- Apple iPhone 16 Pro - rutinvizsga
- Samsung Galaxy A56 - megbízható középszerűség
- Megindult világhódító útjára az új Samsung fülhallgató
- Milyen GPS-t vegyek?
- Samsung Galaxy Watch7 - kötelező kör
- Bemutatkozott a Poco X7 és X7 Pro
- iPhone topik
- Honor 400 Pro - gép a képben
- Google Pixel topik
- Itthon is kapható lesz a kerámia Xiaomi Band 10
Új hozzászólás Aktív témák
-
-
Ebben a modelben a lakótelepen minden elektromos autóra kellene jutnia egy töltőponttal ellátott parkolóhelynek (ahol éjszakára ott lehetne hagyni), plusz kellene pár gyorstöltő is, mert hátha valaki időszakosan hosszabb utakon jár. Azaz egy ilyen töltőpont nagyjából egy év alatt az éves futásteljesítménynek megfelelő energiát adná el, mondjuk 2500 kWh-t. Kérdés, hogy mekkora árrés kellene, ami fedezné a kiépítést (mérőórával és online kapcsolattal ellátott, biztonságos, és lehetőleg vandál-biztos oszlop) és az üzemeltetést.
Az optimista jövőkép és a valóság jelenleg némi ellentmondásban van. Becslések szerint az EU által vizionált elektromos autózásra való átállás megvalósulásához arra lenne szükség, hogy 2030-ig minden héten 14 ezer töltőpont létesüljön, de a valóságban ebből csak heti kétezer valósul meg. Ha Magyarországra próbálom vetíteni, akkor (az alacsonyabb motorizáltságot is figyelembe véve) mondjuk heti kétszáz töltőpontot kellene telepíteni, azaz évi kb. 10 ezret. Hol vagyunk ettől?
-
Igen, bizonyos hónapokban az aszály miatt is csökkenteni kellett az erőművek teljesítményét. De érzésre sokkal többet nyomott a latban, hogy 2022-ben az 56 erőműből 26-ot(!) állítottak le karbantartás miatt. Ha előző években nem halasztották volna el a karbantartásokat, akkor az aszály ellenére sem lett volna gond. Amúgy rettenetesen nagy gond így sem volt: 2022-ben a francia áramfogyasztás 4%-a származott importból. (Magyarország jelenleg a fogyasztás ~30%-át fedezi importból. A fogyasztást egy-két éven belül 10%-kal fogják megdobni az épülő akku-gyárak. Ma jelentették be a legújabbat.)
-
Nem fog felpörögni. Az elmúlt időszakban nagyon kevés (autó) akkumulátor készült, azaz azokból nem lehet jelentős mennyiségű nyersanyagot visszanyerni. Amit most gyártanak, azok viszont legalább 10 (másodfelhasználással akár 20) évig használatban lesznek, azaz a következő 10-20 év során a nyersanyagigényt döntő részben bányákból kell fedezni. Mivel egyes előrejelzések szerint 2040-ig a lítiumkereslet negyvenkétszeresére nő majd globálisan, grafitból huszonötszörösére, kobaltból huszonegyszeresére és nikkelből tizenkilencszeresére fog nőni az igény, ezért rengeteg új bánya megnyitására lesz szükség. A zöldek imádni fogják.
(Amúgy újrahasznosítás persze addig is lesz (tipikusan az akkumulátor gyárak közelében, azaz Mo-n is rengetegre számíthatunk), de ezek elsősorban gyártási selejtet, illetve sérült vagy idő előtt tönkrement akkumulátorokat fognak feldolgozni.)
-
Amúgy a sok új atomerőmű azért is jó, mert az építés során rengeteg CO2-t termel. (Csak a cement gyártás a világ CO2 kibocsátásának ~8 százalékát termeli meg.) Azaz kb. az a helyzet, mint az akkumulátorgyártással: lehet, hogy később jó lesz majd nekünk (spórolunk a CO2 kibocsátáson), de most csak rontunk a helyzeten...
-
- Ez az anyag üzemanyagcellás hidrogénautóba passzolna, lényegében a hidrogéntartályt váltja ki.
- Előnye, hogy ugyanazon a térfogaton több hidrogént tud magával cipelni.
- A világ jelenlegi termelése a csoda-anyagból évi négy tonna.
- Az ipari méretű gyártást még ki kellene dolgozni.
- A reciklálást is (elvileg megoldható, de hosszú az út az elmélettől a gyakorlatig.)
- Teljesen új infrastruktúra kellene (paszta kazetta csereállomások).
- Ez csak a hidrogén tárolására megoldás, a hidrogén előállítására nem. "Zöld" hidrogént jelenleg csak nagyon rossz hatásfokkal tudunk előállítani (k. drága), ha szénhidrogénből állítjuk elő, akkor ott vagyunk, ahol a part szakad. (És a hidrogénre máshol is szükség lenne, pl. az ipari folyamatokban is ki kellene váltani a szénhidrogéneket, mint alapanyagot.) -
Én sokkal kevésbé vagyok optimista. Gates-ék nem találtak fel semmit, hanem elővettek olyan régi ötleteket, amiket annak idején nem tartottak perspektivikusnak. Persze azóta eltelt ötven év, megváltozhattak a körülmények. De nulláról felépíteni egy technológiát, az rengeteg buktatót rejt. Ezt szépen demonstrálja egy másik "megváltó" technológia, a szilárdtest akkumulátor, ami lényegesen előbbre jár a fejlesztésben, de valahogy csak nem akar kereskedelmi forgalomba kerülni...
-
Nem a technológia miatt csődölt be, hanem mert a Covid járvány idején elhalasztották a kötelező karbantartásokat, mondván hogy ráér az később is, legfeljebb majd vesznek áramot az olcsó orosz gázzal táplált erőművekből, vagy a németektől. Nem jött be. Gondolom azért levonták a tanulságokat...
-
A TerraPower nem épített egyetlen erőművet sem. Terveztek egyet Kínával, de az kútba esett. Most elvileg kaptak pénzt egy USÁ-ban felépítendő kísérleti(!) reaktorra, eredetileg 2027-es céldátummal, ami máris csúszott egy évet. Jelenleg a projekt a tervezési szakasznál tart, és sokan szkeptikusak, hogy a tervezett határidőt tartani tudják. (Többek között végig kellene mennie egy csomó engedélyeztetési eljáráson (mindenféle technikai demóval), azaz 20 éven belül optimális esetben sem lesz belőle "kereskedelmi" forgalomban lévő termék.)
A nátrium még ha nem is robban, de legalább remekül ég mind a levegőben, mind a víz alatt...
Források: [link], [link] (mindkettőben vannak további hivatkozások, ha ezek nem számítanak elég komolynak.)
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Trollok komolyan
- Apple iPhone 16 Pro - rutinvizsga
- Nintendo Switch 2
- Fájdalmasan gyenge kijelzőt válaszott a Switch 2-höz a Nintendo
- Audi, Cupra, Seat, Skoda, Volkswagen topik
- Végleges a HDMI 2.2-es verziója
- Formula-1
- Milyen TV-t vegyek?
- NVIDIA GeForce RTX 5080 / 5090 (GB203 / 202)
- Milyen joysticket vegyek?
- További aktív témák...
- ASUS ROG Strix GeForce RTX 4070 Ti OC 12GB GDDR6X 192bit Videokártya
- RX570-es, RX580-as és RX5500XT eladó videó-kártyák - Garancia
- Canon EOS 1300D gép szettek, objektívekkel, kiegészítőkkel (1400 - 7900 expos gépek, újszerűek! )
- Macbook Air M2 8/256 100% akku
- Iphone 14 Pro fehér-ezüst 128GB nagyon szép
- SanDisk Extreme Portable 8TB (SDSSDE61-8T00-G25)
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i5 14600KF 32/64GB DDR5 RTX 4070Ti Super GAMER PC termékbeszámítással
- Telefon felváráslás!! iPhone 15/iPhone 15 Plus/iPhone 15 Pro/iPhone 15 Pro Max
- Dell Latitude 8-11. gen i5, i7, 2-in-1 szinte minden típus csalódásmentes, jó ár, garancia
- BESZÁMÍTÁS! Gigabyte B760M i5 14600KF 64GB DDR4 512GB SSD RTX 3080 10GB Corsair 4000D Airflow 1000W
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged