- Honor Magic6 Pro - kör közepén számok
- Hat év támogatást csomagolt fém házba a OnePlus Nord 4
- Vékonyabb lett, jobb kamerát kapott, de az akku maradt a régi: itt a Fold7
- Xiaomi 15 - kicsi telefon nagy energiával
- Az Oppo Find X8 Ultra lett a legvékonyabb kameramobil
- Android szakmai topik
- Eurós árlista a Google Pixel 10 telefonokhoz
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Bemutatkozott a Poco X7 és X7 Pro
- Vivo X200 Pro - a kétszázát!
Új hozzászólás Aktív témák
-
MMSZoli
tag
Lehet hogy ismert, de Jack Hsiao Nan Tseng a Commodore-nál dolgozott PET projekteken, mielőtt a TSENG laboratories-t megalapította volna.
A C64 SID hangchipet megtervező Robert Yannes pedig az Ensoniq hangchipeket tervezte meg, ami pl az Apple II GS remek hangját biztosította, később beleolvadt a Creative-ba. -
kisbalázs
tag
Az nv a Tesla alapokat használta a 300 as sorozatig addig gyakorlatilag csak a csíkszélesség váltás mentette utána jött a fermi. A dx nél meg keress rá hogy dx10.1. ugyan azt csinálta mint most csak abból nem lett ekkora öngól. Szerintem hagyd ezt a szemüvegezést mert a személyeskedés nem jó ide főleg mert azt nem tudod alátámasztani. Ha kell linkelek de szerintem te is rá tudsz keresni arra hogy Tesla microarchitecture és olyat látsz hogy hűha.
-
GAI
senior tag
válasz
cheatergs #235 üzenetére
Ezért írtam úgy, hogy mire a nagy jövőbelátásuk az igazi hasznát hozta volna, addigra váltak Legacy termékké a kártyák. Különösen az X1000 szériára jellemző, hogy a modernebb dx9 programokban tényleg földbe döngölik a GF7-es kártyákat, de mire ez az idő eljött (és tény, hogy addigra már tényleg nem voltak új típusok, de még használhatók lettek volna), addigra már szenvedős volt hozzájuk a driverezettség. De ugyanez el lett játszva a HD2/3/4000 szériával, majd később a HD5/6000 szériával is. Régi, de még használható kártyákhoz nem volt már új driver. Én ezt tettem szóvá, és nem a megjelenéskori drivereket
Az NV-nél a GF6/7 kártyákat simán, zökkenőmentesen használtad Win7 alatt, a GF8/9/200 kártyák kaptak Win10 drivert, 400-tól fölfele pedig a mai napig támogatva vannak (ez ugye AMD fronton a HD 5000 széria lenne). A Fermi-s kártyák még dx12 támogatást is kaptak (nyilván más kérdés, hogy minek, de a gesztus a lényeg, AMD oldalon meg lesheted a Legacy feliratot a kártyád neve mellett
és a legfrissebb hivatalos, az AMD oldala által javasolt driverrel dx9 alatt csak fekete képernyőt produkálnak a Terascale2-es kártyák. Szóval ilyenekről beszélek).
-
cheatergs
senior tag
Az AMD-nek tényleg járna egy saller a legacy kezeléséért, de az X1xx0-ek XP alá valók, hisz addigra már olcsóbban jobbat kapott az ember 7-hez. Emiatt vsz mind1, h a 7-esen mit produkálnak, mivel a Whistlernek hosszú volt a kifutási ideje, ott meg a kártyák hozták a formájukat.
Savage-et se erőltetnék XP-n.Szó se róla, a tiédhez hasonló tesztekben értelemszerűen rosszul jön ez, ám ettől még nem lesznek rosszak sem a kártyák, sem az elsődleges piacuknak számító OS-re írt drivereik.
Azért tettem ezt szóvá, mert nem lenne szerencsés, ha az X1xx0-széria is csatlakozna néhányak fejében a "AMD nem tud drivert írni"-féle urban legendhez.
-
GAI
senior tag
válasz
cheatergs #233 üzenetére
Megjelenésekor persze hogy nem, de Win7 alá már nincs hivatalos driver hozzá, csak Vista-hoz. Ami azt jelenti, hogy a modernebb (de még dx9 alapú) játékokhoz Crossfire profil sincs. Szívtam vele eleget a tesztemben.
-
cheatergs
senior tag
Az X19xx a kora (azaz a saját jelene) királya volt, és nem kellett hozzá driverért imádkozni.
Az AMD jövőbe menekülése a HD-szériával kezdődött és tart a mai napig (bár a poszt-GCN-korszakot elnézve már az se, csak vmiféle vegetálás, mintha az AMD azt várná, mikor döglik meg végre a pc gaming, h ezt a koloncot se kelljen hurcibálnia).
-
GAI
senior tag
válasz
kisbalázs #231 üzenetére
A G92 alapú 9800 pont hogy kevesebbet evett, mint a G80 alapú 8800, szóval nem tudom miről beszélsz. Azt az "imádkozást" meg erősen AMD-fanboy szemüvegen keresztül nézed. Az NV mindig a piac aktuális igényeinek fejlesztett (mondjuk ez most változott az RTX-el), az AMD meg szeretett vizionálni, hogy mi lesz a jövőben, ami azt eredményezte, hogy a kártyái a jelenben lassabbak voltak, a jövő meg sosem érkezett el
Vagy mire igen, addigra rányomták a "Legacy" plecsnit a kártyára, és nem volt már hozzá normális driver, lásd X1900 széria. Szóval az általad emlegetett marketing trükközés szerintem sokkal inkább az AMD-re igaz, de ez a hír nem erről szólt.
-
kisbalázs
tag
Ha figyeltél azt mondtam hogy a 8800 nem volt rossz csak az arra az alapra érkező későbbiek mint a 9xxx től fölfelé egyre többet ettek és közben az Nvidia ott imádkozott nehogy valami új dx verzió jöjjön ki mert akkor gáz lesz. Kb ugyanaz volt mint most a dx11 és 12/vulkan környékén. Az ati a 9800 után nagyon elhagyta magát a 4xxx ig. Az Nvidia meg nyomta a marketing trükkjeit, de ezt rengeteg nálam jobban informált ember már jól kielemezte.
-
kisbalázs
tag
Ez igaz, másoknak azt ajánlom ami a jobb ha kérdeznek, de talán csak az utóbbi pár évben volt olyan hogy az amd nem tudott csúcsot ajánlani. Általában viszont eléggé kiegyenlített volt a piac. 9800 pro magasan a jobb volt akkoriban, utána a 4850 is húzta sokáig bár forró volt. Utána a 7xxx sorozat se volt szörnyű most meg egy vegát hajtok. Ami az nv nél jó volt az a 4200es a 6600 (bár általában alig húzta tovább mint a garanciája). 8xxx de utána jó pár évig azt foltozták meg kazánok voltak. Szóval sokat nem vesztek ezzel mert annyival egyik se jobb mint a másik.
-
negro
őstag
Nekem volt anno Rush
Driver problemak voltak de szerencere mar akkor 56k modemmel ment a tarcsazos es meg oldottam tobbnyire a kompatibilitasi problemakat. En szerettem... de nfs-ben nem volt velso nezet szoval utana jott voodoo2 +s3 trio talan. majd matrox g400, nv gf2mx400, 6600gt, utana meg mar ati/amd vonalon mozogtam. Most is meg egy regi 6950-el tolom. Kov rx580 lesz. Biztos kimaradt meg vmi de mondhatni vegig jartam...
-
orion1025
őstag
Én nem sajnálom a gyártó bukását, nekem tipikusan a Nokia esetére hajaz. Elhaladt mellettük a világ, de érdemi nem történt.
-
ftc
nagyúr
Igaz Kyro II teszt, de jó kis összehasonlítás V5 5000-el illetve Geforce 2-el [link]
-
Ha már itt tartunk, akkor nem a hardvert köpném le, hanem Jensent.
Nekem akkoriban a 9550-nel sosem volt bajom, pedig szénné húztam. Viszont az TNT2-vel volt gond. Nem voltam és vagyok azóta sem semmilyen szemüveges. Főleg NV kártyáim voltak mindig is, nagy valószínűséggel most is azt vennék.
-
Egon
nagyúr
A Fifa 2000 már nem támogatta natívan a Voodoo kártyákat, mivel nem volt glide támogatása (DirectX-et használt). Pont a Fifa szérián látszott az irány: míg a Fifa 98 alapból glide only volt (később jelent meg hozzá D3D-s patch), addig a Fifa 99 már mindkét api-t támogatta, és a Fifa 2000 már only D3D volt - a 3dfx piaci részesedése is ennek megfelelően alakult...
Szerk.: tévedtem, a Fifa 2000 volt az uccsó Fifa, amiben volt Glide... Az irány viszont magáért beszélt. -
Egon
nagyúr
én az NV-t még az Intelnél is jobban utálom. Legalábbis, mint céget, mivel Intel + NV hardverem van
Sz*r lehet minden nap letörölni a köpéseket a hardvereidről...
Nem szabad ilyet tenni. Ha valaki utálja a francia autókat, akkor nem az a jó hozzáállás, hogy ár/érték arányban döntve, vesz mondjuk egy Peugeot-t, mert tutifix ki fog hatni a kocsira a negatív energia: a tárgyaknak lelkük van...
Egyszer vettem Ati-t (9700 Pro): sz*r élmény volt. Azok a nagyontuti driverek, amikkel egyik vörös szemüvegesnek sem volt sosenem baja...Azóta inkább kivárok, ha egy adott szériában nincs jó versenyző (8800 GTS után 560Ti lett, aztán a jelenlegi vas).
-
Egon
nagyúr
válasz
kisbalázs #198 üzenetére
A 3dfx saját magát csinálta ki, túl ok köze nem volt hozzá az nV-nek. Pl. senki nem tartott pisztolyt a fejükhöz, amikor saját gyárat építettek, egy olyan korszakban, amikor megindult a kártyagyártás "kiszervezése" (ahogy az nV csinálta). Volt is erről anno egy jó cikk a PC Guruban.
Azt gondoltam, hogy ez már ennyi idő távlatából már világos mindenkinek, elég sokszor le lett már írva. Persze vallási fanatikusoknak lehet mondani bármit... -
akos86
aktív tag
Az elképzelhető.... viszont nagyon sok időt ellehetett tölteni vele, nagyon ász játék volt. Legnagyobb csalódás a Fifa 2000 volt mivel voodoo 2-vel szellemképes volt a játék, elvileg driver frissítéssel orvosolható volt, bár az internetet akkoriból csak hírből ismertem. Ott volt viszont a GTA ami támogatta a 3d nézetet azaz nem volt olyan pixeles a felülnézet mint a sima s3 trio3d2x 4mb kártyámmal
Ász idők voltak.
-
akos86
aktív tag
Annó sok játék szépen futott a 3dfx kártyákon személy szerint nekem egy voodoo2-es példányom volt 1999-ben 19.000Ft körül volt az ára,volt egy játék ami nagyon tetszett ez a S.W.I.V 3D volt de sajnos már sehol sem találom a neten sem.
-
arn
félisten
a monitoromat tavaly vettem - es akkor amd kartyam volt. az 1070tit iden, es mar nincs is meg (azert lett ez, mert 430eur volt csak nyaron), rtx2070 van helyette
a fogyasztas olyan szempontbol erdekel, hogy 200w alatt legyen, es lehetoleg jo hatekonysagu kartyaval.
szoval nem erdekel a freesync
-
Persze, hogy nem érdekel a freesync, ha a monitorod csak 60Hz-ig támogatja és nvidiád van.
Én is így voltam vele egy hónappal ezelőttig. Nem érdekelt a freesync, mert a régi monitorom nem támogatta, és nvidiám volt
De ha vennél egy új monitort és egy vga kártyát, akkor már átgondolnád kétszer.
Amúgy, ha a fogyasztás érdekelne, ahogy mondod, nem 1070Ti kártyát vettél volna, hiszen az is sokat fogyaszt (hanem mondjuk 1060-at)
-
Hiába ajánlasz fel nekik bármit tesztelésre. Teszt az egyenlő reklámmal. A reklámért lehet pénzt kérni adott gyártótól. A teszt készítők már fizetésért dolgoznak, nem csak pár laptulajdonos hobbija.
Nem is nagyon volt giga mega VGA teszt mostanában az oldalon tudtommal. Gondolom arra nem éri meg erőforrást fordítani, hisz nincs mögötte egy konkrét valaki aki támogathatná anyagilag.Ha valamit hülyén gondolok, tudok majd javítanak.
-
Ragnar_
addikt
Hát én is olvastam már olyat, hogy egy AMD+Freesync kombó után az illető azt mondta, hogy nem kell neki annyira az Nvidia VGA vissza, bár a Gsync is jó, de ugye kb. dupla áron. Én is gondolkodok a váltáson úgy 1-2 gent még bír a 1070 szerintem FHD-n, aztán lehet, hogy váltok AMD-re az akkori fölhozatalon múlik majd, remélem lesz a közép felső kategóriában ésszerű AMD kari.Egy Freesynces QHD 32"-os monitort meg 65-80k-ért is lehet kapni. (Ha meg nem lesz jobb a Freesync mint a sima Fast sync akkor így jártam
)
-
De, sok kapott! (nyilván relatív)
https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=886
--- + ---
ha valakit érdekel a 3dfx "konzolbiznisze" - https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?t=1171033
ez se jött össze szegényeknek
-
GAI
senior tag
Arról nem is beszélve, hogy sose értettem, miért kell a 3dfx felvásárlása miatt az NV-t hibáztatni. A 3dfx csak saját magának köszönheti a bukást, mert hiába voltak elsők a 3D gyorsítás megjelenésekor, nem tudtak élni ezzel az előnyükkel, és később egyre nagyobb lemaradásba kerültek a hardware-eik képessége terén, valamint csak egy lábon álltak, kizárólag gamer VGA-kat gyártottak. Ha eme két végzetes hiba közül legalább az egyiket nem követik el, akkor talán ma is léteznének, de így választhattak az NV általi felvásárlás, vagy a csődeljárás között. Az előbbit választották, gondolom ez volt a fájdalommentesebb.
-
válasz
kisbalázs #198 üzenetére
Azért önmagad ellensége ne légy. Ez nem azt jelenti, hogy csak NV-t szabad venni, de érdemes észérvek alapján dönteni érzelmek helyett. Mondom ezt úgy, hogy én az NV-t még az Intelnél is jobban utálom. Legalábbis, mint céget, mivel Intel + NV hardverem van, mert 2014-ben nagyon nem jártam volna jól AMD hardverekkel. Ha adott két hasonló termék, akkor lehet érzelmi alapon dönteni.
-
kisbalázs
tag
A 3dfx kicsinálása után eszem ágában se volt többet nvidiát venni, főleg a nyomi fx5xxx sorozatot... igy maradt az ATI... azóta is
-
válasz
s.bala31 #177 üzenetére
lehet félreérthetően fogalmaztam - ellenmarketinget nem a 3dfx folytatott, hanem pl az nvidia, hangsúlyozva az előremutató fícsöröket, mint pl a 32bit színmélység (miközben a gyakorlatban az ~50% sebességbünti miatt úgyse használtad....)
(#186) ->Raizen<-
"Ps5 ben jo esetben valamilyen zen cpu magos apu lesz ami mar birna majd komplexebb fizikat. Meg fejlettebb 3d grafika. Mostani konzolokban jaguar magos cpu van ami mint tudjuk elegge harmatos. El is tunt sok jatekban a fizika."
"semmi köze" a butuló fizikának a cpu sebességhez ...
nézz utána, milyen cpun futott a hl2, vagy mondjuk a red faction guerilla, gta5, bf bc2 (konzolon!)a gond, hogy adott erőforrást a grafikára fordítva jobban nőnek az eladások
grafikát könnyű promózni, a fizikát nehezebb (állóképen nem is lehet)
-
arn
félisten
válasz
->Raizen<- #182 üzenetére
a rt baromi sok lehetoseget rejt... konkretan a 3d gyorsitasanak megjelenese ota a legnagyobb valtozast hozhatja. nem szaroznam igy az elso probalkozasnal
ez olyan mintha a mai 3ds technolgiakat egy voodoo kepessegeibol vezetned le. jo ideig meg fake/felfake megoldasokat fogunk latni.
-
Trailblazer
veterán
Kérdés, van-e igény erre a RT-re. Nekem a VR-ra sincs.
-
Qtya123
őstag
Anno a BFBC2 és a BF3 esetében is ezt éreztem. Megyünk előre az időben, a fizika és a rombolhatóság meg nem fejlődik, sőt van, hogy csökken:
Rombolhatóság összehasonlítás 1
Rombolhatóság összehasonlítás 2 -
snecy20
nagyúr
válasz
->Raizen<- #182 üzenetére
Számos eddig megjelent játék bizonyítja, hogy RT nélkül is baromi jól meg lehet csinálni az árnyékokat és tükröződéseket. Minden áron nem muszáj, hogy ez real time történjen.
-
GAI
senior tag
Igen, grafikában szerintem se nagyon van már hova fejlődni, viszont amin még dolgozhatnának, az a fizikai modellezés, illetve annak játék beli összetettsége. Pl a GTA-nál maradva, minden tárgy rombolható legyen, ne csak néhány. Akár a házak is dőljenek össze, ha egy repülőgéppel belecsapódok. A villanyoszlopról ne pattanjon vissza az autó, hanem dőljön ki az is, a vezetékekkel magával rántva a többit. Maga az autó roncsolódjon sokkal élethűbben, és ne csak 1-2 előre megírt fix törésminta jelenjen meg rajta. Szerintem most ilyesmi irányba kéne fejlődni, és erre is bevethetők lennének a videokártyák (lásd physx, ami mostanában kicsit elfelejtődött...).
-
válasz
->Raizen<- #182 üzenetére
Az a baj, hogy az RT jelenleg saját karikatúrája.
-
Qtya123
őstag
válasz
->Raizen<- #182 üzenetére
Még jó, hogy kikapcsolható.
Addig nincs baj.
-
->Raizen<-
veterán
A ray tracinggel probaljak megreformalni a dolgokat es magas gepigenyt allitani a mai gepeknek. De a metro exodusbol amit lattam demot ott jobban nezett ki ray tracing off-al. Nem gyozott meg ez a parasztvakito technologia ahogy a shadow of the tomb raiderben sem a vetodo szort arnyekok sem. Egy ideig a vr is vicces volt de mar en sem tudom mi lesz a kovetkezo nagy ugras mint a 3dfx voodoo 1 idejeben. Agy interfesz szamitogepekhez talan ez.
-
Qtya123
őstag
válasz
->Raizen<- #180 üzenetére
Így van. Régen tényleg az volt, hogy szinte évente cserélhettél volna videokártyát, de a processzor sem volt időtálló. A ramról nem is beszélve. Egyik évben örültél, hogy 32-ről 64-re bővítettél, majd kettőt pislogtál és már a 128 sem volt elég. Most meg bent van 16 GB évek óta és évekig elég lesz feltételezhetően.
Eljutottunk grafikában egy olyan szintre, ami már annyira részletes és összetett, hogy innen már nem lehet olyan látványos és nagy ugrásokkal előrelépni, mint anno, amikor az volt a feladat (kis túlzással), hogy a 8 szögből álló autót 14 szögből állóra finomítsuk.
Akkor azt kellett megugrani, hogy például a GTA felülnézetből 3D legyen. Meg is ugrották, hatalmas előrelépés volt. De ma? Mikor már minden játék full részletes, mozognak a hajszálak, totál részletesek az árnyékok stb? Egyelőre tényleg ilyenekkel tudnak csak operálni, hogy Ray tracing. Például egy GTA 2D-->3D akkora lépés volt anno, mintha most például a BF5 után a BF6 (vagy akármi is lesz a neve) olyan grafikával rendelkezne, mint egy renderelt átvezető videóban lévő képvilág. -
Linem
senior tag
Glide játékok, amiket én is végigvittem:
Tomb raider 1-2
Screamer rally
Carmageddon 1-2
Pandemonium 1-2
NFS 2-3
Quake 1-2-3
Descent 2
Turok -
s.bala31
őstag
A voodoo 3-al pont nem erőltették a 32bitet, mivel az csak 16 bitet tudott a monitoron megjelenìteni 3d-ben. Úgy rémlik akkoriban a 3dfx feleslegesnek tartotta a 32 bites megjelenìtést, pedig már kezdett elterjedni és egy TNT 2-vel már eldöcögtek a játékok olyan szìnmélységben is.
-
Konflikt
addikt
mik elo nem kerulnek
elvezetes volt olvasni.
kb. 13 eve foglalkoztam 3dfx-el, kesobb irtam is egy kicsit a voodoo 2 SLI-rol, ide.
a kartyak meg ma is megvannak -
hobizoli
nagyúr
nekem eloszor Elephant 3Dfx Vodoo1-m volt egy Hercules Dynamite 128 (Tseng ET6000) 4MB VGA-val
az ugy jo parositas volt 20 eve
mert az akkor egy eleg eros 2D kartya volt
pedig csak egy Cyrix 6x86 M2-333+ CPU volt melle (3.5x66MHz), de az 293MHz-n veretett, meg hozza 64MB SDRAM volt, WD HDD-velhibbbbbatlanul ment
-
do3om
addikt
Így van épp az NV találgatósba ment most egy hsz hogy 2080ti az új mark 40fps!! Írni is akartam hogy: És mi van! de aki nem tudja mit kell nyújtani egy ilyen tesztnek az úgy sem érti. Persze az is kéne hozzá hogy a látvány is meglegyen, mert ma már az is elmarad, régen messze a jövőt grafikáját mutatta egy teszt most meg .....0
Az akkori vga tesztek meg teljesen padlóra küldtek mindent ami megvehető volt. Általában a következő generáció amin meg lehetett nézni akadás mentesen.Az is lehet hogy most a játékfejlesztők is meg vannak kicsit fogva, meret régen kiadtak olyat ami gyakorlatilag szaggatott akármin ha maxra toltad most meg ha nem megy 4x ultrában a 60 fps az mekkora szar. Csapjanak oda a grafikának legyen maxon 2080-on is csak 20-30 FPS, de hozza grafika amit kell. Aztán majd lesz vga is ami kihasználja, addig meg majd visszavesznek a grafból.
A Far Cry az akkor csucs VGA-mon maxon akadt mint a szar ha olyan jelenet volt. de nem győztem gyönyörködni benne, legalább 10x végigtoltam, max nehézségen is. Meg sokszor csak mászkáltam, mert szép volt.
Nekem az NFS3 volt azt hiszem az első amit láttam 3d ben, előtte a koliban nyomtuk vagy 320 as felbontással software 3d ben.....szép kockás volt meg vagy 20fps lehetett. Aztán otthon beraktam egy voodoo2-őt (miután vettem egy 4 megás s3 at mert nem tudtam hogy kell hozzá így egy darabig csak állt) az állam leesett.
-
snecy20
nagyúr
Voodoo2 + P166-on még egész tűrhetően ment a FIFA2002 Demo, ez ugye 2001 ősze... de az ilyentájt kijövő játékok már vagy meg se nyikkantak a V2-n, vagy elindultak, de abban köszönet nem volt (Serous Sam 1, RTCW, Nascar 4, földig butítva 10FPS alatt, játszhatatlanul.)
Ezt csak azért tudom, mert abban az évben lett Voodoo2-m, A Geforce 2 / 3 korában, kihalt állatfajként... Először amikor bementem egy Zuglói számtech boltba 2001 nyarán, csak néztek, hogy én meg miféle "3D gyorsítót" keresek, amikor már évek óta 2D+3D megoldások voltak a piacon....egyébként úgy '99 közepéig bezárólag ért még "valamit" a kártya sebességileg, Q3 Arena már betett neki. Már a 2000-res Soldier of Fortune is szarul futott, pedig Q2 engine, és nem egy látványorgia. De amúgy meglepetés volt, hogy még néhány 2002-es évjáratú játék is elindult rajta, 4 éves kártyától az akkor nagy szó volt.
-
Értelmezés kérdése. Az szerintem pontosabb, hogy csak azt nevezed GPU-nak, ami ténylegesen képes az összes grafikai feladat végrehajtására. De persze meg lehet húzni a határt lejjebb is.
Ha nagy mérföldkő, akkor szerintem:
Voodoo (3D gyorsítás)
GeForce 256 (hardware T&L)
Radeon 8500 (programozható shader)
GeForce 8800 (kezdetleges compute)
GCN (robosztus compute)
Maxwell (energiahatékonyság)A Turing az izgalmas, de egyelőre még nem merném felírni a listára.
-
Mark023
tag
Sajnálom hogy az alapítók saját maguk alatt vágták ki végleg a talajt. Nagyon kiváncsi lennék, hogy ha megmaradt volna mit tudott volna kihozni glidba...
-
GAI
senior tag
Akkoriban kicsit más volt a fejlődés üteme
Évente új VGA generáció érkezett, ami általában ráduplázott az előd teljesítményére, és a processzorok is sokkal gyorsabban fejlődtek. Nem az volt, mint manapság, hogy egy 10 éves procival, és 3-4 éves VGA-val is vígan elvagy az összes játékban.
-
GAI
senior tag
Igen, ha jól emlékszem, a pályák csak az egyik irányból voltak lemodellezve (nem lehetett visszafordulni, illetve igen, de akkor szemből mutatta az autót
). Bár ettől még gondolom meg lehetett volna csinálni hozzá a 3dfx patchet, de érthető, hogy inkább az aktuális második részre koncentráltak, ami szintén nagyon jó lett szerintem, rengeteget játszottam vele anno.
-
döbbenet, hogy a voodoo rush-t senki nem említette
(~voodoo1, 2d/3d egy kártyán)
borzalom képminőség, tragikus kompatibilitás... (hiába volt "olcsó" egy trio64, rosszabb lett az átkötéssel a kép és azért az a 6-8-10 ezer is jól jött volna, ram-ra, pl, azaz látszott a követendő irány, még a 3dfx is látta...)és ezekután képesek voltak kijönni a voodoo2-vel, ami MEGINT nem tudott 2d-t ...
(a banshee igen, de az meg teljesítményben volt gyengébb)
de ezt a piac még csak-csak elnézte nekik, elvégre döbbenetes mértékben volt gyorsabb a voodoo1nél, 2x12mb sli-ben pedig utolérhetetlena voodoo3 pedig a vég kezdete: elavult tudás, komoly ellenmarketing (32bit fontosságát hangsúlyozva, miközben értékelhető sebességet szinte semmi nem tudott alatta, álá ma a raytracing...)
---
én először Atlantis-ban láttam 3dfx voodoo1-et, Turok-al (valami tech demo verzio lehetett).... már elsőre is meghökkentő volt a nem pixeles textura és a jó frémráta, de aztán, amiko elsültek a nagyobb fegyverek és felrobbant a képernyő... kiváltotta a birtoklási vágyat
aztán compfairen, ifabon megint láttam voodoo-t: quake, f1, 17" viewsonic pt775 monitorokon.
na, nekem PONT ez kell... voodoo1 31ezer ft, pt775 150ezer ft (okosban), kerestem vagy 25 ezer nettót, de "meglett" (haver adott kölcsön, ill. ő is vett ilyen kombót)
fatal racing/whiplash, carmageddon, psygnosis f1, quake, hirtelen ezek jutnak eszembe, amik állejtősek voltak
később forsaken, incoming és még megannyi más...
óriási csalódás volt, hogy az nfs1 nem kapott glide patchet, a 2. rész pedig ótvar fizikássá silányultszép idők voltak.
rühellem az nvidiát, de a 3dfx megérdemelte a sorsát -
arn
félisten
Ez eleg szeles idoszak, az elso prince az 90es, a prehistorik 91es, de a worms mar 95os
a nevesitett hazak mar a 90es legvege, az aopen 2000 kornyeken volt tipikus, a codegen meg azutan (mint az alja). 97 kornyeken mar voltak neten benchek, es egesz korrekt reviewk (anard, tomshw, firingsquad) - elotte chip, alaplap, computer panorama, stb mint hwes hirforras. A magyar hwes pcscene 99ben ebredezett (hwsw).
C300a 98 karacsonyan volt slager, a p2 eleg draga moka volt elotte.
-
Dassler
őstag
A Herules Mono monitor nekem is meg volt még/már a Prince of Persia rémlik abból az időszakból. Valahol a 286-386 idején kapcsolódtam be komolyabban a PC világába (jó Prehistoric meg Worms). Persze a nagyobbaknak volt Comodore meg Plus 4, amin én csak kisgyerekként tartalomfogyasztó voltam.
Valahol meg volt a varázsa, hogy 14-15 évesként az motivált - a csajokon kívül - a nyári munkában, hogy egy új vga-t, procit, vagy akár egy egész gépet összespóroljak, amit én magam raktam össze. Nagyon bele tudtam mélyedni az utána járásba. Internet nem nagyon lévén - még a '90-es évek végén se sok tartalom volt, ha már egy jó 56k-s modem vagy űrtechnika ISDN igen - járva a PC-s boltokat (Mistral), hogy mi mivel kompatibilis, mert akkoriban még az se volt magától értetődő, hogy egy jó no name, aztán később már Codegen, esetleg Aopen házba mi fér bele. Bár így utólag a szerelés volt a kedvenc részem, rá is kattantam a CAD-re a játékok helyett
Még számtech órán emlékszem, hogy 1-2 nagy világcégnek (MS, Boeing, stb.) a honlapját néztük, amikor az internetről volt szó, mert annyi volt összesen. Jó kis altavista és társai. -
Dassler
őstag
Anno gimiben nekem volt először voodoo 1 meg voodoo 2 is, nagy király voltam a lanpartykon - 17" MAG FD Trinitron képcsöves monitor cipelés rulez, jó kis Pentium 2 meg Celeron 300A gépek tömkelege
-
Meg 2000-ben az 5x Hitachi DVD-ROM-ot vettem valami elég durva pénzért, a Mátrixot adták hozzá -
Linem
senior tag
Akkoriban nem teljesen hivatalos megjelenések voltak, hanem itthon programküldő szolgálatok másolták a játékokat, és listákat lehetett kérni tőlük a rendeléshez. Például a legtöbb játékokat tesztelő újságnál is volt ilyen szolgálat, ahonnan rendelni lehetett PC-s játékokat is. (CoV, 576 kbyte, GURU) Egyébként Te már a 3,5"-os lemezre gondolsz, én még előtte 5,25"-ost használtam, amire kevesebb fért.
-
MongolZ
addikt
S3 Trio után nekem TNT2 jött, akkoriban nekünk a Voodoo az volt, amit mindenki akart, de senki nem tudott megvenni. Majd amikor haverok bevásároltak GeF2-ből, nekem Radeon 7500-ra futotta csak... Aztán rájöttem, hogy mekkora üzletet csináltam, mert akkoriban kevesebb, mint fele áron kaptam kb. GeF2 GTS teljesítményt... De az az igazság, hogy utána már nem emlékszem, hogy mi volt a következő lépcső. Szerintem az nagyon sokáig megvolt nekem, és a hírhedt 4730 váltotta.
-
válasz
bitblueduck #142 üzenetére
Így van, a shader model 3.0 volt az isten hosszú évekig. Mint most a DX11.
-
Linem
senior tag
Igen.
A memóriáknál is emlékszem, amikor az EDO után megjelent az SD RAM, mindenki erről álmodozott, hogy megvehesse. Hol volt még akkor a DDR.. A floppy téma szintén ismerős, nagyon sok PC játék alapból 10-20 floppy lemezen jelent meg. Az adathordozás kész szenvedés volt, most meg a kulcstartón átviszek bármit bárhova.
Persze ne értse félre senki, aki fiatal, nem vagyok az a "Bezzeg az én időmben" típusú károgó emberke, nagyon örülök a fejlődésnek és próbálom tartani anyagilag az ütemet a PC fejlődésben továbbra is, általában középkategóriás gépekkel, de ezeket a régi hardveres dolgokat fontosnak tartom ma is, hogy átéltük. Sok tapasztalatot szereztünk akkoriban. A 3dfx Voodoo korszak éppen egy ilyen volt, aki nem élte át, azoknak hiába is próbálnánk átadni ezeket az élményeket. -
-
_kovi_
aktív tag
Amúgy a mai fiatalok nem csak ezt nem értékelik, hanem az élet területén nagyon sok mindent...
Ma már minden könnyen elérhető. Apuci ad pénzt vesznek +8GB ramot vagy egy erősebb kártyát és már minden játék mehet.
S hát hiába nosztalgiázom egy ma 20 évessel, hogy amikor +32MB SD ramért vagy még korábban 4MB EDO ramért mennyi fagyiról, megy egyébről kellett lemondani... Hiszen össze kellett spórolni az árát... S azt értékeltük igazán. Vagy amikor 40 floppyn vittem cimbihez valamelyik agyontömörített játékot.. S aztán 1-2 floppy nem volt olvasható... Mit kellett spórolni a HDD tárhellyel is... Hmmm... -
Linem
senior tag
Az elolvasott hozzászólások alapján én nyertem..
Mivel a Commodore gépeken kívül egy IBM XT volt a kezdőgépem Hercules monochrom monitorral és HGC videokártyával, ami emulátorral képes volt futtatni a CGA játékokat is. Akkoriban sehol nem volt még az álom AGP port. Helyette ISA, EISA, VESA kártyahelyek szépítették az alaplapokat Tseng és Cirrus videokártyákkal. 10 MB-os HDD-re lehetett pakolgatni az 5,25-ös floppy lemezekről a cuccokat.
Szerencsére pár év múlva váltottam egy IBM PC/AT 286-osra és 20 MB-os HDD-re.
Visszatérve a cikkre, amikor kijött a Diamond Monster 3D, természetesen én is megvásároltam. Napokig ültem a képernyő előtt és tátott szájjal ámultam a gyönyörű Glide-os játékok láttán. Utána megjelent a Voodoo2 8 MB-os és 12 MB-os verziója, amire nem volt pénzem. Később viszont a Voodoo Banshee-t beszereztem, amit egy Voodoo 3 3000 követett. Szóval én is régi rajongója vagyok a cégnek és szép emlékeket idéz fel, ha olvasok a retro kártyáikról.(Úgy gondolom, hogy mi, akik ezeket megéltük tudjuk igazán értékelni ezt a hatalmas fejlődést a számítógépes grafika terén, hiszen akik már a 4k és 8k realtime raytrancing korszakba születnek bele, nem fogják érteni, hogy milyen fejlődési szakaszokat kellett végigjárni és átélni, amíg ide eljutottunk.)
-
arn
félisten
Csak annyit irtam, hogy ez nem jelol pontosan semmit, csak az nv kezdte nepszerusiteni, mint elnezvezest. Olyan, mint amikor vgaznak, kozben az eredeti szabvanyt, mar a 90es evek elejen atleptek, itt meg szabvany sem volt.
Amugy ha a legnagyobb hatasu chipeket ki kellene emelni:
Voodoo
Gf256
Ati r300 r9700
Nv g80 8800gtxIll az rtxet is ide fogjak sorolni szvsz.
-
-
GodGamer5
addikt
Voodoo 1-2-vel nagyon jól mentek a N64 játékok is. Emlékszem, hogy a pc-s játékok mellett pl.:Midtown Madness, Motocross Madness, Expendable stb mellett toltam a Mario64-et és a GoldenEye-t is. 2000-ben adtam el a Diamond 12Mb Voodoo2-met mert, nem voltak textúrák vele a No One Lives Forever-ben.
Aztán jött a 32 megás MX400-as GF2. Azért dísznek még szereztem otthonra egy ilyen voodoo2-t.
-
Trailblazer
veterán
válasz
Dr. Romano #128 üzenetére
Igen, nem volt rossz az a maga idejében...
-
Dr. Romano
veterán
válasz
Trailblazer #126 üzenetére
Nekem egy 16MB-os Savage 4 volt a gépben, az is PCI-os mert a ganyé P2-es alaplapomon nem volt AGP slot.
AGP busz volt, de azt az alaplapra integrált SiS 6326 használta (dedikált 8MB rammal!). Na most ehhez képest a Savage 4 teljesítménye kb olyan szintű ugrás volt mint egy GT1030 DDR4-ről ugrani 1070-re
Blood 2 D3D-ben 640x480-ban alig játszható szintről felugrott egész akár 1280x1024-re.
Szoftver render után a Quake 2-őt OpenGL-ben látni először pedig igen csak álleejtős volt
Az UT bétát meg kis ablak helyett végre full képernyőn nyomhattam S3 MeTaL apival -
+1, a Voodoo1- nek szép eleven képe van. Mikor megjelent, kis számtech cégnél is melóztam másodállásban. A boltunkba hoztak egyet mutatóba, akkoriban egy nagyon drága 21"- os monitoron futtattak játékokat rajta demo céllal. Megláttam, leesett az állam, mi ez ?, kérdeztem - hát Voodoo. Hogy csinálja ? - hát elmossa a texturákat. Hatalmas - mondtam, szép világos, eleven képe van. Riva kimaradt, TNT- t láttam utána, az meg totál élettelen, sötét kép (DAC gyenge gondolom). Csak a GeForce2 széria kezdett számomra értékelhető képet adni, addig Voodoo- t majd Voodoo2- őt használtam. De a Voodoo2- t megtartottam a GeForce2 mellett is. Nemrég retroként kipróbáltam a Riva128- at (AGP, PCI is van, az Asus műhelyéből) [link][link], ennek már jobb a DAC- ja, gondolom mert nem noname hanem Asus, szép képe van, a 2.linken a PCI verzió 3DM99 eredménye van. Persze a mellette levő R9800- at használom D3D/OGL- re, a Riva DOS alá maradt meg a gépben, hasonlóan jó kompatibilitása van mint az S3- aknak a régebbi DOS- os cuccokkal.
-
Trailblazer
veterán
válasz
hokuszpk #112 üzenetére
Ó igen, ilyen volt az én S4 Savage kártyám is, amit fentebb emlegettem. 32 megás volt, ha jól emlékszem.
-
Bilux
veterán
Ha már 2d képminőség akkor az S3-nak meg a Matrox kártyáknak volt a legjobb ha jól rémlik...
-
ricsi99
addikt
Carmageddon +3dfx ... ott lettem fan
-
-
GAI
senior tag
válasz
cheatergs #114 üzenetére
A Riva 128-nak sokkal csúnyább képe volt, mint a Voodoo-knak, ezt tapasztalatból mondhatom, hiszen volt anno mindkettő. A TNT már rendben volt ezen a téren. ATI Rage-em sose volt aktív használatra, de a retro tesztem készítésekor nem igazán győztek meg a képminőségükkel, a sebességükkel meg pláne. Az ATI akkoriban még nem volt a topon, ők a Radeonnal robbantak be a köztudatba. A Matrox meg sose volt kifejezetten gamer kártya, szóval tény, hogy a legszebb képe neki volt, de az árát is megkérték (kb mint manapság a Quadro vagy FireGL kártyáknak).
Amit jogosan rónak fel a Voodoo-knak, az a kis textúrafelbontás, és a 32 bites színmélységben renderelés hiánya. Ez a Voodoo 1-2 korában még nem számított nagy hátránynak, de a Voodoo 3-nál már határozottan csúnyább képet eredményezett, mint a konkurens TNT2, Savage 4 és Rage 128 Pro típusok esetében.
Igazából addig volt előnyben a 3dfx a képminőség terén (is), amíg a többi gyártó csak szárnypróbálgatásokat tett a 3D gyorsítók piacán. A Riva 128 például határozottan ilyen az NV-nél, de az utána következő TNT már ütött sebességben és képminőségben egyaránt. Ugyanígy az ATI-nál, az első Rage-eket inkább hagyjuk, a Rage 128-ak már so-so rendben voltak, verték a Voodoo-t minőségben. Az S3 szintén, a Savage 3D (ha a különböző, szerintem csak nevében 3D-képes Trio 3D-t és Virge modelleket nem számolom, mert azokból sose tudtam érdemi 3D gyorsítást kicsikarni) még bugos, lassú, és csúnya képű volt, a Savage 4 már rendben volt.
Igazából a 3dfx legjobban sikerült terméke egyben a legelső is: a Voodoo 1. Nemcsak, hogy az első megfizethető 3D gyorsító volt a piacon, de gyakorlatilag nélkülözte a gyermekbetegségeket is. A képe csodás volt a kor színvonalán, és nem nagyon emlékszem bugokra, textúrahibákra a korabeli játékokban vele. Ellentétben a Riva 128-al ami hiába volt egy hajszállal gyorsabb, de rengeteg bug és csúnya képminőség jellemezte, miként a többi gyártó első 3D-képes típusait is. A Voodoo elsőre jó volt, beraktad a gépbe és leesett az állad. Nem szívtál a driverekkel, valóban "plug and play" volt. Persze ez jórészt a Glide-nak is köszönhető. Aki akkor megtapasztalta azt az élményt, amikor az első Voodoo-val először játszik 3D gyorsított módban, abból 3dfx fanatikus lett, és máig az maradt
Szóval összegezve igen, a legtöbb Voodoo kártyára igaz az, hogy egyfajta szűrőszemüvegen át értelmezi a teljesítményét és képminőségét a felhasználók egy része. De az első Voodoo az ütött. Gyakorlatilag ellenfele se volt. Nekem szerencsém volt, hogy megjelenése környékén egy havernál megtapasztalhattam, hogy mire képes (saját használatra csak 1999 táján, használtan tudtam szerezni egyet, de még akkor is sok örömet szerzett), és ez az emlék örökké megmarad
-
cheatergs
senior tag
Akárhányx olvasom a Voodoo-k képminőségét dicsérő írásokat, mindig a korabeli újságok jutnak eszembe (most is kint vannak a fészerben), ahol rendre a Voodoo 1-2 mosott, lilás, homályos képét hozzák fel negatívumként összehasonlítva a konkurencia kártyáival (Riva, Rage, kiemelten a Gx00).
Pláne, h 75 v 85 Hz fölé nem is engedték a képfrissítést, mert akk még tovább sötétült a kép.Vmelyik állításnak tévesnek kell lennie.
-
GAI
senior tag
válasz
Dr. Akula #105 üzenetére
Igen, ez így igaz, sőt a Voodoo1-2 is csak az elsőségének és a Glide exkluzivitásának köszönhette a sikerét, mert hardware-esen rémesen elavultak voltak már egy Riva 128-hoz vagy ATI Rage-hez képest is, hiszen 3-4 különálló chippel oldották meg azt, amit a többiek 1-el, és elavult EDO RAM-okkal voltak telepakolva, amikor a többiek már SDR-t használtak, de leginkább amiatt, mert csak 3D gyorsító társkártyák voltak, vagyis venni kellett melléjük egy 2D kártyát is, ami szintén nem volt olcsó. Ez a Voodoo 1 idejében talán még elment, de a Voodoo 2 korában már semmiképp. Szóval drága volt és macerás a használata, cserébe (a kor színvonalán) gyönyörű képet adott, és megfelelő sebességet garantált minden korabeli játékban.
Később aztán a konkurencia fejlődésével ezek az előnyök elmúltak, és a 3dfx ott állt egy elavult hardware-el, meg a dicső múlt emlékével, amire nem lehetett támaszkodni. Ők csak gamer kártyákat gyártottak, nem számíthattak a filléres, de OEM gépekbe százezrével eladott modellekből származó bevételre, ami az ATI-nak és az NV-nek is, de főleg az S3-nak a fő bevételt hozta.
A VSA-100-al tettek egy lépést előre (de az is túl későn jelent meg), a Rampage pedig nem tudott elkészülni időben. Ha elkészül, talán másképp alakul minden, bár azért ott is maradt némi berögződés a régi hibákból (2-3 chippel oldani meg azt, amit a többiek 1-ből), vagyis előállítani biztosan drága lett volna, ezáltal borítékolható lett volna a magas végfelhasználói ár, vagy az alacsony nyereség a cégnek, és ugye eleve egy rétegtermékről volt szó, amiből nem lehet megélni.
Szóval minden hardware-es lemaradásuk mellett, az volt a legnagyobb hibájuk, hogy nem készítetek low-end modelleket. Ontani kellett volna a Velocity 100 szintű (emlékszik erre valaki? a legbutább Voodoo3 volt, de egyáltalán nem terjedt el, nagyon ritka modell), vagy még ennél is visszafogottabb modelleket, fejlettebb multimédiás képességekkel, az átlagfelhasználók gépeibe, akik nem, vagy csak nagyon ritkán játszanak.
-
Robitrix
senior tag
válasz
thomasvold #1 üzenetére
A fenét a vicces az lesz majd, ahogy nosztalgiázunk majd 20 év múlva a mai videokártyákkal kapcsolatban.
húú emlékszel még a 2018-as videokártyákra. azokra a primitív FH, 4K, 8K és hasonlókra? Milyen primitívek is voltak a mai 128K felbontású kártyákhoz képest. -
Dr. Akula
félisten
És hogy mi lenne ha megépült volna a Rampage? Semmi. Kicsivel tovább húzta volna az agóniáját a 3dfx. A Glide csak addig volt egyeduralkodó, amíg a többiek be nem álltak a DirectX mögé, onnantól kezdve pedig jobban megérte a szoftverfejlesztőknek, hiszen nem voltak belimitálva 1-2 emberes vásárlói bázisra, a vevők pedig tudták hogy nem kell kikukázniuk a megvásárolt szoftvereiket ha másik kártyát vesznek később. DirectX (és OpenGL) alatt viszont már semmi előnye nem volt a 3dfx-nek, sőt addigra már tudásban is csak loholt a konkurrencia mögött. Jól döntöttek a tulajok hogy eladták és nem várták meg míg végképp 1 fillért se ér a cég.
-
Dr. Akula
félisten
A 3dfx csak a Voodoo 1-2-vel volt király, a többinél már lemaradt a konkurrenciától. Az 1-2 meg tipikusan az a kategória volt, hogy jó-jó, de ennyi pénzt nem szánunk rá, mikor feleannyiért is megkapjuk a konkurrenciát. Tényleg csak a Glide volt ami egyáltalán a víz felett tartotta már a kezdetektől fogva.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Spórolós topik
- TCL LCD és LED TV-k
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Apple MacBook
- Fizetős szoftverek ingyen vagy kedvezményesen
- DUNE médialejátszók topicja
- ROG Strix G16 notebook: tökéletes harmónia
- PlayStation 5
- Házimozi belépő szinten
- MasterDeeJay: Natív 3Dfx Glide Windows11 alatt Voodoo1 és Voodoo2-vel.
- További aktív témák...
- BESZÁMÍTÁS! GIGABYTE B660M i7 13700 32GB DDR4 512GB SSD RX 6800 16GB Thermaltake Core X5 GB 850W
- LG 34WR55QK-B - 34" Ívelt VA - 3440x1440 - 100Hz 5ms - FreeSync Premium - HDR 10 - USB Type-C 65W
- DELL PowerEdge R440 rack szerver - Silver 4114 (10 mag/20 szál, 2.2/3.0GHz), 64GB RAM,199990Ft +ÁFA
- REFURBISHED - HP USB-C Dock G4 docking station (L13899-001)
- LG 65QNED86T / 65" - 164 cm QNED / 4K UHD / 120Hz & 3ms / HDR 10 Pro / FreeSync Premium / HDMI 2.1
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest