Új hozzászólás Aktív témák

  • MuFFo

    tag

    Érdemes lenne feléleszteni ezt a topicot, eltelt két év a legutóbbi hozzászólás óta. Azóta némileg fejlődött a világ, biztosan vagyunk jópáran akiket érdekelne kinek milyen tapasztalata van az lcdkkel, milyet érdemes venni ezekhez a munkákhoz. 2 éve még azt írták, hogy vegyünk inkább crt-t. Most hogy áll a dolog? Van best buy, vagy még mindig a k. drága és a bitang drága közül választhatunk?

  • reprokaiser

    csendes tag

    Csudajó monitorod lett, gratulálok! És nyugodj meg, azok az apró kis hibácskák, amiket esetleg te is észrevettél, sokkal kisebbek, mint amit nap mint nap elviseltünk a CRT képernyőktől. Kit érdekel, hogy van egy hibás pixel? A majd' egymillióba került régi retusmonitoromon megy keresztbe két tartószál - a Trinitron és Diamondtron képcsövek sajátja. Hányszor próbáltam már kiretusálni, hogy rájöjjek, nem a képben van a karc, hanem a képcsőben... És persze a jobb felső sarka enyhén sárga, nem lehet kikorrigálni. Ezekkel együtt kellett élni eddig is, és ezután is; bár szerintem az LCD-k esetében kisebb a hibalehetőség a teljesen digitális elvből eredően.

    A CRT vs. LCD vita pedig lefutott, csupán azok mondják az ellenkezőjét, akik a) nem láttak még jó minőségű és jól beállított LCD-t, b) akik nem akarják megfizetni egyelőre magasabb árát.

  • ibrahim

    csendes tag

    válasz reprokaiser #29 üzenetére

    No, meglett az Eizo L568 :)) Hát, szerencsére (eddig) hozza a nevének megfelelő minőséget és teljesítményt. Eszetlen szép képe van, őrület szép és nagyon egynletes színei :DD A gradiensek 99,999%-ban hibátlanok, a fekete az mindenhol korom fekete (de annyira, hogy ilyet lcd-ben még nem láttam), a teljes képernyős szürke és fehér is nagyon homogén. Baromi sok színekkel kapcsolatos tulajdonság állítható rajta. Egyetlen dead pixelem van, de szerencsére az is a balalsó sarokban, és csak 5-10 centiről látható - szóval nem zavaró. A jobb és bal alsó sarkokban van egy (tényleg) alig észrevehető elszíneződés - gondolom a beépített tápegység miatt. Összességében nem tekintem visszalépésnek képminőség terén a Matrox P650-nel meghajtott ViewSonic Pf95-ös CRT-hez képest, ami sztm nem kis szó :) Webre - az eddigiek alapján legalábbis - tökéletes lesz. Profi DTP-re persze azért valszeg soványka lenne.

  • reprokaiser

    csendes tag

    válasz ibrahim #28 üzenetére

    Sokan - magam is - hisznek abban, hogy a különleges minőségű berendezéseket igénylő munkák kivételével a tömegtermelésre elegendő a kommersz, de jó minőségű LCD, amilyet pl. a media marktban is találsz. Az igaz, hogy Eizo-t, Barco-t meg Quato-t sehol sem látsz kitéve, még Németországban sem. Igaz, azokat nem is kell nagyon megnézni, csak kifizetni és örülni nagyon...

    Aztán meg a nagytöbbség úgysem ilyen tévékben gondolkodik. Nekik szerintem sokat segíthet, ha nem az adatokat böngészik, hanem végeznek egy kis szemlekörutat.

  • ibrahim

    csendes tag

    válasz reprokaiser #27 üzenetére

    ''Az egyetlen szempont a te szemed pontja ? menj el és nézd meg magad.''

    Szívesen olvasnám az ötleteket, hogy hol van olyan hely - mondjuk - Bp-en, ahol a dtp-sek/designerek számára komolyan vehető kijelzők viszonylag széles skáláját (akár crt, akár lcd) meg lehet nézni működés közben, rendesen belőve. :( Nem sok ilyenről tudok..

    Egyébként vicces, hogy 19''-es méretben egyetlen (nem szélesvásznú) lcd-t nem találtam, ami 1280x1024-nél nagyobb felbontást tudott volna. Így meg persze jó bazi nagy pixeleket használnak... Ki érti ezt... :F

    Egyébként van vkinek tapsztalata a ksiebb, ''hétköznapibb'' Eizo LCD-kkel? Egy FlexScan L568AS-sel barátkozgatok... Persze webes, és nem print munkákra.

  • reprokaiser

    csendes tag

    Srácok, ezt a milliszekundum-kandela-rálátási szög dolgot nagyon el kellene felejteni. Gondoljátok, hogy van olyan gyártó, aki értékelhető, megbízható adatot ad ki ilyen téren? Szerintem nincs. Az egyetlen szempont a te szemed pontja ? menj el és nézd meg magad. Azért vannak a média marktok, hogy ott kiválaszd, ami tetszik, aztán megvedd az árut valami megbízható kis cégtől.

    Más oldalról közelítve, gondoljátok át: melyik az a széles fogyasztói piacra dolgozó cég, amelyik 20+ éve úgy él, hogy a cuccait csakis és kizárólag a médiaiparban, közelebbről a nyomdai előkészítésben és a videovágásban használják? Az Apple. Ők nem engedhetik meg maguknak, hogy rosszat adjanak ki. Nem is teszik. Lehet, hogy a termékeik nem mindig a ''cutting edge'' kategóriába tartoznak, de amit igérnek, nagyon stabilan tudják. Jók az Apple monitorok, finom grafikai munkára meg pláne, mivel ezt arra készítették, nem lövöldözésre meg szövegszerkesztésre. Ettől persze még szórakozásra is kitűnőek.

    Egyébként meg. Az egész világon három-négy TFT-panel gyártó cég lehet csupán, nem több. Típusaik egyre inkább hasonlítanak egymásra. Szerintem a különbségek a kiszolgálásban, a hibás pixelek számának elismerésében, a cserére való hajlandóságban vannak. Olyan gyártótól kell vásárolni, amelyik pozitívan áll a vevőihez.

    Az őszi Photokinán a következő komoly grafikai munkára alkalmas monitorokat láttam:
    ? Apple 20 és 23 collos modelljei. Szépek, megfizethetőek, hozzáférhetőek.
    ? Eizo ColorEdge 21 és 19 collos. Nagyon jó, sokan esküsznek rá, méregdrága.
    ? NEC MultiSync sorozat felső osztálya. Van ott egy hardver-kalibrálható darab, amit a szakfórumokon már sokan jobbnak tartanak, mint az Eizo-t. Itthon nem nagyon árulják.
    ? Quato IntelliProof 21 collos darab. Személyes kedvencem, ez a német cég nem foglalkozik mással, csak kalibrálható monitorok gyártásával! Ők tudhatnak valamit, a bemutatójuk is elég meggyőző volt.
    ? LaCie 19 és 21 collos vackai. Szép, jó, de a hazaáruló franciákkal már egyszer nagyon megjártam; senkinek nem ajánlom, hogy ettől a cégtől bármit vásároljon.

    A Barco, a kalibrált-monitor téma nagy öregje nem volt kinn már a tavaszi Drupán sem, szerintem lassan kiszállnak a monitor-ügyből. Volt egy 19''-os LCD próbálkozásuk tavaly előtt, de nem jött össze, gyorsan visszavonták. A CRT-s kalibrálható monitoraik mindig is a legjobbak voltak, egy Reference Calibrator IV-ért még mindig odaadnék bármilyen LCD-t. Csakhát több mint 2 guriga az ára.

    Hát ennyi.

  • dekoninck

    aktív tag

    válasz dekoninck #24 üzenetére

    Bocs, most látom, hogy a 21 colos monitorok még nincsenek a 17-esek szintjén. Akkor hát Apple?

  • dekoninck

    aktív tag

    válasz dekoninck #24 üzenetére

    Télleg, és a szélesvásznú monitorokhoz valami spéci grafikus kártya kell, vagy pl. egy Matrox G550 is képes meghajtani a 1680*1050 pixelt???? :F

  • dekoninck

    aktív tag

    válasz zoxo #23 üzenetére

    Most néztem, az Apple Cin. Display 20''-os nem is drágább, mint egy 21 colos Samsung. Netto 230 E körül vannak. Ezek közül melyiket lenne érdemes megvenni? Az Apple paraméterei ránézésre nem olyan jók, mint más neves gyártóké, gondolok itt a fényerőre és a kontrasztarányra. Miért mondják mégis, hogy nagyon profi monitorok?

    Viewing angle (typical) 170° horizontal; 170° vertical
    Brightness (typical) 250 cd/m2
    Contrast ratio (typical) 400:1
    Response time (typical) 16 ms

    Napjaink hireiben szereplő Samsung, BenQ moncsik ennél sokkal ''látványosabb'' értékekkel rendelkeznek. Hm?


    [Szerkesztve]

  • zoxo

    csendes tag

    Nu, ha má beszállhatok a vitába, akkó:

    Mint említve volt: ''Műnyomóra coated, ofszetre meg uncoated.'' - ez így ebben a formában nem teljesen egyértelmű.
    Tudtommal ofszeten is megkülönböztetünk coated, és uncoated színeket, ami a papírtól és festéktől függ.
    Műnyomón meg coated, vagy solid matte. Emmeg a festéktől függ.

    Ha esetleg igen nagy baromságot írtam, akkor egy részletes helyesbítést szívesen elfogadok.
    _________________________
    Corel, illustrator, freehand, miegymás programvitához meg annyit, hogy nem a progi a mérvadó, hanem a felhasználó. Mindegyik program már tudja azt a szintet, ami a dtp-hez kell, de nem mindegyik grafikus van egy szinten.
    __________________________
    Az eredeti témához pedig:
    Jelenleg, ha elérhető áron normális, színhű monitort akarunk, akkor crt-ben kell godnolkodni. Egy jó tft még kib. drága.
    Én is még várok pár évet, oszt az crt iiyamám lesz a másodlagos moncsim, elsődlegesre meg bedobok egy tft-t. (dejólesz!)

  • válasz reprokaiser #19 üzenetére

    Egy barátom reklámgrafikus, aki a vektoros cuccait kizárólag Corelben csinálja, mert azt szereti.
    A Compfair-en el szokta zavarni a Codra-sokat (Corel forgalmazói), és megmutatja nekik, hogy kell _valóban_ használni a Corel-t.
    Egyébként a srác kb. isten-császár szintű grafikus, szerintem megszámolni sem tudja, hogy hány reklámot csinált már a különböző ügynökségeknél. És ő is Corel-t használ... :Y

  • Race-Face

    tag

    válasz reprokaiser #19 üzenetére

    A helyzet valóban rossz, de ezen kár mérgelődni. Szerencsére mi még nyomtatunk igényes munkákat is, például festőművészeknek, akik az első pillanattól kezdve ott ülnek, végigkövetik az összes lépést. A végeredmény egy szép könyv - ami a kutyát nem érdekli. Vicc, de igazi, komoly, szép könyveket nyomunk 200-500 (!) példányban, igénytelen hirdetési újságokat meg tízezres nagyságrendben... No comment.
    Ami még érdekes, hogy sok komoly cégnél, akik az ügyfeleink között vannak (pl. áruházláncok), csupa hozzá nem értő ''marketinges'' intézi a nyomdai ügyeket. Az egyik kék-piros logos (hehe, így hirtelen kettő is eszembe jut, tehát messze nem voltam egyértelmű) áruházlánc vezető szupermarketingese az első munkához egy korábban nyomtatott újságot adott, amit előtte félbehajtott, összegyűrt, megtaposott, eláztatott, megszárított..., szóval hogy azon rajta van a logo meg a színek. Aztán mikor megemlítettem neki, hogy próbálja már megszerezni az arculati kézikönyvüket, azt mondta, nekik olyan nincs. Persze. Elhiszem. Hogy egy nemzetközi áruházláncnak nincs. Hehe. Aztán végülis csak sikerült... És ez az ember, akinek a jelek szerint fogalma nincs az egészről, azt hiszi, hogy a tipográfia egy betegség, ő fog majd módosításokat kérni a munkámban? Mert jó, csinálja ezt egy kis cég, igénytelenek, leszarom. De egy ilyen cég már lehetne csöppet igényesebb... Ugyanakkor van pozitív tapasztalat is, ezért talán leírhatom, nevezetesen a skoda helyi kereskedője, aki rögtön cd-n küldött mindent, pedig csak egy logot kellett rárakni egy plakátra, mert ők voltak a támogatók.
    Az a baj, hogy Magyarországon ennek a szakmának nincs kialakult kultúrája. Sokan csak belecsöppentek (igazság szerint én is, igaz, azóta már majdnem nyomdamérnök lettem) anélkül, hogy valaha tanulták volna. Persze, nem igazán volt hol... Rengeteg embert ismerek a szakmában, akik tanult szakmája teljesen más, mégis kiváló szakembernek tartom. Ugyanakkor jár hozzánk egy iskola, a reklámgrafikai asszisztens tanulóknak mutatom be a nyomda működését, háááát... Elnézem a vizsgamunkákat, nem szeretnék közülük munkatársakat. És ők lesznek a reklámgrafikusok, papírjuk lesz róla!!! Pffff.

    [Szerkesztve]

  • reprokaiser

    csendes tag

    válasz peace&love #15 üzenetére

    Dehogynem az igénytelenség felé, csak nem látod a fától az erdőt!!! A ti CtP rendszeretek egy valóban szép és jó dolog, de mit gyártotok rajta? Reklámkiadványokat? Szórólapokat? Jobb esetben szépen nyomott brossúrákat? Hazugságokkal teli, silány nyelvezetű magazinokat, amelyek kétes hírnevű médiasztárocskákról szólnak? Mikor csináltatok utoljára magyar szerzők által írt, jó minőségű képanyagból jól színrebontott, grafikus által tervezett könyvet, melynek a szövegét igazi korrektor olvasta össze az eredetivel - mint az ''ántivilágban''? Én ezt nevezem igénytelenségnek. Amikor egy nagymultú, ''értelmiségi'' iparág segédkezik egy egész nép tudatos elbutításában, és esztétikai érzékének tönkretételében.

    Ja, a ti CtP rendszeretek teljes beruházási értéke messze kevesebb, mint egy bármilyen nevetséges fogyasztási cikk - mondjuk egy hashajtó tabletta - nem bevezető, hanem szintentartó reklámkampányának költségvetése. És ezekről a pénzekről nem olyan képzett szakemberek döntenek ám, mint akik vélhetően nálatok is döntöttek, hanem olyan egyének, akik tök idegenek a szakmában, fogalmuk sincs arról, amit csinálnak, és úgy egyébként a magánéletben egy lyukas garast sem bíznál rájuk. Én ezt nevezem igénytelenségnek...

    És a PDF, jaj de jó !!! Te figyelj, nem látod, hogy ez az egész ''fejlődés'' az utóbbi öt évben arról szól, hogy Te, mint szakember ne legyél többé szakember??? Hogy a végletekig leegyszerűsített, ''önjavító'' munkafolyamatokba kényszerített, esztétikailag is igénytelen anyagok tömkelegének gyártása során bárki lecserélhető legyen, mint egy sakkfigura! Amikor elérted azt, hogy ''egy gombnyomással'' preflight-olod az anyagot, ami magától fel is rakódik kilövésbe, sőt a RIP átadja a színterhelési adatokat a gépteremben ücsörgő másik számítógépnek: na akkor lehet bárkit felvenni az utcáról helyetted, mondjuk kétharmadannyi fizetésért. A nagy fejlődés arról szól, hogyan tudják még jobban kizsákmányolni a népeket.

    Egyébként tetszik a lojalitásod, szép, ha egy ember tiszteli és szereti a céget, ahol dolgozik. És mi a workflow, ha nem titok? Hogy nyomtok át ezen egy hatszínes anyagot?

  • reprokaiser

    csendes tag

    válasz #51736960 #10 üzenetére

    Szegény-szegény korel, mindenki csak fikázza... Azért ''a legkomolyabb többszáz oldalas levilágításokat'' megnézném, he? Persze, kellő kitartással minden lehetséges.

    És persze igaz, amit írtál, nem az eszköz, ami elsősorban megszabja a munka végső (esztétikai) minőségét. A legszebb nyomtatott anyagokat bizony még erősen a számítógép előtti időkben készítették. A korelt érintő megjegyzésem szubjektív tapasztalat: valahogy az ebből az irányból érkező anyagok többnyire olyan dolgokat valósítanak meg, amitől az ember szépérzéke kissé viszolyog. És számtalanszor megfigyeltem: a grafikus, designer, ahogy kinövi magát, egyszer csak kinövi a korelt is, ''ciki'' lesz benne dolgozni, ha másért nem, hát azért, mert a megrendelő kisfia is ebben tépi-szaggatja szanaszéjjel Adrian Frutiger és már neves betűtervezők életművét.

  • puffneki

    tag

    válasz peace&love #16 üzenetére

    nyugi, nem értettem félre. nincsenek érzelmi kötődéseim egyik program iránt sem.
    az illustratornak is adok még esélyt, de most sajna corelhez vagyok kötve.
    de igazából vele sincs különösebb bajom.

  • peace&love

    aktív tag

    válasz puffneki #14 üzenetére

    nem, félre ne értsd, én mindíg felnéztem a Freehand-esekre, k**** jó progi lehet...
    mindenki belekattan egybe, legalábbis legalább egybe bele kell vektorgrafikásdiból mondjuk aztán meg veszekszünk, hogy a corel szar, meg az illustrator szar, meg a freehand szar, vagy mittudomén...
    én Illustratoros vagyok.
    osztakkó mi van :))

    [Szerkesztve]

  • peace&love

    aktív tag

    válasz reprokaiser #8 üzenetére

    Hát én szerintem meg nem az igénytelenség felé ''mozdul a piac''...

    Pont fordítva. Nálunk is most vezettünk be egy CTP rendszert, nagyon pöpec.
    Hozzá lehet lőni a monitort, ha akarod, :)) meg lehet simán composit PDF-ezni.

    egyébként meg persze. a fényszínek fényszínek, a testszínek meg testszínek.
    sose lesz olyan a monitoron...

  • puffneki

    tag

    válasz peace&love #11 üzenetére

    kösz az infót, viszont nem én akartam tft venni. az a topicnyitó volt.

    mindenestre lehet, hogy nem hagytam elég időt az illustratornak kibontakozni, de freehand kezelése kicsit intuitívebb, még ha a tudása messze el is marad az illustratortól.

    [Szerkesztve]

  • #51736960

    törölt tag

    válasz #51736960 #10 üzenetére

    Bocs az offért, de mindig felhúzom magam mostanában ha a ph-t olvasom. Kíváncsi vagyok hová tűntek a normális emberek. Régi szép idők...

  • peace&love

    aktív tag

    válasz #51736960 #10 üzenetére

    A profi grafikusak is a legújabbat használják, mármint az utolsó használhatót:...
    :)


    [Szerkesztve]

  • peace&love

    aktív tag

    Műnyomóra coated, ofszetre meg uncoated.
    Az nagy baj, ha az illustratortól szívgörcsöt kapsz, ...vagy mi
    DTP-re ne vegyél TFT monitort.

    bocs a faragtlan stílusért ;]

  • #51736960

    törölt tag

    válasz reprokaiser #5 üzenetére

    ''sürgősen felejtsd el a
    korelt, ha komolyabban akarsz grafikával, nyomdászattal foglalkozni.''

    Lehet hogy neked nem jön be a Corel, de azért valótlan dolgokat ne állíts róla. Én hosszú évek óta használom a napi munkában, és még a legkomolyabb többszáz oldalas levilágításokat sem rontja el.
    Egyébként sznobizmusnak tartom a Corel fikázását, nagyon kevés olyan dolog van amit ne lehetne k*rva gyorsan megcsinálni benne...

    Egyébként nem a szoftveren múlik hogy ki mennyire komolyan foglalkozik a szakmával. Rókázok az olyanoktól, akik felrakják a legújabb Photoshop-ot a gépükre és kikiáltják magukat profi grafikusnak.

  • puffneki

    tag

    ha már a topic úgy is elment egy kicsit off-ba, nem tudjátok, hogy a magyar nyomdákban milyen cmyk profilt használnak?
    eddig csak egy nyomdai melóm volt, de szerencsére végülis nem én kaptam a megbízást rá, mindenesetre akkor kérdeztem egy barátomtól, akivel sokszor dolgozunk együtt, hogy a photoshopban végülis mit kéne beállítani, hogy a nyomdában azt a képet kapjam, amit a monitoron. euroscale uncoated v2 vagy euroscale coated v2? azt mondta, hogy ezt már ő is kérdezte egy nyomdász sráctól, de az sem tudta. ciki.
    mindenesetre igyekszem elkerülni a nyomdai melókat...

    a témához egy kicsit visszakanyarodva, a corel szerintem vektoros grafikára sem a legjobb program. iszonyúan nehézkes, bumfordi, pedig most már elég régen szenvedek vele. most is csak azért kényszerülök ezt használni, mert svg formátumba kell exportálni a melót, ezt pedig a freehand nem tudja.
    az illustratortól pedig sírógörcsöt kapok.

  • reprokaiser

    csendes tag

    Végülis az a lényeg, mit tekintesz te, a saját magad gyakorlatában és a megrendelöid ismeretében
    színhelyesnek. Tulajdonképpen amióta ezt csinálom (10+ éve), kalibrált, minöségi képernyökön
    dolgozom, de az effektus, hogy meg kell szoknod egy adott kijelzö színvilágát, és aztán magadnak
    kell ''helyesbítened'' mit sem változott. Ez független gyártótól, árkategóriától, és - állítom -
    müködési elvtöl is. Sajnos azt a fajta színhüséget, amikor a proofot, vagy méginkább a
    kinyomtatott ívet a monitorod mellé teszed, és ugyanazt látod, csak nagyon kontrollált
    környezetben, sok-sok munkával és próbálkozással érheted el. Azt, hogy ez majd gombnyomásra
    fog müködni, egyelöre elfelejthetjük.

    A másik, hogy az egész színhüség-dolog értelmét veszti lassan. A piac az igénytelenség felé
    mozdul, maga a megrendelö is alulképzett, nagy cégek marketingesei sem tudják rendszerint, miröl
    is beszélnek, mit is kérnek és miért. Ebben a helyzetben lassan tök mindegy, mit mutat a tévéd,
    kmert csináltatsz róla úgyis egy proof-ot vagy cromalint, aláíratod a megrendelövel, aztán a
    nyomda megpróbálja olyanra kihozni... Röhej, de ide jutottunk.

  • Race-Face

    tag

    válasz dekoninck #3 üzenetére

    Corelben a kék, azaz Blue szín 100% cián és 100% magenta. Ez tényleg lila, nem a monitor vagy a corel hibája. Igazi kékhez a magentából kell visszavenni, 60% magentával egy olyan közepes kék árnyalatot kapsz, vagy kevergesd bátran, amíg megfelelő árnyalatot nem kapsz.
    A ''kinyomtatva kék'' gondolom azt jelenti, hogy nyomtatóval kinyomtatva lesz kék, nem nyomdagépen :) Mert ha nyomdagépen, akkor azt a nyomdát felejtsd el, ami a Corel Blue színét kékre nyomja :))
    Hát igen, ha nyomtatóról van szó, a színek ellenőrzésére el lehet felejteni. Alsó kategóriás nyomtatóknál (~100e Ft-ig) sajnos nem épp színhelyesek, különböző papírokon különböző színt produkálnak, inkább csak iránymutatóként lehet használni. Vannak persze proofnyomtatók is, ezek azonban igen drágák, és ez az üzemeltetésükre is vonatkozik. Speciális papír, speciális festék...

    Corel. Van előnye és hátránya is bőven. Ha most tanulod a szakmát, tudom ajánlani. Viszonylag egyszerű, könnyen lehet benne szép dolgokat összerakni. Még valami: a riválisokhoz képest olcsó - már ha valaki meg akarja venni :))
    Sajnos gyakorlatban kiderülnek a hibái is. Képek színbontásánál nem remekel, olyan munkát, amiben fotók vannak, nem szívesen adok a ''kezébe''. Vektoros munkákra viszont egyszerűen tökéletes, tehát némi szöveg meg rajzolt ábrák, logok, ilyesmik nem okoz gondot. Azért 100 oldalas könyv már megint nem az ő súlycsopotja...

    Ha profin akarod űzni az ipart, nem menekülsz meg néhány program elől. Vektoros feladatokra a Freehand vagy Illustrator nagyon jó, ezeket Corel után már egy hétvégén megtanulja az ember. Képekhez egyértelműen PhotoShop, az egész munkát meg QuarkXpress-ben lehet összefogni. Nekem nincs sok tapasztalatom az InDesign-nal, csak azt látom, hogy a környezetemben nem igazán használják, tehát én sem igazán használom :) Jó nekem nagyon a Quark-Photoshop-Freehand hármas :))

    No, ismét jó hosszú voltam, sorry...

  • Race-Face

    tag

    válasz dekoninck #1 üzenetére

    Szigorúan értelmezve a színhűséget a tft-k között jelenleg csak az EIZO ColorEdge CG21 ill. CG19 felel meg dtp feladatokra. Ugyanis csak ezek kapták meg a SWOP tanúsítványt. Ez persze csak igazi professzionális felhasználásnál érdekes. Sajnos az áruk is professzionális...
    Azt kell eldönteni, mire, mennyire komoly feladatokra fogod használni a monitort. Kishazánkban lassan már minden utcasarkon van valamilyen grafikai stúdió, majdnem minden házban lakik ''profi'' grafikus, a legkülönfélébb monitorokat használják. Sok esetben messze nem színhelyesek. Ez van.
    Az én itthoni monitorom (LG 795FT) nem színkalibrált (illetve csak ''szemre''), de már megszoktam, hogy mennyit tér el a képe a végeredménytől (nem sokat, kicsit ''színez''), ezt belekalkulálom. A cégnél kalibrált sony-k vannak, ott azért kevesebb a gond.
    Azért az nem véletlen, hogy a profik zöme még mindig crt-t használ. Egyrészt azonos képméret mellett jóval olcsóbb (pl. LaCie Electron Blue 19'' 120+fa körül, és azért az profi kis moncsi), másrészt ténylegesen színhelyes tud lenni. Az Apple studio display monitorai nagyon jók, de ott még nem tart ez a technológia, hogy egyértelmű választás legyen egy jó (!) crt-vel szemben.
    Szóval szerintem egyelőre ne erőltesd. A tft szerintem még inkább csak divat. Én speciel még várok, 1-2 év múlva hátha már elérhető megfelelő színhűség emberbarát áron. Addig meg rontom a szemem továbbra is a crt-vel...

  • reprokaiser

    csendes tag

    válasz dekoninck #3 üzenetére

    Bár ez offtopic és talán még flame is lesz, de van egy szelíd javaslatom: sürgősen felejtsd el a
    korelt, ha komolyabban akarsz grafikával, nyomdászattal foglalkozni. Amiket hallottál,
    nem valótlan rémtörténetek voltak; ezt az ipart Illustratorral, Freehanddel, QuarkXPress-
    szel, Indesign-nal, Photoshop-pal szokás csinálni. A korel nem rossz program, de végülis
    slendriánságra és olcsó hatásvadászatra tanít, szoktat.

  • puffneki

    tag

    válasz dekoninck #3 üzenetére

    valszeg rgb színtáblát használsz cmyk helyett. állítsd át cmyk-ra, az a nyomtatási színt mutatja, már ha a monitorod jól be van lőve.
    Bővebben: link

    itt be tudod lőni a gamma korrekciót elég pontosan. én a 2.2-est használom egy eizo t766-on, sRGB módban.

    [Szerkesztve]

    [Szerkesztve]

  • dekoninck

    aktív tag

    válasz reprokaiser #2 üzenetére

    Koszi a valaszt! Mondjuk fel millat nem koltok egyelore Apple monitorra, bar tetszik :) de valami joba befektetek.
    Arrol tudsz mondani valamit (autodidakta kezdo vagyok), hogy a CorelDraw hibaja lehet az, hogy ami a monitoron lila, az kinyomtatva kek, es ''kek'' a szin neve is? :)
    A Corel-rol mar sok rosszat hallottam. Most egy LG 795FT-m van. Egyelore.

  • reprokaiser

    csendes tag

    Évek óta használok jó minőségű TFT monitorokat dtp-re, és ebből még soha nem volt gond. Egy 180-200 k magasságába eső, DVI-n hajtott cuccal semmi bajod nem lehet, pláne, ha valamilyen módon (műszerrel vagy szemre) kalibrálod is.

    Az Apple monitorai úgy ''a dobozból kivéve'' már nagyon színhűek, szerintem a magyarországi igényeket messze teljesítik -- igaz drágák. Én Acer és Samsung típusokat használok, gyönyörű a képük, bár kissé élénkebb, színesebb, mint amilyen a proof ugyanarról az anyagról.

  • dekoninck

    aktív tag

    Sziasztok
    Lehet, hogy láma kérdés, de nem találtam a keresőben választ arra, hogy van-e már olyan LCD monitor, amit lehet használni DTP-re (hírlevél szerkesztés, de nem nagyüzemben), azaz megfelelő a színhelyessége?
    Köszi a válaszokat előre is!
    dkx

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés