- Samsung Galaxy S25 - végre van kicsi!
- Apple iPhone 16 Pro - rutinvizsga
- Honor Magic6 Pro - kör közepén számok
- Mobil flották
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- Garmin Forerunner 970 - fogd a pénzt, és fuss!
- Hammer 6 LTE - ne butáskodj!
- Xiaomi 11 Lite 5G NE (lisa)
- Milyen okostelefont vegyek?
- Huawei Watch Fit 3 - zöldalma
Új hozzászólás Aktív témák
-
DigitXT
félisten
válasz
Tangerine #28825 üzenetére
Ebből is látszik, hogy felesleges szőrszálhasogatás a néven rugózni.
Ha 18.2Ah akkut teszteltél vele, akkor annyit. (Amúgy ne erőltesd a
2 naponta töltést, ha töltheted minden nap, jobban jársz utóbbival.) -
DigitXT
félisten
válasz
alphamooncam #28799 üzenetére
Nyakát már megvarrtad? Az gyári állapotban is hajlamos kiszakadni.
A többi miatt nem igazán aggódom a felépítését tekintve.
Ha összecsuklik az eleje, elég, a többi miatt nem is kell már aggódni... -
DigitXT
félisten
válasz
alphamooncam #28797 üzenetére
Ilyenkor azért elkezdenék azon gondolkodni, hogy egész biztos erre
az igénybevételre van-e méretezve a váz? Tudniillik stoppie-zás egy
sima megállásnál 2 ujjas fékkel: oké, hogy kibírta, de még hányszor?Természetesen nem vagyok a fék tuning ellen, kellhet, ám ha ezután
még tovább nő a tempó, és még digitálisabb a vezetés, az necces.Ui: vicces márkanév. Risk = kockázat. Majdnem mint az LSL bukó...
(Bár utóbbi csak egy magyar szóvicc, globálisan nem értelmezhető.) -
DigitXT
félisten
válasz
guifater54 #28784 üzenetére
Ha lehajtod a kormányt, alatta van egy imbusz csavar, ami behúzza a
villanyakat a fejcsőbe, azzal lehet (és kell) a feszességét állítani...Azért írom, hogy kell is, mert nekem gyárilag egy nagy határ szar volt:
pontosan ahogy Te is tapasztalod, bizonytalan érzés volt vele menni...
(Teszem hozzá, hogy nekem gyárilag tömör gumi volt rajta, nem PMT.)Amikor megcsináltam, utána 50 km/h is biztonságosnak tűnt. Egyszer
kihúzattam 70-ig és még ott sem csinált semmi túl veszélyeset, habár
maga a tempó életveszélyes volt, egy ilyen lélekvesztőn... szerencsére
a balesetemnél a kis akku volt benne, 45 km/h körüli végsebességgel.
(Maga a felni törés anyagfáradás miatt következhetett be, de mivel én
álltam* a rolleren, másik típus, csak részlegesen egyezik, megszívtam.)*: ülve sokkal kisebb lett volna a becsapódás... De hát ha előre tudom,
mi fog történni aznap, akkor biztosan nem rollerrel megyek dolgozni... -
DigitXT
félisten
válasz
Dr. Szilikát #28766 üzenetére
Semmiképp nem állítom, hogy minden rollert ismerek, sőt, ám eddig
diódás védelmet még nem is láttam... Az a 0.7V sem mindegy, habár
kezelhető speciális töltővel, de általában nem jellemző, hogy 42.7-ig
eleresztenék. Kugoo csinált ilyen 42.5-öt, csakhogy azon nem is volt
semmilyen védelem a töltő csatlakozón. Elég veszélyes játék, tudom.Mindenesetre kisebb az impulzus, ha 7V hajtja, mint ha 5x annyi...
Rá fog jönni a felhasználó, hogy amikor nagyot pukkan, az nem faja...Ui: ahány ház annyi szokás, nagyobb vasak gyári töltője mondjuk 5A,
illetve párhuzamosan be lehet dugni kettőt, akkor már 10A. Vagy, ha
veszel egy komolyabb töltőt, egy csatin is mehet 10A, ha az is bírja...
(Nyilván tyúkbélen nem zavarunk át ennyit, mert csúnya vége lehet.) -
DigitXT
félisten
válasz
Peaceliker #28760 üzenetére
És ebből jön a pukkanás, ha nem előbb a konnektorba dugod a töltőt.
Úgy érzem egy kicsit túl lett ragozva. Okos BMS-en le lehet kapcsolni
a bemenetet, viszont a legtöbb BMS között portos: a kimenet aktív.
Azt is le lehet kapcsolni, áramtalanítva jó akkut szerelni! Nade minden
nap, amikor csatlakoztatod a töltőt, nehogy már egy szeánsz kelljen...Separate port BMS-nél vannak jópofa védelmek, pl. a töltő csatlakozó
esetén, vica versa: ha nem töltöd, nincs rajta feszültség, töltés közben
meg az akku csatiról veszi el, így ekkor a roller nem bekapcsolható...Ui: a töltő pufferkondenzátorai üresen rövidzárlatot képeznek, nyilván
nem egészséges a rövid, ám nagy áram az akku felől, ami feltölti őket:
emiatt lesz kormos a csatlakozó, cseréltem is anno valakinek ilyet. -
DigitXT
félisten
válasz
pescara #28728 üzenetére
Olyan nagyon nem járhattál utána, mert NAGYON ritka a beépített
töltős roller. És ha valahol, akkor annál mindegy, az akkunak, hogy
a kábel melyik végét dugod be először. Ott életvédelmi okból nem
szerencsés, hogy a feszültség alatt lévő vezeték (230V) másik felét
lengeted. Műszakilag teljesen más történet! És mégegyszer, szinte
nincs is a piacon olyan roller, ami ezt tudja: a G30 épp igen, tudom.Ui: egyáltalán nem hülyeség Peaceliker tanácsa... 90%-ban az okoz
kevesebb problémát. A maradék esetek meg speciálisak. Tényszerű
dolog a pufferkondenzátorok feltöltése, szükséges rossz. Ugyanígy
ha az akkut csatlakoztatod le, a roller vezérlőjében még marad fesz
egy darabig... Ha kisült, akkor bizony az akku visszacsatlakoztatása
fog pukkanást okozni... Ami viszont adott vezérlőket ki tud nyírni.
Magyarán annál erősen ajánlott szikramentes csatlakozó az akkura,
és/vagy egyéb műszaki megoldás az ívhúzás elkerülésére: védelem.
Jobb a békesség alapon. (Sok le/fel csatlakoztatás során kormossá
válhat a csatlakozó felület, ami további problémákhoz vezet, majd.)Ja igen, ez ahhoz is adalék, mennyire (nem) triviális ötlet csak úgy
csereberélni az akkumulátorokat a rollerekben, túrázás közben.
Nyilván, ahol erre tervezik, lesz rá megoldás. Csak gondolni kell rá. -
DigitXT
félisten
Mivel a töltőben vannak kondenzátorok, célszerű előbb a konnektorba dugni,
hadd töltődjenek fel. Ahogy az előttem szóló írta, ha enélkül csatlakoztatod a
rollerre, akkor attól függően, hogy van-e védelem a töltő csatlakozón pukkan.
(Nem eldurranó értelemben, de elektromos kisülés keletkezik: nem tesz jót...)Ha van védelem a töltőcsatin, akkor mindegy a sorrend... Amíg a töltő "üres",
azaz nem mutat feszültséget a BMS-nek, olyan, mintha ott se lenne. Sokszor
viszont nincs védelem, így a töltő csatlakozón direktben kint van az akkufesz.Szerk: ha a manuál azt mondja, csináld úgy. Védett lehet a csatija, gondolom.
(Ha le van merülve az akkud, a konnektorba jó előre bedugott töltő magasabb
feszültséggel csatlakozik rá, és az is okozhat egy kisebb áram tüskét... Biztos
nem hülyék írják a kézikönyvet. És jól érzed, semmiképp nem egységes.)
-
DigitXT
félisten
válasz
Peaceliker #28712 üzenetére
1 éven túl volt... Régi jó kis MJ1-ek... Szomorú amúgy, hogy ilyenek vannak.
Megszokod, hogy jó, reflexből veheted, aztán egyszer csak már nem jó.
(Remélem a Samsung nem játssza ezt a 35E-vel. Meg a 40T volt nagyon jó:
jut eszembe, nem csak az számít, hogy 40Ah, hanem konkrétan, miből van?
Egy 10p pakk a 40T-ből is 40Ah, meg egy ~12p a 35E-ből is, viszont előbbi
350A-t is le tud adni, utóbbinak meg a 150A is karcos. Nem mindegy, na!)
Ui: tudom ki a francnak kell 350A egy rollerben? Az 21kW 60V feszültségen.
Van egy 16s9p pakkom is 40T-ből, arra "terveztem" 150A-t ráterhelni: bírja!
(Kis 36V-os pakkból meg 1 motorral kivettem 100A fölött, az is bírta*, csak
a BMS warning-olt, hogy ezt azért hosszú távon ne... Nem is tettem ilyet.)
*: papíron a 35E 8/13A, tehát 88A folyamatos, 143A maximum: elegendő.
(Ilyenkor viszont elválik a búza az ocsútól: nikkelezett acél elfogyhat hamar.
Rendes, vastag tiszta nikkelszalagot meg az átlag ponthegesztő nem viszi.) -
DigitXT
félisten
Persze, jó ár, ha féláron van a gyárihoz képest, csak beker áron töredéke.
A többi meg a munkadíj. A jó név kell is, mert volt már, hogy más "jónevű"
elég érdekes hibákat produkáló pakkot rakott le, és bevizsgálni se akarta.
Ilyenkor azért felvonja az ember a szemöldökét.Anno a motorszerelőm
váltotta ki ezt, mikor egy dolgot megjavított, mást meg elrontott közben...
A vége az lett, hogy magamnak kellett azt is kitanulni, és akkor lett jó.
Anno találtam ki azt a mondást, hogy elbaszni ingyen el tudom magam...Abszolút jól mondod: jó cellákból, jó BMS-sel egy megbízható pakk az jó!
Simán lehet jobb, mint a túlárazott gyári. (Az mondjuk más miatt drága.
Bár ha ez egy viszonylag új roller, nem értem, miért nem garis az akkuja?)Peaceliker: na igen, a fizika az fizika, a légellenállás meg büntet, durván...
Azt hinné az ember, hogy 40Ah tuti kimegy a világból. Pedig nem... Vagyis
de! Akkor ha ugyanúgy használja... Ha 28Ah 100km, akkor 40Ah ~142 km.
Mihelyst elkezdi húzni a szarvát, mondjuk 50 km/h-val, jön a fizika csodája,
hogy hiába nőtt meg 42%-kal kapacitás, a hatótávolság mégis csökkent.
(Amúgy szerettem ezeket a teszteket. Kicsit hiányoznak is. De akkor az a
60V20Ah pakkom, ami rézzel van hegesztve, 500 EUR-ért jó vétel, nem?)
Szerk: az utolsó 5-ön is lehet gyilkolni a pakkot, de akkor hamarabb jön el
az "utolsó 5". Esetleg hirtelen esik össze a feszültség ahhoz, hogy tiltson.
(Beállítás kérdése, de lehet, hogy jobb, ha hazavonszolja a seggét "M365"
erejével, mint hogy még mindig fickós, de a végén 5 km tolás vár hazáig...) -
DigitXT
félisten
válasz
alphamooncam #28702 üzenetére
Nagyjából közismert, hogy ezek az akku építők gyilkos áron dolgoznak.
Cserébe ha minőséget, garanciát, számlát adnak, nincs ezzel baj! Néha
persze lemarad ez-az, olyankor kezdődik a pingvinezés. A nagy akku jó.Ha van rá pénzed, még jobb. Ha kitanultad a csínját-binját + van hozzá
felszerelésed, hogy harmadáron megépítsd az a legjobb: abban az lesz,
amit szeretnél. Garantáltan, úgy épül fel, ahogy szeretnéd, és ha javítás
merül fel (jó cellák, jó kötések, jó BMS esetén nem jellemző), megoldod.Csináltam már pár komolyabb pakkot én is, nem volt rájuk panasz.
Ilyen durvább rollerekben már az sem mindegy, mivel hegeszted össze.
(Rézzel pl. rengeteget lehet faragni a belső ellenálláson, de közvetlenül
nem hegeszthető. Ilyenkor jön a szendvics... De láttam, aki forrasztotta.
Utóbbiról úgy tudom nemigen tesz jót a celláknak. Szóval érdekes ez...)Ui: egy jó akkuval nem csak a hatótávolság nő meg, hanem a feszültség
is magasabb marad mindenkoron (nagyobb végsebesség), mivel kisebb
a veszteség, nem melegszik annyira, ezáltal biztonságosabb. (Nyilván az
is kockázat, hogy a gyári akku minőségét el kell érni. Néha nem kihívás.)Nekem az szokta baszni a csőröm, hogy "a nagy akku jó" elvén totálisan
kitöltik a rendelkezésre álló teret, távtartó nélkül dolgoznak, egymáshoz
ragasztják a cellákat stb. Néha gyáriban is. Sajnos... Márpedig ilyenkor a
különböző sorok közt a rövidzárlat egy zsugorfólián múlik. Ijesztő, na!
(Amikor ilyen megkeresést kaptam, elutasítottam. Csinálja így más.)
-
DigitXT
félisten
válasz
xandrush0831 #28692 üzenetére
Egyrészt, ha kicsi az akku, akkor nem 3-4 darab kell belőle, hanem
egy nagyobb, aminek más előnyei is vannak, pl. terhelhetőség, így
jellemzően nem a pálcika rollerek sajátja, nagyobbaknak kell + van.Másrészt, ha megfelelő az akkuméret, annak komolyabb súlya van,
tehát abból +2-3 darabot nem fogsz hátizsákban cipelni, az ziher...Harmadrészt, nem menő, 25 km/h-val állni órákat, tök értelmetlen.
(Eleve nem erre találták ki a kis rollereket. A nagyok tudnak gurulni
komolyabb távokat, de azt sem lehet túrázásnak nevezni ~100 km.)Ui: van Dualtron roller, amiből ki lehet venni az akkut (a taposóból),
egy mozdulattal, mint egy táskát. Nem azért, mert viszel tartalékot.
(Ugyanezért nem fognak működni az akkucserés "benzinkutak", túl
veszélyes a technológia, hogy folyton egy új időzített bombát kapj:
ha megsérül az akku, abból nagy baj lehet, jobb, ha nagyon védett
helyen van, konkrétan beépítve. A kivehetőség újabb hibaforrás.)
-
DigitXT
félisten
válasz
Peaceliker #28633 üzenetére
Na erre nem gondoltam, pedig jogos... CTEK töltővel jártam úgy, hogy milyen
harmatosan tölt, ne már... Aztán csak tűzforró volt... Megfújattam egy ventivel,
rögtön nekiveselkedett. Hővédelem. De hogy a végfeszültség is elmásszon. -
DigitXT
félisten
válasz
GoodSpeed #28630 üzenetére
Mérd meg a töltőt. A százalék nem zavarna, a 41.3V viszont gyanús.
Ha és amennyiben 42V a vége, ám amikor lekapcsol a töltés rögtön
visszaesik, az balance hibára utal: jobbik eset, ha a töltő szarakodik.
Mondjuk az meg olyat nem szokott, hogy egyszer jó/egyszer szar.
Inkább az lehet, hogy a töltés végén visszaesik az összfeszültséged. -
DigitXT
félisten
Tökmindegy a típus: 1 óra alatt teljes merítés, 1C terhelés. (Nem általános.)
Nézzünk meg RC-ket, ahol kapják a LiPo akkuk az ívet rendesen. Kicsit más
lesz a statisztika, ami a ciklusszámot illeti. Kis rollerek is megküldik az akkut
2-3C terheléssel simán, hogyan is lehet ezt egy telefonhoz hasonlítani?
(Eleve 1 db LiPo vs. csillió 18650, esetleg 21700. Teljesen más felhasználás.) -
DigitXT
félisten
válasz
wwenigma #28613 üzenetére
hamarább megy tönkre bármi a rollernél mint az akku
Kivéve, amikor az akku.Azért ne legyenek illúziók a random (occó)
kínai cellák tartósságával kapcsolatban... Sőt, néha az összeszerelési
minőség is a béka segge alatt van, aztán hiába kíméli a user eltörik...
(Néha rá szoktak segíteni tömör gumi használatával, rázkódjon csak.
Esetleg megáztatják jól a rollert, tesztelve a nem létező szigetelést...
Ezek mind akku hibához vezetnek, még ha nem is töltés+merítéssel.)Ui: a legjobb, amikor állásban meghal a pakk. Mert csak. Telefonban
egyetlen egy zacskós cella van (LiPo): elég nehéz összehasonlítani a
rollerben található, pl. 10s3p, azaz 30 db 18650-ből álló akkupakkal.
Eleve a kémia sem tök ugyanolyan, meg cella a darabszám sem.És akkor nagyobb rollerek még több cellából álló pakkjáról nem volt
szó! Ha mondjuk 72V-os, ami 20s, és nagyobb kapacitású, akár 10p,
azaz 200 db cella, amiből elég, ha egy megmakkan, borul a balance.
(Meg sem kell makkannia, elég, ha nem pont egyformák, így szépen
lassan ki tud alakulni káros feszültségkülönbség... Vagy karbantartja
a BMS, vagy nem. Azt kijelenteni, hogy a roller akkuk ugyanolyanok,
esetleg ugyanolyan tartósak, mint egy telefonakku az a hülyeség.)
Megjegyzem egy telefont ha lemerítesz 1 óra alatt, az elég meredek.
Egy rollernél meg normális, ha 25 km hatótávolság, és mész 25-tel... -
DigitXT
félisten
válasz
Dr. Szilikát #28586 üzenetére
Amikor már nem jó az eloszlás, akkor jön az, hogy egy hibás tag miatt letilt a BMS, töltés vagy terhelés közben. Nem balanszírozgat semmit, letilt.
Épp ma futottam bele egy ilyenbe. Állásban meghalta magát az Adventure
gyári akkuja. Tünet: se kép se hang. Töltést veszi, magához tér, viszont már
a legkisebb terhelésre letilt újra. Miközben 39V, szóval nem merült le még...
Szétszedtem az egészet (meglepően korrekt volt az összeépítés minősége)
csak hogy kiderüljön mi a baj: 3.95V mindenki, kivéve egy csoportot, az 3.5.
Innentől a BMS tette a dolgát, és tiltott... Nekem meg van egy nagy rakás...
Alkatrészem már megint: újra nem építem ebben a formában, az biztos...Ui: amúgy összeraktam az Adventure-t újra, új első felni, új féktárcsa, index
hátul, lehetne vele menni, csak nincs kedvem hozzá érthető okokból. Eladó,
ha valakinek lenne kedve, csak túl sokat tud. Vissza kell butítani 1000W alá.
Ezt természetesen meg lehet tenni szoftverből és kész a lassú/biztonságos,
de ahhoz képest marha drága roller. Mert olyan a vezérlés az akku, a motor.
Szerk: 22.4 kg a cucc akku nélkül. Egy combosabb akku mondjuk 6-8 kg: ha
a szabályozói cél a 35 kg alatt maradás, az még elég könnyen megugorható.
Akár még dupla motorral is, pl. Mantis 10 Dual, és azzal odébb lehet állni.Megjegyzem, aki 50 km-t vár el egy pálcikától, álmokat kerget... Ez gyárilag
tudott alattam 22 km-t 10Ah-val, aztán amikor tuningoltam, dupláját, nade
38Ah-val, tehát négyszer annyi energiával. Ok: kétszeres végsebesség.
(Alapvetően a légellenállás legyőzése a legkomolyabb probléma és ott a v².)Ha valaki elég türelmes, hogy gyökkettővel guruljon órákon át, akkor lehet
picike akkuból nagy távot kihozni. Minden más esetben nagyobb akku kell!
A nagyobb akku nehezebb, és nagyobb vázba fér el, ami szintén nehezebb:
magyarán egy nagy hatótávolságú roller sajnos túl növi a pálcika méretet... -
DigitXT
félisten
válasz
alphamooncam #28462 üzenetére
Miközben belátható, hogy te már egy harmadik szinten nyomod.
Ha és amennyiben olyan lesz a szabályozás, nem kell leszel szabályos. -
DigitXT
félisten
válasz
Reggie0 #28458 üzenetére
Hát ez az... Vagy mert nincs tömegközlekedés, vagy nem akarod használni.
Annyi a különbség, hogy nagyobb távolságra nagyobb akku kell, illetve ha
nem akarsz órákat állni, nagyobb végsebesség is... Ergo ki is találtuk, hogy
mit jelent a "nagy teljesítményű motoros roller", mire való, miért definiálják.És igen, ezeket már nem feltétlenül kell összecsukható, hordozható vminek
elképzelni, de mivel önálló jármű, nincs is rá szükség (max. vészhelyzetben).Ui: az akku mérete azért nem mindegy, mert nagyobb akku ugye nehezebb.
Ugyanígy egy nagyobb teljesítményű motor fizikailag nagyobb, nehezebb...
Ha minden nagyobb, nehezebb, a váz is masszívabb kell, hogy legyen, azaz
kialakul a végeredmény, hogy a pálcika roller minden paraméterét túllépjük.
Szükség van két kategóriára: az a szopó, aki ezen a határon egyensúlyozott. -
DigitXT
félisten
válasz
donbig #28423 üzenetére
Bouzouki-val vigyázni... amikor emelkedőn bele kell emeljek a gázba,
mert nem képes 50-nel menni, akkor mit várt? Még a 10% szakaszon
sem igen húz el, pedig ott nem ment 40 fölé a ketyere, végül még jól
vissza is integetett a visszapillantójába, hogy túl közel megyek hozzá.
Konkrétan feltartott, pedig csaknormálisan50-ig gyorsultam volna...Szerk: és ez egy szaros egy motoros roller volt, semmi extra, 3000W...
(Annyi érdekesség, hogy ha gyorsabban megyek erősebb, szóval picit
öngerjeszrő folyamat, ha visszább lassulok, onnan nem gyorsul úgy...) -
DigitXT
félisten
válasz
enginev3.0 #28407 üzenetére
nem hiszem hogy egy kis roller veszélyesebb mint a bicikli
De az. Sokkal veszélyesebb. Minden sz.ron pofára lehet vele esni,
és ez az esés jellemzően sokkal súlyosabb kimenetelű, mert állsz.Ha elakad az első kerék, akkor konkrétan belever az aszfaltba, ill.
még az is előfordulhat, hogy konkrétan arcra érkezel. Oké, bicikli
esetén is megtörténhet, csak sokkal kisebb valószínűséggel.
(Legutóbb az olimpián néztük, hogy hegyikerékpár, és bili sisak?
Lett is belőle olyan perec, aminél a versenyző kiütötte magát.)
-
DigitXT
félisten
válasz
enginev3.0 #28398 üzenetére
Mennyivel jobb sisak nélkül megdögleni.
Amúgy ez azért véleményes:
ha telibe kapja a fejed a napot, lehet, rosszabbul jársz esés nélkül is... -
DigitXT
félisten
válasz
donbig #28386 üzenetére
Szerintem az elírás lesz a cikkben. Lakotton kívül SMKP mehet a kerékpárúton.
Ha az "erőgéped" csak azért nagy teljesítményűnek minősül, mert tudja a 30-at,
emiatt az SMKP besorolást élvezi, csak lakott területen belül tiltott a kerékpárút.Megjegyzés: ha eltörlik a jelenleg érvényes bringás sebességhatárokat, ezután
mindenhol 50 km/h lesz a "limit" (kivéve járda, ahol 10), kezdhetnek reszketni a
bringaúton nagy sebességű közlekedőktől fosók, és lehet oda engedni a rollert
is, akkor is, ha tud menni 40-et, hiszen a bringás is tud annyit, és legális is lesz.
(Eléggé zavarosnak érzem az egészet, de hát ez még csak háttérbeszélgetés.)Szerk: nekem az is új, hogy kerékpár marad a kerékpár 1000W rásegítésig.
-
DigitXT
félisten
Gyorsan rákerestem, ez ütősnek néz ki, beépített akku, vízálló.
Mondjuk az ára is erős, de hát valamit valamiért. Biztos van kínai is... -
DigitXT
félisten
Ha nem akarsz a roller akkujára rákötni semmit, kevés opció marad.
Külső táp jó ötlet, vannak akkus lámpák is, csak azokat meg tölteni
kell függetlenül a rollertől: ha elfelejted, akkor nincs, amikor kéne.12V rendszer alá elég lehet 3 db 18650, ahogy a kolléga csinálta.
Én mondjuk (párszor) 4db lifepo4 cellával csináltam motor akkut is...
Legutóbb szünetmentesbe 2x12V akkut váltottam ki velük... Szuper!
(Csak mondjuk rollerre kicsit overkill a több kilós külső akkupakk.)
nem ismerem a többi gyarijanak az erősségét
Szerk: ez pl. állítólag egy Wolf King GT gyári duda: külön vehető.
(Hangja ebben a videóban hallható, mondja a kolléga, hogy hangos.) -
DigitXT
félisten
válasz
alphamooncam #28349 üzenetére
Nyilván kitérek, ha látom, hogy nem reagál...
De reagált?xekta: én leírtam a dudára a véleményem, tapasztalatomat. Feleslegesnek
tartom rolleren, sokkal jobb volt, amikor a gyári csengő volt rajta. Az való rá.
A gyári dudákat nem azért említettem, hogy cserélj rollert, csak példának...
Amin olyan van, azon is felesleges, ám te is megveheted, és felszerelheted.Ha van 12V rendszered, bármilyen motoros dudát felrakhatsz, légkürtöt is...
Ha nincs 12V rendszered, szűkebbek a lehetőségek. Arra érdemes figyelni,
hogy a különböző rollerek különböző feszültségen üzemelnek 36V/48V/60V
a jellemző értékek, és amelyik duda egyiken "jó", másikon problémás lehet.Nekem pl. az FLJ gyári lámpában volt duda, elég hangos, sose használtam.
Konkrétan ha kipróbáltam a garázsban, felébredt a kutya a szomszédban...
Viszont mivel cserélgettem az akkukat, mindig másképp szólt, de kibírta.Amúgy a 12V rendszer kialakítása sem nagy kunszt, DC-DC konverter kell.
A linkelt példány 20-72V között működik, eléggé univerzális, 60W meg egy
combosabb lámpát is elvisz, akár fénykürtnek, nemhogy egy sima dudát.
-
DigitXT
félisten
Hogy tudnék büntetni egy autóst úgy őszintén
Lásd, aki kurvaanyázós dudát szerel fel. Meg a linkelt Stebel Nautilus is hasonló.egy autón minek van
Meglepő módon balesetveszély esetére, annak elhárítására, pl. másik közlekedő
veszélyre való figyelmeztetésére. Amikor megszólal egy autó duda, ha oda néz a
közlekedési partner, érzékeli az adott autót, megoldódhat egy problémás helyzet.
Ellenben ha ugyanez egy rolleren szólal meg, fel sem fogja, hogy mit lát ott.Abba a szabályba ne is menjünk bele, hogy lakott területen kívül előzés esetén...
Rolleren nem igazán életszerű, bár vannak rollerek, amik erre is képesek.
Két keréken fontosabb, hogy a saját tepsi épségedre ügyelj. (15 éve motorozom,
és nem igazán jut eszembe egy helyzet sem, amiben a duda mentett volna meg.
alphamooncam: neked konkrétan odébbállt a kamion a jelzésre? Nem lett volna
biztonságosabb elhúzni az útból, ha esetleg mégsem hallaná meg a dudádat?)
ezekkel sajnos nem mentem sokra
Pedig megemlékeztem gyárilag hangos dudákról, lehet venni százfélét: ha van a
rollereden 12V rendszer, nyílnak a lehetőségek mindenféle motoros kiegészítőre.
De ha az F2 egy klasszikus pálcika roller, arra pont elég a csengő a bicikliútra...
Persze, ha nem adják meg az elsőbbséget, lehet próbálkozni hangos dudával is.
Vagy keress rá a csenget szóra a topikban... Iskolacsengő gyalogosok ellen stb. -
DigitXT
félisten
És egész pontosan mit akarsz elérni egy autósra kürtöléssel?
Vannak rollerek, amin elég hangos a gyári kürt. Ellenben, azt
nem tudom, hogy mi célból. Ha ráérsz nyomogatni, nem volt
veszélyes a szituáció. Ha az, fék, kikerülés, minden... Nagyon
veszélyes abban bízni, hogy majd meghallja*, és tudja, mit is
kellene csinálnia az adott helyzetben (hogy neked jó legyen).
Ha büntetni akarsz (szabálytalan!), akkor elektromos légkürt.*: gondolj bele egy mentő szirénája milyen hangos, mégis be
szokták nézni emberek (hangos zenehallgatás, akármi miatt).
A mentős is úgy közlekedik, hogy meggyőződik arról, hogy a
neki járó elsőbbséget meg is adják, pedig neki oka van sietni.
Ha rolleren sietsz, hamar perecelés lesz belőle... nem ajánlott. -
DigitXT
félisten
válasz
Anaconda #28307 üzenetére
Tömör gumi és tömör gumi közt is van különbség... Nem mindegy, hogy milyen
keménységű, mennyire deformálódik, és esetleg milyen szerkezete van, pont a
nagyobb(!) deformáció érdekében (méhsejtes, "lyukacsos"). A tömör gumik úgy
általában rosszul "rugóznak", ezen próbálnak ilyen a trükkökkel javítani, viszont
a mellékhatása pontosan olyan, mint egy lapos gumival közlekedésnek, mivel a
gördülési ellenállás megnő, a motor jobban erőlködik, a hatótávolság csökken...
Ha olyan tömör gumit veszel, ami teli + kemény, azzal legalább olyan messzire
el tudsz menni, mint egy 5 barra fújt gumival (cserébe szét fogja rázni az akkut). -
DigitXT
félisten
válasz
alphamooncam #28301 üzenetére
Ismerem a sztorit, nem is a vezetői tudás hiánya aggasztó, hanem az,
hogy amivel a Hungaroringen voltál, meg az Alpokban, nem egy szar,
alumínium öntvény volt, 40 kg körül, hanem rendes motorkerékpár.A hozzászólásom lényege, hogy a felhasználásod egyedi, magyarán a
70 km/h állandó sebesség nem jellemző a rolleres közösségben...
Nem az lesz a legnagyobb baj egy defektmentesítő folyadékkal, hogy
elrontja a centrírozást. (A legtöbb rolleres sose ragasztgatott súlyokat.
Azt nem mondom, hogy nem tudja, mi fán terem, mivel lehet mororos,
autós tapasztalat, ahol alap, hogy megcsinálja a gumis. Habár robogó
esetén van szerviz, amik elmismásolná, mondván "kicsi a sebesség".
Nekem pl. robogóm van. 150 a vége. Természetesen centríroztattam...
Sose merült fel, hogy folyadék kell bele: egy defektem volt 10 év alatt.
Rolleren meg már az első úton sikerült beszopni valami szúrt sérülést.) -
DigitXT
félisten
válasz
Peaceliker #28296 üzenetére
Erősen függ az állagától, hogy hogyan szerepel az adott termék.
A Slime pl. leszerepel ebben a viccesre vett teszt videóban.Szerk: van, ami többet árt mint használ, a konkrét típus számít...
(Emlékszem, vmi bringás videóban 10-15 különbözőt is néztek.)alphamooncam: rohadtul nem általános 70 km/h-val veretni egy
rolleren. Igen, nekem is megvolt, igen én is centríroztam, teljesen
stabilnak éreztem, nem rázott, ám akkor sem egészséges. Valami
el fog fáradni, és akkor nagyon csúnya vége lesz a csapatásnak...
Írod, hogy max. 40-nel: a legtöbb roller még annyit sem tud. -
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #28287 üzenetére
azonos elemekből épültek fel
És ezt onnan tudod, hogy ránéztél a motorra, meg elolvastad az "adattábláját"?
Szétszedted a két összehasonlítandó motort, és megnézted, hogy van-e fizikai
különbség köztük? Vagy fel sem merült, hogy fizikai oka lehet, hanem biztosan
csak úgy brahiból beleprogramozták, hogy lassuljon.Hülye mérnökök...
-
DigitXT
félisten
válasz
ricsi0307 #28285 üzenetére
Azt, hogy felejtse el. Ha nagyon össze akarja törni magát, béreljen ott vmit...
Az első esés után rájön, hogy nem móka és kacagás 105 kg-mal becsapódni.
100K kerettel tényleg felejtős. A minél olcsóbbannak sokszor törés a vége.
(A Kugoo amúgy is gyakran eltörik. Az M4 egy kifejezetten szar konstrukció.) -
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #28280 üzenetére
Ez frissítéssel talán orvosolni fogják.
Bebaszna, ha egy fizikai kényszerűséget szoftveresen javítani lehetne.
Minden BLDC motor maximális fordulatszáma csökken ahogy merül az akku.
Kizárólag akkor lehet lemerülés környékén is ugyanolyan a végsebesség, HA
egész végig szoftveres korlát van. Ilyenkor viszont a motor feltöltött akkuval
sokkal nagyobb végsebességre lenne képes. Cserébe kisebb a nyomatéka.
Ha adott módon van tekercselve, azon firmware frissítés nem fog változtatni.Ajánlott összefüggés: Kt=1/Kv. Magasabb Kv motor = nagyobb fordulatszám
adott akku feszültség mellett, ám kisebb nyomaték (adott fázisáram mellett).Ui: ugyanezért akku áramkorláton hajtott vezérlő kisebb feszültségen kisebb
teljesítményt vesz ki az akkuból, amit érzel, hogy gyengébb a roller. Ezt meg
úgy lehet kivédeni, ha fázisáram korláton hajtjuk a motort, cserébe amikor az
akku merül, egy ilyen vezérlő nagyobb terhelést rak rá = gyorsan összeomlik.
(Nem tudom melyik rosszabb, az a roller, ami előre jelzi, hogy vészesen merül,
azzal, hogy gyengébben hajt, és kisebb a végsebesség, vagy az, ami végig jó
erős meg gyors, aztán egyszer csak se kép, se hang, és tolhatod hazáig.)
-
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #28265 üzenetére
Rohadtul nem érted a lényeget. Névleges 400W, remek...
Csúcsban meg mondjuk 1200W = semmi köze nem lesz a
menettulajdonságainak egy másik névleges 400W-oshoz,
ami viszont csúcsban csak 600W. És ezeket egy kaptafára
elkezded bérrollereknek nevezni, mert az való bicikliútra...
Ha valami szánalmas, az ez a papíros összehasonlítósdi. -
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #28260 üzenetére
Erre írtam, hogy a papír mindent elbír: matrica stimmel, jogszabály pipa...
De az, hogy a két névleg ugyanolyan roller ég és föld, homályba vész.Megint olyan általánosításokat akarsz tenni (a rollerekről általában!), amik
tök légből kapottak... Eleve nem sok motorvezérlő van, ami teljesítményre
szabályozna: áramkorlát van, a motor által leadott teljesítmény változik az
akku töltöttségi szintjével. A csúcs teljesítményt meg messze nem pár mp
ideig bírják, hiszen emelkedőn gyakran percekig le KELL, hogy adják. Ami
leég ilyenkor, az mehet vissza gariba, hiszen rendeltetésszerű a használat,
ha nem ég le, akkor meg kamu a névleges: összehasonlításra alkalmatlan!Mutatsz nekem két vezérlőt, mind a kettő "350W", miközben egyikben az
áramkorlát 15A, a másikban meg 11A. Szerinted egyformák, pedig nem...
Hogy végsebességen beáll mondjuk mindkettő 8A-re onnantól egyforma
a roller viselkedése, és 36V-on 300W alatt marad, rendben van. Viszont a
végsebességen való gurulás nem a felhasználás 9x%-a... (Bérrollerek közt
is hatalmas különbségek vannak. De az adatlapjuk biztos megfelelő lesz.)Ui: mértem. Ami adott emelkedőn 20 km/h fölött megy az nem 350W-os,
és nagyon másképp viselkedik ha 1000W fölött húz, mint ha csak 700W...
Teljesen jól látod, hogy nincs összefüggés: a névleges csak egy szám, bár
néha van köze a motor valós névleges teljesítményéhez, ám sokszor nem,
mivel eleve az adott felhasználási mellett többet KELL tudnia. Papírra jó...
(Ha érdekel, milyenek lehetnek az egyes rollerek, a csúcsteljesítményt kell
nézni, de még akkor sem biztos semmi, mert lehet más a végsebességük.) -
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #28241 üzenetére
a bérrollerekhez hasonló
Itt amúgy mire gondolsz?A Bird pl. olyat húzott, hogy beszarsz. Igaz, hogy
a nagy menetelést megfogta a szoftver 25-nél, de érzésre nem egy kezdő vas.
Emelkedőn is nagyon komolyan megindult, egész biztos, hogy 1000W fölött...A Lime volt az az első fecske a 8"-os tömörgumis szarjaival. Amihez valóban
hasonlított pl. a Kugoo S1 (azért is vettem), egynek jó volt: már meghaladták.
Konkrétan a Lime is új és erősebb modellekre váltott, hátsó kerék hajtás, stb. -
DigitXT
félisten
válasz
GoodSpeed #28236 üzenetére
Ha van benne minimális nyomás, akkor a Xiaomi kompresszor tökéletes.
Akkor van gebasz, ha nincs semmi nyomás és a külső nincs a helyén...Mivel a kolléga arra kérdezett rá, hogy működik-e akkor, ha nem érzékel
nyomást, feltételeztem, hogy ilyesmire akarná használni: működik, csak
nem tudja felfújni, mert ami kevés levegő bemegy, az elszökik a permnél.
Ilyenkor a nagy légszállítás segíthet, mert attól a helyére ugrik a gumi.Szerk: a hivatkozott Einhell megoldja, mert bár picike 6L-es tartály mégis
egy tartály, amit felfújhatsz előre 8 barra, utána azzal "rá tudja robbantani"
a külső gumit, mivel megfelelő(en nagy) légszállításra lesz ilyenkor képes.
Nekem 50L-es van, és 10 barra felpumpálható, azzal lehet "virgonckodni",
noha ez még nagyon nem ipari kategória (de hobbi célra bőven megteszi).
Bár amikor a plazmavágóhoz elfelejtettem bekapcsolni, az másik történet.
(Egész sokáig kitartott az 50L. Aztán amikor elfogyott, leolvadt a vágófej.) -
DigitXT
félisten
válasz
alphamooncam #28234 üzenetére
félrenéztek, mondván szegény embert még az ág is húzza
Ebben lehet valami. Tekintettel arra, hogy majdnem belehaltam az
esetbe, és kijelentettem, hogy ezek után nem fogok rollerezni. Az
sem tántorított volna jobban el a "szabálysértés" megismétlésétől,
ha kiszabnak egy pénzbírságot, márpedig ez a bírságolás célja. -
DigitXT
félisten
válasz
GoodSpeed #28230 üzenetére
Gumi csere után? Elhiszem, ha elég keskeny a felni, hogy tömítsen.
Ha már egy komolyabb rollerről van szó, szélesebb felnivel, nem fog
menni, mert ott pont az tömít, hogy a gumi a helyén van, de nincs a
helyén addig, amíg nincs benne légnyomás: 22-es csapdája.
Megoldása pedig a szeleptű kiszedése és egy rendes kompresszor. -
DigitXT
félisten
válasz
alphamooncam #28231 üzenetére
nem lehet kitérni az intézkedés elől
Nem lehet: elindul a szabálysértési eljárás, ebben az esetben önmagát
is feljelentette a rolleres, elmismásolták volna az autóssal, ha fizet...Konkrét esetben a rolleres azt sem tudta, hogy szabályt sértett
Talán mert véleményes. Az én konkrét esetemben tán a Szabálysértési
Hatóság sem tudta (?), hiszen én is kerékpársávon közlekedtem éppen.
Írtam is, hogy ha SMKP, akkor azért is megbaszhatnak, végül elmaradt.
(Mondjuk ennek örülök. De jó lenne azért ezt tisztázni a jogszabályban,
mert nem feladata az egyszeri állampolgárnak a jogértelmezés, mi több
az sem normális, hogy megy az adok-kapok, melyik hatóság a hülye...) -
DigitXT
félisten
válasz
Peaceliker #28220 üzenetére
Ha van aktív balancer benne, akkor mindegy
A legtöbb kínai rollerakkuban ilyen sajnos nincs.egy okos, paraméterezhető bms
Egyetértek... Néha amellé sem árt aktív balanszer.
(LiFePo4 pakkal jártam így, pedig új cellákból volt,
de azok az új cellák nem voltak egyformán töltve.) -
DigitXT
félisten
válasz
pescara #28172 üzenetére
Milyen hibajelzés az, amit menet közben látni kell, s csak onnan derül ki?
Beszarik a gázkar, rá fogsz jönni... Elmegy a hajtás, arra is rá fogsz jönni...
Azt ne mondd, hogy felforr a hűtővíz, és csak a kijelző mutatná meg...
(Ugyanígy az olajnyomás sem fog elmenni, amire pedig tényleg hasznos,
ha figyelmeztet egy belső égésű motorral hajtott jármű. A roller nem az.)Akku töltöttség talán a leghasznosabb, amit viszont jellemzően tökszarul
mutatnak, szóval egy idő után úgyis tudod, mennyi a hatótávolságod...Ui: nem hülyeség a sebességmérő, ám ha használhatatlan, olvashatatlan,
úgy többet árt, mint használ. Nem szabad, hogy azt bámuld, régen rossz. -
DigitXT
félisten
válasz
Tangerine #28129 üzenetére
Tökmindegy. Ha 25 km/h a limit, és nem fogja meg szoftveresen ott,
ezen a mérésen kiderül. Nem számít, hogy 50, vagy 60 km/h a valós,
aminél síkon nem tud többet. De mondjuk lejtőn el tudja érni azt is...
Ha van benne egy (rendes) szoftveres korlát, az lejtőn is 25 max. -
DigitXT
félisten
válasz
pescara #28118 üzenetére
Kis hazánkban az SMKP-n sincs azonosító jelzés, mégis jármű (sic!).
Annyiban igazad van, hogy nem gépjármű, mégis kell rá KGFB-t kötni.
Ez ilyen világ itt. Ehhez képest, 5 évvel ezelőtt az volt a mondás, hogy
minden roller SMKP kivétel nélkül, és kész.Persze jogalap nem volt rá. -
DigitXT
félisten
válasz
Dr. Szilikát #28013 üzenetére
Nekem volt egy kis csengő a gyári fékkaron, tényleg diszkrét, sosem sértődtek meg, ha azzal jeleztem, hogy mennék (nyilván már lelassítva, és nem messziről, lassítás nélkül "dudálva", mint azok a bicajosok szokták, akiknek a lendület akkora érték, hogy még mások "tepsi épségét" is kockáztatják miatta). Persze az sem baj, ha amúgy maguktól meghallják, ha érkezel, de amúgy nem vagyok híve a zajszennyezésnek. Egyik vezérlőm volt olyan, hogy baromi ronda motorfékhangot csinált, habár ez mellékhatásként megoldotta ezt a "figyelmeztető zajt" is.
érzékeny szokott lenni erre
Hasonló hatást válthat ki a kutya körmének kopogása, akár ugatással párosítva.Ha már hangszóró, az mindent elbír...
EV-k 30 km/h alatti űrhajóhangja is kikészít, nesze neked csendesség. Amúgy azok sem annyira csendesek ha már gurulnak, mert a gördülési zaj azért így is úgy is játszik, de ez már nagyon OFF...
-
DigitXT
félisten
Bogist M5 Pro bemutató... Nekem a kihangsúlyozott biztonságosságával
lennének fenntartásaim, tekintettel arra, hogy ugyanolyan a kereke, mint
ami nekem széttört, és ez gyárilag megy 40 km/h-val... Modern Babetta?
Szerintem egy Babetta ennél sokkal komolyabb felépítménnyel bírt anno.
(Nem függetlenül, hogy klasszikus SMKP, ez meg momentán egy "roller".)
Szerk: habár szemmel láthatólag nagyobb a féktárcsa, a felni ugyanolyan. -
DigitXT
félisten
válasz
bigdady #27984 üzenetére
Próbáltam, szart se ért. Konkrétan egy picike szúrt lyukat nem kezelt le...
-
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #27983 üzenetére
Abban a teljesen vállalható 10000 Ft-ban nincs benne az új gumi...
(Legalábbis azt írod, hogy munkadíj... Mondjuk szelep hiba esetén
nem is igazán kell új gumiban gondolkodni, két független dolog.)
Szerk: viszont a szelep csere nagyjából ugyanannyi munka, mintha
rakna fel egy új külsőt is, tehát vélhetően nem lesz az sem olcsóbb. -
DigitXT
félisten
válasz
bigdady #27979 üzenetére
Ha kijött a szelep, akkor az bizony elszakadt belül. Nem a nyomás tartja a helyén, hanem a szelep tartja a nyomást.
Ha veszel bele másikat, belülről kell bele húzni (szelepbehúzó szerszám javasolt), a méretre meg különösen ügyelni kell, hogy beleférjen az adott lyukba, ráadásul ne legyen túl hosszú sem a szára. Vannak 45 fokos, meg 90 fokos megoldások is. Legegyszerűbb, ha elviszed a kereket magában egy gumishoz, a maradék szeleppel együtt (mintának, hogy milyen volt), és kicseréli neked.
(A jövőre való tekintettel meg érdemes egy Xiaomi kompresszort beszerezni, egyrészt mert hordozható, másrészt mert a csavaros megoldással nem lehet kitépni a szelepet a helyéből, harmadrészt meg mert tényleg annyi lesz a nyomás, amit bele fújtál. Hagyományos kompresszoros csatlakozók lehúzása közben szökhet annyi levegő, ami egy autó gumi esetén nem számít, de egy roller gumi esetén már mérhető probléma.)
Szerk: arra nem gondoltam, hogy esetleg a szeleptű jött csak ki. Azt hogy? Külön ki lehet tekerni, igen, sőt kell is, amikor külső gumit cserélsz, és úgy tudod a helyére "robbantani", de normál üzemben az nem kijövős, hiszen menetes cucc. Esetleg egy fotót lőhetnél a jelenlegi helyzetről.
-
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #27942 üzenetére
az általad kiválasztott esetek
Nem az általam kiválasztott: ez az összes eset az elmúlt bő egy évből, amikor valakinek jobbulást kívántak a topikban. Ezekről te állítottad azt, hogy kizárólag a full face sisakban "jaszkarizó", 25 km/h-t hírből sem ismerő "épített" rolleresek esetében történtek meg, és, hogy ez mennyire elgondolkodtató... Nos, úgy néz ki, nem teljesen igaz az állításod, egy sima gyári Xiaomival is el lehet esni, és utána lehet neki jobbulást kívánni. (Tehát szerencséje is volt, mert nem baszta szét a fejét az esés közben, akkor már nem lenne kinek.) Vagy ugye ott egy G30, ami szintén pálcika - habár méretileg már inkább közepes, de a 10x3 talán nem megy rá.Aminek két kereke van, azzal el lehet esni, függetlenül attól, hogy a végsebessége csak 25 km/h, vagy sem. Olyan biztonságos, mint a gyaloglás majd akkor lesz, ha gyalogos tempóban mész. De ugye te is nagyon bátor vagy, és néha meghúzatod 20 km/h-ig: tudsz annyival gyalogolni?
ha a sebesség miatt nem tudja uralni
Nem tudom ezzel a történettel mit akarnál elmondani: nem a sebesség miatt...A jégfolt miatt... Szerinted a bíróság szerint csak azért volt hibás, mert ott volt? Nem egészen. A taxi sofőrje számíthatott volna a hídra felhajtásnál lefagyásra (hiszen tél van, fúj a szél, néha még táblával is jelzik a veszélyt), így kvázi jogosan baszták meg a baleset okozásáért, ellenberger, ha mondjuk valaki kiönt 5 liter étolajat, és azon csúszik el, arra meg nem kellett volna számítania. Ha minden kanyart úgy közelítenél meg, hogy mi van ha valaki épp odaszart a közepére (ja igen, a lószar is egy közkedvelt téma a bicikliúton, mert el lehet rajta csúszni
), akkor sehova nem érnél oda soha. Sőt, jobb, ha el sem indulsz, az a biztos.
Ez amúgy nagyon népszerű arab országokban: akármilyen baleset történik, akármekkora barom is a helyi lakos, mindenképpen a turista a hibás, mert ha nem ment volna oda, nem történik baleset.Esetleg azért törött ki a küllő, mert olyan nyomatékot kapott, amit már nem bírt elviselni?
Érdekes elképzelés, csak sajnos nincs semmi alapja, mivel nem hajtott kerék volt: szerinted milyen nyomatékot kapott gyorsítás közben?Ha arra gondolsz, hogy korábban fáradt el, hiszen a gyárinál nagyobb sebességről nagyobb fékerőt kell kifejteni ugyanazon fékúton való megálláshoz, az már lehet, hogy igaz, ellenberger emellett olyan motorfékem volt (a hátsó keréken), hogy az első féket nagyon keveset kellett használnom... Megkockáztatom, hogy kevesebbet, mint amikor még gyári volt, és nem volt motorfék. De tök jó amúgy, hogy egy anyagfáradásban is megtalálod az áldozathibáztatás ezen gyönyörű módját. És ha gyári állapotában törik ki a küllő, egyszerűen azért, mert gagyi kínai öntvény? Akkor kitalálnád, hogy biztos azért volt, mert én nem vagyok 65 kg, mint te. Lényeg az, hogy veled soha nem történt (még) semmi, ezért úgy gondolod, hogy (nem is fog, illetve), akivel már történt, az szükségképpen felelős is a balesetért. Szomorú. Természetesen nem kizárt, hogy néha így van, de egészen biztos vagyok benne, hogy nem minden esetben. Szerinted minden (!) baleset elkerülhető, mert minden (!) balesetben hibás a vétlen fél is: érdekes gondolat. És ezt azzal "bizonyítod", hogy veled még nem történt semmi (kivéve az elütött biciklistát, de azt hagyjuk is), és hát te nagyon ügyes vagy, mindenki más meg fakezű, de legalábbis relatív gyorshajtó...
Ha jól sejtem kétszer is.
Ó igen, jól sejted...Az első ilyen alkalommal mintegy 10 km/h sebességgel, megkoccoltam a járdaszegélyt, és a hanyag gyári hegesztés elengedte magát. Védőfelszerelés nuku, komolyabb sérülés mégsem történt, csak "hasra estem"... Szerintem elrepedt egy bordám, de meggyógyult magától. Sisak sem volt rajtam: szerencsére a szemüvegem sem esett le, mert az többe fájt volna, mint maga a roller... Nagyobb nyomatékot kapott a villa? Lehet. De azért vegyük észre, hogy ekkor már dupla motoros volt a vas, magyarán épp ellenkezőleg: minden gyorsításnál kevésbé terhelődött az első villa, ahogy húzta a szerelvényt, hiszen ugyanekkor tolta a hátsó motor is... Vica versa, minden lassításnál kevésbé terhelődött az első villa, ahogy tolta a szerelvény, hiszen ugyanekkor fékezett a hátsó motor is. Miközben dinamikusabban vezettem, mivel a roller képes volt rá. Vannak amúgy a világon sokan, akiknek kitört a full gyári S1 első villa (pedig nem mentek dinamikusan), ez egyszerűen egy gyártási hiba*, amit amúgy később javítottak is, később már normálisan körbehegesztették őket. Második eset, komolyabban tuningolt roller (de még mindig ugyanaz a szar váz), elengedi magát a jobban körbe hegesztett első villa, csak éppen nem is annál a hegesztésnél. El volt rozsdálva. Szerencsém volt, mert fel voltam rendesen öltözve, így nem törtem el a könyököm, mint amúgy olyan sokan rolleren (igen, pálcikán is, mert nem kell hozzá nagy sebesség), és megmaradt az arcberendezésem is, mert megfogta a full face bukó a becsapódást. Azt mondod, hogy azért történtek az esetek, mert rajtam volt a bukó, én meg azt mondom, hogy ez egy akkora baromság, mint ide lacháza. Igen, nyilvánvaló, hogy nagyobb sérülést lehet összeszedni nagyobb tempónál, csakhogy a legutóbbi esésem, amibe később majdnem belehaltam (lép sérülés, ami későn derült ki) nagyjából 25 km/h-ás sebességnél történt, mégis sikerült szerencsétlenül esni, pont a kitört küllők okán (leszúrt az eleje, rosszabb, mint egy sima kátyú), balra perdülve. Ezért tört el 9 bordám, és a bal kulccsontom. De mivel volt rajtam sisak, meg tudtam írni a sztorit. És kaptam, hogy jobbulást. Mármint a normális fórumtársaktól, akik nem akarták kihozni az egészből, hogy természetesen az én hibám, hogy volt egy hobbim (roller építés/tuning), amivel többet tanultam az elmúlt 5 év során az egész műszaki hátteréről, mint azok, akik megveszik a gyárit és mennek A-ból B-be, kis szerencsével balesetmentesen.
*: a fő probléma, hogy nincs semmilyen minőségbiztosítás. Ahogy FID szokta fogalmazni, minden roller szar, csak valamelyik másképp szar.
És amikor több százezres vasakra kell még költeni, hogy biztonságosabb legyen, mint gyári állapotában azért az is elgondolkodtató, hogy hol tart most ez az ipar. (A párizsi tiltásra visszatérve, nem csak az volt a baj, hogy a bérrollereken piásan verették a turisták, hanem az is, hogy sok lett belőlük. Túl sok. Oké, hogy a magánkézben lévő rollereket használhatod, mert messze nincs még annyi belőlük, hogy kiverjék a biztosítékot, de folyton azt vizionálod, hogy majd elterjednek és az milyen fasza lesz. Ja, nagyon fasza lesz, ha lesz nekik külön "rollerút", mert az belátható, hogy az autók közé rohadtul nem valók, főleg azzal a mentalitással, hogy ráállok bármiféle védőfelszerelés nélkül, és usgyi, mert gyalogos vagyok, csak gyorsabb... Bicikliúton meg a 20 km/h limit fogja megölni az egészet, amikor a bringások simán veretik 30 fölött. Ez van: valami egységes és jó megoldás kéne. Majd 2030-ban.
)
-
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #27933 üzenetére
Hihetetlen naiv hozzáállás azt feltételezni, hogy csak 25 km/h felett
történnek rolleres balesetek: ha komolyan gondolod, reménytelen...
Ha egyszer kivasalnak, majd írom én, hogy jobbulást. Ha lesz kinek!Elolvashatnád a saját linked, amikor pl. Xiaomi rolleresnek kívánnak
jobbulást az szerinted mennyivel ment? Vagy mit követett el... És ez
csak az első link az én balesetem óta... Ami meg ugye műszaki hiba,
de "természetesen" az én hibám, tuningoltam = tuti azért ment szét.
A harmadik link meg egy G30, pálcika, szintén nem az a full face-es,
szanaszét tuningolt, 100 km/h fölött veretős valami. Visszamentünk
egy egész évet a topikban. Nem tudni, mire alapozod a statisztikád.
(Ja persze, a következő Peaceliker, s nyilván az ő hibája, hogy telibe
vert egy parkolóból körültekintés nélkül elinduló autót: tudod, hogy
hívják ezt, amit csinálsz? Áldozathibáztatás. Mert nem veled történt!
Addig könnyű nagy pofával írni. Egyszer az aszfalt lefarag belőle.)
Egy éven túl meg ott van Casseius, aki nekiment egy sorompónak...
Oké, neki tényleg tuning rollere volt, ami nagy tempóra volt képes...
Csak éppen a konkrét balesetnél pont nem ment gyorsan, nem furi?Menjünk még picit tovább vissza az időben: idős fazon baromi lassú
tempóban, csak éppen kezdő, benéz valamit, le a lépcsőn... Hol volt
a rengeteg tuning rollerrel száguldozó, aki szerinted megérdemelte?
Erről a közvetett tapasztalatról nem is beszélve. Szerintem arról van
szó, hogy még mindig le vagy ragadva a holland biciklistáknál... -
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #27929 üzenetére
Miért van az, hogy fullface sisakos, átlagon felüli teljesítménnyel rendelkező rollereseknek szokást jobbulást kívánni? Elgondolkodtató
Mert ők túlélik, és megírják a történetüket, ellentétben azokkal, a rollerezést a gyaloglás kiváltójaként elképzelő naiv idealistákkal, akik úgy gondolják, hogy pontosan olyan 6 km/h séta tempóban elbotlani, mint 20-25 km/h-nál fogni egy kátyút, és lendületből lefejelni az aszfaltot.Puszta koponyával, mert a sisak ugye csak hamis biztonságérzet, LOL. Na nekik tényleg nem szokás jobbulást kívánni, hanem maximum azon lehet hümmögni a baleseti híreket olvasva, hogy a következő életében vajon másképp döntene-e... Tessék bemenni egy kórházba a traumatológiára, és megkérdezni pár ápolót, mentőst, esetleg orvost, hogy mennyire gondolják biztonságosnak a rollerezést úgy általában...
Amíg ismertlenekről van szó, csak statisztika. Veled sosenem... addig nyugi van. Ha már ismerős, neadjisten pl. rokon, akkor kezd elgondolkodtató lenni a dolog, valóban!
-
DigitXT
félisten
válasz
Dr. Szilikát #27927 üzenetére
Nekem sikerült egyszer egy XLR csatis töltőt rövidre zárni, simán levédte magát. Szerintem (is) az emberünknél a töltő szart be, multiméterrel meg lehet nézni pl. a kimeneti feszültségeket, de a roller töltőcsatlakozójánál óvatosan kotorásszon épp az általad írtak miatt: simán kint lehet direktben az akkufesz, és elpukkanhat.
Szerk: a minap a motoromon mókoltam egy töltőcsatlakozót (építettem bele egy Lifepo4 akkut), hát inkább lekapcsoltam a BMS-en a kimenetet addig.
Sokkal megnyugtatóbb úgy dolgozni, hogy bár nagyon figyelsz, hogy ne érjen össze semmi, ha mégis megtörténne a baj, nem lesz durranás, mert nem éles a kimenet. Ezért (IS) jó egy okos BMS-sel szerelt akku, én már sosem építenék mást...
(Arról nem is beszélve, hogy mindig érdekelt, mennyi a töltés (generátor fordulatszám függő), a BMS ezt is megmondja, és nem kell semmiféle sönt ellenállás, elvégre 100A-t tud folyamatosan, lazán lehet vele indítózni is, mindent.)
-
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #27922 üzenetére
cingár
Látod, érted te ezt, ha akarod, és nem csak kötekszel.városi közlekedés jövője
Azt hiszed, a roller a megoldás? Naiv elképzelés. Hacsak...
Ki nem tiltják az autókat, mert úgy felszabadul a közút.
'98-ban láttam Párizsban elektromos rollereket elsuhanni,
a járdán, meglepett, de tetszett. 2 db volt, azóta meg sok
lett belőle. És be is tiltották. (Teljesen jogosan szerintem.) -
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #27917 üzenetére
hogy rudakból áll
Na ezt az értelmezést se találta még ki senki (rajtad kívül).a gumiabroncs méretére
Tévedés, az csak példa, mert általában egy nagyobb váz nagyobb
kerekeken is gurul. (Ha fogok egy Kugoo S1-et, és "rábaszarintok"
egy 10x3 gumis felnit, attól a váz nem lesz nagyobb, masszívabb.) -
DigitXT
félisten
válasz
Dr. Szilikát #27882 üzenetére
Feltételezem, hogy van róla felvétel, csak éppen az nem mond semmit,
ugyanúgy meg lehet úszni, mint amikor SMKP-vel garázdálkodnak... -
DigitXT
félisten
válasz
Ciccuka #27829 üzenetére
Ha valakinek nem szokása csavarokat meghúzigatni, honnan tudná,
mi az ésszerű? Szerelők "szokták" mondani, hogy minek a nyomaték
kulcs, neki már a kezében van a nyomaték. Meglehet/tapasztalat.Másnak meg inkább ajánlott a segítség. Alu menet acél csavar: szar
kombináció, mivel ha túlhúzza nem lesz elég egy csavart cserélni.
A váz fogja megadni magát, aztán fúrhatja nagyobbra + helicoil...Ui: tudom, hogy van olyan meghúzási nyomaték, ami adott csavart
hajtva teljesen ésszerűtlen és meg fog szakítani valamit, viszont ha
valaki kezdő, ezt nem tudja. (Ahogy a rázkódástól meglazulást sem
a csavar őrült megtépése gyógyítja, hanem odavaló menetrögzítő.) -
DigitXT
félisten
válasz
Silentfrog #27782 üzenetére
Talán azt a híroldalt minősíti, hogy hogyan tálalja, nem? Telexen írják,
kell(ett volna) biztosítás, ha 25 kg-ot, vagy 25 km/h-t meghaladja.
(Más kérdés, hogy ez semmit sem segített volna az utas sérülésein...)Egyszerűen azért fűzik hozzá, mert kapcsolódó, és aktuális változás...
Abszolút nem arra van kihegyezve a cikk... (Amúgy talán egy G2 Pro,
de ezt csak a narancs lengővillából gondolom, arra meg speciel kell.)Szerk: egyébként azon a buszon a szélvédő cseréje* egészen biztos,
hogy sokkal többe fog fájni, mint egy éves biztosítás 5000 Ft-os díja.
*: nyilván nem kell lefejelni és belehalni, de ha már megtörténik, tuti
rosszul esik a túlélő embernek, ha még zsebből fizetnie is kell utána.
Szerintem az a kérdés, hogy lehet-e kötni arra, amire nem kötelező?
Ha lehet, akkor lényegében mindenki jobban jár, ha megköti. Szvsz. -
DigitXT
félisten
És akkor még kérdezik, hogy miért nem szabad utast szállítani a rolleren...
(Meg, hogy miért kell sisak rá, igaz, ha betartja a KRESZ-t nincs baleset sem.)Ui: amúgy a gyereket sajnálom, így ismeretlenül is, reméljük felépül, és többet
ilyen baromságot nem csinál. (Szar dolog utasként majdnem belehalni ilyenbe.) -
DigitXT
félisten
válasz
Thunderzolee #27735 üzenetére
Amúgy bárki elhitte, hogy 275Wh elviszi 40 km-re? Nyilván ha szinte
lenullázzuk a légellenállást, mert egy nyugdíjas csiga megelőz, akkor
esetleg lehetséges <7 Wh/km fogyasztás. Minden más esetben nem. -
DigitXT
félisten
válasz
#95712068 #27709 üzenetére
Az bebaszna, mert praktikusan minden motorkerékpár tubeless.
(Még mielőtt kötekedne vki: nem mindegyik, vannak belsős modellek.)Ui: én se értem, mire gondolt a költő, de ha lefotózod, talán kitaláljuk...
(Lehet arra céloznak, hogy "túlzottan" ne bízz a gumiban, mert szar: ha
elcsúszol, mossák kezüket, a te hibád, hiszen ők írták, ne fordulj lapon.) -
DigitXT
félisten
válasz
#95712068 #27707 üzenetére
Olyan nincs, hogy nem döntöd, muszáj, ilyen a fizikája: annyi, hogy ha
csak kicsit lehet (mert leér valami*), kicsit mered (vö. majrécsík), akkor
a kanyarsebesség arányosan lassabb lesz, adott ívet feltételezve.Mármint kisebb kell legyen, különben kiegyenesíted a kanyart. Sajnos
rutintalan rolleres esetén simán előfordulhat.Az első útjaim egyikén
majdnem lementem a bicikliútról egy ilyen miatt (súlyos 20 km/h-nál).
Pár fordulóval később nem kellett ugyanott lassítani 25-ről... Egyetlen
probléma lehet azzal, ha már rutinosan döntögetsz, ha egy szar gumi
kerül fel, ezért jóval hamarabb éred el a tapadáshatárát. Tömör gumik
tudnak meglepetést okozni, részben azért, mert túl kemények, amúgy
meg szar a gumi "keverék", sőt, legtöbbször nem is gumi, csak nylon...A PMT rendes gumit gyárt, nem véletlen isteníti minden (tank)rolleres:
annak lehet dönteni rendesen, kegyetlenül jól tapad, megéri az árát.
(Nyilván, ha 30K/db, akkor ez elég meredek kijelentés, de sajna igaz...)*: pl. bal oldalt elhelyezett kitámasztó (bal kanyarban értelemszerűen).
-
DigitXT
félisten
válasz
#95712068 #27705 üzenetére
Az oldalsó szőrök soha nem is fognak lekopni, ha nem döntöd nagyon.
Szerk: inkább hasznos egy profilmélységet mérni, ha érdekel a valódi kopás.
(Na nem mintha roller esetén akkora vízkiszorításra lenne szükség. De azért
nem teljesen tökmindegy, mert lehet kapni slick gumit, az vízen életveszély.) -
DigitXT
félisten
válasz
enginev3.0 #27701 üzenetére
Ahogy az előttem szóló írja legtöbbször peremtömítés probléma lesz, bár
lehet szelep probléma, esetleg egy nem gyógyuló szúrás (lassú defekt) is.
Igaz, utóbbi nem 2-3 hét, hanem inkább 2-3 nap, esetleg óra alatt előjön.Ha minden fasza még akkor is előfordulhat lassú szivárgás, ezért érdemes
néha ellenőrizni, és beállítani a helyes nyomást. 2-3 hét nem is rossz. -
DigitXT
félisten
válasz
Tangerine #27697 üzenetére
"Az üzembentartó mindig az, aki a járművet használja"
Ez megint mekkora ökörség?Az üzembentartó egy jogi fogalom, nem válik az
adott jármű vezetője automatikusan azzá, csak ha üzembentartói szerződést köt.
Ha a fiú vezeti a családi autót, ami az apja nevén van, attól nem üzembentartója!
(Adott esetben nem is lehet, ha fiatalkorú, de pl. a gépjármű tulajdonosa lehet...) -
DigitXT
félisten
Miért kellene a GFB-nek az aktuális vezetőre szóljon? Az a hello.hu kategória,
az általános felelősségbiztosítás, amikor nem a jármű (kerékpár/roller játszik):
ha már GFB, akkor az a gépjárműre szól (nem?), mindegy, hogy ki vezeti épp.
18 év alatt is lehet valakinek jogosítványa (B kategória: 17.5), AM 14 évtől.
Nyilván nem kell, hogy saját nevén legyen az az autó/motor, amit már vezethet.Ui: mielőtt megint valaki megszólna, hogy "valótlanságot állítok", én még anno
így tudtam, most rákeresve látom, hogy kerek 17 éves kortól már lehet B... -
DigitXT
félisten
válasz
Thunderzolee #27689 üzenetére
Semmit nem írtam lakott területekről: országút értelemben írtam én is.
Megjegyzem, a főútak is országutak, bár vannak lakott területen belüli
szakaszaik, amire más szabályok érvényesek, pl. valóban nem 90 km/h. -
DigitXT
félisten
válasz
Peaceliker #27679 üzenetére
Ha ki lehetne tenni szélesen és lenne elég fényerő így érne valamit:
Egyébként teljesen igazad van, ki az a kretén, aki jobbra lehúzódva
kezdi meg a balra kanyarodást? Eleve veszélyes, úgy meg de pláne!
(Réges-régen biciklistáknak főúton kifejezetten tiltva volt: leszállás,
majd szépen áttolja gyalogosként. Nem tudom, még ma is él-e...)
-
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #27661 üzenetére
Attól, hogy nem érted, amit írok, még nem biztos, hogy hülyeség.
Aranyos, hogy kemény 2 db roller kipróbálása után öntöd magából az
ilyen általánosításokat, hogy "minden roller". Meg hogy applikációban
kapcsolható LOL: eleve nincs minden rollerhez applikáció, miért lenne.biztonságosabb kéztartást lehet megvalósítani
Tehát kijelented, hogy a hüvelykujjas gázkar balesetveszélyes, viszont
a megoldást abban látod, hogy inkább adja a roller a gázt helyetted...
Gratulálok. Pedig csak egy normális gázkar kellene a ketyerére. Habár
a MIB óta tudjuk, hogy a legalkalmasabb autóvezetésre a gamepad. -
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #27645 üzenetére
Úgy beszélsz a tempomatról, mint aki még soha nem használta.
Egyáltalán nem, előbb használtam mint te...Az, hogy egy gázelvételre, vagy
abbahagyja a gyorsulást a roller, vagy nem, egyáltalán nem elméleti probléma!
Konkrétan balesetveszélyes, amikor csak egy rövidet akarsz gyorsítani, viszont
a roller épp úgy gondolja, hogy akkor bekapcsolja a tempomatot. Nem fékezési,
lassítási szándékról van szó, előre, jól tervezhető szituációkról. Ennél jobban ez
nem elmagyarázható, vagy megérted, vagy nem.Ami elméletileg sem helyes,
az a funkciók halmozása, és különböző válaszreakciók: amikor nem azt csinálja
a jármű, amire a vezető utasítást ad, az balesetveszélyes, ezen nincs mit vitatni.Mutasd meg mikor tiltotta meg az EU!
Nem tudom, de folyton ezen megy a sírás, hogy valaki EU modellt vett, és ezért
nincs benne tempomat, de ha átállítja a régiót, akkor meg visszakerül...reakcióképtelen próbababák
Talán jobb lett volna, ha fórumtársakkal tesztelik?Kiderült volna, hogy a sisak
miért fontos, akik meg vitatták, azoknak új próbálkozás a trombiták hangja után?
(Aki azért megy tempomattal, mert kényelmetlen a gázt nyomnia, az próbababa:
nem ő vezeti a járművet, hanem viteti magát vele... Szvsz ön- és közveszélyes.) -
DigitXT
félisten
válasz
front3r #27643 üzenetére
leveszi a gázt, és azt hiszi, hogy feltétlenül lelassul.
Nem ezt mondtam: nem gyorsul tovább. Ideális esetben szabadon kigurul.nekem ez egyértelmű volt
Valószínűleg nem motoroztál előtte, ahol a gázelvétel már motorféket jelent:
nem összekeverendő a külön az első/hátsó kerékre ható üzemi fék(ek)kel...Ui: ha már roller/kerékpár párhuzam: hajtasz, mint állat, aztán egyszer csak
abbahagyod a pedálozást, mit csinál? Kigurul. A rollernek is így kéne...
(Ugyanezért balesetveszélyesek a pedálszenzoros rásegítéses kerékpárok:
persze, mindent meg lehet szokni, de azért a szart ne nevezzük már jónak.) -
DigitXT
félisten
válasz
front3r #27638 üzenetére
Az, hogy a gázelvétel nem egyenlő a fékezéssel: kétkerekűekről beszélünk,
amiket a kormányon kívül döntéssel, és a gáz kezeléssel is irányítasz.
De amúgy ez a legkevesebb. A komolyabb gond abból lesz, amikor nagyon
nem számítasz rá, hogy már aktív a tempomat, és leszarja a gázelvételed...
Ott lehet késlekedés, amíg a roller még mindig húz. Konkrétan akár gyorsul,
mikor már pont azt mondod neki, hogy nem akarsz gyorsítani. Ez probléma.
Nem tudja megkülönböztetni, hogy éppen miért vetted el a gázt. Sehol nem
működik így. Egyedül rolleren csinálják (illetve csinálnák, ha hagyná az EU).Tipikusan nyélgáz rögzíthető csak, az meg erősebb rolleren életveszélyes...GoodSpeed: nem a roller hibája, hogy nem rendeltetésszerűen használod...
Szerintetek amikor a "mikromobilitást" kitalálták, az volt a terv, hogy két órán
át nyektesd egy nyílegyenes úton, és milyen kényelmes lesz vele menni? -
DigitXT
félisten
válasz
Tangerine #27634 üzenetére
balesetveszélyes, hogy elengedem a gázt, a roller meg megy tovább
Erről van nagyba' szó. Aki ilyen tempomatot akar, nem tudja, mivel játszik:
ez az automata bekapcsolás egy idő után a lehető legnagyobb baromság.Amikor kéne már, akkor esetleg nem élesedett: elveszed? Elkezd lassulni.
Megpróbálod újra, nagy nehezen beveszi, onnantól tud(hat)od, hogy aktív,
nem fog meglepetést okozni, ám számtalan helyzetben, amikor egyáltalán
nem volt szándékodban(!) bekapcsolni, csak pont addig tartott a nyélgáz...
Baromság... Az első fetrengésig vicces, de valakinek pont addig se kell.
(Megjegyzem, minimum egy külön kapcsoló, aminek értelme van. De alap,
hogy inkább legyen normális gázkar. Egy félmarkolatost pl. pont ugyanúgy
fogsz tartott gázon, mint visszaengedve. Ennél jobb "tempomat "nem kell.) -
DigitXT
félisten
válasz
pescara #27519 üzenetére
Igen, de az nem a testsúlyod. A testsúlyt a hátsó láb tartja főleg, mert
szándékosan fölé vitted a tömegközéppontod... A támasztó láb csak a
lassuláshoz szükséges erőt fejti ki, ami töredéke a testsúlynak. Persze,
ha 1g-vel lassulsz, az más kérdés (csak rolleren nagyon nem jellemző).Szerk: pont az a fenomenális a motorozásban, hogy a kanyarban sem
erőlködés, mivel bedőlsz és a két erő egyensúlyban van... Nyilvánvaló,
hogy álló helyzetben a döntés vége felborulás: a hatékony fékezés kb.
ugyanez. Annyira hátra lógatod a segged, hogy HA nem fékeznél már
szinte hanyatt esnél. Magyarán még kevesebb erő jut az első lábra.
Csak stabilizál, kontrollál = véletlenül sem tartja meg a teljes súlyodat.Szerk2: aki ennyire bizonytalan, milyen erők hatnak, rajzolja le.
De legalább próbálja ki mondjuk a buszon. Ha simán egyenesen állsz,
igen komolyan kell kapaszkodni. Ellenben, ha elkezded a testsúlyod is
áthelyezni, akkor sokkal kisebb erő kell karból = kényelmesebb utazni.
(Bármit is csinál a busz alattad. Tudod kompenzálni. Ha előre látható.) -
DigitXT
félisten
válasz
pescara #27513 üzenetére
Szerintem itt akkor valami nyelvi félreértés lesz. Az erők vektorok.
Több erő is hat egyszerre az emberre, a súlya nem lesz hátul, épp
ellenkezőleg, annak tartasz ellen, hogy hátra kerüljön. Kevered.
Az egész egy háromszög. A tömegközéppontot mozgatod benne.
Ha hátra menne a súly, akkor a hátsó (támasztó) láb alig tud előre
tolni, ebből lesz az egykerekezés, vagy a kormányba kapaszkodás.Mivel a pálcika rollerek gyorsulása nagyon kicsi*, a támasztó erő a
testsúly megtartásához képest elenyésző. Sokkal fontosabb, hogy
a testsúly hol terhel a dekkre: minél előrébb, annál kevésbé fog az
egész hóbelevanc hátrafelé borulni... (Persze ez hátsó kerék hajtás
esetén kritikus, első kerék max. elkapar, és a roller nem gyorsul.)
*: 1-2kW kell ahhoz, hogy komolyan számítson, hogy hova is állsz.
Fékezni viszont bármivel tudni kell, ezért célszerű hátra terhelni.
És igen a testsúly leginkább a hátsó lábon lesz fékezésnél, az első
láb meg támaszt, hogy ez úgy is maradjon. Az egy tök másik erő... -
DigitXT
félisten
válasz
pescara #27511 üzenetére
Ne csináljátok már. Ennyire nem megy a fizika?
Vagy a magyar?
Ha kerékre akarod húzni a vasat, terhelj hátra, könnyítsd el az elejét,
mi baj lehetne? Ja, ha első kerék hajtású, nem megy... Ha hátsó, még
akkor sem lesz hanyattbukfenc, ahhoz picit több kell 350W-nál... De
nézzétek meg ezt a videót, mennyire hátul áll, hogy egykerekezzen...Ellenberger, hatékonyan lehetne így fékezni a hátsó kereket...
-
DigitXT
félisten
válasz
INGJOKE #27498 üzenetére
Mindenki boldog, amíg nem kell(ene) hirtelen megállni.
Amúgy nyilvánvalóan nem egy párszáz wattos rolleren
kritikus a gyorsítás, fos fékkel a megállás sem. Ha sose
történik semmi váratlan, 20 méteres fékút is megteszi...
Ellenben ha eléd lép valaki, nem mindegy, hogy megáll
a roller 3-4 méteren, vagy telibe vered. Természetesen,
akik kizárólag lezárt magánúton közlekednek védettek.
Mindenki másnak elemi érdeke, hogy tudjon fékezni IS! -
DigitXT
félisten
válasz
alphamooncam #27495 üzenetére
Esőben durván esnek kelnek, pedig biztos nem fakezűek... csak hát
a szar tapadás és a két keréken való erőlködés elég rossz párosítás. -
DigitXT
félisten
válasz
DigitXT #27493 üzenetére
Amúgy még annyit akartam hozzátenni (csak nagyon halkan!), hogy ez a
kényszerített szűk haránt tartás nem is a legstabilabb, ami az oldalirányú
erőhatásokat illeti (a kanyarodás irányítását és stabilitását): ha konkrétan
teljesen egymás mögött van a két láb, mert máshogy nem fér el, az baj...Ha veszünk egy stabil "alapállást", a keresztbe rakott hátsó láb stabilizál,
ami az oldalra dőlést illeti. Tök jó, hogy mindenki a "nagygáz+nagyfékről"
értekezik, és hogy hova kell terhelni, ám sokkal gyakoribb a kanyarodás,
és ha valaki azt (is) rosszul csinálja, akkor pálcikával is leszaladhat izibe
a susnyásba, hiszen nem kell hozzá nagy tempó, ha nem mersz dönteni.Ha meg versenyrollere van (igen, ilyen is létezik), és full bőrben csapatja,
versenypályán, eleve olyan taposó lesz alatta, amin elfér* mindkét láb.
A lábtartás konkrétan csak az adott versenyzőn múlik. Ahogy ő stabilnak
érzi... valahogy senki nem "pipiskedik" a videón úgy, mint ahogy pálcikán
"ajánlott". Azért ajánlott, mert a választható rosszak közül talán a legjobb.
Ha már elfér egymás mellett (is) a két láb, mindjárt kinyílik a világ...Ui: féktávon mindenki hátrarakja a seggét, tiszta sor... Ennek ellenére, ha
erős a hátsó fék, mindenképp el tud indulni a segge és jól el lehet firkálni.
Tanulság: közúton, ha lehet, kerülni kell a tapadásvesztés közeli fékerőt...*: nem kis részben amiatt is, mert nagy akku is kell, nagy teljesítményhez.
-
DigitXT
félisten
Én csak annyit szólnék hozzá ehhez az egész hsz-cunamihoz hogy aki ezt
nem érzi "magától" a rolleren, annak nem biztos, hogy ez a legmegfelelőbb
közlekedési forma, mert könnyen fejre tud állni, ha rámarkol a fékre.Ui: egy olyan pálcika, amin csak hátul van fék, szinte alkalmatlan arra, hogy
átdobjon a kormányon még "erős" fékezésnél is (csak csúszni fog a hátulja).Ja és: nem kéne ajtónyitásnyi távolságban elhaladni a parkoló autók mellett.
Ha az adott rollerrel nem tudsz sávot foglalni, akkor nem való az autók közé.
(Bár a jobbra tartás érvényes, ha motorozol, megtanulod, hogy veszélyes is
lehet, mert felhívás a mögötted jövőnek keringőre. Ha középen mész, máris
nehezebb csak úgy elhúzni melletted és elsodorni. Viszont ott meg lehetnek
olajfoltok, meg ilyen nyalánkságok. Két keréken közlekedni veszélyes.)
-
DigitXT
félisten
válasz
DroiDMester #27464 üzenetére
Ez mennyire szar duma, hogy 40 fokban nem kell bukó... Dehogynem.
Beöltözésről szó nem volt, azt mindenki maga dönti el. De ha egyszer
a sisak kötelező lesz a nagyteljesítményű rollerekre, akkor az lesz. Ezt
valaki vagy elfogadja, és felveszi, vagy nem, és akkor vehet pálcikát...Ui: motoroztam anno rövidgatya, ingben, egyszer sikerült is elcsúszni,
lenyúztam a könyököm, én döntésem. Attól ugye nem halt meg senki.
Van aki maga el tudja dönteni, hogy hova, milyen védőfelszerelés kell.
A többieknek meg majd kikényszeríti a hatóság... Szerinted amúgy az
normális, hogy 10-12 éves gyerkőcök veretik 40-nel? Vagy a tata, aki
esetleg azt sem tudja hol van? (Pont ezért kellene már a szabályozás.)
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Kerékpársportok
- Hálózati / IP kamera
- Medence topik
- A Bosch szerint Európának nem kellene az AI-t a halálba szabályozni
- Formula-1
- NVIDIA GeForce RTX 5070 / 5070 Ti (GB205 / 203)
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Radeon RX 9060 XT: Ezt aztán jól meghúzták
- Windows 11
- További aktív témák...
- DELL Precision 7540 - Intel Core i9-9980HK, RTX 3000 (nagyon erős GPU-val)
- Telefon felvásárlás!! iPhone 15/iPhone 15 Plus/iPhone 15 Pro/iPhone 15 Pro Max
- 12.000 ft tól elvihető ELITRO Bankmentes , kamatmentes vásárlás .Cooler Master GM2711S Monitor
- PS5 konzolod megvásároljuk: Budapest, Kecskemét, Szeged, Debrecen vagy akár GLS futárt küldünk!
- Eladó szép állapotban levő Huawei P30 Pro kék 6/128GB 12 hónap jótállással!
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest