- Xiaomi 13T és 13T Pro - nincs tétlenkedés
- Google Pixel 6/7/8 topik
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Fotók, videók mobillal
- iPhone topik
- Poco X6 Pro - ötös alá
- Milyen hagyományos (nem okos-) telefont vegyek?
- Xiaomi 13 Ultra - can't touch this
- Mobil flották
- Az iPhone 15 frissítésgaranciát, a 16 szép rendereket kapott
Hirdetés
-
Olajkereskedelem dollár helyett CBDC-ben?
it Szaúd-Arábia is csatlakozott a Nemzetközi Fizetések Bankja és Kína által vezetett jegybanki digitális pénzes projekthez, ami nagy változásokat hozhat.
-
Mas este jön a következő Guerrilla Collective előadás
gp A kiadó jövőben megjelenő játékai kapnak központi szerepet a műsorban.
-
AMD Radeon undervolt/overclock
lo Minden egy hideg, téli estén kezdődött, mikor rájöttem, hogy már kicsit kevés az RTX2060...
-
Mobilarena
Arduino hardverrel és szoftverrel foglakozó téma. Minden mikrovezérlő ami arduinoval programozható, és minden arduino program, board, és hardverrel kapcsolatos kérdések helye.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Teasüti
nagyúr
Tudtátok, hogy ESP32-n nem lehet használni az ADC2-t ha aktív az antenna? Nem tudom mit csesztek el tervezéskor, hogy de vmiért kell a wifihez/bt-hez a második ADC egység.
Erre most döbbentem rá, hogy a 95%-ban kész projektemben egy ilyen egyszerű f@szság nem működik.Jelen állás szerint akkor az ESP32-n kb az összes értelmes gyakorlati felhasználásra csupán 6 db analog bemenet áll rendelkezésre.
Esetleg nem lehet átmuxolni az ADC1 egység csatornáit a kettes egység GPIO lábaira?
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
válasz DigitXT #10945 üzenetére
Uhh, sztem ezt nem akartad megkérdezni!
Tervben van egy logout-os cikk belőle, majd talán két év múlva lesz esedékes a fejlesztés üteméből következtetve.
Én "csak" hármat használok ebből, viszont a nyákot úgy terveztem és gyártattam le, hogy az egyik az ADC2-n van. Álmomban nem gondoltam volna, hogy ilyen alapvető funkció fog megszívatni.Gépjárművet okosítok, pontosabban a motoromat automatizálom kicsit.
Ehhez felhasználtam az ESP32 összes létező portját - beleértve a strapping pin-eket is -, valamint I2C csatornán még vagy 6 másik eszközt. Köztük szenzor modulok, egy numerikus kijelző, egy saját tervezésű gpio extender amin van még +16 db ki- és bemenet az ESP sajátjain felül.Dióhéjban csak - mert szerintem a többiek már unják:
1. Onnan indult az egész projekt, hogy ws2812b ledszalagokat raktam a motorra a karácsonyfa hatásért, és mert a Halálos Iramban, valamint az NFS Underground 1 és 2 nagy hatással volt a gyerekkoromra. Ez lefoglal 6 lábat, 6 csatornán 10 szalag van bekötve. Köztünk az egyik egy shift assistant feladatot lát majd el a műszerfalon. A többi csak eye candy.Aztán ha már mikrovezérlő, akkor elkezdtem azon filózni miket tudnék művelni vele.
Innen jöttek az alábbiak:2. Terveztem egy smart féklámpa panelt a gyári ledek helyett, amin pwm vezérléssel tudok előállítani nagyjából 2000 lument (úgy 45 wattnyi 5830-as piros ledekkel). Ennek redundáns vezérlése van health&safety megfontolásból, egy opcionális külső pwm jel és egy belső 555 vezérlés, amik közt automatikusan átkapcsol, ha külső pwm jelet kap. Ez a lámpa kapott még egy aktív hűtést és egy termisztoros hőérzékelést, ami a ventilátorokat kapcsolja. (Elvileg a normál féklámpa fényerőhöz tartozó ~20% kitöltési tényezőnél még nem annyira forrósodnak a ledek, de jobb a békesség.)
3. Beolvasom a motor sebességszenzorát és tacho szenzorát. A sebességjel a féklámpa algoritmusához kell. Hasonlóan mint mindenféle figyelemfelkeltő smart féklámpánál, amikben gyorsulásérzékelő van (aminek a zajos jele egy határ szar, össze-vissza villog az összes ilyen megoldás, ezért én csináltam egy jobbat). Meg az elektromos láncolajozóhoz - ugye álló helyzetben nem akarok olajat köpködni... (Ez utóbbit megfejelem még egy esőérzékelővel is az intenzívebb olajozáshoz).
Ezen felül saját sebességjelet fogok előállítani, mert úgy +8%-ot csal az órám. Ezt fogom kalibrálni GPS méréssel. Ez volna az ún. speed-o-healer funkció, ami általában nem olcsó külön megvenni.
Azok szoktak ilyet használni, akik a gyáritól eltérő gumiméretet raknak fel. Engem csak simán zavar a 8%, úgy gondolom eléggé felnőtt vagyok már ahhoz, hogy el tudjam dönteni mennyivel akarok menni.
A tacho szenzorból meg azt állapítom meg, hogy jár-e a motor. Illetve a led szalagok effektezéséhez fog még jól jönni. Jah meg a shift assistant-hoz és a fokozat jelzőhöz a numerikus kijelzőn.4. Egy-egy perifériát kapcsolok még relével; úgy, mint a hűtőventilátor (a gyári hőkapcsoló 106 foknál kapcsol, én kicsit lejjebb szeretnék - ehhez ugye be kell olvasnom a hőmérsékletet is), a tompított fényszóró (gyárilag mindig világít; én automatikusan szeretném kapcsolni a környezeti fényviszonyoknak megfelelően, mint némely modern autóknál), a duda (tetszik az ilyen vészfékezéses automatikus duda az autóknál, ezt implementálom a motoromra is; na meg riasztóként is működhet), a kill switch (csak egy bizonyára felesleges security funkció lesz, amivel meg tudom szakítani a gyújtást).
5. Monitorozom az összes vezérlőszervet a kormányon. Rákapcsolódok az indexekre, a fékkapcsolóra, a kuplungra, az Neutral jelzőre, stb. Ezek az inputok mindenféle dologra jók lesznek. Pl. tervben van saját index készítése/nyomtatása, amiket egy-egy Attiny85 fog vezérelni autonóm módon, opcionális külső vezérléssel mint a féklámpa esetén. A vezérelt indexek pedig spéci ws2813a ledek lesznek.
Ezeken kívül két ledes gombot teszek még a kormányra, amire közvetlenül programozhatok gyorsan elérhető funkciókat, hogy ne kelljen a telefont buzerálni menet közben (mert hogy ez az egész hóbelevanc BT-n keresztül lesz távvezérelve egy MIT App Inventoros alkalmazással).6. Egy kicsi 5v-os buzzer-rel emlékeztetőt szeretnék alkotni, illetve automatikus deaktiválás egy adott türelmi idő után ha fent felejteném az indexeket. Ez a giroszkópikus adatokra épülő automata index funkció is elég drágán megy a piacon... Vmint mindenféle hangjelzésre jó lesz az még.
7. Numerikus kijelző, amin mindenféle adatot fogok megjeleníteni. Pl. GPS sebesség, dőlésszög (a giro szenzorból), fokozat kijelzés, stb.
8. GPS modul csatlakoztatása UART-n, amivel egyrészt a speed-o-healer-t kalibrálom, másrészt sms-es távvezérlésre ad lehetőséget. Ezt védelmi funkcióra szánom, vagyis parkoláskor ha a gyorsulásérzéklő kapást jelez, akkor küld nekem egy üzenetet. Illetve egy-egy parancsszóra reagáljon is, pl. sms nyomkövetés kezdeményezése, gyújtás megszakítása, riasztó aktiválása, stb.
9. Akkufeszültség monitorozó (pont ez került az ADC2-re), ami kezdeményezhet egy automatikus áramtalanítást akár a vezérlőn (bistabil relé a főkapcsoló, amit egyik oldalról a gyújtás kapcsol, másik oldalról a mikrovezérlő), ha egy adott feszültség alá merülne.
Egyéb kérdés?
-
Teasüti
nagyúr
válasz DigitXT #10951 üzenetére
Azokhoz nem értek.
Olajnyomás... szerintem a piros lámpa a műszeregységen bőven elég a feladatra. Többet arról nekem user-ként nem kell tudnom.
Fogyasztást hogy kell mérni? Mármint milyen hardver kell ahhoz? Injektor, jah.TPMS szenzoron gondolkodok még amúgy, de az istenért nem találok motor felnihez valót, hát még olyat ami hack-elhető... Szelepsapkás meg gagyi, olyan nem kell.
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
válasz DigitXT #10954 üzenetére
Ha az világít fordulaton,
akkor a motornak már reszeltek.
Ugyan már! Nem áll be a motor azonnal.
Olaj nélkül is elmegy egy-két percet, mire besül.
Ha észreveszi az ember a jelzést és félreáll visszarakni az olajszűrőt ami lelazult 100 méterrel korábban, akkor az ég adta világon semmi baj nem történik. Tudom, már jártam így - régen egy autóval.
Valamint a motorolaj hívők közé se tartozom, hiába veszem a full szinti csökkentett hideg oldali viszkozitást.
De ha lehet ne csináljunk motoros topikot itt, így is okkal hanyagolom azt a topikot![ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
válasz DigitXT #10956 üzenetére
Nem is értem, hogy az mire jó, de sebaj.
Resetelni a fokozatjelzőt.fontos(abb) paramétereket is nézhetnél,
Igazad van. Olvastam a cikket. Végül is van létjogosultsága. Utána nézek majd miből állna egy ilyen beavatkozás.Injektort nézem épp a bekötési diagrammon. Közvetlenül a computer-be van kötve mind a négy, külön-külön. Hát elképzelésem sincs ott miféle kommunikáció zajlik.
Ez lehet nem a beolvasok egy négyszögjelet kategória. Arról nem is beszélve, hogy a service manual nem tárgyalja a computer működését és felprogramozását. Injektortérkép nélkül meg mire mennék?Fordulatszámnál én is sokat agyaltam hogy kéne számolni az impulzusokat.
Én végül arra jutottam, hogy a felfutó és lecsengő éleket is figyelem (kétszer annyi jelem van így, ami nagyon nem mindegy a minimálisan mérhető sebesség közelében) és 250 ms-enként összegzem, majd extrapolálom a kapott értéket emberi mértékegységre és súlyozott átlagolom az utolsó 1 másodperc méréseit. Így kapok egy nem túl pontatlan 250 ms-es frissítési frekvenciát.
Ennél jobb ötletem nincs impulzus számlálásra.Egy másik megközelítés, ha a periódusidőt méred. Ez instant eredményt ad és a hardveres RMT modul szerintem elég precíz is hozzá, hogy jó legyen. PCNT-t könnyebb volt kivitelezni; majd ilyenekkel akkor foglalkozom, ha már nem lesz más dolgom.
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
MÁS
ESP32 guruktól kérhetnék egy kis segítséget a semaphore használatával?
Hogy kell létrehozni egy bináris semaphore-t?
Rtos oldalán kerestem ki a parancsokat és ott azxSemaphoreCreateBinary()
makróra azt írja, hogy mielőtt bárki "elvehetné a tokent", először "adni" kell.
Viszont vmiért nem fordul ez le:SemaphoreHandle_t xBeacon = xSemaphoreCreateBinary();
xSemaphoreGive(xBeacon);És olyan hibát dob, amit nem tudok értelmezni:
error: expected constructor, destructor, or type conversion before '(' token
#define xSemaphoreGive( xSemaphore ) xQueueGenericSend( ( QueueHandle_t ) ( xSemaphore ), NULL, semGIVE_BLOCK_TIME, queueSEND_TO_BACK )
^
sketch\brake.h:13:1: note: in expansion of macro 'xSemaphoreGive'
xSemaphoreGive(SemaphoreHandle_t xBeacon);Van erre vkinek ötlete?
-
Teasüti
nagyúr
válasz Janos250 #10971 üzenetére
Kell hozzá includolni vmit?
Egyik tutorial sem említette.
Youtube-on még a create makrót se használják hozzá, bár még nem próbáltam anélkül. Csak deklarálják és már megy is nekik a take és give. Bár az mutex volt, de kb ugyanaz. Talán holnap lesz időm játszadozni vele kicsit.[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Sikerült benéznem a polaritását csatlakozó krimpelésekor egy csokor digitális ledszalagnak, amiknek az elején volt egy pár 2000 uF-os elkó. Egy 15A-es dc-dc konverter adta a ménkűt, amiben van egy 15A-es bizti is.
Nos, nem vettem észre csak pár perccel később mikor már füstölt a vezeték. A bizti nem oldott le, de minden forró volt. Szerencsémre úgy tűnik az áramkörök nem sérültek, minden működik.
Gondolom nem tévedek nagyot, ha azt gondolom az elkók égtek ki. Még nem volt időm szétszedni a kábelköteget, amibe belecsavartam az elkókat is, de kb mire számítsak? Ezek nem robbanni szoktak fordított polaritásra? Ehhez képest még tüzet sem okoztak, legalábbis a szalag környékéről nem láttam füstöt, csak feljebb a tápnál. Ott a 10A-es vezetékekről leolvadt a szigetelés.
Gondolom ezt most megúsztam ennyivel, hogy újra kell húznom mindent és cserélnem a kondikat.
Meg egy intő jel, hogy lehet be kéne szerelnem egy biztosítékdobozt... -
Teasüti
nagyúr
Üdv!
Tud vki Nano-hoz csavaros terminált Pécs környékén, vagy egy-két napos postával?
Köszi! -
Teasüti
nagyúr
Gondoltam annyit tesz, hogy Non Volatile Storage. De csak tippelek.
Ez Arduino környezetben az EEPROM, vagy ESP-nél annak a szimulációja a ROM-ban.SPIFFS meg amennyire értem egy csatolt partíció, amit futás közben lehet írni/olvasni, mint egy SD kártyát.
Itt lehet letárolni mondjuk a webserver-hez használt fájlokat, ha basic html-nél többre volna szükség. Mondjuk képek beillesztésére, vagy ilyesmi.[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Üdv!
Ismeri vki az Atmel328p pwm meghajtójának lelki világát?
Gyors segítség kellene: lehetséges két azonos frekvencián futó pwm csatornát ellentétes fázisban működtetni?
Hogy a felfutó élek ne ugyanott legyenek, hanem időben eltolva egymástól. 50%-os kitöltési tényezőnél egymásnak az inverze legyen a két csatorna.Kapcsoló üzemű tápról megy pár led szalag és túlságosan megrángatják a tápot, ami olykor még le is kapcsol némi vibrációt követően.
Köszi!
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Mert nem lemásolni szeretném az egyik csatornát, hanem két független csatornát - amin akár két eltérő kitöltési tényezőt is futhat - szeretnék ellentétes fázisban üzemeltetni. Az inverzet csak az könnyebb megérthetőség miatt hoztam fel. A cél sokkal inkább az volna, hogy a tápot időben egyenletesebben tudjam terhelni.
(#11746) Gergosz2
Köszi!
Egy gyors magyarázatot is kérhetnék?
Gondolom a 127U az az 50%-os kitöltési tényező lesz, és a magic a TCCR regiszterekben keresendő.
Milyen képet mutat a logic analizer más kitöltésnél? Mondjuk 25%-on? A célom az volna, hogy minél kevésbé rángassa meg a tápot, mert az meg nem tudja szabályozni a kimenetét és alkalmanként némi vibrálást követően le is kapcsol. Próbáltam default-nál (~500 Hz) gyorsabban is hajtani, de ez nem oldotta meg a gondot, ellenben csúnyán elkezdett forrósodni a pwm meghajtó.[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
válasz Gergosz2 #11748 üzenetére
Milyen képet mutat a logic analizer más kitöltésnél? Mondjuk 25%-on?
A csatorana 25% duty-val menne,és mivel B a negáltja így az 75%-on.Jah hogy ez a regiszter beállítás konkrétan invertál?
Felejtsük el az invertálást, olyat nem lehet, hogy a két csatornán a felfutó éleket simán eltolni egymástól időben?
Ne ugyanabban az időpillanatban rángassa meg az atx tápot mindkét ág. Ne egyszerre nyissanak ki a pwm meghajtók. -
Teasüti
nagyúr
válasz Gergosz2 #11748 üzenetére
Milyen képet mutat a logic analizer más kitöltésnél? Mondjuk 25%-on?
A csatorana 25% duty-val menne,és mivel B a negáltja így az 75%-on.Jah hogy ez a regiszter beállítás konkrétan invertál?
Felejtsük el az invertálást, olyat nem lehet, hogy a két csatornán a felfutó éleket simán eltolni egymástól időben?
Ne ugyanabban az időpillanatban rángassa meg az atx tápot mindkét ág. Ne egyszerre nyissanak ki a pwm meghajtók.
Nem lehet valahogy átállítani mikor jöjjön a megszakítás? Késleltetni néhány órajelciklussal?[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
válasz Atamano #11751 üzenetére
Nem ajánlott. Ha közvetlen az 5V lábra kötsz tápot, akkor nem kapcsol le az usb táp és a védődióda csak némi biztonsági tartalékkal véd. Vagyis ha csak egy tized volttal nagyobb a tápod mint az usb feszültsége, akkor visszirányú áramot adsz az usb portra. Ez tönkreteheti az usb vezérlőt.
-
Teasüti
nagyúr
válasz tonermagus #11805 üzenetére
Mert a GPS-ek nagyrészt találgatnak mozgás közben. Akkora jitter van a technológiában ha vmi megzavarja a jelet, hogy egy irányváltásnál fellépő bizonytalanság egyszerűen a jóslás pontatlanságából fakad. Ezt teszik az algoritmusok és amikor ez nem jön be, akkor látod az ugrásokat. És ezért vándorol egy helyben, mert jitterel. Mozgás közben a legpontosabbak amúgy, amikor egyenletes sebességgel irányváltoztatás nélkül mozogsz, akkor működik a legjobban a predikció. Persze ez egy frontend-re érvényes, mint a navigációs szoftverek, vagy sport tracker alkalmazások. Hogy a TinyGPS pontosan mit csinál, azt passzolom. Én saját könyvtárat írtam az AT parancsokhoz anno. Bár úgy tudom a filter és a predikció az SoC szinten van, ha nem tévedek.
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
válasz tonermagus #11828 üzenetére
Ha már itt tartunk, szerintem már az alap koordináta rendszeres korrekció sem lehet annyira rossz. Legalábbis erősen kétlem, hogy pl. a kommersz drónokban drága gps-t használnának. Főleg mivel a fix pontot a telefon adja. És azért mindig visszatalál a madár méteren belül (kamerás segítséggel 10 centin belül).
Szóval mit tudhat egy olyan olcsó megoldás, ahol átlagolt mérésre rakom rá az origót és minden további mérést ehhez korrigálok a fix gps-en? Aztán ezt a szimpla X/Y korrekciós tényezőt küldöm át a mozgó gps-re. Ezzel már közelíthető az 1 méter?
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Igen. Van egy a madárban, meg egy a telefonban. Legalábbis a komolyabbak a telefont/tabletet használják interfésznek.
Az egyszerűbb, nem autonóm drónoknál ez nem szempont, mert nincs bennük autópilóta.Amúgy azt megfigyeltem már, hogy nem mindig pontos a visszatérés: előfordul, hogy két méterrel a helipad mellett akar leszállni. De csak most ebből a beszélgetésből esett le, hogy lehet nem kéne mozognia a vezérlőnek és akkor nem borul a relatív koordináta rendszer. De igazából csak találgatok, fogalmam sincs hogy működik.
Csak eddig sehogy se tudtam magyarázni mi nem sikerült neki ilyenkor.
De precíziós (kamerával segített) leszállás nélkül se téved 2-3 métereket, szóval biztos van benne vmi turpisság. Nem hinném, hogy a madár értékének a felét csak a gps vevő tenné ki. Sőt, nagy összegben mernék fogadni rá, hogy kommersz vevő van benne ugyanúgy, mint bármely naviban.[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs