Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Race-Face

    tag

    válasz reprokaiser #19 üzenetére

    A helyzet valóban rossz, de ezen kár mérgelődni. Szerencsére mi még nyomtatunk igényes munkákat is, például festőművészeknek, akik az első pillanattól kezdve ott ülnek, végigkövetik az összes lépést. A végeredmény egy szép könyv - ami a kutyát nem érdekli. Vicc, de igazi, komoly, szép könyveket nyomunk 200-500 (!) példányban, igénytelen hirdetési újságokat meg tízezres nagyságrendben... No comment.
    Ami még érdekes, hogy sok komoly cégnél, akik az ügyfeleink között vannak (pl. áruházláncok), csupa hozzá nem értő ''marketinges'' intézi a nyomdai ügyeket. Az egyik kék-piros logos (hehe, így hirtelen kettő is eszembe jut, tehát messze nem voltam egyértelmű) áruházlánc vezető szupermarketingese az első munkához egy korábban nyomtatott újságot adott, amit előtte félbehajtott, összegyűrt, megtaposott, eláztatott, megszárított..., szóval hogy azon rajta van a logo meg a színek. Aztán mikor megemlítettem neki, hogy próbálja már megszerezni az arculati kézikönyvüket, azt mondta, nekik olyan nincs. Persze. Elhiszem. Hogy egy nemzetközi áruházláncnak nincs. Hehe. Aztán végülis csak sikerült... És ez az ember, akinek a jelek szerint fogalma nincs az egészről, azt hiszi, hogy a tipográfia egy betegség, ő fog majd módosításokat kérni a munkámban? Mert jó, csinálja ezt egy kis cég, igénytelenek, leszarom. De egy ilyen cég már lehetne csöppet igényesebb... Ugyanakkor van pozitív tapasztalat is, ezért talán leírhatom, nevezetesen a skoda helyi kereskedője, aki rögtön cd-n küldött mindent, pedig csak egy logot kellett rárakni egy plakátra, mert ők voltak a támogatók.
    Az a baj, hogy Magyarországon ennek a szakmának nincs kialakult kultúrája. Sokan csak belecsöppentek (igazság szerint én is, igaz, azóta már majdnem nyomdamérnök lettem) anélkül, hogy valaha tanulták volna. Persze, nem igazán volt hol... Rengeteg embert ismerek a szakmában, akik tanult szakmája teljesen más, mégis kiváló szakembernek tartom. Ugyanakkor jár hozzánk egy iskola, a reklámgrafikai asszisztens tanulóknak mutatom be a nyomda működését, háááát... Elnézem a vizsgamunkákat, nem szeretnék közülük munkatársakat. És ők lesznek a reklámgrafikusok, papírjuk lesz róla!!! Pffff.

    [Szerkesztve]

  • Race-Face

    tag

    válasz dekoninck #3 üzenetére

    Corelben a kék, azaz Blue szín 100% cián és 100% magenta. Ez tényleg lila, nem a monitor vagy a corel hibája. Igazi kékhez a magentából kell visszavenni, 60% magentával egy olyan közepes kék árnyalatot kapsz, vagy kevergesd bátran, amíg megfelelő árnyalatot nem kapsz.
    A ''kinyomtatva kék'' gondolom azt jelenti, hogy nyomtatóval kinyomtatva lesz kék, nem nyomdagépen :) Mert ha nyomdagépen, akkor azt a nyomdát felejtsd el, ami a Corel Blue színét kékre nyomja :))
    Hát igen, ha nyomtatóról van szó, a színek ellenőrzésére el lehet felejteni. Alsó kategóriás nyomtatóknál (~100e Ft-ig) sajnos nem épp színhelyesek, különböző papírokon különböző színt produkálnak, inkább csak iránymutatóként lehet használni. Vannak persze proofnyomtatók is, ezek azonban igen drágák, és ez az üzemeltetésükre is vonatkozik. Speciális papír, speciális festék...

    Corel. Van előnye és hátránya is bőven. Ha most tanulod a szakmát, tudom ajánlani. Viszonylag egyszerű, könnyen lehet benne szép dolgokat összerakni. Még valami: a riválisokhoz képest olcsó - már ha valaki meg akarja venni :))
    Sajnos gyakorlatban kiderülnek a hibái is. Képek színbontásánál nem remekel, olyan munkát, amiben fotók vannak, nem szívesen adok a ''kezébe''. Vektoros munkákra viszont egyszerűen tökéletes, tehát némi szöveg meg rajzolt ábrák, logok, ilyesmik nem okoz gondot. Azért 100 oldalas könyv már megint nem az ő súlycsopotja...

    Ha profin akarod űzni az ipart, nem menekülsz meg néhány program elől. Vektoros feladatokra a Freehand vagy Illustrator nagyon jó, ezeket Corel után már egy hétvégén megtanulja az ember. Képekhez egyértelműen PhotoShop, az egész munkát meg QuarkXpress-ben lehet összefogni. Nekem nincs sok tapasztalatom az InDesign-nal, csak azt látom, hogy a környezetemben nem igazán használják, tehát én sem igazán használom :) Jó nekem nagyon a Quark-Photoshop-Freehand hármas :))

    No, ismét jó hosszú voltam, sorry...

  • Race-Face

    tag

    válasz dekoninck #1 üzenetére

    Szigorúan értelmezve a színhűséget a tft-k között jelenleg csak az EIZO ColorEdge CG21 ill. CG19 felel meg dtp feladatokra. Ugyanis csak ezek kapták meg a SWOP tanúsítványt. Ez persze csak igazi professzionális felhasználásnál érdekes. Sajnos az áruk is professzionális...
    Azt kell eldönteni, mire, mennyire komoly feladatokra fogod használni a monitort. Kishazánkban lassan már minden utcasarkon van valamilyen grafikai stúdió, majdnem minden házban lakik ''profi'' grafikus, a legkülönfélébb monitorokat használják. Sok esetben messze nem színhelyesek. Ez van.
    Az én itthoni monitorom (LG 795FT) nem színkalibrált (illetve csak ''szemre''), de már megszoktam, hogy mennyit tér el a képe a végeredménytől (nem sokat, kicsit ''színez''), ezt belekalkulálom. A cégnél kalibrált sony-k vannak, ott azért kevesebb a gond.
    Azért az nem véletlen, hogy a profik zöme még mindig crt-t használ. Egyrészt azonos képméret mellett jóval olcsóbb (pl. LaCie Electron Blue 19'' 120+fa körül, és azért az profi kis moncsi), másrészt ténylegesen színhelyes tud lenni. Az Apple studio display monitorai nagyon jók, de ott még nem tart ez a technológia, hogy egyértelmű választás legyen egy jó (!) crt-vel szemben.
    Szóval szerintem egyelőre ne erőltesd. A tft szerintem még inkább csak divat. Én speciel még várok, 1-2 év múlva hátha már elérhető megfelelő színhűség emberbarát áron. Addig meg rontom a szemem továbbra is a crt-vel...

Új hozzászólás Aktív témák