- Samsung Galaxy Watch7 - kötelező kör
- Megjelent a Poco F7, eurós ára is van már
- Honor Magic5 Pro - kamerák bűvöletében
- Feljutott a G96 a Moto széria csúcsára
- Samsung Galaxy Watch (Tizen és Wear OS) ingyenes számlapok, kupon kódok
- Vékonyabb lett, jobb kamerát kapott, de az akku maradt a régi: itt a Fold7
- Augusztusban jön a Honor Magic V Flip 2
- Xiaomi 15 - kicsi telefon nagy energiával
- Android szakmai topik
- Honor Magic V3 - mágikus realizmus
Új hozzászólás Aktív témák
-
Ennek egyszerű oka van. A PC-k nem hoznak lázba abban az időszakban. Technikai történés volt, de szoftveresen ott volt egy luk amit át kellett ugrani. Az ugrás a Win 3 és játék platformmá válással jött meg olyan 92 környékén. Tudom-tudom ott voltak programok, játékok, de azok vagy nagyon office cuccok, vagy útkeresők vagy meg voltak Amigára/ST-re is. Ezért nem is forszíroztam a dolgot, a 386-486 részt is inkább a nosztalgia, mint retró érdeklődés hajtotta. De ott a PCJr, az tényleg egy érdekes és furcsán abortált próbálkozás volt aminek az előnyeit simán tovább vihették volna.
-
A 90 végére nem mondtam, hogy megérte a PC, csak annyit, hogy elérhetőek voltak. Ne nem a magyarfizetéssel, hanem azzal amit az NSZK-ban kerestek az emberek.
A hülyének is megérte
Még mindig sokkal olcsóbbak ezek mint a korszak felső kategóriás PC-i. Az mind1 hogy még így is 4x annyiba kerültek mint egy Amiga.
Pont ezt próbálom elmondani a beszélgetésben, hogy ez volt a PC játékokkal a baj a 80-as években. Mármint hogy a fizetőképes kereslet miatt inkább az olcsóbb platformokra fejlesztettek, tehát 1-2 kivételtől eltekintve a PC olyan volt amilyen.
De aztán fordult a kocka. 92-ben kijött az "olcsó" 386DX-40 és a játékok egyre gyakrabban PC-re készültek. Hiába volt olcsó az A500-as Amiga, ha a 85-ös konstrukció felett eljárt az idő. Az 1200-es meg nem lépett eleget előre és még annyival nem is volt olcsóbb. Hithű Amigások felkoncolnak, de 93-ban már inkább PC-t volt érdemes venni, már ha össze tudta rá kaparni az ember. Erről is van videó, érdekel?
-
Nem a mindenki, hanem a belépő szint amit akkor az A500/Atari ST is képviselt árban. Tudásban meg valahol az XT és a 286 között coltak.
Érdemes megnézni a kinti katalógusokat. Az XT sale out 89-ben ment. 90-re tűntek el, akkor lett a 286 a belépő szint. Az USA talán fél évvel járt előrébb, ott a 486 megjelenésével már ment a készlekisöprés.
A magyar valóság ennél siralmasabb volt, még 92-ben is simán árulták az XT-ket és a 386 csak kb. 93-ra vált alapvetéssé.
-
Az árat és a hangot is vedd figyelembe. Akkor még nem a 286 volt a belépő szint, hanem a távol keleti PC-k taroltak. 90-re fordult át a 286-ok javára az ipar tőlünk nyugatabbra is. Az sem mellékes, hogy a Retaliator megjelenésekor a PC még nem volt a helyzet magaslatán. Pontosabban 89-től már létezett a SoundBlaster, de még kellett hozzá idő, hogy rendesen támogassák. Ahogy a VGA-hoz is kellett idő, úgy 89-ben kezdtek kijönni az első játékok ahol a grafika már nem volt kifogásolható a konkurencia mellett.
A többszörös ár és a fejlesztéshez szükséges idők miatt a libikóka átbillenése 89-től még odébb volt. Ezt teszem 1992-93-ra amikor már nem csak egyenrangúvá vált a PC-hanem több programot egyszerűbb, jobb volt DOS-on játszani. Ekkor már nem kellett lemezelgetni, elég olcsó lett a gyors 386DX és már elsődlegesen DOS-ra fejlesztettek.
-
Az Apple II eleve az NTSC megjelenítést exploitolta 77-ben. A PC-s artifact azért érdekes, mert ez a monitorok többségén nem jelent meg. A 88-as FS azért külön állatfaj, mert az MS kimondottan csak PC-re hozta ki. Mondjuk teljesen érthető volt az üzletpolitikájuk.
Csúcs gépet nézve nem is meglepő, főként a 486-os megjelenésétől a PC CPU erőben lelépte a konkurenciát. Repülős játékból ahol már nem volt igazi különbség az a Retaliator volt. Egy 286-EGA kombinációval már egész játszható volt, csak a hangja volt gyengébb a többi verziónál. Persze ezeknél az összevetéseknél mindig kimarad az ár kérdése, mert ekkor még egy A500 töredékébe került, mint egy hasonló tudású PC.
-
Nem keverem időben, a PC-s verziónál 82-ben van egy aprócska csalás. A színek csak a CGA artifactinggal jöttek meg, de legtöbben nem composite monitorral használták a gépet. Úgy pedig nem így nézett ki a játék, hanem fekete-fehér volt.
85-ben a PC már az új 16 bites gépekkel kellett, hogy megküzdjön. Tudom-tudom, 86-ban jöttek ki a 68k portok, de az EGA verzió is csak a 2.12-vel érkezett (vagy 2.1-el?) szóval az időben a távolság a két platform között kisebb. Azt se feledd, hogy az első EGA verziók valójában CGA felbontásban futottak 16 színnel és kb. azt hozták amit a Tandy/PCJr grafika is tudott. A rendes 640x350-es módot csak a későbbiekben kezdték el használni. Mondjuk ez nem meglepő, mert az EGA ára nem keveseket sarkallt vásárlásra.
[link]Az FS 2-höz kapcsolódva érdemes ezt a videót átpörgetni: [link] A leírásban ott a link az Amiga és C64 verziókhoz is. A PC már nincs nagyon lemaradva, bár ebben benne van az is, hogy az Amiga képességeit messze nem használták ki a portolás során.
A 88-as FS 3-at már nem lehet összevetni, mert a MS érthetően nem hozta ki a konkurens platformokra. De mellé lehet rakni mondjuk az F/A-18 Interceptort. Ezen a ponton a PC még messze volt a vezető szereptől. Főként, ha a teljes játékpiacot nézzük. Az egy évvel később bemutatott 486-os processzor viszont már előre vetítette, hogy a nyers erő velük lesz.
-
Nem nehéz találni, vesd össze a kettőt. Az eredeti CGA színek a PC-s verziónak nem kedveztek. [link] vs. [link]
Az EGAnem volt olcsó. Nagyon nem, még a nyugati lapokban is kritizálták a multisync megoldást, mert az dobta meg nagyon durván az árát. Ezért volt a Hercules és a CGA sokkal elterjedtebb. Az EGA arányaiban egy elvetélt generáció volt. Mondjuk nem húznám le, mert nagyot léptek vele előre, csak a technikai megvalósítás nem lett az igazi. Az sem elhanyagolható, hogy a következő évben jobb grafikai tudással jött ki a konkurencia.
Akkoriban az IBM-nél valami elkezdett félre menni. Érthetetlen, hogy a PCJr-ben bemutatott CGA alapú 16 színű grafikát nem tették szabványossá, ahogy a hang chipet is eldobták a következő generációknál. A VGA végre jó lett, de azt meg a PS/2-vel zárttá akarták tenni.
-
Azért jött Apple II-re az FS, mert akkor a Commodore-nak még nem volt meg a C64. A PC-nél még mindig olcsóbb volt az alma. Portolták TRS-80-ra is, az viszont tényleg randa lett, mert nem tudott csak elvetemült semi grafikát.
A PC-s port nem volt igazán jobb, ha az első PC-n nézed. Nem is lehetett, mert a CPU-ja nem volt gyorsabb a 6502-nél és grafikailag sem igazán tudta felülmúlni az Apple-t.
Igazad van a KG nem jött C64-re, ami mondjuk furcsa, mert Apple II-re viszont igen. Lehet kellett hozzá RAM kártya. Azt viszont figyelembe kell venni, hogy a PC-nek ekkortájt már a többi 16 bitessel kellett versenyeznie. A PCJr grafikája sem ért fel egyikkel sem, de még az EGA is csak alulról karistolta játékokban az Atari ST-t. A PCJr árban még jó lett volna, de a sebessége siralmas lett a bővíthetőségével együtt, a PC különböző verziói meg drágák.
Statikus grafika esetén elvileg ott volt a PS/2-vel bevezetett XGA amivel mindent is vert a PC. A gyakorlatban viszont csak VGA-t használtak aminél egy Amiga HAM módban jobb megjelenítést tudott felmutatni, ha meg mozgatni is kellett, akkor meg röhögve iskolázta. A kép amit beszúrtál szép, de inkább a kivétel erősíti a szabálynak tekinthető. Külföldi újságokat, interjúkat olvasgatva az a kép állt bennem össze, hogy kb. ekkor kezdtek el komolyan, elsődleges platformként fejleszteni játékokat PC-re. A megfelelő vas már megvolt, ugye az SB is '89-es, bár még drágán, de lehetett bízni a folyamatos árzuhanásban. A fejlesztésekhez persze kellett idő, ezért lett kb. 92-93 ahol átfordult az Amiga-PC állás. Az AMD 386DX40 és a 486SX25 pedig már erőből is elvitte az animációkat.
-
Arról az FS-ről beszélsz ami korábban jelent meg Apple II-re és arról a KQ-ról aminek a C64 verziója sokkal élvezhetőbben futott? Lehetnek emlékezetesek, de gyengébbek voltak a többi platformnál.
Ahogy írod a hosszú úthoz sok dologra szükség volt. Kellett sok hardver fejlődés: VGA, hangkártya, 386-os processzor. Kellett az, hogy olcsóbbá váljon: klón gyártók, AMD 386DX-40. Kellettek fejlesztők akik már nem csak másodlagos platformként tekintettek rá. Nem utolsó sorban kellettek a konkurencia fokozatos ballépései, itt főként az Atari és Commodore vezetésére gondolok.
1992 körül jöttek azok a címek (Dune 2, Pinball...) amik már tényleg emlékezetesek és elérték a többi platform minőségét. A 80-as évekre az igaz, hogy a PC le volt maradva, sokszor még a 8 bitesek is jobbak voltak a PC verziónál.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Samsung Galaxy Watch7 - kötelező kör
- Futás, futópályák
- Napelem
- A Windows 11 lett az úr az asztali PC-k piacán
- Hosszab bemutatót kapott a Mafia: The Old Country
- Dell notebook topic
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Autós topik látogatók beszélgetős, offolós topikja
- Hosszabb bemutatón a NINJA GAIDEN: Ragebound
- BMW topik
- További aktív témák...
- Asztali PC , R7 8700F , RTX 3070 Ti , 32GB DDR5 , 512GB NVME , 1TB HDD
- Apple iPhone 13 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Xiaomi 11 Lite 5G NE 256GB Kártyafüggetlen 1Év Garanciával
- Asztali PC , R7 8700F , RX 7800 XT , 32GB DDR5 , 1TB NVME , 1TB HDD
- Canon EF 100-400 f4.5-5.6 L IS USM II objektív eladó
- Bomba ár! Dell Latitude 5490 - i5-8GEN I 8GB I 256GB SSD I 14" HD I HDMI I Cam I W10 I Gari!
- Kingmax 2x2GB DDR3 RAM eladó
- Új! Számla + 1-3ÉV Gari! Áfás! Gamer PC - Számítógép! R5 9600X / RX 9070XT / 32GB DDR5 / 1TB SSD M.2
- Telefon felvásárlás!! Apple Watch Series 9/Apple Watch Ultra/Apple Watch Ultra 2
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 7 7700X 32/64GB RAM RX 7800 XT 16GB GAMER PC termékbeszámítással
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest