- Változó design, tekerhető lünetta: megjött a Galaxy Watch8 és a Classic
- Honor Magic V3 - mágikus realizmus
- Yettel topik
- Motorola Edge 40 - jó bőr
- Samsung Galaxy S25 Ultra - titán keret, acélos teljesítmény
- iPhone topik
- Honor Magic6 Pro - kör közepén számok
- Íme az új Android Auto!
- Megjelent a Poco F7, eurós ára is van már
- Amazfit Active 2 NFC - jó kör
Új hozzászólás Aktív témák
-
Érdekes lista, igazán megerősítik amit írtam.
Ez 90 körülre változott meg és lett a PC elsődleges platform, de ugye a fejlesztéshez idő kellett, ezek a játékok inkább 92 körül kezdtek csak megjelenni.
A Corel és az Autodesk-hez hasonló alkalmazások elsőként Amigán és Mac-en arattak sikert. Volt korábbi műsorban is, de ez a 88-as is bemutatja, hogy a PC le volt maradva: [link] Ami még érdekesebb, hogy az Amiga szépen hozzá volt szinkronizálható a stúdió videojeléhez és így 1:1-ben lehetett vele kijátszani animációkat, háttereket stb-stb. A későbbiekben még 3D animációkra is Amigákat használtak, ezeket viszont még nem a PC-k, hanem a különböző egzotikus vasak váltották, mint a NeXT vagy SGI vasak.
+1 Esetleg még az A3000-ről szóló CC-t érdemes megnézni az Animátorhoz képest: [link]
A Sierra játékok közül a legfrissebb is 90-es, de már a Larry 5 is 91 végi. Ahogy a WCII 91 őszi, és Comanche is már 92-es, ha jól tudom. A 89-es SB után tehát kellett az a 2+ év a fejlesztőknek. Egy stúdió nem csinált volna nyarat, de 92-ben már tömegesen jöttek elsődlegesen PC-re a játékok.
Az Atarinak a több előnye is volt. Első gép volt ami kompletten 1MB RAM-mal 1000$ alá tudott menni. Ez segítette, hogy elterjedjen és "sokan" használják. A másik előnye a GUI volt (640x400-as éles mono képpel tökéletes volt zenélni vagy dokumentumot szerkeszteni) amiből normálisat a PC talán csak a Win 3.1-gyel kapott, olyan 7 évvel lemaradva a 68k alapú gépektől. A harmadik pedig a pontos megvalósítás volt, minden más platformnál pontosabban tartotta az ütemet. Amennyire érthetetlen, hogy a beépített hangkeltőjére nem fordítottak figyelmet annyira jól sikerült a midi interface.
A PC hatalomátvétele amúgy nem meglepő, mert a 85-ös nagy lendület után az Atari és az Amiga fejlesztések is gyorsan stagnálásba fordultak. Inkább az a csoda, hogy nem hamarabb történt meg. Az Apple külön utat járt be, 87-ben újítottak, majd folyamatos fejlesztgetések mellett mentek át araszolásba. De már ez is jobb volt, mint a másik két platform és csak évekkel később kerülgette őket a kaszás.
-
Igen, a PC ott fejlődött nagyon sokat. Ha gondolod, akkor erről csináltam videót, nagyjából azt mondom el, hogy miként ugrották át egy-egy területen az Amigát. Viszont szoftveresen nem érték még utól magukat, ami jó cím megjelent rájuk (pár excluzív címet leszámítva) az Amiga/Atari után jelent csak meg. Ez 90 körülre változott meg és lett a PC elsődleges platform, de ugye a fejlesztéshez idő kellett, ezek a játékok inkább 92 körül kezdtek csak megjelenni.
A szoftver fejlődése azért is volt lassabb, mert olcsóbbá kellett válnia a megfelelő teljesítménynek. A VGA-t sokan kaseroljátok, de mivel CPU-ból kellett mozgatni, ezért az elején a HAM-hoz hasonlóan inkább csak álló képekre volt használható. Mellé kellett egy tanulási görbe ami évekig tartott. Amigánál is ez volt, szóval nem egyedi. De a hngkártyákat is csak idővel tudták kihasználni.
88-92 között amúgy azért lenne nehéz, mert CPU-ban volt össz-vissz egy 386->486->486DX2. Hangkártyákból lehetne nagyobbat gurítani: csipogó->COVOX->Adlib->SB-> SB Pro -> Hullámtáblások (Midit nem ide tenném, mert jóval korábban jöttek és inkább Atarihoz kötöm őket.) Kb. ennyi. Szoftveresen viszont pont nem ugrik be semmi a köztes időből, a végére,vagy az után jött hirtelen minden ami nagyot gurított: Win 3.1, Office 2.0, X-Wing, X-COM, Doom...
-
Ennek egyszerű oka van. A PC-k nem hoznak lázba abban az időszakban. Technikai történés volt, de szoftveresen ott volt egy luk amit át kellett ugrani. Az ugrás a Win 3 és játék platformmá válással jött meg olyan 92 környékén. Tudom-tudom ott voltak programok, játékok, de azok vagy nagyon office cuccok, vagy útkeresők vagy meg voltak Amigára/ST-re is. Ezért nem is forszíroztam a dolgot, a 386-486 részt is inkább a nosztalgia, mint retró érdeklődés hajtotta. De ott a PCJr, az tényleg egy érdekes és furcsán abortált próbálkozás volt aminek az előnyeit simán tovább vihették volna.
-
A 90 végére nem mondtam, hogy megérte a PC, csak annyit, hogy elérhetőek voltak. Ne nem a magyarfizetéssel, hanem azzal amit az NSZK-ban kerestek az emberek.
A hülyének is megérte
Még mindig sokkal olcsóbbak ezek mint a korszak felső kategóriás PC-i. Az mind1 hogy még így is 4x annyiba kerültek mint egy Amiga.
Pont ezt próbálom elmondani a beszélgetésben, hogy ez volt a PC játékokkal a baj a 80-as években. Mármint hogy a fizetőképes kereslet miatt inkább az olcsóbb platformokra fejlesztettek, tehát 1-2 kivételtől eltekintve a PC olyan volt amilyen.
De aztán fordult a kocka. 92-ben kijött az "olcsó" 386DX-40 és a játékok egyre gyakrabban PC-re készültek. Hiába volt olcsó az A500-as Amiga, ha a 85-ös konstrukció felett eljárt az idő. Az 1200-es meg nem lépett eleget előre és még annyival nem is volt olcsóbb. Hithű Amigások felkoncolnak, de 93-ban már inkább PC-t volt érdemes venni, már ha össze tudta rá kaparni az ember. Erről is van videó, érdekel?
-
Nem a mindenki, hanem a belépő szint amit akkor az A500/Atari ST is képviselt árban. Tudásban meg valahol az XT és a 286 között coltak.
Érdemes megnézni a kinti katalógusokat. Az XT sale out 89-ben ment. 90-re tűntek el, akkor lett a 286 a belépő szint. Az USA talán fél évvel járt előrébb, ott a 486 megjelenésével már ment a készlekisöprés.
A magyar valóság ennél siralmasabb volt, még 92-ben is simán árulták az XT-ket és a 386 csak kb. 93-ra vált alapvetéssé.
-
Az árat és a hangot is vedd figyelembe. Akkor még nem a 286 volt a belépő szint, hanem a távol keleti PC-k taroltak. 90-re fordult át a 286-ok javára az ipar tőlünk nyugatabbra is. Az sem mellékes, hogy a Retaliator megjelenésekor a PC még nem volt a helyzet magaslatán. Pontosabban 89-től már létezett a SoundBlaster, de még kellett hozzá idő, hogy rendesen támogassák. Ahogy a VGA-hoz is kellett idő, úgy 89-ben kezdtek kijönni az első játékok ahol a grafika már nem volt kifogásolható a konkurencia mellett.
A többszörös ár és a fejlesztéshez szükséges idők miatt a libikóka átbillenése 89-től még odébb volt. Ezt teszem 1992-93-ra amikor már nem csak egyenrangúvá vált a PC-hanem több programot egyszerűbb, jobb volt DOS-on játszani. Ekkor már nem kellett lemezelgetni, elég olcsó lett a gyors 386DX és már elsődlegesen DOS-ra fejlesztettek.
-
Az Apple II eleve az NTSC megjelenítést exploitolta 77-ben. A PC-s artifact azért érdekes, mert ez a monitorok többségén nem jelent meg. A 88-as FS azért külön állatfaj, mert az MS kimondottan csak PC-re hozta ki. Mondjuk teljesen érthető volt az üzletpolitikájuk.
Csúcs gépet nézve nem is meglepő, főként a 486-os megjelenésétől a PC CPU erőben lelépte a konkurenciát. Repülős játékból ahol már nem volt igazi különbség az a Retaliator volt. Egy 286-EGA kombinációval már egész játszható volt, csak a hangja volt gyengébb a többi verziónál. Persze ezeknél az összevetéseknél mindig kimarad az ár kérdése, mert ekkor még egy A500 töredékébe került, mint egy hasonló tudású PC.
-
Nem keverem időben, a PC-s verziónál 82-ben van egy aprócska csalás. A színek csak a CGA artifactinggal jöttek meg, de legtöbben nem composite monitorral használták a gépet. Úgy pedig nem így nézett ki a játék, hanem fekete-fehér volt.
85-ben a PC már az új 16 bites gépekkel kellett, hogy megküzdjön. Tudom-tudom, 86-ban jöttek ki a 68k portok, de az EGA verzió is csak a 2.12-vel érkezett (vagy 2.1-el?) szóval az időben a távolság a két platform között kisebb. Azt se feledd, hogy az első EGA verziók valójában CGA felbontásban futottak 16 színnel és kb. azt hozták amit a Tandy/PCJr grafika is tudott. A rendes 640x350-es módot csak a későbbiekben kezdték el használni. Mondjuk ez nem meglepő, mert az EGA ára nem keveseket sarkallt vásárlásra.
[link]Az FS 2-höz kapcsolódva érdemes ezt a videót átpörgetni: [link] A leírásban ott a link az Amiga és C64 verziókhoz is. A PC már nincs nagyon lemaradva, bár ebben benne van az is, hogy az Amiga képességeit messze nem használták ki a portolás során.
A 88-as FS 3-at már nem lehet összevetni, mert a MS érthetően nem hozta ki a konkurens platformokra. De mellé lehet rakni mondjuk az F/A-18 Interceptort. Ezen a ponton a PC még messze volt a vezető szereptől. Főként, ha a teljes játékpiacot nézzük. Az egy évvel később bemutatott 486-os processzor viszont már előre vetítette, hogy a nyers erő velük lesz.
-
Nem nehéz találni, vesd össze a kettőt. Az eredeti CGA színek a PC-s verziónak nem kedveztek. [link] vs. [link]
Az EGAnem volt olcsó. Nagyon nem, még a nyugati lapokban is kritizálták a multisync megoldást, mert az dobta meg nagyon durván az árát. Ezért volt a Hercules és a CGA sokkal elterjedtebb. Az EGA arányaiban egy elvetélt generáció volt. Mondjuk nem húznám le, mert nagyot léptek vele előre, csak a technikai megvalósítás nem lett az igazi. Az sem elhanyagolható, hogy a következő évben jobb grafikai tudással jött ki a konkurencia.
Akkoriban az IBM-nél valami elkezdett félre menni. Érthetetlen, hogy a PCJr-ben bemutatott CGA alapú 16 színű grafikát nem tették szabványossá, ahogy a hang chipet is eldobták a következő generációknál. A VGA végre jó lett, de azt meg a PS/2-vel zárttá akarták tenni.
-
Azért jött Apple II-re az FS, mert akkor a Commodore-nak még nem volt meg a C64. A PC-nél még mindig olcsóbb volt az alma. Portolták TRS-80-ra is, az viszont tényleg randa lett, mert nem tudott csak elvetemült semi grafikát.
A PC-s port nem volt igazán jobb, ha az első PC-n nézed. Nem is lehetett, mert a CPU-ja nem volt gyorsabb a 6502-nél és grafikailag sem igazán tudta felülmúlni az Apple-t.
Igazad van a KG nem jött C64-re, ami mondjuk furcsa, mert Apple II-re viszont igen. Lehet kellett hozzá RAM kártya. Azt viszont figyelembe kell venni, hogy a PC-nek ekkortájt már a többi 16 bitessel kellett versenyeznie. A PCJr grafikája sem ért fel egyikkel sem, de még az EGA is csak alulról karistolta játékokban az Atari ST-t. A PCJr árban még jó lett volna, de a sebessége siralmas lett a bővíthetőségével együtt, a PC különböző verziói meg drágák.
Statikus grafika esetén elvileg ott volt a PS/2-vel bevezetett XGA amivel mindent is vert a PC. A gyakorlatban viszont csak VGA-t használtak aminél egy Amiga HAM módban jobb megjelenítést tudott felmutatni, ha meg mozgatni is kellett, akkor meg röhögve iskolázta. A kép amit beszúrtál szép, de inkább a kivétel erősíti a szabálynak tekinthető. Külföldi újságokat, interjúkat olvasgatva az a kép állt bennem össze, hogy kb. ekkor kezdtek el komolyan, elsődleges platformként fejleszteni játékokat PC-re. A megfelelő vas már megvolt, ugye az SB is '89-es, bár még drágán, de lehetett bízni a folyamatos árzuhanásban. A fejlesztésekhez persze kellett idő, ezért lett kb. 92-93 ahol átfordult az Amiga-PC állás. Az AMD 386DX40 és a 486SX25 pedig már erőből is elvitte az animációkat.
-
Arról az FS-ről beszélsz ami korábban jelent meg Apple II-re és arról a KQ-ról aminek a C64 verziója sokkal élvezhetőbben futott? Lehetnek emlékezetesek, de gyengébbek voltak a többi platformnál.
Ahogy írod a hosszú úthoz sok dologra szükség volt. Kellett sok hardver fejlődés: VGA, hangkártya, 386-os processzor. Kellett az, hogy olcsóbbá váljon: klón gyártók, AMD 386DX-40. Kellettek fejlesztők akik már nem csak másodlagos platformként tekintettek rá. Nem utolsó sorban kellettek a konkurencia fokozatos ballépései, itt főként az Atari és Commodore vezetésére gondolok.
1992 körül jöttek azok a címek (Dune 2, Pinball...) amik már tényleg emlékezetesek és elérték a többi platform minőségét. A 80-as évekre az igaz, hogy a PC le volt maradva, sokszor még a 8 bitesek is jobbak voltak a PC verziónál.
-
Valahonnan onnan indult ahol a TRS-80 kezdte és apránként kapaszkodott fel a C64, majd hosszú évek alatt, sok-sok kitartással az Amiga szintjére.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Épített vízhűtés (nem kompakt) topic
- Windows 10
- Változó design, tekerhető lünetta: megjött a Galaxy Watch8 és a Classic
- Windows 11
- Digitális Állampolgárság Program DÁP
- Kínai és egyéb olcsó órák topikja
- Bambu Lab 3D nyomtatók
- Honor Magic V3 - mágikus realizmus
- Yettel topik
- Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Lancia topik
- További aktív témák...
- Telefon felvásárlás!! iPhone 14/iPhone 14 Plus/iPhone 14 Pro/iPhone 14 Pro Max
- Honor Magic 7 Lite 256GB Kártyafüggetlen 1Év Garanciával
- Eredeti Lenovo 300W töltők - ADL300SDC3A
- Motorola E40 64GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Okosóra felvásárlás!! Samsung Galaxy Watch 6, Samsung Galaxy Watch 7, Samsung Galaxy Watch Ultra
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest