Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • dezz

    nagyúr

    válasz antdomi #83 üzenetére

    Nem kötekedésképpen...

    "Az additív színkeverés a háttérvilágítás nélkül is létrejön, mivel az az LCD panel dolga. A háttérvilágítás csak azért kell, hogy mindig jól lehessen látni az LCD-n létrejövő képet."

    A háttérvilágítás adja a fényt, amiből a színszűrők kiszűrik az (additív) alapszíneket, amikből az LCD kikeverheti a kellő színt. Háttérfény nélkül nincs mit keverni, fekete marad a kép. (Erős külső megvilágítás mellett látszik nagyon halványan belőle valami.)

    "Ha a képernyődbe a háttérvilágítás és az LCD panel közé egy színszűrő fóliát helyeznék, mondjuk sárgát, akkor a fehér kép sárgaként jelenne meg, mivel a folyadékkristály teljesen átengedné a háttérfényt és az sárga lenne."

    Ez így van, ha teljesen hiányzik pl. a kék komponens, abból már nem lesz fehér.

    "A feketével nem lenne gond, mert akkor a folyadékkristályos réteg 90 fokos elfordulása éppen elzárná a fényt és az szinte annyi lenne, mintha kikapcsolnám a képernyőt.
    Nem így van?"

    Sajnos az LCD monitorok nem tudnak olyan feketét, mintha nem is menne a háttérvilágítás. (Illetve, nap közben olyan, de sötétben kevés a kontrasztarány ehhez.)

    "az IPS-nél feketés színek lilássá színeződnek, ha a monitort oldalról nézzük."

    Az oldalrólt szokták emlegetni, de valójában rézsútos szögből, az meg típusfüggő, hogy (halvány) lilás, zöldes vagy épp szürkés.

    (#84): Nem bántásként írtam, hanem hogy a legegyszerűbb lenne az alapoktól kezdve utánanézned a témának. Illetve, ha beírtad volna egy keresőbe, amit írtam, azaz a szubpixelt, nem kellett volna itt - meglehetősen offtopikként - kiselőadást tartani.

  • dezz

    nagyúr

    válasz antdomi #77 üzenetére

    Mi tökéletesen értettük, amit kérdeztél, csak neked nem sikerült megérteni a választ, mivel láthatóan az LCD monitorok színképzésének alapjaival sem vagy tisztában. Keress rá erre: szubpixel.

    (Megj.: a TN, IPS és VA panelfajták mind máshogy kezelik a folyadékkristályt.)

  • dezz

    nagyúr

    válasz antdomi #74 üzenetére

    Kénytelen vagyok leírni, hogy a háttérvilágítás csak a natív színhőmérsékletet befolyásolja, de akár a monitoron, akár a videokártyán a kívánt értékre szabályozható, akár mint színhőmérséklet beállítás, akár a színkomponensek egymáshoz képesti arányának manuális beállításával. (Itt is képbe jön a precizitás, az úgynevezett bitek. ;) De most ezzel inkább nem "kábítalak". :) )

  • dezz

    nagyúr

    válasz knat #58 üzenetére

    Az egyik a valós, natív kontasztarány, a másik dinamikus érték. (A kontrasztarány a fekete és a fehér pixelek világosságának egymáshoz képesti aránya.) Az első az, amit egy adott pillanatban valóban tud egy monitor. Dinamikus kontrasztnál a monitor a megjelenített képtől függően szabályozza bizonyos határokon belül a háttérvilágítást. Így hát gondoltak egyet, és a magasabbik fényerőbeállítás mellett mérik meg a fehér intenzitást és alacsonyabb mellett a feketét, így jön ki a dinamikus kontrasztarány... Na, hát ez pl. tényleg egy olyan dolog, aminek értelme nem sok (a legtöbben eleve ki is kapcsolják ezt a szabályzást, mert idegesítő), de legalább lehet villogni a nagy számokkal. A TN-es monitoroknál jellemző, a komolyabb monitorok többsége viszont nem is tud ilyet.

    Tartósság: a komolyabb, munkára (grafikus, CAD, stb.) szolgáló monitorok háza, nyomógombjai, csuklói, stb. sokkal strapabíróbbak, nem fognak szétesni 1-2 év után és a panelt is jobban védik. A másik, hogy egy komolyabb monitor 5 év után is monitor...

  • dezz

    nagyúr

    válasz antdomi #55 üzenetére

    Szal, aki nálad többet tud, az már nem lehet más, mint emberfeletti, akinek 'az IT minden ága-boga is a kisujjában van'... :))

    "Szerinted a 6-komponenses HUE, gain/offset, 3D LUT stb. kifejezések esetleges nem tudása technikai analfabetizmusnak minősül?"

    Már megint ferdítesz... Nem ezen kifejezések nem ismerete, hanem pl. a #42-es 'különbnél különb műszaki kifejezésekkel "teletömött" marketing szöveg'-nek nézése/tilulálása, ami éppen hogy megpróbálja megmagyarázni a szavak jelentését.

    "Nem is tudtam, akárcsak azt, hogy a 24 bit/192 kHz-et "bárki érzékelheti őket és adott esetben kulcsfontosságúak"

    És újra... Kezded lefedni a troll fogalmát. :N

  • dezz

    nagyúr

    válasz antdomi #44 üzenetére

    Ja, muris, vagy inkább szánalmas, hogy amikor én beszélek pl. a színtérről, akkor az "marketingszöveg", amikor viszont te (x.v.Color), akkor máris egy iszonyú fontos fícsör... :D Mellesleg, az x.v.Color önmagában nem jelent nagyobb precizitást, mivel csak a színtér határait tolja ki, ahhoz a DeepColor kell, más szóval a színcsatornánkénti 10+ bit...

  • dezz

    nagyúr

    válasz antdomi #44 üzenetére

    Hát tudod, ritkán találkozom olyan fazonnal, akinél a pofátlanság ilyen szintű tudatlansággal (a leírt dolgok alapfogalmak) és érzékszervi gyengeséggel (bárki érzékelheti őket és adott esetben kulcsfontosságúak) párosul...

    Hát tudod, elég sokba lennék én az EIZO-nak... :P De amilyen bunkón és bután "véded" az LG-t, inkább te lehetsz valami áruházi vevőgyőzködő emberke, aki annyit tud, hogy "Higyje el asszonyom, az LG a király, a többi csak szöveg!".

    Alantasságod is kiderült, mivel ugye éppen most írtam, hogy a hangkártyáknál nem a 24-bit/192kHz számít (CD alapon is építhető audiofil hangrendszer). Azonban, adott elvi paraméterekkel rendelkező CODEC-ek között is nagy különbségek vannak, a kártyán lévő egyéb áramkörökön is sok múlik, aztán említettem ugye azt a bizonyos "erőforráskímélő" sample-rate konverziót is, stb.

    A SED kísérleti szinten létezik, az OLED sem érett még meg a nagysorozatban való gyártásra. Én is nagyon szeretnék egy OLED monitort, hidd el...

    x.v.Color támogatású kamerád van?

    "a vásárlók 99%-át nem érdeklik"
    Szerinted a CG-s EIZO-kat és más efféléket a vásárlók 99/%-ának szánják?

    "a különbnél különb műszaki kifejezésekkel "teletömött" marketing szövegek"
    Az általam írottak csak egy technikai analfabéta számára tűnnek marketingszövegnek...

    "amikor az üzletben vásárolni akarnak valamit."
    Meg sem próbálnék átlagembereket győzködni egy átlagos üzletben, ez a te pályád...

    "Nem mindenit érdekel a gyártás műszaki megvalósításainak rejtelmei."
    Erről nem is sok szó esett...

    "A monitor előtt ülő embert az alacsonyabb betekintési szögek nem zavarják, mert a képernyőre merőleges nézéstől pár fokkal eltérve nem jelentkezik a problémás invertálódás, szín és kontrasztgyengülés, a képen megjelenő tartalom mindenütt torzításmentes a színek is szépek."

    Ez több méterről nézve lenne igaz, normál távolságból nagyon nem...

    "A homogenitás pedig csak kevés esetben látható zavaróan."
    Épp elég az...

    "Dolgoztam nyomdában is és ami a legviccesebb volt, hogy a szerkesztőségben a legprofibb cuccokkal, igyekeztek a legjobbat előállítani, de a végtermék, ami már papíron volt, messze nem olyan tökéletes lett, mint a képernyőn és a megrendelőnek úgy is jó volt (jó kellett legyen)."

    Pff, még szerencse, hogy nem voltál ott túl sokáig...

    (#46+#49): Itt is csak a hozzánemértésed mutatkozik meg, mert 1. 8ms alatt rohadtul nem a válaszidőtől függ már a mozgás szépsége. 2. Háttérvilágítás-villogtatással (amikor is a változás két felvillanás között zajlik le), igen jól utánozható a CRT-s mozgás. És mit gondolsz, ki csinált olyan monitort először, ami erre épít: az EIZO.

    (#51) lenox: Képfeldolgozásról volt szó, nem az egyéb paraméterekről.

  • dezz

    nagyúr

    válasz dezz #42 üzenetére

    "(már ha a 12 bitet nem bővítik ki ők is 16-ra szintén ditherrel)." -> Kifelejtettem: ebben az esetben nem nagyon látható a különség normál nézési távolságból. (Gy.k. pl. a TN-ek 6-bit+FRC-jéhez képest itt töredék különbségekről beszélünk, amit pixel szinten már nem igazán lehet meglátni -- ellenben sok pixelből álló felületek egymáshoz képesti eltéréseit igen.)

  • dezz

    nagyúr

    válasz antdomi #41 üzenetére

    "Nem a műszeres vizsgálat szerint szoktam dönteni, hogy mi a jobb, hanem az emberi érzékelésen."

    Ezzel a célzással totálisan mellé lőttél... :N
    Akkor részletezném, miben jobbak a CG-k a 100-200k-s monitorokhoz képest:
    - Gamut: a monitorok többsége sRGB-s, a CG-k széles-gamutosak, többféle színteret támogatva (mint pl. Adobe RGB, többféle filmes színtér, stb.).
    - Homogenitás: még az említett ársávban sem éppen tökéletesek a monitorok ebből a szempontból, a CG-k homogenitása viszont olyan, mintha egy teljesen egyenletesen megvilágított papírlapot néznénk. (Az egyéb márkák >200k-s monitorainál is jobb.)
    - 16-bit/színcsat. feldolgozás, miáltal bármit is állítunk a monitoron, tökéletesen egyenletesek maradnak a színlépcsők.
    - Hogy miket is lehet állítani (anomáliáktól mentesen)? Pl. színtér, gamma, színhőmérséklet, 6-komponenses HUE, színtelítettség, gain/offset.
    - HW-es kalibráció, ugyancsak 16-bit/színcsat. precizitással, továbbá 3D LUT-tal, miáltal a színterünk határai is precízen beállíthatók.
    - Folyamatosan méri és ellenkompenzálja a háttérvilágítás intenzitását és színhőmérsékletét.

    Aki ezeket nem érzékeli, illetve nem tudja értékelni, annak komoly baj van a látásával, illetve totálisan amatőr...

    "A készüléket emberként használom, nem gépként és amit nem látok/hallok, az számomra nem érdekes."

    Számunkra meg az érdektelen, milyen véleményt alkotsz a tökéletlen érzékeiddel és/vagy tudásoddal...

    "Az x-fi hangkártyák technikai felépítéséből adódó "csodák" sem tudom kinek annyira érzékelhetők, mint amilyennek mérőműszerekkel lehet érzékelni."

    Heh, szóval nem csak a láttással kapcsolatban ötközöl hamar korlátokba, hanem a hallással is így vagy? :P

    Itt valóban nem csak vagy nem kimondottan a bitszám számít (legalábbis úgy 18 bit fölött), talán még a mintavételi freki sem különösebben, de attól még az x-fi-k hangja jól hallhatóan jobb, mint a korábbi (kommersz) Creative hangkártyáké. Mivel jobb CODEC-ek és OpAMP-ok vannak rajta. Mondhatnám, hogy ehhez mondjuk nem a gyártó saját hangrendszerein át kell hallgatni, de pl. azt még azokon is meg lehet hallani, hogy a korábbi kártyák a CD-s 44.1 kHz-es mintavételű hangokat csakis (repedtfazék minőségben) 48+kHz-re konvertálva tudták megszólaltatni, az x-fi-nek már van olyan üzemmódja, amikor kihagyja ezt a konvertálást.

    "ez az EIZO monitor x.v. Colour szabvánnyal kompapibilis-e?"

    Ezt nem tudom, de egyébként miért fontos a számodra?

    "Ami pedig a képminőséget és az árat illeti, az LG W3000H-BN 30" LCD monitor kb. felébe kerül, ráadásul nagyobb képernyő, nagyobb felbontással és a képminőségben nem találtam semmivel sem jobbnak a tesóm EIZO-ját."

    1. Sajnos erre nem nagyon tudok építeni, hogy te mit nem találtál jobbnak. Talán megérted... ;) De van egy olyan érzésem, hogy nem csak a márka eltéréséből fakad, hogy nagyobb képátmérő mellett is fele annyiba kerül...
    2. Esetleg megtudhatnánk, milyen típusú EIZO-ja van a kedves tesódnak?

    (#39) lenox: Nem rossz, de nem hinném, hogy az 16 bit/színcsat.-nál többel dolgozik. Abban sem lennék biztos, hogy akár a natív 12-bites megjelenítés jobb, mint a ditherrel elért, de 16-bites (már ha a 12 bitet nem bővítik ki ők is 16-ra szintén ditherrel). Homogenitás-kiegyenlítésről nem esik szó. Az árba erősen belejátszhat, hogy mindezt 42" mellett tudja...

  • dezz

    nagyúr

    válasz antdomi #36 üzenetére

    Pff, te viccelsz vagy... A CG-s EIZO-k a 100-200k közötti jobb paneles monitoroknál is jól észrevehetően jobbak, nem hogy az olcsó kategóriánál.

    Típusfüggő, mennyi a max. fényerő, de a 200 cd/m2-et mindegyik tudja, ami több, mint elég grafikus munkára. Itt nem a szemkifolyatós káprázat dívik.

    A #35-ösben leírtam, miben jobbak a CG-s EIZO-k, mint a felsőkat. NEC-k, HP-k.

  • dezz

    nagyúr

    válasz motorhead #32 üzenetére

    Az EIZO-nak saját elektronikája van, amin a fő chipet is ők tervezték. Az övék a legfejlettebb és legprecízebb képfeldolgozás, sokmindent ők vezettek be és többnyire máig az övéké a legjobb megoldás (elektronikus homogenitás-kiegyenlítés, HW-es kalibráció 3D LUT-tal, overdrive, stb.).

    (#13) Los Angeles: Ha azt hiszed, a HP DreamColor a legjobb monitor, akkor nagyon tévedsz...

    (#16) Penge_4: Természetesen nem sima IPS (azt már nem gyártják, sőt S-IPS-t sem), ez gyűjtőnévként használatos manapság. Egyébként H- vagy P-IPS van benne.

    Nem akarok másokat ismételni, csak még annyi, hogy az az invertálódás a TN sajátságossága.

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés