Új hozzászólás Aktív témák
-
#65675776
törölt tag
válasz
Dare2Live #91 üzenetére
Etanolt és metanolt már hosszú évek óta használnak motorokban üzemanyagként, és nem is csak kicsi, gyenge motorokban. Szóval hozzájuk képest a hidrogén le van maradva.
Emellett egy diesel-motor majdhogynem mindennel képes üzemelni, amit be lehet adagolni az égésterébe és meg lehet gyújtani. -
-
Dare2Live
félisten
-
Sotho
őstag
#37: Vákuum-desztillációval 98% os alkoholt is előállíthatunk.
#61: Jó cucc, de ha egy fagyos téli napon befűtök , lerohadok már az M3-mas elején
#75 : Mióta nagyobb az etanol fűtőértéke mint a benyáé?
[link] -
Vamp
senior tag
Jelentem, a 3. cikket péntek-szombat magasságában tolom fel, addig vezsgázom.
-
ngabor2
nagyúr
válasz
Dare2Live #80 üzenetére
az akkumulátor feltöltéséhez is több energiára van szükség, mint amennyit tárolni tud. akkor miért csinálják?
amúgy a biológiai úton történő etanolgyártásnál is erősen valószínűsítem, hogy kis energiaveszteségű módszereket is bevetnek, ha majd tényleg ez lesz az elsődleges üzemanyag. ismerek több vegyipari technológiát (nagyvonalakban), ahol az egyik művelet hőjét a másik folyamat hőigényére fel lehet használni. ezesetben pl. a fermentáció valószínűleg valahol 36°C környékén menne. ezen a hőmérsékleten kicsit megszívatva a rendszert az alkohol kipárolog. a fermentáció exoterm folyamat, tehát ha jól le van hőszigetelve az edény, akkor ezzel hűteni is lehet, hogy tartsuk a hőmérsékletet. -
Tyberius
aktív tag
válasz
Dare2Live #81 üzenetére
A gond csak az, hogy más kutatások más eredményre jutottak... most konkrétan nem jutott eszembe, de itt vagy az előző cikk topikjában is emlegették ezt. Az pedig, hogy akkor mi értelme van: pénz. Az USA kormány támogatásban részesíti az ilyen termelést, így a megtermelt bioetanolt energia-egyenértékben jóval drágábban lehet eladni, mint a fosszilis tüzelőanyagokat, amelyeket a termeléshez felhasználtak. Persze, ez csak az adott kutatóintézet véleménye, aztán vagy nekik hiszünk, vagy az USA kormányának.
-
Dare2Live
félisten
válasz
Dare2Live #80 üzenetére
wikipedia:
''For ethanol to contribute significantly to transportation fuel needs, it would need to have a positive net energy balance and the U.S. Department of Energy has concluded that it does, stating in a recent report ''the net energy balance of making fuel ethanol from corn grain is 1.34; that is, for every unit of energy that goes into growing corn and turning it into ethanol, we get back about one-third more energy as automotive fuel.''[33] The report also indicates that using a crop with a higher sugar content than corn, such as sugar beets, would result in production with a much higher positive net energy balance.''
hülyeségnek is hangzott,hogy több energiá fektetünk bele mint amit kinyerünk ésmég megis éri....
[Szerkesztve] -
Dare2Live
félisten
ŐŐ ez biztsígyvan:''Az alkohol előállításához tehát több energiára van szükség, mint amennyi az elégetésével felszabadul.''
Mért csinálnák ha semmi értelme nincs? -
Mackósajt
senior tag
Én ezt úgy értelmezem, hogy az oktánszám mint olyan nem a benzin oktántartalmát fejezi ki, de javítsatok.
Pontosan. Az oktán csak a viszonyítási alap. Egész pontosan az izo-oktán (2,2,4-trimetilpentán), és az n-Heptán elegye határoz meg egy skálát. Definíció szerint 100 az ''oktánszáma'' tiszta izo-oktánnak, és 0 az oktánszáma a tiszta n-heptánnak.
A benzin durván a pentántól a dodekánig terjedő keverék, aminek a tényleges oktántartalma gondolom a felét sem éri el (ez csak tipp). -
Vamp
senior tag
Szerintem így jó a sorrend ahogy van. A gázaapú meghajtás bár kétségkívül kevésbé elterjedt, mint pl. a napenergiával történő, mégis éppen elég népszerűnek mondható (gondolj bele, a legújabb BKV-s buszok is gázzal működnek).
Elég sok autószalonban tudnak rendelésre hozni gázüzemű kocsit, de kérj valahol tisztán villamos meghajtásút...
A biodízellel kapcsolatban igazad lehet, bár totalcar rajongó nem vagyok, inkább a régi (wartburg,trabant stb) kocsik cikkei érdekelnek az oldalon.
''A másik és egy kulcsfontosságú dolgot teljesen elfelejtettél megemlíteni:
Az etanol fűtőértéke nagyobb mint a benziné vagy bármi más üzemanyagú....ha megkuksizod a Saab E85-ös verdáját feltűnhet hogy 180LE benzinnel, és 190LE E85-tel
Érdekes, azt mondják erre hogy az etanol oktánszáma magasabb a benzinnél...csak ugyebár egy deka izooktán sincs benne..''
''Oktánszám
a motorhajtóanyagok kompressziótűrési hajlamának a jellemzésére szolgál. Az oktánszám egyenlő egy olyan izo-oktán és n-heptán elegy térfogatszázalékban kifejezett izooktán tartalmával, amely szabványos üzemi feltételek mellett kompressziótürés szempontjából azonos a vizsgálandó mintával.'' Én ezt úgy értelmezem, hogy az oktánszám mint olyan nem a benzin oktántartalmát fejezi ki, de javítsatok.
A sorrend pedig nem számít, sem itt, sem lent, mivel mind a gáz, mind a benzin s a Diesel kőolajszármazék. A többi nem. -
ngabor2
nagyúr
válasz
Mackósajt #71 üzenetére
részecske áthatolása azonban véletlenszerű, és e véletlen valószínűsége függ a részecske energiájától, valamint a fal szélességétől és potenciálszintjétől.
a fal szélessége a távolság.
a ''részecske'' hullámként megy a potenciálfalhoz (a fal a 2 részecske közötti távolság), és csak akkor tud átjutni, ha kellőképp közel kerül (keskeny fal). ha meg hideg van, akkor a fal vastagsága nem tud lecsökkenni.
valamint függ a részecske energiájától, amit mi ''hőként'' értelmezünk alapesetben.
de tényleg térjünk vissza az olajhoz, amíg még van -
Dare2Live
félisten
válasz
Mackósajt #71 üzenetére
jelenleg a hidegfúzió SCI-FI.
Az Itert meg összel elkezdték építeni.... ammeg valóság. Ha tudtak volna jobbat biztos nem dobnak ki ablakon ennyi irdatlan pénzt rá.
Jelenleg ezvan aztán majd lehet jönvki és megmutatja a frankót ....''a kvantumehanika útjai ugyanis kifürkészhettlenek''
btw éniscsak érdeklödő elolvasok mindent a témába: laikus vagyok. -
HERR Z
veterán
Pár észrevétel a cikkhez:
Hagyományos meghajtás...
-nem értem miért a dieselt irod elsőnek, csak itt Ny-E-ban májer, máshol még nincs ekkora dieselláz, és vhogy megértem miért nincs
-sztem a földgáz és pb gáz üzem nyugodtan mondhatjuk hogy alternatív meghajtás....
miért is...hány autószalonba veszel gáz alapú verdát?1-2?maxximum....
Tudom hogy az autókat lehet gázosítani, de ugyanúgy lehet a benzinmotort is E85 kompatibilissá tenni....a csövezést kell átalakítani mert szétmarná az alkohol....ennyi....100-150e Ft és meglesz....pár márkánál külföldön már szalonba lehet kérni hogy a benzinmotor legen e85 kompatibilis...
Alternatív...:
-Biodiesel..:
''Ez az üzemanyag azonban csak a dízelmotorok legfiatalabb generációja esetében használható.''
Ez a mondat úgy hülyeség ahogy van.Ugyanis ha megnézed a régi szívódizelek gond nélkül elmennek használt sütőolajjal[link], fáradt olajjal [link]....míg a mostani common-rail dieselek olyanok hogy észterezni kell az olajat...
A vicc az egészben hogy az ezáltal kivett glicerin adja az ételoaj fűtőértékének nagyrészét...mert ugye e helyére kerül metanol......
Egy aktuális hír ehez a témához:[link]
Vagyis ''biodiesel'' alatt majd kapunk csirkezsírt is
-Etanol
''Hagyományos, benzinüzemű autóba legfeljebb 20% etanol-, vagy 5% metanoltartalmú üzemanyag tölthető. Léteznek viszont olyan autók, amikbe tiszta alkohol, vagy tiszta ólommentes benzin tankolható.''
A második mondatból egy IS legalább hiányzik....ugyanis az E85-ös verdák amellett hogy etanollal is mennek mennek benzinnel is
A másik és egy kulcsfontosságú dolgot teljesen elfelejtettél megemlíteni:
Az etanol fűtőértéke nagyobb mint a benziné vagy bármi más üzemanyagú....ha megkuksizod a Saab E85-ös verdáját feltűnhet hogy 180LE benzinnel, és 190LE E85-tel
Érdekes, azt mondják erre hogy az etanol oktánszáma magasabb a benzinnél...csak ugyebár egy deka izooktán sincs benne..
A végén pedig megint az hogy a dieselt amlíted elsőnek...a föld autóinak kb 70%-a benzinnel megy, és nem kormoz... -
Mackósajt
senior tag
Különben mindnyájan olyasmiről beszélünk, amihez nem értünk.
Szerintem térjünk vissza az olajhoz. Én végtére csak egy elfuserált vegyész vagyok.
Vamp
Van különbség. De a hidegfúzió sem sérti az energiamegmaradást.
[Szerkesztve] -
Gyok2
senior tag
-
Mackósajt
senior tag
az alagút-effektus a távolság négyzetével fordítva arányos, és csak nagyon kis távolságban igaz. és azért 2 H-atom fúziója nagyobb energia felszabadulásával jár, mint amekkora az ''összelövéshez'' kell.
Nem akarlak megbántani, de azt hiszem nem tudod, mi az az alagút-effektus. (Én sem nagyon, de asszem jobban képben vagyok.) Ami a távolság négyzetével fordítva arányos, az pl. az elektromos erő két töltés közt. Meg még sokminden más, de az alagút-effektusra nem tudom hogyan lehetne egyáltalán értelmezni a kijelentést. Tudtommal nincs mértékegységben lefektetett ''erőségge'', szal nehéz elképzelni bármiféle arányosságát.
[link]
[link]
[link]
Abban mondjuk igazad van, hogy a fúzió esetén csak akkor léphet fel, ha már valamilyen erő kellően közel vitte a részecskéket. Vagyis, csak csak nagyon kis távolságban működik.
Pontosan, két proton fúziója nagyobb energifelszabadulással jár, mint ami az összelövésükhöz kell. (Bár azért a fúzió pl. a Napban ennél bonyolultabb folyamat, mindenféle átmeneti termékekkel + tudtommal a gyorsítókban sem magányos protonokat lődöznek össze egymással tipikusan.) Épp ezért a felszabaduló energia forrása nem az ütközés. Mint ahogy ha gyufával meggyújtasz egy gyúlékony zsírt, a felszabaduló energia forrása nem igazán a gyufa. Viszont a zsír remekül elég benned is, lassan, látványos tűz, és gyufa nélkül. Ez persze csak egy sánta hasonlat. Visszatértünk vele a ''katalizátor'' problémájához.
Magánvéleményem, hogy a hidegfúzió (sajnos) nem lehetséges. De nem azért, mert olyan képtelenségnek hangzana, hogy egy nagy energiagáttal rendelkező folyamat gátját valahogy kitrükközzük.
[Szerkesztve] -
Mackósajt
senior tag
A hidegfúzió miért sérti az energiamegmaradást? Nem keletkezik benne a semmiből energia. Alapvetően ugyanaz a folyamat, mint a ''meleg'' fúzió. Ha az egyik sérti az energiamegmaradást, akkor a másik is.
Egely tolmácsolásáról fogalmam sincs, és az a helyzet, hogy nem is akarom rá pocsékolni az időmet. -
ngabor2
nagyúr
válasz
Mackósajt #67 üzenetére
az alagút-effektus a távolság négyzetével fordítva arányos, és csak nagyon kis távolságban igaz. és azért 2 H-atom fúziója nagyobb energia felszabadulásával jár, mint amekkora az ''összelövéshez'' kell.
Vamp: Égely-t és a természettudományt egy mondatban említeni... hááát, nem biztos, hogy minden szava hazugság, de hogy a valódi tudományhoz nem sok köze van, az biztos.
(mellesleg a szimmetria és a megmaradási törvények ideiglenesen megsérthetők, de minél nagyobbak a tömegek, és minél távolabb van a sebességük a fénysebességtől, annál rövidebb ideig, és annál kisebb mértékben, tehát egy makroszkópikus test már elméletileg se sértheti meg.) -
Vamp
senior tag
Szerintem azon kellene elgondolkodnunk, ha az energiamegmaradás törvénye valóban nem igaz minden fizikai folyamatra (a hidegfjúzsön, a Tesla-hatás (Egely-tolmácsolásban stb...)), akkor létrejöhetett-e egy, a mienkhez akár csak hasonló univerzum?
Szerintem nem volnék egyedül, ha azt mondanám, nem. A semmiből ugyanis nem keletkezhet energia, mintahogy energia nem is ''veszhet'' el csak úgy.
[Szerkesztve] -
Mackósajt
senior tag
Belőjük egymásba, de sokkal kisebb energiával, mint amennyi a fúzióból végül kijöhet.
Maga a klasszikus fúzió is elég trükkös ebből a szempontból, mert pl. a Napban uralkodó hőmérséklet/nyomás sem elég ahhoz, hogy legyőzze az energiagátat. Van egy bizonyos alagút hatás, ami épp azért kapta a nevet, mert úgy megy végbe a folyamat, mintha valamiféle alagúton zajlana az energiagát alatt. A részleteket sajnos nem tudom, ez már tömény kvantumfizika, ahhoz meg buta vagyok.
De ha ez a Napban is így megy, akkor ''filozófiai'' szempontból nem hangzik képtelenségnek találni egy még lejjebb lévő alagutat. Hangsúlyozom, nem állítom, hogy ez tényleg lehetséges. Csak azt mondom, hogy a kvantumhatások útjai kifürkézshetetlenek. -
ngabor2
nagyúr
atomi méret alatti katalizátor... hááát, elég vadul hangzik, szerintem ha lenne, akkor a világ nem így nézne ki. nomeg a bejuttatás megfelelő helyre. meg a fúzionáló részecskéknek se árt egymáshoz (nagyon) közel lenni, de mivel azonos töltésű dolgokat kell átvinni egymáson, ezért az plusz energia bevitele nélkül nehezen elképzelhető.
ha úgy nézzük, a gyorsítóknál a részecskék mozgási energiáját használjuk ki, hisz ''belelőjjük'' őket egymásba. -
lapa
veterán
ha minden igaz nem az a nagy probléma, hogy elfogy az olaj. sőt, mondhatni bárcsak elkezdene fogyni. ez lenne az egyetlen módja, hogy váltsunk. a folyamat nem pár év alatt zajlik le, hanem jóval lassabban. ahogy egyre nehezebb lesz elérni az olajat, úgy fog drágulni, ezzel egyre nagyobb teret engedve az alternatív forrásoknak.
a bajunk ott van, hogy mire ez megtörténik addigra messze túl leszünk / vagyunk a bolygó tűréshatárán. -
Szabtom
senior tag
Ez kb annyit tesz, hogy egy kalapácssal verős módszer helyett akarnak másikat (esetleg kifinomultabbat) találni?
-
Tyberius
aktív tag
Tesla Roadster: [link] - Li-ion aksi, 250 mérföld hatótávolság (tehát a Bp-Szeged táv oda-vissza kb.), 4 másodperc alatt van százon, és fogyasztását tekintve még az alacsony benzinárakról híres USA-ban is pofátlanul olcsó. Az más kérdés, hogy sportautóhoz illő az ára is ($100 000).
-
Mackósajt
senior tag
A hidegfúziót sok mindennel lehet vádolni (pl. azzal, hogy lehetetlen, és eddig csak csalók mondták, hogy működik), de szó sincs róla, hogy ne ''fektetnénk be'' energiát, vagyis a semmiből lenne az energia hidegfúzió esetén. Illetve lehet, hogy az alkalmazók nem fektetnek be, de ennek semmi köze a lényeghez, mert a normál fúzió sem valamiféle gyorsító vagy akármi más által belerakott energiát hoz ki.
Az energia ugyanabból származna, mint a nomrál fúzió esetén, az anyagszerkezeti átalakulásból, a nukleonok energiaszintjének megváltozásából.
Gyorsítós esetben sem a részecskék mozgási energiájából származik az energia. Ha így lenne, semmi értelme nem lenne az egésznek, mert még elvben sem lehetne hasznosítható energiát kinyerni a folyamatból. A fúzió energiája abból ered, hogy a nukleonok alacsonyabb energiaszintre kerülnek, és a fölösleg felszabadul. (Erősen egyszerűsített, konyhanyelvi változta, mielőtt egy fizikus nekem jönne.)
A gyorsítás csak arra kell, hogy áttörjék a folyamat végbemenetelének energiagátját, de nem a fúzió során felszabaduló energia forrása. A hidegfúziós fiúk úgy gondolják ezt az energiagátat ''meg lehet kerülni'' vagy esetleg létezik az energia közlésére kevésbé izommódszer is, de a végén felszabaduló hasznosítható energia forrása ugyanaz, mint a magashőmérsékletű fúziónál. Az més kérdés, hogy működhet e, lehetséges e.
[Szerkesztve] -
Csapi007
veterán
Hello
Ez a cikk is jó lettt, grat.
Várom a folytatést. -
ngabor2
nagyúr
válasz
Cathfaern #54 üzenetére
az energia az energia, attól (majdnem) függetlenül, hogy milyen formában van. a hidegfúziónak az a ''lényege'', hogy nem fektetünk be energiát, mégis nyerünk a fúzióból. ez így nem működik ( a tudomány mai állása szerint).
ha a gyorsítóból jövő cuccost lelassítjuk, ugyan úgy hőt kapunk. ha úgy lassítjuk le, hogy nekimegy egy másik atomnak, és azza lfúzionál, ott is megjelenik a plusz hő. tehát ugyan ott vagyunk. -
Cathfaern
nagyúr
Csak az a baj, jelenleg nem tudjuk hogy a cp hogy is működik, csak azt látjuk, hogy a lemásolt program hasonlóan viselkedik mint az eredeti...de nem kizárt, hogy mást is csinál, mint kéne neki.
Bár részecske fizikához annyira nem értek, de nekem a logikám azt mondja, kinetikus energiát nem csak hővel lehet átadni. Lásd a részecske gyorsítók is (ha full hülyeséget írtam javítsatok ki)
-
Szabtom
senior tag
az olaj (azt meg a dínók állították elő tudomásom szerint azzal, hogy kihaltak)
Kicsit kevesek lettek volna ehhez.A kőolaj szénhidrogénekből áll, ami ugye a növények ''alapanyaga'', a bonyolultabb szervezetek már fehérje alapúak (állatok). A növényekből meg ''enyhén'' nagyobb tömeg volt, mint a dínókból.
Amit most még gazdasági okokból nem termelnek ki, az 10-20 éven belül már gazdaságos lesz.
Szinte ugyanezt mondtam. -
ngabor2
nagyúr
ha már kockák vagyunk... a cp és a dpkg-reconfigure között van ''némi'' különbség. személy szerint nem örülök neki, de ez van...
a hideg fúzióról. ha a természeti törvényeket figyelembe vesszük, akkor a hidegfúzió önmagát zárja ki. ahoz, hogy 2 pozitív töltésű részecske egymásba hatoljon, energia kell. nem kis energia, méghozzá kinetikus (mozgási). azaz hő. hidegen meg az nem sok van... -
ALI_G
veterán
hozzátenném, hogy USA kb 90-ben leállt a nagyüzemi kitermelésből. Ott még nagyon sok van, és akkor iszonyatot fognak tarolni, amikor már elfogyott a nagyrészt kitermelhető kőolaj. Mellesleg azért is döntttek így, hogy egy esetleges háború során, nem kell vegyenek senkitől, akkor is biztosított a sikerük, és nem buknak el e miatt, mint más állam elbukhat.
Más: Amit most még gazdasági okokból nem termelnek ki, az 10-20 éven belül már gazdaságos lesz. -
ALI_G
veterán
bundi, a #4-re mit szólsz? Mert én úgy tudom, ahogy leírtam, te pedig mást írtál. Kíváncsi vagyok a véleményedre. Te ezeket hol olvastad? (neharagudj, nem azt mondom, hogy nincs igazad, de én nem így tudom. Amikről írtam, mind tavaj nyár óta olvastam, pontosabban szeptember óta)
-
ALI_G
veterán
ha azt nézed, érintőlegesen a biodízel is pazarló, mert elő kell állítani, nem található meg a természetben, mint az olaj (azt meg a dínók állították elő tudomásom szerint azzal, hogy kihaltak). Miért? Hát azért mert az előállítás folyamata alatt elvileg többet kültünk rá a folyamat, és a szállítások alatt, mint amennyit nyerünk vele. Nem pénzről beszélek, hanem energiáról. Ha az egész világ nem a pénznek élne, hanem az energiának, akkor nem messze nem lenne ekkora környezet szennyezés, és ez csak mellékes lenne a hasznai közül. (a biodízel ezen részéről, amit leírtam, több cikkben is olvastam, de csak az írott sajtóban, e-sajtóban még nem)
-
ALI_G
veterán
nincs mit, nekem is csak beugrottt, mert érdekel a téma, és akárhányszor találok róla cikket (üzemanyagok, mind fosszilis, mint megújuló energiaforrások), mindig elolvasom. Faterral meg sokat szoktunk erről beszélgetni.
Mezőgazdi, szal az előző cikkbe is csak azért kötöttem beleEgyébként korrekt mind a 3 cikk, várom a negyediket. Egyébként nehéz objektívnek maradni a gyors változások miatt, ami még mindig igen lassú.
Protezis mester hívta fel a figyelmem a hideg fúzióra. Arról is szívesen olvasnék egy objektív cikket, de ahogy mondta nekem, olyat nem lehet egyenlőre. -
yakuza.tora
addikt
Miért is olcsóbb az ásványi olaj???!!! Ugyan! Ne csak a piaci árat vegyük alapul! Az okozott egészségügyi és természeti károkat miért hagyod ki a termék árából? Valakinek azt is meg kell fizetni.
Az olaj lobbi nem az ásványi olaj termelésének drágaságáról tehet, hanem az alternatív technológiák víz alá nyomásáról... Sztem...Persze, lehet, nogy ezzel egyedül vagyok... -
Vamp
senior tag
Ehhez még annyit, hogy a villamosenergia-fogyasztásnak is megvan egy bizonyos napszakhoz viszonyított átlaga. A statisztikai adatok felhasználásával tényleg minimálisra csökkenthető az esetleges csökkentés vagy növelés idővesztesége. Nagy gond akkor lehet, amikor több fővezeték/elosztó mondja fel a szolgálatot, ahogy az volt Amerikában is, ha jól emlékszem 2003-ban.
Ezzel kapcsolatban javaslom a következő előadást megtekinteni (Mindentudás Egyeteme):
[link]
[Szerkesztve] -
Szabtom
senior tag
Ha már a villanynál tartunk, valaki írhatna a magyar villamosenergia piacról. Na, az aztán durva sztori.
-
Rive
veterán
Azért ennek a rendszer méretétől függően van valamekkora rugalmassága. Az erőművek pedig (a hatékonyság megtartása mellet) fajtára jellemző idő alatt tudják szabályozni a termelt energiát. Pl. egy gázturbina nagyon gyorsan rá tud kapcsolni, ha szinkron üresjáratban pörgetik (forgó tartalék). Vízerőművekkel együtt adják a gyorsreagálású hadtestet, és a termelésükkel (annak felfüggesztésével) időt adnak a lassabb erőműveknek az igazodáshoz, hatékony üzemhez.
Általában.
[Szerkesztve] -
Fecow
aktív tag
Az elvesznit, azért írtam idézőjelben, mert abban az értelmében használtam, hogy nem hasznosul, nem pedigg abban, hogy egyszer csak semmivé lesz.
Nos nem vagyok energetikai mérnök, de sztem nem lehet csak úgy vissza venni a termelésből(persze bizonyos feltételek mellett biztos lehet), illetve nincs is nagyon értelme állítgatni. Ha bele gondolsz az erőmű már csak azután tudja , hogy mennyi a kb optimális temelés, miután látja, hogy mennyit vesz fel a hálózat, és a fel nem vett energiának valahova távozni kell, erre írtam, hogy pl megy a másik országnak. Az áram felvétel meg különben is állandóan változik, ha csak felkapcsolsz egy égőt már változik tehát nem hiszem, hogy másodpercenként tudják változtatni az enrgiatermelést De tényleg nem akarok jobban bele menni. Így is szét offoltam a topicot. Bocs Vamp
Akit esetleg érdekel villamos energia rendszer működés, az nézze meg ezt: [link] -
Vamp
senior tag
Elsősorban olyan meghajtási módokat gyűjtöttem össze (illetve gyűjtettek velem össze később
), amelyek jobban elterjedtek, mint a házi barkácsolás. Az ipari méretekben megvalósítható lehetőségeket tárgyaltam. Szvsz a tisztán akksiról történő villamosmeghajtás kevésbé gazdaságos mint a felsorolt alternatív módok.
Go Trabi, go!
ngabor2: többedmagammal várjuk sok szeretettel, az elnevezéseket javítottam, köszi!
[Szerkesztve] -
ngabor2
nagyúr
most csak röviden, estefele bővebben írok.
alkohol-üzem: desztillálással 96%-ig lehet finomítani az alkoholt. viszont már a 70% körüli alkoholt meg lehet gyújtani (lásd Absinth), 80% fölött pedig üzemanyagnak is megfelel. tehát 100%-os etanol csak akkor kell, ha benzinhez keverik.
a metanol csak teljesen vízmentesen (vagy majdnem teljesen vízmentesen) elegyedik a benzinnel, kevés víz hatására 2 fázisra esik szét. az etanol valamivel jobban elegyedik, egy kicsit jobban bírja az elegy a vizet.
metileszter: azt magyarul nyugodtan lehet metilészternek írni, sőt, a kémiai helyesírási szabályzat szerint úgy kell.
az alkoholok égetésekor is keletkezik co2, de mivel ezekben eleve van oxigén, ezért kisebb légfelesleg is elég a tökéletes égéshez. cserébe alacsonyabb a hőmérséklet.
az előző írásnál is említettem, hogy a metanolt üzemanyag-cellákban is fel lehet használni, de ott a tisztaságra nagyon oda kell figyelni.
valaki írta, hogy kukorica alapú bioetanol-gyártás, csak nem hajlandóak engedélyezni a molyálló GM-kukoricát. erre én visszakérdeznék: ha nincs (elterjedve) az a kártevő, ami ellen védekezni kellene, ugyanakkor még nem tisztázott teljesen, hogy van-e környezetre/felhasználókra káros hatással a génmódosított növény (amibe egy állati gént vittek bele, tehát olyan módosítás történt benne, ami természetes körülmények között nem játszódna le). egyéb előnye nincs ennek a kukoricának, csak drágább, meg spéci vegyszerek kellenek hozzá (amit csak az előállító cégtől vehetsz, tehát olyan drágán adja, amilyen drágán a max. profitot be tudja tőled szedni), akkor érdemes-e erőltetni. de valszeg nem a kukorica lesz az egyetlen erre használható növény. -
Tyberius
aktív tag
-
Fecow
aktív tag
Jaj ne! Csak Egelyt ne! Meg ne nézze senki! Az egy bolond, de most komolyan aki egy picit is tiszteli a természettudományokat, az ne kerüljön Egelyvel kapcsolatba. Épp a héten beszélt a mokkában és úgy felidegesítettem megam rajta, hogy á nem is mondom.
Szal egy a lényeg a csávó hazudik mint a vízfolyás, és megpróbálja tudományoskodóan előadni a dolgokat, de szvsz elég hamar kilóg a lóláb, meg csak mindig azt felejti ki, hogy amiket állít azok miért is vannak így!
Szal még egyszer utoljára, aki jót akar magának az kerülje messziről még a nevet is. -
dabadab
titán
válasz
yakuza.tora #7 üzenetére
''Na ja! A kedves olaj lobbi... Mindent és mindenkit gátlástalanul lenyomnak!''
Gondolom azert az se elhanyagolhato mellekkorulmeny, hogy az asvanyi olaj joval olcsobb, mint a novenyi (bar nyilvan ez is az olajlobbi vilagosszeeskuvese miatt van).
-
naraku
aktív tag
Jó lett a cikked.
-
Vamp
senior tag
Nekem erről az Égely-féle kísérletek jutnak eszembe (illetve csoportjának egy tagja), aki Teslára hivatkozva mutatott be valami gépet, amibe 100% energiát betáplálva, majd a hálózartól levéve a kimenő energia több volt mint 100%, azaz a hatásfoka nagyobb mint 100%.
Ajánlom mindenkinek a Tiltott találmányok c. filmet, bár kétségkívül elgondolkodtató, mégis szerintem csalások sorozatára épül. A modern tudomány nem ismer el semmilyen gépezetet sem ami hasonlóképp működhet, mivel az energiamegmaradás törvényét még soha senki nem döntötte meg.
Kis update, hozzátettem a joggal hiányolt üzemanyagcellát, valamint kiegészítettem a biodízelt pontot.
[Szerkesztve] -
Szabtom
senior tag
Az oil sand feldolgozása elég nehézkes (2 tonna anyagból lesz 1 barrel crude). Ez kicsit nagyobb meló, mint fúrni és tartani a vödröt (esetleg pumpálni).
Mindenesetre Kanada óriási készlettel rendelkezik, ez tény, és biztos, hogy idővel szárazra fogják facsarni ezeket a mezőket is. -
Fecow
aktív tag
Hidd el a tárolás elég nagy gond, többek között ezért nem lehet a nap és a szélerőművekre energia ellátást építeni, csak mint kiegészítő energia forrás, és ezrét is vannak, az országok közötti áramellátó (jobb szót most nem találtam
) vezetékek, hogy az esetleges felesleget megtudják osztani azzal akinél hiány van, különben ''elveszik'' az energia.
Ezekkel az Tesla kísérletekkel meg óvatosan, bár nem tudom konkrétan mire gondolsz,de kicsit túl van misztifikálva az ''egyszer neki sikerült azóta senkinek sem'' kísérletekkel, bár kétségtelen, hogy voltak nagy ötletei.
[Szerkesztve] -
Vamp
senior tag
Sajnos komolyabb vegyi dolgokhoz nem áll rendelkezésemre elég forrás, az itt közöltek nagy részét az Energia c. könyvből, valamint az internet egyes oldalairól gyűjtöttem és rendszereztem, de az utolsó részben a forrásokat mind megjelölöm majd (gondolom nem akartok minden cikk végén forrásfelsorolást
). Az gyártásfolyamatok olajszükségletét csökkentő anyagokról a rénszarvas vegyészkollégát kellene megkérdezni, hülyeségeket nem akarok írni
-
aquark
tag
Mindenkinek ajánlom a ''Kőolaj regénye'' c. könyvet, akit érdekel a téma. (Tudtommal már csak antikváriumban elérhető.) A cikk nagyon jó, lehetne egy 4. rész is arról, mi minden nem lessz még, ha elfogy az olaj (az összes műanyag, festék, vegyi anyag, rengeteg gyógyszer, stb.). Illetve fontosnak tartom megemlíteni, hogy van még rengeteg tartalékolaj (pl. Kanadában), de homokkőben van, így fúrással nem nyerhető ki, nem tudják kitermelni!
-
^Bundi^
őstag
vmi miatt épül mo -n is bioetanol gyár
asszem mohácson, de ez nemtuti, de , hogy kukoricával fog menni az igen
abból itt van bőven
csak a faszok nem engedélyezik a géntenyésztett anti moly kukoricát
pedig milyen joljönne az 1 ilyen gyárnak..
nagyon jo lehetőségeink lehetnének export irányában, de persze ezt is elfogjuk kúrni mint mindent -
^Bundi^
őstag
igen arra gondoltam
a tárolás a ksiebb gond nagyobb az újrafeltöltés..mert már most vannak olyan gépek..és voltak is gondoljunk csak tesla ra amik többszázkm -t mennek1 töltéssel..szerintem ez a nagytöbbségnek megfelelne..csak ki a tököm akar 10 órán át tankolni..
de szerintem ha nem lenne ekkora az olaj körüli herczehurcza már rég megoldották volna.. -
Rive
veterán
Nomost.
Egyrészt van az ár. Ezt jelenleg odakint nem terheli olyan mértékű adó, mint a benzint.Ez erősen hozzájárul ahhoz, hogy megérje termelni. Az előállítási költség amúgy nagyjából egy szinten van a benzinével, és még fejlődnek.
Másrészt van az energiamérleg. Valamelyik amcsi egyetem/kutatóintézet/mittudoménmi kavart nemrég egynagyobb botrányt, amiben jól lehúzta a bioetanolt, mondván, hogy több energiába kerül a termelése, mint amennyit nyerhetünk belőle. Emiatt inkább a közvetlen erőműi hasznosítást javasolnák.
Ezzel szemben az európai kutatások meg a szumma energiamérleget 1.7-5 közé szórják. Azaz min. 1.7-szer több energiát kapnánk, mint amennyit belefektetünk a dologba. -
^Bundi^
őstag
a saab nak ma is van bioetanollal működő készüléke;)
85% bio 15% benya a keverék és ezzel elég szép hatásfokot (kb +20%) és kb ugyan ennyivel nagyobb a fogyasztás
ellenben ami a lényeg, hogy a végtremék nem égetett szén hanem H2O ami ugye lényegesen barátibb vmi
meg az sem mellékes, hogy kb 200HUF litere..legalábbis ennyi volt mikor írtak róla tavaly okt-nov
és ma már lehet mo -n is tankolni ilyet megengedték, csak nincs hol, és a saab on kívül nincs mibe;)
elektromos auto
vmely japán autogyár épített 1 tanulmányautót bebizonyítva, hogy életkpes a cucc és simán legyorsulta a porche gt2 őt
csak a villamos energiában nem volt akkor üzlet mint az olajban...ez van..mais..amíg el nem fogy ez lesz..:S -
Szabtom
senior tag
Azért azon cikk írójának is feltűnhetet volna, hogy amennyiben az alkoholnál több energiát igényel az előállítás, mint a tárolt energia, akkor mégis mi a fenéért is tudnak vele gazdaságosak lenni. És nem csak pénzügyileg.
Ha az alkohol előállításához alternatív energiát használunk, már önmagában jó. Eleinte ez biztos, hogy drágább, de ha elterjed, és persze fejlesztik a technológiát, akkor egyre olcsóbban előállíthatjuk. Így alternatív energiából alternatív üzemanyag lesz. -
Rive
veterán
...egy jó cikk...
Azért azon cikk írójának is feltűnhetet volna, hogy amennyiben az alkoholnál több energiát igényel az előállítás, mint a tárolt energia, akkor mégis mi a fenéért is tudnak vele gazdaságosak lenni. És nem csak pénzügyileg.
No mindegy, csak füstölgök kicsit. Egy csomó fizetett kutatás születet már az alkohol gazdaságtalanságát bizonyítandó. -
ALI_G
veterán
3. Biodízel
Magyarországon nem lehet használni, mert ha saját magad állítod elő, akkor nincs rajta az adó. Egyébként bármely dízel motorba önthetsz biodízelt, csak nem tisztát. Egyébként még a TG-s olajjal is elmegy bármelyik autó, sőt, a használt olajat leszűrve, még azzal is. Csak az arányra kell figyelni. Fejből 15 %-ra emléxem, hogy ennyit lehet a dízel mellé önteni biodízelből, bármely dízel meghajtású járműbe.
A repceolajat pedig elég olcsó előállítani Magyarországon nagy mennyiségben. Mégsem lehet belőle biodízelt gyártani. Idén fognak ennek a szabályozási ügyében lépni, legalább is tavaj ezt ígérték.
Miért írtad, hogy répce?!
mod: Az alkohol-t miért nem említetted meg? Az is üzemanyag. Dél-Amerikában alkohollal mennek az autók, Ausztráliában már 15 % alkoholt kevernek a kutakon a benzinbe, hogy csökkenjen a károsanyag kibocsátás. Az EU-nak is komolya elképzelései, és irányelvei vannak. Nem tudom hány százalék lesz kötelező 2010-ig, de asszem nem egy-kettő.
Apropó, a MOL 2-3%-ot kevet kishazánkban a benzinhez. (a szám lehet pontatlan, mármint a 2,3)
[Szerkesztve] -
Fecow
aktív tag
Csak egy érdekesség. Az elektromos autókat, már a századforduló (1900, nem 2000
) környékén is előszeretettel használták, sőt több járt belőlük az utakon, mint belsőégésű. És akkoriban még többféle rekordot is az elektromos autó tartott.
Porsche első autója is pl. elektromos(hibrid) meghajtású volt.
Linkek akiket jobban érdekel:
Az elektromos autókról [link]
Prosche [link]
Egyébként meglepett a folytatás, nem egészen erre számítottam. -
Meta
tag
Nagyon jó cikk lett!
Gratulálok!
-
Vamp
senior tag
Elnézést kérek mindenkitől, lesz mégegy cikk, nem akartam mindent egybezsúfolni.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Lakáshitel, lakásvásárlás
- Garmin Instinct – küldetés teljesítve
- Házimozi haladó szinten
- Kompakt vízhűtés
- CPU léghűtés kibeszélő
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Projektor topic
- Vélemény: nem úgy tűnik, de Lip-Bu Tan most menti meg az Intelt
- Milyen notebookot vegyek?
- Információbiztonság, kiberbiztonság, adatvédelem
- További aktív témák...
- Dell Latitude 5450 Intel Core Ultra 5 135U 4nm 32GB DDR5 érintőképernyős laptop Dell gari 2027.09.hó
- PlayStation 4/5 kontroller analóg cseréje HALL TMR érzékelősre, 1 év garancia!!! Nincs többé drift!!
- PlayStation 5/4 kontroller analóg cseréje HALL TMR érzékelősre, 1 év garancia!!! Nincs többé drift!!
- XBOX ONE/Series kontroller analóg cseréje HALL TMR érzékelősre, 1 év garancia!!! Nincs többé drift!!
- XBOX Series S 512GB, 6 hó garanciával Bp-i üzletből eladó!
- Telefon felvásárlás!! iPhone 11/iPhone 11 Pro/iPhone 11 Pro Max
- Akció! Újra Gamer EGEREK! Glorious , Endgamer XM1R , Nibio
- Motorola G72 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- AKCIÓ! Lenovo IS8XM LGA 1150 DDR3 alaplap garanciával hibátlan működéssel
- Honor 400 lite 256GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged