- Xiaomi 14T Pro - teljes a család?
- 10-es szám és ismeretlen telefon a Google előzetesén
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- Samsung SmartTag2 teszt
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Fotók, videók mobillal
- Google Pixel topik
- Nem nyílnak a Foldok?
- VoLTE/VoWiFi
- Samsung Galaxy A55 - új év, régi stratégia
Új hozzászólás Aktív témák
-
dezz
nagyúr
A sima LCD-ken a "szünet" hiányában jóval darbosabb a ~24 fps, mint CRT-n vagy plazmán. Az sem túl jó, hogy PC-ről játszva, vagy átlagos monitoron jelenleg jellemzően 60 Hz-es frissítéssel megy a lejátszás, frame-ismételgetéssel (így még egyenetlen is a mozgás).
~72 Hz-es frissítés mellett, 3x felvillantva 1-1 képkockát (mint a moziban) "kicsit" jobb tud lenni. A normálisabb tévék végre tudják már ezt, nagyon ideje lenne, hogy a monitorok is tudják.
Ezt az SVP-t viszont kipróbálom a 25p-s tévéripekkel, így talán nézhetőek lesznek... (Eredetileg 50 frame-es mozgást tartalmaztak azok a felvételek, ahhoz van szabva a kameramozgás és az egész. Nem tudom, ki képes 25p-n végignézni egy Forma 1-et, meccsekek, ökölvívást...)
Régebben a WinDVD-ben volt egyébként egy bizonyos Trimension DNM (a Philips féle Digital Natural Motion szoftveresen), az se volt rossz, de sajnos csak néhány fajta forrás file-jal működött.
-
dezz
nagyúr
"Az az "álomszerű" még mindig inkább csak elmosódott."
Könnyen meggyőződhetünk róla, hogy ez nem így van.
1. Vegyünk egy átlagos 24p-s anyagot, egyszerű mozgás-interpolációval duplázzuk meg az fps-t -> ott van a szappanopera hatás.
2. Vegyünk egy szép 50p-s anyagot és dobjuk el minden második frame-et (vagy 50i páros v. páratlan sorait) -> 25p -> ott van a film look.Csináltam már ilyen egy párszor. Hát te...?
-
dezz
nagyúr
Figyu, én nem a kisujjamból szoptam, amiket írok, mint te - azt képzelve, hogy több van ott, mint a neves operatőrők és a többiek fejében. A stílusodról nem is beszélve.
Nem csak "átnézni" kellett volna a linkelt tudományos műveket, hanem megérteni is.
"A second principle - the "phi phenomenon" or stroboscopic effect (the basis for the famous Gestalt School of Psychology) - is closely related to flicker fusion. It was first studied by Max Wertheimer (the founder of Gestalt Psychology) and Hugo Munsterberg between 1912-16 (Munsterberg, 1916; Wertheimer, 1925). Wertheimer and Munsterberg found that subjects can perceptually bridge the temporal gap between two consecutive displays, so that a series of static images appear as continuous movement. The discovery of flicker fusion became the perceptual basis for moving pictures, television, and all media based on stroboscopic presentation of stimuli." [link]
"Improving the Illusion of Motion
Motion artifacts can have several causes, one of them being the slow response time of the panel. However, even after designers reduced panel response time to the point where they expected the motion artifacts to disappear, they were still very visible. Why? Because the smearing of the image actually occurs in the human eye.
The eye perceives moving objects as being sharp only when the eye can track the objects, and that is possible only for movements that are linear or nearly linear. This is where an LCD panel with a conventional, continuously lit backlight fails. Because LCDs sample incoming video data at the frame rate and hold the image over the entire frame period, objects on the screen exhibit a staircase-like movement instead of a continuous movement (Fig. 1).
Imagine an object that moves over the screen from left to right in 2 sec, which is not uncommon at all. Further assume a frame rate of 60 Hz for an LCD panel with 1440 pixels per line. Then, the image smearing resulting from the hold effect would be 12 pixels over one frame period! This is unacceptable even for standard definition television and is grossly inadequate for HDTV.
Fig. 1: A plot of the location of a horizontally moving point shows a linear relationship between location and time (left). As exhibited on an LCD with a continuous backlight, this motion becomes a staircase, and the point now has a substantial apparent width (right).
Fig. 2: The dynamic sampling and very short duty cycle of a CRT has proved its effectiveness in rendering moving images, as indicated here by its location-vs.-time diagram for a horizontally moving point (left). This successful approach is closely approximated by an LCD with a dynamic backlight (right).Interestingly, the absence of an image does not contribute to image smearing, but an image at the wrong location does. This phenomenon is vigorously exploited in the CRT, where each part of the image is only present for less than a millisecond. By adopting a dynamic-scanning backlight, which illuminates each part of the panel for only a short moment, this principle can also be applied to LCDs." [link]
"Black Frame Insertion (BFI)
This technology was first unveiled at CEBIT 2006, and by inserting a black frame between images BenQ / AU Optronics claim this helps "clean" the human eye from the perceived afterglow from retention of images in the brain. They have named this technology BFI (Black Frame Insertion).",
"BenQ comment that even a 0ms TFT would result in perceived afterglow due to the human eye mixing images and introducing blur. This perceived motion blur effect is in large part due to the human visual system and is something manufacturers are trying to overcome on their hold-type displays. This is the reason behind looking at new technologies other than overdrive to help reduce blurring on these screens." [link]
"Samsung Motion Picture Acceleration (MPA)
MPA is designed to reduce perceived motion blur on LCD displays when viewing moving images. Because of the way LCD screens work, the human eye will always be subject to motion blur, even where response times are extremely low. This is due to image retention in the eye, and so manufacturers have been investigating ways to eliminate or reduce this. One method introduced some time ago by BenQ was their Black Frame Insertion (BFI) technology. The idea in theory for this was to introduce black single frames between every other frame of the normal image, thus supposedly 'cleaning' the eye of the image before it, and in theory, reducing perceived motion blur." [link]
Én ezekkel a dolgokkal 20 éve tisztában vagyok és nem csak elméletben, hanem a gyakorlatban is meggyőződtem róluk.
Remélem, lassacskán belátod, hogy te beszélsz hülyeségeket.
(#186): Ja, persze, a filmesek nem tudtak semmit, de te és a kisujjad...
Nem sokat olvashattál róla, mert amit felhoztál, csak másodlagos észrevétel volt.
Láthatod fent, hogy nem "kamu": ha csak villanásokat kap a szem, az agy leszimulálja a többit, leköveti a mozgó objektumok útját, hogy a megfelelő pozícióba állíthassa a szemet.
-
dezz
nagyúr
Mint láthattad, a többi sem volt légből kapott, így tehát ez az "is" maga a rosszindulat.
És nem, ez sem légből kapott. A fimesek túlnyomó többsége eddig is és ezután is 24 fps-ben gondolkodott és gondolkodik. Eddig kb. 1, azaz egy darab mozifilm készült 48 fps-sel és a nézők többségének nem jött be, azt mondták, olyan volt, mintha nem is a filmet nézné, hanem tévéközvetítést a forgatásról.
Nagyjából 50 fps az, ahonnan - BFI-vel együtt - kezd valósághűvé válni a mozgás. Ilyen az élő videó és az ahhoz használt kamerával felvett tévéfilmek/sorozatok (innen a "szappanopera effektus", ami egy elég jól ismert fogalom).
De a mozifilmeknek nem az a célja, hogy teljesen valósághűek legyenek és úgy nézzenek ki, mintha az előbb vették volna fel egy kiskamerával a jeleneteket.
A 24 fps, megfelelő BFI technikával megdolgoztatja a fantáziát, kevésbé lesz tőle valóságosnak ható a film. Más szóval, álomszerű. (Szoktál te álmodni?)
Az, hogy te, mint egy ember a millióból ezt nem érzékeled és értékeled, a te egyéni problémád. De van megoldás a bajodra: vegyél egy (valós) 100 Hz-es tévét és kapcsold be a mozgás-interpolációt...
-
dezz
nagyúr
Pl. "Flicker Fusion", de több másikban is előkerül.
Itt próbáltad már jobban tudni, milyen előnyei vannak/nincsenek a BFI-nek, mint akinek ilyen monitorja van. Most meg jobban akarod tudni, mi a jó/nem jó a 24 fps-ben, mint a filmes szakma és a filmrajongók 99%-a...
Csak így tovább!
-
dezz
nagyúr
Ja igen: moziban is alkalmazzák a BFI-t, csak nem 1x felvillantva, mert úgy ~24 Hz-en villogna, hanem 2-3x. Bár így többször látjuk ugyanazt a mozgásfázist, ezért nem lesz olyan folyamatos, mint 1x felvillantva, viszont még mindig folyamatosabb, mintha nem lenne "szünet" két képkocka között, miközben a villogás mértéke sokkal kisebb.
-
dezz
nagyúr
Bocs, de ez butaság. A BFI amellett, hogy az elmosódást is megszünteti (mint elhangzott, így nem a szemünk előtt zajlik le az áttűnés, csak a "kész", éles képet látjuk), annak is elejét veszi, hogy túl sokáig lássuk ugyanazt a mozgásfázást, ami növeli a darabosságot. Ha csak rövid időre látjuk a mozgásfázisokat, az agy kitölti a közöttük lévő "űrt", mintegy megpróbálja kitalálni, mi történik a két fázis között. (Így még a 24fps is elég folyamatosnak tud tűnni, csak ott már nagyon erős villogás jelentkezne.) BFI nélkül erre nincs lehetősége.
A 144Hz már elég magas ahhoz, hogy a mozgás szépsége szempontjából talán már ne számítson, azonban elmosódás láthatatlanná tétele miatt itt is hasznos...
OLED-nél saját elmosás az már nincs, de ott is ugyanúgy hátrányos, ha túl sokáig látjuk ugyanazt a mozgásfázist, ezért hasznos ott is a BFI. (Bár bizonyára kikapcsolható lesz, ha valakit jobban zavar a villogás.)
Az ilyen #165-ös féle téves és megalapozatlan tényállítások előtt jobb lenne kicsit tájékozódni.
(#175) Loha: Ezt picit pontosítanám, ha nem bánod. Amit írtál, passzív mátrixos LCD-re igaz. Aktív mátrixosaknál folyamatosan vezérlés alatt vannak a TFT réteg által, azonban az egyes szubpixelekhez tartozó kis áramkörben egy kondi tárolja a beállított feszültség értéket két frissítés között, ami idővel szintén kisül. Néhány tíz ms után kezd jelentősebben megváltozni a feszültéségszint.
-
dezz
nagyúr
Már úgy érted, 50 és 70 között lenne szabadfutásban (V-Sync OFF), de úgy ugyanúgy tearinges lenne, szóval 50Hz-es frissítés mellett 50fps-re fixálva lesz szép a mozgás.
Néhány éve én már úgy voltam vele, hogy ha eddig nem csinálták meg a flexible szinkronizálást, már nem is fogják. De jobb későn, mint soha.
Attól tartottam még, hogy ez keresztbe tesz a terjedőben lévő strobingnak (más néven BFI, ami jelentősen javítja a mozgásmegjelenítést), de úgy tűnik, erre is gondoltak: [link]
Most már csak általánossá kellene tenni a dolog használatát, szóval, nagyon nem lenne szép dolog az Nvidiától, ha Nvidia-onlyvá tennék (ha más nem, olyan licencdíjjal, amit mások nem lennének hajlandóak megfizetni).
-
dezz
nagyúr
Te amúgy mi a fenéről beszélsz? Szerintem a jelen cikkben elég szépen le van írvi, mi ez és mire jó.
(#139) jacint78: Szerintem nem azt nevezik "durva laggolás"-nak, amit leírtál. Ha az idő nagyobb részében megvan a 60 fps és mp-enként max. 2-3x jön be egy dupla frame (tehát az átlag ilyen 58 fps körüli), az pillanatnyi zökkenésként, megakadásként jelenik meg. Ha 50 fps van folyamatosan, tehát eleve nincs szép folyamatos mozgás (egy 60Hz-es monitoron), ami "be-be akadna", folyamatos lesz a nem folyamatosság, de ez nem "durva laggolás", csak nem olyan szép egyenletes mozgás.
Természetesen szebb és jobb, ha 60 fps alatt is megmarad ugyanaz az egyenletesség a mozgásban. Bár úgy 45 alatt önmagában is darabossá, "didergőbbé" kezd válni.
-
dezz
nagyúr
Persze, hogy folyamatosabb lesz vele egy 60 fps alatti képgenerálás, aminél V-Synckel hol 1/60-os, hol 1/30-os lenne a képváltás. De egyrészt az sem mindegy, hogy pl. valós 40 fps lesz valahol, vagy csak az átlag lesz 40, miközben mondjuk 20ms és 30ms között ugrál a frissítések közötti időintervallum. Másrészt benne van a pakliban, hogy így, hogy nem lesz nyomás a fejlesztőkön, hogy próbálják egy jobb konfiggal tartani a 60 fps-t, nem elégednek-e majd meg jóval kevesebbel.
-
dezz
nagyúr
"A tv valójában 50 FPSel üzemel az interlaced üzemmód miatt, akkor van gond amikor inerlacedből deinterlacedet csinálnak és vagy szellemképes lesz, vagy eltüntetik valamelyik kockát és akkor ugrálni fog a kép, főleg nagy terek oldalirányú mozgatásánál feltűnő."
Normális tévé ilyet nem csinál! Egy valamirevaló deinterlacing az 50i-ből olyan 50p-t gyárt, ami mindkét félképet (fieldet) alapul veszi, de csak ott fésüli össze az eredeti felbontás megtartása érdekében, ahol nincs mozgás, ahol pedig van, ott fejlett megoldásokkal pótolja a hiányzó sorokat.
Ezt egyébként ma már minden PC-s GPU is tudja. (Ezért nem kellene a tévés ripeket 25p-re butítani... Nem is értem, hogy képes valaki 25 fps-sel Forma 1-et vagy bármilyen más sportot nézni. Egy nagy villogás és reszelés az egész.
)
-
dezz
nagyúr
válasz
aprokaroka87 #67 üzenetére
A kis akadásokat érted a lag alatt (amikor beesik 60 alá az fps, ami miatt az előző képkocka 2x ideig látszik) vagy valami mást?
Mindenképp jobb, ha egyenletes a képkocka generálás, de ha 60 fps alatt van, akkor normál V-Sync-kel mindenképp képet kell ismételni.
-
dezz
nagyúr
válasz
huskydog17 #63 üzenetére
Csak azért, mert a 30 fps túl kevés... Nem mondanám valamire, hogy jól működik (itt: beválik), ami használhatatlan eredményt ad. Sosem játszanék autóversenyt 30 fps-sel.
(#61) PandaMonium: Jó lenne, ha az ilyeneket annak címeznéd, akinek szánod (hacsak nem vagy nyuszi), nem pedig így általánosságban belehelnéd, megsértve másokat is.
(#65) aprokaroka87: A normál monitorok frissítése fixen 60 Hz. Ha kisebb az fps, tearing van vagy képismételgetés. Erről szól a cikk.
Olyan lehet még, hogy 30 fps-re korlátozunk, amikor minden képkockát duplán küldünk a monitornak. Ez is egyenletes, csak éppen darabos.
A mobilok paneljeinek is 60 Hz a frissítése. Ha akadozik valami, az azért van, mert van V-Sync és a 60 alatti fps miatt képismétlések vannak. Ha nem lenne V-Sync, nem lenne akadozó, hanem helyette tearinges lenne.
-
dezz
nagyúr
válasz
huskydog17 #56 üzenetére
"Autós játékba minek 60 FPS?
"
Akkor talán mégsem működik olyan jól a double V-Sync, mint írtad.
Más kérdés, hogy G-Sync-kel sem lenne sokkal magasabb, mert egyszerűen lassú a motor.
(#58) mzso: Nincs technikai akadálya, hogy ott is működhessen - csak az Nvidia által követelt licencdíj megfizetése. Vagy, ha eleve kizártják ezt a lehetőséget, akkor ez egy "Physix v2.0".
-
dezz
nagyúr
60 és 120 között csak erre alkalmas monitoron változhatna. Max. 60 Hz frissítésű monitoron ugyanaz lesz, mint eddig: vagy 60 fps-re korlátozzák az fps-t, vagy kikapcsolt V-Sync mellett jön a tearing.
(#51) huskydog17: A double V-Sync az, amikor nem 60, hanem 30 fps-re van korlázozva a frissítés... Gondolom, a dinamikus pedig az, amikor valamilyen időközönként kapcsolgatja a kettőt. Ez nem feltétlen jobb megoldás.
-
dezz
nagyúr
1. bekezdés: így van.
2. bekezdés: a tévék natív frissítéssel jelenítik meg a 50 és 60 Hz-es képet, a normálisabbak pedig 24p-t is. (Szükség esetén persze duplázva-triplázva.)
Az viszont igaz, hogy a legtöbb monitor csak 60 Hz-es képet fogad jelenleg.
3. bekezdés: oké, csak nagy kérdés, hogy milyen alacsony frissítés fog még elfogadhatónak számítani? 40 fps? 30?
-
-
dezz
nagyúr
Nem rossz, de már régen meg lehetett volna oldani minden olyan LCD monitorral, amiben van belső framebuffer (mivel a TFT-LCD-nek is szüksége van frissítésre 20-30ms-en belül), spéci Nvidia chip nélkül is. Csak most azt csinálják a monitorok, hogy ha nem jön V-Sync jel a várt időben, akkor úgy tekintik, hogy megszakadt a kapcsolat és kikapcsolják a panelt. Ha nyílt szabvány lenne, külön chip nélkül is könnyen supportálhatná sok monitorgyártó, de attól tartok, kötelező lesz a chip és a jogdíj.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Eladó használt Gigabyte AMD Radeon HD 6750 videókártya
- Akcio! Csere-Beszámítás! Gigabyte Vision RTX 3070Ti 8GB GDDR6X OC Videokártya!
- Palit GeForce RTX 3080 GameRock 10GB
- ZOTAC GAMING GeForce RTX 3090 Trinity OC 24GB GDDR6X (6 Hónap Garancia)
- 4090 BESZAMITAS!! Gainward Phantom RTX 5090 32GB (Bontatlan, Garancia)
- iKing.Hu - Apple iPhone 16e - Black - Használt, újszerű, Alza 3 év garancia!
- Xiaomi Redmi Note 13 Pro 5G 256GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- DDR5 8/ 16/ 32GB 4800-5600MHz SODIMM laptop RAM, több db- számla, garancia
- Dell USB-C dokkolók: (K20A) WD19/ WD19S/ WD19DC + 130W, 180W, 240W töltők
- ÁRGARANCIA! Épített KomPhone i5 10600KF 16/32/64GB RAM RX 7600 8GB GAMER PC termékbeszámítással
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest