- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- Yettel topik
- iPhone topik
- iOS alkalmazások
- Apple iPhone 14 Pro Max - sziget fesztivál
- Milyen okostelefont vegyek?
- MIUI / HyperOS topik
- Apple Watch Ultra - első nekifutás
- Xiaomi 14 - párátlanul jó lehetne
Hirdetés
-
Toyota Corolla Touring Sport 2.0 teszt és az autóipar
lo Némi autóipari kitekintés után egy középkategóriás autót mutatok be, ami az észszerűség műhelyében készül.
-
Konzolokra is megjelenik a Deathbound
gp A PC-s verzió mellett megkapjuk a teljes kiadást PlayStation és Xbox platformokra is.
-
A Video AI lehet a One UI 6.1.1 ütőkártyája
ma Vagy hogy fogja a mesterséges intelligencia manipulálni a mozgóképeket?
-
Mobilarena
A topik mindazokhoz szól akik foglalkozni szeretnének, vagy már foglalkoznak vasútmodellezéssel. Nem csak szegecs számláló technikákról szól az oldal, elfér rajta minden ami modellvasút. Vagyis a legpontosabb, profin kivitelezett modelltől, a házilagosan, papírmasé-fűrészpor technikával készült terepasztalig bármi.
Új vagy régi, digitális vagy analóg, bárki bármilyen témával jelentkezhet, hogy a közösség okuljon, szórakozzon általa. Kiállításokon készült képekkel, vagy a saját alkotásokról készült fotókkal és persze megfelelő magyarázó szöveggel a képekhez.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Batman2
őstag
Szevasztok !
Mindenkihez szól e topic, akikben még lakozik szenvedély a modellvasútazás iránt és szeretnek újítani, alakítani . . .
De azoknak is, akik még, vagy egyáltalán nem foglalkoztak ilyennel. Hátha megkedvelik.
Sohasem késő elkezdeni !
És egyáltalán nem csak a kisgyerekek játéka, sőt . . .
Üdv.: Batman2Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Abszolút nem hülyeség, én már régóta ezen dolgozom, egy minden funkciót ellátó vezérlőkártyán a sz.géphez. Idő hiányában még nem készült el, de sok részlete már részben ki van dolgozva, illetve egy kisebb, egyszerübb kártyát már készítettem saját magam PChez (a PC elektronika topicban megtalálhtaó a fotója is).
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Nem, azért nem ilyen extrém dologra gondoltam !
Bár a sok érdekes megoldás között egy ilyen is elférne.
A moddolással a kocsik, házak, mozdonyok, elsősorban elektronika alakítására, elektronikai vezérlőmodulok, számítógépes vezérlés megvalosítására gondoltam, de bármi egyéb kisebb-nagyobb átalakítás belefér.
Üdv..Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Örülnék, ha bővebben megosztanád a nézeteidet, arra vonatkozóan, hogy miért nem való ide a PH-ra?
Szerintem nagyon is helye van itt, a sok egyéb szerteágazó/sokrétű témák között egy ilyen szorakoztató, élvezetes hobbinak is.
E mellett a gondolkodás, a probléma megoldás mindíg fejleszti az elmét !
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Na szóval én olyanokat variáltam eddig, hogy nehány, egyébként világítással rendelkező kocsit átalakítottam. Egyrészt az nem tetszett, hogy mikor mennek a kocsik, a világításuk igen villódzik, csak állóhelyzetben egyenletes, de akko rmeg nincs is a sínben áram, csak ha mozdony nincs rajta.
Erre azt találtam ki, hogy LEDeket szerelek az ízzók helyébe és pufferkondenzátorral hidalom át a kerekek szakaszos érintkezését. Viszont, mivel a pályán a mozdonyok mindkét irányba tudnak menni nyílván és mivel ez hagyományos analóg pálya, így a polarítás a sínekben a z iránnyal változik, a LEDek és a kondinak meg meghatározott, polaritásfüggő bekötés szükséges. Így, mivel ez a váltakozás felfogható egy lassú periodus idejű váltóáramnak is, egy egyenirányító hidat is tettem a kapcsolásba, ami azért is lényeges, mert így viszafle elszigeteli a kocsi elektromos rendszerét a sinek és a többi fogyasztótól, vagyis a kondiból nem megy a sinekbe visza az áram, csak a LEDek vehetik fel.
Így már szépen világít folyamatosan a kocsi.
Ezt a kapcsolást előszőr sárga LEDdel aztán fehér LEDdel is megcsináltam.
Ha a fehér LEDeket halvány, pirosas narancsos lakkal befestjük, akkor egész ízzófényük lesz, hasonlóan a valósághoz.
A mozdonyokban is lecseréltem az ízzókat, márcsak azértis, mert nem tudtunk már beszerezni, ilyen 12Vos moddell ízzót a rosszak helyett.
Azoknál a mozdonyoknál, amelyeknek mindkét irányba mindkét színű lámpájuk van, egy piros és egy fehér LEDet kötöttem be, fordított polaritással. Mindekttő elé ellenállást kötöttem be és egy 100nF-os kondenzátort is, mivel a motor, mint tekercs működése közben jelentős feszültségű visszáramok is gerjednek, amik kondi nélkül kinyújtják a LEDet.
Kocsiknál még gondoltam arra is, hogy jó lenne, ha akkor is világítanának egy darabig, amikor nem megy a szerelvény, tehát áram sincs a sínekben. Erre egy kisméretű pufferakkut gondoltam használni, ami még belefér egy vasútmodell kocsiba, de ezt még nincs kivitelezve.
És még sok egyéb, más kisebb kiegészítő kapcsolást.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Na . . ., senki sem vasútazott és nem csinált házi átalakításokat modellvasúton?
Nem hiszem.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Dodge_Dealer #15 üzenetére
Hi
Bizony-bizony, sokan játszottak még fiatalabb korukban kisvasúttal és sokan mondják azt, most, immár idősebb korukban, hogy már nem játszanak, nincs idejük, esetleg kinőttek belőle, de inkább az előbbi.
Időm az nekem is nagyon kevés van, de ettől függetlenül akarom csinálni és foglalkozom a témával. Nekünk ugyan nagyjából lenne rá helyünk, hogy elővegyük és öszeépítsük az egész terepasztalt, de állandóan azért csak nem lehet kinn és idő, amíg öszeépítjük, meg szétszedjük.
Ettől függetlenül szeretném mostmár gyakrabban előszedni és a folyamatot azzal is gyorsítani, hogy az egyes elemek közötti kábelcsatlakozásokat megcsinálom egy-egy sok tüs vagy hasonló csatlakozóval, igy a szétszedés és öszerakás meggyorsul.
De mi történt a Te vasútaddal? Eladtad darabokban, vagy elajándékoztad, vagy még részeiben megvan, csak nem foglalkozol vele?
NOHAB mozdonyunk nekünk is van és még sok más.
Egyébként az is felvillanyozott a modellvasútazás iránt ismételten, amikor az interneten rátaláltam a NOHAM-GM alapítványra és megismertem a tevékenységét.
Ez újabb lendületet adott számomra!
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Dodge_Dealer #17 üzenetére
Hi
Hú , hát azt vétek volt eladni, az már olyan szám aminél már csak gyarapítani szabad ! Nagy kár volt! Mástmár ez van..
Mostanság egy ekkora gyüjteményt nem könnyü öszeszedni, de ha elég nagy benned a vágy/elhivatottság, akkor még most sem késő újrakezdeni, esetleg egy kicsit más szemszögből is!
Nálunk nagybátyjám és anyám voltak azok, akik fiatal korukban elkezdtek foglalkozni ezzel, aztán én örököltem meg mostmár a felszerelést és a megszállottságot is. Nekünk van kb. 8 mozdonyunk (mindent egybevéve), vagy 40 kocsink és egy öt, egyenként kb. háromnegyed négyzetméteres terepasztal két pályával és a hozzátartozó sínhálózattal.
Manapság már igen drága mulatság még használtan is bármit venni. Nemrég jártam nagybátyjámmal Pesten, alig vettünk pár váltót, sineket és egy kocsit és máris tízésfélezret költöttem el és ez mind keményen használt.
Még jó, hogy már van egy alap. De azért továbbra is szeretnék fejleszteni.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Dodge_Dealer #19 üzenetére
Hi
Az adatlapod szerint Te vagy pesti, tehát neked jobban kell tudnod !
Én még arról sem tudtam egészen mostanáig, hogy van, vagy volt ilyen ott.
De ha volt, remélem van is és egyszer én is eljutok oda.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Dodge_Dealer #22 üzenetére
Hi
Egyébként írtam az egyik hozzászólásomban, hogy nemrég jártam Pesten szétnézni modellvasút boltok terén.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Dodge_Dealer #22 üzenetére
Ha ez a Te pályád volt akkor ,
De akkor is ha nem, minden elismerésem az alkotóé
A mi terepasztalunk olyan, mint egy félkész asztal. Igazából a terep hiányzik róla, csak sinek vannak rajta, egyébként a puszta kartonpapír van alatta. Ha ilyen profin fel lenne építve, nem tudnánk hová tenni, mert jelenleg egymásra rakva tároljuk a lapokat. Mondjuk amúgy is már át fog kelleni dolgozni a lapokat, mert elég gyengék, tisztán kartonpapír az egész, kivéve kettőt, aminek a szegélye már faléccel is megvan erősítve.
Arra gondoltam, hogy fém, vagy fa kerettel, illetve közbenső tartódarabokkal és hungarocellel erősítem meg. Bár az egész alsó hungarocell borításnak az a hátránya, hogy akkor a vezetékekhez és egyéb dolgokhoz a lap alján nam férek hozzá.
Majd még gondolkodom, hogy lenne a legjobb.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Csak, hogy fent legyen a porondon, ha netán erre tévedne egy modellvasút rajongó.
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Most jutott csak eszembe a PH! oldal átvariálása és a holmiaim eltünése óta, hogy volt egy ilyen tpicom.
Sajna, akkor vetélytársak vagyunk, biz. téren, mivel én is TTben nyomulok, máramennyire azt nyomulásnak lehet nevezni, hogy vagy 5 éve biztosan nem volt előszedve.
De azért most is gondolkodom a dolgokon és amint a topic címe is több-kevesebb sikerrel elárulja, a külömböző módosításokon, korszerűsítéseken most is dolgozom, ha lassan és ritkán is.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Üdv minden kóbor léleknek!
Írok egy kis ízelítőt az állományunkról, hátha valaki kedvet kap a vasútazáshoz..
Jelenleg van két villany mozdonyunk, egy zöld, mindkét végén mozgó ''orrú'' és egy V43-ashoz hasonló másik villany. ezentúl van egy NOHAB modellünk is, sajnos nem a magyar szép piros, hanem egy zöld, sárga csíkos festésű példány, aztán van egy 424-es jellegű gőzösünk (lehet, az is). Van egy kék, fehér csíkos, négy tengelyes és egy valamivel kisebb, piros, háromtengelyes tolatómozdonyunk is. E mellett még van egy kis, átlag készletbeli, kis gőzős mozdonyunk is.
Van négy személy és egy ennek megfelelő postakocsink, egy kisebb, teher postakocsink, jónehány két és négy tengelyes tartálykocsink, vagonunk, két konténerszállító, fa szállító, stb. Összesen kb. 45.
Mindezek futnak egy kb 4ésfél méter hosszú és kb 1.2m széles terepasztalon, melyen két fuggetlen, ovál pálya van a két végén levő kanyarban átjárással egyikről a másikra. egy állomás vágányokkal és egy kitérő az egyik végére, felmenettel és hiddal.
A pályába két jelző, jelzőautomatikával és egy előjelző van beépítve és az egyik végén van a két vasúti hálózati trafó (FZ1) helye és a kezelőszervek . Ezen túl van még utcai lámpánk is, természetesen jó nehány házunk is, de ezek csak ideiglenesen vannak a lapokon, ha össze van építve az egész.
A sinek és váltók a lapoktra vannak rögzítve (és mostmár össze is vannak forrasztva) kivéve a lapokat összekötő darabokat.
A kábelhálózat a lapok alján fut, az egyes lapok között pedig eddig csavaros megoldással volt összekötve, de ezt le akarom cserélni a számítástechnkiai eszközöknél (főként régebbi, párhuzamos nyomtatók) használt (D SUB) gyors csatlakozókra. Így ha a lapokat egymás mellé illesztjük, akkor ezek azonnal összecsúsznak.
Mivel a pálya öt lapra szedhető szét és most is ilyen szétszedett állapotban van tárolva, nincsenek ráépítve épületek, közvilágítás és domborzat, ami mondjuk hiánya egy szép terepasztalnak.
De annak, aki emúgyis állandóan variálni szeret és főképpen az elektronikai része ízgatja, ez is nagyon jó szórakozás.
Ez nem azt jelenti, hogy én ne végynék egy szép, ígényesen kidolgozott felülettel rendelkező pályára, de az említett okok miatt ez a helyzet. Talán egyszer másképp lesz.
Üdv. és kellemes ünnepeket, boldog, sikeres és játékban, szórakozásban, no meg modellezésben gazdag új esztendőt mindenkinek!
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
No, január kivettem egyhét szabadságot és foglalkoztam végre, reggeltől-estig a terepasztalunkkal.
Legfőbbképpen elektronikailag foglalkoztam vele, ugyanis már egy teljes generálra szorult, mivel a legjobb mozdony is alig akart a síneken megmozdulni, annyira leoxidálódtak már az érintkezések.
Így tehát végre elvégeztem a felrögzített síndarabok forrasztását is és csináltam minden rázós pontra (pl. két váltó közötti sínszakasz) egy-egy árambeadást.
E mellett, mivel még mindíg az egyes lapok szélén végigmenő és csavarokkal rögzített kébelköteg kötötte össze azokat, a csatlakozásokat a terveimnek megfelelően átalakítottam.Olyan csatlakozókat akartam szerezni hozzá, amiket a lapok közé teszek be és simán a lapok összecsúsztatásakor egymásbacsúsznak biztonsággal azok is. Ismertem olyan csatlakozó típust, ami jó erre, de egyrészt olyat nem tudtam beszerezni megfelelő méretben, másrészt ami volt, az tul drága volt.
Ezen tul volt még több fajta is, de azok is igen drágák voltak (csak az egyik fél ezernél több volt). Végül számítástechnikában szokásos D-SUB csatlakozó mellett döntöttem, az legalább megfizethető árú.
Vettem 37 és 25 pólusúakat is. Mivel ezek csak pontos illesztésnél mennek össze, így a lapok közötti csatlakozásról letettem, helyette oldalra vezettem ki a kábeleket és arra forrasztottam a csatlakozókat és így csatlakoznak a lapok.
Ezzel már igen gyors az össze és szétszererelése a terepasztalnak és a sínforrasztások és árambeadások után a pálya is szinte tökéletes lett, így már élvezetesen lehet vele játszani.
Ezen tul elkezdtem egyéb fejlesztéseket is.
Van egy saját készítésű fénysorompó vezérlő áramköröm, azt építettem be a pályába, egyelőre csak ideiglenesen.
És a már LEDesített világítású egyik személykocsit feljesztettem tovább. Tettem bele egy új áramkört, amiben egy LM317-es feszültségsatbilizátor IC, egy diódahíd és egy 1000mikró/16V-os kondenzátor van, no meg a két fehér LED, ami a fényt adja.
Megfelelő beállítással elértem azt, hogy a pálya már alacsony feszültsége mellett is folyamatosan megy a kocsi világítása és LEDek is igen jó fényt adnak még.
Bár még csak kísérleti verzió volt és nincsen fixen beépítve a kocsiba, de ezek egészen biztosan beférnek majd a burok alá is.
Egyelőre ennyit, ha netán valaki olvassa és érdeklődik a dolgok iránt, akkor szívesen állok rendelkezésre.
Üdv..Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Látom, továbbra sem nagy az érdeklődés modellvasút iránt, epdig biztos, hogy vannak modellezők, többen, csak bizonyára nem járnak a PH! környékén.
Bár azóta én sem foglakoztam vele, mert nem értem rá, sok a meló.
Üdv.:
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Úgy látom, itt inkább eladják a vasútat, mint hogy használják, persze vannak, akik meg megveszik, azok nyílván használják is !
Így tehtát szívesen látom ezeket az emberkéket ezen topicban is !
Üdv.:
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Gyönyörűek a kocsik, még nem is láttam ilyeneket !
Nekünk is van ilyen piros villanyunk, csak annak világosabb a teteje. Sajnos mostmár betegeskedik, valami kicsit megkphatott benne és kanyarokban kicsit csúnya a hangja, nagyon sajnálom.
Hát igen . . . Külföldön (nem szerény kis hazánkban) vannak megszállott vasútasok, akiknek eképesztő anyaguk van és játszanak is vele többnyire, nem csak nézik. Bár, azért nálunk is vannak lelkes, megszállott modellvasútasok, csakhát az itteni életmód és ''jólét'' nem igazán kedvez ennek, s más hasonlónak sem.
Valami műsorban láttam én is olyan terepasztalt, ami valami teremben több szinten működik és látogatható is. Valami 20 évig építette egy teljes lelkes család. A nem semmi . . .
Talán még meg is van videón.
Én is adós vagyok már régóta egy adag fotóval, de majd felteszem már végre, mostmár vannak.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Némelyiknél komolyan elgondolkodtam, hogy az most rendes vaút és környezet, vagy modell az egész !
Igen, jó ilyet építeni, bár nekem egy ilyen pálya már túl befejezett lenne, nem tudnék mit alakítani benne, az pedig nekem a végemet jelentené. Én mindíg ügyködni, alakítani szeretek valamit rajta, van is persze mit, bőven!
Majd elnézek a honlapodra is, bár már nerég jártam ott, és nem is említetted a modellvasútad.
Pedig az is legalább olyan hobbi, akár a számítógép !
Örülök a fotóknak !
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
-
Batman2
őstag
Na, végre itt vannak már a vasútfotóim, majd apránként belinkelem.
Mire hazamegyek, mindíg agymosásom van és elfelejtek mindent, már csak TVt nézek és megyek aludni.
Előszőr is a hat mozdonyunk: [link][link][link][link][link][link]
A N.O.H.A.Bban látszik az átalakított világítás egyik védőkondija is.
Egyébként mindegyik fehér LEDes világítású már, már amelyikben eredetileg is volt világítás, asszem 4ben.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Pár centis makrofotónál és lámpavilágításnál ne is csodálkozz, hogy ilyenek. Talán nagyon sok fény esetén, mikor már nagy a mélységélesség, akkor lenne éles nem csak egy pontban.
De azt hiszem, ettól még látható a lényeg.
Ja, egyébként készíts jobbakat!
Üdv.:
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Itt a nyár, a nyári szabadságok és a hobbik, főként a modellvasútazás ideje !!!
Kedvcsinálónak folytatom a kocsiparkomat, nehány tartálykocsival:
[link]
[link]
[link]
[link]
[link]
[link]
[link]
[link]
[link]
No, egyelőre ennyi !
Majd legközelebb folytatom, macerás ez a képfeltöltés, majd elkeveredek a sok egyszerre megnyitott ablak között váltogatni és természetesen el is mentem mindíg magamnak is a linkeket.
Üdv.:
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Úgy látom, nem nagyon vasútaznak az emberkék (vagy csak nem írnak), gondolom, nyaral a többség.
Igaz, én sem vasútazom, csak én dolgozom helyette ilyenkor is.
Azért hozzá kell tenni, önszántamból.
Üdv.:
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Most viszont már vasútazom !
Folytatom a terepasztalon télen elkezdett javítást, korszerűsítést.
Tovább folytatom a pálya áramellátásának stabilizálását, most a másik oldalán a lapoknak és nehány belső rész kiépítését és stabil áramellátását.
És gondolkodom már a számítógépes vezérlés megvalósításán is.
Az első lapon van most is a legtőbb vezeték és még vagy kétszeresére, sőt háromszorosára nőne, ha a tervezett illesztőkártyát is rászerelném.
De ha már a terepasztal lapjára szerelem, akkor legalább már rövidebb drótok kellenek a kártyáig és onnan csak 8-10 vezeték jönne csak ki.
De esetleg lehetne még benne egy párhuzamos-soros átalakító is, akkor még kevesebb.
De ez még a jövő zenéje, mert még a kapcsolási rajz terveimet sem lelem, pedig már egy adag alkatrészt is megvettem hozzá vagy három éve.
Járjon másnak is az agya és írja le, mit alkotott, alakított !
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Ja, igen, jól táttad.
A pályába adott, eltérő frekvencián való vezérléshez viszont a mozdonyokba is kell külön árakör, ami dekódolja a jelet és végrehajtja !
Ugye jól tudom?
Ezt egy TT mozdonyba kissé nehézkes beépíteni, másrészt a három kommutátoros motort is célszerűen le kellene cserélni ebben az esetben egy 5 kommutátorosra, mert különben kissé darabos lenne a fordulatszámszabályozás alacsony tempó mellett !
Ebbe én eleve nem is akartam belevágni, bár kétségtelen, nagyon jó és bizonyára élvezetes megoldás is. Gratula neked hozzá !
Viszont itt már adott minden, meg van oldva egy féle képpen és nem iagzán van lehetőség az elektronikai újításokra, variációkra, amit viszont én a legjoban élvezek az egész modellvasútazásban, hogy magam alakíthatom ki az egészet.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
-
Batman2
őstag
Dehogynem
Éppen azért nem vagyok én sem géközelben !
Éppen Pénteken voltam nagybátyjámmal együtt Pesten modellvasút cuccokat nézni.
Vettünk is négy mozdonyt meg egy expressvonati kocsit.
Hétvégén is ezekkel töltöttük az időt, megtakarítottuk a mozdonyaink kerekeit és karbantatrásokat végeztünk rajtuk. A terepasztalon végzedő átalakításaimmal is haladtam valamennyit.
Nekem is sajnos csak aprénként halad a modellvasútazás, mert közben dologzni is kell, igaz azt is szeretem.
Tudom, hogy a kezdő lendület mindíg nagy, ez így is van jól, de azért türelem.
Üdv.:
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
A digitális vezérlésnél a pályában folyamotosan jelen van a 12V egyenáram és erre a tápfeszültségre van ''ráültetve'' a nagyfrekvenciás vezérlőjel, amit a mozdony áramkörei leválasztanak a tápfeszültségről és dekódolják az információt belőle, aztán végrehajtják az utasítást. A vezérlő jel természetesen minden egyes modonynál más, így lehet külön vezérelni azokat, ha jól tudom egy vezérlő 99 mozdonyt tud vezérelni.
Ez elektronikailag több helyen van így megoldva, hogy a tápfeszültség viszi az információt is (pl. kétvezetékes kaputelefon rendszerek), ügyes megoldások.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Szevasz
Egyáltalán nem bonyolult az analog irányítás sem, és ott ráadsául több apró trükköt lehet akár házilag is megoldani.
Az alap az, hogy van egy billentyűsor (pl. ''TT zongora''), amivel a szakaszokat tudom kapcsolni és van egy adag nyomógombos kapcsolósor, amivel pedig kettessével a váltók állíthatóak egyik, vagy másik állásba.
A jelzőlámpáknál pedig az egyirányú hatásosságot, pl. egyenirányító válgány oldja meg és egy nyomógomb megnyomásával már zöldre is váltható.
Ez számomra sokkal érdekesebb,.mint a készen kapott digitális rendszer, amivel nem kell máe semmit foglalkozni, csak játszani.
Nekem az a játék, hogy folyamatosan alakítom és új elektronikai megoldásokat találok ki és közben mindíg egy kicsit játszom is az egésszel.
Természetesen van a digitális rendszernek is érdekessége, de számomra leginkább akkor, ha én alakítom azt ki, ami szándékomban is áll.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Ja, ez teljesen igaz !
Sajnos BR118-asom egyáltalán nincsen.
De azért ne panaszkodjak, mert mostmár mindent számolva van 11db mozdonyunk, az már jó szám !
Jelenleg még nincs is elég szakasz hozzá, hogy mindegyiket fel tudjam tenni !
Egyel kevesebb van, mint mozdony, de még úgysem lenne átmenő válgány, úgyhogy legalább +3-at kell még létrehoznom.
Ez elvileg nem lesz probléma, mert úgyis tervezés alatt van egy hegyi állomás rész, ahol pont 3 szakaszt gondoltam kialakítani.
sajnos a nemrég vett négy mozdony közül az egyiknek egy kerékpárja annyira kajlán megy és a műanyag is féloldalasan kikopott valszeg emiatt, hogy jelenleg nem igazán élvezhető a használata, de nagybátyjám is rajta van a dolgon és ki tudja talán pótolni a hiányt és a kereket helyre tenni.
Ez történetesen egy NOHAB, amiből már van egy tökéletesen működő példány.
Motanában a pálya alakítása mellett a világítós személykocsik LEDes, stabilizált tápegységes megoldásán dolgozom.
Már három kocsi át van alakítva, gyönyörűen egyenletesen világítanak és még megállás után is nehány másodpercig, amíg a kondiban van szufla.
Az eredeti ízzós, ygakorlatilag nem is látszott, hogy van benne.
Jó munkát mindenkinek !
Üdv:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Az alábbi információt minden vasútbarát és modellező figylemébe ajánlom:
2006-ban is megrendezzük a Vasútmodell kiállítást és versenyt a Közlekedési
Múzeumban. Az esemény pontos időpontja 2006. szeptember 29-október 15.
Ez a szokásos őszi vasútmodell és terepasztal kiállítás, ami eddig a PeCsa épületében volt, Budapesten
.
Gyertek minél többen, ez tényleg színvonalas kiállítás szokott lenni !
Üdv.:
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Mi is voltunk fenn szombaton a kiállításon.
sajnos, ahogy sejtettem, a hely itt sokkal kisebb. mint a Pecsa épületében volt, így sokkal alacsonyabb lett a színvonala is a kiállításnak. Persze azért így is vagy négy órát töltöttünk ott.
Nem vásároltam mozdony, mert a használtak elég romosak voltak, mindegyiknek voltak komolyabb hibái, ha jobban megnéztük, illetve volt egy-két jobb, ritka példány is, azok meg már drágák voltak. NOHABot néztünk, abból volt vagy öt példány is hazsnált, de a jobb állapotúaknak sem volt tapadókerekük, még csak tapadógyűrüjük sem. Úgy meg nem érnek semmit, mert megcsúsznak.
Volt viszont egy új gyártású, Tillig TT NOHAB, az nagyon szép volt, de drága is, 30 E Ft.
A pályákban az volt a jó, hogy mindegyik más felépítésű és más van rajtuk jobban kidolgozva, így mindegyik magában is érdekes.
Azt udtam meg, hogy jövő júnuis vége-julius elején Veresegyházán lesz egy nagyobb modellvasút kiállítás, ahova meghívják a most innen hely hiányában kimaradt embereket és lesznek külföldi kiállítók is.
A neten is meg lesz található állítólag, mindenkinek ajánlom majd figyelmibe, hogy keresse, de én is jelzem, ha megtudtam valamit.
Jó építést és kollekció bővítést mindenkinek !
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Igazad van, de ne felejtsd el, hogy Magyarországon vagyunk, itt, főképpen az emberek pénze és rendszerint ideje is sokkal kevesebb, ez is látszik nyilván ezeken a terepasztalokon. Kétségtelen, voltak némelyiken komolyabb hiányosságok is, melyek részben igénytelenségből is adódhattak, vagy csak egyszerűen nem figyeletek rá eléggé.
Számomra már szinte az is zavaró, ha valami teljesen ki van dolgozva, mert az már unalmassá válik, ott már nincs mit újitani.
Egy szóval (de lehet, hogy több lesz ) én azért értékelem az itteni emberek munkáját is, nem mellesleg a mi terepasztalunk is messze nem egyteljesen kidolgozott valami, egyrészt pénzem sincs annyi és időben is rendesen szűkében vagyok, de azért igyekszem és számomra így is érdekes, ez a lényeg, pedig nem vagyok igénytelen ember.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Szevasz
Láttam én is boltban ezt a hosszú egyenes, egybesint, ha jól emlékszem, az új T profilos. Gondolom Te is erre gondoltál !
Azt nem telejesen értem, hogy mi is a problémád, de nem is igazán ismerem ezt az új típust, mert nekem a terepasztalban csak réhi U profilú sinek vannak, egyedül 2 darab váltóm van, ami ilyen új rendszerű.
Azért ha bőveben megosztanád a problémádat velem, hátha tudnék segíteni !
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Itt egy sematikus kép a két sín típusról [link] .
Én a régebbit használom, annak az a hátránya, hogy egy idő mulva lekopik a járófelületről az ón réteg és megrozsdál, nem érintkezik.
Ekkor már gyakorlatilag használhatatlan.
Az új típus előnye, hogy tömör rézből van, amiről, ha le is kopik a felületi -feltételezem- króm réteg, akkor is réz van a felszínen, ami még mindíg rendesen érintkezik és nem roszdál.
Ezentúl a járgányok kerekeit sem ívesen koptatja, hanem lapos felszínnel, mivel lapos a fleülete és így a nagyobb felszín miatt lasabb is a kopás.
Arra nem emlékszem hírtelen, hogy a két darab, új sínes váltómon a csatoló lemez hogy van rátéve, de majd megnézem és megmondom !
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Akkor sajnos nem tudok segíteni !
Aokat a síneket nem vettem közelebbről szeműgyre, csak a boltban láttam.
A típusjelzésekről fogalmam sincs, de szerintem nincsen nagyon sokféle és nem országonként változik.
Illetve úgy lehet, hogy több jeleőlés van, hogy van e a sínre még valami további anyag téve, pl. zuzalékkő, de alapjában véve akkor is egy adott típusról van szó, csak annak kinézetben módosított változatáról. Tehát csatlakozásilag nem különböznek egymástól.
Egyébként a valóságban sem mindenütt van zuzalék a sínek között. Biz helyeken csak szurkos fa talpak vannak, kövezet nélkül, ez van váltókon kívül máshol is, de arra most nem emlékszem, hogy hol láttam ilyet. Ez persze nem egy egész állomásnyi hosszan van, csak szakaszonként.
Ezen túl házilag is meg lehet csinálni a kövezést. Ha neten szétnézel, van több vesútmodelles oldal, ahol be is mutatják a terepasztal készítés lépéseit.
Előszőr valamilyen, pl. fa ragasztóval telenyomján a talpfák közötti hézagokat és a sín szélét, melybe utána beleszorják a kis szemcseméretű, szitált szóróanyagot.
Szóróanyagot is lehet kapni boltban is, de daját magad is kereshetsz valamilyen útszóró, stb. anyagból válogatva.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Elkészült már majdnem teljesen a legújabb átalakításom !
De előtte még a személykocsik világításának átalakításáról teszek fel nehány képet, amikről már korábban írtam.
Fotók: [link], [link], [link]
A kocsikba egy, nagy puffer kondis feszültség szabályozó áramkört építettem, így a kocsik világítása a menetsebességtől (feszültség) független, már nagyon kis feszültségnél elérik a teljes fényüket és a nagy pufferkondinak is köszönhetően az egyébként igen vacak áram ellátásból adódó villódzást is teljesen kivédi a kapcsolás.
Ezen túl nem azonnal kapcsol ki, mikor megáll a szerelvény, még megy 2-8 másodpercet (leállítás előtti feszültségtől függően).
A világítás, bár kissé túl fehér, nagyjából megfelel egy mai, korszerű, fénycsöves világítású személy kocsi világításának, de a színhömérsékleten némi kis színes lakkal lehet alakítani abszolút élethű kinézetre.
És akkor most a legfrissebb munkámról:
Egy Ludmilla világítását alakítottam kicsit át.
Egyrészt az ízzók helyett LEDeket tettem be. De mivel a LEDek elég érzékenyek és több esetben fordult már elő, hogy működés közben kimentek, többek között ezért is nekiláttam egy jobb meghajtás, feszültségszabályozó beépítéséhez.
Mivel a hely igen kevés egy TT mozdonyban, így az SMD alkatrészek mellett döntöttem. A feszültség szabályozó IC amúgy is adott volt (SMD), amit már korábban beszereztem, így csak a többi alkatrészt, nehény kondi, ellenállás és diódát kellett beszereznem hozzá.
Mindkét oldalt külon-külön feszültségszabályozó látja el árammal, a menetiránynak megfelelően, illetve a piros LEDekket keresztben, mindíg az ellenkező oldali szabályozó táplálja.
Egy harmadik panelon kaptak helyet a LEDek előtét ellenállásai és az egyenirányító diódák + a tápegységek előtét ellenállásai és a puffer kondenzátorok, amik a PWM szabályozás miatt mindenképpen kellenek, amivel később lesz hajtva a terepasztalunk.
Az SMD LEDek négy darab, extra vékony, hjlékony nyáklapra kerültek rá, a mozdony alsó lámpái mögé.
A mozdonyon eredetileg az alsó lámpák meg sem voltak csinálva világítóra, csak egy-egy festék pötty jelezte azokat.
Ezeket nagybátyjám kifúrta és fényvezető, átlátszó műanyag darabokat ragasztott bele, ami belülről le lett dolgozva a háznak megfelelően.
A mozdony alsó lámpáiból a külsők a pirosak, ezek lakk modellfestékkel vákonyan pirosra lettek festve.
Már elkészült a kaszni és az elektronika is teljesen, csak a SMD LEDes világító panelokon kell még a LEDek fényét megfelelően árnyékolni és szeparálni egymástól.
Végül mutatok nehány képet is az átalakításról:
Szabályozók: [link], [link]
Az áramköri panelek beépítve: [link], [link], [link]
A LEDek: [link]
Végül nehány kép működés közben:
menetirányban: [link]
és hátul: [link]
Ha teljesen készen lesz, akkor majd teszek fel fotót a burkolattal együtt is.
Üdv.:
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Vecsey Tamás #113 üzenetére
Szevasz
Köszi a linkeket, hasznosak!
Sok szép dolgot találtam rajtuk, már csak a heti biztos lottó ötös (hatos, vagy hetes) tippeket kellen elárulnod, akkor a vásárlás sem lenne gond !
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Na hány modellvasútas van az országban?
Már persze aki rálelt már a PH!-ra.
Udv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
Új hozzászólás Aktív témák
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- Asztalos klub
- Elemlámpa, zseblámpa
- Windows 11
- Witcher topik
- Kínai, és egyéb olcsó órák topikja
- YouTube
- Székesfehérvár és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Yettel topik
- További aktív témák...