló technikákról szól az oldal, elfér rajta minden ami modellvasút. Vagyis a legpontosabb, profin kivitelezett modelltől, a házilagosan, papírmasé-fűrészpor technikával készült terepasztalig bármi.
Új vagy régi, digitális vagy analóg, bárki bármilyen témával jelentkezhet, hogy a közösség okuljon, szórakozzon általa. Kiállításokon készült képekkel, vagy a saját alkotásokról készült fotókkal és persze megfelelő magyarázó szöveggel a képekhez.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Batman2
őstag
Hi
Akkor sajnos nem tudok segíteni !
Aokat a síneket nem vettem közelebbről szeműgyre, csak a boltban láttam.
A típusjelzésekről fogalmam sincs, de szerintem nincsen nagyon sokféle és nem országonként változik.
Illetve úgy lehet, hogy több jeleőlés van, hogy van e a sínre még valami további anyag téve, pl. zuzalékkő, de alapjában véve akkor is egy adott típusról van szó, csak annak kinézetben módosított változatáról. Tehát csatlakozásilag nem különböznek egymástól.
Egyébként a valóságban sem mindenütt van zuzalék a sínek között. Biz helyeken csak szurkos fa talpak vannak, kövezet nélkül, ez van váltókon kívül máshol is, de arra most nem emlékszem, hogy hol láttam ilyet. Ez persze nem egy egész állomásnyi hosszan van, csak szakaszonként.
Ezen túl házilag is meg lehet csinálni a kövezést. Ha neten szétnézel, van több vesútmodelles oldal, ahol be is mutatják a terepasztal készítés lépéseit.
Előszőr valamilyen, pl. fa ragasztóval telenyomján a talpfák közötti hézagokat és a sín szélét, melybe utána beleszorják a kis szemcseméretű, szitált szóróanyagot.
Szóróanyagot is lehet kapni boltban is, de daját magad is kereshetsz valamilyen útszóró, stb. anyagból válogatva.
Üdv.: -
Batman2
őstag
Szevasz
Láttam én is boltban ezt a hosszú egyenes, egybesint, ha jól emlékszem, az új T profilos. Gondolom Te is erre gondoltál !
Azt nem telejesen értem, hogy mi is a problémád, de nem is igazán ismerem ezt az új típust, mert nekem a terepasztalban csak réhi U profilú sinek vannak, egyedül 2 darab váltóm van, ami ilyen új rendszerű.
Azért ha bőveben megosztanád a problémádat velem, hátha tudnék segíteni !
Üdv.: -
Batman2
őstag
Hi
Igazad van, de ne felejtsd el, hogy Magyarországon vagyunk, itt, főképpen az emberek pénze és rendszerint ideje is sokkal kevesebb, ez is látszik nyilván ezeken a terepasztalokon. Kétségtelen, voltak némelyiken komolyabb hiányosságok is, melyek részben igénytelenségből is adódhattak, vagy csak egyszerűen nem figyeletek rá eléggé.
Számomra már szinte az is zavaró, ha valami teljesen ki van dolgozva, mert az már unalmassá válik, ott már nincs mit újitani.
Egy szóval (de lehet, hogy több lesz) én azért értékelem az itteni emberek munkáját is, nem mellesleg a mi terepasztalunk is messze nem egyteljesen kidolgozott valami, egyrészt pénzem sincs annyi és időben is rendesen szűkében vagyok, de azért igyekszem és számomra így is érdekes, ez a lényeg, pedig nem vagyok igénytelen ember.
Üdv.: -
Longjohn
csendes tag
Na. Ha van időd körülnézni a neten, pl a Vaterán láttam Linzbauer Tamás Vasútmodellezés című könyvét. Ha tudod, vedd meg. Ezt újonnan biztos nem kapod meg, mert vagy 20 éve íródott. Akkor ugyan még nem volt digitális vezérlés, de attól eltekintve egy terepasztalt fel tudsz építeni a segítségével, a pályától a legmagasabb hegy tetejéig. Elég vastag könyv, 360 oldal. Zöld borító, a könyv elején egy terepasztal részlet van. Ott a kapcsolásokat is átnézheted, hogy mi mindent lehet csinálni a terepasztalra.
-
jasszer
őstag
Én? Nos... Azthiszem félretenném, kellene új bútor a szobámba.
Régen (12-14 éve, amikor még megfizethető kategóriába tartozott ez a hobby) volt egy átlagosnak mondható terepasztalom, csörlővel lehetett felhúzni a plafonra, H0-ás méretben. Pár hete rákaptam megint a kérdésre, de az árak/helyhiány miatt valószínűleg pár évig nem kezdhetek újra bele a dologba... -
Longjohn
csendes tag
Wow! 80 rugóért már elég szép mennyiségű cuccot lehet venni a vasúthoz. Ha terepasztal építésén törném a fejem, akkor először egy olyan tervet szereznék, vagy csinálnék, ami a megépítendő asztalt ábrázolja, már legalábbis a vágányzatot, elektromos kapcsolást. Ha az megvan, akkor szisztematikusan elkezdeném a vágányanyag összegyűjtését. Komolyabb pálya esetén ROCO sínből nem lesz olcsó móka.
Közben azért egy-egy mozdony, pár kocsi is befigyelne... -
Longjohn
csendes tag
Ez tény, hogy egy modellboltban még a felnőttek is ''elhülyülnek''. De ugyan ezt tapasztalod, ha elmész a közlekedési múzeumba, ahol van egy pár terepasztal, H0-tól az LGB-ig. Vagy kimész a Füstibe, a nagyvonatokhoz. Ott is vannak terepasztalok, meg mozdonyszimulátor.
Az ember elmélyülten tudja rángatni hosszú időn keresztül a V63-as kallantyúit, kapcsolóit a szimulátorban.
Nem olcsó a digitális technika! Viszont biztosan egyszerűbb vele a vezérlés, mint a hagyományos analóg rendszerrel. Ha viszont nem lehet beleilleszteni a régi analóg mozdonyokba a vezérlőt, akkor sajnos kihagyom.tizen egy-két mozdonyt lecserélni, most hirtelen nem igazán menne. Meg pl a 3 db MÁV M61-et nem is adnám ugye...
-
Longjohn
csendes tag
A linken található képet passzolom egyenlőre, de megpróbálok utána járni. Egy vezérlő 99 mozdony? Nem semmi!!! Mibe kerül egy ilyen vezérlő berendezés, és a hozzá tartozó elektronikák a mozdonyba? Vajon TT méretű gépekbe be lehet gyömöszölni? Lehet meg kéne próbálkozni a digitális vezérléssel a terepasztalomon...
Közben alakul a modulasztal is. A második modul vágányzata lefektetve. Persze még nem üzemképes, de ha minden simán megy vasárnap kezdődnek a tesztmenetek. Már egészen barátságos méretet ért el az asztal a maga 4 méter hosszával és 1 méter szélességével. TT-ben ez már elég kellemes méret. Jön az ősz, a tél, lehet foglalkozni a vasúttal egyre többet. Na meg a nyaralás elvitte a pénzt is tehát az otthoni időtöltések kerülnek előtérbe. -
Batman2
őstag
Hi
A digitális vezérlésnél a pályában folyamotosan jelen van a 12V egyenáram és erre a tápfeszültségre van ''ráültetve'' a nagyfrekvenciás vezérlőjel, amit a mozdony áramkörei leválasztanak a tápfeszültségről és dekódolják az információt belőle, aztán végrehajtják az utasítást. A vezérlő jel természetesen minden egyes modonynál más, így lehet külön vezérelni azokat, ha jól tudom egy vezérlő 99 mozdonyt tud vezérelni.
Ez elektronikailag több helyen van így megoldva, hogy a tápfeszültség viszi az információt is (pl. kétvezetékes kaputelefon rendszerek), ügyes megoldások.
Üdv.: -
Batman2
őstag
Dehogynem
Éppen azért nem vagyok én sem géközelben !
Éppen Pénteken voltam nagybátyjámmal együtt Pesten modellvasút cuccokat nézni.
Vettünk is négy mozdonyt meg egy expressvonati kocsit.
Hétvégén is ezekkel töltöttük az időt, megtakarítottuk a mozdonyaink kerekeit és karbantatrásokat végeztünk rajtuk. A terepasztalon végzedő átalakításaimmal is haladtam valamennyit.
Nekem is sajnos csak aprénként halad a modellvasútazás, mert közben dologzni is kell, igaz azt is szeretem.
Tudom, hogy a kezdő lendület mindíg nagy, ez így is van jól, de azért türelem.
Üdv.:
[Szerkesztve] -
Longjohn
csendes tag
Ami a kattogást illeti, lehet a kerék nyomkarimája is. Akkor viszont vagy mindenhol kattog, vagy egy adott pályán mindig ugyan ott. Azért megnézetném, hátha... A modul terepasztalt is kérdezted az előbbiekben. Gyakorlatilag azt jelenti, hogy több terepasztalt lehet összekapcsolni. Ha minden asztal építésénél betartanak bizonyos szabályokat, akkor szabadon variálható az összekapcsolt asztalok mennyisége és sorrendje.
Analóg vezérlés, a hagyományos egyen, vagy váltóáramű működés, amikor egy trafóval van a pálya vezérelve, illetve pályakörönként van egy tranzformátor.Ilyenkor is lehet egyszerre több mozdonyt vezérelni, csak kicsit macerásabb.
Az viszont tény, hogy a modellvasutak ára az égbe szökött. Ezért van, hogy egyre több vasút őrült vásárol használt cuccot, aminek következtében természetesen a használt vasutak ára is megy fel, ha nem is az égbe, de a padlásig biztos.
Digitális vezérlésnél valószínűleg valamilyen nagyfrekvenciás jelet szabályzol, minden szabályzó és minden mozdony páronként más-más frekin működik. Legalábbis erre tippelek. Nekem hagyományos vasutam van, a digitálisokat csak nézegetem. Mozdonyok alján fehér csík... Hmmm... Passz. Lehet valamilyen vezérlő bigyó. Analóg vasutaknál szokás ilyet használni. Pl. a mozdonyok aljára ragasztunk egy kicsi mágnest, a pályába pedig reed-csöveket építenek. Ezek kapcsolják a mozdonyon lévő mágnes hatására a váltókat, jelzőket, stb. Lehet az is valami hasonló okosság. -
Longjohn
csendes tag
Kattogás, lehet valami mechanikai gond, esetleg egy öntéshibás fogaskerék, vagy kardán, ami bizonyos ívbeállásoknál megfeszül. A villanást okozhatja a váltón pillanatnyi rövidzár, vagy valami hasonló nem kívánt kontaktus, vagy egyszerűen a mozdony szerkezete. Digitális, vagy analóg gépről van szó? Ha még garanciális a gép és módodban áll visszavinni a vásárlás helyére akkor tedd meg. Mellesleg megjegyzem, van egy 1964-es gyártású BR-118 as dízelmozdonyom, még TT Zeuke gyártás. A leg megbízhatóbb gép a járműparkban! Szóval nem kell megijedni a régi holmiktól, nagyon sok kiváló darabhoz hozzá lehet jutni. H0-ban főleg! Egy régebbi MARKLIN, vagy Gützold gép kimondottan színesíti a terepasztalt. Csak MARKLINnél vigyázz a két és három sínes rendszer megtréfálhat!
-
Longjohn
csendes tag
Hát igen. Lassan negyven éve gyűröm a kisvasút sínjeit. Többé kevésbé a TT méretarányban. Bár az ezelőtti terepasztalom H0-méretben épült. Egy kis egyvágányú fővonal, egy iparteleppel és egy nagyobb állomással. Viszont volt rajta működő felső vezeték. Amit saját kezűleg készítettem oszlopoktól a vezetékig. Megvették, pedig igazából nem akartam eladni. De olyan árat adtak, hogy nem tudtam ellenállni.
A mostani asztal már két éve készül. A jelzőktől az épületekig minden saját kezűleg. TT méretarányban egy modul terepasztal. Tehát a méretnek csak a hely szab határt, ami most még szűkös.Ez már nagyobb csont mint az eddigiek. Nem lehet megunni, mert a modulokkal szabadon lehet variálni a pályát.
Szerintem nézz körül a Vaterán az interneten, és érdemes kimenni pesten a Petőfi csarnokba is hétvégeken. Síneket is tudsz vásárolni, járműveket is. Olcsóbbak mint a boltban az ujjak, csak meg kell nézni mit veszel meg. Ha van fogalmad a rendelkezésre álló helyről és arról, milyen terepasztalt akarsz építeni, fővonal, mellékvonal, kikötő, teher pu. stb, esetleg tudok segíteni a tervekben. Fejlesztés alatt van egy web oldal, ott lesz rengeteg segítség a terepasztal építéshez.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- BestBuy ruhás topik
- Debrecen és környéke adok-veszek-beszélgetek
- PlayStation 1 / 2
- Alakul a SpaceX Starlink európai ellenfele
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- Steam topic
- Milyen belső merevlemezt vegyek?
- Mibe tegyem a megtakarításaimat?
- Az Oppo Find X8 Ultra lett a legvékonyabb kameramobil
- Nyaralás topik
- További aktív témák...
- Csere-Beszámítás! RTX Számítógép játékra! I7 6700K / 32GB DDR4 / RTX 2060 / 500GB SSD
- SanDisk Extreme Portable 8TB (SDSSDE61-8T00-G25)
- Telefon felváráslás!! iPhone 15/iPhone 15 Plus/iPhone 15 Pro/iPhone 15 Pro Max
- Apple iPhone SE 2020 64GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Eredeti, új Lenovo 330W töltők - ADL330SDC3A
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest