- Azonnali mobilos kérdések órája
- Nem állnak jól az Apple Watch számai
- Jobb hajlítható kijelzőt gyárt a Samsung
- iPhone topik
- Érkezik a Now Bar a Galaxy órákra is
- Yettel topik
- Xiaomi Mi 11 Ultra - Circus Maximus
- MediaTek lapka köré épülne a Galaxy S25 FE?
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Xiaomi 13 - felnőni nehéz
Új hozzászólás Aktív témák
-
mert GYAKORLATBAN járok dízelek között, mi több: idős dízelek mögött
(motor)
persze elvárható, hogy a 20 éves 300ezret érő dízelre költsön a tulaja még 300ezret, de nem fog... te is tudod, én is tudom, sőt: én le is tüdőzöm
(sarkított példa, nem kell ehez 20 év sem és/de nem is 300 ezer az a 300 ezer)
az EV meg pont ugyan annyit füstöl az arcomba elsőévesen és 20 évesen: semmit.
-
dabadab
titán
befecskendezett tüzelőanyag energiatartalma és a tengelyen mért munka hányadosa. Ebben hol van a füstölés?
A tengelyen mért munkánál. Szívesen.
Másik, a jelek szerint te akkor még soha nem láttál kagylógörbét.
Egy ilyenre gondolsz?
Mert ez amúgy pont arról beszél, amiről én is: hogy van egy nagyon-nagyon kicsi sweet spot, aztán azon kívül durván csökken a hatékonyság.
-
Alaaf Pi
senior tag
A gyanúd nem jó, a fekete füst nem határozza meg a hatásfokot. Annak rém egyszerű a képlete:
befecskendezett tüzelőanyag energiatartalma és a tengelyen mért munka hányadosa. Ebben hol van a füstölés?
Másik, a jelek szerint te akkor még soha nem láttál kagylógörbét. Javaslom megnézni, aztán majd lesz meglepetés.
#97 arty: Miért lenne álom? Mert te úgy gondolod ex has beböfögve? -
Ezt a te elméd traszformálja panelprolivá
Itt panelban lakó emberről van szó, és... ENNYI
És ahogy írod: a társasház előnyök vs hátrányok. Hátrány lehet ezesetben, hogy autót tartani nehezebb (lesz/lehet). Simán bennevan, hogy aki autót akar, az kintebb költözik/kertesházasodik. De csak tippelek, nem tudom mi/hogyan zajlik majd, amit látok: nem férünk a városban el + brutálisan drágul az autózás. Lehet az egyik majd megoldja a másikat....
"Ellenben a belsőégésű motorok hatásfoka annál már jobb. Az energiatárolási veszteség mindkét oldalon eléggé kimarad, ahol szintén van egy jelentős elem elektromos oldalon.
A modern dízelek megfelelő karbantartás mellett teljes élettartam alatt tudják az adott hatásfokot,"jaj ezt neeeee
ez legalább akkora álom, mint a 100%-ban ujrahasznosuló PET palack. -
Feketelaszlo
senior tag
válasz
arnyekxxx #84 üzenetére
Úgy meg pláne jelentős a csökkenés trendje. Továbbra sem az az állítás, hogy senkinek nem lesz és lehet autója, hanem hogy a jó tömegközlekedéssel rendelkező nagyvárosokban nincs értelme - nem a villanyautónak, hanem magának az autózásnak. Stájerországra ez ugyanúgy nem vonatkozik, mint Bács-Kiskun megyére ahol nem lakótelepeken tartják az autókat miközben a ház előtt 5 percenként jár a villamos.
-
-
dabadab
titán
mivel ez a legjobban feljövő energiahordozó ezért nagyon is releváns
Forrás: most találtad ki
A valódi adatok szerint a megújulók jönnek fel leginkább és momentán ez a legjelentősebb forrása a megtermelt áramnak.
-
dabadab
titán
A modern dízelek megfelelő karbantartás mellett teljes élettartam alatt tudják az adott hatásfokot
Egyrészt természetesen nem (ha fekete füstöt húz maga után, akkor erős a gyanúm, hogy a hatásfok se teljesen érintetlen), másrészt meg ezeket a 40%-okat csak nagyon-nagyon-nagyon szűk tartományban (kb. az üzemmeleg motor, nyomatékcsúcs, megfelelő gázpedálállás hármas nagyon rövid ideig tartó együttállásakor) tudják, amúgy sokkal rosszabbak.
-
joysefke
veterán
válasz
lionhearted #87 üzenetére
De a dízel tudja ezt a földben lévő kőolajtól számítva?
Nyilván nem, de ugye a lignit sem saját lábán megy ez az erőműig
-
-
Alaaf Pi
senior tag
Ellenben a belsőégésű motorok hatásfoka annál már jobb. Az energiatárolási veszteség mindkét oldalon eléggé kimarad, ahol szintén van egy jelentős elem elektromos oldalon.
A modern dízelek megfelelő karbantartás mellett teljes élettartam alatt tudják az adott hatásfokot, s a modern benzinesek is már 30% felett járnak. Valamint a dízellel fel lehet menni 50% fölé is. (Ezt amúgy pont egy magyar, Perr Gyula igazolta.)
#83 joysefke: Az ábra nem well to wheel hatásfokot mutat, szóval sok elem kiesik ott, s azok egy jelentős része pont az elektromosenergia-előállítás és szállítás részén vannak. -
btprg
senior tag
A "panellakó" miért van úgy itt, mint a proli? Panelek és hasonló objektumok nélkül nem léteznének normális nagyvárosok, mert nagyságrendekkel több terület kéne ugyanannyi embernek. Sokan nem azért mennek panelbe meg társasházba, mert ők valami alacsonyabb rendű életformák, akiknek semmi se JÁR, hanem mondjuk mert nem akarnak munka után még a kerttel szopni napi szinten, meg a világ végére járni haza.
-
arnyekxxx
veterán
válasz
Feketelaszlo #80 üzenetére
Hogy ez mennyire nem utópisztikus elképzelés arra jó példa Bécs, ahol az elmúlt 10 évben ~10%-al csökkent az egy főre eső autók száma
ami a kivétel, azzal kezdi a linkelt cikked, hogy "Míg 2010 óta Ausztria-szerte jelentősen nőtt az 1000 lakosra jutó autók száma" -
joysefke
veterán
1, Öreg korára sem változik a fogyasztása
2, az EV nél már be van számítva ugye, anélkül messze nem lenne 90%, aztán még a vége is becsúszna 30% alá.
3, mivel ez a legjobban feljövő energiahordozó ezért nagyon is releváns. Ebből fogják pótolni ami a nukleárissal kiesik no meg a növő igényeket. -
válasz
Feketelaszlo #80 üzenetére
újra gyerekek fognak játszani a lakótelepi utcákon
Én azt látom, hogy pont a gyereknél jön el gyakran az a pont, ahol még az egyébként autóellenes illető is rászánja magát és autót vesz, mert sokkal könnyebb egy csomó minden kocsival, mint tömegközlekedve. Szerintem sokan választanák az utca helyett a játszóteret az olcsó(bb) autózásért cserébe -
Feketelaszlo
senior tag
válasz
arnyekxxx #77 üzenetére
Illetve újra gyerekek fognak játszani a lakótelepi utcákon, megszűnik az egész napos zaj, felszabadul egy csomó parkoló amit közparkká lehet alakítani és az emberek is egészségesebbek lesznek, ha nem autóval ingáznak. Hmmm, vajon melyik a fontosabb, az autógyártók profitja vagy a környezet? Nehéz választás!
Különben nem azzal riogat, hogy jön apokalipszis és megszűnik a közlekedés, hanem az az állítás, hogy majd hatékonyabb helyettesítő termékeket vesznek hozzá igénybe az emberek. A Daimlernek, Volvónak, VAG-nek (MAN/Scania) nagyjából mindegy, hogy autóval vagy busszal járnak a panellakók, ők a személyes- és tömegközlekedésen is meg tudják keresni a maguk betevőjét. Hogy ez mennyire nem utópisztikus elképzelés arra jó példa Bécs, ahol az elmúlt 10 évben ~10%-al csökkent az egy főre eső autók száma (abszolút mértékben is csökkent, tehát nem a növekvő lakosságszám torzítja a statisztikát). Főleg a belső kerületekben volt nagy az esés, ahol utcán parkolnak az emberek, de van sok társas házas-lakótelepes kerület is ahol szemmel látható a változás - tudomásom szerint Párizs vagy Barcelona nagy népességsűrűségű területein is hasonló a trend. Valószínűleg 30-40 év múlva mire odajutunk a budapesti paneldzsungelek is el tudnák engedni az autótartást, ha tényleg megoldhatatlan volna a villanyautó töltés (amiről persze szó sincs, csak ha felmerül egy probléma azt az akadékoskodók egyből felnagyítják és megoldhatatlan akadálynak állítják be). -
joysefke
veterán
90% hatásfok, persze
Az említett németeknél éppen a lignittüzelésű erőműveket futtatják föl, amelyeknek hűerőmű lévén a hatásfoka ~40%. Aztán ezt az áramot el is kell juttatni a töltőpontra: minusz 10%, tehát marad ~35%, ebből még lejön a villanyautó vesztesége, aztán marad 30%-a annak az energiának ami a lignitben volt.
Ennyit egy modern dízel is tud...
-
ceia
őstag
Áramra márpedig egyre nagyobb szükség lesz, és ehhez a legjobb megoldás az atomerőmű. Az nem működik, hogy takarékoskodjunk, meg ne használjuk. Olyan mértékben nem, hogy azzal jelentős csökkentést érhetnénk el. Tehát meg kell oldani az ellátást. De takarékosabb megoldások is kellenek, csökkenteni a fogyasztást. Pl. jó lenne, ha a telefonok nem fogyasztanának egyre többet. Sem a PC-k. Az égők cseréjével már elkezdődött valami, folytatni kéne az áramigény csökkentését, mindenhol. Nem növelni.
-
-
buherton
őstag
válasz
Jesus_Shaves #72 üzenetére
Igen, gondoltak. Ezt hívják többek között EV-knek: [Electric Vehicles Are Way, Way More Energy-Efficient Than Internal Combustion Vehicles]
-
buherton
őstag
válasz
angyalpc2 #52 üzenetére
hogy lakik egy családi házban felrakja a napelemet a háza, kis garázsa tetejére beáll és akkor oké
Az autót akkor fogja tölteni jó részt, amikor nem süt már a nap. És mi van télen?!
Miért kell kiemelni hogy alumíniumból van a kábel? Teljesen elfogadott és általános az, hogy alumíniumból vannak a szolgáltató kábelei. A légvezetékek is szinte kivétel nélkül alumínium vezetékek. Szvsz a lakásokban azért nem használják, mert körülményes a szerelése -> számolnak az átlag Jóska képességeivel és jóval több a hiba lehetőség.
-
Arra gondolt már valaki, hogy esetleg a több energia termelése helyett kevesebbet használjunk?
-
arnyekxxx
veterán
Azért nem is olyan jó arány, hogy a teljes termelés negyedét elvinnék a villanyautók ha figyelembe vesszük azt, hogy a teljes termelés ma is elfogy.
A megújulótermelés szuper, csak azzal az árammal amit böven termel júliusban a Nap nem fogja Günther feltölteni az autóját decemberben.
-
atus72
őstag
Német adatok:
48millió passenger car van használatban
átlagos futásteljesítmény 14e km/év
átlagos EV fogyasztás 0.2kWh/km
->
2800kWh/car/year
48000000*2800=~134TWh/year2022-ben csak a megújuló energia termelés volt ~250TWh, a teljes termelés pedig ~550TWh
nem tűnik ez olyan rossz aránynak, sőt!!! -
Ebben a modelben a lakótelepen minden elektromos autóra kellene jutnia egy töltőponttal ellátott parkolóhelynek (ahol éjszakára ott lehetne hagyni), plusz kellene pár gyorstöltő is, mert hátha valaki időszakosan hosszabb utakon jár. Azaz egy ilyen töltőpont nagyjából egy év alatt az éves futásteljesítménynek megfelelő energiát adná el, mondjuk 2500 kWh-t. Kérdés, hogy mekkora árrés kellene, ami fedezné a kiépítést (mérőórával és online kapcsolattal ellátott, biztonságos, és lehetőleg vandál-biztos oszlop) és az üzemeltetést.
Az optimista jövőkép és a valóság jelenleg némi ellentmondásban van. Becslések szerint az EU által vizionált elektromos autózásra való átállás megvalósulásához arra lenne szükség, hogy 2030-ig minden héten 14 ezer töltőpont létesüljön, de a valóságban ebből csak heti kétezer valósul meg. Ha Magyarországra próbálom vetíteni, akkor (az alacsonyabb motorizáltságot is figyelembe véve) mondjuk heti kétszáz töltőpontot kellene telepíteni, azaz évi kb. 10 ezret. Hol vagyunk ettől?
-
NorbixD
tag
válasz
angyalpc2 #49 üzenetére
Azért ez így eléggé ferde, hogy már eleve eldöntöd hogy az EV nem járható út aztán megpróbálod érvekkel alátámasztani.
Az emberek nagyrésze az autóját nem használja napi szinten 40-50 km-nél többre, szóval mindössze ezt az energiát kell beletölteni, amire ott van az egész éjjel, így még profitálhatna is belőle a hálózat, mivel egyeneltesebb enerigaleadásra lenne szükség.
Ráadásul, ki mondta hogy egy másik EV tulaj ne adná el a 100%-ra töltött autóját energiájának 20%-át csúcsidőben jó pénzért egy siető EV tulajnak, hogy aztán teletöltje a hiányzó részt akkor amikor süt a nap vagy fúj a szél és szinte inggyen van az áram? De ne csak az EV tulajokról beszéljünk ez a koncepció akár EV autók és háztartások, gyárak között is működne. 40-80% közötti töltöttség között járva, gyakorlatilag alig sérül az akku, miközben pénzt termel. Erre megfelelően dinamikus díjszabás, megfelelő mennyiségű töltő és autó kell az utcákra, ekkor az EVk szolgáltatnák a hiányzó áthidaló akkukapacitást a megújulók mellé, szerintem a világ ebben az irányba tart.
Igen, jelenleg teherszálító autók, kamionok, stb. felett valóban nem tűnik kivitelezhetőnek, de az EUs utakról a temérdek kamiont már rég a vasútra kelett volna terelni, erre már 150 éve megvan a technológia. -
tibaimp
nagyúr
válasz
arnyekxxx #63 üzenetére
dabadab, arnyekxxx: "2017-ben a világon 13511,2 millió tonna olajat termeltek ki (forrás: BP Statistical Review of World Energy)." Tehát ennyit kellett finomítani.
Amúgy tök mindegy, látszik, hogy az EV-ké a jövő, de attól még a két technológia meg fog férni egymás mellett, mert ahogy írtátok is, kell másnak is a finomított olaj.
-
arnyekxxx
veterán
igen, biztos.
Százhalombatta leállításával 200ezer átlag villanyautó tudna évi 20ezer km-t megtenni a felszabaduló árammal, az ott finomitott üzemanyaggal meg 3,8millió átlagautó tud ennyit elmenni. És a finomítók nem csak üzemanyagot állítanak elő, nagy bajban lenne a komplett vegyipar nélkülük és kicsit nehéz lenne aszfaltozott utakat építeni aszfalt nélkül.
-
dabadab
titán
A 660 GWh soknak látszik, de az a magyar áramfogyasztás kb. 1,3%-a, ha meg mindenki villanyautóval járna, az meg kb. harmincszor ennyi áramot igényelne.
Amiről meg Musk beszél, az energiafogyasztás, amit - ahogy arnyekxxx is írta - nem feltételenül (sőt, nagyrészt nem) árammal oldalanak meg.
-
tibaimp
nagyúr
válasz
arnyekxxx #59 üzenetére
OK, biztos.
de: "Lenne elég áramunk feltölteni minden autót ha abbahagynánk az olajfinomítást. Átlagosan 5 kWh energia kell minden gallon benzin finomításához, ezzel az 5 kWh-val a Model S 20 mérföld megtételére képes. – mondta Elon Musk"
szerk: "Az Energetikai Szakkolégium egy 2015-ben készült tanulmánya szerint a százhalombattai Dunai Finomító évente 660 GWh elektromos áramot fogyaszt, ami lássuk be, nem kevés."
-
tibaimp
nagyúr
Nem baj, majd bezárnak pár olajfinomítót, meg bezin/dízel feldolgozó üzemet, amiknek szintén óriási az energiaigénye, csak ezt mindenki elfelejti, mivel a belső égésű motorokba sem nyersolajat tankolunk, és meg is van oldva....
-
arnyekxxx
veterán
Nem az aszály miatt vissza vett teljesítményén volt a nagy gond Franciaországban hanem a tömeges karbantartás.
A francia atomreaktorok jelentős hányada azért nem termelt áramot 2022-ben, mert kötelező felújítási munkálatok zajlottak. Novemberben az 56 francia reaktorból rekordmennyiségű, 26 állt felújítás miatt.
-
-
dabadab
titán
válasz
angyalpc2 #52 üzenetére
Nem garázsokról beszéltem, hanem a parkolókról. Odarakják az elektromos töltőket. Igen, oda fogják rakni, ahogy pl. a közvilágítást is odarakták. Ha tényleg alu földkábelek vannak (azt azért kétlem, de aztán bármi lehet), akkor a lakótelepen csak rövid kábeleket kell kicserélni, mert ott minden közel van.
És nyilván nem gyorstöltők lennének ezek, mert nem az a cél, hogy nulláról fullra feltöltsék az autókat fél óra alatt, hanem az, hogy kb. este felvegyenek annyi áramot, amennyit nappal elhasználtak, ami átlagban talán 6-7 kWh lehet, szóval itt ilyen 0,5-0,6 kW/autó teljesítménnyel lehet számolni. -
angyalpc2
aktív tag
Szerintem sokan magukból indulnak ki, hogy lakik egy családi házban felrakja a napelemet a háza, kis garázsa tetejére beáll és akkor oké
Panel 70-es 80-as években épült:
Parkoló helyet keresni kell este, mert nincs, füvön állnak, fákon lógnak a kocsik.(és ahogy cserélődik az öreg lakosság rosszabb lesz) Garázs nincs a legtöbb helyen, pesten kapsz 2 fehér csíkot 8 millióért az alagsorban. És még újabb lakótömbökben sincs úgy kialakítva, hogy alagsorba combos vezeték töltés kellne. Mármint az épület fő gerenc vezetéke, valahol a talapzatszintjén...
Nálunk van éppen garázs, eladási idő max 1 óra, viccen kívül.
Alu vezetékek és 1 fázis max 10A, Van egy leaf2 tulaj 1-1,5napig szopikázik, a garázsba nem fér be a modern széles suv, garázson kívül tölti. Gerinc vezetéket kellene cserélni minden tulaj belegyezésével....tudod mikor fognak a vén nyugdíjasok. Majd temetés után az új tulaj.A panelházakhoz a bekötés alu vezeték nyilván combos vastag. Tegyük fel ezekről lehúzzák a parkolókhoz a madzagot. Csak nálunk kb 200 kocsi, de még 100 is sok lenne
Ez egy szeglete a kisvárosnak még 20 ilyen van.. Vannak új építésű házak, a kocsi alig fér el a ház előtt. Szóval elképzelem feltúrják az egész parkolót töltőket telepítve. Miközben az oldal bevezető út egy akadálypálya kátyútenger. (előre nem hátra érted prioritások)
De tegyük fel csak az 1/3-át tölteni kellene a városban este az kb 5000 kocsi.Pesten kb minden utcán 5 méterenként töltőt kellene kiépíteni... miden utcában.
És ez nem a 2kW sütő meg 2kW bojler meg 2kW klíma/háztartás ami még fullon is csak 6kW. Egy kocsi kivesz a hálózatból 20kW-ot vagy 3 órán keresztül
Ha csak nálunk 50 kocsi a parkolóban (a 200-ból)kivenne 600k-1MW-ot hát lenne pislogás
A garázssorra meg full bővítés kellene a bekötési pontig.Van a lidl, penny városháza meg pár töltő a városban. Mind folyamatosan használatban van. Már most 3-4xer ennyi kellene pedig szemmel láthatóan ritka holló az elektromos kocsi már csak az ára miatt is. (10-20+ milliós kocsik ingyen töltőn, nem vicces?
)
Szerintem teljesen reménytelen kérdéskör. Ez addig működik, amíg van tartalék a rendszerben. Ez Amerikában működhet, mert ott a családi házakhoz nagyfesz van bekötve ott helyileg van letranszformálva is. Van hely, van napelem felület. Itthon szűk városi környezetben, régi hálózatokkal ez nem fog menni.Nem az elektromos kocsi fogja megoldani a problémkat, sőt hanem súlyosbítja.
1 helyen látom értelmét az EV kocsinak, futkározós autó, árúterítő, kis távok sok indulás.Esetleg lehetne megoldás a renault twizzy meg twingo méretű EV kocsik gyártása/használata Előírva EU kormányzatok szintjén. De mikor Nissan ARIYA-kat meglátsz...4,6m 1,85m 2tonna 90kw vagy Mercedes-Benz EQC 4,75m 1,88m 80kw 2,4Tonna számold hozzá a gumit is ami kell ezekre, hogy mennyivel több anyag kell a beltérre vasra 2 normál kocsi kijön belőle ami 20 év múlva is tudja a hatótávot. Némi kétségem van az energia és CO mérleg terén.
Akkor ott valami nagyon félresiklott..és a ledes lámpákkal baszakodunk -
dabadab
titán
válasz
angyalpc2 #49 üzenetére
Továbbá az EV kocsik töltése panelek, szűk városokban továbbra is rejtély mikét akarják megoldani, gigantikus város feltúrások nélkül.
Mondjuk pont a paneleknél én nem látom azt a hatalmas problémát, amit kb. minden harmadik fórumozó. Miért lenne gond? Ott vannak a kábelek, ott vannak a transzformátorállomások, szóval az áram nem gond (főleg éjszaka, amikor alapvetően igény van a töltésre és amikor a háztartások kb semmi áramot nem fogyasztanak), ott vannak a parkolók, nagyon-nagy autósűrűséggel, ami miatt ez egyes töltők kiépítésének fajlagos ára nagyon alacsony - mi a gond?
-
angyalpc2
aktív tag
Továbbá az EV kocsik töltése panelek, szűk városokban továbbra is rejtély mikét akarják megoldani, gigantikus város feltúrások nélkül.
Merthogy a városi villamosi hálózat nem arra lett tervezve(pláne ami jó régi is), hogy este hazaérnek felcsattintják a töltőt az 50-100kw igényű kocsira (valahol útszélen) és bekapcsolnak mindent is a lakásban mellé. Majd Reggel levéve elmennek a munkahelyre ott felcsattintják 8-12-ig amikor egyébként is kiugróan nagy a fogyasztás.
Arról nem beszélve, hogy arra nincs hely a városokban, hogy parkolj panel mellett, nem még hogy tölts is. Érted a parkolásnál az a gond, hogy áll a kocsi és helyet foglal, a töltés közben órákig áll...és foglalja az értékes helyet.
Napelemek lerakása esélytelen, legfeljebb a háztetőkön. (márha nem úgy néz ki mint budapest 100 éves házai)Így gyakorlatilag csak ott nem tudják használni az elektromos kocsit, ahol egyébként a hatótávja és levegőszennyezési problémája miatt kitalálták.
Hidrogén lesz ez...És igazándiból már az EU is azt tolná.
És akkor még nem beszéltünk az akkuról(gyártás szállítás feldolgozás kigyulladás)
Valamint arról, hogy a súly, hatótáv, degradálódás, (hőmérséklet és évek) súlyos költségek miatt már most látszik, hogy teherszállító kocsikba, buszokba, tehergépkocsikba kamionokba nem lesz jó. Ellenben igen jól bevált és működőképes a hidrogén, függetlenül attól, hogy a kút vagy a termelés még drága.
Az akkura is azt mondták hogy csökkeni fog, csökkent is el is érte a minimumot, mert egy ritka fémről beszélünk a világ másik részéről kell tonna szám szállítani nagyon pontos precíz technológia kell a gyártáshoz.
Másrészt ha olcsó valami akkor miért kellene újra feldolgozni? ugyan az a probléma kör mint az üdítős palack műanyag feldolgozás, olcsó, senkinek nem kell, ráadásul ezt tonna számra kellene a gyártó helyre visszaszállítani az eco cimka alapján.
Minnél jobban forszírozzuk, az EV kocsik ezzel az akku technológiával egy zsákutca.
Csak az elektromos rendszerben van tartalék, kevés az elektromos kocsi annak igen magas ára miatt. Már az is látszik, hogy nem lesz olcsó a töltése se. De ha van körülötted városodban 10-50db elektromos kocsi szorozd fel 100-1000db-al, és a problémák is felsokszorozódnak. (még ha ugyan ennyi benzin dízel kocsitól meg is szabadulunk) ÉS a gyártók is nem holmi EV1 ultra kompakt kocsikat, hanem ev SUV-okat gyártanak terveznekHidrogén lesz ez... [link] a tesla kamion meg még mindig csak egy hype..többet állt szervízben mint csipszet szállított.
És nah oké AZ EU meg is csinálja a zsúfolt városaiban ...egész ázsia USA brazília? Ausztrália? majd mindenhova töltőt rakunk?..zsákutca -
angyalpc2
aktív tag
Így van. de egész EU-ban erre hajtanak, korlátozzák a gázkazánok és konvektorok használatát, erős jogi szabályozás alá téve a telepítésüket... így ne méri meg gázzal füteni. pláne ha az orosz függést okoz.
(már pár éve is panelben gázkazán terveztetés maga volt a horror, így utólag villanyos megoldást választanék, olcsóbb jobb probléma mentesebb)Egyértelműen a villannyal fűtés vagy geotermikus megújuló stb az irány
-
Igen, bizonyos hónapokban az aszály miatt is csökkenteni kellett az erőművek teljesítményét. De érzésre sokkal többet nyomott a latban, hogy 2022-ben az 56 erőműből 26-ot(!) állítottak le karbantartás miatt. Ha előző években nem halasztották volna el a karbantartásokat, akkor az aszály ellenére sem lett volna gond. Amúgy rettenetesen nagy gond így sem volt: 2022-ben a francia áramfogyasztás 4%-a származott importból. (Magyarország jelenleg a fogyasztás ~30%-át fedezi importból. A fogyasztást egy-két éven belül 10%-kal fogják megdobni az épülő akku-gyárak. Ma jelentették be a legújabbat.)
-
Nem fog felpörögni. Az elmúlt időszakban nagyon kevés (autó) akkumulátor készült, azaz azokból nem lehet jelentős mennyiségű nyersanyagot visszanyerni. Amit most gyártanak, azok viszont legalább 10 (másodfelhasználással akár 20) évig használatban lesznek, azaz a következő 10-20 év során a nyersanyagigényt döntő részben bányákból kell fedezni. Mivel egyes előrejelzések szerint 2040-ig a lítiumkereslet negyvenkétszeresére nő majd globálisan, grafitból huszonötszörösére, kobaltból huszonegyszeresére és nikkelből tizenkilencszeresére fog nőni az igény, ezért rengeteg új bánya megnyitására lesz szükség. A zöldek imádni fogják.
(Amúgy újrahasznosítás persze addig is lesz (tipikusan az akkumulátor gyárak közelében, azaz Mo-n is rengetegre számíthatunk), de ezek elsősorban gyártási selejtet, illetve sérült vagy idő előtt tönkrement akkumulátorokat fognak feldolgozni.)
-
-
L3zl13
nagyúr
A nagy erőművek többnyire jobb hatékonysággal működnek, mint a kissebbek.
Vezérlés, karbantartás, őrzés kell minden egyes erőműnek, ezek a kis erőműveknél megdobják az üzemeltetési költséget és valószínűleg nincs is elég szakember arra, hogy a sok kis erőművet üzemeltesse.Alapvetően szerintem ezzel a modellel jelentősen romlana a nukleáris biztonság is.
Akkor még nem is beszélek olyanokról, hogy minden városban tüntetések és perek miatt évekkel tolódna az építkezés, mert ugye sokan szeretnék, hogy épüljön erőmű, meg legyen olcsó az áram, de "nehogy már az én kertem mellett"!
Azt se tudom, hogy jelenleg van-e már olyan micro atomerőmű típus, ami túl van a prototipus fázison.
-
Egon
nagyúr
Az EV-k miatt maximumra kell pörgetni az atomipart
Ezek a kötsög egyéni vállalkozók, mindig velük van a baj, mindíííg...
-
polo493
tag
Micro atom erőműveket kell építeni ,helyileg kiszolgálná a városokat ,nem kellene tárolni ,elszállítani egy helyről mindenhová ,csökkenne a hálózati terhelés és olcsóbb lenne az energia ,Magyarországon szinte ingyen lehetne az áram ,csak nem épülnek a reaktorok ,csak a stadionok
emberek hülyén szavaznak ,mindig ugyan arra ,ha kilopnák a veséjét akkor is rájuk szavazz a birka magyar!
-
Feketelaszlo
senior tag
Meg osztrák, olasz, görög, dán, ír és részlegesen portugál irányelv is az atomenergia tilalma.
De ahogy az orosz és amerikai, úgy a francia nukleáris iparnak sem a tagállami tiltások a fő ellensége, hanem a munkaerő hiány. Az utolsó francia erőművet még az előző évezredben húzták fel - akik azt építették azok már jó eséllyel nyugdíjban vannak, s azóta a szigorodó előírások miatt nem kevesebb, hanem sokkal több emberre lenne szükség új projekteknél.
Ha a '90-es, 2000-es években jó képességű végzős műszaki egyetemista voltál akit érdekelt az energia akkor jó eséllyel nem a Framatome, Westinghouse vagy Roszatom felé vezetett az utad, hanem mondjuk inkább a TOTAL-hoz, Enronhoz vagy Gazpromhoz. Mára meg ugye egy zöld energia ágazat is kiépült ami kicsit szexibb karriert ígér, mint a nukleáris ipar.
Bár a szakember hiányt részben el lehet fedni átképzésekkel, nukleáris egyetemek alapításával, költség- és határidő- túllépésekkel, de ez valószínűleg kevés ahhoz, hogy egy tényleges nukleáris reneszánszt útjára tudjanak indítani. S ez érthető is - a mai fiatalok helyében én sem tenném fel a pályafutásomat hangzatos politikai programokra amiből hosszú távon vagy lesz valami, vagy nem. -
Postas99
senior tag
[link] Nem hidrolizis.
De ha figyelembe veszem, hogy mennyi új bányát kéne megnyitni a jelenlegi akkumulátor technológiát használva és a megfelelő igényeket is ellátva sem kapacitás sem nyersanyag nincs annyi. Továbbra is úgy gondolom, hogy nem a giga akkupakk a jövő az elektormos autózás felé, bár gyerekként imátam az akksis rádiós távirányitós autókat. -
Amúgy a sok új atomerőmű azért is jó, mert az építés során rengeteg CO2-t termel. (Csak a cement gyártás a világ CO2 kibocsátásának ~8 százalékát termeli meg.) Azaz kb. az a helyzet, mint az akkumulátorgyártással: lehet, hogy később jó lesz majd nekünk (spórolunk a CO2 kibocsátáson), de most csak rontunk a helyzeten...
-
dabadab
titán
Melyik része nem egyértelmű?
4:50-nél jól látszik, hogy ezt üzemanyagcellás autókba szánják (amik úgy működnek, hogy hidrogénből és oxigénből állítanak elő elektromosságot meg vizet), 6:50-nél meg az, hogy a hidrogén nekik se a fán terem, hanem külső forrásból hozzák. De ezek közül mindkettő olyan, amit kb. látatlanban meg lehet mondani, semmi meglepő nincs bennük.
Az meg ismert, hogy mennyi a hidrolízis meg az üzemanyagcella hatékonysága.
-
Postas99
senior tag
-
- Ez az anyag üzemanyagcellás hidrogénautóba passzolna, lényegében a hidrogéntartályt váltja ki.
- Előnye, hogy ugyanazon a térfogaton több hidrogént tud magával cipelni.
- A világ jelenlegi termelése a csoda-anyagból évi négy tonna.
- Az ipari méretű gyártást még ki kellene dolgozni.
- A reciklálást is (elvileg megoldható, de hosszú az út az elmélettől a gyakorlatig.)
- Teljesen új infrastruktúra kellene (paszta kazetta csereállomások).
- Ez csak a hidrogén tárolására megoldás, a hidrogén előállítására nem. "Zöld" hidrogént jelenleg csak nagyon rossz hatásfokkal tudunk előállítani (k. drága), ha szénhidrogénből állítjuk elő, akkor ott vagyunk, ahol a part szakad. (És a hidrogénre máshol is szükség lenne, pl. az ipari folyamatokban is ki kellene váltani a szénhidrogéneket, mint alapanyagot.) -
dabadab
titán
Sokkal jobban hiszek egy ilyen megvalósíthatóságban mint abban hogy majd az EV mérhetlen energia igényét pont az akkuk és napelemek fogják megoldani.
Az ugye megvan, hogy ez is ugyanúgy EV, csak fele-harmadakkora well-to-wheel hatékonysággal (és ebből következően két-háromszoros energiaigénnyel)? Vagyis ez nem eltünteti ezt az energiaigényt, hanem a többszörösére emeli.
-
Postas99
senior tag
Az EV-k jelenlegi akkupakk megoldása helyett én ezt látnám igazán alternatívának.
Egy kicsi akku is elegnedő hozzá a többi is befér egy jelenlegi benzin üzemű motor helyére.
Szintén hidrogén de ennek a neve POWERPASTE, ami egy szürke folyós(gyurma szerű) anyag ami megkötött hidrogént tartalmaz. Ehhez adnak vizet.
A technikai megalkotó a NÉMET! Drezdai Franhofer IntézetAmit tud a cucc
Nem szennyezi a levegőt
Olcsó az előállítása
Nem robban
Nem mérgező
A nyersanyag amiből készül korlátlan
Nem kell 700 Bar nyomáson tárolni
Ezekben a videókban tök jól el van magyarázva minden.
[link]Igazán azt nem értem ha a Németek ennyire előrehaladottak benne miért nem nyomják jobban. Van nem csak tech demo belőle.
Sokkal jobban hiszek egy ilyen megvalósíthatóságban mint abban hogy majd az EV mérhetlen energia igényét pont az akkuk és napelemek fogják megoldani. Nincs annyi ritkafém jelenleg bányászat alatt amivel ki lehetne elégyteni a gyártási igényeket és a a töltést is figyelembe vesszük akkor ez EU tényleg rossz lóra tett.
[link]
[link]
[link]
[link]JA és a legjobb TCO mindennél a jelenlegi cuccoknál is olcsóbb lehet.
-
Én sokkal kevésbé vagyok optimista. Gates-ék nem találtak fel semmit, hanem elővettek olyan régi ötleteket, amiket annak idején nem tartottak perspektivikusnak. Persze azóta eltelt ötven év, megváltozhattak a körülmények. De nulláról felépíteni egy technológiát, az rengeteg buktatót rejt. Ezt szépen demonstrálja egy másik "megváltó" technológia, a szilárdtest akkumulátor, ami lényegesen előbbre jár a fejlesztésben, de valahogy csak nem akar kereskedelmi forgalomba kerülni...
-
-
dabadab
titán
Egyébként ha ennyire okos vagy, hogyan nem hallottál még az AI hallucinationről vagy ha igen, akkor miért nem raktad össze magadtól, hogy miért nem jó ötlet a ChatGPT-t tények forrásaként használni? Vagy legalább minimálisan utánanézni, hogy miképp működnek a modern atomreaktorok és ettől miben különbözik a TerraPower, ahelyett, hogy félig megértett szövegrészeket próbálsz meg visszaadni?
-
azbest
félisten
ja, az oké, én is hallottam már sok cég mikro erőművéről, vannak ígéretesnek hangzók. Kifejezetten a generált tartalmú csatornák miatt írtam, hogy sok olyan van és tartalmilag lehet ember rá sem néztett csak legenerálták és friss szenzációként tolják fel őket. Tartalmilag meg vagy jó helyről lopták az összeollózott tartalmat vagy nem.
-
VinoRosso
veterán
EV...
Olyan megerőltető lett volna leírni, hogy elektromos jármű, hogy a cikkíró agyvérzést kapott volna, ezért inkább csak EV...
-
Meridian
senior tag
"Most elvileg kaptak pénzt egy USÁ-ban felépítendő kísérleti(!) reaktorra, eredetileg 2027-es céldátummal, ami máris csúszott egy évet. Jelenleg a projekt a tervezési szakasznál tart, és sokan szkeptikusak, hogy a tervezett határidőt tartani tudják"
Az első korrekt reakció. Köszi!
éÉn sokat nem tájékozódtam az aktuálatisáokról, az sajnálatos tény, hogy anno Trump megfúrta a dolgot (valszeg Biden is ugyanúgy megfúrta volna - mert abból még enynit sem nézek ki, aki szellemekkel társalog
PP )... lehet, hogy akkor már lenne egy működőképes reaktor is már azóta.
Amúgy van egy másik ígéretes projekt is, a Fraunhoffer Institute (Németország), PowerPaste nevű anyaga... Hidrogén meghajtáshoz üzemanyag... (kiválthatja a 8-900bar-os hidrogén tároló tartályokat pl a gépkocsikban - energiasűrűsége olyan mint a benziné súly- és térfogat arányosan is - lítium akksik ehhez képest csak 10-15%-ot tudnak.) de 2019 óta nincs újabb hír és aktualitás, csak az, hogy létezik. Rájuk írtam, de felsőoktatási intézmény kutatójának kellene lennem vagy valami olyan cég aki használni fejleszteni akarná ezt, így csak sablon választ kaptam, hogy folyamatban van a kutatás.
-
Nem a technológia miatt csődölt be, hanem mert a Covid járvány idején elhalasztották a kötelező karbantartásokat, mondván hogy ráér az később is, legfeljebb majd vesznek áramot az olcsó orosz gázzal táplált erőművekből, vagy a németektől. Nem jött be. Gondolom azért levonták a tanulságokat...
-
A TerraPower nem épített egyetlen erőművet sem. Terveztek egyet Kínával, de az kútba esett. Most elvileg kaptak pénzt egy USÁ-ban felépítendő kísérleti(!) reaktorra, eredetileg 2027-es céldátummal, ami máris csúszott egy évet. Jelenleg a projekt a tervezési szakasznál tart, és sokan szkeptikusak, hogy a tervezett határidőt tartani tudják. (Többek között végig kellene mennie egy csomó engedélyeztetési eljáráson (mindenféle technikai demóval), azaz 20 éven belül optimális esetben sem lesz belőle "kereskedelmi" forgalomban lévő termék.)
A nátrium még ha nem is robban, de legalább remekül ég mind a levegőben, mind a víz alatt...
Források: [link], [link] (mindkettőben vannak további hivatkozások, ha ezek nem számítanak elég komolynak.)
-
Meridian
senior tag
Nyugodt lehetsz, a TerraPower az nem fake news.
Nem is youtube-on hallottam először róla, hanem ebben a dokufilmben:https://www.imdb.com/title/tt10837476/?ref_=fn_al_tt_1
Inside Bill's Brain: Decoding Bill Gates - Minden, ami Bill GatesMint IT-s érdeklődtem a Netflixen leadott sorozat iránt, így tudtam meg ezt is.
Amúgy a sorozatot tudok ajánlani mindenkinek - akár utálod, akár kedveled Bill Gates-t.
A youtube-s linkeket meg azért adtam meg, mert konkrétan a dokufilmet nem tölthetném ide fel... részletét sem.
Az egyik a dokufilmben is benne van. Az a rész amikor nevetgélve magyarázza a mérnök hogy inkább egy gödröt ástak a helyszínen, hogy el tudják helyezni a teszt reaktort az épületben.
Ugyanitt magyarázza nevetgélve, hoyg ezzel az erőművel a legnagyobb probléma csak az lehet műszaki hiba esetén, hoyg nem termel áramot. Mivel nem is vízzel hűtik, és nincs nagynyomású rendszer sem. Tehát az erőmű nem szándékosan nem robban fel, nem is képes rá.
-
ledgeri
nagyúr
Majd részletezd már a hogy kik vagyunk "mi"...
Chatgpt, mint érvelés... hát ez is egy szint...
Picit tudományosabban elfogadottabb, vagy objektívebb dolgokra gondolnék (nature cikk, vagy sok-phd-s publikáció)... mert a pl solar roadways-nek is van weboldala, meg a boring company is jövő megváltónak ígérkezett... a "Do your reasearch" annyiban kimerül, hogy ránéztem az első forrásaid környezetére. Ütősebb érvek/források kellenek!
-
Noukoum
veterán
válasz
Fritz Teufel #3 üzenetére
Nyilván nem az atomerőmű tehet róla hogy a döntéshozók rossz döntéseket hoztak.
A rossz döntés pedig az volt hogy nem kezdték meg a megújulóra való átállást, ezt már ők is látják jó pár éve. Azért nincs építés alatt a következő generáció, mert nem éri meg. -
Meridian
senior tag
"Amennyire tudom, a cég még egyetlen produkív erőművet sem épített. Most épül egy prototípus kínában."
Nem fog az megépülni, mint mondtam Trump megfúrta - mint az köztudott ő szembeállt a kínaiakkal. Helyette Wyomingban épül vagy már meg is épült az erőmű (ez mini erőmű, ne feledjük!).
Itt a hír róla - 2 éves hír:
https://www.reuters.com/business/energy/utility-small-nuclear-reactor-firm-select-wyoming-next-us-site-2021-06-02/Hmm és legalább az ára is kiderült. Cirka 1milliárd $... Paks2 12,5 milliárd €-ból épül meg. 2x1200MW blokkal. Ha 345 MW = 1 milliárd$, akkor 12,5 miliárd€ = 13,6 milliárd $... 13,6 milliárdból 13 db TerraPower épülhetne, 13x345 = 4485MW kapacitással... lényegében majdnem duplaannyi.
Tehát már csak az ára miatt is érdemes lenne foglakozni ezzel a dologgal.
-
azbest
félisten
nem olyan youtube csatornákon fognak megjelenni, amiken Elon Musk beszél az akkus repülőkről, és nem stock-footage, az egész
Azok mind fake csatornák. Lehet százszámra futtatják ezeket, dömpingelik ki a kamu tartalú videókat, valószínűleg géppel generált narrációval és hozzá stock videókból generált átvezető képekkel. Itt egy videó
, rengeteg példával:
YouTube’s Science Scam Crisis [link]Sokszor mindenféle régi hírt kombinálnak át úgy, mintha valami aktualitás lenne. De manapság már az is előfordul, hogy esetleg meghamisítanak videókat, mivel hangot és képet is lehet generálni, hogy úgy mozogjon a szája, mintha tényleg adott személy mondaná.
#10 Alaaf Pi
hogy értsd, mire gondoltam, átfogalmazom. Amíg a megújulókból sokkal több is kellene, addig nem műbenzint kell csinálni az árammal, hanem akkukba tenni és áramként felhasználni. A műbenzint a felesleges energiával kell gyártani, amikor nagyon olcsó ez az áram és nincs hová tenni. Addig sajnos marad a hagyományos olaj, amíg nincs annyi felesleges megújuló energia. De nem is fognak addig megújulóból gyártani, amíg máshová költséghatékonyabb felhaszánlni, mert sokkal drágább lenne erre fordítani, mint olajból csinálni.Szóval ezért is hülyeség a hírbéli felvetés.
-
Meridian
senior tag
"De fel tud. Az olvadt nátrium, ha vízzel érintkezik, hidrogén szabadul fel ami robban."
Nem értek hozzá, de az egyik főmufti - azaz főtervező mérnök - mondja ezt, miközben szórakozottan nevetgél (amúgy a magas IQ-jú, kocka mérnököknél ez előfordul, a zsenik valójában bolondok, ugye? Én csak tudom.. magamat ismerve.
)
Természhetesen ha valaki telepakol egy teherautót dinamittal, majd behajt akkor ez is robban. De magától nem.
Pont ez a lényege a TerraPwoernek, hogy legelső helyen a biztonság, második szempont a kevés hulladék (környezetkímélő lgyen), lehetőleg az ne legyen radioaktív - van erre most már technológia, pont ez a erőmű... ezt magyarázgatják is hogy ez a korszakalkotó ebben.
Tovább kis méret, könnyebb üzemeltethetőség.De mondom, nekem ez nem szakmám, én csak azt amit a dokufilmekből kaptam infót azt tudom, meg aminek utánanéztem.
Amnúgy mindez mind mind mellékes. Ami lényges lenne: mi, azaz a Magyar Kormány, a magyar állam, miért nem forszírozza azt hogy ebből kezdésnek egy, ha bevállik, akkor 5-6 ilyen erőműt szétszórjon az ország területén? Oké, most átadtak egy 250MW-os naperőműt, de azzal képben van mindenki ugye, hogy ha napközben egy kisebb felhő belibben a Nap elé, akkor ez a 250MW már csak 20-30M, azaz legalább 230MW-ot pótló kiegészítő GÁZ ERŐMŰ is kell melléje - a stabil energiaellátás biztosítása érdekében.
Ráadásul a napelemes erőmű sem olcsó. Akksis tárolás? Na az a legdrágább mulatság. Az aranyárban van, és ráadásul nem éppen veszélytelen az üzemeltetése.. A Tesla csinált ilyne bazi nagy akksi telepet az Ausztráloknál, éppen hoyg megépült, és kigyúlladt az egyik blokk... a tűzoltók meg nem tudtak semmit sem kezdeni vele, csak anyit hogy ne terjeden tovább a tűz... azaz végignézhették hoyg ég porrá az egész, ez sajnos ilyen.Szóval én atompárti vagyok, ezért is írtam ezeket a dolgokat ide, a francia fejlemények kapcsán. Amúgy sajnos a fúziós erőművekből 2040 előtt nem lesz még semmi sem - és azok megépítése szvsz az még drágább lesz mint a mostani atomerőműveké. Szóval szvsz hajrá TerraPower, csak a kormányunknak is lépni kellene ez ügyben, ráadásul így csökkenthető lenne az orosz függőségünk is - de mindazonáltal a Paks2-őt is meg kell építeni.
-
L3zl13
nagyúr
nem képes felrobbanni
De fel tud. Az olvadt nátrium, ha vízzel érintkezik, hidrogén szabadul fel ami robban.
Ettől még lehet kevésbé veszélyes mint a túlnyomásos vízgőz amit jelenleg használnak.
Ezen kívül a sóolvadék egy erősen korrozív anyag ami okozhat gondokat az üzemeltetés során.a keletkező hulladék már NEM RADIOAKTÍV!
Ez sem igaz. Nincs olyan, hogy teljesen elreagáljon a hasadóanyag. Amit tudnak az ilyen és más hasonló reaktorok, hogy csökkentik a radioaktív hulladék mennyiségét illetve, hogy olyan radioaktív hulladék keletkezik aminek a sugárzása sokkal gyorsabban (pár száz év után) már nem veszélyes szintre csökken.A mostani kormány felelősége hoyg felvegyék ezekkel a kapcsolatot és berendeljenek PAKS2 mellé ebből 4-6 db-ot pluszban
Amennyire tudom, a cég még egyetlen produkív erőművet sem épített. Most épül egy prototípus kínában. Nem biztos, hogy a legokosabb dolog berendelni belőle rögtön 4-6 darabot, úgy, hogy nem tudni milyen problémák jönnek elő hosszabb távon.
Szerk: ja látom azt is lelőtték. Akkor még prototípus sem lesz vagy 10 évig...Én atomenergia párti vagyok és látok jövőt ezekben az új tipusú erőművekben, de nem biztos, hogy érdemes felülni minden hypera amikor egy ilyen nagyszabású befektetésről van szó.
-
Meridian
senior tag
ez a baj veletek. Egy picit sem akartok gondolkodni. Szted ez a cég a youtube-on létezik csak?
De segítek neked. Pedig csak elég lett volna a google-ba beírni azt a szót: "terrapower". A még gyengébbek kérhettek volna akár pl a chatGPT-től is segítséget...Íme:
https://www.terrapower.com/chatGPT:
És csak szólok, ez nem minden... megépítették az első erőművűket az USA-ban.. erdetileg Kínában akarták, de még a Trump éra Kínaellenes hozzállása ezt megakadályozta.
-
azbest
félisten
nincsen ellenemre az atomerőmű sem, ha értelmesen építik és nem politikai háttéralkuk és zsebbe fizetések céljából.
Viszont az akkuk és a napelem remek kombináció. A szintetikus üzemanyagra meg majd akkor kéne megújulót használni, ha már túl sok felesleges energia van. Mert a szintetikus üzemanyag készítés sokkal kevésbé hatékony, mint elektromos rendszerekbe tolni az energiát.
Ezek a beruházások meg nagyon elszálltak mindenütt. Olyan, mint a NY-i nyilvános vécé létesítés, hogy teljesen mindegy, hogy az építkezés mibe kerül, mert az magában még csak kerekítési hiba. Viszont a köré kiépült bürokrácia és britt-tudósok féle tanulmányok sorozatgyártása amire ellopnak milliókat. Kell hatástanulmány, csak éppen ezzel visszaélve mindenféle baromságot is megtanulmányoznak hogy legyen mire számlázni és vinni a pénzt.
-
-
Meridian
senior tag
Nem szokásom dícsérni Bill Gates-t de egy dolog van amiért okés a csávókám. Warren Buffet haverjának pénzét (sajátját melindagates alapítványba forgatta bele, és annak tevékenységét inkább ne firtassuk) odaadta egy kutatócsoportnak, hoyg alkossanak meg egy új generációs atomerőművet. Bill Gates nem hisz a megújúlókban, ezt tudni kell róla.
A csapat sikerrel járt, és létrejött a TerraPower cég és az újgenerációs atomerőművük.Néhány előny:
- nem képes felrobbanni, legrosszabb esetben nem termel áramot.
- hulladék - jelenleg atomtemetőkben és nyílt terű tárolókban tárolt - anyagot használ üzemanyagul.
- a keletkező hulladék már NEM RADIOAKTÍV! (persze ettől függetlenül veszélyes hulladk, mivel az urán és hasonló nehézfémek erőssen mérgezőek)
- focipálya méretű helyen elfér az egész erőmű (ez cirka 140x100méter méret)
- 350-500MW teljesítmány
- 5,5 óráig képes eltárolni a megtermelt energiát, sóolvadák tárolóban - tehát ahullmázóan jelentkező neergiaigényeket is képes kiszolgálni!Egy dolgot nem tudok, hogy olcsó-e? De gondolom versenyképes.
A mostani kormány felelősége hoyg felvegyék ezekkel a kapcsolatot és berendeljenek PAKS2 mellé ebből 4-6 db-ot pluszban...! (és mint mindtom:?nem dúsított urán kell a működéséhez, hanem a dúsítás során visszamaradt anyagokat hazsnálja fel a un "utazó hullámhosz" (travelling wavelength) technológiával.
Néhány link:
https://www.youtube.com/watch?v=DNWEqOhWFPg
https://youtu.be/40mgf9JdYYk?t=107
https://www.youtube.com/watch?v=5bE8dvZybug
https://www.youtube.com/watch?v=QXTt4cGjYhQ -
Noukoum
veterán
Persze hogy muszáj lesz kitolni, mikor az egész francia energiapolitika becsődölt az atomerőművek miatt.
-
Kinder
senior tag
Ez az EU töketlenkedése.
1, Legyen az elektromos autó a jövő!
2, Zárjuk be az atomerőműveket!
vagy fordítva, tökmindegy, de látszik, mennyire előrelátóak.
Új hozzászólás Aktív témák
ph Franciaország az atomenergiában látja a megoldást, az EV-szektor ugyanis hatalmas energiaigényt támaszt – de az akkugyárak és a repülőiparhoz szükséges szintetikus üzemanyagok energiaigénye is óriási.
- Azonnali mobilos kérdések órája
- Milyen RAM-ot vegyek?
- Jóárasítja két Arrow Lake-S CPU-ját az Intel
- Házimozi belépő szinten
- Tőzsde és gazdaság
- Gaming notebook topik
- Autós topik
- NVIDIA GeForce RTX 5080 / 5090 (GB203 / 202)
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Le Mans Ultimate
- További aktív témák...
- Windows, Office licencek kedvező áron, egyenesen a Microsoft-tól - Automata kézbesítés utalással is!
- Csere-Beszámítás! MSI Gaming X RTX 4060Ti 16GB GDRR6 Videokártya!
- ÁRCSÖKKENTÉS Dell Latitude E6320 notebook eladó
- AKCIÓ! Intel Core i5 4690K 4 mag 4 szál processzor garanciával hibátlan működéssel
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i5 12400F 16/32/64GB RAM RTX 3060 12GB GAMER PC termékbeszámítással
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest