Keresés

Aktív témák

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Shufny #26773 üzenetére

    Ó, én nagyon jól tudom, hogy a hanghordozó, mint konzerv, mennyire speciális probléma, és a hangmérnökök között is vannak, akik úgy hoznak létre audiofilek által széles körben okkal-joggal elismert hangfelvételeket, hogy bevallják: mivel eleve csak tökéletlenül lehet törekedni az adott technikai eszközökkel arra, hogy az eredetire hasonlítson a hangfelvétel, ezért nem is erre törekednek, hanem hogy hangfelvételként szóljon szépen a hangfelvétel. Mondhatnók tehát, hogy ők nem a "természetes" hangzásra törekednek, hanem önálló művészeti ágként űzik a hangmérnökséget. Sokat emlegetett típuspélda Mocsáry Gábor... Ezzel együtt, egyfajta objektivitás felé mégiscsak közelíthetjük a fejhallgatók (hangberendezések, hangfelvételek) hangzásának értékelését, ha a "természetes hangzás" fogalmát úgy értjük, hogy "hasonlít az eredetire", vagyis "hű az eredetihez", lásd a sokatmondó szakkifejezést: high fidelity. Ennek az értékelése azonban tényleg nem megy a "hangversenyes tapasztalat" nélkül. Ha nem is kell "végtelen hangversenyes tapasztalat", de azért valamennyi kell, hogy egyáltalán közünk legyen arról beszélni, hogy természetes-e a hangzása az adott készülék(ek)nek. Ezért is a hi-fi újságok szakíróinak-tesztelőinek a szavajárása, hogy elektronikus zenéken nem nagyon lehet megítélni a hi-fi készülék hangjának természetességét, hanem csak akusztikus hangszerekre alapuló zenéken. Mert az akusztikus zenének van "eredetije", amihez hasonlítani lehet a hangzáshűséget, azaz a hangzás természetességét. A hasonlítás persze valóban ekkor is eléggé szubjektív, részben amiatt is, amit kiemelsz, hogy a készülékek tökéletlensége miatt az egyik máshogy természetellenesebb, mint a másik stb. stb.

Aktív témák