Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • bpx

    őstag

    válasz bugbear1 #2371 üzenetére

    Szia!

    Nem tudom mi az a hasábszöges integrálás :D, de sztem itt a téglalapos módszerre gondolnak. (erre nagyon egyszerű programot írni)

    Van egy függvény + egy intervallum, amin integrálni kell + osztópontok. Ezek után az intervallumot felosztjuk az osztópontokkal egyenlő hosszú szakaszokra, majd ezen kis szakaszokhoz tégalapokat rajzolunk egyszer a szakasz bal oldali végpontjában vett függvényérték magasságáig, másodszor pedig ugyanez a jobboldali végpontnál vett függvényértékig. (mondhatni először a függvény ''alá'', utána a függvény ''fölé'')
    No még képet is kerestem hozzá Google-ben :D, az 1. és 3. kép pont ezt mutatja (a középső(2.) képpel ne foglalkozz): [link]

    Az integrálással a függvény alatti területet kapod meg, de ugye a téglalapok nem pontosan fedik a függvényt, szóval, ha összeadod a téglalapok területét, akkor az egyik összeg alulról, a másik pedig felülről fogja közelíteni a tényleges értéket. (Nyilván minél több osztóponttal csinálod, annál pontosabb lesz az eredmény)


    Erre pedig így néz ki egy abszolút alap program: (azt persze nem írtad miben kell, így C++ lett belőle)

    #include <iostream>
    using namespace std;

    int main() {
    int a, b, op;
    float da, db, dx;
    float alsoosszeg = 0;
    float felsoosszeg = 0;

    cout<< ''Az intervallum ket vegpontja:\n'';
    cin >> a >> b; // b>a
    cout<< ''Az osztopontok szama: '';
    cin >> op;
    dx = (float)(b-a)/op;

    for (int i=0; i<op; i++) {
    da = a + (i*dx);
    db = a + ((i+1)*dx);
    alsoosszeg+= dx*da*da; // itt szamolja a fuggvenyerteket
    felsoosszeg+= dx*db*db; // ez most epp az x^2 fuggveny
    }
    cout<< ''Az also kozelito osszeg:''<< alsoosszeg << endl;
    cout<< ''A felso kozelito osszeg:''<< felsoosszeg << endl;
    cin>>a;
    }

Új hozzászólás Aktív témák